Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos auto viettää töpselissä lukumäärällisesti yli 3/4 öistä ja sillä ei edes joka päivä ajeta, niin aika harvoin tuosta rutiinista on tarvinnut poiketa. :asif:

Ja onpahan autossa käytännössä aina mehua yllättäviinkin reissuihin ja lisäbonarina akkukin pysyy todennäköisesti paremmin tikissään. :tup:
Tämä on kuitenkin eri viesti kuin millä aloit "myymään" helppoutta. Joka ilta, ei tarvitse ajatella.... Loppupeleissä meidän ainoa ero oli, että sä isket pienemmän kapasiteetin käyttämisen takia autoa jatkuvasti laturiin kiinni. 80 kWh akku ja sen koko kapasiteetin joustava käyttö tuottaa pitkässä juoksussa ihan satavarmasti vähemmän vaivaa ja paremmat mahdollisuudet optimoida milloin lataa.
Ei kyllä pysty ymmärtämään. Alkoi ihme vänkäys, yksittäisistä prosenttiyksiköistä nillittäminen ja jopa suorasta paskanpuhumisesta syyttäminen jostain muutaman sekunnin töpselin kytkemisen vaivasta. Mitä ihmettä? :D
Sinä se tässä olet niitä skenaarioita keksinyt ja tipoittain ujutellut lisää "perusteluja" vanhojen hapannuttua. Ihan vapaasti saat nysvätä pienellä akun kapasiteettialueella teoreettisesti osoitetun hyödyn perusteella, mutta et sä tuota vähemmällä vaivalla nyt voi mitenkään perustella.
 
Audien lataushybrideille takaisinkutsu.

Audien Q7, Q8 ja A8 lataushybridimallien akuille on tehty takaisinkutsu, kertoo Traficom tiedotteessa.

Tammelan GO21-toimistotalon maanalaisessa pysäköintihallissa syttynyt raju tulipalo lähti todennäköisesti latauksessa olleesta Audi Q7 TFSI e -mallisesta lataushybridiautosta.


 
Voi ny vittu taas ..

Mikä "henkilökohtainen asia" on joku auton valintaperuste nimimerkiltä internetin keskustelupalstalla jos sitä joku kysyy, ei se sulta sotua kyselly. :facepalm:

Ei kyse ollut mistään yksityisyydestä, vaan siitä, että keskustelun alla olevaan asiaan ei millään tavalla liity minun henkilökohtaiset syyt sähköauton ostolle. Se on asian sivuraiteille viemistä.
 
Tämä on kuitenkin eri viesti kuin millä aloit "myymään" helppoutta. Joka ilta, ei tarvitse ajatella.... Loppupeleissä meidän ainoa ero oli, että sä isket pienemmän kapasiteetin käyttämisen takia autoa jatkuvasti laturiin kiinni. 80 kWh akku ja sen koko kapasiteetin joustava käyttö tuottaa pitkässä juoksussa ihan satavarmasti vähemmän vaivaa ja paremmat mahdollisuudet optimoida milloin lataa.

Sinä se tässä olet niitä skenaarioita keksinyt ja tipoittain ujutellut lisää "perusteluja" vanhojen hapannuttua. Ihan vapaasti saat nysvätä pienellä akun kapasiteettialueella teoreettisesti osoitetun hyödyn perusteella, mutta et sä tuota vähemmällä vaivalla nyt voi mitenkään perustella.
Mitä ihmeen skenaarioita ja mikä on "hapantunut"? Minähän osoitin ihan lataustilastoistani ja @TommiZeliard hintadatasta, että käytännössä joka ilta kun autolla on ajettu, se menee töpseliin ja kaikki mainitsemani hinnatkin olivat yöllisen latauksen hinta-arviota myöten lähes prikulleen oikeassa, vaikka itse väitit niiden olevan paskapuhetta. :D

Mainitsin toki muutaman viestin jälkeen sen, että ihan omaksi optimoinnin ilokseni saatan yksittäisinä iltoina kuussa jättää kytkemättä, vaikka kokonaishintaan tai -vaivaan tuolla ei ole käytännössä merkitystä. Sinun logiikallasihan tuo itse asiassa vähentää vaivaa, kun jää jokunen kauhistuttava töpselin kytkentävaiva kärsimättä. :kahvi:

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:

Kiva juttu, että sulla on isompi 80 kWh akku ja kyttäät halvinta pörssikuoppaa sen lataamiseen. Itseäni ei kiinnosta tuollainen säätö, joten auto menee tänäänkin piuhaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyse ollut mistään yksityisyydestä, vaan siitä, että keskustelun alla olevaan asiaan ei millään tavalla liity minun henkilökohtaiset syyt sähköauton ostolle. Se on asian sivuraiteille viemistä.
Millä tavalla henkilökohtainen latauskäyttäytyminen on olennaisempi asia yleisessä keskustelussa sähköautoista kuin henkilökohtainen syy hankkia sähköauto? Siitä kuitenkin vastasit monen viestin verran.

Vai meinaatko, että seuraavan viestin on aina pakko liittyä erittäin kiinteästi edellisen viestin (tarkemmin siinä olevan lainauksen) aiheeseen ja mitään uutta, tarkentavaa tai sen viereen menevää ei saa kysyä? Aika ankeaksi menee, jos ketjun loput viestit saavat käsitellä vain ilmastonäkökulmaa ja lataamiskäyttäytymistä. Asiassa oli kuitenkin sellainen liitos, että lähtökohta oli ”en ole hankkinut syystä x tai y” ja jatkokysymys oli suhteellisen luonnollinen/keskustelunomainen ”mikä oli hankinnan syy?”.

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:
Jos nyt pilkkua viilataan niin eikö SoH:n mielletä (nykytiedolla) pysyvän mahdollisimman korkealla kun lataa suhteellisen symmetrisesti 50% molemmin puolin? Eli jos odotettu päiväkulutus on aina 20% niin lataisi joka yö 40%->60%. Mutta tuossa kohtaa tulee taas vähän herkemmin niitä potentiaalisia ylläreitä kun mennään jatkuvasti vielä matalammalla varauksella. Eli se 80% raja ei välttämättä ole se absoluuttisesti paras ratkaisu akun kestävyyden tai yllättävän pitkän matkan kannalta mutta on sellainen järkevä ”kompromissiratkaisu”, jolla välttää niitä pahimpia skenaarioita monelta kantilta.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tavalla henkilökohtainen latauskäyttäytyminen on olennaisempi asia yleisessä keskustelussa sähköautoista kuin henkilökohtainen syy hankkia sähköauto? Siitä kuitenkin vastasit monen viestin verran.

Vai meinaatko, että seuraavan viestin on aina pakko liittyä erittäin kiinteästi edellisen viestin (tarkemmin siinä olevan lainauksen) aiheeseen ja mitään uutta, tarkentavaa tai sen viereen menevää ei saa kysyä? Aika ankeaksi menee, jos ketjun loput viestit saavat käsitellä vain ilmastonäkökulmaa ja lataamiskäyttäytymistä. Asiassa oli kuitenkin sellainen liitos, että lähtökohta oli ”en ole hankkinut syystä x tai y” ja jatkokysymys oli suhteellisen luonnollinen/keskustelunomainen ”mikä oli hankinnan syy?”.

Anna jo olla ja palaa aiheeseen. En ymmärrä mikä pakottava tarve sinulla on jankata minusta.
 
Mitä ihmeen skenaarioita ja mikä on "hapantunut"? Minähän osoitin ihan lataustilastoistani ja @TommiZeliard hintadatasta, että käytännössä joka ilta kun autolla on ajettu, se menee töpseliin ja kaikki mainitsemani hinnatkin olivat yöllisen latauksen hinta-arviota myöten lähes prikulleen oikeassa, vaikka itse väitit niiden olevan paskapuhetta. :D

Mainitsin toki muutaman viestin jälkeen sen, että ihan omaksi optimoinnin ilokseni saatan yksittäisinä iltoina kuussa jättää kytkemättä, vaikka kokonaishintaan tai -vaivaan tuolla ei ole käytännössä merkitystä. Sinun logiikallasihan tuo itse asiassa vähentää vaivaa, kun jää jokunen kauhistuttava töpselin kytkentävaiva kärsimättä. :kahvi:

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:

Kiva juttu, että sulla on isompi 80 kWh akku ja kyttäät halvinta pörssikuoppaa sen lataamiseen. Itseäni ei kiinnosta tuollainen säätö, joten auto menee tänäänkin piuhaan. :D
Ja jälleen aloit luomaan uutta skenaariota. Tai oikeastaan jatkoit vanhaa, koko hintahommahan lähti siitä, kun loit lataus 80-60 tai 100-80 skenaarion, joka ei liittynyt mitenkään aiheeseen eikä edes vastannut sun omaa käyttöä :D

Se on jännä, että kyttäät ihan samalla tavalla kokonaisuutta, mutta jostain syystä harvemmin ja täyteen lataaminen muuttuu sun mielessä "säädöksi" :D Pikkuakkuisista akuista isompiin siirtyneenä aika hankala allekirjoittaa sun tulkintaa.
 
Hei, upeeta keskustelua viimeset 3 sivua :thumbsup:

Miten laskette autonaleneman? Jollain vakio% vai vertaatteko oman merkin vastaaviin myyntihintoihin ja sieltä % per kk tai vuosi?
10% / a, olen käyttänyt. On varmaan ensimmäisinä vuosina liian vähän ja lopussa liikaa kun alkaa enemmän kunto/kilometrit vaikuttamaan.
 
10% / a, olen käyttänyt. On varmaan ensimmäisinä vuosina liian vähän ja lopussa liikaa kun alkaa enemmän kunto/kilometrit vaikuttamaan.
Näissä kannattaa tiedostaa merkkikin. Ranskalaisia tuotoksia ei perinteisesti ole kannattanut ostaa ihan uutena, kun eka pudotus on ollut niin jyrkkä. Korealaiset pääsi itseni vähän yllättämään. Pyynnit nettiautossa ovat sinällään ihan linjakkaita, mutta vaihtotarjoukset jopa maahantuojalta haistattelun tasolla. Näin ekan ja vikan omistana ymmärrän kyllä hyvin miksi.
 
Tampereen Audi Q7-autopalo sai aikaan takaisinkutsukampanjan

Tarkoittaakohan tämä sitä, että Audi joutuu kuittaamaan laskun palon aiheuttamista kustannuksista? Ei vaikuta siis miltään satunnaiselta ja ennalta arvaamattomalta vikaantumiselta vaan suunnitteluvirheestä.
 
Jos nyt pilkkua viilataan niin eikö SoH:n mielletä (nykytiedolla) pysyvän mahdollisimman korkealla kun lataa suhteellisen symmetrisesti 50% molemmin puolin? Eli jos odotettu päiväkulutus on aina 20% niin lataisi joka yö 40%->60%. Mutta tuossa kohtaa tulee taas vähän herkemmin niitä potentiaalisia ylläreitä kun mennään jatkuvasti vielä matalammalla varauksella. Eli se 80% raja ei välttämättä ole se absoluuttisesti paras ratkaisu akun kestävyyden tai yllättävän pitkän matkan kannalta mutta on sellainen järkevä ”kompromissiratkaisu”, jolla välttää niitä pahimpia skenaarioita monelta kantilta.
Sama kysymys heräsi itsellenikin tästä aiheesta keskustellessa. Olen aiemmin kuvitellut, että mitä pienempi kennojännite (eli SoC), sitä vähemmän jänniterasitusta kennolle ja pidempi elinikä, mutta tämä ei näytä ihan pitävän paikkaansa. :think:

Battery Universityn mukaan ~3,92 V kennojännite olisi optimaalinen, sillä tällöin korkean jännitteen aiheuttamat ikääntymismekanismit (kuten elektrolyytin hapettuminen >4,1 V tasolla) eivät vielä ole pelissä, mutta vältetään matalien latausjännitteiden aiheuttama liiallisen SEI:n ("solid electrolyte interface") kasvu grafiittianodin pinnalle.

Nopealla googlettelulla vaikuttaisi siltä, että esim. MEBbiläisten (id.3, id.4, enyaq jne.) akuissa suositeltu 80% SoC latausraja tarkoittaa kennojännitteenä n. 3,94-3,96 V, 100% ollessa 4,11-4,13 V. Ihan kun siellä noiden vehkeiden tuotekehityksessä saatettaisiin tietää aiheesta jotain muutakin, kuin mitä äkkiä pystymetsäläinen googlettelemalla löytää. :whistling:

Ja jälleen aloit luomaan uutta skenaariota. Tai oikeastaan jatkoit vanhaa, koko hintahommahan lähti siitä, kun loit lataus 80-60 tai 100-80 skenaarion, joka ei liittynyt mitenkään aiheeseen eikä edes vastannut sun omaa käyttöä :D
Eli keskimääräinen 13,9 kWh latausmääräni (joka vastaa ~10% häviöllä 21,5 % latausta, josta siitäkin pitää vielä vähentää akun ja kabiinin suoraan seinästä otettu lämmitys/-jäähdytysenergia) ei mielestäsi ole riittävän lähellä tuota lonkalta heitettyä 20% DoD -skenaariota? :asif:

Anteeksi, seuraavalla kerralla aiheesta keskustellessa pitänee tehdä tarkat laskelmat arvioitune häviöineen, jotta ei vaan puhuttaisi 80-60 % skenaariosta 80-59,21% skenaarion sijaan. Ei vittu nyt oikeasti.
:facepalm:

Se on jännä, että kyttäät ihan samalla tavalla kokonaisuutta, mutta jostain syystä harvemmin ja täyteen lataaminen muuttuu sun mielessä "säädöksi" :D Pikkuakkuisista akuista isompiin siirtyneenä aika hankala allekirjoittaa sun tulkintaa.
Kyttään mitä kokonaisuutta? >95% ajasta auto menee mitään kyttäämättä töpseliin ja atk hoitaa latauksen. :btooth:

Laskin muuten ihan mielenkiinnosta keskihinnan kuluvan vuoden sähköistä kahden halvimman tunnin aikana: 1,1 snt/kWh.

Eli vaikka kuinka hinkkaisi ja optimoisi lataukset täydellisesti saavuttaen 0 snt/kWh vuosihinnan ISOLLA AKULLA, esim. keskimääräiset 15 tkm 20 kWh/100 km autolla ajava säästäisi huikeat 33€/a verrattuna mainitsemaani lataustapaan (tökkää joka ilta piuhaan ja ime max. 20 kWh) verrattuna. Vajaalla kolmella eurolla kuussa ei vielä ostane kovin paljon isompiakkuista autoa. :smoke:

Ts. Kuten todettu, eipä tuolla yksittäisten "kalliiden" öiden välttelyllä juuri käytännön merkitystä ole. Olisiko tämä homma nyt vihdoin taputeltu?:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Miten laskette autonaleneman? Jollain vakio% vai vertaatteko oman merkin vastaaviin myyntihintoihin ja sieltä % per kk tai vuosi?

Minä lasken arvonaleneman siten, että kun vaihdan autoa tai myyn sen pois, niin vähennän tämän summan siitä summasta millä auton ostin ja jaan sen niin monella kuukaudella kuin mitä autoa pidin. Siitä saa arvonaleneman per kuukausi. En minä mitään prosentteja laske.
 
Näissä kannattaa tiedostaa merkkikin. Ranskalaisia tuotoksia ei perinteisesti ole kannattanut ostaa ihan uutena, kun eka pudotus on ollut niin jyrkkä. Korealaiset pääsi itseni vähän yllättämään. Pyynnit nettiautossa ovat sinällään ihan linjakkaita, mutta vaihtotarjoukset jopa maahantuojalta haistattelun tasolla. Näin ekan ja vikan omistana ymmärrän kyllä hyvin miksi.
No eipä mebbiläisen tarjoaminen vaihdossa ollut kovin mielyttävä kokemus sekään. Melkein 30% suli 50tkm / 1,5v aikana. :dead:

Pitäisi olla vähän tottuneempi rahankäyttäjät kuten jotkut täällä joille ei ole mitään väliä saako autosta mitään vaihdossa.
 
Pitäisi olla vähän tottuneempi rahankäyttäjät kuten jotkut täällä joille ei ole mitään väliä saako autosta mitään vaihdossa.

Elämä on paljon helpompaa kun ei spekuloi turhia. Kun ostaa auton sillä asenteella, että siihen laitettu raha on menetetty, niin silloin on ihan sama mitä siitä sitten myöhemmin vaihdossa saa, kaikki on plussaa. Ja jos autosta saatava hinta ei miellytä, niin jatkaa autolla ajamista ja kokeilee vuoden päästä uudelleen. Arvonaleneminen kuitenkin hidastuu joka vuosi, niin jossain vaiheessa se hinta on kuitenkin sitten sopiva.

Itsekin olen sähköautojen suhteen vähän sillä kannalla, ettei sitä oikein ostettaessa tiedä minkä verran sen arvo putoaa. Esim. tuo oma auto oli uutena maksanut noin 120.000 € ja kun ostin sen 3 vuotta käytettynä, niin hinta oli jo alle puolet tuosta. Pidän tuota nyt jonkin aikaa ja todenäköisesti seuraava auto on taas työsuhdeauto, mikä tarkoittaa sitä, että myyn tuon sitten pois. Se on arvoitus mitä siitä sitten saa, enkä sitä nyt mieti.
 
Täällä on rikasta porukkaa kun kaikki vaan väittelee siitä mukavuudesta että onko lataaminen hankalampaa vs. asemalla tankkaaminen :)

Itsellä sähkö vs. hybridivalintaan vaikutti eniten se että vastaavassa hybridissä olisi ollut autoveroa yli 50keuroa ostohinnan päälle. Sama jatkunut kaikissa lisävarusteissa. Siksi hankinta meni tähän EQS SUViin eikä vastaavaan GLSään. Pelkkää polttomoottoriversiota ei enää tuodakaan maahan kun autovero olisi todnäk reilu 100k.

Tarkennuksena: toki ostin auton vajaan vuoden käytettynä mutta hurja osa tuosta verosta olisi ollut vielä hinnassa mukana.

-Jari-
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 063
Viestejä
4 967 908
Jäsenet
79 734
Uusin jäsen
Hene25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom