Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos auto viettää töpselissä lukumäärällisesti yli 3/4 öistä ja sillä ei edes joka päivä ajeta, niin aika harvoin tuosta rutiinista on tarvinnut poiketa. :asif:

Ja onpahan autossa käytännössä aina mehua yllättäviinkin reissuihin ja lisäbonarina akkukin pysyy todennäköisesti paremmin tikissään. :tup:
Tämä on kuitenkin eri viesti kuin millä aloit "myymään" helppoutta. Joka ilta, ei tarvitse ajatella.... Loppupeleissä meidän ainoa ero oli, että sä isket pienemmän kapasiteetin käyttämisen takia autoa jatkuvasti laturiin kiinni. 80 kWh akku ja sen koko kapasiteetin joustava käyttö tuottaa pitkässä juoksussa ihan satavarmasti vähemmän vaivaa ja paremmat mahdollisuudet optimoida milloin lataa.
Ei kyllä pysty ymmärtämään. Alkoi ihme vänkäys, yksittäisistä prosenttiyksiköistä nillittäminen ja jopa suorasta paskanpuhumisesta syyttäminen jostain muutaman sekunnin töpselin kytkemisen vaivasta. Mitä ihmettä? :D
Sinä se tässä olet niitä skenaarioita keksinyt ja tipoittain ujutellut lisää "perusteluja" vanhojen hapannuttua. Ihan vapaasti saat nysvätä pienellä akun kapasiteettialueella teoreettisesti osoitetun hyödyn perusteella, mutta et sä tuota vähemmällä vaivalla nyt voi mitenkään perustella.
 
Audien lataushybrideille takaisinkutsu.

Audien Q7, Q8 ja A8 lataushybridimallien akuille on tehty takaisinkutsu, kertoo Traficom tiedotteessa.

Tammelan GO21-toimistotalon maanalaisessa pysäköintihallissa syttynyt raju tulipalo lähti todennäköisesti latauksessa olleesta Audi Q7 TFSI e -mallisesta lataushybridiautosta.


 
Voi ny vittu taas ..

Mikä "henkilökohtainen asia" on joku auton valintaperuste nimimerkiltä internetin keskustelupalstalla jos sitä joku kysyy, ei se sulta sotua kyselly. :facepalm:

Ei kyse ollut mistään yksityisyydestä, vaan siitä, että keskustelun alla olevaan asiaan ei millään tavalla liity minun henkilökohtaiset syyt sähköauton ostolle. Se on asian sivuraiteille viemistä.
 
Tämä on kuitenkin eri viesti kuin millä aloit "myymään" helppoutta. Joka ilta, ei tarvitse ajatella.... Loppupeleissä meidän ainoa ero oli, että sä isket pienemmän kapasiteetin käyttämisen takia autoa jatkuvasti laturiin kiinni. 80 kWh akku ja sen koko kapasiteetin joustava käyttö tuottaa pitkässä juoksussa ihan satavarmasti vähemmän vaivaa ja paremmat mahdollisuudet optimoida milloin lataa.

Sinä se tässä olet niitä skenaarioita keksinyt ja tipoittain ujutellut lisää "perusteluja" vanhojen hapannuttua. Ihan vapaasti saat nysvätä pienellä akun kapasiteettialueella teoreettisesti osoitetun hyödyn perusteella, mutta et sä tuota vähemmällä vaivalla nyt voi mitenkään perustella.
Mitä ihmeen skenaarioita ja mikä on "hapantunut"? Minähän osoitin ihan lataustilastoistani ja @TommiZeliard hintadatasta, että käytännössä joka ilta kun autolla on ajettu, se menee töpseliin ja kaikki mainitsemani hinnatkin olivat yöllisen latauksen hinta-arviota myöten lähes prikulleen oikeassa, vaikka itse väitit niiden olevan paskapuhetta. :D

Mainitsin toki muutaman viestin jälkeen sen, että ihan omaksi optimoinnin ilokseni saatan yksittäisinä iltoina kuussa jättää kytkemättä, vaikka kokonaishintaan tai -vaivaan tuolla ei ole käytännössä merkitystä. Sinun logiikallasihan tuo itse asiassa vähentää vaivaa, kun jää jokunen kauhistuttava töpselin kytkentävaiva kärsimättä. :kahvi:

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:

Kiva juttu, että sulla on isompi 80 kWh akku ja kyttäät halvinta pörssikuoppaa sen lataamiseen. Itseäni ei kiinnosta tuollainen säätö, joten auto menee tänäänkin piuhaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyse ollut mistään yksityisyydestä, vaan siitä, että keskustelun alla olevaan asiaan ei millään tavalla liity minun henkilökohtaiset syyt sähköauton ostolle. Se on asian sivuraiteille viemistä.
Millä tavalla henkilökohtainen latauskäyttäytyminen on olennaisempi asia yleisessä keskustelussa sähköautoista kuin henkilökohtainen syy hankkia sähköauto? Siitä kuitenkin vastasit monen viestin verran.

Vai meinaatko, että seuraavan viestin on aina pakko liittyä erittäin kiinteästi edellisen viestin (tarkemmin siinä olevan lainauksen) aiheeseen ja mitään uutta, tarkentavaa tai sen viereen menevää ei saa kysyä? Aika ankeaksi menee, jos ketjun loput viestit saavat käsitellä vain ilmastonäkökulmaa ja lataamiskäyttäytymistä. Asiassa oli kuitenkin sellainen liitos, että lähtökohta oli ”en ole hankkinut syystä x tai y” ja jatkokysymys oli suhteellisen luonnollinen/keskustelunomainen ”mikä oli hankinnan syy?”.

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:
Jos nyt pilkkua viilataan niin eikö SoH:n mielletä (nykytiedolla) pysyvän mahdollisimman korkealla kun lataa suhteellisen symmetrisesti 50% molemmin puolin? Eli jos odotettu päiväkulutus on aina 20% niin lataisi joka yö 40%->60%. Mutta tuossa kohtaa tulee taas vähän herkemmin niitä potentiaalisia ylläreitä kun mennään jatkuvasti vielä matalammalla varauksella. Eli se 80% raja ei välttämättä ole se absoluuttisesti paras ratkaisu akun kestävyyden tai yllättävän pitkän matkan kannalta mutta on sellainen järkevä ”kompromissiratkaisu”, jolla välttää niitä pahimpia skenaarioita monelta kantilta.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tavalla henkilökohtainen latauskäyttäytyminen on olennaisempi asia yleisessä keskustelussa sähköautoista kuin henkilökohtainen syy hankkia sähköauto? Siitä kuitenkin vastasit monen viestin verran.

Vai meinaatko, että seuraavan viestin on aina pakko liittyä erittäin kiinteästi edellisen viestin (tarkemmin siinä olevan lainauksen) aiheeseen ja mitään uutta, tarkentavaa tai sen viereen menevää ei saa kysyä? Aika ankeaksi menee, jos ketjun loput viestit saavat käsitellä vain ilmastonäkökulmaa ja lataamiskäyttäytymistä. Asiassa oli kuitenkin sellainen liitos, että lähtökohta oli ”en ole hankkinut syystä x tai y” ja jatkokysymys oli suhteellisen luonnollinen/keskustelunomainen ”mikä oli hankinnan syy?”.

Anna jo olla ja palaa aiheeseen. En ymmärrä mikä pakottava tarve sinulla on jankata minusta.
 
Hei, upeeta keskustelua viimeset 3 sivua :thumbsup:

Miten laskette autonaleneman? Jollain vakio% vai vertaatteko oman merkin vastaaviin myyntihintoihin ja sieltä % per kk tai vuosi?
 
Mitä ihmeen skenaarioita ja mikä on "hapantunut"? Minähän osoitin ihan lataustilastoistani ja @TommiZeliard hintadatasta, että käytännössä joka ilta kun autolla on ajettu, se menee töpseliin ja kaikki mainitsemani hinnatkin olivat yöllisen latauksen hinta-arviota myöten lähes prikulleen oikeassa, vaikka itse väitit niiden olevan paskapuhetta. :D

Mainitsin toki muutaman viestin jälkeen sen, että ihan omaksi optimoinnin ilokseni saatan yksittäisinä iltoina kuussa jättää kytkemättä, vaikka kokonaishintaan tai -vaivaan tuolla ei ole käytännössä merkitystä. Sinun logiikallasihan tuo itse asiassa vähentää vaivaa, kun jää jokunen kauhistuttava töpselin kytkentävaiva kärsimättä. :kahvi:

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:

Kiva juttu, että sulla on isompi 80 kWh akku ja kyttäät halvinta pörssikuoppaa sen lataamiseen. Itseäni ei kiinnosta tuollainen säätö, joten auto menee tänäänkin piuhaan. :D
Ja jälleen aloit luomaan uutta skenaariota. Tai oikeastaan jatkoit vanhaa, koko hintahommahan lähti siitä, kun loit lataus 80-60 tai 100-80 skenaarion, joka ei liittynyt mitenkään aiheeseen eikä edes vastannut sun omaa käyttöä :D

Se on jännä, että kyttäät ihan samalla tavalla kokonaisuutta, mutta jostain syystä harvemmin ja täyteen lataaminen muuttuu sun mielessä "säädöksi" :D Pikkuakkuisista akuista isompiin siirtyneenä aika hankala allekirjoittaa sun tulkintaa.
 
Hei, upeeta keskustelua viimeset 3 sivua :thumbsup:

Miten laskette autonaleneman? Jollain vakio% vai vertaatteko oman merkin vastaaviin myyntihintoihin ja sieltä % per kk tai vuosi?
10% / a, olen käyttänyt. On varmaan ensimmäisinä vuosina liian vähän ja lopussa liikaa kun alkaa enemmän kunto/kilometrit vaikuttamaan.
 
10% / a, olen käyttänyt. On varmaan ensimmäisinä vuosina liian vähän ja lopussa liikaa kun alkaa enemmän kunto/kilometrit vaikuttamaan.
Näissä kannattaa tiedostaa merkkikin. Ranskalaisia tuotoksia ei perinteisesti ole kannattanut ostaa ihan uutena, kun eka pudotus on ollut niin jyrkkä. Korealaiset pääsi itseni vähän yllättämään. Pyynnit nettiautossa ovat sinällään ihan linjakkaita, mutta vaihtotarjoukset jopa maahantuojalta haistattelun tasolla. Näin ekan ja vikan omistana ymmärrän kyllä hyvin miksi.
 
Tampereen Audi Q7-autopalo sai aikaan takaisinkutsukampanjan

Tarkoittaakohan tämä sitä, että Audi joutuu kuittaamaan laskun palon aiheuttamista kustannuksista? Ei vaikuta siis miltään satunnaiselta ja ennalta arvaamattomalta vikaantumiselta vaan suunnitteluvirheestä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 027
Viestejä
4 966 812
Jäsenet
79 730
Uusin jäsen
inaj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom