Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikö BMW:n keuloista ole lähinnä valitettu että ne sieraimet ovat levinneet aivan liian leveiksi ja nyt kun tulee kapear niin myös valitetaan?
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/live/9So75-zMKL8?si=ixqQvdTGcwxKDfu5


Kauneus toki katsojan silmässä mutta BMW saisi ampua tuon keulan suunnittelijan raketilla kuuhun minun puolesta. Nuo pystysuorat munuaiset kuuluvat sinne 70-luvulle.


Upea klassikko.

1757093777217.png
 
Bemarin uus ix3 julkastu ja löytyy jo saksan konfiguraattorista.

69k€
Wltp 805km
Dc 400kw
Ac 11kw, 22kw lataus optiona
10min +300km rangea
108kwh akku
469hv
0-100 4,9s
Neliveto
Jep, hyvältä näyttää speksien puolesta. Katsoin myös Autogefühlin videon ja kehui materiaaleja ja laatuvaikutelmaa paremmaksi kuin X3:ssa. Ajettavuus myös sai kehuja avustinjärjestelmien ohella. Ihan lupaavalta näyttää siis uuden alustan kannalta.

Tuo lataus on erityisen vakuuttava. Kaipa joku kiinalainen malli lataa kovempaakin, mutta tässä on myös pieni kulutus. Pieni siis ulkonäköön nähden, ei absoluuttisesti. Tuo 10 minuutin lataus on muuten 374 km eli lataa kolme kertaa nopeammin kuin i4 saman verran. Laskin siis oman 500 km -30% = 350 km. Se on siis se, minkä pääsee 10-80% lataamalla ja siinä menee se puoli tuntia. Siinä missä i4 ottaa CCS:n tarjoaman maksimin 500 A, niin tämä ottaa ilmeisesti saman 500 A, mutta kovemmalla jännitteellä.

Edit. Tuossa videolla muuten mainittiin, että hinnat alkaen malli kilpailisi Tesla model Y:n kanssa. Tässä onkin aika paljon Teslamaisuuksia. Pyöreät akkukennot, akkukotelo on osa kantavaa rakennetta, erillisiä ECUja on yhdistetty yhden tehokkaan taakse, sisällä on vähän nappeja ja iso kosketusnäyttö, joka toimii ripeästi. Teslan päälle sitten tuli korealaisista tuttu V2L, V2H ja V2G, joista ensiksi mainittu on lisävaruste.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/live/9So75-zMKL8?si=ixqQvdTGcwxKDfu5


Kauneus toki katsojan silmässä mutta BMW saisi ampua tuon keulan suunnittelijan raketilla kuuhun minun puolesta. Nuo pystysuorat munuaiset kuuluvat sinne 70-luvulle.

Luulen että tämä tyyli tulee sopimaan erityisen hyvin seuraavaan 3-sarjaan. Ja tässä Neue Klassessa on kyllä toi pakollinen tablettiviritelmä onnistunut ainakin omaan makuun paljon paremmin kuin suuressa osassa muita autoja. Tai ei ainakaan ole ihan yhtä halvan näköinen kokonaisuus.

Autona noi iX ja X3:t eivät ole kyllä ikinä olleet muotojensa puolesta kiinnostavimmasta päästä.
 
Eli uusi alusta ei tullut 800V tekniikalla. Aika pettymys kyllä.

Edit. Bemari siis.
Miten niin. Sitähän se juuri oli, 800V ja max 400kW latausteho.

Oikein hyvältähän tuo uusi BMW näyttää. Tekniikka kunnossa ja ulkonäkökin ihan hyvän oloinen. Keulassa hyvää edistystä entisiin verrattuna, peräpää hieman eriparia omaan makuun keulan kanssa tosin.
 
Tuosta kun tulee se sedan versio niin uskoisin i4 menevän vaihtoon, tai no pitänee odottaa jos ei heti julkaisussa tule sähköistä M3 että millainen se on. Noi leikkimaasturit ei ole miltään merkiltä koskaan edes vähän kiinnostanut. Se on G mersu tai sitten normi henkilöauto, ei välimuotoja.

Spekseiltäänhän tuo uusi bmw on aivan huippua. autogefuhl videolla tosiaan myös lähes pelkästään kehuja, mikä on aika harvinaista kun on aika kriittinen tyyppi se.
 
Eikö BMW:n keuloista ole lähinnä valitettu että ne sieraimet ovat levinneet aivan liian leveiksi ja nyt kun tulee kapear niin myös valitetaan?
On jo monta kymmentä vuotta jokaisesta bmw mallista valitettu miten perseestä on ulkonäöltään mutta jostain syystä ne kelpaavat oikeasti ostaville ihmisille ja kilpailevat firmat kopiovat.
 
Tuosta kun tulee se sedan versio niin uskoisin i4 menevän vaihtoon, tai no pitänee odottaa jos ei heti julkaisussa tule sähköistä M3 että millainen se on. Noi leikkimaasturit ei ole miltään merkiltä koskaan edes vähän kiinnostanut. Se on G mersu tai sitten normi henkilöauto, ei välimuotoja.

Spekseiltäänhän tuo uusi bmw on aivan huippua. autogefuhl videolla tosiaan myös lähes pelkästään kehuja, mikä on aika harvinaista kun on aika kriittinen tyyppi se.
Aiheesta tuli kyllä kritiikkiä rattinapeista ja pelkästä kosketusnäytöstä ilman fyysisiä nappeja. Enempää ei varmaan uskallakkaan kritisoida kun bmw:n asemiehet osoittaa piipulla kameran takana.
 
Aiheesta tuli kyllä kritiikkiä rattinapeista ja pelkästä kosketusnäytöstä ilman fyysisiä nappeja. Enempää ei varmaan uskallakkaan kritisoida kun bmw:n asemiehet osoittaa piipulla kameran takana.
Joo en ole noita ton tyylisiä nappeja ratissa koskaan kokeillut mutta en mitään hyvää niistä ole kuullut (vw). En tiedä kuseeko toteutus vai onko ne lähtökohtaisesti huono idea.
Onneksi on edes musan volumelle jätetty oma rulla. Niinkin pieni juttu mutta jos se olisi näytöstä tökittävä juttu niin jäisi auto kauppaan.
 
Luulen että tämä tyyli tulee sopimaan erityisen hyvin seuraavaan 3-sarjaan. Ja tässä Neue Klassessa on kyllä toi pakollinen tablettiviritelmä onnistunut ainakin omaan makuun paljon paremmin kuin suuressa osassa muita autoja. Tai ei ainakaan ole ihan yhtä halvan näköinen kokonaisuus.

Autona noi iX ja X3:t eivät ole kyllä ikinä olleet muotojensa puolesta kiinnostavimmasta päästä.
Onnistunut?
P90615657_highRes.jpg
 
Miten niin. Sitähän se juuri oli, 800V ja max 400kW latausteho.

Oikein hyvältähän tuo uusi BMW näyttää. Tekniikka kunnossa ja ulkonäkökin ihan hyvän oloinen. Keulassa hyvää edistystä entisiin verrattuna, peräpää hieman eriparia omaan makuun keulan kanssa tosin.
Olenko minä katsellut jotain eri juttui? 400V tekniikalla näyttäisi olevan.

edit. Laita linkkejä, ihmettelen tässä itse.
 
Olenko minä katsellut jotain eri juttui? 400V tekniikalla näyttäisi olevan.

edit. Laita linkkejä, ihmettelen tässä itse.
 
Bemarin speksipaperissa lukee 700 V eli eiköhän tuo ole 800 V tekniikalla. Ei 400 V latausjärjestelmällä edes saa 400 kW tehoja ulos.
 
Löysin itsekkin pienellä googelin syöksyllä että on se 800V tekniikalla. Olisihan tuon toki voinut bemari spekseihin laittaa.
 
Löysin itsekkin pienellä googelin syöksyllä että on se 800V tekniikalla. Olisihan tuon toki voinut bemari spekseihin laittaa.
Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta tuollaiset jutut saati että ymmärtäisivät mitä sillä on merkitystä.
Ainoa millä on väliä on range ja latausnopeus, kuten itselläkin, olkoot tekniikka ihan mitä hyvänsä niin nuo on ne ratkaisevat tekijät.
 
Kieltämättä tästä kuvasta en ihan yhtä varma olisi. Carwow'n videolla eri kuvakulmista jäi parempi fiilis.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/xUkPbfherCY?si=ugvNYjqh4L88En26

carwow videolla myös sanotaan sen sisustan olevan erittäin wow, mikä on aika poikkeuksellista. Onkohan bemmi nyt onnistunut tuomaan aika jackpot tuotteen markkinoille.
 
Ratti ja tuo suunnikkaan muotoinen keskinäyttö vähän pistää silmään rumuudellaan. Muutenhan tuo on pätevä peli.
Ratista on montaa eri vaihtoehtoa ja noissa videoarvosteluissa näyttö näyttää varsin asialliselta. Noissa promokuvissa kieltämättä aivan helvetin kauhea.
Tää yksi toinen vaihtoehdoista mielestäni huomattavasti tyylikkäämpi.

Oletettavasti kun ennemmin tai myöhemmin tulee M versiona niin saa perinteisellä 3 puolaisella ratilla.
BMW-iX3-50-24.jpg
 
Nämä iX3:n ulkovärivaihtoehdot ovat muuten jo todella huvittavan yksitoikkoiset:

1757111263637.png


Täytyy sanoa että onneksi i4:ää on tehty upeissa väreissä (vihreä, sininen ja itsellä oleva tummanpunainen). Toivottavasti uusiinkin malleihin tulee parempia vaihtoehtoja ajan kanssa.

Sivuhuomiona myös esim. A6 e-tronin värivaihtoehdot ovat yhtä tylsät.
 
Nämä iX3:n ulkovärivaihtoehdot ovat muuten jo todella huvittavan yksitoikkoiset:

1757111263637.png


Täytyy sanoa että onneksi i4:ää on tehty upeissa väreissä (vihreä, sininen ja itsellä oleva tummanpunainen). Toivottavasti uusiinkin malleihin tulee parempia vaihtoehtoja ajan kanssa.

Sivuhuomiona myös esim. A6 e-tronin värivaihtoehdot ovat yhtä tylsät.
Bemmin saa onneksi tilattua halutessaan individual värillä, eli aivan just sen värisenä kun haluaa.
 
Bemarin uus ix3 julkastu ja löytyy jo saksan konfiguraattorista.

69k€
Wltp 805km
Dc 400kw
Ac 11kw, 22kw lataus optiona
10min +300km rangea
108kwh akku
469hv
0-100 4,9s
Neliveto
Mikähän näissä on, että paperilla tehoa on ihan tuhottomasti, mutta 0-100 "vaan" noin 5sek?
Ulkomitoiltaan samannäköinen MG Marvel R (200kW/280hp), noin 200hp vähemmän tehoa ja sama 4,9sek 0-100.

Sama kävin koestamassa kaverin Audi E-Tron GT 469hp ja siinä 0-100 4,1 sekkaa. Ajomoodi dynamicille ja lappu lattiaan, kyllähän se lähti, mutta ei mitään WOW fiilistä aiheuttanut. Marveliin verrattuna vaan "Ok, lähteehän tämä vähän ärhäkämmin". Toki kyydissä oli pari isokokoista kaveria toki, että joku 200kg kuskin lisäksi painoa, mutta Come on, kuitenkin se 200 kaakkia enemmän.

Onko sakemannit vaan tarkoituksella halunneet kuminauhamaisemman kiihtyvyyden, vai mistä johtunee...
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän näissä on, että paperilla tehoa on ihan tuhottomasti, mutta 0-100 "vaan" noin 5sek?
Ulkomitoiltaan samannäköinen MG Marvel R (200kW/280hp), noin 200hp vähemmän tehoa ja sama 4,9sek 0-100.

Sama kävin koestamassa kaverin Audi E-Tron GT 469hp ja siinä 0-100 4,1 sekkaa. Ajomoodi dynamicille ja lappu lattiaan, kyllähän se lähti, mutta ei mitään WOW fiilistä aiheuttanut. Marveliin verrattuna vaan "Ok, lähteehän tämä vähän ärhäkämmin". Toki kyydissä oli pari isokokoista kaveria toki, että joku 200kg kuskin lisäksi painoa, mutta Come on, kuitenkin se 200 kaakkia enemmän.

Onko sakemannit vaan tarkoituksella halunneet kuminauhamaisemman kiihtyvyyden, vai mistä johtunee...

MG:n omien lukujen pohjalta tuntuu että raportoivat ton mallin moottorintehon jotenkin hieman erikoisesti. Ottaen huomioon että perusmalliin verrattuna vain 80kW lisää tehoa, painaa kuitenkin 100kg enemmän ja kiihtyvyys paranee 7,9s->4,9s. Nelivedolla osansa, mut silti olis mukava nähdä OBD väylästä mitä oikeasti ottaa akusta täyskiihdytyksessä. Epäilen et piikittää aika paljon korkeammalle, oletuksella et pääsee tohon 4,9:ään.
 
Monessa autossa han pitää osata käynnistää jokin launch mode että pääsee ilmoitettuun kiihtyvyyslukemaan. Vähän keinotekoista han se on ja ohituskiihtyvyyshän se tärkeämpi arvo on.
 
Mikähän näissä on, että paperilla tehoa on ihan tuhottomasti, mutta 0-100 "vaan" noin 5sek?
Ulkomitoiltaan samannäköinen MG Marvel R (200kW/280hp), noin 200hp vähemmän tehoa ja sama 4,9sek 0-100.

Sama kävin koestamassa kaverin Audi E-Tron GT 469hp ja siinä 0-100 4,1 sekkaa. Ajomoodi dynamicille ja lappu lattiaan, kyllähän se lähti, mutta ei mitään WOW fiilistä aiheuttanut. Marveliin verrattuna vaan "Ok, lähteehän tämä vähän ärhäkämmin". Toki kyydissä oli pari isokokoista kaveria toki, että joku 200kg kuskin lisäksi painoa, mutta Come on, kuitenkin se 200 kaakkia enemmän.

Onko sakemannit vaan tarkoituksella halunneet kuminauhamaisemman kiihtyvyyden, vai mistä johtunee...
Tossa tuli jo hyviä kommentteja launch modesta ja todellisista tehoista.

Lisäksi erona voi olla moottorin välityssuhde jolloin samalla moottorillakin saadaan erilainen vääntö ja kiihtyvyys alakierroksille. Samalla hävitään yläkierrosten kkiihtyvyydessä kentänheikennysalueella ja huippunopeudessa.

Saksalaiset luultavasti painottavat motarinopeuksia enemmän, perinteisesti saksalaiset autot ovat olleet parempia yli 140kmh vauhdeissa kuin moni muu.
 
Saksalaiset luultavasti painottavat motarinopeuksia enemmän, perinteisesti saksalaiset autot ovat olleet parempia yli 140kmh vauhdeissa kuin moni muu.
Niin, eihän tuolla 0-100 arvolla oikeasti ole mitään väliä käytännössä, turhaa henkseleiden paukuttelua loppujen lopuksi. Jokainen sähköauto kiihtyy ajonopeuteen aivan riittävän nopeasti.

Onko näitä sähkäreiden ohituskiihtyvyyksiä vertailtu jossain ?
Toki jokaisella sähköautollakin pääsee ohi aivan sujuvasti.
 
Nyt löytyy BMW:n Suomen sivuiltakin konfiguraattori uudelle iX3:lle hintoineen. Hinta alkaa 69 390 €:sta 50 xDrive mallille, mikä lupaa mielestäni hyvää tulevalle pienempiakkuiselle ja takavetoiselle mallille. Tuo iso akkuhan on niin valtava että siitä on varaa leikata melkein 20 kWh ja silti jäljelle jää hyvän kokoinen akku.
 
Oletettavasti kun ennemmin tai myöhemmin tulee M versiona niin saa perinteisellä 3 puolaisella ratilla.
BMW-iX3-50-24.jpg
Erikoinen ratkaisu, kun ovessa on tajuttu pistää perinteiset selkeät painikkeet, mutta sitten ratissa on täyttä ydinjätettä :D VW päättänyt jo luopua näistä ja nyt sitten BMW tulee viiveellä muutaman vuoden takaiseen trendiin.

Muuten vaikuttaa toimivalta kamppeelta: materiaalit vaikuttavat olevan kohdallaan ja varmasti ajotuntumakin on bemarimaisesti erinomainen. Hinta taitaa olla about samoissa nykyisen IX3:n kanssa, mutta varmasti todella paljon parempi auto tämä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 124
Viestejä
4 912 340
Jäsenet
79 131
Uusin jäsen
cptwiljo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom