Yleistä keskustelua sähköautoista

Edit. @Pace veikkailit nelivetoisen Marvelin antavan ylimääräistä tehoa, jos se pääsee 4,9 s vs. takavedon 7,9 s. Osa erosta on psykologiaa, eli 5 s vs. 8 s näyttäisi helpommin uskottavalta, vaikka siinä ero on lähes sama. Kokeillaan ensin nopeasti kiihdytysajan skaalausta väännön avulla:

7,9 s * 410 Nm / 665 Nm = 4,87 s

Sehän meni yllättävän lähelle ilmoitettua 4,9 sekuntia. Massoissa kuitenkin on eroa, joten lasketaan vähän tarkemmin. Oletetaan, että molemmilla on huipputeho käytössä@45 km/h. Massat 1885 kg ja 1995 kg. Tehot 132 kW ja 212 kW. Väännöt 410 Nm ja 665 Nm.

0-45:
takaveto 217,5 Nm/tn
neliveto 333,3 Nm/tn, eli +53,3 %

45-100:
Takaveto 70,0 kW/tn
Neliveto 106,3 kW/tn, eli +51,8 %

Pyöristetään painottaen neliöllisyyttä 52 %:iin. Sillä laskien nelivetoinen kiihtyisi 7,9 s / 1,52 = 5,197 s. Se ei vielä ole aivan 4,9 s, mutta loput selittynevät sekä nelivedon paremman pidon että vierin- ja ilmanvastuksen pienemmän suhteellisen osuuden ansiosta. Esimerkiksi 212 kW / 132 kW = +60,6 %, mutta (212 kW - 10 kW) / (132 kW - 10 kW) = +65,6 %. Tässä siis on oletettu molemmille autoille keskimäärin 10 kW vastustehoja. Ei se 4,9 s vaadi välttämättä lainkaan ylimääräistä tehoa, vaan selitys on x,9-psykologia, nelivetoisen suhteellisesti 51,8 % suurempi teho/tn (vaikka olikin vain 80 kW), vielä suurempi vääntöero, nelivetoisen parempi pito ja suuritehoisemman kasvava etu, mitä suurempi on vierin- ja ilmanvastusteho.

Kaivelin nyt hieman ja Björnihän tämän oli testannut ja pääsi 5,2sekuntiin... samaanaikaan tosiaan hävisi bemarille jolle oli luvattu 5,7s kiihtyvyys. En ihan ymmärtänyt mihin viittasit psykologialla, mutta oma veikkaus osuisi nyt ennemminkin MG:n harrastamaan ,9 -psykologiaan, eli haluttiin paperille alle 8 ja 5 luvut koska ne myy paremmin, vaikkei auto niihin reaalimaailman olosuhteissa ihan kykenekkään.
 
Viimeksi muokattu:
Hinta alkaa 69 390 €:sta 50 xDrive mallille

Tosin normaaliin bmw-tapaan tuo "alkaen" hinta tarkoittaa perusvalkoista ulkoväriä ja käsisäätöisiä lättänä kangaspenkkejä ja sitä, että edes parempi parkkitutka ei kuulu varustukseen vaan jokaiseen lisäoptioon pitää heittää 500-5000e lisää.

Jos vertaa i4:een niin xDrive40 on 65k€, eDrive40 60k€ ja karvalakkien karvalakki eDrive35 56,5k€. Jos tuosta nyt peilaa niin veikkaan että ei tule alle 60k€ saamaan takavetoista.
 
Upea klassikko.

1757093777217.png
Kyllä, 30-40 luvulla on tehty kauneimmat autot, vaikka tämä on myöhempää tuotantoa , niin helv... maukas verrattuna nykymosseihin.-
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Käytäntö on juu hieman eri, mutta tasankolaskuihinkin vaadittavat tiedot ovat riittävän hankalia löytää, joten niillä mennään. Sitten on vielä akun lämpötilan erilainen vaikutus eri autoissa ja kuormitusajan vaikutus, eli tehon rajaaminen pidemmän kuormituksen aikana.

On toki mahdollista, että joillakin valmistajilla on niin paljon lähempänä tasankoja kuin toisella valmistajalla, että se vaikuttaa jopa niiden väliseen paremmuuteen (=tasankolaskut tuottavat väärän voittajan). Ei mahda mitään, kun ei kaikista automalleista löydä dynokäyrää (niiden vertailukelpoisuudesta puhumattakaan).

Miin saksankielisessä esitteessä luki 5 v sitten, että 212 Nm@0-2 750 rpm ja 61 kW@2 750-12 000 rpm (saattoi olla 11k), eli tuo akkukapaan (brutto 36,8 kWh, eli 1,66C) nähden hyvin pienitehoinen malli sisältää ainakin valmistajan mukaan vääntö- ja tehotasangot. En osaa sanoa miten muilla merkeillä on ilmoitettu, ja miten paljon milläkin mallilla poikkeaa ideaaleista tasangoista, mutta poikkeuksia lukuunottamatta ovat varmaankin aika samasta puusta veistettyjä. Tarkoitan sitä, että tasankolaskuillakin pystyy yleensä selvittämään syyn jonkin sähköauton oudon hitaalle tai nopealle kiihdytysajalle. Audi e-tron GT ei täsmännyt, koska siinä selitys hyvään kiihtyvyyteen heikosta ominaisväännöstä huolimatta olikin harvinainen kaksivaihteinen laatikko.


Edit. Ominaisvääntö on vähän hassu sana ainakin omaan korvaan (mulla tulee siitä ekana mieleen Nm/l), mutta siis sähköautoissa vääntö suhteessa auton massaan (Nm/tn), mikä yksivaihteisissa korreloi vahvasti taajamakiihtyvyyden kanssa. Lisäksi ominaisvääntö selittää yksivaihteisissa sellaisia 0-100 -aikojen eroja, joille ei löydy selitystä vetopidosta tai huipputehon avulla lasketusta tehopainosuhteesta. Joku vääntö-massasuhde kuulostaa monimutkaiselta, eli taidan jatkossakin käyttää ominaisvääntöä, jos parempia ehdotuksia ei löydy.
Jotta laskut ei olisi noinkaan helppoja, niin ainakin Bemari käyttää vieläpä erityyppisiä moottoreita ja eri välityksiä etu- ja taka-akseleilla. DIN painoa tuolla on 2215 kg ja ilmoitettu 0-100 km/h aika on 3,9s, johon myös moni on oikeasti päässyt.

Jännästi edessä on enemmän vääntöä, mutta takana on enemmän tehoa. Välitykset sitten vielä vähän sotkee asiaa, miten tuo vääntö summautuu eri nopeuksilla. En tiedä onko tehon kierrosalue oikein, kun alkaa vasta 8000 rpm, mutta noin se lukee spekseissä.
BMW i4 M50EtuakseliTaka-akseli
Nm430 @ 0-5000 rpm365 @ 0-5000 rpm
kW190 @ 8000-17000 rpm230 @ 8000-17000 rpm
Välitys8.774:19.374:1
 
Minkäslaisia viimeisimpiä kokemuksia väestöllä Cupra Borneista? Ensi vuonna ilmestyvän Ravalin vaikutus Bornin hintoihin, arvioita?
- Kuinka paljon SOH lukema muuttunut käytön aikana?
- Lataus talvella, akun esilämmitystähän noissa ei ole, kuin -25 vuoden malleissa?
- Yleiset akilleen kantapäät ympärivuotisessa käytössä?
-Viimeisimmät kehut?
- Palaako käpy hipaisukytkimiin? Koeajolla oli vähän 50/50 fiilis noista.

Ensimmäistä sähköautoa hankkimassa ja Borni noin yleisesti ottaen sopivin vaihtoehto meidän tarpeisiin. Polestar parhaimman näkönen katsella, koeajo vielä suorittamatta.

Langan viestiketjua selattu haulla läpi, mutta tuoreempia mielipiteitä kaivattaisiin.
 
Minkäslaisia viimeisimpiä kokemuksia väestöllä Cupra Borneista? Ensi vuonna ilmestyvän Ravalin vaikutus Bornin hintoihin, arvioita?
- Kuinka paljon SOH lukema muuttunut käytön aikana?
- Lataus talvella, akun esilämmitystähän noissa ei ole, kuin -25 vuoden malleissa?
- Yleiset akilleen kantapäät ympärivuotisessa käytössä?
-Viimeisimmät kehut?
- Palaako käpy hipaisukytkimiin? Koeajolla oli vähän 50/50 fiilis noista.

Ensimmäistä sähköautoa hankkimassa ja Borni noin yleisesti ottaen sopivin vaihtoehto meidän tarpeisiin. Polestar parhaimman näkönen katsella, koeajo vielä suorittamatta.

Langan viestiketjua selattu haulla läpi, mutta tuoreempia mielipiteitä kaivattaisiin.
Itselläni 2024 alkupuolella otettu Born 58kWh. Olen kyllä pääsääntöisesti ollut tyytyväinen. Tosin tuo on työsuhdeauto ja valintaperusteeni oli ottaa kuukausimaksultaan halvin valikoimassa oleva auto kuljettamaan kahta henkilöä, joten suhtautuminen voi olla vähän hellempi. Hieman häiritsee nuo valaisemattomat kosketuspainikkeet näytön alla ja akun esilämmityksen puute mutta nämä on uudemmissa korjattu. Kuskin paikalta näkyvyys eteen sivuille myös tyypillistä heikompi noiden A-pilareiden vuoksi. Pikalataus talvella on ehkä se suurin heikkous, auto saattaa ottaa sähköä jonkun 40kWh tunnissa eli herkästi saa sen tunnin olla laturilla pitkällä matkalla. Ei tuo tietysti kesälläkään mikään maailman nopein lataaja ole, muistaakseni pyörii ~65kWh pinnassa tuntivauhdit eli saa juuri sen 20%->80% latauksen 30min mikä sinällään suht standardi mutta tässä kun se pieni akku niin hieman nopeampi olis kiva pidemmillä reissuilla. Nuokaan nyt ei omassa ajossa ole super ärsyttäviä olleet, kun pääsääntöisesti lataan kotona ja töissä, mutta nousevat silloin tällöin esiin. Sovellus on susi mutta suht harvoin tarvitsee. Ehkä voisin olla kriittisempi, jos olisi oma auto eikä työsuhdeauto. Ehkä sellaisina QoL asioina nousee aina välillä haave frunkista (likaiset kaapelit mieluummin sinne kuin konttiin ja helpompi kaivaa esiin, jos kontti täysi), sähköisesti avautuva takakontti (avausnappi syksyt ja talvet aina ihan kurassa) ja ~10cm pidempi takakontti, kun tämä jää juuri sen verran vajaaksi, että 75cm matkalaukku pitää laittaa sivuttain (vie melkein koko kontin, kun joka suuntaan jää niin epäkätevä määrä tilaa). Esim. Volvo EC40 kontti ei litroiltaan taida olla hirveästi suurempi mutta mitat on sen verran eroavat, että sinne saa käsittääkseni 2kpl 75cm matkalaukkuja, kun menevät pituussuunnassa.

Ravalin vaikutuksesta Borniin vaikea sanoa. Käytettyihin vaikuttanee jonkun verran, uusiin ehkä vähemmän. Tietysti tuollaiset hyvät halvat mallit kiristää kilpailua kaikille eikä vain sille lähimmälle saman valmistajan mallille. Sinällään Raval ja ID2 vaikuttavat tietyiltä osin fiksummilta autoilta kuin nämä Born ja ID3. Takakontti on noissa isompi litroiltaan, kun tilaa on syvyyssuunnassa enemmän. Ymmärtääkseni noihin saa myös vetokoukun, saattoi olla se frunk ja sähköinen takakontti jne.. Sitten vielä hintaa vähemmän. Mutta nuo tulevat ilmeisesti myyntiin vasta 2026 loppupuolella. Born ja ID3 pitäisi saada myös isommat päivitykset jossain kohtaa, jolloin saavat noita samantyylisiä muutoksia.

Bornin kehuksi vielä vaikka se, että tämä on hyvä ajaa ja etenkin motarilla meno on miellyttävää. Mutta eiköhän Pollekin ole. ACC on kanssa kätevä ja toimii suht hyvin. Kulutuskin ihan hyvä, kesällä 80km/h teillä voi päästä alle 15kWh/100km ja motarillakin 120km/h vauhdilla yleensä max 20kWh. Ei tässä nyt mitään super merkittäviä ongelmia ole mutta ei ehkä mitään wow-elementtejäkään. Auto millä kulkee mielellään välin A->B. Ei tietysti ole kokemusta muistakaan sähkäreistä niin vaikea sanoa miten tämä niihin vertaantuu. EC40 ajoin kerran hetken ja on se kait parempi mutta ei yli 50% suuremman hintalapun verran parempi.

Lyhyitä vastauksia noihin muihin. SOHista en tiedä. Hipaisukytkimiin tottuu, mieluummin ottaisi oikeat napit mutta ei tässä omassani ainakaan ole niin hirveät kuin mitä alkupään malleille haukuttiin. Akilleen kantapää lienee tuo pikalataus erityisesti talvella. Polleen saanee paljon sellaisia asioita mitä tähän ei saa, kun se on kalliimpi auto. Työsuhdeautoksi voisin ottaa uusiksi, omaksi ostosta en osaa sanoa (pitäisi vähintään verrata muu tarjonta ensin).

Mikä sai kiinnostumaan juuri eniten Bornista tai miksi se vaikuttaisi parhaalta? Millaiseen käyttöön tulisi (kaupunki/motari, lyhyt/pitkä matka, useampi matkustaja?) ja ladattaisiinko pääsääntöisesti kotona?
 
Viimeksi muokattu:
Bornissa kannattaa katsoa uudemmalla softalla olevaa, helpoin tunnistaa erillisestä viiksestä vaihteenvalinnalle (vanhoissa integroitu näyttön sivuus). Suurimmat heikkoudet on julmettu melu jo 100 km/h vauhdeissa yhdistettynä varustevalintoihin, jotka väkisin pakottavat 20” matalaprofiilirenkaisiin ellei ihan kulimalleisfa kulimalleinta ota. Varusteita kun sitten valkkaa, niin hinta karkaa niin törkeäksi ettei eroa ylöspäin id.4 sarjaan tule tarpeeksi, joka on sitten jo ihan eri sortin auto. Ts. Born olis ihan ok 10 k€ alella, nykyisellään meh.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 294
Viestejä
4 918 523
Jäsenet
79 161
Uusin jäsen
kooteepee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom