Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Audilla jo 2019 tuli sähköinen latausluukku fat-troniin. Aika hiljasta ollut talvella huutelut, että noissa olisi jotain ongelmaa. Toki autojen määrätkin on ihan toista, mutta paljon enemmän tullut huutelua kun ihan perus-mekaaninen luukku on jäätynyt kiinni ja sitä saa repiä auki.CLA:ssa onneksi latausluukku ei ole joku sähköistetty helvetinkone (Moi Audi!), jonka kanssa tulee varmasti ongelmia viimeistään talvella. Toki tuossakin on tuo aktuaattori, jonka kanssa ongelmia on pahimmillaan tiedossa, eikä varmasti ole lämmitetty...
Pitäis seurailla jotain audi-somea, mutta käyttäjäryhmä ei ehkä välttämättä ole sellaista, jotka notkuu sosiaalisessa mediassa kertomassa tekkijuttuja.Audilla jo 2019 tuli sähköinen latausluukku fat-troniin. Aika hiljasta ollut talvella huutelut, että noissa olisi jotain ongelmaa. Toki autojen määrätkin on ihan toista, mutta paljon enemmän tullut huutelua kun ihan perus-mekaaninen luukku on jäätynyt kiinni ja sitä saa repiä auki.
Ei minun ensimmäisessä täyssähkö autossani toiminut manuualiluukku kuin junan vessa kun sai kesäisinkin luukkua silloin tällöin luukkua longistella, mutta toimi kuitenkin longistamalla. Pääasia oli ettei tarvinnut koskaan sitä mekanismia uusiaManuaaliluukku toimii kuin junan vessa, on halvempi eikä sähköisistä oikeasti ole mitään merkittävää hyötyä. Ihmetyttää tämä trendi että kaiken pitää toimia sähköllä, kohta varmaan ovetkin liikkuu vain sähköisesti.
Ei minun ensimmäisessä täyssähkö autossani toiminut manuualiluukku kuin junan vessa kun sai kesäisinkin luukkua silloin tällöin luukkua longistella, mutta toimi kuitenkin longistamalla. Pääasia oli ettei tarvinnut koskaan sitä mekanismia uusia![]()
Eipä sille mitään hyvää syytä olekkaan.En ymmärrä miksi sähköauton luukun tarvitsee edes lukittua.
Ilkivalta. Tikkuja liittimiin ym.En ymmärrä miksi sähköauton luukun tarvitsee edes lukittua.
100 kilowattia lukee päivän Hesarissa, luulisi riittävän piirimyyjällekkin. Tuli vähän puskista tämä mersu: haastaa range- ja hintakilpailussa monet muut. Pienempi LFP-akullinenkin tulossa (58 kwh, riittää hyvin 13 kwh kulutuksella).Tästä 800/400 muunnoksesta pitää myös muistaa se, että ainakin Smart #5 latausteho jää neljäsatasella 80 kilowattiin, mikä on melko hidasta. Mihin Mersu sitten pystyy jää nähtäväksi. Toisaalta ainakin toimii, jos pakko.
Jos ilkivaltaa haluaa tehdä niin voi yhtä hyvin raapia maalin pilalle, puhkoa renkaat tai lyödä lasin säröille tai potkaista peilin irti.Ilkivalta. Tikkuja liittimiin ym.
Eipä se Volvossa edes lukkiudu. Toisaalta siitäkin valitettiin viitisen vuotta sitten kun se jäi 'auki', itsekin sitä ihmettelin kun kaikissa aikaisemmissa se meni lukkoon.En ymmärrä miksi sähköauton luukun tarvitsee edes lukittua.
Niin. Joku voi viedä sun sähköt?En ymmärrä miksi sähköauton luukun tarvitsee edes lukittua.
Mielestäni tikkujen työntämisestä liittimeen on aika iso askel maalipinnan naarmuttamiseen. Edeltävä on sellainen, jota voisi kuvitella lapsien tekevän, mutta todennäköisesti ymmärtävät, että peilien potkimisesta tms. ei todellakaan hyvä heilu.Jos ilkivaltaa haluaa tehdä niin voi yhtä hyvin raapia maalin pilalle, puhkoa renkaat tai lyödä lasin säröille tai potkaista peilin irti.
Vähän tuntuu että se lukitus on vain jäämä polttisten polttoainevarkaus-suojasta.
Tätä tarkoitetaan:
![]()
Manuaaliluukussa on about sama mekanismi mitä polttiksissa on ollut vuosikausia polttoainaluukussa, ne toimii käytännössä aina. Joo, joskus on jäätä yms mutta yleensä silloinkin aukeaa pian kun vähän jumppaa luukkua.
Eipä sille mitään hyvää syytä olekkaan.
Lukemattomia huuteluja manuluukkujen jäätyilystä on tullut vastaan, mutta en muista yhtä ainutta juttua sähköisesti avautuvan luukun valitteluista. Mutta onhan niitä kyllä murto-osa vs. normiluukut.
Polttiksissä sähköinen lukko, tai ainakin toivottavaa, vs avaimella touhuaminen. Oleellista noissa se että homma toimii, jos sähköinen halpuutettu, niin sitten riittävän helppo mekaaninen varakeino.
Jos tämä olisi oikea ongelma, niin myös polttiksissa olisi samanlaiset polttoainetankin luukut. VAG:lla tuo mekanismi on vaan rehellisesti surkea tuohon käyttöön.Ilkivalta. Tikkuja liittimiin ym.
Meille hajamielisille hyvä. Yhden MEB luukun pikapesuun menettäneenä.Itse en sähköluukkua ottaisi vaikka ilmaiseksi saisi, en näe mitään hyötyä.
Joo edesmennyt sähkärini oli manuaalivaijerilla kuskin ratin alapuolelta aukeava niin oli varmaan ajan saatossa vaijeri löystynyt kun luovuin autosta sillä oli ajettu alle 60tkm ja 11 vuotta vanha. Joutu jonkun kerran edes takaisin juoksemaan luukun ja vapauttimen välillä ja avaimella longistella metalliluukkua niin avautui. Ehkäpä seuraavassa sähkärissäni olisi jo langatonlataus niin saisi vaan ajella lämpimään autotalliin ilman minkäänlaista vippaskonstia latauksen suhteen.Manuaaliluukussa on about sama mekanismi mitä polttiksissa on ollut vuosikausia polttoainaluukussa, ne toimii käytännössä aina. Joo, joskus on jäätä yms mutta yleensä silloinkin aukeaa pian kun vähän jumppaa luukkua.
Luulin että tämä on vain joku vaggien päähänpisto mutta näköjään saksalaiset ylipäätään seonneet. Neljän napin sijaan kolme, säästetään 5snt per auto ja helvetisti huonoa näkyvyyttä mediassa kun kaikki ihmettelee ja kiroaa näitä.Tätä tarkoitetaan:
![]()
Omasta mielestä tuo on paljon parempi noin, kuinkahan usein edes koko auton käyttöaikana täytyy edestä ohjata takaikkunoita? Itsellä ainakin yleensä nuo ovat vain tiellä, kun pitäisi avata ikkuna niin joka toinen kerta se sormi osuu ensin takaikkunan nappulaan. Joku ihme trendi taas valloillaan haukkua tuota halvennuksena ja tästä on sitten tullut joku jumalan sanaan verrattava totuus.Luulin että tämä on vain joku vaggien päähänpisto mutta näköjään saksalaiset ylipäätään seonneet. Neljän napin sijaan kolme, säästetään 5snt per auto ja helvetisti huonoa näkyvyyttä mediassa kun kaikki ihmettelee ja kiroaa näitä.
Harvemminhan noihin täytyy tosiaan koskea, joten ei suurta merkitystä miten tuo on toteutettu.Omasta mielestä tuo on paljon parempi noin, kuinkahan usein edes koko auton käyttöaikana täytyy edestä ohjata takaikkunoita? Itsellä ainakin yleensä nuo ovat vain tiellä, kun pitäisi avata ikkuna niin joka toinen kerta se sormi osuu ensin takaikkunan nappulaan. Joku ihme trendi taas valloillaan haukkua tuota halvennuksena ja tästä on sitten tullut joku jumalan sanaan verrattava totuus.
Täysin samaa mieltä. En koskaan avaa takaikkunoita tarkoituksella, vahingossa kylläkin. Eli minulle jopa parannus tämä näin. En tiedä, onko lapsiperheissä tms. jostain syystä erilailla tämä, muuten en ymmärrä miksi tästä on noussut meteliä.Omasta mielestä tuo on paljon parempi noin, kuinkahan usein edes koko auton käyttöaikana täytyy edestä ohjata takaikkunoita? Itsellä ainakin yleensä nuo ovat vain tiellä, kun pitäisi avata ikkuna niin joka toinen kerta se sormi osuu ensin takaikkunan nappulaan. Joku ihme trendi taas valloillaan haukkua tuota halvennuksena ja tästä on sitten tullut joku jumalan sanaan verrattava totuus.
Volvo EX30:ssa on myös samanlainen ratkaisu, ei siis ole pelkästään saksalaisten sekoaminen kyseessäLuulin että tämä on vain joku vaggien päähänpisto mutta näköjään saksalaiset ylipäätään seonneet. Neljän napin sijaan kolme, säästetään 5snt per auto ja helvetisti huonoa näkyvyyttä mediassa kun kaikki ihmettelee ja kiroaa näitä.
Niin siis tarkoitan nyt sähköisellä luukkua joka aukeaa kokonaan, ei sitä että on pelkästään sähköisesellä lukolla. Mitään avainpelleilyä en tietenkään halua latausluukkuun.
Harvemminhan noihin täytyy tosiaan koskea, joten ei suurta merkitystä miten tuo on toteutettu.
Itse napsautan ilmastoinnin päälle kun vetelen kenkiä jalkaan. Kun olen kävellyt autolle niin siellä on jo viileää. Ei ole ollut tarvetta ikkunoita availla, paitsi jossain parkkihallissa jossa pitää ottaa lipuke sisään ajaessa.Itse painan kaukosäätimen nappia ja ikkunat aukeavat. Tuuletan ja lähden ajoon.
Ei minkäänlainen puute. Ei Kiallakaan ole noille mitään asiaa. Ajelin juuri +5000km Euroopassa ja ABRP:n yllyttämänä erehdyin yhdelle 400V laiturille Puolassa (en ollut filtteröinyt niitä pois). Laturin olisi pitänyt antaa 150kWh, mutta tuli vain 70kWh. Lopetin muutaman minuutin lataamisen jälkeen ja suuntasin 5km seuraavaan kohteeseen, josta saikin taas 230kWh. Tuli jokunen kymmenen kertaa reissun aikana ladattua, ja tuo oli tosiaan ainoa 400V pönttö, joka osui kohdalle, joten vähissä ovat joka paikassa.Jos on jo sähköauto ja tietää vakioreteiltä 800 V tilanteen, niin ei tuo kovin paha puute ole. Vaikka olis molemmat, niin itse ainakin preferoin 800 V latureita, jos sellaisen käyttö ei tee mutkia. Monestk noissa on isompi kokonaistehokin, kun ovat uudempaa asennusta. 1-2 vuotta mennään eteenpäin, niin täysin olematon ”ongelma”.
Itse painan kaukosäätimen nappia ja ikkunat aukeavat. Tuuletan ja lähden ajoon.
Tuo on kuitenkin vähän eri asia, kun 400 V kuitenkin tarvittaessa onnistuu. Latauksen hitaus on pienempi murhe satunnaisesti osuessa kuin se, että ei oikeasti saa ladattua ja akku finaalissa. Vaikka ajalen tuttuja reittejä, niin kyllä sitä joutuis vähän enemmän katsomaan %:n perään, jos tietäisi vain 800 V käyvän. Nyt korealaisella voi vetää ihan limitille asti, kun tietää jonkun laturin löytyvän 10 km säteellä vaikka se preferoitu oliskin pimeänä.Ei minkäänlainen puute. Ei Kiallakaan ole noille mitään asiaa. Ajelin juuri +5000km Euroopassa ja ABRP:n yllyttämänä erehdyin yhdelle 400V laiturille Puolassa (en ollut filtteröinyt niitä pois). Laturin olisi pitänyt antaa 150kWh, mutta tuli vain 70kWh. Lopetin muutaman minuutin lataamisen jälkeen ja suuntasin 5km seuraavaan kohteeseen, josta saikin taas 230kWh. Tuli jokunen kymmenen kertaa reissun aikana ladattua, ja tuo oli tosiaan ainoa 400V pönttö, joka osui kohdalle, joten vähissä ovat joka paikassa.
Itse painan kaukosäätimestä ilmastoinnin päälle, jos olen auton lähellä. Muuten sovelluksesta. Polttiksessa kun ei ilmastointia saa tietystikään parkissa ollessa päälle, niin availin silloin ikkunoita, mutta sähkön kanssa tuo ilmastointi on niin tehokas, että jätän ikkunat mieluummin kiinni. Menee tuo aktivointi sokkona taskussa olevasta avaimesta, kun siitä tuntee mikä on mikäkin nappi.Itse tykkään kanssa tästä tavasta enkä jaksa puhelimen kautta kliksutella yhtään mitään.
Nyt ensimmäinen auto reilu 1,5kk missä pitää painaa ”rear”, jotta saa takaikkunat hoidettua. Menee ihan rutiinina jo eikä aiheuta minkäänlaisia tunteita. Aika sama käyttötarpeen/tiheyden osalta, kun taas vakkarin kliksuttelu ratista vs viiksi on omaan makuun aivan persiistä. Viiksi menee lihasmuistista, mutta ratin kosketusnappulat vaatii aina katseen siirtämistä.
Tuo on kuitenkin vähän eri asia, kun 400 V kuitenkin tarvittaessa onnistuu. Latauksen hitaus on pienempi murhe satunnaisesti osuessa kuin se, että ei oikeasti saa ladattua ja akku finaalissa. Vaikka ajalen tuttuja reittejä, niin kyllä sitä joutuis vähän enemmän katsomaan %:n perään, jos tietäisi vain 800 V käyvän. Nyt korealaisella voi vetää ihan limitille asti, kun tietää jonkun laturin löytyvän 10 km säteellä vaikka se preferoitu oliskin pimeänä.
Ei minkäänlainen puute. Ei Kiallakaan ole noille mitään asiaa. Ajelin juuri +5000km Euroopassa ja ABRP:n yllyttämänä erehdyin yhdelle 400V laiturille Puolassa (en ollut filtteröinyt niitä pois). Laturin olisi pitänyt antaa 150kWh, mutta tuli vain 70kWh. Lopetin muutaman minuutin lataamisen jälkeen ja suuntasin 5km seuraavaan kohteeseen, josta saikin taas 230kWh. Tuli jokunen kymmenen kertaa reissun aikana ladattua, ja tuo oli tosiaan ainoa 400V pönttö, joka osui kohdalle, joten vähissä ovat joka paikassa.
Kaikki riippuu niin paljon omasta käyttätarpeesta. Perheen kanssa liikkuessa, kun akku pistetään lähes täyteen, niin lähes ihan sama mikä pömpeli sitä virtaa syöttää. Normaalilla työreissulla taasen tarvtsen vain 10-20 kWh vuodenajasta riippuen, että riittää just ja just akku takas kotiin. 800 V on tuossa kiva, vessataukokin yleensä riittää (jo vähän turhankin hyvin). Oikeastihan tarvitsisin auton, joka kuluttaisi aavistuksen vähemmän kauttaaltaan tai ~100 kWh akun. Eli siinä mielessä tuollainen 600-700 km latauksella kantama on kyllä ihan tuiki tarpeellinen kehityssuunta. Helsingistä katsoen kun on vielä niin, että moni iso kaupunki on just sen 150-200 km päässä motaria, joka edestakaisin on useimpien autojen kantaman rajoilla (tai vähän päälle).Itse tuppaan lataamaan yleensä siten, että porukka syö samalla, kun auto latautuu. Tällöin tuommoinen 100 kW keskitehokin yleensä on riittävä, jonka siis nuo 800 V autot kai yleensä lataa 400 V laturilla. Olisi tämmöisessä tilanteessa miinus, jos joutuisi ladata edes 10 minuuttia erikseen, jos ruokapaikan lähellä olisi riittävä, mutta 400 V laturi. Eli kyllä minä tarvetta tuolle muuntimelle näen niin kauan, kun noita 400 V latureita on edes jonkinverran seassa. Ja turha kehua, että autolla pääsee 600-700 km latauksella. Silti se lataustauko on kivempi ajoittaa siten, että ihmisillä on jotain tekemistä samalla. Semminkin, kun ei Mersukaan lataudu 10 minuutissa 10-80 % kuitenkaan, vaan vaatii enemmän.
Tokihan jos tarkoitus on vaan ladata, niin silloin kannattaa valita se 800 V asema. Itse yritän tämmöistä erillistä pysähdystä välttää. Toki oma autokin on 400 V tekniikalla, mutta lataa kuitenkin reilu 200 kW teholla, jos vaan laturi niin kovaa syöttää.
Toisaalta jos se auto ei edes näytä navissaan niitä harvoja 400V latureita, niin silloinhan niitä ei ole olemassakaan ja samalla lailla voi vetää limiteille, jos siellä kantaman sisällä näkyy vain jotain. Parin vuoden sisään nuo varmaan häviävät kokonaan. Enkä nyt tietenkään koita väittää, etteikö tuki molemmille olisi parempi, mutta kyseessä kuitenkin sen verta merkityksetön puute etten tuosta itse maksaisi senttiäkään.Tuo on kuitenkin vähän eri asia, kun 400 V kuitenkin tarvittaessa onnistuu. Latauksen hitaus on pienempi murhe satunnaisesti osuessa kuin se, että ei oikeasti saa ladattua ja akku finaalissa. Vaikka ajalen tuttuja reittejä, niin kyllä sitä joutuis vähän enemmän katsomaan %:n perään, jos tietäisi vain 800 V käyvän. Nyt korealaisella voi vetää ihan limitille asti, kun tietää jonkun laturin löytyvän 10 km säteellä vaikka se preferoitu oliskin pimeänä.
Itse en paina mitään nappia autossa tai puhelimessa tai avaimessa kesällä . Lähden ajamaan vain. Kaikista helpointa.
Ei vaan into riitä naputella puhelinta etukäteen. Auto kyllä viilenee hetkessä muutenkin.
Aika harvassa mahtaa olla sellaiset vain 400V taukopaikat ja autohan niitä tuskin ehdottelee, jos on vain 800V.Itse tuppaan lataamaan yleensä siten, että porukka syö samalla, kun auto latautuu. Tällöin tuommoinen 100 kW keskitehokin yleensä on riittävä, jonka siis nuo 800 V autot kai yleensä lataa 400 V laturilla. Olisi tämmöisessä tilanteessa miinus, jos joutuisi ladata edes 10 minuuttia erikseen, jos ruokapaikan lähellä olisi riittävä, mutta 400 V laturi. Eli kyllä minä tarvetta tuolle muuntimelle näen niin kauan, kun noita 400 V latureita on edes jonkinverran seassa. Ja turha kehua, että autolla pääsee 600-700 km latauksella. Silti se lataustauko on kivempi ajoittaa siten, että ihmisillä on jotain tekemistä samalla. Semminkin, kun ei Mersukaan lataudu 10 minuutissa 10-80 % kuitenkaan, vaan vaatii enemmän.
Tokihan jos tarkoitus on vaan ladata, niin silloin kannattaa valita se 800 V asema. Itse yritän tämmöistä erillistä pysähdystä välttää. Toki oma autokin on 400 V tekniikalla, mutta lataa kuitenkin reilu 200 kW teholla, jos vaan laturi niin kovaa syöttää.
En minä tuota teknisenä ongelmana näekään vaan enemmän henkisenä "enemmän on parempi". On kuitenkin iso kynnys hyväksyä tilanne, jossa käytännössä joka ikinen latauspiste ei enää käykään.Toisaalta jos se auto ei edes näytä navissaan niitä harvoja 400V latureita, niin silloinhan niitä ei ole olemassakaan ja samalla lailla voi vetää limiteille, jos siellä kantaman sisällä näkyy vain jotain. Parin vuoden sisään nuo varmaan häviävät kokonaan. Enkä nyt tietenkään koita väittää, etteikö tuki molemmille olisi parempi, mutta kyseessä kuitenkin sen verta merkityksetön puute etten tuosta itse maksaisi senttiäkään.
Mä olin Teslan kanssa samaa mieltä, koska käytti vain supereita reititykseen ja se ei aina ole optimaalista. Nykyisen auton kanssa olisin puolestaan taipuvainen ajattelemaan, että paljon vähemmän olisi parempi.En minä tuota teknisenä ongelmana näekään vaan enemmän henkisenä "enemmän on parempi".