Yleistä keskustelua sähköautoista

CLA:ssa onneksi latausluukku ei ole joku sähköistetty helvetinkone (Moi Audi!), jonka kanssa tulee varmasti ongelmia viimeistään talvella. Toki tuossakin on tuo aktuaattori, jonka kanssa ongelmia on pahimmillaan tiedossa, eikä varmasti ole lämmitetty...
Audilla jo 2019 tuli sähköinen latausluukku fat-troniin. Aika hiljasta ollut talvella huutelut, että noissa olisi jotain ongelmaa. Toki autojen määrätkin on ihan toista, mutta paljon enemmän tullut huutelua kun ihan perus-mekaaninen luukku on jäätynyt kiinni ja sitä saa repiä auki.
 
Audilla jo 2019 tuli sähköinen latausluukku fat-troniin. Aika hiljasta ollut talvella huutelut, että noissa olisi jotain ongelmaa. Toki autojen määrätkin on ihan toista, mutta paljon enemmän tullut huutelua kun ihan perus-mekaaninen luukku on jäätynyt kiinni ja sitä saa repiä auki.
Pitäis seurailla jotain audi-somea, mutta käyttäjäryhmä ei ehkä välttämättä ole sellaista, jotka notkuu sosiaalisessa mediassa kertomassa tekkijuttuja.

Joka tapauksessa Audin latausluukku on tuskastuttavan hidas ja kun A6 ja S6 esittelyautoja kokeilin, niin tuntui kuin ne latausluukut olis vetämässä viimeisiään. Piti kokeilla toisestakin et onko feature vai vikaa. Vertaa vaikka omaan Kia EV6 sähköluukkuun, joka kesät talvet aukeaa ja menee kiinni rivakasti.

Edit. Tajusin et olenhan ollut 3-4 vuotta audi e-tron facessa, ja en muista et olis ollu siellä mainintaa latausluukuista ainakaan fatronin kohdalla.
 
Itellä fätti ja onhan toi latausluukku todella pelottava viritelmä (toki parempi kuin taas todella monessa muussa, joissa on vielä pelottavampia ja heppoisampia viritelmiä, varsinki hybrideissä). Kylhä noi on talvikestäviä, mutta joku niissä porsii kun itelläki 2 luukkua ja kuolee aika-ajoin aina samaan aikaan, eli jossain ohjauksessa ongelmia. 800e kpl olis korjaus ja jos ymmärsin niin ton pikalatausluukun vois korjaa ja omasta puolesta vaikka disabloida ton toisen.

Sais jollain teollisuustason salvalla laittaa noi latausluukut..
 
Manuaaliluukku toimii kuin junan vessa, on halvempi eikä sähköisistä oikeasti ole mitään merkittävää hyötyä. Ihmetyttää tämä trendi että kaiken pitää toimia sähköllä, kohta varmaan ovetkin liikkuu vain sähköisesti.
 
Manuaaliluukku toimii kuin junan vessa, on halvempi eikä sähköisistä oikeasti ole mitään merkittävää hyötyä. Ihmetyttää tämä trendi että kaiken pitää toimia sähköllä, kohta varmaan ovetkin liikkuu vain sähköisesti.
Ei minun ensimmäisessä täyssähkö autossani toiminut manuualiluukku kuin junan vessa kun sai kesäisinkin luukkua silloin tällöin luukkua longistella, mutta toimi kuitenkin longistamalla. Pääasia oli ettei tarvinnut koskaan sitä mekanismia uusia 👍
 
Ei minun ensimmäisessä täyssähkö autossani toiminut manuualiluukku kuin junan vessa kun sai kesäisinkin luukkua silloin tällöin luukkua longistella, mutta toimi kuitenkin longistamalla. Pääasia oli ettei tarvinnut koskaan sitä mekanismia uusia 👍

Manuaaliluukussa on about sama mekanismi mitä polttiksissa on ollut vuosikausia polttoainaluukussa, ne toimii käytännössä aina. Joo, joskus on jäätä yms mutta yleensä silloinkin aukeaa pian kun vähän jumppaa luukkua.
 
Manuluukku lukitaan sähköisesti ja kun luukkua käytetään sähkiksessä tiheämmin sekä se on sään armoilla avonaisena ihan toisella tapaa, tuo lukitus alkaa jumittelemaan astetta helpommin. Polttiksessa vajaa 30v aikana ehkä tuli vastaan pari kertaa luukun kanssa tilanne, mutta joka talvi ainakin kerran luukun lukitusta sai sähkiksissä houkutella tai jopa sulatella. Myös jollain jopa palanut hermot tuohon ja napsaisseet poikki koko lukitustapin (joka on ainakin osassa merkeissä täysin identtinen polttiksien kanssa). Täällä riitti hyvin, kun talviaikaan välillä työpaikan lämpimässä hallissa jätti luukun päiväksi auki. Tuohon ei tosin auttanut taas latausliittimen lukituksen jäätyilyyn vaan se vaati uutta rautaa.

Lukemattomia huuteluja manuluukkujen jäätyilystä on tullut vastaan, mutta en muista yhtä ainutta juttua sähköisesti avautuvan luukun valitteluista. Mutta onhan niitä kyllä murto-osa vs. normiluukut.
 
Tästä 800/400 muunnoksesta pitää myös muistaa se, että ainakin Smart #5 latausteho jää neljäsatasella 80 kilowattiin, mikä on melko hidasta. Mihin Mersu sitten pystyy jää nähtäväksi. Toisaalta ainakin toimii, jos pakko.
100 kilowattia lukee päivän Hesarissa, luulisi riittävän piirimyyjällekkin. Tuli vähän puskista tämä mersu: haastaa range- ja hintakilpailussa monet muut. Pienempi LFP-akullinenkin tulossa (58 kwh, riittää hyvin 13 kwh kulutuksella).

Jos CLA.n tekniikan ja hinnan saisi farmarina 2% korolla tämä olisi myyntilistojen kärjessä Suomessa.
 
Ilkivalta. Tikkuja liittimiin ym.
Jos ilkivaltaa haluaa tehdä niin voi yhtä hyvin raapia maalin pilalle, puhkoa renkaat tai lyödä lasin säröille tai potkaista peilin irti.

Vähän tuntuu että se lukitus on vain jäämä polttisten polttoainevarkaus-suojasta.
 
En ymmärrä miksi sähköauton luukun tarvitsee edes lukittua.
Eipä se Volvossa edes lukkiudu. Toisaalta siitäkin valitettiin viitisen vuotta sitten kun se jäi 'auki', itsekin sitä ihmettelin kun kaikissa aikaisemmissa se meni lukkoon.

Parempi kun ei lukkiutunut niin pystyin laittamaan latauskaapelin kiinni ilman, että avaimet olivat läsnä.
 
Jos ilkivaltaa haluaa tehdä niin voi yhtä hyvin raapia maalin pilalle, puhkoa renkaat tai lyödä lasin säröille tai potkaista peilin irti.

Vähän tuntuu että se lukitus on vain jäämä polttisten polttoainevarkaus-suojasta.
Mielestäni tikkujen työntämisestä liittimeen on aika iso askel maalipinnan naarmuttamiseen. Edeltävä on sellainen, jota voisi kuvitella lapsien tekevän, mutta todennäköisesti ymmärtävät, että peilien potkimisesta tms. ei todellakaan hyvä heilu.
 
Tätä tarkoitetaan:
2026-mercedes-benz-cla-ev-118-68751d54ca08a.jpg

Ok, eli takana normi napit ja tuo koskee kuljettajan ohjausta.
Eli ymmärränkö oikein, jos kuljettaja haluaa liikutella takaovien laseja, niin Rear napista pitää valita.
Mites tuossa estetään takapenkkiläisiä käyttämästä laseja ?

Peileissä tuo että pitää valita kumpipuoli, ollut hyvin yleistä, sitä kai osa enemmän käyttää.



Manuaaliluukussa on about sama mekanismi mitä polttiksissa on ollut vuosikausia polttoainaluukussa, ne toimii käytännössä aina. Joo, joskus on jäätä yms mutta yleensä silloinkin aukeaa pian kun vähän jumppaa luukkua.

Polttiksissä sähköinen lukko, tai ainakin toivottavaa, vs avaimella touhuaminen. Oleellista noissa se että homma toimii, jos sähköinen halpuutettu, niin sitten riittävän helppo mekaaninen varakeino.



Eipä sille mitään hyvää syytä olekkaan.

Riippuu tapauksessta miten hyvä syy, mutta niiden lisäksi ihan se että luukku on lukossa luvattomilta. kaksisuuntaisen virrata tuen kanssa sitten se varastaminen, toki sen nyt voi estää muillakkin tavoin.

Minimissään syys on yhtä huono kuin sähköisten ovenkahvojen.
 
Lukemattomia huuteluja manuluukkujen jäätyilystä on tullut vastaan, mutta en muista yhtä ainutta juttua sähköisesti avautuvan luukun valitteluista. Mutta onhan niitä kyllä murto-osa vs. normiluukut.

No enpä ihan hirveästi ole kuullut huuteluita manuluukuista pl. ne keulassa olevat, jäätävän sateen jälkeen on itsellä kerran mennyt siten että sai vähän aikaa jumpata mutta aika varmoja noi on.

Itse en sähköluukkua ottaisi vaikka ilmaiseksi saisi, en näe mitään hyötyä.
 
Polttiksissä sähköinen lukko, tai ainakin toivottavaa, vs avaimella touhuaminen. Oleellista noissa se että homma toimii, jos sähköinen halpuutettu, niin sitten riittävän helppo mekaaninen varakeino.

Niin siis tarkoitan nyt sähköisellä luukkua joka aukeaa kokonaan, ei sitä että on pelkästään sähköisesellä lukolla. Mitään avainpelleilyä en tietenkään halua latausluukkuun.
 
Itse en sähköluukkua ottaisi vaikka ilmaiseksi saisi, en näe mitään hyötyä.
Meille hajamielisille hyvä. Yhden MEB luukun pikapesuun menettäneenä.

Sähköluukussa kyllä se huono että kun kyydissä on joku kuka ei asiaa tiedä niin herkästi käy ”sulla jäi luukku auki, slam”, mekanismin anellessa armoa. Hyvin kyllä nuo muutamat pakotukset on ainakin vielä kestänyt.
 
Manuaaliluukussa on about sama mekanismi mitä polttiksissa on ollut vuosikausia polttoainaluukussa, ne toimii käytännössä aina. Joo, joskus on jäätä yms mutta yleensä silloinkin aukeaa pian kun vähän jumppaa luukkua.
Joo edesmennyt sähkärini oli manuaalivaijerilla kuskin ratin alapuolelta aukeava niin oli varmaan ajan saatossa vaijeri löystynyt kun luovuin autosta sillä oli ajettu alle 60tkm ja 11 vuotta vanha. Joutu jonkun kerran edes takaisin juoksemaan luukun ja vapauttimen välillä ja avaimella longistella metalliluukkua niin avautui. Ehkäpä seuraavassa sähkärissäni olisi jo langatonlataus niin saisi vaan ajella lämpimään autotalliin ilman minkäänlaista vippaskonstia latauksen suhteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 472
Viestejä
4 853 998
Jäsenet
78 403
Uusin jäsen
Penkkari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom