Tuli koeajettua sähkö Kia Niro 2019 ja vaikutti ihan kivalta perheellisen autolta. Arvosteluiden mukaan hyvä perusauto mutta täällä kenelläkään kokemusta vuosien 2019-2021 Niroista?
- Kannattaa varmistaa onko 11kW latausta, kaikissa tuon ikäisissä E-Niroissa ei ole. Varustelutaso määrittää mitä siinä on, ja kannattaa huomata että varustetaso on maakohtainen (jos siis kyseessä tuontiauto, niin sitten sen maan varustetaso.
- Pikalataus ja latauskäyrä on sitten mallia vittumainen, eli jos on mahdollisuus ladata kotona tai kilsoja ei tule paljon niin sitten ok.
- Akun esilämmitystä noissa ei ole missään varustelutasossa, eli se paska pikalataus on entistä kettumaisempi talvella.
- Android auto ja Applen Car play on vain piuhalla vaikka monilla muilla se on langaton.
- Etäohjaus eli ns. Kia Connect on aika tärkeä, mutta sitä ei monissakaan tuon ikäisissä ole, mutta jos auto ruotsista uitettu niin sitten saattaa olla.
- Latausportti on auton edessä ja se on typerää suunnittelua eli ei ole lämmitetty jolloin loskakelin jälkeen tuleva pakkaskeli on perseestä. Mutta aukeaa kyllä esim. pienellä väkivallalla ja luottokortin kulmalla.
- Latausportti on kranttu pikalatureiden kahvojen lukituksen osalta eli varsinkin raskaampia pikalatureiden piuhoja voi joutua kannattelemaan koko kättelyn ajan, mutta siihen tottuu.
- Latauksen kättely voi tuntua tuskaisen hitaalta jos on on tottunut parempiin sähköautoihin.
- Älä luota ohjekirjaan jos etsit jotain toimintoa keskikonsolon näytöltä, KIA ei ohjekirjojaan päivittele vaikka softat päivittyy.
- Takuu KIA:lla on pitkä, jos vaan kilsat antaa myöten eli tuossa 2019 autossakin voi olla takuuta.
- Hinta/akku/laatu suhteeltaan hyvä auto, eli pienellä rahalla voit saada paljon herkkuja ja "isoakkuisen" auton.
- Auton täytyy olla joko "käynnissä" tai ns. "utilty modessa" jotta se lataa 12V lyijyakkuaan ja sitä lyijyakkua kuitenkin käytetään aika moneen asiaan. Eli varsinkaan talvella autoon ei saa vain istahtaa ja kuunnella musaa samalla kun odottaa kyytiläisiä vaan auton pitää olla käynnissä tai utilitymodella tai muuten se pikkuakku on tyhjä muutamassa minuutissa.
- Auto lämpiä mukavaksi talvellakin muutamassa minuutissa eli jos on etäohjaus niin kun ennen kenkien pukemista laittaa auton lämpiämään puhelimesta, niin se on lämmin kun sinne autolle asti pääsee.
- Äänekäs auto, eli vaikka moottorin tuomaa ääntää ei ole niin rengasmeteli pitää mielen ja vitutuksen virkeänä pitkillä matkoilla.
- Isompi akkunen menee yli WLTP kantaman kevään 15-20 asteen keleissä ja esim. kaupunkipyörityksessä 450km on ihan helppo saavuttaa.
- Häviää esim. samanikäisille ID sarjan volkkareille sähköauto ominaisuuksissa, mutta on usein kyllä halvempi eli saat enemmän kantamaa ja ominaisuuksia samaan rahaan.
Sellanen ok perusauto, mutta ei oikein loista missään asiassa. Tasaisen laadukas auto pienillä suunnitteluvirheillä varustettuna. Muutaman kerran tulet kiroamaan typeriä Korealaisia insinöörejä, mutta silti olet todennäköisesti jossain määrin tyytyväinen autoon. Talvella kiroilet enemmän, mutta kun kevät tulee niin unohdat.
Niin hyvä se ei kuitenkaan ole, että ostaisit jatkossakin KIA:n sähköauton

Eli auto on juuri niin tasaisen hyvä/huono joka asiassa, että mitään tunnesidettä et siihen kyllä luo. Se ei ole Volvo, volkkari, Tesla tai edes Renault, se on korealainen hajuton ja mauton kansanauto.
Ja sitten se perusdisclaimer, jos autoa ei myy sen edellinen omistaja, niin älä luota myyjän sanaan. Ne katsoo ominaisuudet sen mukaan mitä jostain sovelluksesta niille näytetään (en tiedä mistä tietokannasta sen hakee) ja nehän on vaan sinne päin. Eli jos myyjä on autokauppias niin se ei tosiaankaan tiedä onko siinä 11kW latausta ja onko siinä Kia Connectia, se selviää vain koeajolla kun käyt lataamassa ja Kia Connectin katsot valikoista onko sellaista.