Yleistä keskustelua sähköautoista

Minä taas ajellut rautajousilla tyytyväisenä ilmajousien jälkeen. Joo ne ilmajouset oli mukavammat, mutta entä se vitutuksen määrä, kun olet kovalla pakkasella lähdössä töihin ja auto on perä lintassa pihassa... Silloin totesin että ilmankin (heh) pärjää.
Hihaveikkauksena kyseessä klassikko-linttabuimuri, jossa vain takana ilmat 😎 (ja sama muuten moni MB eikä noissa ole tason tai vaimennuksen säätöjä ja ovat aika lähellä normialustaa. Tai no ainakin parin ajossa olleen F11n osalta).

Mutta tosiaan fat-tronin alustasta ei ole paljon ongelmia kuulunut ja siinä taitaa olla ainut isompi murhe takamoottorissa nesteiden päätyminen väärään paikkaan. Itse jos ostaisin, pitäisin huolen että huoltohistoria täysin ok plus mielellään ulkoinen takuun myöntäjä jonka scopessa varmasti on tarvittavat.
 
pidempi reissu heitetty Ioniq 5:n … 595km suuntaansa … mennyt perinteisesti Ioniq 5:llä 17-18kwh/100km. … ioniq vaati 73kwh akkunsa kanssa 2 latausta matkalla vaikka onkin pienempi kulutus ja latasi vähän isommilla keskitehoilla, 20-80% välin 180kw keskiteholla piikkien ollessa 225kw.
Jokin ei nyt täsmää. Jos kulutus on 180Wh/km, niin 595km matkalla kuluu vain 107.1kWh.

Ei se tietty lataamatta mene, mutta kyllähän tuon nyt pitäisi yhdellä stopilla mennä väkisinkin? Vai onko sulla joku 300km laturiton väli just siinä keskimatkassa niin, että on pakko ladata auto melkein täyteen vajaa ajelun jälkeen ja sitten ei ihan riitä maaliin saakka?

Vai puuttuuko kotilataus ja lähdet reissuun puolella akulla tjsp?
 
Tai sitten tarkoitti kerta/suunta, kun matkaan viittas. Toki jos pelaa 20-80% väliä pelkästään, niin just ja just taitaa tarvita 2 latausta.
 
Tai sitten tarkoitti kerta/suunta, kun matkaan viittas. Toki jos pelaa 20-80% väliä pelkästään, niin just ja just taitaa tarvita 2 latausta.
Juurikin kerta/suunta. Kotoa täydellä akulla liikkeelle ja jos kohteessa ei latausta niin kerran yhdellä latauksella Ioniqilla menty niin se ollut ainoa kerta sähköautoillessa kun on tullut koettua range ahdistusta..
 
Usein voi säätää myös kovuutta, ehkäpä jopa pyöräkohtaisesti tai automaattisesti.
@dmn tuossa taisi jo mainita että iskareilla yleensä säädetään tuota kovuutta. Ainakin joissain Mersuissa noita pystyi erikseen säätämään.
Ei todellakaan ole myytti. Itsellä ollut kolme A6sta joista yksi rautajousilla ja ero selkeä. Tällä hetkellä kakkosbiili ilmoilla ja ykkösbiili DCC / rautajousilla. Ei mukavuudessa edes mitään hillitöntä eroa ole vaan tukevuudessa ja heitoissa maantie/motarinopeuksissa. Iso ero myös kun painaa pidemmän lomareissun auto täynnä niin ilmajousilla ajon osalta kuorma tunnu missään. Ei ylimääräisiä linttafiiliksiä tai niiailuita sekä alusta mukautuu nopeuteen ja painoon hyvin. Vaihtaisin koska vain tuon uuden DCCn ilmoihin vaikka siinäkin saa toki vaimennusta säädettyä.
Tietysti tuota kautta totta että kun se ilma pystyy pitämään korkeuden aina samana on mukavampi ajella kun ei esim. perä tipahda.

Itsekin ole ilman kannattaja mutta harmittavan vähän tarjolla näihin halvempiin autoihin. Pussien vaihtokin paljon helpompi operaatio kuin vietereiden tai tankojen.
 
Kävin koeajamassa Q6 e-tronin sekä rauta- että ilmajousilla. Mun "iskaritesti" paikka eli kilometrin pätkä routarikkoista 4-numeroista tietä osoitti, että Q6 on varsin epämukava moisella pinnalla rautajousin, mutta lipuu kevyesti yli ilmajousilla. Ts. jokaisen euron arvoinen ainakin tuohon malliin. Rengasmelusta hankala sanoa, kun ilmajousitetussa oli isommat nakit alla. Ei se ainakaan heikennä tilannetta.
 
Kävin koeajamassa Q6 e-tronin sekä rauta- että ilmajousilla. Mun "iskaritesti" paikka eli kilometrin pätkä routarikkoista 4-numeroista tietä osoitti, että Q6 on varsin epämukava moisella pinnalla rautajousin, mutta lipuu kevyesti yli ilmajousilla. Ts. jokaisen euron arvoinen ainakin tuohon malliin. Rengasmelusta hankala sanoa, kun ilmajousitetussa oli isommat nakit alla. Ei se ainakaan heikennä tilannetta.
Onko iskarit samat vai onko niihin tuotu jotain älyä tms. tuossa ilmapussimallissa?
 
Onko iskarit samat vai onko niihin tuotu jotain älyä tms. tuossa ilmapussimallissa?
Adaptiiviseksi ne tuota mainostaa eli kaipa se tien mukaan katsoo. Normaalit sport yms. moodit tietysti käyttäjän valittavana, en muista mitä asetusta käytin, mutta vahvasti mukavuuden suuntaan se oli.
 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
Tosiaan ne jo mainitut moottorien hajoamiset on pahin tyyppivika. Näissä tosin fb-juttujen mukaan tehdas tulee osissa 100% vastaan jos auto alle 5 vuotta ja kohtuullisesti ajettu (alle 200tkm) ja jos vielä on ostanut auton Suomesta Audin viralliselta jälleenmyyjältä niin töissäkin tullaan vastaan luokkaa 50% eli lopulta maksettavaa ei itselle jää kuin 800-1500e vähän vastaantulosta riippuen. Ilman mitään vastaantuloja se moottorin vaihto on 5-6ke.

Eli jos ostaa vm 21 tai vanhemman tai paljon ajetun niin myyjäliikkeen lisätakuu pariksi vuodeksi ihan suositeltava.

Noissa saa kyllä paljon autoa kohtuu hinnalla kunhan riskit on tiedossa ja hallinnassa.
 
Tosiaan ne jo mainitut moottorien hajoamiset on pahin tyyppivika. Näissä tosin fb-juttujen mukaan tehdas tulee osissa 100% vastaan jos auto alle 5 vuotta ja kohtuullisesti ajettu (alle 200tkm) ja jos vielä on ostanut auton Suomesta Audin viralliselta jälleenmyyjältä niin töissäkin tullaan vastaan luokkaa 50% eli lopulta maksettavaa ei itselle jää kuin 800-1500e vähän vastaantulosta riippuen. Ilman mitään vastaantuloja se moottorin vaihto on 5-6ke.

Eli jos ostaa vm 21 tai vanhemman tai paljon ajetun niin myyjäliikkeen lisätakuu pariksi vuodeksi ihan suositeltava.

Noissa saa kyllä paljon autoa kohtuu hinnalla kunhan riskit on tiedossa ja hallinnassa.
Ja myyjäliikkeen lisätakuu kannattaa aina olla mielellään merkkiliikkeen/merkkiorganisaation vaihtoautotakuu (kuten Audi Approved Plus), ei pelkkä jonkun vaihtoautojobbarin välittämä vakuutusyhtiön vaihtoautovakuutustuote. Jälkimmäisten kanssa voi olla vaikka minkälaista säätämistä, kun vakuutusyhtiö yrittää parhaansa mukaan keksiä keinon päästä remontissa mahdollisimman halvalla tai jopa maksamatta mitään. Jollekin ulkomaalaiselle vakuutusyhtiölle asiakastyytyväisyys on ihan yhdentekevää, merkkiorganisaatio sentään taas kai yleensä haluaa pitää omien takuuvaihtoautoratkaisujensa brändin arvokkaana.
 
Saakos Audiin otettua jatko takuun käytettynäkin vai saako vaan ensimmäinen omistaja ottaa tuon Audin oman jatkotakuu 5vuoteen asti?
 
Saakos Audiin otettua jatko takuun käytettynäkin vai saako vaan ensimmäinen omistaja ottaa tuon Audin oman jatkotakuu 5vuoteen asti?
Eipa taida saada, vain ensimmäisen omistajan otettavissa, ja vieläpä tehtävä kaupanteon yhteydessä kun soppari allekirjoitetaan. Ei onnistu myöhemmin.

Mun "iskaritesti" paikka eli kilometrin pätkä routarikkoista 4-numeroista tietä osoitti, että Q6 on varsin epämukava moisella pinnalla rautajousin, mutta lipuu kevyesti yli ilmajousilla. Ts. jokaisen euron arvoinen ainakin tuohon malliin
Kyllähän tuo aika tasaista ja mukavaa menoa on ilmapusseilla. Mökkitien huonokuntoisutta ei tule enään manailtua :)
 
Ja myyjäliikkeen lisätakuu kannattaa aina olla mielellään merkkiliikkeen/merkkiorganisaation vaihtoautotakuu (kuten Audi Approved Plus), ei pelkkä jonkun vaihtoautojobbarin välittämä vakuutusyhtiön vaihtoautovakuutustuote. Jälkimmäisten kanssa voi olla vaikka minkälaista säätämistä, kun vakuutusyhtiö yrittää parhaansa mukaan keksiä keinon päästä remontissa mahdollisimman halvalla tai jopa maksamatta mitään. Jollekin ulkomaalaiselle vakuutusyhtiölle asiakastyytyväisyys on ihan yhdentekevää, merkkiorganisaatio sentään taas kai yleensä haluaa pitää omien takuuvaihtoautoratkaisujensa brändin arvokkaana.

Noihin etroneihin pajoilla kasvaa kokemus onneksi koko ajan. Tässä jo väläyteltiin ihan järkevän kuuloisilta fiksauskuluilta: Lammikon youtube

Valmistajalta yleensä joku good will -vastaantulo on mahdollinen 5v kulmille asti, mutta esim 2.0TFSI-öljynkulutuscaseissa kollegallekin lähes 10v vanhaan A5een (olikohan 120tkm ajettu) tehtiin ilmaiseksi mäntäremppa. Tai nyt itsellä on 220tkm ajettu 10v vanha 3.0TDIQ-kutonen juuri marmorilla, kun tyyppivikana V-koneen laaksossa joku kikkula josta vuotaa jäähdytinnestettä pikkuhiljaa. Vastaantulo työt ja osat ~60%/900e, mutta heidän maahantuoma, käytettynä myymä ja huoltama. Ehkä ajan kanssa moottorien osalta toivottavasti käy, että tulee tarpeeksi painetta ja ainakin hyvällä historialla oleviin yleisesti voi saada joitain vastaantuloja. Mutta toisaalta marmorin hinnat sekä työohjeet "uutta tilalle" tekee sen, että kun pienemmät pajat saa osaamisen ja rutiinin noihin niin paljon edukkaammaksi tulee silti hoitaa muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Adaptiiviseksi ne tuota mainostaa eli kaipa se tien mukaan katsoo. Normaalit sport yms. moodit tietysti käyttäjän valittavana, en muista mitä asetusta käytin, mutta vahvasti mukavuuden suuntaan se oli.
No tämä menee ehkä mun osalta saivarteluksi mutta nopealla googlauksella adaptiiviset iskarit tuossa on.
 
Ideaparkin automaailmassa kun kävi katsomassa usean liikkeen e-tronit läpi niin huomasi hyvin että se on vielä "vanhemman" ajan sähköautoja ja vielä saksalaisten valmistama ja suomi-autoja, about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym. Sitä on niin kerinnyt tottumaan että varustelutasoja on muutama johon sisältyy sitten kaikki varusteet, helpottaa sopivan auton etsimistä kummasti. Nyt pitää VIN avulla purkaa noita tietoja joka autosta, työlästä hommaa ja sopivan löytäminen työn ja tuskan takana.
 
Ideaparkin automaailmassa kun kävi katsomassa usean liikkeen e-tronit läpi niin huomasi hyvin että se on vielä "vanhemman" ajan sähköautoja ja vielä saksalaisten valmistama ja suomi-autoja, about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym. Sitä on niin kerinnyt tottumaan että varustelutasoja on muutama johon sisältyy sitten kaikki varusteet, helpottaa sopivan auton etsimistä kummasti. Nyt pitää VIN avulla purkaa noita tietoja joka autosta, työlästä hommaa ja sopivan löytäminen työn ja tuskan takana.
Soppaa sekoittaa entisestään mahdolliset tilauspohjaiset varusteet kuten matriisivalot
 
about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym.
Kaikista karuimmat varustelutasot ovat saksantuonteja. Sielläpäin karvalakkiversio on lakki ilman karvoja.

Ei mun miellestä kangassisusta mikään paha ole jos on siisti ja sporttipenkit. Täysnahat on vaan niin ikävät käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikista karuimmat varustelutasot ovat saksantuonteja. Sielläpäin karvalakkiversio on lakki ilman karvoja.

Ei mun miellestä kangassisusta mikään paha ole jos on siisti ja sporttipenkit. Täysnahat on vaan niin ikävät käyttää.
Mikäs täysnahoissa on ikävä? Itse oon kokenu, että ne on helpompi pitää puhtaana enkä varsinaisia downsideja keksi. Noh, koira varmaan kynsillään pilaa sen nopeemmin kuin kankaan.

Itse topicciin: onkos sähköautomaailmassa vieläkään järkevänhintaisia isolla kontilla varustettuja autoja? Kaikki sähköfarkut tuntuu olevan pirukseen kalliita.
 
Ideaparkin automaailmassa kun kävi katsomassa usean liikkeen e-tronit läpi niin huomasi hyvin että se on vielä "vanhemman" ajan sähköautoja ja vielä saksalaisten valmistama ja suomi-autoja, about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym. Sitä on niin kerinnyt tottumaan että varustelutasoja on muutama johon sisältyy sitten kaikki varusteet, helpottaa sopivan auton etsimistä kummasti. Nyt pitää VIN avulla purkaa noita tietoja joka autosta, työlästä hommaa ja sopivan löytäminen työn ja tuskan takana.
Samat kokemukset. Vaikea löytää hyvin varusteltua, aina puuttui jotain. Itse en katsoisi muita kuin Audi approved+ -autoja tyyppivikojen takia. Niissä näytti olevan nytkin kohtuuhyvin varusteltuja. Ne matriisit voi ostaa jälkikäteen, jos muut on kunnossa.
 
Talvella kylmät ja kesällä hiostavat. Kyllä, löytyy lämmityksiä ja ilmastointeja penkeissä mutta ei ne toimi samantien kun laittaa päälle, varsinkin lämmitys vie aikansa.

Tytöt ei tykkää jos iho tarttuu nahkaan..

Mulla on ollut viimeiset 5 autoa nahkapenkit ja puhtaana pitäminen ainakin pikkulasten kanssa on kyllä herkkua, kun vertaa kankaaseen.

Nahkaakin on tietty erilaista: tasainen on helpompi mutta tarttuu enemmän kiinni ja ohut on mukavampi mutta paksu kestävämpi.

Mutta onhan plyysisohvakin tietysti aika mukava.
 
Mulla on ollut viimeiset 5 autoa nahkapenkit ja puhtaana pitäminen ainakin pikkulasten kanssa on kyllä herkkua, kun vertaa kankaaseen.
Tätä en ole koskaan itse ymmärtänyt, mitä ne ihmisten lapset siellä autossa syö ja murustelee kun kangaspenkit saadaan "liian" likaiseksi?
Onko ongelma enemmänkin toimintatavoissa kuin auton verhoilussa?
Tarvittaessa halvalla tekstiilipesurilla vartissa pestävä, talvella lämmin ja kesällä vähemmän hiostava verhoilu sopii ainakin omaan makuun paremmin.
 
Tätä en ole koskaan itse ymmärtänyt, mitä ne ihmisten lapset siellä autossa syö ja murustelee kun kangaspenkit saadaan "liian" likaiseksi?
Onko ongelma enemmänkin toimintatavoissa kuin auton verhoilussa?
Tarvittaessa halvalla tekstiilipesurilla vartissa pestävä, talvella lämmin ja kesällä vähemmän hiostava verhoilu sopii ainakin omaan makuun paremmin.
Pikkulapsi saattaa räjähtää suusta jolloin on parin päivän ruuat puolen metrin säteellä kaikkialle.
 
Itse olen nahkapenkkejä kokeillut ja en ottaisi koskaan omaan autoon. Todella epämiellyttävän liukas pinta. Minulla on nyt kahdessa autossa ollut tällaista jotain mikrokuitua ja tämä on ollut oma suosikkini. Reunoilla on nahkaa mutta tuo kohta jossa istutaan, niin siinä tuota mikrokuitua ja siinä on todella miellyttävä istua.

1750705983985.png
 
Itse topicciin: onkos sähköautomaailmassa vieläkään järkevänhintaisia isolla kontilla varustettuja autoja? Kaikki sähköfarkut tuntuu olevan pirukseen kalliita.

Järkevän kokoinen kontti ja hinta ovat toki suhteellisia käsitteitä, mutta kyllähän tuota tarjontaa on ja se kasvaa koko ajan, etenkin jos käytetyt on vaihtoehto. Farmaririntamalla on toki vielä hiljaisempaa, eli SUV-maailma kutsuu.

Ideaparkin automaailmassa kun kävi katsomassa usean liikkeen e-tronit läpi niin huomasi hyvin että se on vielä "vanhemman" ajan sähköautoja ja vielä saksalaisten valmistama ja suomi-autoja, about kaikissa autoissa oli kangassisusta ja manuaalisäätöiset penkit ja matriisit puuttui eikä hudia yhdessäkään ym. Sitä on niin kerinnyt tottumaan että varustelutasoja on muutama johon sisältyy sitten kaikki varusteet, helpottaa sopivan auton etsimistä kummasti. Nyt pitää VIN avulla purkaa noita tietoja joka autosta, työlästä hommaa ja sopivan löytäminen työn ja tuskan takana.

Etronin lisävarustelista on ollut pitkä ja korona-aika on sotkenut varustepakettien sisältöä, eli kannattaa olla erittäin tarkkana autojen varusteluista. Vertailu ei ole helppoa.

Joitakin varusteita, kuten matriisit, taitaa olla mahdollista ostaa jälkikäteen kaikkiin autoihin. Tai ainakin suomiautoihin, en tiedä onko saksasta saanut vieläkin karvalakinmpaa versiota, todennäköisesti on.

Itse Audeja katsellessa katsoin ensimmäisenä kuljettajan penkkiä, ja jos se oli sporttipenkki tai se paremmat säädöt omaava nahkajakkara, niin auto pääsi karsinnasta eteenpäin. Peruspenkeillä varustetuissa tuskin olisi muutenkaan ollut juurikaan varusteita, ja penkki oli kuitenkin kynnysehto.
 
Itse topicciin: onkos sähköautomaailmassa vieläkään järkevänhintaisia isolla kontilla varustettuja autoja? Kaikki sähköfarkut tuntuu olevan pirukseen kalliita.
Mikä nyt sitten on kallista kenellekin.

Isommissa MEB:ssä on minusta ihan käyttökelpoisen kokoinen kontti ja hinnat kohtalaiset - etenkin kun huomioi sen kuinka paljon kotiladatulla sähköllä säästää huoltiksella tankkaamiseen verrattuna.

ID4/Enyaq/Q4 mikälie cupra vastine/Fordit.

Pari vuotta vanhan jos ostaa, niin hintaakaan ei ole minusta liikaa. Jostain muusta varmaan on.
 
Pikkulapsi saattaa räjähtää suusta jolloin on parin päivän ruuat puolen metrin säteellä kaikkialle.
Jep, kokemusta on täälläkin...
Silti vähiten sitä "tuotosta" on auton istuinverhoilussa, varsinkin jos kyseessä turvaistuimessa matkustava lapsi?
Isoimmat sattumat ainakin meillä on osuneet oveen, lattialle, turvaistuimeen ja etumatkustajan selkänojaan.
Nahkapenkkien hyöty tässä harvinaisessa skenaariossa on lähes nolla, nahkapenkin haitat joudut kohtaamaan joka talvi ja kesä...
 
Eiks se Ari ole silti uutta Lefaa pykälää isompi ?
Onhan Ariya vähän eri segmentin auto kuin Leaf ja eiköhän Nissanilla ole tarkoitus jatkaa molemmilla eteenpäin+Micra vielä pienempään päähän.
Uusi leaf: P: 4380, L: 1819, K: 1550, aksv: 2690
Tavaratila 437 litraa
Ariya: P:4595, L: 1850, K: 1650, aksv:2775
Tavaratila 468 litraa.
Myös spekseissä on aika isoja eroja:
Akku leaf 52kwh/75kwh
Ariya 63kwh/87kwh
Tehot leaf 130 kW / 345 Nm
Ariya 160kw/300nm(63kwh), 225kw/600nm(4orce)
Kiihtyvyys 0-100km/h leaf 8,6s
Ariya 7,5/5,1s
AC-lataus leaf 7,4kw/11kw
Ariya 21kw
Ariyassa 4-veto saatavilla, Leafissa ei.
Vetomassat Ariyassa(750/1500kg) todennäköisesti isommat.
Leaf valmistetaan Euroopassa, Ariya Japanissa

Oletettavasti leaf myy huomattavasti paremmin kuin Ariya johtuen auton pienemmästä koosta(=Qashqai) ja edullisemmasta hinnasta.
 
Mikä nyt sitten on kallista kenellekin.

Isommissa MEB:ssä on minusta ihan käyttökelpoisen kokoinen kontti ja hinnat kohtalaiset - etenkin kun huomioi sen kuinka paljon kotiladatulla sähköllä säästää huoltiksella tankkaamiseen verrattuna.

ID4/Enyaq/Q4 mikälie cupra vastine/Fordit.

Pari vuotta vanhan jos ostaa, niin hintaakaan ei ole minusta liikaa. Jostain muusta varmaan on.
Liian pieni kontti noissa on omiin tarpeisiin.

Onko kohderyhmät tosiaan noin erilaiset, kun tuntuu, että farkkuja valuu aika hitaasti täyssähkömarkkinaan? Polttiksien puolella on tuoreita malleja selkeesti enemmän, vaikka markkina onkin SUViutumassa.
 
Mikä nyt sitten on kallista kenellekin.

Isommissa MEB:ssä on minusta ihan käyttökelpoisen kokoinen kontti ja hinnat kohtalaiset - etenkin kun huomioi sen kuinka paljon kotiladatulla sähköllä säästää huoltiksella tankkaamiseen verrattuna.

ID4/Enyaq/Q4 mikälie cupra vastine/Fordit.

Pari vuotta vanhan jos ostaa, niin hintaakaan ei ole minusta liikaa. Jostain muusta varmaan on.

Tänne jäi reilu kolmen vuoden jälkeen ihan ok-fiilikset Q4sta ja vähän puoliksi tosissaan kyttäillyt, jos talouden kakkospelin (diesel) vaihtaisi myös sähköön. Budun puolesta ensimmäisinä Pole-2 awd ja id.4 gtx. Vaikein paikka kun kakkonen on ollut iso backup-farkku, jolla esikoinen ajelee enemmän jolloin Polestar on vähän hankala tiloiltaan ja vähän raju parikymppiselle ja ehkä id.4 olisi sopiva yllätyksetön, hajuton ja mauton kompromissi.

Muuten kontin käytettävyydeltään Q4 ja farkkuina ID.7 & A6 ei niin dramaattista eroa ole (kutonen kontin muodoltaan just ja just isoin ja id.7 ehkä sisätiloiltaan). Enemmän ero on ajossa ja jos tarvitsee reilummin tilaa, ei noista mikään ole paku tai XC90.
 
No aina on ID7 ja jos kontti pitää olla oikeasti iso niin EV9.

Mutta mahdoton ulkopuolelta anoa, että kuinka monta kuutiota sinne takakonttiin pitää mahtua, jos esim. Enyaqissa on liian pieni kontti.

Jos taas halpaa sähköfarkkua haluaa niin eikös käytännössä ajamattomia Opeleita saanut halvalla juuri hetki sitten. Nyt katsotuna Sports tourereita ei kovin edullisesti näyttänyt olevan (jossain 30000 päälle).
 
ID7:ssakaan kontti ei litrojen puolesta ole iso. Pitäisi melkein käydä koeajamassa ja kokeilemassa millanen se käytännössä on. Mietin siis Corollan vaihtamista sähköautoon; Corollassa on 599 litran kontti ja siinäkin loppuu tila viikottain. Lastenrattaat ja muut tilpehöörit vie tilaa jo niin paljon, ettei meinaa juurikaan muuta mahtua.

Harrastan myös mehiläistarhausta ja ne roinat on aika isoja, mutta Corollalla on toistaiseksi pärjätty. ID.Buzzista oon lukenut, että se olisi käytännön tasolla aika epäonnistunut kampe (ei lämpene talvella, range todella lyhyt jne). Onko täällä ID.Buzzin omistajia, jotka osaisivat kertoa kokemuksia?
 
ID7 farkkumalllissa on ainakin paperilla pari litraa isompi kontti. Buzzissa ongelmana kait on/oli enemmänkin se että sitä sai aluksi vain cargona ja lämmityslaite oli ehkä enemmän suunniteltu pienemmän kabiinin lämmittämiseen (siinä kun oli väliseinä). Joka tekee sen, että kovilla pakkasilla lämmitys ei tahtonut TMn testissä takana riittää.

Harri Salon videoiden pohjalta ainakin cargo versiossa on lisätty takatilan alle eristettä uudempiin, mutta vaikea sanoa kuinka paljon tuo on vaikuttanut. Niin ja tietty siitä saa nykyään myös nelivetomallia.
 
ID7 farkkumalllissa on ainakin paperilla pari litraa isompi kontti. Buzzissa ongelmana kait on/oli enemmänkin se että sitä sai aluksi vain cargona ja lämmityslaite oli ehkä enemmän suunniteltu pienemmän kabiinin lämmittämiseen (siinä kun oli väliseinä). Joka tekee sen, että kovilla pakkasilla lämmitys ei tahtonut TMn testissä takana riittää.

Harri Salon videoiden pohjalta ainakin cargo versiossa on lisätty takatilan alle eristettä uudempiin, mutta vaikea sanoa kuinka paljon tuo on vaikuttanut. Niin ja tietty siitä saa nykyään myös nelivetomallia.
Nopeella googlauksella ID.7 Tourerin kontti olisi 545 litraa vain. Pitkä range vaan houkuttelisi siinä automallissa.

Varmaan olisi pakko koeajaa talvella sellanen ID.Buzz niin tietäisi kuinka lämmitysteho riittää. Siinä riittäisi tilaa kyllä perheelle ja roippeille. :D
 
Ai hallusinoi itsellä yli 600L, mutta kysyinkin englanniksi ja sillä kielellä corollassa oli pienempi kontti. Mutta tosiaan suomeksi kysymällä väittää tuon kokoiseksi mitä sanoit. Aika jännä, että noin paljon eroavat, mutta voihan olla ihan puhtaasti mittauskysymyskin.
 
Nopeella googlauksella ID.7 Tourerin kontti olisi 545 litraa vain. Pitkä range vaan houkuttelisi siinä automallissa.

Varmaan olisi pakko koeajaa talvella sellanen ID.Buzz niin tietäisi kuinka lämmitysteho riittää. Siinä riittäisi tilaa kyllä perheelle ja roippeille. :D
Jos ei lämpö riitä niin kiinan poikien vepastossa riittää😀
 
ID.Buzzista oon lukenut, että se olisi käytännön tasolla aika epäonnistunut kampe (ei lämpene talvella, range todella lyhyt jne). Onko täällä ID.Buzzin omistajia, jotka osaisivat kertoa kokemuksia?
Joitain kommentetja kuullut, lähinnä pakettiautoversion käyttäjiltä, positiivisesti suhtautuneet, kun käyttö tarkoitus ollut tuohon sopiva. Ja pakettiauto puolella aikanaan tuo enemmänkin ollut eduksi kantamassa jne,
Ensimmäinen henkilöautoversio sai Suomessa TM testissä kritiikkiä, no range kai tontilla, mutta haastavissa talvikeleissa eteneminen, pysähtyminen, lämmitys. sai kritiikkiä. Eteneminen/pysähtyminen ymmärtääkseni parantunut paramatri päivityksillä, ja markkinoille tullut mallista päivitettyä versiota (ei tieto, mutta mielikuva että lämpiääkin paremmin), lisäksi uusia akkukokoja, pidempään versiota, nelivetoa.

Automallin hinta pomsahti julkaisussa sitä mitä ensi julkistuksissa arvioitu, pitkän isoakkuisen nelivedon hinnasto hinta menee jo aika kauas perus perhefarkusta.

Nopeella googlauksella ID.7 Tourerin kontti olisi 545 litraa vain. Pitkä range vaan houkuttelisi siinä automallissa.

Lastenrattaa, ym sälä, niin sentin ratkaisee ei litrat. Varsinkin jos hyväksyy sen että osa tavarasta ylittää ikkuna/selkänoja linjan.
Toinen, lastenrattaissa on isoja eroja, ja jos se jää sentistä parista kiinni, niin halvempaa päivittää ne rattaa, mitkä sopii esim pitkittäin (jos ei nyt ole sen suhteen optimit)



Varmaan olisi pakko koeajaa talvella sellanen ID.Buzz niin tietäisi kuinka lämmitysteho riittää. Siinä riittäisi tilaa kyllä perheelle ja roippeille. :D
Tuosta mallista on aika niukasti juttua netin palstoilla, ilmeisesti ei ole netti aktiivien suosiossa.

Jos edellinen auto polttis, ilman polttoaine lämmitintä, niin sähkiksen kanssa moni käyttää kopin esilämmitystä, mikä antaa paljon anteeksi lämmityksen tehossa, toinen sitten katsoa että ruksittuna ne kaikki lämmittimet, ratti, (etu)penkki, tuulilasi(oliko tuossa?).
Vanha vitsi on polttoaine lämmitin sähkikseen, jos vetää sitä pitkää uudenvuoden lapin reissua...

Mutta auton lämmityksestä yleensä riippuu paljon siitä missä asut, missä liikut, etelä, lounaassa enemmän sitä kuivana pitämistä, pohjoisessa, kainuussa sitten ihan eri tarpeet jos pitkää talvipätkää paitasillaan, tai nyt edes lasit sulana. Ja yhdistettyna pitkään kantamatoiveeseen, niin nousee tärkeäksi sitten se lämmityksen hyötysuhde, jopa eristys, vastuslämmitys, alumiini kuori, tehokkaana tarkoittaa isoa energiankulutusta.
 
ID7:ssakaan kontti ei litrojen puolesta ole iso. Pitäisi melkein käydä koeajamassa ja kokeilemassa millanen se käytännössä on. Mietin siis Corollan vaihtamista sähköautoon; Corollassa on 599 litran kontti ja siinäkin loppuu tila viikottain. Lastenrattaat ja muut tilpehöörit vie tilaa jo niin paljon, ettei meinaa juurikaan muuta mahtua.

Harrastan myös mehiläistarhausta ja ne roinat on aika isoja, mutta Corollalla on toistaiseksi pärjätty. ID.Buzzista oon lukenut, että se olisi käytännön tasolla aika epäonnistunut kampe (ei lämpene talvella, range todella lyhyt jne). Onko täällä ID.Buzzin omistajia, jotka osaisivat kertoa kokemuksia?
Kannattaa tosiaan käydä lastenrattaiden ja mittanauhan kanssa katselemassa paikan päällä. VDA-litrat on vähän huono mittari kun ovat yleensä vain näkösuojan alainen osa tavaratilasta ja kaikki välipohjan alaiset pikkulokerot minne ei lastenvaunuja tai jotain mehiläispönttöjä laiteta. Mikään standardi ei vertaile kattoon asti kuormattua tilaa.

Myös Corolla Touringin tavaratilan litroista aika iso osa taitaa olla välipohjan alla varapyörän kaivossa.

Onko Passatista tulossa sähköversiota?

ID.7 Tourer.


Nopeella googlauksella ID.7 Tourerin kontti olisi 545 litraa vain. Pitkä range vaan houkuttelisi siinä automallissa.

Varmaan olisi pakko koeajaa talvella sellanen ID.Buzz niin tietäisi kuinka lämmitysteho riittää. Siinä riittäisi tilaa kyllä perheelle ja roippeille. :D

Ai hallusinoi itsellä yli 600L, mutta kysyinkin englanniksi ja sillä kielellä corollassa oli pienempi kontti. Mutta tosiaan suomeksi kysymällä väittää tuon kokoiseksi mitä sanoit. Aika jännä, että noin paljon eroavat, mutta voihan olla ihan puhtaasti mittauskysymyskin.

ID.7 tourerin kontti on 545/605 takapenkkien selkänojan kallistuksesta riippuen.
 
Onko Passatista tulossa sähköversiota?
Kuten sanottu, ID7 on se. Seuraavaksi heivaavat nuo ID nimet ja jätetäänkö Passat historian kunniakkaille lehdille nimenä ja kehitetään kokonaan uusi, mutta Passat se henkisesti sitten on.

Tosin VAG tuntuu nyt kipuilevan tuon sähkösiirtymän johdosta, joten voi olla, että Pasaati pidetäänkin vielä yhden sukupolven mukana hybridinä ennen täyssähköistymistä konsernina.
 
Liian pieni kontti noissa on omiin tarpeisiin.

Onko kohderyhmät tosiaan noin erilaiset, kun tuntuu, että farkkuja valuu aika hitaasti täyssähkömarkkinaan? Polttiksien puolella on tuoreita malleja selkeesti enemmän, vaikka markkina onkin SUViutumassa.
Kannattaa käydä katsomassa ja sovittamassa, minusta ainakin ID.4 ja Enyaq SUV kontti on aikamoinen laari. Litroiltaankin hyvin lähellä Corollaa, mutta en usko et ois ainakaan pienempi, on se autona melkolailla suurempi kuitenkin (leveys, akseliväli). Tietysti jos haluaa isompaa tilaa, niin sit pitää suurentaa autoakin paljon.
 
Model Yn Björnin lataustesti. Alkaa lataus olla aika keskinkertaista ja paikallaan on poljettu (LGn akulla) jo viidettä vuotta putkeen.... Kulutus jees ja kättelee nopeasti (joka vaikuttaa 1000km testissä positiivisesti).
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Model Yn Björnin lataustesti. Alkaa lataus olla aika keskinkertaista ja paikallaan on poljettu (LGn akulla) jo viidettä vuotta putkeen.... Kulutus jees ja kättelee nopeasti.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Edelleen kuitenkin kepittää kilpailijansa Björnin 1000km testissä, vaikka satoi vettä testin aikana ja isommilla 20" vanteilla, jotka huonontaa kulutusta. Sanon edelleen näihin latausnopeuksiin. About 5v päästä tiedämme, kuinka hyvin nämä äkäisesti lataamaan säädetyt autot kestävät akkujensa osalta.
 
Ne äkäisemmät autot on jo Porschen puolesta todettu kestävän ja siksi siellä nostettiin jo edelliseen malliin nopeuksia kun ne kestävät laskettua paremmin.
 
Tai ostaa Model Y.

Y:ssa on hyvin paperilla tilaa ja bonuksena sieltä sun täältä löytyy piuhoille/latureille etc tilat, jolloin itse kontin saa pidettyä tyhjänä. Mutta kontin muoto on sellainen, joka ei ihan samalla tapaa jousta kuin aidon farkun. Seiska kun on aika mukavan mallinen (vaikka ei mikään vanha kuutio-Volvo olekaan) ja ei tarvitse kuin joko verho ottaa kokonaan sivuun tai rullata pois niin kampetta mahtuu aika hyvin. Ja mikä oleellisinta niin on jo ajoltaan ihan toista.

Muistikuvien pohjalta Corolla ei ainakaan ole isompi kuin farkkuseiskan kontti. Ja id.7:ssa saa juuri penkkien säädöllä just hyvin käytännön tilaa suorakulmaisten kamppeiden kanssa ja toisena ainakin itsellä voin heivaa menemään välipohjan jolloin taas tuli hyvin tilaa.

Yksikään noista ei kuitenkaan ole tiloiltaan mitään verrattuna buzziin tai vaikka XC90een (oletettavasti pole-3 ja EX90 myös). Mitä olikin kommentoitu, buzzin ekoista versioista päivitykset korjasi pahimmat säädöt ja noin vuosi sitten tuli kokonaan päivitetyt mallit.
 
Ne äkäisemmät autot on jo Porschen puolesta todettu kestävän ja siksi siellä nostettiin jo edelliseen malliin nopeuksia kun ne kestävät laskettua paremmin.
Vähän itse epäilisin vielä Porschen akkuosaamista tämän viimeisen tuoreen akkuongelman takia.



Lieköhän, että jos Teslan ja Porschen insinöörit juttelisivat akun säilymisestä ja Teslan insinööri kysyisi, että miten ratkaisitte sen akun kuumenemisen ja viilenemisen kvanttikompituuttuurisen surkastumisen jälkivaikutteen kun akku ikääntyy, Porschen insinööri sanoisi:

Screenshot 2025-06-24 at 13.02.10.png
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 714
Viestejä
4 903 502
Jäsenet
79 073
Uusin jäsen
ajkp52

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom