Yleistä keskustelua sähköautoista

Tsekkaa BMW:n 2017 vuoden infoteiment ja mittaristo, sen jälkeen Model 3, sitten menet BMW:hen vuodelta 2025 (neue klasse tulee tänä vuonna) ja vertaat tätä tuohon vanhaan, sekä käyt katselemassa Model 3 highlandia vuodelta 2025. Voit tehdtä tämän myös Passat vr. ID.7.

Huomaat miten auto vanhenee pystyyn softalta, muttei Tesla, johon on kokoajan tuotu uutta raikasta softaa ja ominaisuuksia. Vaikutuksena myös siinä ettei legacy autoja voi päivittää niin halvalla.
Makuasioita sano musti.

Just viikonloppuna kävin istumassa vm -96 Toyota starletissa kun piti liikauttaa vähän ettei jumi.
Ohjaamossa oli kaikki ne toiminnot joita tarvitsee, ilmastointi oli ainoa jota ehkä kaipaisi jos pitäisi halki suomen lähtä ajelemaan. Ei ainuttakaan päivitettävää kikkaretta, ei valmistajan jatkuvaa seurantaa miten autoa käytetään ja missä, eikä ainuttakaan softahaavoittuvuutta.

Tuo oma Enyaq, vaikka karvalakkimalli onkin, sisältää monta itselle ihan turhaa toimintoa. Mutta poiskaan niitä ei saa eikä hintakaan varmaan tippuisi vaikkei niitä olisikaan.

Hyviä autoja molemmat. Vanhempi alkaa vaan ruostumaan hiljalleen pois ja tupruttelee turhan paljon päästöjä. Ja onhan toki Enyaqissa miellyttävämpi kyyti. Infotainmentin suhteen molemmat itselle täysin riittäviä, Nova kuuluu molemmissa radiosta.
 
En tainnut sanoa ettei voisi?

Eri asia on tietysti sitten että päivitetäänkö sitä. Perinteisillä valmistajille kun infotainment on yksittäinen hanke jonkun mallisarjan tuotantoketjussa, jonka päättymisen jälkeen siihen tuodaan enää maksimissaan korjauksia olemassaoleviin toiminnallisuuksiin.

Voi tietysti mutta näin eivät tee käytännössä kuin vaan Tesla.

No tästä päästään nyt siihen mitä kyseenalaistin, että ei se näyttöön kaiken keskittäminen ole se juttu, mikä pitää auton tuoreena, vaan ennemminkin se, että haluaako valmistaja päivitellä sitä vai ei. Eli vaikka tietyt perustoiminnallisuudet pidettäisiin fyysisten nappien tai viiksien takana, niin ei se silti estäisi niiden infotainmentilla olevien asioiden päivittämistä. Hyvä kysymys kuitenkin on että miksi niitä pitäisi päivittää? Toki, jos jokin uusi ominaisuus tulee, niin se on plussaa, mutta mikä tarve olisi päivitellä olemassa olevia ominaisuuksia jotenkin eri näköisiksi?

Se on kuitenkin totta, että kun asioita siirretään kosketusnäytön taakse, niin pääsääntöisesti käytettävyys aina kärsii.


Onko yhtään automallia, jonka näytön valinnat on monipuolisesti muokattavissa? En siis puhu väreistä tai fonttien koosta vaan mitkä asiat on valittavissa "etusivulta", pikavalintojen tekemisestä jne. AA tarjoaa tätä jossain määrin, mutta tarjoaako yksikään valmistaja natiivisti? Teslan käyttöliittymäkokemus on paras kokeilemistani ja sekin on susi, kun muokattavuutta ei ole.

Toki oletus on, että näyttö toimii viiveettä ja vaste on selkeä.

Meille ostettiin vasta tuollainen muutaman vuoden vanha Audi e-tron GT. Siinä ainakin voi muokata valikoissa näkyviä asioita haluamaansa järjestykseen. Sitten siinä on ns. kotinäkymänä tuollainen ruutu, jossa näytölle saa näkymään 3 asiaa haluamassaan järjestyksessä, mutta nuo 3 asiaa voi valita vain 4:stä vaihtoehdosta: Media, kello, kartta ja puhelin. Tosin kävin Audin liikkeessä testaamassa facelift-mallia, niin siinä pystyi muokkaamaan kotinäkymää paljon monipuolisemmin ja siihen sai yhtäaikaa enemmänkin toimintoja näkyviin.

Tuossa hyvä esimerkki siitä, että tuo voitaisiin softapäivityksellä päivittää myös tähän vanhaan malliin, mutta valmistaja ei sitä halua tehdä. Eli ei tässäkään se näyttöön keskittäminen ole se merkityksellinen asia päivitettävyyden kannalta vaan yksinkertaisesti se, että valmistaja ei sitä halua tehdä.

Ja toistaalta voi miettiä sitäkin näkökulmaa, että kannattaako valmistajan edes päivitellä uusia juttuja vanhoihin autoihin. Jos nuo uudet jutut saisi tähän vanhaan malliinkin, niin se veisi minulta kokonaan motivaation mahdollisesti vaihtaa autoni tuohon facelift-malliin.
 
Makuasioita sano musti.

Just viikonloppuna kävin istumassa vm -96 Toyota starletissa kun piti liikauttaa vähän ettei jumi.
Ohjaamossa oli kaikki ne toiminnot joita tarvitsee, ilmastointi oli ainoa jota ehkä kaipaisi jos pitäisi halki suomen lähtä ajelemaan. Ei ainuttakaan päivitettävää kikkaretta, ei valmistajan jatkuvaa seurantaa miten autoa käytetään ja missä, eikä ainuttakaan softahaavoittuvuutta.

Tuo oma Enyaq, vaikka karvalakkimalli onkin, sisältää monta itselle ihan turhaa toimintoa. Mutta poiskaan niitä ei saa eikä hintakaan varmaan tippuisi vaikkei niitä olisikaan.

Hyviä autoja molemmat. Vanhempi alkaa vaan ruostumaan hiljalleen pois ja tupruttelee turhan paljon päästöjä. Ja onhan toki Enyaqissa miellyttävämpi kyyti. Infotainmentin suhteen molemmat itselle täysin riittäviä, Nova kuuluu molemmissa radiosta.
Itse kanssa mietin milloin viimeksi naputtelin auton kosketusnäyttöä. Varmaan siitä on kuukausi vierähtänyt. Käytännössä ei mitään syytä siihen edes koskea.
 
Itse kanssa mietin milloin viimeksi naputtelin auton kosketusnäyttöä. Varmaan siitä on kuukausi vierähtänyt. Käytännössä ei mitään syytä siihen edes koskea.
Osta id3 ni saa napsutella, jostain syystä hän ihan ite näin helteellä kuvittelee et pelkääjän puolelta pyydetään lisää lämpöä, ja nostelee maximiin ja si pitää ite naputtaa takas ales. Tai kesken ajoa alkaa buuttailee infoa ja mykistellä radioo yms, ja taas ko seisoo parkissa ottaa virtoja päälle ja radio pauhaa yksin, ja ärsyttävintä o ko jos satut olee puhelimessa pihalla ni eikö puhelu siirry si autoon.. nämä kyllä satunnaisia, mutta ko alkavat kestää tovin et oireet katoaa...
 
Unelmakäyttöliittymä.

Hud: nopeus, vilkut, navi, äänilähde/puhelin
Ratin napit: vakkari, äänilähde, puhelin, lämmitys
Viikset: pyyhkijät, vilkku, (ehkä ajosuunta)

Kosketusnäytön päänäkymä ajaessa:
- yhteystietopikavalinnat
- suosikkisoittolistat / radiokanavat / äänikirja
- Ilmastoinnin pikasäädöt
- Pikalatauksen navigointivalinta
- Kartan suurentaminen/pienentäminen valinta

Fyysiset napit konsolissa:
- lämpötilojen rullat ja niille lukemat
- ehkä ajosuunta
- istuinlämmittimet ja -tuuletus (ei pakko, jos hyvä automaatiikka)

Tuolla pääsisi vallan hyvin alkuun :)
 
Voi tietysti mutta näin eivät tee käytännössä kuin vaan Tesla.

Kia CEED my21 on infotainment aivan eri näköinen kuin alkuperäinen. Ehkä kuvakevalikko on about sama, mutta ulkoasu, näytön sammutus, valaistus yms. asetukset peruutuskameralle, navigointi uudistuksia (waypointit, ja tietty muuten kartta päivitykset).

Tuo "käytännössä" ei vaan pidä paikkaansa. Pingpong äänien poisto tuli muistaakseni viiksien nappulaa pitkään painamalla ja muuta vastaavaa. Että ei voi sanoa myöskään, että vain Teslassa muutetaan fyysisten näppäinten toiminnallisuutta.
 
Onko yhtään automallia, jonka näytön valinnat on monipuolisesti muokattavissa? En siis puhu väreistä tai fonttien koosta vaan mitkä asiat on valittavissa "etusivulta", pikavalintojen tekemisestä jne. AA tarjoaa tätä jossain määrin, mutta tarjoaako yksikään valmistaja natiivisti? Teslan käyttöliittymäkokemus on paras kokeilemistani ja sekin on susi, kun muokattavuutta ei ole.

Toki oletus on, että näyttö toimii viiveettä ja vaste on selkeä.

Unelmakäyttöliittymä.

Hud: nopeus, vilkut, navi, äänilähde/puhelin
Ratin napit: vakkari, äänilähde, puhelin, lämmitys
Viikset: pyyhkijät, vilkku, (ehkä ajosuunta)

Kosketusnäytön päänäkymä ajaessa:
- yhteystietopikavalinnat
- suosikkisoittolistat / radiokanavat / äänikirja
- Ilmastoinnin pikasäädöt
- Pikalatauksen navigointivalinta
- Kartan suurentaminen/pienentäminen valinta

Fyysiset napit konsolissa:
- lämpötilojen rullat ja niille lukemat
- ehkä ajosuunta
- istuinlämmittimet ja -tuuletus (ei pakko, jos hyvä automaatiikka)

Tuolla pääsisi vallan hyvin alkuun :)
Onko sähköautojen osalta tilanne muka niin huono että joku kahdeksan vuotta vanha Jaguar I-Pace vain toteuttaa pitkälti nämä ominaisuudet?
 
Kokemuksia audi e-tron 50/55 malleista? Sportback tai ilman. Itsellä nuo on jotenkin täysin tutkan alta menneet. Budu olisi noin 35k+-, olen miettinyt ioniq 5 tai sitten tuon väliltä, tai ehkä pieniakkuinen iX. Haluaisin kyllä kovasti että olisi ilmajouset, hiljainen ja mukava ajoltaan ja vähän nahkaa sisustassa.
Tuo isompiakkuinen Audi voisi olla aika hyvä kompromissi, ja niitä paljon tuntuu olevan tarjolla. Suurimpia miinuksia on ilmeisesti iso paino ja sitä myöten iso kulutus, mutta omiin ajoihin olisi kyllä riitävä.
Mitään kauhean huonoa noista ei ole omiin korviin kantautunut luotettavuuden osalta, mutta raskas ja hyvinkin varhainen sähköauto niin luulisi osia syövän? Onkohan jotain tyyppivikoja? Saisikohan tuota sitten korjattua vain volkkarin tai skodan osilla kun on vaggine? Muuta huomioitavaa?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 442
Viestejä
4 830 416
Jäsenet
78 065
Uusin jäsen
SER-gorilla

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom