Aaaaivan. Ihan täys mulkku toimintaa siisEi ollut edes latauskaapeli kiinni.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aaaaivan. Ihan täys mulkku toimintaa siisEi ollut edes latauskaapeli kiinni.
Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.Sähköautojen 12V akkuongelmien osalta kyseessä ei ole paska erä tai paskat akut, vaan ajatusvirhe. Virhe tulee siinä, että sähköauton kylmään etuboksiin laitetaan moottoripyörän akku ja sitä lataa DC/DC konvertteri, jonka on ohjelmoinut AI tai insinööri, jolla ei ole mitään kosketuspintaa Suomen ja Skandinavian talvisiin olosuhteisiin.
Ero sähköauton kylmän etuboksin ja polttomoottoriauton latausolosuhteiden välillä on raju. Polttomoottoriautossa moottori lämmittää yleensä tilaa jossa akku sijaitsee. Lisäksi perinteinen pyörivä laturi on kehittynyt säädön osalta 120 vuoden aikana semmoiseksi, että se osaa boostata latausta kylmien olosuhteiden vaatimalla tavalla hyvinkin lyhyiden ajojen vaatimalla tavalla. Sähköautossa lataus- ja latausolosuhteet eivät toteudu samalla tavalla ja siitä aiheutuu se ongelma että se 12V akku on yleensä vaajaalla latauksella koko talven. Ennemmin tai myöhemmin se hyytyy. Takuuseen kun laitetaan uusi 12V akku, niin sillä taas pärjää 1-2 vuotta.
Siis lyijyakun tapauksessa tarvitaan korkeampi latausjännite jotta se latautuu kylmässä. Akku kyllä latautuu ihan normaalisti niin pitkään kun ei ei jäässä.Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.
Na-ion akut sopii hyvin tähän käyttöön. Ovat vielä hintavia pienen volyymin tuotteita. mutta kunhan iso pyörä lähtee tuotannossa käyntiin, näistä tulee elinkaareltaan halvempia kuin lyijy-akuista.Se on ihan sama annatko kylmälle akulle 100A vai 1000A virtaa. Se ei yksinkertaisesti ota virtaa vastaan kylmänä ennenkuin lämpenee. Jännitteen kanssa voi vähän pelata, mutta ei silläkään saa fysiikkaa uusiksi kirjoitettua.
Tai sitten ei kun virobemukka ajaa valoihin vasemmalle kaistalle ja kovin hätäisesti on lähdössä valoista, selvänä tarkoituksena kurvata edelleni.Ehkä tuo on enemmän perässäpysyjän toivekuvitelmaa kuin aitoa kanssaliikkujien hämästelyä.
Ei nyt täysin oikea vastaus, mutta ihan ok tilat tuolla takana on ainakin naama menosuuntaan istuinkorokkeilla. Etupenkit säädetty niin, että reilu 180cm istuu mukavasti. Edellinen Model Y oli jalkatiloiltaa noin 5cm tilavampi takaa, mutta kyllä tuokin passaa.Miten Polestar 2 sopii perheautoksi? Onko takana jalkatila hyvä - mahtuuko selkä menosuuntaan -turvaistuin? Näissä ei näytä takuuta olevan sen koommin jäljellä, mutta olis mielenkiintoinen peli.
Kerran on ollut polttisasema kiinni kun pumput ei toiminu, meinas tulla haastava tilanne mutta selvittiin. Tästä huolimatta en kehittänyt itselle mitään bensa-ahdistusta vaikka ois varmaan pitäny.Halpa hinta ei poista sitä huolta rangesta ja latauspaikoista. Turha tästä venkoilla pois.
Abc:llä käytössä kempowerin pöntöt joista 400v versioissa i5 lataa vain reilu 100kw maksimissaan kun muuttaa sen moottoreillaan 800v jännitteelle ja siinä oli joku ampeeri raja tjspK-lataus on toiminut Ioniq 5:llä omien kokemuksien perusteella paljon paremmin ja luotettavammin kuin esim. ABC:n pöntöt, joilla latausteho on aina mysteeri, vaikka yksin olisi lataamassa.
Puhutko nyt BMW i5:sesta vai hyundai ioniq 5:sesta? Neljän kirjaimen säästäminen on vähän kyseenalaista kun koko viestin merkitys ja totuudenmukaisuus muuttuu ihan täysin lukijan näkökulmasta jos ei ole skarppina…Abc:llä käytössä kempowerin pöntöt joista 400v versioissa i5 lataa vain reilu 100kw maksimissaan kun muuttaa sen moottoreillaan 800v jännitteelle ja siinä oli joku ampeeri raja tjsp
Ei nyt äkkiseltään vaikuta lupavaalta kun katsoo tarkemmin tietoja.Na-ion akut sopii hyvin tähän käyttöön. Ovat vielä hintavia pienen volyymin tuotteita. mutta kunhan iso pyörä lähtee tuotannossa käyntiin, näistä tulee elinkaareltaan halvempia kuin lyijy-akuista.
No lukemalla viestin lainauksineen tämäkin olisi selvinnyt. Ioniq5 puhuttiinPuhutko nyt BMW i5:sesta vai hyundai ioniq 5:sesta? Neljän kirjaimen säästäminen on vähän kyseenalaista kun koko viestin merkitys ja totuudenmukaisuus muuttuu ihan täysin lukijan näkökulmasta jos ei ole skarppina…
Teknologia korvaamaan lyijyakut olisi taysin valmis mutta jostain syysta autoteollisuudella on kovin valtaaNa-ion akut sopii hyvin tähän käyttöön. Ovat vielä hintavia pienen volyymin tuotteita. mutta kunhan iso pyörä lähtee tuotannossa käyntiin, näistä tulee elinkaareltaan halvempia kuin lyijy-akuista.
Mielenkiintoista nähdä miten nopeasti perinnevalmistajat lopettavat autojen päivittämisen ja ilmeneekö tällöin enää bugeja.
Perinteinen sähköarkkitehtuuri kun on todella vaikea päivittää, koska eri ecuja on kymmeniä ja monet eri toimittajilta. Autovalmistajalla ei ole omaa koodauskykyä muuttaa asioita autossa tai korjata etänä.
Tesloihin, jotka 10 v. vanhoja ei taida tulla enää kuin yksittäisiä bugipäivityksiä.
Ottaisin huomioon pitkäaikaista autoa valittaessa sähkö- ja softa-arkkitehtuuri, että valmistaja itse valmistaa ja koodaa systeemin alhaalta ylös, näin varmistuu laajat ja nopeat OTA-päivitykset ja softan pysyminen tuoreena vuosi vuodelta. Esim. BMW idrive muutokset ovat hyvin näkyviä, 2019 auto vanhentunut huomattavasti 2025 vr. Tesla.
BMW saa uuden arkkitehtuurin neue klassessa. Volkswagen osti Rivianilta. Teslaa käytän esimerkkinä, koska se nyt vaan on ensimmäinen modernin sähköarkkitehtuurin ja softan omaava automerkki.
Ainakin latauskartan mukaan noita on kyllä ihan riittävästi:
![]()
Niin no, menihän General Motors ja Chryslerkin konkkaan tässä muutama vuosi sitten. En ole erityisesti kuullut että siitä olisi tullut autonomistajille ylivoimaisia ongelmia. Toki eihän se ideaalitilanne ole. Tesla on muuten Yhdysvaltain toiseksi vanhin autonvalmistaja nykyään.Valmistajan omissa viritelmisså on aina omat riskinsä. Ihan kiva tietty, että valmistajalla on kaikki osaaminen kunnes se menee Fiskerin tapaan konkkaan.
Mikään yksittäinen asia siis ei ole suoraan joko positiivinen tai negatiivinen vaan näissä on aina puolensa.
Siihen chademoon saa nykyään myös sen adapterin.Niin ja jos Leafin hankintaa miettii Chademon latausverkon kautta, oletan siis että autoa tarvitsisi sitten vähintään useita kertoja viikossa pitkän matkan takia, niin silloin Leaf voi olla väärä vaihtoehto autoksi. Mutta suurin osa Leafin omistajista ajaa kotona ladatulla sähköllä 90% kaikista ajoista. Ja ne pidemmät reissut hoidetaan sitten ihan normaalisti chademolla. Jos päivittäin pitää ajaa +250 km, niin sitten kannattaa ostaa joku isompi akkuinen auto. Meillä edelleen vuoden 2012 Leaf käytössä alkuperäisellä akulla, eikä ole mitään ongelmia. Töihin pääsee ja takaisin yms kauppareissut hoitaen. Seuraavana aamuna auto on jälleen kerran valmis päivän koitoksen toisin kuin sen kuljettaja![]()
auton eka omistaja vaan tainnu tinkiä kaupassa hinnan mah ales ja ilman toista kierrosta ostanu auton ja si hommaanu/ollu renkaat valmiina ja meinannu et näin halvempi, luultavasti ole itse koskaan renkaita vaihtanukkaan ja aina jossain puljussa kesä/talvi renkaat alle..Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.
Onko teillä kokemusta tämmöisestä?
Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.
Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.
Renkaiden vaihto vanteisiin ei tosiaan kovin hintavalta vaikuttanut (~100€ luokkaa), joten siinä mielessä ei ehkä vaikuttanutkaan niin oudolta järjestelyltä, mitä aluksi ajattelin. Itse olen vaan niin tottunut, että autossa on kahdet renkaat ja molemmissa omat vanteet.
No onhan tuo 200€/vuosi, riippuu vähän vanteista, mutta parissa vuodessa olet maksanut vanteiden hinnan. Tai en tiedä mitä pelkkä renkaiden vaihto maksaa kun teen sen aina itse, mutta jos siis senkin teettäisit niin toki sitten lisämaksu on noiden erotus.Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.
Tällä hinnoittelulla perusvanteet ovat maksaneet itsensä takaisin 2-3 vuodessaKysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.
Ex-työkaverilla oli Tesla 3;ssaan tällainen systeemi. Ilmeisesti syynä vain se että toiset vanteet olisivat olleet liian kalliita hänen mielestään? En tiedä kuinka kalliit aluvanteet hänen Teslassaan sitten oli.Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.
Melkeen autoon ku autoon löytyy todella hyvään hintaan orkkisvanteet tyyliin torista kun joku vaihtanut hienommat/paremmat alle ja jäänyt yli. En todellakaan jaksaisi itse alkaa tuohon rumbaan.
Kyllähän ne uuteen varusteena on hyvinkin 3-4k mikä kieltämättä aika suolainen hinta.
Ostin Tesla Model S:n niin siinä tuli vaan yksi rengassarja uusilla kitkarenkailla. Tai tuli siinä myös 2kpl melkein uusia kesärenkaita, mutta niille ei ollut vanteita ollenkaan. Nuo siis kaikki 19".Varsinkin vähääkään raskaampi peli on monesti 19-20"lla ja ne tuppaa maksamaan. Varmasti sitten torista yms löytyy käytettynä orggista yms.
Itsellä vähän sama fiilis kaivaa laarin pohjalta jämävannetta kuin vetää linglongikumit alle. Hommataan monen kympin kallis auto, mutta rahat loppui sitten rengassetin kohdalla eikä löydy esim +500e panostusta saada edes jonkinlaista laatua ja näköä alle.
Tämä on Keski-Euroopassa täysin normaali toimintatapa. En kyllä suoraansanottuna oikein ymmärrä että miksi.Kysyin tässä tarjousta yhdestä sähköautosta ja kävi ilmi, että auton mukana tulee kahdet renkaat, mutta vain yhdet vanteet. Tarkoituksena olisi ilmeisesti aina vaihdatuttaa renkaat vanteisiin kausien mukaan.
Omassa sähköautossani peltivanteilla kesät talvet, joskus jopa syksyt ja keväätkin. Ei kukaan ehdi niitä vanteita ihastella kun pöristän tai pikemminkin ujellan motarilla tuhatta ja sataa.Minä ainakin olen monesti talvirenkaisiin valinnut sellaiset vanteet, jotka mahdollisimman vähän keräävät loskaa ja jos kerää, niin helppo puhdistaa.
Tavallaan tuo kesäkenkä vertaus osuu sähköautoiluunkin.En tiedä menenkö miinaan mutta en kyllä keksi miksi talvella pitäisi olla erinäköiset vanteet tai miksi vanteita jaksaisi vaihdella ihan vaan vaihtelun vuoksi.
Kengät vaihdetaan siksi että kesäkengillä ei pysy pystyssä talvella ja tulee vilu/märkä, ei ulkonäön takia.
Itse vertailin myös( ja eilen asennettiin) niin tuo 12,5 euroa per rengas on vanhan poisotosta ja uuden tilallelaitosta sekä tasapainoituksesta. Auton alta otettaessa ja alle laitettaessa tulee 50 euroa lisämaksua, eli kokonaissumma oli 100 euroa lähes poikkeuksetta joka paikassa. Yhdessä paikassa olisi saanut halvemmalla jos olisi ollut nakit valmiina( olimme ostamassa uusia, joita ei edes aa-luokassa tahtonut olla muilla kuin yhdellä liikkeellä sadan kilometrin säteellä tarjolla).Tuossa kun juuri vertailin renkaita, niin useimmiten rengastyöt oli luokkaa 12e rengas.. Toki jos tuo tarkoittaa vain yhteen suuntaan, niin 100e tulee tuplatöistä, mutta jossain 3v vaihtovälissä tuo on silti edullisempi kuin hankkia se 2. vannesetti, ellei sitten jostain torista haali valmiiksi ruosteisia.
Koeajoin muutama päivä sitten Toyota Priuksen vm. 2024. Oikein hyvä auto, todella miellyttävä ajaa- kaikki toimi kuin ihmisen ajatus.
Hinta oli vain sen verran kova, en saanut sovittua sopivaa välirahaa ja parin päivän kuluttua sekin oli mennyt. Jäi kaduttamaan kun en ostanut sitä. Muiden hinnat ovat paljon korkeampia. Harvoin olen nauttinut ajamisesta niin kuin tuolla Priuksella. Harmi että tuonti suomeen on lopetettu. Kyttään sopivaa yksilöä, jos löytyisi. Auto on tajuttoman kauniskin-tosin kaikki eivät pidä sen ulkonäöstä.

OK. En minäkään pitänyt niistä aiemmista malleista, olivat vielä nuhapumppuja. Tämä -23 julkaistu malli on aivan toista maata.Priukset on hybridejä, koeajamasi ilmeisesti lataus hybridi.
Ulkonäkö kommenttisi sai tarkistaa että minkänäköisiä ne viimeiset oikein olikaan, moottori.fi testi artikkelli vuodelta 2023, kertoo tosiaan ihan toisenlaista tarinaa kuin mielikuvat niistä alkupään malleista
Kuvan lähde Toytota.fi vaihtoauto mainos.
Llinkki keskustelua-hybridiautoista.4286 ketjuun , johon varmaan jatkot.
Joo ei tämän ketjun aloituksessa olet hybridejä rajattu pois, mutta noille erikseen oma ketju.
Olisko tiedossa luotettava firma joka hoitaisi sen. Pitäisi antaa vaihdossa/myydä Hyundai i30N 2020 sporttinen auto.Senkus importtaat vaan ruotsista vuoden vanhan.
Linkin pohjalta 391mi cltc. Ei se nyt ihan lyhkänen toimintamatka voi olla tai ei jaksais nyrreä ympäri "kaasu" pohjassa.Mikä tuon Xiaomin toimintamatka on, ja ehtiikö pikalatauksen aikana käydä kusella vai joutuuko jatkamaan matkaa rakko täynnä?
www.arenaev.com
Ei tuossa videossa mitään rajoitinta näyttänyt vastaan tulevan. Toki joku rajoitus on aina, mutta tuossa ilmeisesti 350 km/h.Onkos tuossakin nopeus rajoitettu Rimacin tapaan? Pelkkä nyrrekierros kun ei suoraan kerro autosta ihan hirveästi. Melkein minuutin (no en tosiassa muista kuinka kauan, mutta yli 40 sekuntia ainakin) kun mennään rajoitinta vasten niin syö vähän sitä ideaa.
This isn’t the first time Xiaomi has taken the SU7 Ultra to the Nurburgring to break the EV lap record. However, the car used in the previous record attempt, which resulted in an impressive lap time of 6:46.874, was not the road-legal version, featuring a stripped-out interior and racing slicks, among other modifications.
Linkin pohjalta 391mi cltc. Ei se nyt ihan lyhkänen toimintamatka voi olla tai ei jaksais nyrreä ympäri "kaasu" pohjassa.
![]()
Xiaomi SU7 Ultra - Full specifications
www.arenaev.com
Varmaan sen 2 kierrosta nyrreä ympäri kovaa ja siinä on. Tosin en mä ratahommiin ostaisi sähköautoa(tai no ehkä mikroauto sähköllä + vaihdettava akku). Mielenkiintoista lähinnä tuo miten sähköautovalmistajat nokittelevat toisiansa nyrrea ympäri ajaessaan.Eli noin 10min jaksais täydellä teholla…
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.