Yleistä keskustelua sähköautoista

No tämäkin on vähän epätarkasti ilmaistu, kun nimenomaan standardin mukaisen sukopistorasian ei tarvitse standardin mukaan kestää 16A virtaa kuin lyhyitä aikoja.
Tuo standardi on SFS 5610:2024 Kotitalouksiin ja vastaaviin käyttöihin tarkoitetut pistokytkimet. Yleiset vaatimukset.

Ja siellä määritellään mm. että 16A nimellisvirraltaan olevan pistorasian tulee kestää sulamatta 22A virta tunnin ajan eli ns. ylikuumenemistesti.

Eli se standardin mukainen, hyvää asennustapaa noudattaen asennettu pistorasia voi hyvinkin sulaa jos sitä kuormitetaan liikaa eikä siinä ole tapahtunut standardin näkökulmasta mitään väärää.
Siis kirjoitin että se ei polta taloa.

Se asianmukainen rasia ei polta taloa edes sulaessaan, mutta jokin halpis rasia joka on vaan sukon näköinen tai väärin asennettu voi syttyä palamaan.
 
Menkää katselemaan kotilatausketjussa linkkaamani video.

Caravan, voimavirta ja latausasema on kaikkein varmimmat tavat sähköturvallisuuden kannalta.

/OT
 
Tuli juuri tiedote, että St1 latausasemat ovat nyt Virta palvelun piirissä "edulliseen hintaan". Katsoin, että 0,41€ kwh Virran kautta ja oma hinta St1 kautta 0,39€. Vaikka ero ei ole iso, niin tuo on kyllä hinnoittelussa kaikkea muuta kuin edullinen vs. K-Lataus tai ABC lataus. Ihmettelinkin, että miten noi laturit on stadissa tyhjillään koko ajan ja että eikö ne ole vielä käytössä, mutta ilmeisesti se hinta ohjaa kuitenkin niin paljon.

edit: tulikin väärään ketjuun kun en huomannut latausverkoston vastaavaa.

1748868564936.png
 
Tuli juuri tiedote, että St1 latausasemat ovat nyt Virta palvelun piirissä "edulliseen hintaan". Katsoin, että 0,41€ kwh Virran kautta ja oma hinta St1 kautta 0,39€. Vaikka ero ei ole iso, niin tuo on kyllä hinnoittelussa kaikkea muuta kuin edullinen vs. K-Lataus tai ABC lataus. Ihmettelinkin, että miten noi laturit on stadissa tyhjillään koko ajan ja että eikö ne ole vielä käytössä, mutta ilmeisesti se hinta ohjaa kuitenkin niin paljon.

Tuo on useita vuosia ihmetyttänyt itseänikin, eikä tämä siis koske vain ST1:stä vaan koko latausoperaattorisceneä sellaiseen. Jos ja kun auton lataajat on hintatietoisia ja latureilla, joissa hinta/teho suhde on kohdallaan on aina paljon lataajia niin ihan vieressä saattaa olla toisen operaattorin kenttä jossa ei kukaan lataa ikinä hinnasta johtuen. Miten ihmeessä se voi kannattaa asentaa kallis laturikenttä ja pitää sitä tyhjäkäynnillä pääosaajasta. Se kalliimpi hinta kun ei kuitenkaan ole niin kallis, että se erotus kannattaisi sillä kerran päivässä laturille sattuvalla "mua ei hinnat kiinnosta" asiakkaan latauksella.

Ja sitten on oma juttunsa hidaslaturit ja asiointilaturit, jossa ei ole sitäkään vähää lataajia. Toki osa niistä on pakkoasennettuja latureita, mutta ei sekään selitä miksei niihin haluta lataajia ellei sitten lasketa että sen laturin käyttäminen kuluttaisi sitä ja hinnoittelulla halutaan ettei kukaan käytä muodon vuoksi asennettua laturia. Varsinkin julkisten tahojen (kirjastot, kunnantalot, uimahallit jne) laturit on aivan typerästi hinnoiteltuja. Kun sähköauto meille ekaa kertaa hankittiin, niin silloin toki testaamisen ilosta tuli kokeiltua kaikenlaisia latureita, mutta nykyään lataillaan tietyillä hyväksi havaituilla ja edullisilla latureilla.

Ihmeellinen bisnes kertakaikkiaan.
 
Olen pitkään miettinyt sähköauton hankkimista ja miettinyt jonkin verran millä tavalla semmoinen kannattaisi hankkia (työsuhde, leasing, omistus).

Kuinka olette itse tämän järkeilleet ja mihin tapaan päätyneet?

Itselläni vaihtoehdot olisivat ostaminen (rahoituksella, koska niin edulliset korot) tai leasing. Leasing ei jotenkin omasta mielestäni vaikuta mieluisalta, koska tuntuu, että rahat menee ns. alas kankkulan kaivosta.

Omistamisen yhteydessä taas kaikki riskit siirtyy minulle, mutta samalla ei myöskään ole mitään rajoituksia. Lopulta myös uuden auton riskit vaikuttavat hyvin pieniltä ainakin omasta mielestä. Pienellä käsirahalla (10-15k€) kuukausikulu olisi myös huomattavasti pienempi kuin leasingilla.
Työsuhdeautoilu on aika huoletonta. Ja jos sattuu olemaan herkkä uhkakuvien kohtuuttomalle maalailulle, niin vioista ei tartte työsuhdeautoilijana huolehtia. Arvonaleneman ja muut kulut laskee leasing-yhtiö, joten itse voi keskittyä verotusarvoon (ja työnantaja sitten auton vuokrahintaan).

Vapaan autoedun ja käyttöedun ero on aika maltillinen sähköautoissa, mutta jos reissaa paljon, niin mahdolliset kalliit pikalataukset jos saa työnantajan piikkiin, niin se voi nopeasti kuroa tuon eron kiinni. Noin yleisesti sähköautoissa kun on huomattavasti alhaisempi verotusarvo, niin olen itsekin alkanut pohtimaan vakavasti sähköä seuraavaksi autoksi.

Pientä uusien tapojen opettelusta ja toimintamatkoista, sekä suunnittelusta (varsinkin mitä pohjoisemmaksi mennään) johtuvaa ahdistumista on edelleen, mutta pelkkä rahallinen hyöty voisi olla sen opettelun arvoista.
 
Tuo on useita vuosia ihmetyttänyt itseänikin, eikä tämä siis koske vain ST1:stä vaan koko latausoperaattorisceneä sellaiseen. Jos ja kun auton lataajat on hintatietoisia ja latureilla, joissa hinta/teho suhde on kohdallaan on aina paljon lataajia niin ihan vieressä saattaa olla toisen operaattorin kenttä jossa ei kukaan lataa ikinä hinnasta johtuen. Miten ihmeessä se voi kannattaa asentaa kallis laturikenttä ja pitää sitä tyhjäkäynnillä pääosaajasta. Se kalliimpi hinta kun ei kuitenkaan ole niin kallis, että se erotus kannattaisi sillä kerran päivässä laturille sattuvalla "mua ei hinnat kiinnosta" asiakkaan latauksella.

Ja sitten on oma juttunsa hidaslaturit ja asiointilaturit, jossa ei ole sitäkään vähää lataajia. Toki osa niistä on pakkoasennettuja latureita, mutta ei sekään selitä miksei niihin haluta lataajia ellei sitten lasketa että sen laturin käyttäminen kuluttaisi sitä ja hinnoittelulla halutaan ettei kukaan käytä muodon vuoksi asennettua laturia. Varsinkin julkisten tahojen (kirjastot, kunnantalot, uimahallit jne) laturit on aivan typerästi hinnoiteltuja. Kun sähköauto meille ekaa kertaa hankittiin, niin silloin toki testaamisen ilosta tuli kokeiltua kaikenlaisia latureita, mutta nykyään lataillaan tietyillä hyväksi havaituilla ja edullisilla latureilla.

Ihmeellinen bisnes kertakaikkiaan.
Tupla, mutta osuu tähän omaan pohdintaan työsuhdeautosta. Vapaalla autoedulla ajavalle ja latausverkoston haasteista ahdistuneelle tällainen tieto on varsinaisa sulosointuja.

Tähdennetään sen verran, että kyllä tän ketjun anti on lieventänyt niitä lähinnä ennakkoluuloista johtuneita ahdistumisia mitä mahdollisesta sähköautoiluun siirtymisestä tulee.
 
. Arvonaleneman ja muut kulut laskee leasing-yhtiö, joten itse voi keskittyä verotusarvoon (ja työnantaja sitten auton vuokrahintaan).
Paitsi, että esimerkiksi meidän firmassa liisaaja maksaa vähintään puolet vuokrahinnasta. Silti se on halvempaa kuin omistaminen jos lainan korot ovat edes säädyllisen alhaalla( kaksi vuotta sitten kuukausimenoni olisivat kasvaneet yli 25 % kun korko huiteli neljää prosenttia suhteessa vuoteen 2020/21, jolloin se oli vielä alhaalla. Yhä edelleen korko oli 3 % joten leasinghinnan kompensoimiseksi piti ottaa 15 000 euroa halvempi auto, jotta pääsi edes samalle tasolle vanhan hinnan kanssa).
 
Paitsi, että esimerkiksi meidän firmassa liisaaja maksaa vähintään puolet vuokrahinnasta. Silti se on halvempaa kuin omistaminen jos lainan korot ovat edes säädyllisen alhaalla( kaksi vuotta sitten kuukausimenoni olisivat kasvaneet yli 25 % kun korko huiteli neljää prosenttia suhteessa vuoteen 2020/21, jolloin se oli vielä alhaalla. Yhä edelleen korko oli 3 % joten leasinghinnan kompensoimiseksi piti ottaa 15 000 euroa halvempi auto, jotta pääsi edes samalle tasolle vanhan hinnan kanssa).
Hyvä tarkennus. Se, että auton hinta on pois palkasta tai jos liisaaja maksaa osan vuokrasta tekee valinnasta mielenkiintoista. Se antaa liisaajalle mahdollisuuden parempaan tai vuokrahinnaltaan kalliimpaan autoon, mutta tekee sen ainakin osittain omasta pussistaan. Tai päin vastoin voi suosia halvempia autoja, jolloin sekä liisaaja, että työnantaja maksaa vähemmän.
 
Tupla, mutta osuu tähän omaan pohdintaan työsuhdeautosta. Vapaalla autoedulla ajavalle ja latausverkoston haasteista ahdistuneelle tällainen tieto on varsinaisa sulosointuja.

Tähdennetään sen verran, että kyllä tän ketjun anti on lieventänyt niitä lähinnä ennakkoluuloista johtuneita ahdistumisia mitä mahdollisesta sähköautoiluun siirtymisestä tulee.
Oman kokemuksen mukaan jälleenmyyntiarvossa tulee niin helvetisti turpaan oman kanssa että seuraava on ehdottomasti leasing tai sitten siirryn takaisin paremmin arvonsa pitäviin polttiksiin.
En tiedä miten kuvio toimii mutta yksityisleasing selkeästi halvempaa ku uuden ostaminen omaksi vaikka kaikki järki sanoo että näin ei voi olla.
 
Oman kokemuksen mukaan jälleenmyyntiarvossa tulee niin helvetisti turpaan oman kanssa että seuraava on ehdottomasti leasing tai sitten siirryn takaisin paremmin arvonsa pitäviin polttiksiin.
En tiedä miten kuvio toimii mutta yksityisleasing selkeästi halvempaa ku uuden ostaminen omaksi vaikka kaikki järki sanoo että näin ei voi olla.
Riippuu niin autosta. Polttomoottoriautoista muutamalla on tullut reilut hinnanalennukset lyhyenkin omistamisjakson jälkeen( mm. 2007 autoveromuutos). Samoin täyssähköautoissa olen myynyt auton kolmen vuoden omistamisen jälkeen kohtuu hyvällä hinnalla ja taas Volkkarin myynyt reilulla arvioiden kymppitonnin tappiolla. Ja en siis puhu nyt niistä hulluista hinnoista mitä muutama vuosi oli sitten vaan viime vuosikymmenellä. Totuus vain valitettavasti on se, polttoaineista riippumatta, lähemmäs 100 000 euron autossa on kolmen vuoden kuluttua lähes puolet palanut. 50 000 €:n autosta yli kolmannes.

Mutta, itsekin päättelin yritysleasingin olevan järkevämpi hallintamuoto kun ei tiedä mihin hintakehitys autojen hintoja vie. Toisaalta huonona puolena on se, että autoa on pakko pitää kolme vuotta, tai maksimissaan viisi vuotta, mitä omistusautoilla ei oikeastaan koskaan tullut tehtyä ( edellä mainittua 2007 hankittua autoa lukuun ottamatta, josta käteisen uutisissa ilmoittaman muutoksen myötä yhdessä yössä hävisi kymppitonni hinnasta)
 
Useimmilla ei ole mahdollisuutta kotilataukseen pörssisähkön halvimmalla hinnalla. Ennemmin tulee verrata julkisiin latauspisteisiin, joissa saa halvimmillaan ladattua 22 senttiä per kWh hinnalla.

Tehdään teoreettinen laskutoimitus nykyisillä hinnoilla. Latauksen hinta 22 senttiä per kWh ja 95E10 bensan hinta 1,73 euroa per litra. Uuden matka-ajoon kykenevän sähköauton hinta on 50 000 rahaa ja keskimääräisen bensiini auton hinta on 40 000 rahaa. Keskimääräinen sähköauto kuluttaa satasella 17 kWh = 3,75 euroa ja bensiiniauto kuluttaa 4 litraa satasella = 6,92 euroa. Ajetaan autoilla 10 vuotta ja 20 000 kilometriä per vuosi, jonka aikana sähköauton akku on todennäköisesti entinen ja bensiini auto kaipaa suurempaa remonttia. Sähköauton latauksen kustannukset yhteensä 7 500 rahaa. Bensa-auton tankkauksen kustannukset yhteensä 13 840 rahaa. Sähköauton latauskuluissa on säästänyt 6 340 rahaa, mutta vastaavasti auton hankintahinta oli 10 000 rahaa kalliimpi. Bensa auton jälleenmyyntihinta voi edelleen olla 5 000 - 10 000 rahaa, kun taas sähköauto on täysin arvoton lahonneen akuston myötä, koska vaihtoakut maksavat enemmän kuin auton nimellisarvo, joten romuttamolta ja varaosista voisi saada ehkä 1 000 rahaa hyvitystä. Jos käytettävissä on ainoastaan julkisia latauspisteistä, talouden kannalta vaaka kallistuu tässä tilanteessa bensa-auton puolella.
Heitetään toinen laskelma pääosin samoilla lähtötiedoilla, mutta nyt ladataan pääosin kotona halvoilla pörssisähkön hinnoilla, joista tulee siirrot ja verot huomioiden keskimäärin 10 senttiä per kWh. Sähköauton latauksen kustannukset yhteensä 3 400 rahaa, mutta tähän päälle tulee latausinfrastruktuurin pystyttäminen, joka kustantaa halvimmillaan 2000 rahaa. Tässä tilanteessa myös bensa-auto tulee loppupeleissä halvemmaksi.

1. Eihän uuden sähköauton ostaja ole keskimääräinen ihminen. Uuden sähköauton ostajalla on erittäin todennäköisesti mahdollisuus joko kotilataukseen taikka lataamisen työpaikalla. Muutenhan hän ei sitä sähköautoa varmaankaan ostaisi.
2. Jos hankkii bensiiniauton, joka kuluttaa oikeasti vähän se on kyllä hyvin pitkälle optimoitu pieni moottori. Niissä on kyllä sitten tämän takia ihan omat ongelmansa.
3. Kulutuslukemaan 4l/100 km ei pääse mitenkään kuin jollain plug-in hybridillä. Tavallinen bensiiniauto ei siihen pääse. Esimerkiki Hyundai i10, siis kirpun kokoinen auto, kuluttaa 4,9l/100 km. Ei se kyllä paljoa maksakaan, mutta sehän on kauppakassi.
4. Sähköauton akku ei ole "todennäköisesti entinen" 200 000km matkan jälkeen, tästähän on vaikka kuinka paljon dataa. Etenkään uusien, tänä vuonna myytävien, sähköautojen akku ole ole entinen.5
5. Liikennepolttoneisteiden päästökauppa alkaa vuonna 2027. Se nostaa polttoaineen hintaa, mutta hinnan korotuksesta ei ole tietenkään vielä tietoa. Miten olet ottanut huomioon tämän riskin laskelmissasi?
 
4l/100km kulutuksella pitäisi sähköautoon laskea kyllä jokin ~10kwh/100km kulutus, jotta vertailu olisi reilu. (Kummatkin kulutukset mahdollisia, mutta vaativat taitoa ja keskittymistä)

200tkm kohdalla ei ole minkään sähköauton akku loppuun kulunut, mutta esim ne 1. polven leafin miniakut ovat kyllä jo menettäneet havaittavasti sitä alunperinkin vaatimatonta rangeaan, jolloin sillä ei enää reissuun kannata lähteä. Autojen myyntihinnassa se kyllä näkyy, mutta ei nekään nyt arvottomia ole, koska esim tyypillisestä työmatkasta ne selviytyvät kyllä eestaas.

E:typo
 
Viimeksi muokattu:
1. kyllä täyssähköautoja ostaa myös sellaiset ihmiset, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai töissä. Just tyttäreni osti kyseisessä tilanteessa täyssähköauton ja latailee lähikaupan yleisillä latureilla. Sähköauton taas voi yleisesti ostaa monikin kun kerran plugareilla pääsee sitten polttoaineen voimin tarvittaessa. Mutta katsoisin itse etten plugaria ostaisi ellen voisi ladata kotona. Sähköautoistani pari oli plugaria.

10 kWh/ km -kulutus( tiedän, että se oli kirjoitusvirhe) on jo aika raju mutta 100 Wh/ km -kulutukseen( typot korjattu) pääsivät vielä vanhanpolven täyssähköautot, joissa ei ollut pakotettua ajoakun lämmitystä. Kahdesta ensimmäisestä täyssähköautostani eGolfilla pääsi useinkin 100 Wh/ km -kulutukseen, joskus jopa 70:ään, eikä se oikeastaan vaatinut mitään muuta kuin sateettoman ja tuulettoman päivän.
Muuten sähköautoni eivät ole, plugarit ja tämä kirottu Volvo, päässeet lähellekään. 30 polttiksestani taas edes dieselit eivät päässeet koskaan 4 litran kulutustasoon.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa leasingin kannattavuus myös riippua jonkin verran valmistajasta ja heidän tarjouksista.

Itse katsellut Volvo EX30, jonka leasing vaikuttaa ihan järjettömän kalliilta. Polestar 2 leasingit taas todella hyviltä diileiltä.


Volvo EX30 (Twin Ultra)
  • Leasing: 15t km/v - 48 kk = 832€/kk eli yhteensä kaudelta (832 x 48) 39 936€
  • Uutena käteiselllä: 54 000€
  • Käytettynä: 41-44t€ (8tkm ajettu MY2024)

Polestar 2 (Dual motor, Climate, Pilot ja Plus)
  • Leasing: 15t km/v - 36 kk = 664€/kk eli yhteensä kaudelta (664 x 36) 23 904€
  • Uutena käteisellä: 64 200€
  • Käytettynä: 50-55t€

Muidenkin autojen leasingeja vähän tarkastelin, niin Volvolla taitaa vaan olla todella huonosti hinnoiteltu tuo. Volvon tapauksessa neljän vuoden leasingilla rahottaisi vähäkäytetyn version lähes kokonaan.
 
1. kyllä täyssähköautoja ostaa myös sellaiset ihmiset, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai töissä. Just tyttäreni osti kyseisessä tilanteessa täyssähköauton ja latailee lähikaupan yleisillä latureilla. Sähköauton taas voi yleisesti ostaa monikin kun kerran plugareilla pääsee sitten polttoaineen voimin tarvittaessa. Mutta katsoisin itse etten plugaria ostaisi ellen voisi ladata kotona. Sähköautoistani pari oli plugaria.

10 kWh/ km -kulutus( tiedän, että se oli kirjoitusvirhe) on jo aika raju mutta 10 Wh/ km -kulutukseen pääsivät vielä vanhanpolven täyssähköautot, joissa ei ollut pakotettua ajoakun lämmitystä. Kahdesta ensimmäisestä täyssähköautostani eGolfilla pääsi useinkin 10 Wh/ km -kulutukseen, joskus jopa 7:ään, eikä se oikeastaan vaatinut mitään muuta kuin sateettoman ja tuulettoman päivän.
Muuten sähköautoni eivät ole, plugarit ja tämä kirottu Volvo, päässeet lähellekään. 30 polttiksestani taas edes dieselit eivät päässeet koskaan 4 litran kulutustasoon.
Et varmasti ole päässyt eGolfilla 10 Wh/km:n (eli 1 kWh/100 km) kulutukseen, ainakaan millään sellaisella pätkällä, jonka kulutusta olisi mielekästä mainita kuvaamaan minkäänlaista normaaliajoa. Itsekin olen lasketellut erääseen norjalaiseen rantakylään useamman kilometrin negatiivisella kulutuksella. :) eGolfinkin kulutus on vähintään 90 Wh/km "sateettomana ja tuulettomana päivänä" matkalla, joka päätyy samalle korkeudelle merenpinnasta mitattuna kuin jolta se alkoi. Ja tämäkin hyvin pienellä nopeudella ja ilman merkittävää ilmastoinnin tai lämmityksen kulutusta.
 
Yksityisleasing vaatii tosiaan tuuria( kamppis, pienerät, vuoden vanhat), jotta saisit sen halvalla, ja mielellään 10 kkm/ a. Volvoakin on saanut halvemmalla kuin tuohon reiluun kahdeksaansataan.

Lisäksi tuon hinnan päälle tulee vakuutukset yms, joten puhutaan kevyesti tonnin kuussa-hinnasta. Polleissa on ollut aika hyvä hinta, ja se taitanee perustua siihen, että alunperin oli ilmoilla ajatusta ettei autoa enää omisteta vaan vuokrataa.
 
Et varmasti ole päässyt eGolfilla 10 Wh/km:n (eli 1 kWh/100 km) kulutukseen, ainakaan millään sellaisella pätkällä, jonka kulutusta olisi mielekästä mainita kuvaamaan minkäänlaista normaaliajoa. Itsekin olen lasketellut erääseen norjalaiseen rantakylään useamman kilometrin negatiivisella kulutuksella. :) eGolfinkin kulutus on vähintään 90 Wh/km "sateettomana ja tuulettomana päivänä" matkalla, joka päätyy samalle korkeudelle merenpinnasta mitattuna kuin jolta se alkoi. Ja tämäkin hyvin pienellä nopeudella ja ilman merkittävää ilmastoinnin tai lämmityksen kulutusta.
No kerpele, pottuile toisen kirjoitusvirheestä ja tee itse moinen. Jep, 100 Wh/ km( korjaan).

Mutta aikuisen oikeasti kulutus oli usein 70- 80 Wh/ km kun ajoin kaupunkinopeudella. Eihän sillä kulutuksella matkaa tehdä mutta esim Tku- Uki menee 110 Wh/ km.
 
2. Jos hankkii bensiiniauton, joka kuluttaa oikeasti vähän se on kyllä hyvin pitkälle optimoitu pieni moottori. Niissä on kyllä sitten tämän takia ihan omat ongelmansa.
3. Kulutuslukemaan 4l/100 km ei pääse mitenkään kuin jollain plug-in hybridillä. Tavallinen bensiiniauto ei siihen pääse. Esimerkiki Hyundai i10, siis kirpun kokoinen auto, kuluttaa 4,9l/100 km. Ei se kyllä paljoa maksakaan, mutta sehän on kauppakassi.
Harva bensa-auto tuohon pystyy, mutta minulla oli edellisenä autona Seat Leon ST 1.0TSI jolla pääsi kyllä kesällä selvästi alle neljän litran ja talvellakin helposti alle viiden. Eikä tuolla edes jäänyt jalkoihin, kiihtyi nollasta sataan alle kymmenen sekunnin. En kyllä kuitenkaan olisi ostamassa bensa-autoa enää ainakaan uutena, niin paljon parempia täyssähkö- ja pistokehybridejä löytyy markkinoilta. Muista pointeista olen samaa mieltä.
 
Tuossa tein 10tkm yhteenvetoa ja vertailua vanhaan bensa-autooni. Laskelmat siis perustuvat todelliseen kulutukseen.

Sähkiksen kulut 367 EUR ( 22,9 kWh/100 km)
Bensiksen kulut 1220 EUR ( 7 l /100km)

Säästö : 853 EUR

Latausinfraan kotona kuitenkin laitoin n.1200 EUR
Vakuutukset taisivat olla 400 EUR/vuosi kalliimmat kuin bensiksessä.

Esimmäinen vuosi menee aika lailla +- 0 EUR
Toisena vuonna sitten päästään vihdoin plussan puolelle 1300 EUR käyttövoimakuluissa. Lisäksi toisena vuonna sitten muutaman satanen lisää säästöä huoltojen kautta. (sähkis 1 huolto, bensis 2 huoltoa ).

Eiköhän sähkiksen suurempi arvonlasku sitten kompensoi tuonkin auton käyttöajan ajalta , joten ei sinne lompakkoon taida jäädä yhtään enempää kuin ennenkään. Onnneksi tätä en odottanutkaan, kun tätä hankintaa aikoinaan selvittelin.
 
Tuossa tein 10tkm yhteenvetoa ja vertailua vanhaan bensa-autooni. Laskelmat siis perustuvat todelliseen kulutukseen.

Sähkiksen kulut 367 EUR ( 22,9 kWh/100 km)
Bensiksen kulut 1220 EUR ( 7 l /100km)

Säästö : 853 EUR

Latausinfraan kotona kuitenkin laitoin n.1200 EUR
Vakuutukset taisivat olla 400 EUR/vuosi kalliimmat kuin bensiksessä.

Esimmäinen vuosi menee aika lailla +- 0 EUR
Toisena vuonna sitten päästään vihdoin plussan puolelle 1300 EUR käyttövoimakuluissa. Lisäksi toisena vuonna sitten muutaman satanen lisää säästöä huoltojen kautta. (sähkis 1 huolto, bensis 2 huoltoa ).

Eiköhän sähkiksen suurempi arvonlasku sitten kompensoi tuonkin auton käyttöajan ajalta , joten ei sinne lompakkoon taida jäädä yhtään enempää kuin ennenkään. Onnneksi tätä en odottanutkaan, kun tätä hankintaa aikoinaan selvittelin.
Onko tästä sähkisten suuremmasta arvonlaskusta jotain oikeata dataa, jos ei oteta huomioon laskelmia alentuneista uuden hinnoista, mitä sähkäreissä on nyt ollut paljo.

Esim. 50ke varusteltu 3-sarjan BMW ja ID4 verrattuna tämän hetken uuden ID4 hintaan.
 
Onko tästä sähkisten suuremmasta arvonlaskusta jotain oikeata dataa, jos ei oteta huomioon laskelmia alentuneista uuden hinnoista, mitä sähkäreissä on nyt ollut paljo.
EI kai ole.

Oma viittaus arvonalenemaan olikin juuri se, että uusien hinnat omalla käyttöaikaoletuksella todennäköisesti tulevat laskemaan joka vaikutta sitten aikanaan myös omani hyvityshintaan.
Ikuisuudenhan on ollut puheissa, että sähkis maksasi saman verran kuin polttis (ennen hybridiakaa ). Kai se päivä joskus tulee.
 
EI kai ole.

Oma viittaus arvonalenemaan olikin juuri se, että uusien hinnat omalla käyttöaikaoletuksella todennäköisesti tulevat laskemaan joka vaikutta sitten aikanaan myös omani hyvityshintaan.
Ikuisuudenhan on ollut puheissa, että sähkis maksasi saman verran kuin polttis (ennen hybridiakaa ). Kai se päivä joskus tulee.
Toki uuden alempi hinta poistaa tuon hinnan alenemisen vaikutuksen, jos vaihtaa uuteen sähköautoon, joka on laskenut hintaansa.
 
Tämä ketju on väärä paikka tälle käyttövoimakeskustelulle ja polttisvertailuille. Sitä voi jatkaa sille tarkoitetussa paikassa, tämä ketju on sähköautoista keskusteluun.
 
Onko kukaan muu huomannut sellaista ilmiötä, että sähköautolla ajaminen tuntuu vähemmän kiireiseltä? Sitä vain niin kuin valuu sitä tietä pitkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain määrin. Vaikka akkua riittääkin niin aina ei tule ajettua +100km/h, mutta alitajuisesti saattaa myös vaikuttaa rengasmelu, joka ärsyttää. BMW:llä tulee ohiteltua herkemmin kuin Teslalla, jolla ajo on yleensä jonossa rauhassa ellei nopeusero rajoitukseen (alle) ole isompi kuin ~8km/h
 
Nyt kun sähköauton myötä on elämässä ensimmäistä kertaa tuollainen yli 400 hv auto, joka kiihtyy 0-100 noin 4 sekunnissa, niin jotenkin ei osaa ajella säästellen. Ehkä tuo fiilis sitten ajan myötä tasoittuu, mutta en usko että alkaisin sähköautolla koskaan himmailemaan, vaan ajelen ihan kuten ajelisin polttomoottoriautollakin.
 
Ite ajelen pääosin ku polttiksella, mutta toki motarin rampeissa tulee joskus otettua vähä gvoimaa enemmän mitä sen hintasella polttiksella voisi ottaa. Ja valoista lähdöt on paljon kovempia ku polttiksella, se vaan lähtee niin keveästi.
 
Sähköautoilu on muuttanut vain polttomoottoriautolla ajamista. Jos sellaisella joutuu ajamaan niin tulee kyllä tuijotettua kulutusmittaria ja koittaa minimoida tankkauksen tarpeen, kun sitä ei voi tehdä kotona.
 
Nyt kun sähköauton myötä on elämässä ensimmäistä kertaa tuollainen yli 400 hv auto, joka kiihtyy 0-100 noin 4 sekunnissa, niin jotenkin ei osaa ajella säästellen. Ehkä tuo fiilis sitten ajan myötä tasoittuu, mutta en usko että alkaisin sähköautolla koskaan himmailemaan, vaan ajelen ihan kuten ajelisin polttomoottoriautollakin.
Pikkusähköautoni kiihtyy sekin tosi kivasti ja valoista lähtiessä virolaiset polttomoottobemarit yms. ihmettelevät kun en jääkään jälkeen valoissa jne...

...mutta kyllä se valoista kiihdyttely jäi alkuaikoihin pitkälti. Menen nykyisin yleensä aina eco-moodissa joka selvästi rajoittaa kiihdyttelyä, lähinnä perustelu että se on sekä renkaille, akulle ja varmaan sähkömoottorille parempi kuin yletön kiihdyttely. Joskus harvoin saatan kiihdytellä jos on tarve, tietty jos on maantiellä ohittamassa traktoria, tai valoissa oikealla kaistalla on joku ihme tapaus joka välillä ajelee 50 ja välillä 80, ehkä räplää puhelintaan tai kaasujalassa on jotain vikaa eikä osaa käyttää vakkaria. Sellaiset häiriötekijät haluan ohittaa valoissa pikimmiten, päättäkööt sitten minun takanani miten kovaa haluavat ajaa vai jatkavatko nopeuden pumppaamista edestakaisin.

Vähän samanlainen tapaus oli motarilla kuukausi sitten kun 120 alueella lähdin ohittelemaan 90 tasaisesti ajavaa pakettiautoa. Se saikin sitten päähänsä kaasuttaa 125 km/h vauhtiin juuri kun olin ohittamassa (en tiennyt että pakettiautot edes pääsevät niin kovaa). Kaasutin sitten ylinopeutta ohi jotta pääsin eteen, ja jatkoin mittarin mukaan 126 nopeudella vakkari päällä, saa puolestani ohittaa jos olisi katsonut tarpeelliseksi (ei ohittanut). Sähköautoni nopeus on rajoitettu max 140km/h mutta ei tullut ihan tuossa raja vastaan.
 
Nyt kun sähköauton myötä on elämässä ensimmäistä kertaa tuollainen yli 400 hv auto, joka kiihtyy 0-100 noin 4 sekunnissa, niin jotenkin ei osaa ajella säästellen. Ehkä tuo fiilis sitten ajan myötä tasoittuu, mutta en usko että alkaisin sähköautolla koskaan himmailemaan, vaan ajelen ihan kuten ajelisin polttomoottoriautollakin.
Ei se mihinkään ole tasoittunut. Ainoa ero viiden vuoden takaiseen on, että enää ei ole pakko mutta voi. Lisäksi muutamalla rampilla tulee joka kerta ajettua 20 km/h kovempaa ( 80 km/h vs 60 km/h) kuin muut autoilijat jos on tilaa, tosin sillä ei ole mitään tekemistä niiden 400+ hevosvoiman kanssa.
Seuraavassa autossa niin on vain hieman alle 300 hevosvoimaa, saa nähdä kuinka niin tehottomalla autolla pystyy ajamaan.
 
Onko kukaan muu huomannut sellaista ilmiötä, että sähköautolla ajaminen tuntuu vähemmän kiireiseltä? Sitä vain niin kuin valuu sitä tietä pitkin.
Itsellä ehkä vaikuttanut ohituksien vähentymisenä, mutta tuohonkin syynä lähinnä adaptiivinen vakkari jota ei ole ollut aiemmissa autoissa. Jos olisi ollut edellisessä polttisautossa vastaava niin olisi välttänyt ohituksia tilanteissa joissa edessä ajava jumppaa nopeuttaan ylös ja alas jatkuvasti.
 
Sähköautoilu on muuttanut vain polttomoottoriautolla ajamista. Jos sellaisella joutuu ajamaan niin tulee kyllä tuijotettua kulutusmittaria ja koittaa minimoida tankkauksen tarpeen, kun sitä ei voi tehdä kotona.
Eiköhän se ole toisinpäin. Kyllä se polttiksella ajelu on huolettomampaa, ei siitä mihinkään pääse. Menovettä saa hetkessä liki mistä tahansa lisää ja rangea ei tarvii tuijotella tuon takia. Ei tarvitse naveja käyttää ja suunnitella matkaa. Ei tarvi pelätä vastatuulta, sadetta tai lämpötilaa. Senkun vaan ajaa.

Näin lomakautena vielä tulee rangeahdistuksen lisäksi tämä latausahdistus latauspaikoilla (onko tilaa).

Jos olisin yhtään lähdössä pidemmälle matkalle, niin polttiksen valitsisin pihasta matkanteon huolettomuuden takia. Näin se vaan on.....
 
Eiköhän se ole toisinpäin. Kyllä se polttiksella ajelu on huolettomampaa, ei siitä mihinkään pääse. Menovettä saa hetkessä liki mistä tahansa lisää ja rangea ei tarvii tuijotella tuon takia. Ei tarvitse naveja käyttää ja suunnitella matkaa. Ei tarvi pelätä vastatuulta, sadetta tai lämpötilaa. Senkun vaan ajaa.

Näin lomakautena vielä tulee rangeahdistuksen lisäksi tämä latausahdistus latauspaikoilla (onko tilaa).

Jos olisin yhtään lähdössä pidemmälle matkalle, niin polttiksen valitsisin pihasta matkanteon huolettomuuden takia. Näin se vaan on.....
Näin sähköautoilun alkutaipaleella olen ajatellut että stressaan noista vasta sitten kun tulee se ensimmäinen tilanne kohdalle että range loppuu ja missään ei ole vapaita toimivia latureita. Ennen kuin sellainen tulee eteen, ajelen rauhallisesti näistä sen kummemmin stressaamatta.
 
Eiköhän se ole toisinpäin. Kyllä se polttiksella ajelu on huolettomampaa, ei siitä mihinkään pääse. Menovettä saa hetkessä liki mistä tahansa lisää ja rangea ei tarvii tuijotella tuon takia. Ei tarvitse naveja käyttää ja suunnitella matkaa. Ei tarvi pelätä vastatuulta, sadetta tai lämpötilaa. Senkun vaan ajaa.

Näin lomakautena vielä tulee rangeahdistuksen lisäksi tämä latausahdistus latauspaikoilla (onko tilaa).

Jos olisin yhtään lähdössä pidemmälle matkalle, niin polttiksen valitsisin pihasta matkanteon huolettomuuden takia. Näin se vaan on.....

Niin no riippuu puhutaanko siitä alle 50km säteellä kotoa tehtävästä päivittäisajosta (työmatkat, harrastukset, kauppa…) vai viikonloppureissusta toiselle puolelle Suomea tai kesäloman roadtripistä. Monella valtaosa ajosta taitaa kuitenkin olla tuota kodin lähellä pyörimistä, jossa ei sähköautolla tarvitse koskaan miettiä rangea/kulutusta mikäli voi yöksi nakata kotona auton laturin päähän. Kyllä tuollainen ainakin on sähköautolla huolettomampaa.
 
Eiköhän se ole toisinpäin. Kyllä se polttiksella ajelu on huolettomampaa, ei siitä mihinkään pääse. Menovettä saa hetkessä liki mistä tahansa lisää ja rangea ei tarvii tuijotella tuon takia. Ei tarvitse naveja käyttää ja suunnitella matkaa. Ei tarvi pelätä vastatuulta, sadetta tai lämpötilaa. Senkun vaan ajaa.

Näin lomakautena vielä tulee rangeahdistuksen lisäksi tämä latausahdistus latauspaikoilla (onko tilaa).

Jos olisin yhtään lähdössä pidemmälle matkalle, niin polttiksen valitsisin pihasta matkanteon huolettomuuden takia. Näin se vaan on.....
Bensalla "lataaminen" alkaa olla vaan sellaista premiumia hintojen puolesta, ettei perse kestä enää kotimaanmatkailua :) nimimerkillä 11e/100km polttoainekustannuksia
 
Näissä pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Tietty sähköauton ostaneilla varmaan useimmilla tämä mahdollisuus on.
 
Näissä pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Tietty sähköauton ostaneilla varmaan useimmilla tämä mahdollisuus on.
Keskustelun yksinkertaistamiseksi voidaan ehkä olettaa kotilatausmahdollisuuden löytyvän, jos on se sähköauto. Sähköauton mielekkyys vähenee muutenkin merkittävästi, jos ei ole näppärää latauspaikkaa (yleensä koti mutta toki joku oman ruokakaupan pikalaturikin toimii, joskin ei ole kustannustehokas). Lisäksi toisaalta todennäköisemmin sieltä kaupasta/työpaikalta/harrastuspaikalta löytyy latauspiste, johon auton voi jättää, kuin tankkauspiste. Infra latureille myös kehittyy jatkuvasti, bensa-asemien tuskin enää niin vahvasti, ja tulevaisuudessa on vielä herkemmin laturit parkkipaikoilla.
 
Eiköhän se ole toisinpäin.

Mites tämän sanoisi muutenkuin että ei ole 😂

Tänäänkin ajoin työmaalle 250km pysäämättä, päivän aikana akku latautuu. Iltapäiväksi kotiin ilman välistoppeja. Voin jatkaa tätä loputtomiin ilman että käyn ”tankkaamassa”

Polttiksella ei onnistu

Näissä pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Tietty sähköauton ostaneilla varmaan useimmilla tämä mahdollisuus on.
Niin no eiköhän täällä enemmän koitettu jutella palstalaisten kokemuksista. Väittäisin että useimmilla täällä on se mahdollisuus.

Otsikossa ei ollut miten ratkaista koko maan infra.
 
Viimeksi muokattu:
Tänäänkin ajoin työmaalle 250km pysäämättä, päivän aikana akku latautuu. Iltapäiväksi kotiin ilman välistoppeja.
Hyvä sulle, mutta harvalla on näin. Viime viikolla tein vastaavan pituisen meno-paluumatkan ja perillä ei ollut mitään tietoa miten ladataan. Hieman huolestutti että miten reissu sujuu ja missä latailla. Bensalla ei olisi huolestuttanut yhtään eikä asiaa olisi edes ajatellut.

Kotilataus löytyy, mutta ei siitä mitään iloa ole jos on tien päällä.

Bensalla "lataaminen" alkaa olla vaan sellaista premiumia hintojen puolesta, ettei perse kestä enää kotimaanmatkailua :) nimimerkillä 11e/100km polttoainekustannuksia
Halpa hinta ei poista sitä huolta rangesta ja latauspaikoista. Turha tästä venkoilla pois.
 
Lapsiperheelle sähköauto on helpompi ku polttis. Saman verran pysähdyksiä mutta ei tartte pysähtyä ikinä siihe bensajohdon vieree vaa voi ajaa laturille ja tyhjentää perheen suoraa siihen. :)
 
Mitä ? Ettekö te kouluta lapsianne että lappiin pitää päästä kusematta ? Näin se maailma ja virtsarakot muuttuu....

Sponsored by Tena and Pampers
 
Näissä pitää muistaa, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Tietty sähköauton ostaneilla varmaan useimmilla tämä mahdollisuus on.
Kun noin puolet asuu omakotitaloissa ja kerrostalo- ja rivitaloyhtiöissäkin on latausmahdollisuuksia, niin selvästi suurimmalla osalla se mahdollisuus on.
 
Ja kuten mainittu, eiköhän valtaosa jotka vaihtanut sähköautoon ole niitä joilla on mahikset ladata joko töissä/kotona tai si pätäkkää ladata missä vaan.. ei kerrostalolähiöiden parkkiksilla paljon ole viellä sähkiksiä
 
Johtuu aika pitkälti tuosta päätäntätavan vaikeudesta taloyhtiöissä, vaaditaan yksimielisyys. Mutta tulee muuttumaan ensi vuonna EU:n kepillä, porkkanapussit on käytetty loppuun.

Vaaditaan vaan taloyhtiöiltä järkeä hankkia skaalautuvia laitteita, jotka ei ole missään tietyn tahon pilvessä kiinni, ettei mahdollinen taustayhtiön konkka vie laiteinvestointia hukkaan.
 
Johtuu aika pitkälti tuosta päätäntätavan vaikeudesta taloyhtiöissä, vaaditaan yksimielisyys.
Jostain syystä meidän taloyhtiössä (varmaan lähemmäs 90 asuntoa, en muista tarkasti) ei ollut vaikea löytää tuota yksimielisyyttä, siitä huolimatta että tietääkseni minä olen tähän mennessä taloyhtiön ainoa sähköautolatailija.

Osakkaita kiinnosti vain yksi asia: tuleeko siitä heille mitään lisäkuluja? Ai ei vai, sähkö- ja hybridilatailijat maksavat sekä muutostyöt että lataussähkönsä? Ok, miksipäs ei?

Kannatusta avitti myös muistutus että mahdollisuus sähköautonlataukseen voi lisätä myös taloyhtiön vetovoimaa kämppäänsä myydessä, eli nostaa asunnon arvoa edes pikkiriikkisen tai ainakin nopeuttaa hieman myyntiä.

Olen myös toisen paljon pienemmän kerrostaloyhtiön (24 asuntoa) hallituksessa. Hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä kuuntelivat kiinnostuneina naamat vehnäsellä kertomustani miten tuo sähköautonlataus hoidettiin yllämainitussa taloyhtiössä, ja varmaan samaa meinataan tässäkin jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 951
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom