Yleistä keskustelua sähköautoista

Kävin tuossa jokunen päivä sitten seuraksi koeajamassa Elroq 85:n.



Risut:
-sivukameroiden näkymä meni talliin ajaessa vinoksi, kun sivupeilit piti taittaa

-Kulutti 51 km matkalla 16,7 kWh/100 km vs. Mii 10-11 samanlaisessa taajamaa, kehää, länäriä ja vähän 120-motaria. Ero on paljon suurempi kuin WLTP Vehicleistä voisi päätellä, Elroq 13,3 vs. Mii 12,4.


Autoja pitää nykyään valmistella ennen jokaista lähtöä. Auriksella riittää, että napsauttaa starttinappulaa ja laittaa D:lle (kaistavahti vain piippaa, muttei kajoa rattiin, piippauskin vain viivan ylityksestä eli hyvin harvoin). Mii vaatii lisäksi jokaisessa käynnistyksessä kaistavahdin poiskytkemisen (jottei tempoile rattia tietyömailla ja jakajissa) ja regenin asetuksen mieleiseksi. Elroq vaatii tuohon päälle alustan säädön joko comfort tai individual, jottei ole liian napakka hidasteissa.
Driver-paketti on tosiaan yhtä kuin DCC ja sitä ei saa kuin 85:een. Meille olisi 60 riittänyt, eikä se oikeastaan ollut kuin ohjauksen osalta huonosti toteutettu, mutta progressiivisen ohjauksen takia piti ottaa huomattavasti kalliimpi 85

Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.

Liikkeellelähtö on kyllä suurimmalle osalle identtinen Volvon kanssa; minuspoljin pohjaan ja vaihde päälle. Siinä kaikki.
Missään muussa koeajamassani autossa Fordin, VAGien ja Geelyjen lisäksi en yhtä helpolla pääse liikkeelle(!en ajanut Teslas kun ei napannut edes kyydissäistuminen). Jopa nopeusylityshälytys on kunnossa jo liikkeellelähtiessä. Rekuperointisäätö hoituu rattiläpyskillä, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Ongelmaksi jää siten vain tuon DCC:n säätö( minkä en tiennyt nollautuvan).
 
Driver-paketti on tosiaan yhtä kuin DCC ja sitä ei saa kuin 85:een. Meille olisi 60 riittänyt, eikä se oikeastaan ollut kuin ohjauksen osalta huonosti toteutettu, mutta progressiivisen ohjauksen takia piti ottaa huomattavasti kalliimpi 85

Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.

Liikkeellelähtö on kyllä suurimmalle osalle identtinen Volvon kanssa; minuspoljin pohjaan ja vaihde päälle. Siinä kaikki.
Missään muussa koeajamassani autossa Fordin, VAGien ja Geelyjen lisäksi en yhtä helpolla pääse liikkeelle(!en ajanut Teslas kun ei napannut edes kyydissäistuminen). Jopa nopeusylityshälytys on kunnossa jo liikkeellelähtiessä. Rekuperointisäätö hoituu rattiläpyskillä, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Ongelmaksi jää siten vain tuon DCC:n säätö( minkä en tiennyt nollautuvan).
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.

Kolme kuskia yritti ajaa talliin. Ensimmäinen ajoi erittäin hitaasti, mutta pääsi talliin ja pois. Toinen ei uskaltanut edes yrittää, vaikka ajaa C-mersun tottuneesti talliin. Itse ajoin helposti Elroqin talliin, mutta peruuttaessa tuntui ikävältä ajaa ilman peilejä, kun tietää kyljen ja oven välissä olevan 5-10 cm. Laitoinkin peilit hetkeksi päälle, ja vasta oven kohdalla peilit suppuun. Kankeaa touhua kaivella ja kierrellä kyynärnojan nuppia ja yrittää muistaa laittaa peilit kiinni ajoissa.

Arvostelupakissani on myös nahkavyö, jonka otan käyttöön, jos vastaan tulee liian leveä auto, jossa sivupeilien ollessa pois pelistä menee vielä sivukameratkin mustaksi.
 
Mä en kyllä oikein tykkää elroqista (speksien perusteella) - just liian leveä ja korkea ollakseen mukamas Enyaqia pienempi malli.

A6:siakin alkanut näkyä, aika korkealta se farkku vaikuttaa, mutta olisi se ehkä silti Q6:selle hyvä vaihtoehto.

Hintaluokka vaan nousee käytönnössä tuplaksi verrattuna noihin 80kWh MEB:eihin, että aika paljon pitäisi olla ylimääristä että huvittaisi investoida…
 
Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.

Kolme kuskia yritti ajaa talliin. Ensimmäinen ajoi erittäin hitaasti, mutta pääsi talliin ja pois. Toinen ei uskaltanut edes yrittää, vaikka ajaa C-mersun tottuneesti talliin. Itse ajoin helposti Elroqin talliin, mutta peruuttaessa tuntui ikävältä ajaa ilman peilejä, kun tietää kyljen ja oven välissä olevan 5-10 cm. Laitoinkin peilit hetkeksi päälle, ja vasta oven kohdalla peilit suppuun. Kankeaa touhua kaivella ja kierrellä kyynärnojan nuppia ja yrittää muistaa laittaa peilit kiinni ajoissa.

Arvostelupakissani on myös nahkavyö, jonka otan käyttöön, jos vastaan tulee liian leveä auto, jossa sivupeilien ollessa pois pelistä menee vielä sivukameratkin mustaksi.
Teslassa näkyy sivukameran kuva ihan normaalisti vaikka peilit kääntääkin.
 
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.
Okei, no... en tiedä yhtä ainoaa autoa, jossa peilikamerat näyttäisivät mitään hyödyllistä niiden ollessa autoa vasten taitettuna. Teslassa ja muutamassa muussa taitaa olla auton rungossa erikseen kamerat mutta nämä peilikamerat ovat puhtaasti 360-kameraa varten, joten softanvääntäjä ei ole nähnyt vaivaa tehdä niistä tässä tilassa käyttökelvollisia. Tosin näin kameratutkijana se ei todellakaan olisi iso nakki hoidettavaksi.

Itse haluaisin, että Volvo näyttäisi edes sen vääristyneen kuvan tuossa tilassa.


Mä en kyllä oikein tykkää elroqista (speksien perusteella) - just liian leveä ja korkea ollakseen mukamas Enyaqia pienempi malli.
Ei kai sitä Eunukkia pienemmäksi mainosteta kuin tavaratilan osalta( itse ainakin sen hankin luullen tietäväni sen olevan ainoastaan lyhyempi kuin 'isoveljensä' on, näin pääpiirteiltään. Eikä sekään monessa käyttötilaesimerkissä ole edes paljoa pienempi johtuen tilojen muodosta.
 
Uusien autojen lidarit saattaa pysyvästi vahingoittaa mm. älypuhelinten kameroita. Kuolleita pikseleitä tulee jo kauempaa kuvattaessa, ei tarvitse viedä puhelinta edes lidarin lähelle.

Alla olevassa videossa testailua kun iPhonella kuvaa uutta Volvoa (video lähtee oikeasta aikaleimasta). Lopputuloksena iPhonen kamerasensori hajoaa käyttökelvottomaksi.


Mikäköhän tuon iphonen kameran särkee?

Kameran kuvaamassa videossa ei kuitenkaan näy mitään kovin erikoista, kuva vaan alkaa vähitellen mennä pilalle?
 
Mikäköhän tuon iphonen kameran särkee?

Kameran kuvaamassa videossa ei kuitenkaan näy mitään kovin erikoista, kuva vaan alkaa vähitellen mennä pilalle?
Kameran kenno ei kestä lidarin laseria jolla ympäristöä skannataan. Laser toimii infrapuna-alueella tai hyvin lähellä sitä, joten ihmisen silmä ei sitä havaitse.
 
Taitaa näissä kamerasensoreissa olla kuitenkin IR filtterit niin jokin satunnainen säteily ei luultavasti vahinkoa tee vaan pitää juustoilla jotenkin noin et vie kameran säteilylähteen eteen.
 
Kävin tuossa jokunen päivä sitten seuraksi koeajamassa Elroq 85:n.

Hyvää:
-Tilat

-erittäin hiljainen (laskin paineet ovessa mainittuun 2,7 bariin), urissa rengasmelua ilmaantui, mutta kokonaisuutena kiitettävä

-asiallinen ohjaus (driver-paketti)

-säädettävällä iskunvaimennuksella ihan ok mukavuus, paitsi saumat tärskäyttää

-maantiellä ja motarilla kiihtyy iloisesti

-kääntyi pienessä tilassa


Meh:
-ei ole yhtä iloista ja raikasta suihkimista taajaman risteyksistä ja ympyröistä toiseen kuin Miillä (eli vähän raskaan tuntuinen haluton möhkö)

-Risteyksistä ja valoista ei pettymykseksi tunnu juuri ripeämmältä 0-40 kuin Mii, vaikka 210 kW vs. 61 kW. Väännössä on pienempi ero ja Elroqissa on 900 kg ylimääräistä massaa.

-Hidastetöyssyissä Auris menee mukavammin nopeudet 25-35. Comfortilla tai individualista iskarit pehmeimmälle, niin alastulossa tulee jo jenkkilullamainen ylimääräinen heilahdus, mutta silti hidasteen kulmikkuus välittyy renkaiden kautta Aurista selkeämmin. Miin ja ID.4 GTX:n Elroq kuitenkin voitti. Toyota bZ4X oli alustaltaan mukavampi, mutta siinä oli kitkarenkaat, joten ei voi suoraan verrata.


Risut:
-Iskarien säädöt nollaantuivat sammutuksessa

-kaista-avustin nalkutti, jos ajoin urien sivussa (voi toki kytkeä pois)

-tumma kattoverhoilu synkistää sisätiloja (ehkä saisi vaaleampaa?)

-sivukameroiden näkymä meni talliin ajaessa vinoksi, kun sivupeilit piti taittaa

-Kulutti 51 km matkalla 16,7 kWh/100 km vs. Mii 10-11 samanlaisessa taajamaa, kehää, länäriä ja vähän 120-motaria. Ero on paljon suurempi kuin WLTP Vehicleistä voisi päätellä, Elroq 13,3 vs. Mii 12,4.


Autoja pitää nykyään valmistella ennen jokaista lähtöä. Auriksella riittää, että napsauttaa starttinappulaa ja laittaa D:lle (kaistavahti vain piippaa, muttei kajoa rattiin, piippauskin vain viivan ylityksestä eli hyvin harvoin). Mii vaatii lisäksi jokaisessa käynnistyksessä kaistavahdin poiskytkemisen (jottei tempoile rattia tietyömailla ja jakajissa) ja regenin asetuksen mieleiseksi. Elroq vaatii tuohon päälle alustan säädön joko comfort tai individual, jottei ole liian napakka hidasteissa.


Elroq 85 (lisävarusteena säätyvä ohjaus ja iskarit) vaikutti tasaisen vahvalta autolta. Meluttomuus oli hienoin ominaisuus. Muuten ei ollut mitään säväyttävää, muttei juuri heikkouksiakaan.
Kattoverhouksesta päätellen oliko lodge (vaaleat penkit) vai sportline (tummilla penkeillä)? Lähinnä kiinnostaa että oliko peräti sportlinen 20:llä rengastuksellakin vielä hiljainen.
 
Taitaa näissä kamerasensoreissa olla kuitenkin IR filtterit niin jokin satunnainen säteily ei luultavasti vahinkoa tee vaan pitää juustoilla jotenkin noin et vie kameran säteilylähteen eteen.
Lukasin muutaman artikkelin tähän liittyen ja jopa Volvo itse varoittaa kuvaamasta tutkaa. Vastaavasti myös kameravalmistajat varoittavat lasereista, joten mikään uusi ilmiö ei ole kyseessä. Näyttäisi nimenomaan siltä, että kameran sensori on vaurioutunut, kun kameralla on kuvattu todella läheltä tai zoomattuna.
 
Nyt olisi kiinan ihme huutokaupassa huudettavana huomiseen asti. Paljonko tuommoisen hinta on uutena?


1748163101087.png
 
Kattoverhouksesta päätellen oliko lodge (vaaleat penkit) vai sportline (tummilla penkeillä)? Lähinnä kiinnostaa että oliko peräti sportlinen 20:llä rengastuksellakin vielä hiljainen.
En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
 
En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.

Vertailukohdastahan aikapaljon riippuu; ilmeisesti kuitenkin kohtuu hiljainen matalammissa nopeuksissa ja itsellä todennäköisesti nykyiseen verrattuna tiedossa parannusta (farkkuleon 40-profiilisilla ja 18" kuluneilla renkailla), mutta kohtahan se jokatapauksessa selviää kun auto tuossa parin viikon päästä luovutetaan.
 
Vertailukohdastahan aikapaljon riippuu; ilmeisesti kuitenkin kohtuu hiljainen matalammissa nopeuksissa ja itsellä todennäköisesti nykyiseen verrattuna tiedossa parannusta (farkkuleon 40-profiilisilla ja 18" kuluneilla renkailla), mutta kohtahan se jokatapauksessa selviää kun auto tuossa parin viikon päästä luovutetaan.
Juu, kyllä noista lähtökohdista varmasti paranee. Mutta kaikkeen tottuu… :beye: Hyvin hankala löytää sähköautoa, joka olisi meidän motareilla heikolla asfaltilla aidosti hiljainen. Edes rahalla ei tahdo löytyä. Osin varmasti on kysymys melun laadustakin, tuskin V90/XC90, isot mersut jne. erityisesti mittarilla mitattuna hiljaisempia ovat kuin joku Macan. Sähkössä ne rengasäänet vaan ainakin mun makuun tulevat ikävän häiritseviksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kattoverhouksesta päätellen oliko lodge (vaaleat penkit) vai sportline (tummilla penkeillä)? Lähinnä kiinnostaa että oliko peräti sportlinen 20:llä rengastuksellakin vielä hiljainen.
Elroq 85 Style (driver- ja maxx-paketit), jossa lodge-sisusta, eli tumma kattoverhoilu ja räikeät oranssit turvavyöt. Oli 19"-pyörillä.
 
En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
Meillä on työautona isoakkuinen Enyaq ja sanoisin, että kaupungissa auto on miellyttävän hiljainen, mutta maantiellä alkaa kohinat vaivata enemmän. Motarivauhdissa melua on sitten jo reippaasti ja sanoisin jopa, että edellinen 7-koppainen Golf oli noilla nopeuksilla hiljaisempi. En ole muutenkaan ollut mitenkään erityisen innoissani Enyaqista, vaikka sitä kaikissa testeissä on erinomaisen hyväksi ajettavaksi kehuttukin. Työpaikan yksilössä on perusohjaus, jota voisi kuvailla asiansa ajavaksi, muttei loistavaksi. Maantiellä auto kiemurtelee tuuliolosuhteista riippuen joko paljon tai aivan älyttömästi, johon kaistavahti lisää vielä omat tempoilunsa. Alusta toimii muuten hyvin, mutta terävistä montuista ei oikein tykkää (kolahtelee ja on epämukava) ja rampeissa takapää tuntuu irtonaisen muljuavalta. Jarrut ovat tuntumaltaan todella huonot, eli kovemmat jarrutukset ovat töksähteleviä ja regeniltä kitkajarruille siirtymisen tuntee ikävän selkeästi. Olenkin opetellut ajamaan tuolla lähinnä regen-jarrutusta käyttäen ja lähinnä pysäytän auton kävelyvauhdista liikennevaloihin käyttöjarruilla. Sähkövoimalinja toimii muuten hyvin, mutta viivettä tuntuu olevan kaupunkiajossa jonkin verran. Myös liikkeellelähdöt tapahtuvat töksähtäen, ellei pedaalia paina alussa todella varovasti. Ison auton kääntösäde sen sijaan erinomaisen pieni ja auton ulkomitat on helppo hahmottaa.

Tekisi mieli käydä kokeilemassa progressiivisella ohjauksella varustettua yksilöä, että onko se merkittävästi perusvekotinta parempi.
 
Meillä on työautona isoakkuinen Enyaq ja sanoisin, että kaupungissa auto on miellyttävän hiljainen, mutta maantiellä alkaa kohinat vaivata enemmän. Motarivauhdissa melua on sitten jo reippaasti ja sanoisin jopa, että edellinen 7-koppainen Golf oli noilla nopeuksilla hiljaisempi. En ole muutenkaan ollut mitenkään erityisen innoissani Enyaqista, vaikka sitä kaikissa testeissä on erinomaisen hyväksi ajettavaksi kehuttukin. Työpaikan yksilössä on perusohjaus, jota voisi kuvailla asiansa ajavaksi, muttei loistavaksi. Maantiellä auto kiemurtelee tuuliolosuhteista riippuen joko paljon tai aivan älyttömästi, johon kaistavahti lisää vielä omat tempoilunsa. Alusta toimii muuten hyvin, mutta terävistä montuista ei oikein tykkää (kolahtelee ja on epämukava) ja rampeissa takapää tuntuu irtonaisen muljuavalta. Jarrut ovat tuntumaltaan todella huonot, eli kovemmat jarrutukset ovat töksähteleviä ja regeniltä kitkajarruille siirtymisen tuntee ikävän selkeästi. Olenkin opetellut ajamaan tuolla lähinnä regen-jarrutusta käyttäen ja lähinnä pysäytän auton kävelyvauhdista liikennevaloihin käyttöjarruilla. Sähkövoimalinja toimii muuten hyvin, mutta viivettä tuntuu olevan kaupunkiajossa jonkin verran. Myös liikkeellelähdöt tapahtuvat töksähtäen, ellei pedaalia paina alussa todella varovasti. Ison auton kääntösäde sen sijaan erinomaisen pieni ja auton ulkomitat on helppo hahmottaa.

Tekisi mieli käydä kokeilemassa progressiivisella ohjauksella varustettua yksilöä, että onko se merkittävästi perusvekotinta parempi.
Juu, tuota motariasiaa juuri tuskailen, kun oma ajoprofiili on 95% yli 100 km/h. Vähän haiskahtaa, että ei ole sähköautoihin viitsitty samalla tavalla panostaa melunhallintaan, kun tyypillisissä ”koeajonopeuksissa” on kuitenkin vau-efektin antava, kun polttis puuttuu.
 
Rengasmelu on pääasiallinen melunlähde Enyaqissa, joten rengastuksella (pienin mahdollinen) voi varmasti vaikuttaa sisämeluun merkittävästi. Eikä tuo siis varsinaisesti meluisa auto ole, mutta kaupunkiajon meluttomuuden ja maantievauhtien melun välillä on iso ero. Nyt keväällä huomaa myös aivan selkeästi uuden ja vanhan päällysteen eron, menee aivan sukkasillaan tuoreella asvaltilla. Sisämelu ei itseäni tuossa niinkään harmita, mutta levoton vaeltelu pitkillä matkoilla kyllä.
 
Juu, tuota motariasiaa juuri tuskailen, kun oma ajoprofiili on 95% yli 100 km/h. Vähän haiskahtaa, että ei ole sähköautoihin viitsitty samalla tavalla panostaa melunhallintaan, kun tyypillisissä ”koeajonopeuksissa” on kuitenkin vau-efektin antava, kun polttis puuttuu.
Ainakin bemarin i4 on kokoluokkansa autoksi hämmentävän hiljainen kaikissa nopeuksissa. Merkittävästi hiljaisempi ku vaikka 300-sarja. iX on ällistyttävän hiljainen.
 
Ainakin bemarin i4 on kokoluokkansa autoksi hämmentävän hiljainen kaikissa nopeuksissa. Merkittävästi hiljaisempi ku vaikka 300-sarja. iX on ällistyttävän hiljainen.
Ostaa sen sopivan & mukavan sähkiksen ja vie äänieristettäväksi?
Juu, kyllä varmasti löytyy joitain ratkaisuja, mutta yleisellä tasolla puhuin. 30-60 k€ hintaluokka uutena on minusta heikkoa melunhallinnassa. Osansa varmasti tuo järjettömät rengaskoot. Vähän varustetta mukaan, niin autoon myydään väkisin päälle matalaprofiiliset 20” nakit. Ja kun kysyy saisko pienemmät, niin ”sähköauto vaan nyt painaa liikaa”. Heh..

e: Haen tällä siis sitä melun häiritsevyyttä/sävyä. Ihan kuin ajais jollain vanhalla riisikipolla. Pahimmillaan ihan räminää ja muuta.
 
. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
Mikä polttisauto samassa luokassa näiden kanssa on hiljaisempi?

Myönnän, että esimerkiksi 2016 Astra oli erittäin hiljainen, jopa ulkopuolelta mateluvauhdissa ja moni sähkis oli äänekkäämpi vielä 2018 mutta eihän teoriassa polttiksessa voi olla millään muotoa paremmin eristetyt lokakaaret kuin sähkiksissä.
 
Mikä polttisauto samassa luokassa näiden kanssa on hiljaisempi?

Myönnän, että esimerkiksi 2016 Astra oli erittäin hiljainen, jopa ulkopuolelta mateluvauhdissa ja moni sähkis oli äänekkäämpi vielä 2018 mutta eihän teoriassa polttiksessa voi olla millään muotoa paremmin eristetyt lokakaaret kuin sähkiksissä.
Ei tehdä tästä mitään x vs. y keskustelua. Absoluuttinen taso on asia erikseen (ja en kyllä Astraa mainitsisi ollenkaan, ainakaan ilman hintaluokassaan liitettä). Oleellista keskustelulle on se, että sähkisten äänimaailma on erilainen ja ainakin minusta selvästi häiritsevä hintaluokasta aika riippumatta. Polttiskaudella aito premium-vehje yleensä takasi tasaisen miellyttävän huminan. Nyt kun otat esim. 50 k€ id.4 tai 85 k€ Q6, niin molemmissa rengasmelu dominoi häiritsevällä sävyllä.
 
Juu, kyllä varmasti löytyy joitain ratkaisuja, mutta yleisellä tasolla puhuin. 30-60 k€ hintaluokka uutena on minusta heikkoa melunhallinnassa. Osansa varmasti tuo järjettömät rengaskoot. Vähän varustetta mukaan, niin autoon myydään väkisin päälle matalaprofiiliset 20” nakit. Ja kun kysyy saisko pienemmät, niin ”sähköauto vaan nyt painaa liikaa”. Heh..

e: Haen tällä siis sitä melun häiritsevyyttä/sävyä. Ihan kuin ajais jollain vanhalla riisikipolla. Pahimmillaan ihan räminää ja muuta.
Toisaalta kukaan ei pakota ottamaan 20" matalaprofiilinakkeja. Laittaa siihen vaikka 16-18" vanteet ja korkeaprofiiliset renkaat niin ai että on hiljaista.
 
Toisaalta kukaan ei pakota ottamaan 20" matalaprofiilinakkeja. Laittaa siihen vaikka 16-18" vanteet ja korkeaprofiiliset renkaat niin ai että on hiljaista.
Jos suurennuslasilla katsoo, niin saattaa nuo auton tietoihin kirjatut sallitut rengaskoot hieman rajoittaa tätä harrastelua.

Talvinakeiksi tietysti pienimmät ja läskeimmät mitä saa pistettyä. Auton mukana tulevaan vannesarjaan ei paljoa saa vaikutettua. Rellulla on mahdollista ottaa paras varustelu ja pyytää pienenmät nakit. Jolloin auto aina tehdastilattava, kun maahantuodut aina isoilla vakionakeilla.
 
Ei tehdä tästä mitään x vs. y keskustelua. Absoluuttinen taso on asia erikseen (ja en kyllä Astraa mainitsisi ollenkaan, ainakaan ilman hintaluokassaan liitettä). Oleellista keskustelulle on se, että sähkisten äänimaailma on erilainen ja ainakin minusta selvästi häiritsevä hintaluokasta aika riippumatta. Polttiskaudella aito premium-vehje yleensä takasi tasaisen miellyttävän huminan. Nyt kun otat esim. 50 k€ id.4 tai 85 k€ Q6, niin molemmissa rengasmelu dominoi häiritsevällä sävyllä.
Lähinnä halusin ymmärtää mitä tarkoitat. Täyssähköautojen ongelma on tosiaan se ettei sitä taustakohinaa ole mikä piilottaa suurimman osan rengasäänistä. Ja renkaat on monesti valittu tyylin sijaan, tai pienen kulutuksen( WLTP-mittausta varten), joten äänekkääthän ne ovat. Itse olen valinnut autoihini aina pienimmän vannekoon suurimmalla profiililla.
 
Olisi tarkoitus ostella työmatkoja varten sähköauto ja täältä varmaan saisi suosituksia. Kriteereinä:

-Hintaluokka n. 15000€
-Työmatkaa 120km päivässä eli se pitäisi päästä joka kelissä, kotona latausmahdollisuus mutta työpaikalla ei.
-Mielellään muutaman vuoden vanha ja alle 100tkm ajettu.
-Takapenkille pitäisi mahtua kaksi selkä menosuuntaan lastenistuinta eli mahdollisimman iso auto.

Itse katsellut että Nissan Leaf 40Kwh akulla varmaan olisi paras? CCS- puute ei haittaa koska bensa auto löytyy taloudesta millä pidemmät reissut voi tehdä.
 
Olisi tarkoitus ostella työmatkoja varten sähköauto ja täältä varmaan saisi suosituksia. Kriteereinä:

-Hintaluokka n. 15000€
-Työmatkaa 120km päivässä eli se pitäisi päästä joka kelissä, kotona latausmahdollisuus mutta työpaikalla ei.
-Mielellään muutaman vuoden vanha ja alle 100tkm ajettu.
-Takapenkille pitäisi mahtua kaksi selkä menosuuntaan lastenistuinta eli mahdollisimman iso auto.

Itse katsellut että Nissan Leaf 40Kwh akulla varmaan olisi paras? CCS- puute ei haittaa koska bensa auto löytyy taloudesta millä pidemmät reissut voi tehdä.
Pohdimme lähes identtistä autoa tyttären kanssa pikkulapsia lukuunottamatta ja päädyimme 2008:an. Leafin koeajo osoitti ettei autossa ole mikään osa-alue parantunut sitten vuoden 2017, joten sitä ei olisi valittu vaikka olisi ollut pikkulapsien kuljetustarve.
2008 oli yllättävän tilava, joten kannattaa käydä edes koeajamassa Leafin jälkeen. Toimintasäde on noin 300 kilometriä ja päässee talvellakin 150 kilometriä.
 
Olisi tarkoitus ostella työmatkoja varten sähköauto ja täältä varmaan saisi suosituksia. Kriteereinä:

-Hintaluokka n. 15000€
-Työmatkaa 120km päivässä eli se pitäisi päästä joka kelissä, kotona latausmahdollisuus mutta työpaikalla ei.
-Mielellään muutaman vuoden vanha ja alle 100tkm ajettu.
-Takapenkille pitäisi mahtua kaksi selkä menosuuntaan lastenistuinta eli mahdollisimman iso auto.

Itse katsellut että Nissan Leaf 40Kwh akulla varmaan olisi paras? CCS- puute ei haittaa koska bensa auto löytyy taloudesta millä pidemmät reissut voi tehdä.

Tuossa hintaluokassa ei oikein taida noilla vaatimuksilla (2xlasten penkki+iso) natsata? Skippaisin itse sähköauto-vaatimuksen tässä kohtaa.
 
Varmaan tekee tiukkaa 40kwh kanssa jos motaria suurin osa matkasta, jos pienemmän nopeuden teitä, niin sit toiminee ok.
 
Budjetti on toisiaan tuskaisen pieni noille spekseille. Citroenin e-Berlingo ja sisaret ovat tilavia, mutta jäävät hinnassa vähän ylös.
 
^^^ Bensa autona meillä tosiaan toimii 2016vm ford focus missä juuri riittää takapenkin tilat. Onkohan leaf sisätiloiltaan pienempi? Koeajolla tietysti selviää mutta ei ole vielä kerennyt testailemaan.

Edit: Ja tosiaan jos -30 pakkasta ulkona niin tällä focuksella voi myös työmatkan ajella eli rangen kanssa tuskin ongelmia tulee.
 
Kuinka iso tuollainen Ioniq Electric on takatiloiltaan?

Varsinkin tuolla isommalla akulla pitäisi heittämällä mennä tuo matka ja tarvittaessa lataa CCS avullakin ilman kikkailuja toisin kuin Leaf joka vaatii sen arvokkaan epävirallisen adapterin.
 
Heitän ilmoille ääneen pohdinnan onko kysyjällä mahdollista pohtia taloudessaan Hyundai Insterin tai Renault 4:sen hankkimista, edellyttäen matalakorkotarjouksien paluuta?

Ostamisen tavasta ei ollut tarkemmin puhetta, mutta sitä 15k en säästettynä rahana laittaisi käteiskaupalla kiinni Leiffiin jos mahdollisuus tulee nollakorkona Relluun. :hmm:
 
Scenicin saa jo nyt 0-korolla ainakin kuun loppuun saakka, turha sitä 4:sta odotella. 60 kWh malli todennäköisesti toimisi hyvin.
 
^ Rahoituksella tarkoitus hommata eli toki tämäkin olisi yksi vaihtoehto. Kiire tämän kanssa ei vielä ole. Myöskin jos vähän budjettia nostaa niin noita e-2008 pösöjä sekä pienempi akkuista id3:sta rupeaa myös saamaan.
 
Olisi tarkoitus ostella työmatkoja varten sähköauto ja täältä varmaan saisi suosituksia. Kriteereinä:

-Hintaluokka n. 15000€
-Työmatkaa 120km päivässä eli se pitäisi päästä joka kelissä, kotona latausmahdollisuus mutta työpaikalla ei.
-Mielellään muutaman vuoden vanha ja alle 100tkm ajettu.
-Takapenkille pitäisi mahtua kaksi selkä menosuuntaan lastenistuinta eli mahdollisimman iso auto.

Itse katsellut että Nissan Leaf 40Kwh akulla varmaan olisi paras? CCS- puute ei haittaa koska bensa auto löytyy taloudesta millä pidemmät reissut voi tehdä.
Tuo on yllättävän pitkä ja isompi tuo takapenkin jalkatila kuin V70 P2 Volvossa eli kyl sinne kaks turvaistuinta mahtuu. Jos ei tartte seikkailla niin tuo on varmasti hyvä. Mulla ois 2024, tuu hakemaan 15t€ pois. Ajettu joku 37tkm. Hyvä on, karvalakki mut saat OBD-palikan mukaan ja opetan käyttämään leafspyprota. Ei voi VOITTAA TÄTÄ TARJOUSTA!
 
Nyt olisi kiinan ihme huutokaupassa huudettavana huomiseen asti. Paljonko tuommoisen hinta on uutena?


1748163101087.png
mikähän idea yksityisen on myydä melkein uutta autoa? Onko saanut halvalla ruotsista josta tuo lienee uitettu, onko mahdollisesti joku mällipeli joka uitettu suomeen ja fiksattu vai mikä tarina? Liikaa vikoja eikä takuu toimi tai ei ole voimassa em. syystä.. Hieno ilmoitus kun sähköautoa myydään eikä kerrota akku kapasiteettia, luulisi olevan melko olennainen asia..
 
mikähän idea yksityisen on myydä melkein uutta autoa? Onko saanut halvalla ruotsista josta tuo lienee uitettu, onko mahdollisesti joku mällipeli joka uitettu suomeen ja fiksattu vai mikä tarina? Liikaa vikoja eikä takuu toimi tai ei ole voimassa em. syystä.. Hieno ilmoitus kun sähköautoa myydään eikä kerrota akku kapasiteettia, luulisi olevan melko olennainen asia..

Kokeilee paljonko autosta saisi ja hylkää tarjouksen jos ei nouse tarpeeksi korkealla? Netti kyl pullollaan automallin speksejä ja revikoita et kaippa ne kiinnostuneet tietää mitä on huutamassa.
 
mikähän idea yksityisen on myydä melkein uutta autoa? Onko saanut halvalla ruotsista josta tuo lienee uitettu, onko mahdollisesti joku mällipeli joka uitettu suomeen ja fiksattu vai mikä tarina? Liikaa vikoja eikä takuu toimi tai ei ole voimassa em. syystä.. Hieno ilmoitus kun sähköautoa myydään eikä kerrota akku kapasiteettia, luulisi olevan melko olennainen asia..

En tiedä. Tuontimaa Ruotsi. Tuotu Suomeen 4/2025 ja verolappu siellä on odottamassa maksamista Traficomin mukaan.

1748187190954.png

1748187221364.png

1748187252672.png
 
En tiedä. Tuontimaa Ruotsi. Tuotu Suomeen 4/2025 ja verolappu siellä on odottamassa maksamista Traficomin mukaan.

1748187190954.png

1748187221364.png

1748187252672.png
tässä tapauksessa taitaisi olla tärkeää ottaa joku carvertical tyyppinen raportti ettei ole kolariauto. Yksi iso riski on, että akussa on lommo, sekin voisi olla syy dumpata auto jos ei vaikka mene leimasta enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 259
Viestejä
4 794 809
Jäsenet
77 723
Uusin jäsen
huja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom