Yleistä keskustelua sähköautoista

Et tainnut ymmärtää kirjoittamaani. Tarkoitin, että jos vaikka puolet sähkölaskusta muodostuu auton latauksesta, voi ottaa huomioon puolet siitä kk-maksusta.
Kun vertailee polttomoottori- ja sähköauton kustannuksia, kannattaa yksinkertaisuuden nimissä laskea sähkökulut vain siltä osin kuin ne muuttuvat vs. polttis, eli ei mitään kk-maksuja, jos ne ovat molemmissa vaihtoehdoissa samat.

Jos auton lataaminen on puolet kulutuksesta, ja sen perusteella menee jyvittämään puolet kk-maksuista sähköauton energiakuluiksi, niin kimurantiksi menee. "Joo, sähköauton energiakulut puolikkaiden kk-maksujen kera ei ole kovin paljon vähemmän kuin entiset bensakulut, mutta toisaalta perunat kiehuu kk-maksujen osalta puoleen hintaan vs. bensa-aikaan.". Melkoinen soppa setvittäväksi, kun jyvittäjällä pyykkäys ja saunominenkin muuttuvat hieman halvemmaksi sähköauton hoitaessa puolet pois kk-maksuista. Ei pienintäkään järkeä.

Lataajan kannattaa huomioida kk-maksut vain siltä osin kuin ne harvoissa tapauksissa muuttuvat korkeammiksi.


Edit. Kk-maksut kannattaa ottaa mukaan käyttövoimien kannattavuuslaskelmaan vain silloin kun niissä on eroa eri käyttövoimilla (jos esim. pärjäisi bensa-autolla ilman sähköliittymää). Kk-maksut kuuluu jyvittää silloin jos jostain syystä haluaa verrata lataussähkö vs. saunasähkö osuutta sähkölaskusta euroina.

Lataussähkön innokkaimmat jyvittäjät ovat arkikokemukseni mukaan niitä lataamattomia as. Oy -asujia, jotka haluaisivat saada lataajilta vähän ylimääräistä omaan taskuun.

Kellekään bensaa ja sähköautoa keskenään vertailevalle omakotiasujalle tuskin tulisi edes mieleen laittaa exceliin sähkikselle xx % kk-maksuista, jos kk-maksut ovat yhtä suuret molemmilla käyttövoimilla, ja huomioida ylimääräisellä sarakkeella xx % kk-maksuiltaan halventunut muu sähkö.


Edit2. Vaikka joku jyvittäjä jaksaisikin tehdä sellaisen laskelman, jossa on huomioitu sähköautoilijan eduksi halvempi ruoanlaitto, pyykkäys, saunominen jne, niin lopputuloksena bensan ja sähkiksen energiakulujen ero olisi sentilleen sama kuin laskien yksinkertaisesti vain muuttuvat kustannukset lataamisesta (energia, siirto ja vero, muttei kk-maksuja). Miksi siis vaivautua jyvittämään, kun samaan lopputulokseen pääsee paljon helpommalla?

Ajomäärä 12 tkm/a, bensaan 100 €/kk, lataus 200 kWh, muu sähkönkäyttö 200 kWh, kk-maksut yhteensä 20 €/kk, muuttuvat 0,14 €/kWh:

A) Bensaan 100 €/kk ja muuhun sähköön 200 * 0,14 + 20 €/kk = 48 €/kk, eli yhteensä 148 €/kk.

B) Ilman kk-maksujen jyvitystä sähkiksen energiakulut ovat 200 * 0,14 = 28 €/kk. Muu sähkö maksaa 200 * 0,14 + 20 €/kk = 48 €/kk. Yhteensä 76 €/kk, eli 72 €/kk vähemmän kuin bensalla.

C) Jyvittämällä puolet kk-maksuista sähkikselle sen energiakulut ovat 200 * 0,14 + 10 €/kk = 38 €/kk. Muu sähkönkäyttö tulee vastaavasti halvemmaksi, eli 200 * 0,14 + 10 €/kk = 38 €/kk. Yhteensä 76 €/kk, eli 72 €/kk vähemmän kuin bensalla.

Jyvitti tai ei, niin B ja C tuottivat täsmälleen saman edun (72 €/kk) verrattuna bensan ja muun sähkönkäytön summaan. Ei siis kannata lähteä jyvittämään auton lataamisesta kalliimpaa ja tukankuivauksesta halvempaa, kun yhteisvaikutus hoituu näppärimmin laskemalla vain muuttuvat kustannukset. Silloin riittää laskea bensa miinus sähkön muuttuvat, eli:

100 €/kk - (200 * 0,14) = 72 €/kk (säästöä)

Minusta aika paljon helpompaa kuin jyvittäjän pitkä, jossa joutuu huomioimaan jyvityksen takia halventuneen kotitaloussähkön, eli bensa + entinen sähkö miinus lataus jyvitetyllä kk-maksulla miinus muu sähkö jyvitetyllä kk-maksulla:

(100 €/kk + 200 * 0,14 + 20 €/kk) - ((200 * 0,14 + 10 €/kk) + (200 * 0,14 + 10 €/kk)) = 72 €/kk
 
Viimeksi muokattu:
Kun vertailee polttomoottori- ja sähköauton kustannuksia, kannattaa yksinkertaisuuden nimissä laskea sähkökulut vain siltä osin kuin ne muuttuvat vs. polttis, eli ei mitään kk-maksuja, jos ne ovat molemmissa vaihtoehdoissa samat.

Jos auton lataaminen on puolet kulutuksesta, ja sen perusteella menee jyvittämään puolet kk-maksuista sähköauton energiakuluiksi, niin kimurantiksi menee. "Joo, sähköauton energiakulut puolikkaiden kk-maksujen kera ei ole kovin paljon vähemmän kuin entiset bensakulut, mutta toisaalta perunat kiehuu kk-maksujen osalta puoleen hintaan vs. bensa-aikaan.". Melkoinen soppa setvittäväksi, kun jyvittäjällä pyykkäys ja saunominenkin muuttuvat hieman halvemmaksi sähköauton hoitaessa puolet pois kk-maksuista. Ei pienintäkään järkeä.

Lataajan kannattaa huomioida kk-maksut vain siltä osin kuin ne harvoissa tapauksissa muuttuvat korkeammiksi.
Tämähän onkin hauska näkökulma tuohon ajattelutapaan. Kannattaa olla sähköauto, koska sen myötä kaikkien muiden sähkölaitteiden käyttö halpenee. Heh.
 
Jotenkin huvittavaa, että täällä jaksetaan miettiä miten jaetaan joku 4,90€/kk sähkön perusmaksu laitteiden välille kuin kyseessä härveli minkä arvo tippuu tyyliin 1000e/kk vaikka olisi vaan parkissa.
Jos haluaa säästää autoilun kustannuksista niin kannattaa ostaa perus bensa-auto tai toyotan hybridi. Pitää arvonsa ja polttoainekulut kummiski aika olemattomat kokonaiskuluissa ellei sillä aja jotain taksia.
 
Käyttövoimakeskustelulle on oma ketjunsa.
 
Jotenkin huvittavaa, että täällä jaksetaan miettiä miten jaetaan joku 4,90€/kk sähkön perusmaksu laitteiden välille kuin kyseessä härveli minkä arvo tippuu tyyliin 1000e/kk vaikka olisi vaan parkissa.
Jos haluaa säästää autoilun kustannuksista niin kannattaa ostaa perus bensa-auto tai toyotan hybridi. Pitää arvonsa ja polttoainekulut kummiski aika olemattomat kokonaiskuluissa ellei sillä aja jotain taksia.
Ymmärsin että puhutaan sähköliittymän maksusta eli mitä ne sulakkeet maksaa.
 
Sähkösiirron perusmaksu tulee laskea mukaan sähköauton kuluihin, kun:
1) pääsulakekokoa on kasvatettu tai
2) siirtotuote on vaihdettu esim. yleissähköstä yösähköön auton takia.

Tuolloin on perusteltua laskea muuttunut kk-kustannus mukaan. Muulloin siirron perusmaksua ei tule huomioida. Nimittäin on niin, että se perusmaksu tulisi kuitenkin maksettua, vaikka sähköautoa ei olisi tai sitä ei lataisi kotona. Vai elääkö joku luolamiehenä tai on hankkinut sähköliittymän vain sähköautoa varten?

Sähköenergian kuukausimaksua ei tule ollenkaan jyvittää sähköauton kustannuksiin, koska lataamisen vaikutus sähkösopimuksen (ja siten kuukausimaksun) valintaan ei ole ollenkaan suoraviivaista. Yleensä sähköauton kannalta edullisimmat sopparit ovat pörssisähkösopimuksia, joissa on alhainen tai 0€ kk-maksu.
 
Sähkösiirron perusmaksu tulee laskea mukaan sähköauton kuluihin, kun:
1) pääsulakekokoa on kasvatettu tai
2) siirtotuote on vaihdettu esim. yleissähköstä yösähköön auton takia.

Tuolloin on perusteltua laskea muuttunut kk-kustannus mukaan. Muulloin siirron perusmaksua ei tule huomioida. Nimittäin on niin, että se perusmaksu tulisi kuitenkin maksettua, vaikka sähköautoa ei olisi tai sitä ei lataisi kotona. Vai elääkö joku luolamiehenä tai on hankkinut sähköliittymän vain sähköautoa varten?

Sähköenergian kuukausimaksua ei tule ollenkaan jyvittää sähköauton kustannuksiin, koska lataamisen vaikutus sähkösopimuksen (ja siten kuukausimaksun) valintaan ei ole ollenkaan suoraviivaista. Yleensä sähköauton kannalta edullisimmat sopparit ovat pörssisähkösopimuksia, joissa on alhainen tai 0€ kk-maksu.
Kohta 1. voidaan laskea siten, että sulakekoon hinnannousu lasketaan sähköauton kuluihin.
Kohta 2. Latauksen kulut vähennetään sähkölaskusta ja jäljelle jääneen mahdollinen nousu verrattuna aiempaan kiinteään lisätään auton kuluihin.
Kumpikaan näistä ei luultavasti saa polttomoottoriauton käyttökustannuksia pienemmäksi tai edes edullisemmaksi kuin sähköllä ajaminen.
 
Kohta 1. voidaan laskea siten, että sulakekoon hinnannousu lasketaan sähköauton kuluihin.
Kohta 2. Latauksen kulut vähennetään sähkölaskusta ja jäljelle jääneen mahdollinen nousu verrattuna aiempaan kiinteään lisätään auton kuluihin.
Kumpikaan näistä ei luultavasti saa polttomoottoriauton käyttökustannuksia pienemmäksi tai edes edullisemmaksi kuin sähköllä ajaminen.
Kohta 1, juuri noin.
Kohta 2, yleensä yösähkö nostaa kk-maksua, jonka erotus alkuperäiseen kk-maksuun jyvitetään sähköauton kustannuksiin.

Juuri näin. Nämä kustannukset eivät asiaa muuta ei autoilun muuttuvat kustannukset ilman arvonalenemaa ovat sähköautossa huomattavasti pienemmät vs. polttomoottori.

Tuli tässä mietittyä, että 3-5 vuoden päästä on mielenkiintoinen tilanne, kun sähköautoja on oikeastaan kaikissa hintaryhmissä hyvin tarjolla ja akkujen sekä autojen kestävyydestä on paljon tietoa. Mielenkiintoinen homma ostaa esim. ~10k kakkosautoa, kun tarjolla lienee vaikka mitä kiinnostavaa pelkän leafin sijaan.
 
Kohta 1, juuri noin.
Kohta 2, yleensä yösähkö nostaa kk-maksua, jonka erotus alkuperäiseen kk-maksuun jyvitetään sähköauton kustannuksiin.

Juuri näin. Nämä kustannukset eivät asiaa muuta ei autoilun muuttuvat kustannukset ilman arvonalenemaa ovat sähköautossa huomattavasti pienemmät vs. polttomoottori.

Tuli tässä mietittyä, että 3-5 vuoden päästä on mielenkiintoinen tilanne, kun sähköautoja on oikeastaan kaikissa hintaryhmissä hyvin tarjolla ja akkujen sekä autojen kestävyydestä on paljon tietoa. Mielenkiintoinen homma ostaa esim. ~10k kakkosautoa, kun tarjolla lienee vaikka mitä kiinnostavaa pelkän leafin sijaan.
Olen ollut siinä ymmärryksessä, että suuri osa sähköautoilijoista valitsee pörssisähkön, jonka kuukausimaksu taitaa olla pienempi kuin keskimäärin kiinteissä sopimuksissa. Kokonaisuudessa summa on aika pieni, mutta pitää tietysti vähentää sähköauton kustannuksista.
 
Meillä oli taloyhtiö jossa 8 autopaikalle olisi saatu yhteensä 50kW lataustehoa. Ainoana sähköautoilijana sanoin että tämä kiinteästi tasan jaettuna riittää käytännössä kaikkiin rivitaloasukkaan tarpeisiin. Liittymäkin oli jostain syystä ennestään riittävä (siis ylimitoitettu).
Silti tästä saatiin jotenkin aikaiseksi eeppinen riita.
 
No, toisaalta se erotus on vajaa 1 sentti/ kWh jos vuosikulutus on 20 MWh ja jos ottaa kummankin kuukausimaksun huomioon niin se on 2,7 snt/ kWh, eikä sitä nyt mahdotonta ole jyvittää kun tuo lisä katoaa jo siinä kun kerran käy pikalataamassa autonsa. Kukin saa laskea miten haluaa. Minua kiinnostaa vain mitä eläminen vuositasolla maksaa, ei napanöyhdän määrä
 
Miksi? Sen perusmaksun maksat jo muutenkin väkisinkin niin miksi se laskettaisiin osaksi sähköauton kuluja? Sen toki ymmärrän, jos sähköauton vuoksi joutuu nostamaan pääsulakkeen kokoa niin sitten voi huomioida sen mahdollisen lisämaksun kallistuneesta perusmaksusta. Jos tällaista tilannetta ei ole niin sähköauton kuluja laskiessa todelliset sähkölaskuun lisääntyvät kulut ovat ne mitä siitä auton lataamisesta tulee eli energiamaksu, siirtomaksu ja sähkövero.
Plus tietysti liittymismaksun hinnanero (3*25 -> 3*35) esim. Elenia laskuttaa paikasta riippuen 800-2350 euroa.
 
Ei tosiaan mitään järkeä laskea sähköliittymän perus kk maksua sähköauton kuluiksi. Jos siis kyse on omakotitalosta jossa joka tapauksessa olisi se sama sähköliittymä kuitenkin.

Tai voihan sen laskea sähköauton kuluiksi, mutta sitten laskelmassa pitää ottaa huomioon, että leivänpaahtinen, kahvinkeittimen ja valaistuksen ym. hinta laskee vastaavasti saman verran kun ostaa sen sähköauton.

Toki jos sitten joutuu kasvattamaan sulakekokoa tms ja siitä tulee kustannuksia niin sitten toki, mutta harvemmin tarvitsee isompaa liittymää ottaa sähköauton takia.
 
Bonuksena voisi ottaa jonkun kulutusvaikutteisen sähköliittymän ja laskea sen kulutuksen vaikutus muuhun taloussähköön. Jos ei muuta niin saisi laskutoimituksen antistäkin monimutkaisemmaksi.
 
Tästä on jossain ketjussa ennenkin puhuttu ja minusta se johtopäätös on edelleenkin sama: Ihan helvetin sama miten minkäkin laskee kunhan ymmärtää mitä on laskemassa. Ja mihin vertailee. Jos haluaa tietää sähkönsä keskihinnan, niin itse ainakin lasken sen suoraan sähkölasku/kWh:t perusmaksuineen, ihan sama mihin perseensuristimeen se itse sähkö menee. Piirtelen näistä excelillä käppyrää vuosien funktiona. Jos taas haluaisin tietää kannattaako ladata kodin ulkopuolella hintaan x, niin silloin laskisin tietysti vain sähkön siirron ja veron ilman kk-maksua verrokkiluvuksi ko. ajanhetkelle (koska pörssisähkö**). Kumpikin tapa oikein omaan tarkoitukseensa. Ymmärrän kyllä senkin, että jos haluaa ajatella jälkimmäisessäkin tapauksessa todellisen kulun kk-maksuineen jyvitettynä, koska sen verran joutuu maksamaan. Ei vain ole niin vertailukelpoinen. Tosin kun artikkelissa verrattiin bensa-autoon, niin muutenkin vertailukelpoisuuteen liittyy muitakin hankalia kysymyksiä, jos miettii auton käytön budjetointia - sitähän tässä oikeasti tehtiin.

e: ** Pakanan mainitsema kulutusvaikutteinen kyllä vaikuttaa merkittävästi hintakiinnityksen kanssa, kun sähköauton kulutus on kesäaikaan dominoiva talon muuhun käyttöön nähden.
 
Mä en taas ymmärrä yhtään, että miksi niitä perusmaksuja pitäisi miltään osin huomioida, kun tarkastellaan sähköautoilun käyttövoimakustannuksia. Se on vain yksiselitteisesti väärä tapa. Kuten yllä on jo moneen kertaan todettu, niin sähköenergiasta ja sähkönsiirrosta joutuu maksamaan ihan saman perusmaksun, oli sitä sähköautoa pihassa tai ei (pl. nämä sähköautosta aiheutuvat liittymäkoon kasvatukset).

Samalla logiikalla pitäisi sitten laskea vaikkapa vessan vetämisen tai auton pesemisen kuluihin mukaan itse kulutetun veden lisäksi myös joku toteutuneella vedenkulutuksella painotettu osuus vesi- ja jätevesiliittymien perusmaksuista. Nämäkin perusmaksut ovat ja pysyvät, oli sitä vessanpönttöä tai puutarhaletkua kotona tai ei :hmm:
 
Mä en taas ymmärrä yhtään, että miksi niitä perusmaksuja pitäisi miltään osin huomioida, kun tarkastellaan sähköautoilun käyttövoimakustannuksia. Se on vain yksiselitteisesti väärä tapa. Kuten yllä on jo moneen kertaan todettu, niin sähköenergiasta ja sähkönsiirrosta joutuu maksamaan ihan saman perusmaksun, oli sitä sähköautoa pihassa tai ei (pl. nämä sähköautosta aiheutuvat liittymäkoon kasvatukset).

Samalla logiikalla pitäisi sitten laskea vaikkapa vessan vetämisen tai auton pesemisen kuluihin mukaan itse kulutetun veden lisäksi myös joku toteutuneella vedenkulutuksella painotettu osuus vesi- ja jätevesiliittymien perusmaksuista. Nämäkin perusmaksut ovat ja pysyvät, oli sitä vessanpönttöä tai puutarhaletkua kotona tai ei :hmm:
No tämähän riippuu ihan siitä mitä ja mihin tarkoitukseen sitä lukua käyttäää. Se oli ainakin minun viestin pointti. Esim. vuosien varrella kun kk-maksut muuttuvat, niin omalle budjetille on paljon järkevämpää seurata kaiken sisältävän luvun kehittymistä kuin eriteltyä. Ne kk-maksut on kuitenkin myöskin maksettava. Oli se sitten sähköä, vettä tai jätettä.
 
Toisaalta mitä väliä sähkölaskun kk-kulun jyvityksellä on kokonaisuuden kannalta. Jos on vaikka hommannut kolme vuotta sitten uuden sähkiksen niin sen arvonlasku vastaa hihasta heitettynä 300-500 vuoden sähkölaskun kk-maksujen osuutta tässä vaiheessa. Vaikka itse olen kiinteät kk-kulut jättänyt omista excelöinneistäni pois, kun ne jokatapaukesssa tulee maksettavaksi niin eipä tuo iso kuva siitä mihinkään muutu vaikka lisäilen 4e/kk mukaan.
 
Toisaalta mitä väliä sähkölaskun kk-kulun jyvityksellä on kokonaisuuden kannalta. Jos on vaikka hommannut kolme vuotta sitten uuden sähkiksen niin sen arvonlasku vastaa hihasta heitettynä 300-500 vuoden sähkölaskun kk-maksujen osuutta tässä vaiheessa. Vaikka itse olen kiinteät kk-kulut jättänyt omista excelöinneistäni pois, kun ne jokatapaukesssa tulee maksettavaksi niin eipä tuo iso kuva siitä mihinkään muutu vaikka lisäilen 4e/kk mukaan.

Riippu mitä vertailee, että onko tuolla jyvityksellä vaikutusta. Itsellä noin 2/3 sähköstä menee autoon ja kallis kk maksu siirrossa. Jos tuon jyvittäisi mukaan kotilatauksen hintaan, niin kotilataus maksaisi 9 snt sijaan 15snt. Eli aika iso ero ja tuo 9snt on oikea, koska perusmaksu menee latauksesta riippumatta. Jos taas lasketaan koko autoilun kuluja arvonalenemineen, niin siinä tuota tuskin edes huomaa.
 
No tämähän riippuu ihan siitä mitä ja mihin tarkoitukseen sitä lukua käyttäää. Se oli ainakin minun viestin pointti. Esim. vuosien varrella kun kk-maksut muuttuvat, niin omalle budjetille on paljon järkevämpää seurata kaiken sisältävän luvun kehittymistä kuin eriteltyä. Ne kk-maksut on kuitenkin myöskin maksettava. Oli se sitten sähköä, vettä tai jätettä.
No jokainen tyylillään, mutta budjetoitko siis jokaisen sähkökaitteen käyttöä erikseen ja jaat kk maksua niille? Eli että pesukoneen käyttö maksaa x€/kk ja siitä y€/kk on perusmaksua? Varsin mielenkiintoista ja hankalaa ja vaatii valtavasti kulutusmittareitakin kun jokainen laite vaatii omansa. Vai onko auto ainoa sähkölaite jonka kuluihin budjetoit jotain osuuttaa kk maksusta ja muihin et? Mutta mikä on silloin koko homman pointti?
 
Sanon suoraan etten ymmärrä alkuunkaan tätä kk-maksujen jyvittämistä, en keksi mitä hyötyä siitä on. Siis tämä siltä osin kun kk-maksut pysyvät samana, jos muuttuu sähköauton takia niin tilanne täysin eri.
 
No jokainen tyylillään, mutta budjetoitko siis jokaisen sähkökaitteen käyttöä erikseen ja jaat kk maksua niille? Eli että pesukoneen käyttö maksaa x€/kk ja siitä y€/kk on perusmaksua? Varsin mielenkiintoista ja hankalaa ja vaatii valtavasti kulutusmittareitakin kun jokainen laite vaatii omansa. Vai onko auto ainoa sähkölaite jonka kuluihin budjetoit jotain osuuttaa kk maksusta ja muihin et? Mutta mikä on silloin koko homman pointti?
Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.
 
Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.

Pointtina kai tässä oli vain se, että jos halutaan laskea sähköautolla ajamisen kuluja, niin niihin kuluihin pitää laskea vain sellaiset kulut, jotka aiheutuvat siitä sähköautosta. Jos sähköliittymän perusmaksu menee samansuuruisena riippumatta siitä, käytetäänkö sähköautoa vai ei, niin silloin tämä kulu ei aiheudu sähköautosta, joten sitä ei voi sähköauton kuluksi laskea.
 
Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.
No mitä siis teet tuolla tiedolla? Et pääse sähköauton osuudesta kk maksuun eroon vaikka myisit sähköauton pois. Itse tykkään budjetoida niin että sanalla näen oikeasti mitä mikin maksaa ja mistä kuluista pääsee eroon muuttamalla toimintatapaa.

Eli sähkön perusmaksun budjetoisin ihan omanaan.
 
Pointtina kai tässä oli vain se, että jos halutaan laskea sähköautolla ajamisen kuluja, niin niihin kuluihin pitää laskea vain sellaiset kulut, jotka aiheutuvat siitä sähköautosta. Jos sähköliittymän perusmaksu menee samansuuruisena riippumatta siitä, käytetäänkö sähköautoa vai ei, niin silloin tämä kulu ei aiheudu sähköautosta, joten sitä ei voi sähköauton kuluksi laskea.
No mitä siis teet tuolla tiedolla? Et pääse sähköauton osuudesta kk maksuun eroon vaikka myisit sähköauton pois. Itse tykkään budjetoida niin että sanalla näen oikeasti mitä mikin maksaa ja mistä kuluista pääsee eroon muuttamalla toimintatapaa.

Eli sähkön perusmaksun budjetoisin ihan omanaan.
Ei minulla ollut muuta pointtia asiassa kuin se, että riippuu ihan mitä haluaa laskea määrää sen mikä on oikein. Te olette niin fiksaantuneita tarkastelemaan vain yhtä asiaa, että tämä menee juupas/eipäs väittelyksi väkisin, kun väitätte toisenlaista ajattelutapaa vääräksi vaikka kyse on puhtaasti siitä mikä on vertailukelpoista ja mikä ei.

Se, että lasken auton kaikki kulut tietyllä kaavalla ei varsinaisesti liity asiaan. FYI: Pankista saa suoraan kokonaissumman kuluista tietylle yhtiölle, sähköyhtiöltä taas kWh:t, siitä snt/kWh vuodelle. Laturista ja MLP oman kWh:t ylös, loput muuhun. Laturin kWh * em. hinta auton kuluihin muiden kulujen kaveriksi. Ei lähelläkään oikea tulos, koska pörssisähkö, mutta riittää budjetointiin.
 
Mutta jos lasket auton kuluja ja otat siihen mukaan kuluja, jotka eivät ole auton kuluja, niin on ymmärrettävää jos joku siitä huomauttaa :)
Voisitko lukea koko vastauksen sen sijaan, että poimit yhden pätkän viestistäni ja alat näsäviisastelemaan? Olet nyt kahteen kertaan vetänyt perseelleen tulkinnan sen suhteen mitä olen yrittänyt sanoa. Nomberin aloittama sivuraide ei liittynyt mun viestiin yhtään mitenkään, mutta toki kerron mitä lasken kun kysyttiin. Auton kulut ovat mulla tietyllä tavalla budjetissa ja sillä siisti, suoraviivaisin ja helpoin tapa saada riittävän tarkkuuden arvio.
 
Jos sinun kodissasi olisi vain yksi sähköä syövä laite, sähköauto, laskisitko sähkön kk-maksun mukaan?
Tottakai, jos liittymä olisi vain sitä autoa varten hankittu. Sama pätee parkkipaikkaankin, lasken se autoilun kuluihin, mutta en laskisi esim. osuutta tontin kiinteistöverosta autoilun kuluihin autopaikan koon mukaan jos parkkeeraisin omalla pihallani. Tosin tuo osuus kiinteistöverostakin olisi loogisempi asia laskea autoilun kuluiksi kuin osuus sähköliittymän perusmaksusta, koska ainakin teoriassa voisi myydä auton ja vuokrata sen jälkeen pihaltaan naapurille parkkitilaa.

Mutta jokainen saa toki laskea autoilun kuluiksi ihan mitä haluaa, mutta jos alkaa ynnäilemään jotain parturikuluja, ravintolaillallisia ja perämoottorin hankintaa (nämä ovat ihan yhtä valideja autoilun kuluja kun osuus sähköliittymän perusmaksusta joka olisi ilman autoakin) autoilun kuluiksi ja kertoo siitä foorumilla niin kyllä kai siitä nyt ihan aiheesta huomautetaan, että on vähän erikoiset laskelmat?
 
Viimeksi muokattu:
Itse ottaisin laskelmiin mukaan voimavirtalaturin oston ja mahdolliset siihen liittyvät muut kulut mukaan, jos tarvitaan vaikkapa sitä sähkäriä pyörähtämään paikalla piuhan vedon merkeissä.
 
Voisitko lukea koko vastauksen sen sijaan, että poimit yhden pätkän viestistäni ja alat näsäviisastelemaan? Olet nyt kahteen kertaan vetänyt perseelleen tulkinnan sen suhteen mitä olen yrittänyt sanoa. Nomberin aloittama sivuraide ei liittynyt mun viestiin yhtään mitenkään, mutta toki kerron mitä lasken kun kysyttiin. Auton kulut ovat mulla tietyllä tavalla budjetissa ja sillä siisti, suoraviivaisin ja helpoin tapa saada riittävän tarkkuuden arvio.

Jos tulkitsin jotain väärin, niin korjaa toki, jos olen erehtynyt. Ja kyllä minä luin koko viestisi, minä lainasin siitä vain sen kohdan, mihin kommenttini kohdistui.

Mutta siis rehellisesti minä sain viesteistäsi sen kuvan, että sinä budjetoit osan sähkösopimuksesi kuukausimaksusta sähköauton kustannukseksi.
Jos sinun kodissasi olisi vain yksi sähköä syövä laite, sähköauto, laskisitko sähkön kk-maksun mukaan?

Jos sähkösopimus olisi tehty vain auton latausta varten, niin silloin sen kk-maksu olisi auton lataukseen kohdistuva kustannus.
Jos taas sähkösopimus olisi tehty joka tapauksessa kodin sähköä varten, niin silloin se kk-maksu ei kohdistuisi autoon.

Oleellista jokaisen kulun kohdalla on se, poistuisiko kustannus, jos lopettaisi sähköauton lataamisen. Jos ei poistu, niin silloin se ei ole sähköauton kulu.

Se, että yrität todistella pointtiasi keksimällä täysin reaalimaailmasta irrallaan olevan esimerkin, ei varsinaisesti vahvista kantaasi :)
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Siis mitä ihmettä?? Sähkis auto keskustelussa keskustellaan ko joku menee laskee siirtohinnan kk:n mukaan? Oisko joku muu ketju parempi? Jos täällä ny vaan sähköautoista itsestään, ei miten niitä tankataan
Edit paitsi ehkä lataustehojen juttuja..
 
Jos tulkitsin jotain väärin, niin korjaa toki, jos olen erehtynyt. Ja kyllä minä luin koko viestisi, minä lainasin siitä vain sen kohdan, mihin kommenttini kohdistui.

Mutta siis rehellisesti minä sain viesteistäsi sen kuvan, että sinä budjetoit osan sähkösopimuksesi kuukausimaksusta sähköauton kustannukseksi.
Aloit ihan alkujaankin kommentoida Nomberin aloittamaa täysin epärelevanttia sivujuonnetta ja et lukenut viestejä taaksepäin vaikka korjasin sinua. Alkuperäinen kommenttini: Yleistä keskustelua sähköautoista
 
:hmm: Hyvä ketju sähkistä suunnittelevalle. Saa merkittävää tietoa kuinka huomioida ennallaan pysyvä perusmaksu sähköautoilun kuluissa.
Mitäpä, jos toisit itse jotain hyödyllistä sisältöä tähän ketjuun sen sijaan, että tyydyt vain jeesustelemaan viimeaikaista offtopicia ja siten lasket ketjun tasoa entisestään :hmm:

Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin :poop:
 

ID2 tulee 2026 ”MEB+” cell-to-pack LFP:llä ja ilmeisesti VAG:n kansanautot alkavat muuttua LFP-suuntaan vähitellen.

”We will come in with MEB Plus across the models, including ID 3, ID 4, ID 7. They will have LFP.”

OT: Yleisesti voisi sanoa, että offtopicista aloittaja nyt vaan on vähän lipsahtanut, mutta off-topicista jatkavat ovat sitten vaan hölmöjä.
 
Mitäpä, jos toisit itse jotain hyödyllistä sisältöä tähän ketjuun sen sijaan, että tyydyt vain jeesustelemaan viimeaikaista offtopicia ja siten lasket ketjun tasoa entisestään :hmm:

Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin :poop:
Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..
 
Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..
Missä kohtaa tuossa puhuttiin valmistusvuodesta? Kuulostaa jotenkin erikoiselta, että käytettyyn autoon saisi tuon kolmeksi vuodeksi uudelleen ellei sitten vain käynyt tuuri ja alkuperäinen omistaja ei koskaan rekisteröinyt sitä (tai oli esim. joku käytetty esittelyauto, jossa noita harvemmin rekisteröidään). En tiedä siirtyykö tuo käyttäjältä toiselle siltä osin mitä on jäljellä mutta ainakin itse ymmärsin oman Cupra Bornini 3v softaosuuden alkavan siitä kun sen rekisteröin ja toki päättyvän sitten kolmen vuoden päästä siitä vaikka olisikin useita omistajia välissä.
 
Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..
En ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.
 
Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin :poop:
En ehkä tuota appi-hommaan nyt niin stressaisi, kun just saivat sen kaupan pystyyn. Varmasti on vielä bittiä korjattavana, joka korjaantuu suht pian. Enemmän olisin huolissani uuden version kireäksi viritetystä jousituksesta, ajotuntuma kyllä parani, mutta muuten hyi helvetti. Paljon pientä ovat korjanneet, mutta silti kyllä liian vähän perusongelmia. Edelleen se takaluukku on matala, ongelmallinen spoileri aiempaakin pidempi, kääntösäde iso, sisustan laatu vähän sinnepäin kestävyyden ja räminöiden osalta, infotainment edellen outo käyttöliittymältään vaikka vähän on kuorrutettu ja nopeutettu aavistuksen. Nykyisen mallin omistajan ei kyllä mitään syytä harkita päivitystä.
 
En ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.
Juu, 3 vuotta noissa alkujaan tuli ja seuraa tietty autoa kunnes maksettu aika loppuu. Ja Hynyn kesti saada se (jatkolisenssi)kauppa pystyyn vähän pidempään :D
 
Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin :poop:
Hommaa Ariya!
 

ID2 tulee 2026 ”MEB+” cell-to-pack LFP:llä ja ilmeisesti VAG:n kansanautot alkavat muuttua LFP-suuntaan vähitellen.

”We will come in with MEB Plus across the models, including ID 3, ID 4, ID 7. They will have LFP.”
Tuo nostaakin jo ID2 haluttavuutta. Vähän kiinnostaisi tuo seuraavaksi autoksi, jos akkupuoli saadaan suunnilleen byd blade2 tasolle.
 
Tuo nostaakin jo ID2 haluttavuutta. Vähän kiinnostaisi tuo seuraavaksi autoksi, jos akkupuoli saadaan suunnilleen byd blade2 tasolle.
Saksalaiset youtubet kertovat, että tarkoitus on saada LFP-kennot ulos omasta tehtaasta, mutta ensimmäiset autot tuotetaan kiinakennoilla kun ei ole varmuutta miten uuden linjaston ylösajo onnistuu.

Joten ties vaikka olisi oikeasti byd-bladea…
 
Ihan varteenotettava vaihtoehto. Pitää vaan puntaroida, että onko toi max 130 kW pikalatausteho sellainen ominaisuus, jonka kanssa voisi elää :D ja hämmentää tuo tehokkaimman Nismo-version 25 % suurempi WLTP-kulutus vrt. muut saman akkukoon varustelutasot.
Koeajolle vaan. Jos pikalatausta tarvii useamman kerran viikossa niin tehokkaammasta DC-latauksesta on varmasti hyötyä. Jotkut ovat kokeneet myös latausrajan puuttumisen ongelmaksi. Ei tämä oikeasti kyllä ongelma ole, ellei jostain syystä säilytä akkua pitkiä aikoja 100% latauksessa. Akut noin muutenkin kestävät käyttöä oikein hyvin.

Plussana taas sitten softavikoja ei kyllä pitäisi olla odotettavissa toisin kuin melkein kaikissa muissa sähkäreissä :)
 
En ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.
Oma id3 oli pari vuotta vanha, mutta kun osti ja rekistöröidyin sain, ihan täydet kolmevuotta taas.. ihmettelisin jos autovalmistajat alkais "rankaiseen" käytetyn ostajia...
 
Missä kohtaa tuossa puhuttiin valmistusvuodesta? Kuulostaa jotenkin erikoiselta, että käytettyyn autoon saisi tuon kolmeksi vuodeksi uudelleen ellei sitten vain käynyt tuuri ja alkuperäinen omistaja ei koskaan rekisteröinyt sitä (tai oli esim. joku käytetty esittelyauto, jossa noita harvemmin rekisteröidään). En tiedä siirtyykö tuo käyttäjältä toiselle siltä osin mitä on jäljellä mutta ainakin itse ymmärsin oman Cupra Bornini 3v softaosuuden alkavan siitä kun sen rekisteröin ja toki päättyvän sitten kolmen vuoden päästä siitä vaikka olisikin useita omistajia välissä.
Nimen omaan uusi omistaja (kuten mun kohdalla) sai uuden ajan alusta.. ei ollu palvelut sidottu vuoteen koska myyty ekan kerran
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 699
Viestejä
4 778 619
Jäsenet
77 661
Uusin jäsen
b456s

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom