Yleistä keskustelua sähköautoista

Nimen omaan uusi omistaja (kuten mun kohdalla) sai uuden ajan alusta.. ei ollu palvelut sidottu vuoteen koska myyty ekan kerran
Niin, puhuin 3v jakson sitomisesta rekisteröinnin (käyttäjän tekemän) alkuun, en myyntihetkeen. Myyntihetkeen sitominen kuulostaisikin oudolta. Tiedätkö oliko kukaan aiemmin rekisteröinyt autoa sovellukseen VINillä ja ottanut sitä ilmaisjaksoa käyttöön? Jos ei niin tietenkin saat sen. Jos kyllä niin hyvä tietää mutta kuulostaisi hyväksikäytettävissä olevalta systeemiltä. Tuntuisi vain loogiselta, että yhdellä VINillä on kerran aktivoitavissa tuo 3v ilmaisjakso ja sitten sen päätyttyä se oli siinä. En ole kuitenkaan perehtynyt asiaan, kun ei ole tullut tarvetta.
 
Niin, puhuin 3v jakson sitomisesta rekisteröinnin (käyttäjän tekemän) alkuun, en myyntihetkeen. Myyntihetkeen sitominen kuulostaisikin oudolta. Tiedätkö oliko kukaan aiemmin rekisteröinyt autoa sovellukseen VINillä ja ottanut sitä ilmaisjaksoa käyttöön? Jos ei niin tietenkin saat sen. Jos kyllä niin hyvä tietää mutta kuulostaisi hyväksikäytettävissä olevalta systeemiltä. Tuntuisi vain loogiselta, että yhdellä VINillä on kerran aktivoitavissa tuo 3v ilmaisjakso ja sitten sen päätyttyä se oli siinä. En ole kuitenkaan perehtynyt asiaan, kun ei ole tullut tarvetta.
No ilmeisesti samasta juteltiin, saatoin vaan si tulkita väärin.
Mutta aika perseestä on et valmistajat tällä kolmella tms vuodella koittavat saaha autoja vaihtumaan, tätä ei ollu fossiilisilla.. sähkikset antaa jotain toviks ja si lisää rahaa..jos haluat ajella tutulla autolla tai vaihda
 
No ilmeisesti samasta juteltiin, saatoin vaan si tulkita väärin.
Mutta aika perseestä on et valmistajat tällä kolmella tms vuodella koittavat saaha autoja vaihtumaan, tätä ei ollu fossiilisilla.. sähkikset antaa jotain toviks ja si lisää rahaa..jos haluat ajella tutulla autolla tai vaihda
Ei tämä nyt sinänsä taida olla mikään käyttövoimaan liittyvä asia. Ei ennen vain ollut niin monessa autossa kaikenmaailman online-palvelua ja etäohjausta. Eikä kai nyt kukaan oikeasti vaihda autoa sen takia, että 10€/kk (vai mitä nyt maksaakaan) palvelun ilmaisjakso päättyy? Maksaa siitä sitten rahaa, jos kokee sen hintansa arvoiseksi tai vaihtoehtoisesti lakkaa käyttämästä. Kyllähän se auto edelleen tekee ne auton asiat vaikkei olisi noita palveluita käytössä. En mä ainakaan näe tuossa Cupra Connectissa/mobiilisovelluksessa juuri muuta aidosti hyödyllistä kuin mahdollisuuden ohjata lataamista ja ilmastointia etänä. Noin muuten tuo on ehkä yksi surkeimpia sovelluksia mihin olen nykypäivänä törmännyt (hidas, epäluotettava, tönkkö).
 
Oma id3 oli pari vuotta vanha, mutta kun osti ja rekistöröidyin sain, ihan täydet kolmevuotta taas.. ihmettelisin jos autovalmistajat alkais "rankaiseen" käytetyn ostajia...
Minä ostelin juuri viikko sitten käytetyn ID.3:n ("suomiauto"), jossa se alkuperäinen kolmen vuoden ilmaisjakso oli jo käytetty. Olin valmis makselemaan omasta osuudesta, mutta hieman yllättäen sain täyden kalenterivuoden ilmaisaikaa minäkin. Aiemmin samalla tunnarilla oli muutama vuosi sitten uutena ostettu ID.3 ja siinä oli se täydet kolme vuotta.
 
Minä ostelin juuri viikko sitten käytetyn ID.3:n ("suomiauto"), jossa se alkuperäinen kolmen vuoden ilmaisjakso oli jo käytetty. Olin valmis makselemaan omasta osuudesta, mutta hieman yllättäen sain täyden kalenterivuoden ilmaisaikaa minäkin. Aiemmin samalla tunnarilla oli muutama vuosi sitten uutena ostettu ID.3 ja siinä oli se täydet kolme vuotta.
Luulisi, että autofirmat tarjoavat noita ilmaisvuosia mielellään kaupantekijäisiksi kun se ei maksa heille mitään…
 
Kyllä kaikki online-palvelut on tulleet käytetyn ostajallekin ilmaiseksi itselle ainakin vuodeksi tai kahdeksi. Sekä polttiksissa että sähköissä on ollut aina uudelle omistajalle joku jakso tarjolla. Kolmea eri merkkiä tullu kokeiltua.
 
Kun keväällä tuli 3v täyteen niin ihme kyllä oli hinnoittelu 2v jatkolisurille ihan ok. Ei tarvinnut miettiä vaikka auto lähtee ensi kuussa vaihtoon.

1747731504855.png

 
Jotain muutakin sisältöä kuin sähkölaskut:

10 Electric Cars That Failed The Moose Test!



Tiivistelmä Reddit keskustelusta:

* Smart #1 Braubus 65kph, bad tires, bad electronic stability
* BYD Han 77kph, understeer low rolling tires
* Ford Mach-E 70kph, slow steering, delayed stability control
* VW ID4 73kph, understeer low rolling tires
* Kia Soul EV 68kph, lack of structural agility
* Skoda Enyak IV, 67kph dynamic driving problems
* Mazda MX-30 74kph, below expectations for small SUV
* Honda E 75kph, below expectations for small city car
* Audi E-tron Sportback 75kph, below expectations for performance vehicle
* BMW xdrive iX40 74kph, below expectations for performance vehicle

Honorable mention to the Tesla Model 3 for completing the test at 83 kph which is considered outstanding as the record speed is 86 kph set by the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey which uses a large wing for downforce.
 
* Honda E 75kph, below expectations for small city car
* Audi E-tron Sportback 75kph, below expectations for performance vehicle
* BMW xdrive iX40 74kph, below expectations for performance vehicle

On taas kommentit sitä itseään, joku voisi kertoa näille reddit-sankareille että pienet city-autot eivät todellakaan ole hyviä väistötesteissä koska ne ovat yleensä niin kapeita suhteessa korkeuteen, Honda E:kin on about 10cm korkeampi ja kapeampi kuin Model 3.

Samaten E-tron Sportback ja iX40 on paljon isompia ja raskaampia kuin Model 3. Olisi ollut kiva nähdä Model Y samassa testissä, tuskin pääsee samaan kuin Model 3 sekään. Model 3 on noista autoista ainoa ns. matala sedan/coupe, mitenköhän i4 olisi menestynyt?
 
On taas kommentit sitä itseään, joku voisi kertoa näille reddit-sankareille että pienet city-autot eivät todellakaan ole hyviä väistötesteissä koska ne ovat yleensä niin kapeita suhteessa korkeuteen, Honda E:kin on about 10cm korkeampi ja kapeampi kuin Model 3.

Samaten E-tron Sportback ja iX40 on paljon isompia ja raskaampia kuin Model 3. Olisi ollut kiva nähdä Model Y samassa testissä, tuskin pääsee samaan kuin Model 3 sekään. Model 3 on noista autoista ainoa ns. matala sedan/coupe, mitenköhän i4 olisi menestynyt?

Tuo Redditistä laittamani tiivistelmä on siis koottu videosta mitä siinä sanottiin jokaisesta autosta, ei reddit keskustelijan suusta.

YouTube videon kommentista:

Model Y did as well as the Model 3 (and Taycan) passing the test with 83km/h.

Tossa vielä linkki Reddit keskusteluun joka jäi puhelimella postauksen rajoituksien vuoksi laittamatta aiempaan:

 
Jotain muutakin sisältöä kuin sähkölaskut:

10 Electric Cars That Failed The Moose Test!



Tiivistelmä Reddit keskustelusta:

* Smart #1 Braubus 65kph, bad tires, bad electronic stability
* BYD Han 77kph, understeer low rolling tires
* Ford Mach-E 70kph, slow steering, delayed stability control
* VW ID4 73kph, understeer low rolling tires
* Kia Soul EV 68kph, lack of structural agility
* Skoda Enyak IV, 67kph dynamic driving problems
* Mazda MX-30 74kph, below expectations for small SUV
* Honda E 75kph, below expectations for small city car
* Audi E-tron Sportback 75kph, below expectations for performance vehicle
* BMW xdrive iX40 74kph, below expectations for performance vehicle

Honorable mention to the Tesla Model 3 for completing the test at 83 kph which is considered outstanding as the record speed is 86 kph set by the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey which uses a large wing for downforce.

Ruotsin Tekniikan maailma kirjoittaa "Good cars can handle just over 70 km/h, the really good ones just over 80 km/h.".
Eikö nämä ole ihan hyviä tuloksia? Tiivistelmä lähinnä kertoo mitä rajoilla tapahtui.
 
Ruotsin Tekniikan maailma kirjoittaa "Good cars can handle just over 70 km/h, the really good ones just over 80 km/h.".
Eikö nämä ole ihan hyviä tuloksia? Tiivistelmä lähinnä kertoo mitä rajoilla tapahtui.

70km/h hyvän auton merkkinä kuulostaa erikoiselta ainakin lainaten tätä Wikipedian tekstiä:

In order to qualify as a "pass" the vehicle must successfully navigate the course at 72 km/h (45 mph).

Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen.

Ja jos videon autovalinnat mietityttää, niin kannattaa huomioida km77:lta löytyvän nuo testit vaikka mistä autosta.





Itse tuloksien arvioinnin jätän muille ihmisille.

E: Tai no... "Good cars can handle just over 70 km/h" niin kai tuo just over voisi meinata tuota 72 km/h, eli toisin sanoen hyvät autot just pääsee tuon läpi ja todella hyvät saa enemmän.

E2: Lisätään vertailuksi vielä tämä:

"As of February 2025 the current record holder is the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey at 86 km/h (53.4 mph).[14] The previous record holder was the Citroën Xantia 3.0i V6 Activa at 85 km/h (52.8 mph), holding the record for 26 years.[15]"

E3: Kannattaa vielä ottaa huomioon, että eri sivustojen/lehtien tekemiä testejä ei kannata vertailla keskenään. Wikipediasta ottamani lainaukset käsittelee ruotsalaista Teknikens Världiä, joka on tehny tuota testiä melko paljon ja heidän testituloksissa on hieman eroa:

 
Viimeksi muokattu:
70km/h hyvän auton merkkinä kuulostaa erikoiselta ainakin lainaten tätä Wikipedian tekstiä:

In order to qualify as a "pass" the vehicle must successfully navigate the course at 72 km/h (45 mph).

Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen.

Ja jos videon autovalinnat mietityttää, niin kannattaa huomioida km77:lta löytyvän nuo testit vaikka mistä autosta.





Itse tuloksien arvioinnin jätän muille ihmisille.

E: Tai no... "Good cars can handle just over 70 km/h" niin kai tuo just over voisi meinata tuota 72 km/h, eli toisin sanoen hyvät autot just pääsee tuon läpi ja todella hyvät saa enemmän.

E2: Lisätään vertailuksi vielä tämä:

"As of February 2025 the current record holder is the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey at 86 km/h (53.4 mph).[14] The previous record holder was the Citroën Xantia 3.0i V6 Activa at 85 km/h (52.8 mph), holding the record for 26 years.[15]"

E3: Kannattaa vielä ottaa huomioon, että eri sivustojen/lehtien tekemiä testejä ei kannata vertailla keskenään. Wikipediasta ottamani lainaukset käsittelee ruotsalaista Teknikens Världiä, joka on tehny tuota testiä melko paljon ja heidän testituloksissa on hieman eroa:


"Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen." Hyväksytty tai hylätty on ainut arvosana jonka tuosta voi saada. Loppu on risuja tai ruusuja. Ja kuten sanoit niin testin läpäisyraja voi yksinkertaisesti vain olla korkea ja vain hyvä auto sen läpäisee.
 
70km/h hyvän auton merkkinä kuulostaa erikoiselta ainakin lainaten tätä Wikipedian tekstiä:

In order to qualify as a "pass" the vehicle must successfully navigate the course at 72 km/h (45 mph).

Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen.

Ja jos videon autovalinnat mietityttää, niin kannattaa huomioida km77:lta löytyvän nuo testit vaikka mistä autosta.





Itse tuloksien arvioinnin jätän muille ihmisille.

E: Tai no... "Good cars can handle just over 70 km/h" niin kai tuo just over voisi meinata tuota 72 km/h, eli toisin sanoen hyvät autot just pääsee tuon läpi ja todella hyvät saa enemmän.

E2: Lisätään vertailuksi vielä tämä:

"As of February 2025 the current record holder is the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey at 86 km/h (53.4 mph).[14] The previous record holder was the Citroën Xantia 3.0i V6 Activa at 85 km/h (52.8 mph), holding the record for 26 years.[15]"

E3: Kannattaa vielä ottaa huomioon, että eri sivustojen/lehtien tekemiä testejä ei kannata vertailla keskenään. Wikipediasta ottamani lainaukset käsittelee ruotsalaista Teknikens Världiä, joka on tehny tuota testiä melko paljon ja heidän testituloksissa on hieman eroa:



Olipas hurja veto Bemulta, onko tossa Race pack varustelussa luistonesto vedetty minimiin vai mikäköhän selittää ton, todella rajusti lähti takapää irti.
 

Kyl nuo valmistajien takuut on yks saatanan viidakko tääl Euroopassa.
 

Kyl nuo valmistajien takuut on yks saatanan viidakko tääl Euroopassa.
Kalliiksi tulee nuokin romut.
 
Samasta syystähän Toitsu ei korvaile rav-4 plugarin liitinvikoja, johtosarja kun hapettuu niin se on normitakuun alla, ei akkutakuun.
 
Hämmentäviä vikoja kyllä nuo liitinongelmat joita sähkäreiden/hybridien kanssa näkyy. Jos liitin ei kestä auton pohjassa sään armoilla niin eikö niitä voisi piilottaa jonnekin pohjan suojalevyjen alle? Jopa jonkinlaiseen koteloon?
 
Oliko jossain tarkempi kuvaus MIKSI ei mennyt takuuseen? Vm21 auto, oliko kilsat menneet yli takuurajan?
Tuontiauto ? Huoltohistoria epäselvä ? Kyllähän tuollainen nyt virhevastuun piikkiin pitäisi mennä jos noin tuoreesta liittimet pettää.

Olisi aina kiva tietää näistä tarinoista niiden taustat.
 
Virhevastuu jos viittii vääntää eikä tarvitse autoa nyt ajoon, tai yritysauto jolloin turha kysellä kans mitään mistään.
 
Honorable mention to the Tesla Model 3 for completing the test at 83 kph which is considered outstanding as the record speed is 86 kph set by the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey which uses a large wing for downforce.
Näissä väistötesteissä pitää huomioida, että Tesla taitaa olla ainoa, jolla jarrutetaan (regenillä) jo ennenkuin väistöön edes tullaan. Kun muilla autoilla ei regen-jarruteta ja tullaan siten lujempaa itse väistötilanteeseen. Regenjarrutus auttaa paljon tuossa väistössä kun väistöön ei tullakaan sillä vauhdilla kun sisääntuloporttiin on tultu.

Tämän huomaa tuosta Tesla Model Y -testistä hyvin (linkki). Videokuvassa jarruvalot ovat päällä kun taas Bemarissa ei ole. Ja Teslan nopeudet on:

Alku: 82 km/h
Keskikohta: 64 km/h
Loppu: 21 km/h

Bemarilla vastaavat, eli bemari tulee paljon lujempaa loppuosaan rataa kuin Model Y:

Alku: 76 km/h
Keskikohta: 66 km/h
Loppu: 41 km/h

Vaikuttaa paljon tuohon lopputulokseen kun toisilla autoilla jarrutetaan ja toisilla ei.
 
Hirvitestin ehdoton erikoisuus on 90-luvun Citikan huikea tulos. Onkos joku päässyt ajamaan tuollaisella aktiivijousitetulla vanhalla sitikalla?
 
Hirvitestin ehdoton erikoisuus on 90-luvun Citikan huikea tulos. Onkos joku päässyt ajamaan tuollaisella aktiivijousitetulla vanhalla sitikalla?
Minulla oli semmoinen käyttöautona kolmisen vuotta. Onhan se täysin epätodellinen laite ajaa, todellakin susi lampaan vaatteissa.

Aikoinaan saksassa bemarikuskit hiillostivat näitä autobahnin ausfahrtin tiukkenevissa kurveissa, että kyllä minä perkele pystyn yhtä kovaa mutkaan menemään kuin tuollainen sitikanromu. Sitikkakuskit pääsivät naureskelemaan kun bemari kyntikin nurmikolla tangentin suuntaisesti.

Kovasti alitehoinen laite tehokkaimmallakin koneella.

Edit. Kuvailen vielä ajotuntumaa tarkemmin. Kun auto ei käytännössä kallistu ollenkaan se aloittaa kääntymisen heti ratin osoittamaan suuntaan. Activa tuntuu äärimmäisen jäykältä (suorastaan lihaksikkaalta) käänneltäessä, mutta suoraan mennessä se rentoutuu ja ylittää epätasaisuudet mukavasti, kuitenkin paljon jäykemmin kuin normixantia.

Epätodellisin osuus on se pidon määrä mitä 205/60-15 renkaista irtoaa. Kerran tarkoituksella testasin miten kovaa pitää asfaltilla ajaa jotta pito ylittyy. Ajoin 110kmh (kauan sitten) kehä ykkösellä muistaakseni hakunilan tiukkaan exit-ramppiin. Auto lähti hetkeksi tasaiseen nelipyöräluistoon joka oli todella helppo napata haltuun korjausliikkeellä.

Saakeli että sitikka teki joskus mielenkiintoisia laitteita, nämä nykyiset ovat tylsää paskaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
277 848
Viestejä
4 781 540
Jäsenet
77 681
Uusin jäsen
Korsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom