Yleistä keskustelua sähköautoista

Kyllä muistaakseni teslaan löytyi ainakin valmiita. Ja tuollainen koroke jousen alle ei vaadi edes muutoskatsastusta…
 
Siinä teille maavaraa kaipaaville: Isuzu's first electric pickup is here and it's a beast: Meet the new D-MAX EV
Ei kyllä kovin kummoinen range tosin, mutta ainakin monikäyttöinen! Eikä maksa maltaita 5-paikkaisena tosin kun dinoveljensä.
Tyyliin kun kuuluu niin vähän pitää aina valittaa. Maavaraahan tuossa on saman verran kuin jossain vanhassa Volvon XC70. Parempi tietysti sekin kuin vähemmän.
Maavaraan palatakseni niin eikö autoihin saa korotussarjoja alustaan? Madallussarjoja näyttäisi olevan joka paikassa.
Onhan noita joitain tarjolla mutta ei ihan joka malliin. Jotkut noi ilma-alustojakin uudelleen ohjemoi eri korkeuksille tai sitten muuttavat anturin varsia.

M1 autoa saisi 100mm lain mukaan korottaa muutoskatsastamalla. M1G taas ilmeisesti 150mm, en tiedä onko tuossa luokassa yhtään sähköautoa vielä
 
Kaikki jousitukseen kohdistuvat muutokset vaativat muutoskatsastuksen 1.1.1998 käyttöönottoa uudemmissa autoissa.

My bad. "Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet.", nämä siis ilman että tarvitsee esittää valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistusta (mutta kuitenkin muutoskatsastuksen tarvitsee).


M1 autoa saisi 100mm lain mukaan korottaa muutoskatsastamalla. M1G taas ilmeisesti 150mm, en tiedä onko tuossa luokassa yhtään sähköautoa vielä

G-mese?
 
En siellä kyllä tuollaista alumiinista suojaa nähnyt mitä joskus katoin. Onko tuo Sarahin versio joku US/Australia spec?

Oliks täällä joku Solterran omistaja joka voisi käydä kyykkimässä?
Vastataanpa nyt kun viimein tuli renkaat vaihdettua ja viitsi kyykähtää auton vieressä, samanlainen alumiinisuoja siellä on. Samalla voisi omia käyttökokemuksia raportoida: 11tkm takana, auto oli pajalla 2kk ilpin kompuraa odottaen, mutta muuten pelannut hyvin. Osien saatavuus siis varsin hidasta, noita kompuroita mennyt aika paljon foorumien perusteella, toivotaan että uusi revisio on kestävämpi. Kohta saa viedä ensimmäiseen huoltoon siis, vaimo sopivasti valittikin raskaista ovista niin niiden rasvaus siellä ainakin tehdään konkreettisena toimena🙃
 
Pitäisi i4 viedä ensimmäiseen huoltoon niin aika edullista on bemariksi huolto kun reilu 150€ 2-vuoden välein vaikka sähkikselle tuskin paljon mitään tehdään paitsi jotain kattellaan että onko ok vai ei ja jarrunesteet vaihtuu. Ihan jees kun ainakin edellisissä polttiksissa sieltä tulee video mitä ovat kattoneet ja missä kunnossa alapuolelta/ripustuksissa jne mikäkin on.

Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
 
Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
No orkkis on varmasti parempi kuin motonetin hinnat alkaen suodatin.

Parempi vertailukohta on esim. Mann filtersin suodattimet, jotka näkyy olevan versiosta riippuen motonetissä tuohon i4:een 50-70e.
 
Pitäisi i4 viedä ensimmäiseen huoltoon niin aika edullista on bemariksi huolto kun reilu 150€ 2-vuoden välein vaikka sähkikselle tuskin paljon mitään tehdään paitsi jotain kattellaan että onko ok vai ei ja jarrunesteet vaihtuu. Ihan jees kun ainakin edellisissä polttiksissa sieltä tulee video mitä ovat kattoneet ja missä kunnossa alapuolelta/ripustuksissa jne mikäkin on.

Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
Millainen homma tuo suodattimen vaihto on? Joissain se on 2 min homma kun toisissa pitää purkaa hanskalokerot ym. ja ähistä pari tuntia sokkona kädet verillä.
 
Millainen homma tuo suodattimen vaihto on? Joissain se on 2 min homma kun toisissa pitää purkaa hanskalokerot ym. ja ähistä pari tuntia sokkona kädet verillä.
I4:ssa juuri tuo jälkimmäinen. Jotain piuhojen irroitusta jne. hanskalokeron alla.
Näyttäisi olevan lähinnä tuo ilmansuodattimen vaihto ja jarrunesteet vissiin sähköbemareissa 2v kohdalla.
 
I4:ssa juuri tuo jälkimmäinen. Jotain piuhojen irroitusta jne. hanskalokeron alla.
Näyttäisi olevan lähinnä tuo ilmansuodattimen vaihto ja jarrunesteet vissiin sähköbemareissa 2v kohdalla.
BMW i4:ssä on juuri tuollainen parin minuutin vaihto, eikä tarvitse purkaa hanskalokeroa. Toki Miissä on vielä nopeampi vaihto, mutta se ja sama kestääkö vaihto minuutin vai kaksi, kun suodattimen hommaaminen kestää eniten.

1. Kaksi klipsiä kierretään 90 astetta auki jalkatilan suojapaneelista. Yht. 10 s.

2. Nyppästään sormin jalkatilan lampun liitin irti. 5 s.

3. Sormella putki pois tieltä. 5 s.

4. Raikkarin luukun kaksi lyhyehköä ruuvia auki. Yht. 20 s.

5. Luukku auki. 5 s.

6. Filsun vaihto (lovi vasempaan ylänurkkaan). 10 s.

7. Kohdat 1-5 käänteisessä järjestyksessä. Alle minuutti.

Sisäkierto on hyvä olla päällä minimipuhalluksella, jottei ole riskiä vaurioittaa sisäkierron läppää.

 
BMW i4:ssä on juuri tuollainen parin minuutin vaihto, eikä tarvitse purkaa hanskalokeroa. Toki Miissä on vielä nopeampi vaihto, mutta se ja sama kestääkö vaihto minuutin vai kaksi, kun suodattimen hommaaminen kestää eniten.

1. Kaksi klipsiä kierretään 90 astetta auki jalkatilan suojapaneelista. Yht. 10 s.

2. Nyppästään sormin jalkatilan lampun liitin irti. 5 s.

3. Sormella putki pois tieltä. 5 s.

4. Raikkarin luukun kaksi lyhyehköä ruuvia auki. Yht. 20 s.

5. Luukku auki. 5 s.

6. Filsun vaihto (lovi vasempaan ylänurkkaan). 10 s.

7. Kohdat 1-5 käänteisessä järjestyksessä. Alle minuutti.

Sisäkierto on hyvä olla päällä minimipuhalluksella, jottei ole riskiä vaurioittaa sisäkierron läppää.


Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
 
Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
Ix:n sulat tosiaan satkun, mutta Saksasta saa n.60-70€. Raitisilmasuodattimen vaihto on myös iX:ssä hankala. Vaan videon avulla onnistunee.
 
ei edes valttamatta ole. harva se kerta TM tai muissa vastaavissa testeissa eroja ei ole tai erot ovat jota halvemman eduksi. Suomessa raitisilman suodattimet ovat lahinna allergikoille.
Yleistäen, Tarvikkeenakin on monenlaatuista, ja Suomessa jonkinlainen raitisilmasuodatin on ihan paikallaan (*, hyvä suodattavuus tarve voi riippua missä ja koska ajelee, ja matkustajien herkkyyttäkään kannata ohittaa.

Sitä en tiedä kuinkapaljon eri suodattimilla on eroa miten ne kestää meidän oloissa (pakkanen, kosteus jne), silläkin varmaan merkitystä mikä automalli (miten sijoitus ja mitoitus toteutettu). Mutuilen kuitenkin että eroja tuossakin. Pienellä otannalla merkittäviä eroa mallikohtaisten tarvikkeiden välillä suodatuksessa.

Kyseistä automallista en tiedä,

(*
Siellä on sen suodattimen jälkeen ihan tekniikkaakkin, vaikka matkustajia ei haittaisi mitä suuttimista tulee.


Edit vielä kerran.

Jos jotain satunnaista itse tilattua suodatinta tunkee, niin yrittää hahmottaa mitensijoittuu mahdolliseen sähkölämmityksen vastuksiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
Toisaalta itse tykkään siitä että huollot on helpot kun mieluummin teen itse kun vien johonkin. Kun tuntuu siltä että helpompi vaan tehdä itse kun varailla jotain aikoja jne. Varsinkin kun minun on usein täysin mahdotonta sanoa paria päivää aikaisemmin että joku arkipäivän aika sopii, koska työreissuja tulee parhaimmillaan tunnin varoitusajalla.

Kaikki huollot saa tehtyä aina keväällä ja syksyllä samalla kun vaihtaa renkaat. Tosin omassa autossani nämä huollot ovat siis lähinnä jarrujen putsaus ja raitisilmasuodatinten vaihto tarvittaessa. Pyyhkijänsulat olen vaihtanut ihan vaan puuilon pihalla josta ne saa hintaan 25€ ja vaihto noin minuutin homma.
 
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. Tuttu auto, ollut ennenkin, mahdolliset vikakohteet ja sudenkuopat (jäätyvät jarrut, luistonestoa ei saa pois päältä etc.) kyllä etukäteen tiedossa. Lisäksi nykyisestä sähkäristä saanut todella hyvät vaihtotarjoukset.

Mutta.

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.
 
Ehkä aika ei ole kypsä auton vaihdolle kun tartutaan lillukanvarsiin. Poimii sieltä itselle ne tärkeimmät varusteet ja muut on plussaa siihen päälle. Renkaat yms. saanee tingattua ennen ku laittaa nimen paperiin.
Oikeassa lienet. Ehkä en vaan ole tottunut tähän, että on näin paljon valikoimaa. Aina ollut huono valitsemaan asioita.
 
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. Tuttu auto, ollut ennenkin, mahdolliset vikakohteet ja sudenkuopat (jäätyvät jarrut, luistonestoa ei saa pois päältä etc.) kyllä etukäteen tiedossa. Lisäksi nykyisestä sähkäristä saanut todella hyvät vaihtotarjoukset.

Mutta.

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.
Omasta ID3:sta kyllä saa luistoneston pois päältä. Ilmeisesti softissa on eroja sitten? Tuo on just ennen faceliftiä tehtyjä autoja.

Sähköautossa on helppo valinta ottaa vähiten ajettu, kun akkutakuun loppuminen tulee sitten vähän hitaammin vastaan. Jos ottaa tommoisen että melkein heti loppuu, niin sama ottaa sitten reilulla alennuksella sellainen jossa se on jo päättynyt, kun tuntuu olevan aika selkeä vaikutus hintaan.
 
Omasta ID3:sta kyllä saa luistoneston pois päältä. Ilmeisesti softissa on eroja sitten? Tuo on just ennen faceliftiä tehtyjä autoja.
Kyllä vaan, 2023 malleissa vasta tuli mahdollisuus ottaa pois päältä. Käytännössä erottaa ulkopuolelta siitä, että jos on sivututkat, saa myös luistoneston pois.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. Tuttu auto, ollut ennenkin, mahdolliset vikakohteet ja sudenkuopat (jäätyvät jarrut, luistonestoa ei saa pois päältä etc.) kyllä etukäteen tiedossa. Lisäksi nykyisestä sähkäristä saanut todella hyvät vaihtotarjoukset.

Mutta.

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.

Been there done that. Meillä sama homma kun autoa ostettiin, osa ominaisuuksista oli vähän niinkuin "pakollisia" ja koitin sitten tehdä exceliä siitä mitkä ominaisuudet löytyi mistäkin merkistä, vuosimallista ja varustelutasosta, ja se oli aikamoista salapoliisityötä kun ominaisuudet oli vaihtuneet käytännössä joka vuosi ja niissä oli eroa maiden välillä joten sitten kaikenmaailman facebookryhmistä ja foorumeilta kaivoin esitteitä ja kyselin ihmisiltä (se oli muuten virhe, sillä jos joku on pihalla auton perusominaisuuksista niin sellaisen omistaja). Sama homma kun kysyy myyjältä jotain niin eihän ne oletuksena tiedä, mutta lupaavat selvittää ja eivät sähköpostitse uskalla luvata jos eivät ole varmoja jne.

Ja sitten kun käytännössä mikään potentiaalinen autoyksilö ei ole koeajettavissa (tai ei ole hinkua lähteä koeajamaan johonkin 200km-500km päähän) niin lopputulos on mitä on.

Siinä mielessä Tesla on jotenkin kiehtova automerkki vaikka onkin joltain osin alkeellinen, ettei niissä ole monimutkaista ja ristiriitaista (ja suorastaan typeriä) erilaisia varustetasoja.
 
Kaikesta voi tehdä vaikeaa. Paras vaan kirjata ylös mitkä varusteet haluat ja sitten ostat yksilön missä ne on.

Sehän siitä juuri tekee sitä haastavaa jos käytettyä ostaa. Jos haluaa ominaisuudet x, y ja z niin mistä merkistä, mallista, vuosimallista, mistä varustetasosta ja minkä maan sellaisista ne löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän siitä juuri tekee sitä haastavaa jos käytettyä ostaa. Jos haluaa ominaisuudet x, y ja z niin mistä merkistä, mallista, vuosimallista, mistä varustetasosta ja minkä maan sellaisista ne löytyy.

Aivan, ja käytännössä jostain on valmis tinkimään enemmän kuin jostain toisesta, ja kaikella on hintansa.

Jotkut tekee muistilistan, missä perusasioiltakin tutuvat jutut, ja kun potenttiaalisia potkii, niin ei unohdu, ruksii ne mitä löyty.

Onhan se uutta katsellessakin vähän sama, se missä kaikki haluamat ei välttämättä se auto minkä haluaa ja valitsee.
 
Siinä mielessä Tesla on jotenkin kiehtova automerkki vaikka onkin joltain osin alkeellinen, ettei niissä ole monimutkaista ja ristiriitaista (ja suorastaan typeriä) erilaisia varustetasoja.
Kovasti vaan tuntuu, että kun joku on Teslaa ostamassa, niin tulee hirvee litanja mitä muutoksia tuotannossa missäkin vaiheessa on autoon tehty. Siis vaikka "sama" auto ollut kyseessä.

Oma osansa näissä vertailuhankaluuksissa on myyjät, jotka eivät todellakaan ymmärrä mitä ovat myymässä. Tai vaihtehtoisesti ketunhäntä kainalossa. Tuli tuossa id.3 tai born vastaan, jota myytiin 2025 mallina vaikka sisustasta näki kyseessä olevan vanha 2024 alun versio.
 
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. .

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.
Samassa suossa olimme hetki sitten ja päädyin ettei ID3 ole vaihtoehto( ensinnä budjetti ostajalla oli 18 000 ja oma osallistumishalu heikko, etenkin jos kyseessä on ID3). Tein hakuja eri varusteilla ja huomasin ettei myyjäliike edes jaksa rastittaa niitä oikein ja kuvaus on ristiriidassa toiminnelistan kanssa. Lisäksi vuosiluku ei kertonut aina varustetasosisällöstä sen enempää.


Sama oli kyllä valitun kvintetinkin suhteen; varustelistalla oli etenkin tuontiautoissa 360-kamera mutta autoissa on ainoastaan takakamera. Näissä Hullunpäiväautoissa oli lisäksi varustetaso vaihdettu tasoa korkeammalle kun mittaristo oli muuttunut vaikka muuten varustetaso oli tasoa alhaisempi.

Lopulta päädyimme 2008:aan, josta puuttuu em. 360-kamera ja ACC kun kumpaakaan ei oikeasti tarvitse mihinkään jos osaa olla hereillä autossa( avustavia ja mukavia ovat toki). Ja navigointikin jäi puuttumaan vaikka ominaisuuslistalla se monasti mainitaankin. Mutta eipä tuolla budjetilla ja ostajan tyylivaatimuksella ole vaihtoehtoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 415
Viestejä
4 763 996
Jäsenet
77 456
Uusin jäsen
AkiNieminen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom