Yleistä keskustelua sähköautoista

En tiedä miksi alhaiset WLTP-lukemat hymyilyttää mutta esimerkiksi se, että 500 litran tavaratilaan ei mahdu 320 litran jääkaappia, ei. Ovat kumpikin yhteismitallisia mittaustuloksia.
No kyllähän muotokin vaikuttaa, ja 320l jääkaappi on sisältään sen.. siinä on viellä koneisto ja eritys yms päälle
 
Kyseessä kuitenkin molempien osalta wltp luku joten voisi kuvitella että molemmissa sitten lukemat heittää saman verran.
WLTP mitataan pääosin moottorinopeutta pienemmällä vauhdilla. Ajoneuvon aerodynaamiikaasta yms riippuen heitto WLTP:sitä nopeaan pitkän siivun ajoon voi siis vaihdella paljonkin.

Etenemiskyvyn kannalta nimenomaan pieni kulutus suurissa nopeuksissa on tärkeää.
 
En tiedä miksi alhaiset WLTP-lukemat hymyilyttää mutta esimerkiksi se, että 500 litran tavaratilaan ei mahdu 320 litran jääkaappia, ei. Ovat kumpikin yhteismitallisia mittaustuloksia.

WLTP on lähempänä "yhteismitallista" kuin kontin tilat jotka tuntuvat olevan lähinnä arpomista eikä numeroita oikein voi verrata.
 
En tiedä miksi alhaiset WLTP-lukemat hymyilyttää mutta esimerkiksi se, että 500 litran tavaratilaan ei mahdu 320 litran jääkaappia, ei. Ovat kumpikin yhteismitallisia mittaustuloksia.
En tiedä miten tavaratilan koko liittyy asiaan mitenkään. WLTP-lukemat hymyilyttää koska nuo alle 15 kWh/100 km lukemat ovat toistaiseksi niin fantastisia isoissa sähköautoissa. Kyllä minäkin omilla sähköautoilla olen parhaimmillaan päässyt 12-13 kWh/100 km lukemiin yksittäisillä ajoilla, mutta niin vaan keskilukema tämän hetkisessä (Kia e-Niro) on 19,7 kWh/100 km kun 60 tkm mittarissa.
 
Nuo wltp luvut tulee jostain testiradalta optimiolosuhteissa. Oikeassa ajossa harvemmin pääse samaan.

Päivitys: Keskikulutus siis
 
Viimeksi muokattu:
Löysin Björniltä samassa keskilämpötilassa ajetut 1000 km.

Vanha Model Y LR AWD:
-WLTP 13,8 kWh/100 km
-1000 km@+0 C 25,4 kWh/100 km
-kerroin 1,841

Zeekr 7X:ää 90 mm matalampi Zeekr 001 AWD Privilege:
-WLTP 16,2 kWh/100 km (16,2 varmistui)
-1000 km@+0 C 30,2 kWh/100 km
-kerroin 1,864

Jos käytämme samoja kertoimia uusimmille nelivetoisille Model Y:lle ja Zeekr 7X:lle:

Tesla:
12,8 * 1,841 = 23,56 kWh/100 km @+0 C Björn 1000 km

Zeekr:
17,3 * 1,864 = 32,25 kWh/100 km @+0 C Björn 1000 km

Zeekr veisi Björn 1000 km@+0 C:ssa 32,25 / 23,56 = 36,9 % Teslaa enemmän. Surkealta kuulostaa uudelle automallille. Jotain on pahasti pielessä voimalinjassa tai akun hyötysuhteessa, koska Cd kuitenkin asiallinen 0,247.

Otetaan esimerkiksi Mersun pidennetty paku EQT:
-1944 kg
-leveys 186 cm
-korkeus 181 cm
-"A" 3,37 m2
-Cd = tiiliskivi
-WLTP Vehicle 16,9 kWh/100 km
-WLTP Vehicle +156 kg (Cr 0,007, 75 %) 17,3 kWh/100 km


Zeekr 7X AWD:
-2100 kg
-leveys 193 cm
-korkeus 165 cm
-"A" 3,18 m2
-Cd 0,247
-WLTP Vehicle 17,3 kWh/100 km

Nähdään, että massakorjattuna molempien kulutus on 17,3. Pakun poikkipinta-ala on noin 5 % suurempi. Pakun muotokertoimen pitäisi siis olla 0,233, mikä ei ole mahdollista. Johonkin Zeekr hukkaa energiaa ja paljon. Pieni osa menee nelivetoon, mutta mihin loput?

Tässä on se paku, jonka kulutus 16,9 ja massakorjattuna sama 17,3 kuin Zeekrillä:



 
Noin toukokuusta syyskuuhun oma keskikulutus ollut alle 15kWh/100km. Auto on Kona, joka ei mikään suurin, mutta ei nyt mikään pieni sukkulakaan. Nopeudet ihan rajoitusten mukaiset (+5kmh) Talvella kulutus sitten nousee selkeästi. Paljon pätkäajoa varsinkin talvella, joka korostetusti nostaa kulutusta kun pitää suhteessa kilometreihin kabiinia lämmittää paljon. Alla taulukossa yksi sarake = 2kk. Haalealla näkyy ajojen min/max arvot ja kiinteä viiva on kaikkien ajojen ka.
Screenshot_20250414_122405_Home Assistant.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kertoimilla laskeminen on mielestäni pääsääntöisesti vähän niin ja näin. Noissa pitkissä vedoissa toki merkittävä tekijä mitä auto kuluttaa, mutta lähiajossa merkitys on paljon pienempi ja mahdollinen esiämmitys myös saattaa muuttaa.tilannetta radikaalisti (esim. akunlämmityksen takia).

Sinänsä toki testit eri skenaarioissa ovat tarpeellisia koska valmistajat optimoivat kyllä kulutusta kun siihen kiinnitetään huomiota.
 
Nuo wltp luvut tulee jostain testiradalta optimiolosuhteissa. Oikeassa ajossa ei ikinä pääse samaan.
Kyllä pääsee ja monellakin autolla. Edellisillä täyssähköautoilla ei olut kovinkaan iso työ päästä yli WLTP-toimintasäteen vaikka ajoi ajot parissa osassa. Nykyiselläni en pääse edes lähelle mutta uudemmalla mallilla taas pääsee.

WLTP-mittaus on kaikille autoille tasa-arvoinen ja siksi hyvä mittatikku siinä missä muutkin. Reaalielämässä lämpötila ulkona vain ei satu olemaan aina 23 astetta ja siksi esimerkiksi ajoakun lämmitys tuo isoja eroja eri merkkien välille reaalimaailman ajoissa.
Ja vertauksen takapaksin kokoon, todella moni vertailee litroja eri merkkien välillä ja korostaa 10 litran eron olevan positiivinen asia. Se tilavuus on testimaailman tilavuus ja reaalimaailman tilavuutena on jokin toinen. Typerät banaaniboksitestit ovat yhtä hyödyttömiä siinä missä valmistajan litramäärätkin ovat. Hyvänä esimerkkinä Enyaqin ja Elroqin paksien vertailut, joissa eroa ei löydy jos valitaan mittatikku oikein. Aivan sama juttu WLTP-lukemissa.
 
Noin toukokuusta syyskuuhun oma keskikulutus ollut alle 15kWh/100km. Auto on Kona, joka ei mikään suurin, mutta ei nyt mikään pieni sukkulakaan. Nopeudet ihan rajoitusten mukaiset (+5kmh) Talvella kulutus sitten nousee selkeästi. Paljon pätkäajoa varsinkin talvella, joka korostetusti nostaa kulutusta kun pitää suhteessa kilometreihin kabiinia lämmittää paljon. Alla taulukossa yksi sarake = 2kk. Haalealla näkyy ajojen min/max arvot ja kiinteä viiva on kaikkien ajojen ka.
Screenshot_20250414_122405_Home Assistant.jpg
Tuo on aika kova tulos. Mun viime auto oli Kona ja keskikulutus oli vajaa 19 kWh/100km.
 
Ei ne heitä automaattisesti saman verran vaan valmistajien välillä on paljon eroja paljon heittää. On tietty mahdollista että Zeekr 7X heittää yhtä paljon.



Norjalaisilla keskimäärin -18,65 % toimintamatka vs WLTP.

Tämä on kyllä yksi heikoimmista testeistä vertailukelpoisuuteen liittyen. Ei kalibroitu lämpötilaa kabiineissa ja korkeusvaihtelut on yhdessä kohdassa todella merkittäviä ja hyvin suuri osa autoista hyytyy siihen nousuun (välillä 340-380km) mutta jos sen yli selviää niin voi saada paljon lisää rangea kun tulee pieni lasku... parhaassa tapauksessa kun reittiä ajetaan takaisinpäin 445km jälkeen niin saa lasketella tuon saman isomman nousun toiseen suuntaan :facepalm:
 
Tämä on kyllä yksi heikoimmista testeistä vertailukelpoisuuteen liittyen. Ei kalibroitu lämpötilaa kabiineissa ja korkeusvaihtelut on yhdessä kohdassa todella merkittäviä ja hyvin suuri osa autoista hyytyy siihen nousuun (välillä 340-380km) mutta jos sen yli selviää niin voi saada paljon lisää rangea kun tulee pieni lasku... parhaassa tapauksessa kun reittiä ajetaan takaisinpäin 445km jälkeen niin saa lasketella tuon saman isomman nousun toiseen suuntaan :facepalm:

Ah eli väärin mitattu. Entä Saksan autoliitto? Siinäkään Teslat eivät mitenkään päässeet noihin ~13 kWh/100km lukemiin, ei lähellekään.


Modell Verbrauch im ADAC Ecotest in kWh/100 km Verbrauch Herstellerangabe WLTP in kWh/100 km
Tesla Model 3 17,2 13,2
Tesla Model Y Maximum Range AWD 21,2 16,9

Testin parhaan tuloksen sai Hyundai Ioniq 6 joka lupaa sekin kuuta taivaalta mutta pääsee jo todella kunnioitettavaan lukemaan suht isoksi autoksi eikä edes ihan hirveästi yli luvatun.

Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD 15,5 14,3
 
Oikeassa ajossa ei ikinä pääse samaan.
Ei pidä paikkaansa. Ei toki ehkä kovin yleistä ja helppoa, mutta FLTP:n tuloksista löytyy esimerkiksi useitakin tapauksia missä WLTP lukema alitettu tosielämän olosuhteissa. Itsekin onnistunut alittamaan Model Y:llä WLTP-kulutuksen pariin otteeseen optimiolosuhteissa.
 
Ei pidä paikkaansa. Ei toki ehkä kovin yleistä ja helppoa, mutta FLTP:n tuloksista löytyy esimerkiksi useitakin tapauksia missä WLTP lukema alitettu tosielämän olosuhteissa. Itsekin onnistunut alittamaan Model Y:llä WLTP-kulutuksen pariin otteeseen optimiolosuhteissa.
Tarkoitin keskikulutusta hieman pidemmällä ajalla. Mutta joo totta, että joissain tilanteissa voi päästä ajoittain, kun kelit suosii tai alamäki. Tuossa yllähän oli jotain dataa Björnen testeistä ja niissä lukemat isompia.
 
Ah eli väärin mitattu. Entä Saksan autoliitto? Siinäkään Teslat eivät mitenkään päässeet noihin ~13 kWh/100km lukemiin, ei lähellekään.


Modell Verbrauch im ADAC Ecotest in kWh/100 km Verbrauch Herstellerangabe WLTP in kWh/100 km
Tesla Model 3 17,2 13,2
Tesla Model Y Maximum Range AWD 21,2 16,9

Testin parhaan tuloksen sai Hyundai Ioniq 6 joka lupaa sekin kuuta taivaalta mutta pääsee jo todella kunnioitettavaan lukemaan suht isoksi autoksi eikä edes ihan hirveästi yli luvatun.

Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD 15,5 14,3
No en nyt tietenkään puhunut mistään muusta kuin tuosta testistä, joka on kuraa. Ja et ole tainnut viestejäni paljon nähdä jos luulit mun puolustelevan Teslaa :joy:

ADACin testi paljon parempi, mutta on kyllä jotenkin erikoisuuksia siinäkin: esimerkiksi neliveto ioniq 6:n kulutus WLTPhen verraten on huonoimpien joukossa kun taas vajaavetoisen parhaimpien.
 
Tähänkin talouteen tuli nokivasaran tilalla sähkövatkain, kun bmw f11 535d vaihtui prolestar 2 dual lr:ään. alle viikon kokemuksella on kyllä hauska peli, ei jää ikävä katkuista bemmiä. Pilot ja plus paketit mukana, pian tehopäivitykseen jotta saa sen 50 kw lisää tehoa, ihan kuin 410 heppaa ei riittäisi.
 
Tuli lukaistua, että Nissan Leaffissa olisi 3x isofixä (edessä yksi), eli saattaisi toimia kakkosautona... Saksassa näkyy olevan 40kwh mallit luokkaa 13 000e-15 000e jo, eli loppuunsa melko edullista... Mahtuukohan tuollaiseen lasten istuimet... Päivittäismatkat kakkosautolla maksimissaan olisi sen 150km luokkaa, eli saattaisi ajaa asiansa. Hintahan se houkuttaa, ehkä käyttökulutkin? Käytännössä tulisi noin 2000e arvoisen auton tilalle...

Pärjänneekö tuollaisella, onko jollain noita ajossa vielä? Edukasta kyllä. Ilmeisesti vaatii jonkin adapterin jos haluaa helpoutta, mutta jos kotona latailisi.
 
Siintomaahan osti tuollaisen vuosi sitten:


Nyt osti Polestar2:n, joten sieltä vaan ostoon:


Sieltä löytyy ihan hyvin kokemuksia, myös tonnin adapterista jolla pääsee matkakäytössäkin ihan jees.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli lukaistua, että Nissan Leaffissa olisi 3x isofixä (edessä yksi), eli saattaisi toimia kakkosautona... Saksassa näkyy olevan 40kwh mallit luokkaa 13 000e-15 000e jo, eli loppuunsa melko edullista... Mahtuukohan tuollaiseen lasten istuimet... Päivittäismatkat kakkosautolla maksimissaan olisi sen 150km luokkaa, eli saattaisi ajaa asiansa. Hintahan se houkuttaa, ehkä käyttökulutkin? Käytännössä tulisi noin 2000e arvoisen auton tilalle...

Pärjänneekö tuollaisella, onko jollain noita ajossa vielä? Edukasta kyllä. Ilmeisesti vaatii jonkin adapterin jos haluaa helpoutta, mutta jos kotona latailisi.
Itse ostin ensimmäisen sähköauton vajaa viikko sitten ja juurikin tuollaisen Leaffin 40kwh akulla. Kakkosautoksi hommattiin n. 100km päivämatkoihin mihin vaikuttaa soveltuvan hyvin ja varmasti tuo 150km menee myös ellei ole pelkkää motaria.
Tehtiin heti myös yksi pidempi päivämatka n. 320km (Parainen-Hanko-Parainen)ja sekin onnistui mutta en kyllä kovin usein ja ainakaan kiireessä lähtisi tuollaisille matkoille. Tuo chademo-lataus on tosiaan se pullonkaula kun niitä joutuu näköjään aika tarkasti metsästämään kun esim.Hangon kokoisessa kaupungissa niitä ei ole yhtään.
Tuollaista adapteria myös katselin mutta koska tuota Nissania ei ole pakko pitkillä matkoilla käyttää niin en hosu sen kanssa.
Isofixeja ei ole tullut testattua kun muksut on jo ohittaneet sen vaiheen.
 
Muistelen että 90-luvun Avensiksen ja Camryn plyysipenkit ainakin saivat kehuja vastakkaiselta sukupuolelta Ruissalossa! Mukavat istua vaikka ilman housuja. Tuota materiaalia ei jostain syystä enää käytetä autoissa, huonekaluista löytyy.
Itse tykkään nahkapenkeistä. Saa kaikenmaailman eritteet putsattua.
 
Ah eli väärin mitattu. Entä Saksan autoliitto? Siinäkään Teslat eivät mitenkään päässeet noihin ~13 kWh/100km lukemiin, ei lähellekään.


Modell Verbrauch im ADAC Ecotest in kWh/100 km Verbrauch Herstellerangabe WLTP in kWh/100 km
Tesla Model 3 17,2 13,2
Tesla Model Y Maximum Range AWD 21,2 16,9

Testin parhaan tuloksen sai Hyundai Ioniq 6 joka lupaa sekin kuuta taivaalta mutta pääsee jo todella kunnioitettavaan lukemaan suht isoksi autoksi eikä edes ihan hirveästi yli luvatun.

Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD 15,5 14,3
Ethän vaan vertaa noita ADAC-lukemia niihin minun laittamiin noin 13 kWh-lukemiin? Minun lukemat nimittäin olivat WLTP Vehicle (ajoneuvon kulutus), kun taas ADAC mittaa kulutuksen verkosta, eli sisältää lataushäviöt.

Esimerkiksi laittamasi Model 3:n Ecotest 17,2 (WLTP 13,2):
-Ecotest range 395 km
-WLTP Vehicle 57,5 kWh / 3,95 = 14,6 kWh/100 km

Ei ole enää niin kaukana 13:sta. Toki autokaan ei ole nelivetoinen Y. Vielä tärkeämpänä se, että nyt kuuluu verrata tuota (14,6) WLTP:n sijaan WLTP Vehicleen. Sitä ei ole kerrottu, mutta WLTP 513 km paljastaa, että kyseessä on Model 3 57,5 kWh RWD:n WLTP TEH, eli eniten kuluttava versio. Sen WLTP Vehicle on EVDB:n mukaan 11,2. EVDB ei ilmoita kyseiselle TEH-mallille lainkaan WLTP-kulutusta, mutta sen voin sanoa, että ainakaan se ei ole ADACin väittämä 13,2.

Perustelu:
WLTP TEL 13,2
WLTP Vehicle TEL 10,4 (eli lataushäviöt suurehko 21,2 %)

WLTP TEH ---
WLTP Vehicle TEH 11,2
Samalla lataushäviöllä:
WLTP TEH 11,2 / 10,4 * 13,2 = 14,2 kWh/100 km

Joko ADACin WLTP 13,2 tai WLTP 513 km on väärin. Molemmat eivät voi esiintyä yhtaikaa.

Verrataan WLTP Vehicleä. Ecotest mittasi 14,2 vs. WLTP Vehicle 11,2. Ollaan aika lähellä 13:a, mutta kaukana WLTP Vehiclen 11,2:sta.


Ei lähdetä merta edemmäs kalaan, vaan kurkataan maailman suurimman sähköautotestin kesän 2024 tuloksista Tesloja:

Takavetoinen Model 3 kulutti kesällä 11,5 yhdistetyssä. WLTP range oli merkattu 534 km, joten WLTP Vehicle olisi 10,8. Edelleen 11,5 on suurempi kuin 10,8. Yhdistetyssä on myös motaria mukana. Pilkotaan osiin:
-motari 14,2
-maantie 9,9
-kaupunki 9,5

Nähdään, että sekä maantiellä että kaupungissa kyseinen Model 3 alitti kesällä WLTP Vehiclen, 10,8.



Löytyisikö sellaista Teslaa, joka menisi yhdistetyssäkin alle WLTP Vehiclen? En katsonut kaikkia malleja, mutta Model S:ien joukosta löytyi 5 kpl, joiden yhdistetty (motari, maantie ja kaupunki) kesäkulutus oli alle WLTP Vehiclen.

Yksi niistä oli Model S LR 2019-2020:
-WLTP 624 km
-WLTP Vehicle 15,2
-FLTP kesä yhdistetty 13,6 (motari 16,4, maantie 12,2 ja kaupunki 11,3)

Nyt kaikki muut paitsi motari alittivat WLTP Vehiclen.



Itse ajoin viime syyskuussa 4,5-vuotiaalla Miillä yhdellä akullisella PKS-ajoa (enimmäkseen 30-60 km/h ja kehä I 70-80 km/h, mutta hetkittäin Turunväylää 90-95 km/h) kymmenen päivän aikana 320 km, jonka jälkeen range näytti enää 18 km ja latasin. Ajopätkiä oli 21 kpl, eli reilu 15 km per ajomatka. Miin WLTP on 259 km. Mökillä näyttää rangea kesäisin 360-395 km, mutta siellä en ole ajanut koko akullista, kuten tuo PKS-ajo oli. Liitteenä muutamia kuvia mittaristosta, kun on sopivasti 75, 50 ja 25 % akkua. Valitettavasti täydestä 100 %:sta ei ole kuvaa. Räpsäisin ekan kuvan, kun akkua oli 93 % ja range 333 km. Vasta sen jälkeen tuli mieleen, että voisi ottaa kuvia ja katsoa mihin akku oikeasti riittää päivittäisajossa. Ensimmäisten pätkien km-lukemat sain sovelluksesta. Ynnäsin kaikki 21 etappia yhteen.

Screenshot_2025-04-14-19-30-38-24_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-04-14-20-25-01-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-04-14-20-40-21-34_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-04-14-20-40-48-78_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-04-14-20-42-40-55_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-04-14-20-43-52-66_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-04-14-20-44-28-07_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Tuli lukaistua, että Nissan Leaffissa olisi 3x isofixä (edessä yksi), eli saattaisi toimia kakkosautona... Saksassa näkyy olevan 40kwh mallit luokkaa 13 000e-15 000e jo, eli loppuunsa melko edullista... Mahtuukohan tuollaiseen lasten istuimet... Päivittäismatkat kakkosautolla maksimissaan olisi sen 150km luokkaa, eli saattaisi ajaa asiansa. Hintahan se houkuttaa, ehkä käyttökulutkin? Käytännössä tulisi noin 2000e arvoisen auton tilalle...

Pärjänneekö tuollaisella, onko jollain noita ajossa vielä? Edukasta kyllä. Ilmeisesti vaatii jonkin adapterin jos haluaa helpoutta, mutta jos kotona latailisi.
Edullisesti noita löytää Suomestakin. Auto on melko tilava mutta noista penkeistä en tiedä. Meillä ladataan melkein pelkästään kotona, auto on tosin kuuskymppinen. Halpa rengaskoko ja huolto löytyy kylältä.
 
Embargot ilmeisesti loppui kuin useampikin arviointi tullut ulos.



Mielenkiintoinen vaihtoehto, tehdään Euroopassa joten tähän malliin ei tariffi pure.

e: vähän kuten model Y, mutta kaikilla mitä siitä puuttuu; ilmajousitus, pikkunäyttö, hud, isompi akku, 800V, 22kW AC, V2G&V2L...

Tämä on siis Geelyn kärkimerkki, muistatteko Volvo, Polestar...

Pidempi esittely.

Kertoo, että moottoritiellä kulutus kasvaa lähemmäs 23kWh. Talvella varmaan enemmänkin mutta sen näkee vasta kun joku kylmässä ajelee. Ei nyt huonohko tulos kesälle kun autolla on kyllä painoakin aika paljon.
Myös suunnisteltu täysin Euroopassa ja valmistus, mikä etenkin tuntuu olevan ihan ok valtti.
 
Pidempi esittely.

Kertoo, että moottoritiellä kulutus kasvaa lähemmäs 23kWh. Talvella varmaan enemmänkin mutta sen näkee vasta kun joku kylmässä ajelee. Ei nyt huonohko tulos kesälle kun autolla on kyllä painoakin aika paljon.
Myös suunnisteltu täysin Euroopassa ja valmistus, mikä etenkin tuntuu olevan ihan ok valtti.

Thomas jutteli mukavia, mutta ei kulutuksia noin saa selville.

Pohjalla oli hidasta ajelua 40,0 km ennen motariajoa, eikä kulutusta nollattu.

0-40,0 km@22,7 kWh/100 km (hidasta ajoa, 35 km/h)

40,0-40,3 km, 0-40,3 km@23,1 kWh/100 km (kiihdytys 67 -> 121 km/h)

40,3-43,6 km, 0-43,6 km@23,7 kWh/100 km (antoi hiipua 121:stä 115:een, sitten pudotti 40:een ja kiihdytti 125:een, jonka jälkeen himmasi 91:een, jolloin "motaria" oli ajettu 3,3 km)

0-40,3 km:
23,1 * 0,403 = 9,31 kWh

0-43,6 km:
23,7 * 0,436 = 10,33 kWh

40,3-43,6 km (eli kun saavutettu 121 km/h ja lopussa 91 km/h):
Erotus 1,0239 kWh
/ 0,033 = 31,03 kWh/100 km

Eipä olekaan 23-24, mitä Thomas huolettomasti puheli motarikulutukseksi@120 km/h. Ei se kuitenkaan ole tuo 31:kään. Takana oli juuri kiihdytys 67-121 ja keskikulutusmittarissa on viivettä. Siksi oikea lukema oli luultavasti jo yli 23,1, mikä kutistaa erotusta -> 3,3 km:n kulutus oli luultavasti alle 31 kWh/100 km.


Ajotietokoneesta pitää ensin nollata se 40,0 km hissuttelua pois, ja sitten lennosta ajaa tyyntä tasamaamotaria tasaisemmin kuin toimittajan pumppailu tietullien läpi, jos haluaa selvittää edes ajotietokoneen tarkkuudella kulutuksen.



Näköjään kuvat vähän pehmeitä, mutta liikkuvasta kuvasta näki numeroiden vaihtuessa missä mennään. Kuvat kohdista 29:41, 29:54 ja 31:53.

Edit. TLDR Ei se 40,3 kilometrin hissuttelun 22,7 kWh/100 km kerkeä nousta motarilla kuin 23,7:ään, jos ajetaan vaivaiset 3,3 km uudella kulutuksella. Ajotietokone pitäisi nollata välissä.

Eipä silti, tuskin kulutus noin hyvissä olosuhteissa (+19 C) paljon tuota korkeampi olisi, jos ajaisi tasanopeutta 120, eikä olisi tuulista, mutta testaustapa oli totaalisen amatöörimäinen (tai tarkoitushakuinen).

Screenshot_2025-04-14-21-52-27-84_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-04-14-21-54-02-30_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-04-14-22-09-04-43_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Thomas jutteli mukavia, mutta ei kulutuksia noin saa selville.

Pohjalla oli hidasta ajelua 40,0 km ennen motariajoa, eikä kulutusta nollattu.

0-40,0 km@22,7 kWh/100 km (hidasta ajoa, 35 km/h)

40,0-40,3 km, 0-40,3 km@23,1 kWh/100 km (kiihdytys 67 -> 121 km/h)

40,3-43,6 km, 0-43,6 km@23,7 kWh/100 km (antoi hiipua 121:stä 115:een, sitten pudotti 40:een ja kiihdytti 125:een, jonka jälkeen himmasi 91:een, jolloin "motaria" oli ajettu 3,3 km)

0-40,3 km:
23,1 * 0,403 = 9,31 kWh

0-43,6 km:
23,7 * 0,436 = 10,33 kWh

40,3-43,6 km (eli kun saavutettu 121 km/h ja lopussa 91 km/h):
Erotus 1,0239 kWh
/ 0,033 = 31,03 kWh/100 km

Eipä olekaan 23-24, mitä Thomas huolettomasti puheli motarikulutukseksi@120 km/h. Ei se kuitenkaan ole tuo 31:kään. Takana oli juuri kiihdytys 67-121 ja keskikulutusmittarissa on viivettä. Siksi oikea lukema oli luultavasti jo yli 23,1, mikä kutistaa erotusta -> 3,3 km:n kulutus oli luultavasti alle 31 kWh/100 km.


Ajotietokoneesta pitää ensin nollata se 40,0 km hissuttelua pois, ja sitten lennosta ajaa tyyntä tasamaamotaria tasaisemmin kuin toimittajan pumppailu tietullien läpi, jos haluaa selvittää edes ajotietokoneen tarkkuudella kulutuksen.



Näköjään kuvat vähän pehmeitä, mutta liikkuvasta kuvasta näki numeroiden vaihtuessa missä mennään. Kuvat kohdista 29:41, 29:54 ja 31:53.

Edit. TLDR Ei se 40,3 kilometrin hissuttelun 22,7 kWh/100 km kerkeä nousta motarilla kuin 23,7:ään, jos ajetaan vaivaiset 3,3 km uudella kulutuksella. Ajotietokone pitäisi nollata välissä.

Eipä silti, tuskin kulutus noin hyvissä olosuhteissa (+19 C) paljon tuota korkeampi olisi, jos ajaisi tasanopeutta 120, eikä olisi tuulista, mutta testaustapa oli totaalisen amatöörimäinen (tai tarkoitushakuinen).

Screenshot_2025-04-14-21-52-27-84_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-04-14-21-54-02-30_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-04-14-22-09-04-43_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

En tätä nimenomaista videota ole katsonut, mutta hän testaa kyllä kulutuksen yleensä erikseen.
 
Kävin koeistumassa Xpengin G9 sähköauton ja fiilis oli kyllä erittäin laadukas. Toisessa oli sisätilanpaketti joka tuo takapenkille hieronnan ja ilmastoidut penkit. Fiilis oli kuin S Mersussa. Tykkäsin sisustasta ja etupenkkiläisten näytöistä, joilla pelkääjän paikalla voi kattoa vaikka Netflixiä. Koeajamani muutaman vuodet vanhat Range Rover Sport ja Porsche Cayenne tuntuivat kivikautisilta tuon jälkeen.

Eipä tuosta oikein paremmaksi voi laittaa kun range, latausnopeus ja tehokin ovat kärkipäässä. Harmi etten suostu ottamaan kiinalaista alle ainakaan vielä.
 
Ainoa vika näissä puhejuituissa on se, että sillä aikaa kun puhut , olisit jo käsin säätänyt asiat kuntoon. Itse en tykkää puhua autolle vaikka se puhetta ymmärtääkin. Spotify ja navi on ainoa jolle puhun.

Katsotaanko tuota pösön mittaristoa oikeasti ratin yläpuolelta ? Perinteisestihän mittaristoa kukistellaan sieltä ratin kehän alta. Pakosti tulee ajatus että ratin on pakko olla tosi alhaalla tuossa jotta tuo järjestely toimii. Vai onko kuvakulma jotenkin vääristänyt asiat ?

Kuvaa kun ekan kerran katsoi, ajattelin että ompas pösön ratti paksu ja MUHKEA, vasemmalta puolelta se näyttisi olevan käsivarenpaksuinen. Optiikkavirhe oletan :)
Joo iPhone tekee taikojaan ratin kans, livenähän se ratti on tosi pieni verrattuna muihin autoihin ja kulmikas että joillekkin saattaa vaatia totuttelua, mut juu ei ole käsivarren paksuinen:lol: Tuossakuvassa oikeaa kokoa...Ja kun se on pieni niin ei tarvi olla alhaalla.
Puhuessa voi keskittyä ajamiseen kuin katsoa näyttöä ja painella sitä katse muualle kuin tiehen kohdistettuna, niin itse tulee aika paljon käytettyä puheohjausta. Musiikki, viestit (iMessagea käytän tosi paljon) ja puhelut Carplayn kautta yms, eli painaa pitkään ratin ääninappia ja sitten kaikki auton toiminnot painamalla samaa nappia lyhyesti. Sillon pitää valitettavasti puhua englanniksi kun suomea ei tue, mutta ralli englanti toimii hyvin. Esim, sanoo I'm hot, niin se pienentää lämpöä asteella yms.

Näyttökuva 2025-4-15 kello 18.59.09.png
 
Viimeksi muokattu:
Kävin koeistumassa Xpengin G9 sähköauton ja fiilis oli kyllä erittäin laadukas. Toisessa oli sisätilanpaketti joka tuo takapenkille hieronnan ja ilmastoidut penkit. Fiilis oli kuin S Mersussa.
Vaihtui työsuhdeauto Audi etronista Byd Haniin ja onhan tossa sisustan laatu huomattavasti laadukkaampi kuin 3 vuotta vanhassa audissa. Aikaisemmin ollut audi a5, mb c, volvo s60, vw passattia yms. ja hakkaa kyllä kaikki edeltäjät. Hanissa kaikki härpäkkeet oletuksena, kattoikkunasta ilmastoituihin penkkeihin edessä ja takana, rattilämmitykseen yms.

Ainoa ehkä totuttelua vaati asia on auton hyvin erilainen ajotuntuma versus saksalaiset, muutenhan toi on kiva peli. Range hyvin eri tasoa kuin audissa jossa kesällä 150km teki tiukkaa. Tehoa ja laatua tuossa kyllä on, hinta ehkä kiinalaiseksi vähän kovahko, +70k€, mutta toisaalta samalla rahalla ei kovin kummoista saksalaista olisi saanut. Pari viikkoa takana ja 1000km sekä 3 latausta. Ainoa ikävä puoli ettei softa suostu päivittymään ja varattu aika jo huoltoon...😑
 
Saa nähdä mitä tämä kiinalaisten autojen varusteyltäkylläisyys aiheuttaa euromerkeille pitkässä juoksussa. Pakkohan heidän on mukaan lähteä tuohon kilpajuoksuun.

Europremiumin on vaikea enään erottua varusteilla, kun kiinanihmeeseen saa samat härvelit ja himmelit. Ehkä se konfiguroitavuus on edelleen europremiumien valtti ? ( tietämättä yhtään kiinalaisten autojen konfiguroitavuudesta )
 


X-Peng kehittää myös autonomista ajoa, mainitsee lainsäädännön samankaltaisuuden EU/Kaukoitä ja arvelee sen vuoksi ensi vuotta kun päästetään levitykseen läpi malliston.
 
Saa nähdä mitä tämä kiinalaisten autojen varusteyltäkylläisyys aiheuttaa euromerkeille pitkässä juoksussa. Pakkohan heidän on mukaan lähteä tuohon kilpajuoksuun.

Europremiumin on vaikea enään erottua varusteilla, kun kiinanihmeeseen saa samat härvelit ja himmelit. Ehkä se konfiguroitavuus on edelleen europremiumien valtti ? ( tietämättä yhtään kiinalaisten autojen konfiguroitavuudesta )

Europremiumi erottuu sillä että keulassa on mersun merkki. Toinen on tehty jossai vinkuintiassa. Menee aika kauan aikaa että tuo mielikuva muuttuu ja joku ostais noita premiumhinnalla. Ite en laittais 70k€ johonki kiinalaiseen ikinä. Tekee temusta 100€ tuote jo tiukkaa.
 
Saa nähdä mitä tämä kiinalaisten autojen varusteyltäkylläisyys aiheuttaa euromerkeille pitkässä juoksussa. Pakkohan heidän on mukaan lähteä tuohon kilpajuoksuun.

Europremiumin on vaikea enään erottua varusteilla, kun kiinanihmeeseen saa samat härvelit ja himmelit. Ehkä se konfiguroitavuus on edelleen europremiumien valtti ? ( tietämättä yhtään kiinalaisten autojen konfiguroitavuudesta )
Mitä tarkoitat konfiguroitavuudella? Jos tarkoitat sitä, että autoon saa valita mieluisia varusteita/paketteja ja jättää osan pois, niin enemmän näen tuon kyllä miinuksena kuin plussana.

Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että saksalaiseen "premium"-karvalakkimalliin ruksitaan sikahintaisia lisävarusteita, kuten adaptiivista vakionpeudensäädintä, matriisivaloja, parempia penkkejä, kelvollista äänentoistoa jne. Suurin osa jättää osan ruksimatta hinnan tullessa vastaan, ja myöhemmin taas käytettyjen ostajat joutuvat perehtymään varusteluun tarkasti. Kuluttajille helpompaa olisi, jos vakiovarustelu olisi parempi tai kattava ilman lisävarustevaihtoehtoja, ilmeisesti monen kiinalaisen, Teslan tai ID.7 GTX:n tyyliin.
 
Mitä tarkoitat konfiguroitavuudella? Jos tarkoitat sitä, että autoon saa valita mieluisia varusteita/paketteja ja jättää osan pois, niin enemmän näen tuon kyllä miinuksena kuin plussana.
Kyllä tuo on hyvä piirre IMO. . Saa just sitä mitä haluaa ( värit, materiaalit, yms ) ja yleensä vaihtoehtoja on paljon. Sen ilon hinta sitten valitettavasti näkyy.

Paketit ovat hinnallisesti järkevämpiä, mutta ne ovat sitten mitä on. Ei aina mieleisiä tai sisältää jotain ihan turhaa. Ja joskus jopa ihan deal breikkereitä.

Molemmille tavoille on ostajakuntansa.
 
Ennen oli yleisesti (riippumatta siis siitä, onko kyse autosta vai jostain pienestä kikkareesta) kiinalaisen softan kanssa ongelmia, mutta aika tehokkaasti on eurooppalaisetkin onnistuneet paskomaan omansa suunnilleen samalle tasolle. Se siitä kilpailuedusta :D
 
Europremiumi erottuu sillä että keulassa on mersun merkki. Toinen on tehty jossai vinkuintiassa. Menee aika kauan aikaa että tuo mielikuva muuttuu ja joku ostais noita premiumhinnalla. Ite en laittais 70k€ johonki kiinalaiseen ikinä. Tekee temusta 100€ tuote jo tiukkaa.
Mikähän näitä europremiumin valmistajia sitten pelottaa, kun eivät uskalla laittaa tuotteilleen kuin hikisen 2 vuoden takuun, joillain saa lisähinnalla kolme? Akkutakuut tietty erikseen.
 
Mikähän näitä europremiumin valmistajia sitten pelottaa, kun eivät uskalla laittaa tuotteilleen kuin hikisen 2 vuoden takuun, joillain saa lisähinnalla kolme? Akkutakuut tietty erikseen.

Mitenköhän silti uskaltavat vetää ilman kilometrirajaa ja aika moneen saa rahalla +1-3v päälle, jos kokee takuun tärkeäksi. Omilla ajoilla esim T-takuu olisi kestänyt reilu 1,5v.

VW:llehän nyt ainakin sai kolmannen vuoden ihan heittämällä ilman kuluja.
 
Markkinointiahan se on. Samalla lailla kuin kännyköissä softa/tukilupaus on kasvanut niin autoissa korealaiset aloittivat tuon takuulupauksen. Eurooppalaisia merkkejä on perinteisesti mennyt paljon liisareina niin ei ole ollut tarvetta venyttää takuuta.

Rellulla on esim. uusissa autoissa 4v/100000km takuu, joten kyllä ne sieltä nousevat. Ei siinä "uskaltamisen" kanssa sinänsä ole mitään tekemistä.

Oma Kian plugarissa oleva takuu todennäköisesti päättyy about viiteen vuoteen kilometrien takia (vaikka 7v osto vaiheessa olikin).
 
Eipä ole koskaan ollut auton ostokriterinä takuun pituus.
Hyvin on pärjännyt näillä 2v takuilla + virhevastuulla.
 
Ennen oli yleisesti (riippumatta siis siitä, onko kyse autosta vai jostain pienestä kikkareesta) kiinalaisen softan kanssa ongelmia, mutta aika tehokkaasti on eurooppalaisetkin onnistuneet paskomaan omansa suunnilleen samalle tasolle. Se siitä kilpailuedusta :D
Ottamatta kantaa softan laatuun tai laaduttomuuteen, niin kyllä tämä koko softakeskustelu on lähinnä sähköautohörhöjen keskenään käymää miekkailua. Suurin osa autoilijoista on tottunut siihen mitä keskimääräinen polttisauton softa tarjoaa ja pärjää ihan samoilla seteillä sen ostamansa sähköauton kanssakin. Lämmöt/ilmastointi etänä päälle, akun esillämmitys (kylmissä maissa) ja joku soittopeli + puhelimen integroitavuus. Siinä aika lailla tiivistettynä ne käyttäjien perusvaatimukset auton softalle. Nuo kriteerit taitavat täyttyä jo kaikissa +30k autoissa.
 
Eipä ole koskaan ollut auton ostokriterinä takuun pituus.
Hyvin on pärjännyt näillä 2v takuilla + virhevastuulla.
Eipä se vaadi kuin yhden autoyksilön, jonka kanssa saat vääntää virhevastuista, varsinkin kun niitä tulee liukuhihnalta, hamaan tappiin saakka. Sitten arvostaa pidempää takuuta ihan eri lailla. Toiset tietysti arvostaa eri asioita autossa, itselle mm. suksiluukun puuttuminen on ihan dealbreaker autossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 227
Viestejä
4 865 192
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom