Yleistä keskustelua sähköautoista

Saa nähdä mitä tämä kiinalaisten autojen varusteyltäkylläisyys aiheuttaa euromerkeille pitkässä juoksussa. Pakkohan heidän on mukaan lähteä tuohon kilpajuoksuun.

Europremiumin on vaikea enään erottua varusteilla, kun kiinanihmeeseen saa samat härvelit ja himmelit. Ehkä se konfiguroitavuus on edelleen europremiumien valtti ? ( tietämättä yhtään kiinalaisten autojen konfiguroitavuudesta )
 


X-Peng kehittää myös autonomista ajoa, mainitsee lainsäädännön samankaltaisuuden EU/Kaukoitä ja arvelee sen vuoksi ensi vuotta kun päästetään levitykseen läpi malliston.
 
Saa nähdä mitä tämä kiinalaisten autojen varusteyltäkylläisyys aiheuttaa euromerkeille pitkässä juoksussa. Pakkohan heidän on mukaan lähteä tuohon kilpajuoksuun.

Europremiumin on vaikea enään erottua varusteilla, kun kiinanihmeeseen saa samat härvelit ja himmelit. Ehkä se konfiguroitavuus on edelleen europremiumien valtti ? ( tietämättä yhtään kiinalaisten autojen konfiguroitavuudesta )

Europremiumi erottuu sillä että keulassa on mersun merkki. Toinen on tehty jossai vinkuintiassa. Menee aika kauan aikaa että tuo mielikuva muuttuu ja joku ostais noita premiumhinnalla. Ite en laittais 70k€ johonki kiinalaiseen ikinä. Tekee temusta 100€ tuote jo tiukkaa.
 
Saa nähdä mitä tämä kiinalaisten autojen varusteyltäkylläisyys aiheuttaa euromerkeille pitkässä juoksussa. Pakkohan heidän on mukaan lähteä tuohon kilpajuoksuun.

Europremiumin on vaikea enään erottua varusteilla, kun kiinanihmeeseen saa samat härvelit ja himmelit. Ehkä se konfiguroitavuus on edelleen europremiumien valtti ? ( tietämättä yhtään kiinalaisten autojen konfiguroitavuudesta )
Mitä tarkoitat konfiguroitavuudella? Jos tarkoitat sitä, että autoon saa valita mieluisia varusteita/paketteja ja jättää osan pois, niin enemmän näen tuon kyllä miinuksena kuin plussana.

Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että saksalaiseen "premium"-karvalakkimalliin ruksitaan sikahintaisia lisävarusteita, kuten adaptiivista vakionpeudensäädintä, matriisivaloja, parempia penkkejä, kelvollista äänentoistoa jne. Suurin osa jättää osan ruksimatta hinnan tullessa vastaan, ja myöhemmin taas käytettyjen ostajat joutuvat perehtymään varusteluun tarkasti. Kuluttajille helpompaa olisi, jos vakiovarustelu olisi parempi tai kattava ilman lisävarustevaihtoehtoja, ilmeisesti monen kiinalaisen, Teslan tai ID.7 GTX:n tyyliin.
 
Mitä tarkoitat konfiguroitavuudella? Jos tarkoitat sitä, että autoon saa valita mieluisia varusteita/paketteja ja jättää osan pois, niin enemmän näen tuon kyllä miinuksena kuin plussana.
Kyllä tuo on hyvä piirre IMO. . Saa just sitä mitä haluaa ( värit, materiaalit, yms ) ja yleensä vaihtoehtoja on paljon. Sen ilon hinta sitten valitettavasti näkyy.

Paketit ovat hinnallisesti järkevämpiä, mutta ne ovat sitten mitä on. Ei aina mieleisiä tai sisältää jotain ihan turhaa. Ja joskus jopa ihan deal breikkereitä.

Molemmille tavoille on ostajakuntansa.
 
Ennen oli yleisesti (riippumatta siis siitä, onko kyse autosta vai jostain pienestä kikkareesta) kiinalaisen softan kanssa ongelmia, mutta aika tehokkaasti on eurooppalaisetkin onnistuneet paskomaan omansa suunnilleen samalle tasolle. Se siitä kilpailuedusta :D
 
Europremiumi erottuu sillä että keulassa on mersun merkki. Toinen on tehty jossai vinkuintiassa. Menee aika kauan aikaa että tuo mielikuva muuttuu ja joku ostais noita premiumhinnalla. Ite en laittais 70k€ johonki kiinalaiseen ikinä. Tekee temusta 100€ tuote jo tiukkaa.
Mikähän näitä europremiumin valmistajia sitten pelottaa, kun eivät uskalla laittaa tuotteilleen kuin hikisen 2 vuoden takuun, joillain saa lisähinnalla kolme? Akkutakuut tietty erikseen.
 
Mikähän näitä europremiumin valmistajia sitten pelottaa, kun eivät uskalla laittaa tuotteilleen kuin hikisen 2 vuoden takuun, joillain saa lisähinnalla kolme? Akkutakuut tietty erikseen.

Mitenköhän silti uskaltavat vetää ilman kilometrirajaa ja aika moneen saa rahalla +1-3v päälle, jos kokee takuun tärkeäksi. Omilla ajoilla esim T-takuu olisi kestänyt reilu 1,5v.

VW:llehän nyt ainakin sai kolmannen vuoden ihan heittämällä ilman kuluja.
 
Markkinointiahan se on. Samalla lailla kuin kännyköissä softa/tukilupaus on kasvanut niin autoissa korealaiset aloittivat tuon takuulupauksen. Eurooppalaisia merkkejä on perinteisesti mennyt paljon liisareina niin ei ole ollut tarvetta venyttää takuuta.

Rellulla on esim. uusissa autoissa 4v/100000km takuu, joten kyllä ne sieltä nousevat. Ei siinä "uskaltamisen" kanssa sinänsä ole mitään tekemistä.

Oma Kian plugarissa oleva takuu todennäköisesti päättyy about viiteen vuoteen kilometrien takia (vaikka 7v osto vaiheessa olikin).
 
Eipä ole koskaan ollut auton ostokriterinä takuun pituus.
Hyvin on pärjännyt näillä 2v takuilla + virhevastuulla.
 
Ennen oli yleisesti (riippumatta siis siitä, onko kyse autosta vai jostain pienestä kikkareesta) kiinalaisen softan kanssa ongelmia, mutta aika tehokkaasti on eurooppalaisetkin onnistuneet paskomaan omansa suunnilleen samalle tasolle. Se siitä kilpailuedusta :D
Ottamatta kantaa softan laatuun tai laaduttomuuteen, niin kyllä tämä koko softakeskustelu on lähinnä sähköautohörhöjen keskenään käymää miekkailua. Suurin osa autoilijoista on tottunut siihen mitä keskimääräinen polttisauton softa tarjoaa ja pärjää ihan samoilla seteillä sen ostamansa sähköauton kanssakin. Lämmöt/ilmastointi etänä päälle, akun esillämmitys (kylmissä maissa) ja joku soittopeli + puhelimen integroitavuus. Siinä aika lailla tiivistettynä ne käyttäjien perusvaatimukset auton softalle. Nuo kriteerit taitavat täyttyä jo kaikissa +30k autoissa.
 
Eipä ole koskaan ollut auton ostokriterinä takuun pituus.
Hyvin on pärjännyt näillä 2v takuilla + virhevastuulla.
Eipä se vaadi kuin yhden autoyksilön, jonka kanssa saat vääntää virhevastuista, varsinkin kun niitä tulee liukuhihnalta, hamaan tappiin saakka. Sitten arvostaa pidempää takuuta ihan eri lailla. Toiset tietysti arvostaa eri asioita autossa, itselle mm. suksiluukun puuttuminen on ihan dealbreaker autossa.
 
Ottamatta kantaa softan laatuun tai laaduttomuuteen, niin kyllä tämä koko softakeskustelu on lähinnä sähköautohörhöjen keskenään käymää miekkailua. Suurin osa autoilijoista on tottunut siihen mitä keskimääräinen polttisauton softa tarjoaa ja pärjää ihan samoilla seteillä sen ostamansa sähköauton kanssakin. Lämmöt/ilmastointi etänä päälle, akun esillämmitys (kylmissä maissa) ja joku soittopeli + puhelimen integroitavuus. Siinä aika lailla tiivistettynä ne käyttäjien perusvaatimukset auton softalle. Nuo kriteerit taitavat täyttyä jo kaikissa +30k autoissa.
Juuri näin. Täällä tekkipalstalla vaan korostuu ihmisten kiinnostus tällaisiin asioihin.
 
Ottamatta kantaa softan laatuun tai laaduttomuuteen, niin kyllä tämä koko softakeskustelu on lähinnä sähköautohörhöjen keskenään käymää miekkailua. Suurin osa autoilijoista on tottunut siihen mitä keskimääräinen polttisauton softa tarjoaa ja pärjää ihan samoilla seteillä sen ostamansa sähköauton kanssakin. Lämmöt/ilmastointi etänä päälle, akun esillämmitys (kylmissä maissa) ja joku soittopeli + puhelimen integroitavuus. Siinä aika lailla tiivistettynä ne käyttäjien perusvaatimukset auton softalle. Nuo kriteerit taitavat täyttyä jo kaikissa +30k autoissa.
Totta. Itselleni oleelliset:
- OTA-päivitykset
- Kännykkäappi, jossa lämmitys/viilennys, lataus, akun lämmitys ja puhelinavain
- Sujuva ja helppo UI
- Tuki AA/CP
- Hyvä puhelin, soitin, navi, automaatti-ilmastointi
- Hyvä latauksen ajoittaminen/säätö
- Auton taukoviilennys/lämmitys (camp mode)

Muilla hilavitkuttimilla vähemmän lisäarvoa.
 
Etätohjaus, läpilastaus ja AA. OTA on täysin turha jos päivityksiä voi asentaa usbitikultakin (olen sen verran vanhanaikainen että en koe sitä ongelmaksi). UIn sujuvuus on vähän turha kun optimaalinen on ettei keskinäyttöä tarvitse tökkiä. Ehkä lähinnä kaipaa että lähdössä käyttäjävalinta ei häiritse toimintaa (jos vaikka peruuttaa tai lähtee vain liikkeelle) että auto sen sallii ilman että blokkaa esim. peruutuskameraa tms.

Puheohjaus hyvä lisä ja latauksen kohdalla olisi hyvä tietää kuinka nopeasti lataa. Mutta eivät mitään dealbreakereita.
 
OTA ei välttämättä ole edes etu, jos valmistaja pukkaa ripulia ulos. Sinällään on kyllä hyvä, jos softa päivittyy.

Jotenkin monella tapaa ironista, että VAGin tripletin ratkaisu käyttää kännykkää infotainmenttina on periaatteellisena toteutuksena edelleen parhaasta päästä. Hiljattain tuli uusi softa ja nykykännykkä pyörittää helvetin sujuvasti vs. joku id-sarjan eka versio. Ei luulisi olevan kovin suuri harppaus autonvalmistajalle toteuttaa sama autoon integroitujen näyttöjen kautta vähän kalliimmissakin malleissa. "Powered by Samsung" ja känny usb:n päässä hansikaslokerikossa. Helppo ja halpa pitää tehot ajantasalla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Itse olen tykästynyt Spotify-softaan autossa. Nykyään lähes aina törkkäisen omat musat soimaan jos joudun ajamaan yli 5min.
Edellisessä piti hoitaa puhelimen kautta niin hyvin harvoin jaksoi.
 
Itse olen tykästynyt Spotify-softaan autossa. Nykyään lähes aina törkkäisen omat musat soimaan jos joudun ajamaan yli 5min.
Edellisessä piti hoitaa puhelimen kautta niin hyvin harvoin jaksoi.
Tää on ainoa ominaisuus, jota jäänyt kaipailemaan Teslan tabletilta. Spotifyn CarPlay totetutus on aikamoista paskaa, koska tekstihaku ei käytössä.
 
Ei valitettavasti, helsinki-tampere välillä oli pakko pysähtyä lataamaan. Audi etron 50 2019-2022 mallista kyse.

Paljonko oli vauhtia? Tossa kuitenkin jotain 65Kwh akkua nettona, 150km range tarkottaisi jotain yli 40kwh/100km kulutusta joka on kesäkelillä aika vaikea uskoa ellei vauhtia ole joku 140kmh+
 
Itse olen tykästynyt Spotify-softaan autossa. Nykyään lähes aina törkkäisen omat musat soimaan jos joudun ajamaan yli 5min.
Edellisessä piti hoitaa puhelimen kautta niin hyvin harvoin jaksoi.
Nykyisessä kun AA vaatii kaapelin kytkennän niin käytän suosiolla auton Spotifyta mutta omalla käyttöprofiililla AA:n versio on muutamalla osa-alueella parempi kuin AAOS:n. Siksi en laittanut minimivaatimuksiin integroitua Spotifyta kun valitsin seuraavan ajokkini ja näin MEB-autokin kelpasi ajokikseni( en kyllä ymmärrä miksi autojen sovelluskanta ei sisällä musiikintoistosovelluksia, tai mitään muutakaan).
 
Tarkoitin tuolla softan paskomisella sitä, että sen toimintavarmuus saattaa olla ihan mitä sattuu. Olen itse niin oldschool-porukkaa, että en todellakaan kaipaa mitään ihmeellisiä viritelmiä vaan ainoastaan ne muutamat perustoiminnallisuudet ja vakaan toimivuuden. Tuohon päälle riittää kun puhelimesta saa Spotifyn ja navin, koska näyttää ainakin tuo VW:n kartta olevan osin vanhentunut. Kaverin firma tuli kartalla vastaan siinä paikassa, jossa se on ollut lähemmäs 15 vuotta sitten, että en tiedä mistä päivittävät nuo tietonsa kun kuitenkin Google Mapsissa homma kunnossa.

Olen nyt omistanut ID3:n muutaman viikon ajan. Ensimmäisenä en saanut heivattua autossa olevaa pääkäyttäjää (entinen omistaja) hiuksista v***uun, koska ilmeisesti hänen piti poistaa auto Volkkarin tililtä, tai äpistä tai mistä lie. Helvetin sekava systeemi kaikkine käyttäjätileineen. En siis pystynyt edes resetoimaan infotainmentia oletusasetuksiinsa, ennen kuin auton ulkopuolella tapahtui jotain.

Seuraavaksi saapuikin OTA:na päivitys versioon 3.7. Auto runksutteli sitä useamman tunnin ja sitten olikin paskottu pysäköinti-ilmastointi. Valikko ei toimi infotainmentissa ja äpin kautta laitettu lähtöaikakaan ei saa auton ilmastointia päälle, eikä sitä saa myöskään manuaalivalinnalla päälle. En ole varma, lataisiko auto ajastetusti kun käytössä on vielä vähän aikaa pelkkä hidas Schuko-laturi.
Olen ymmärtänyt, että ongelma liittyy jotenkin auton (ilmaisiin) VW-sovelluksiin, jotka käyttävät jotain lisenssiavainta ja lisenssit pitäisikin yhtäkkiä päivittää tämän versiopäivityksen myötä. No, peruskäyttäjä ei sitä saa tehtyä kun sovelluksia ei voi poistaa ja asentaa uudellen. Ilmeisesti huoltokäynti edessä, ja paskan softan vuoksi menee aikaa hukkaan.

Tähän vielä se, että Volkkari on luvannut akun esilämmityksen myös näihin vanhoihin malleihin, mutta nyt näytti olevan vedetty puheet takaisin ja v3.x-softalle jäävät autot eivät sitä saa. Softapaskaa tuokin, keino varmasti löytyisi jos tahtoa olisi.

Sääli sinänsä, koska auto on mukava ajettava ja itselle sopiva. Katsotaan sitten kun saavat tuon ilmastoinnin korjattua, että alkaako sujuvampi yhteiselo.
 
Ei valitettavasti, helsinki-tampere välillä oli pakko pysähtyä lataamaan. Audi etron 50 2019-2022 mallista kyse.
Itellä sama auto, hyvin pystyin laskettelee 242km Jyväskylästä kotiin viime kesänä ja akkuun jäi 35km. Ajoin puolet matkasta 130km/h vauhtia ja sitten puolet jotain 90-100km/h.
 
Itellä sama auto, hyvin pystyin laskettelee 242km Jyväskylästä kotiin viime kesänä ja akkuun jäi 35km. Ajoin puolet matkasta 130km/h vauhtia ja sitten puolet jotain 90-100km/h.
tämähän on nyt ihan selkee juttu, kun toinen ajaa kartalla ylöspäin ja toinen alaspäin niin meneehän auto alamäkeen vähemmällä... ;)

Itse tuli viime toukokuussa ajettua e-Soulilla turku-mellunmäki-turku (mapsin mukaan 180km/suunta). Helsinkiin päin ajelin rauhallisesti ja perillä näytti akkua olevan mennyt vain 40%, joten siitä rohkaistuneena ajoin takasin Turkuun normaalia motarivauhtia. Vähän alkoi loppuvaiheessa jännittää mutta kotipihaan pääsi muistaakseni 3% akussa. Jälkikäteen selvisi että tuona päivänä oli ollut normaalia kovempi tuuli, joten myötä- ja vastatuulella on iso merkitys.

Seuraavalla kerralla ihan suosiolla kävin lataamassa paikallisessa citymarketissa hetken ennen takaisin päin lähtöä :D
Tuota Soulia ei vaan tehnyt mieli latailla tien päällä, on vähän hidas.
 
Mikähän näitä europremiumin valmistajia sitten pelottaa, kun eivät uskalla laittaa tuotteilleen kuin hikisen 2 vuoden takuun, joillain saa lisähinnalla kolme? Akkutakuut tietty erikseen.
No en tiedä kun bemariin ja audiin ainakin saa halutessaan 5v takuun ja Porscheen 14v.
 
2026 Solterra saa ilmeisesti aika isojakin päivityksiä (facelift ainakin keulaan, uudet akut ja moottorit, isompi keskinäyttö. sisätilan uudistuksia, nopeampi pikalataus uuden akun takia yms), mutta katsoo nyt mitä ne täkäläisesti tulevat olemaan kun lyhyen pätkän näin vain jenkkimallista (eikä siinäkään saanut kaikkea vielä esitellä) joka tulee nyt kesällä 2025 sikäläisesti saataville.
 


Tuosta löytyy Solterran faceliftistä maistiaisia videon muodossa. Itsellä vaikea tottua tuohon valkoisen määrään kun tottunu nykyisen corpse paint -lookiin, ehkäpä toimii toisessa värissä omaan silmään paremmin. Varmasti kuitenkin miellyttää isompaa porukkaa kuin nykyiset mustat lokasuojat. Toivotaan menestystä Toyotalle ja Subarulle päivitysten myötä, jospa sähköominaisuudet olisivat nyt hieman lähempänä muuten hyvän auton ominaisuuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Käsitin että ne mustat muovilokasuojat tulee kyllä about muihin väreihin kuin valkoiseen ja mustaan.
 
No en tiedä kun bemariin ja audiin ainakin saa halutessaan 5v takuun ja Porscheen 14v.
Ja ilmaiseksi antavat ihan hyvän tahdon eleenä, vai joutuuko noista jotain maksamaankin? Se että lisähinnalla saat ostettua takuuta kuulostaa kyllä parhaimmalta kusetukselta :)
 
Ja ilmaiseksi antavat ihan hyvän tahdon eleenä, vai joutuuko noista jotain maksamaankin? Se että lisähinnalla saat ostettua takuuta kuulostaa kyllä parhaimmalta kusetukselta :)
Pitkistä takuista voi tietysti sanoa samaa. Luuleeko joku, että pitkä takuu annetaan hyvän tahdon eleenä vai onko se leivottu auton myyntihintaan.
 
Ei sitä välttämättä myyntihintaan ole leivottu. Voi sen tietysti siihenkin leipoa, mutta yleisemmin mielestäni se on enemmän markkinointikeino myydä autoa ja toisena seikkana esim. oman plugariKian seitsemän vuotta on kuitenkin vain kolme vuotta esim. infotainmentilla. Koko takuu harvoin koskee kaikkia auton palikoita. Vähän kuin Tesla markkinoi omaa autoa huoltamattomuudella ja sitten se on pajalla tai rangerilla kuitenkin useammin kuin normi huoltovälillä moni muu auto olisi.
 
Ei sitä välttämättä myyntihintaan ole leivottu. Voi sen tietysti siihenkin leipoa, mutta yleisemmin mielestäni se on enemmän markkinointikeino myydä autoa ja toisena seikkana esim. oman plugariKian seitsemän vuotta on kuitenkin vain kolme vuotta esim. infotainmentilla. Koko takuu harvoin koskee kaikkia auton palikoita. Vähän kuin Tesla markkinoi omaa autoa huoltamattomuudella ja sitten se on pajalla tai rangerilla kuitenkin useammin kuin normi huoltovälillä moni muu auto olisi.

Tuo noiden pitkien takuiden ongelma monesti on, vag 5v takuu tuntunut kyllä korvaavan ihan kaiken mitä yleensä takuuseen oletettavaankin kuuluvan.

Turha edes mielestäni puhua 7v takuusta jos sieltä raksitaan/tiputellaan asioita pois.
 
Oma kokemus noista lisätakuista on myös sen suuntainen, että nuo maksulliset ovat tuntuneet kattavilta ja loogisilta. Lisäksi ainakin juuri ne takuulistat mitä itse olen sattunut selailemaan ovat myös antanet ymmärtää, että ilmaiset pidemmät takuut voivat olla oikeasti vähän samankaltaisia kuin vaikka erittäin pitkät koritakuut: Juuri sitä yleisintä ( kosmeettista ) ruostevikaa se ei välttämättä korvaa, mutta liki mahdoton rungon ruostuminen korvattaisiin. Eli sisältö on varsin vajavainen.

Ja maksulliset lisätakuut ovat olleet helppoja tinkauksen kohteita. Se kannattaa ottaa viimeisenä oljenkortena ja kaupanpäällisenä, ja ainakin sen 1-2v lisätakuuta myös yleensä saa.

Paras on tietenkin ilmainen kattava takuu, mutta järkevä vertailu vaatii kyllä viitseliäisyyttä tutustua.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi autonvalmistajissa on myös paljon eroa tullaanko virhevastuu -kysymyksissä vastaan vai ei. Tuota ei välttämättä auton ostovaiheessa voi tietää (maahantuojan vaihtuminen yms. muuttuvat seikat), paitsi joidenkin valmistajien kohdalla.

Sanotaanko että mustalla listalla oleminen on ainakin aika selkeä vihje.
 
Lisäksi autonvalmistajissa on myös paljon eroa tullaanko virhevastuu -kysymyksissä vastaan vai ei. Tuota ei välttämättä auton ostovaiheessa voi tietää (maahantuojan vaihtuminen yms. muuttuvat seikat), paitsi joidenkin valmistajien kohdalla.

Sanotaanko että mustalla listalla oleminen on ainakin aika selkeä vihje.
Eikös Tesla ole sanonut aika suoraan etteivät mitään suosituksia noudattele, että siitä vaan käräjöimään virhevastuusta omalla riskillä.


"– Ymmärrämme, ettei päätöksemme välttämättä ole sitä mitä toivoitte. On kuitenkin tärkeä huomata, että kuluttajariitalautakunta tekee ainoastaan suosituksia. Tässä tapauksessa jo mainittujen seikkojen pohjalta Tesla on päättänyt ettei tässä tapauksessa seuraa kyseistä suositusta."
 
Lisäksi autonvalmistajissa on myös paljon eroa tullaanko virhevastuu -kysymyksissä vastaan vai ei. Tuota ei välttämättä auton ostovaiheessa voi tietää (maahantuojan vaihtuminen yms. muuttuvat seikat), paitsi joidenkin valmistajien kohdalla.

Sanotaanko että mustalla listalla oleminen on ainakin aika selkeä vihje.
Jos on auton ensimmäinen omistaja niin ainakin omien kokemuksien mukaan tehdas tulee aika pitkäänkin takuuajan jälkeen vastaan jos on isompia ongelmia. Lisäksi huomannut että käytetyissä jos ollut jotain niin se että onko myyty uutena suomeen vai ei vaikuttaa aika isosti miten merkkiliike/maahantuoja jaksaa nähdä vaivaa minkään eteen.
 
Ei sitä välttämättä myyntihintaan ole leivottu. Voi sen tietysti siihenkin leipoa, mutta yleisemmin mielestäni se on enemmän markkinointikeino myydä autoa ja toisena seikkana esim. oman plugariKian seitsemän vuotta on kuitenkin vain kolme vuotta esim. infotainmentilla. Koko takuu harvoin koskee kaikkia auton palikoita. Vähän kuin Tesla markkinoi omaa autoa huoltamattomuudella ja sitten se on pajalla tai rangerilla kuitenkin useammin kuin normi huoltovälillä moni muu auto olisi.
Tietysti se on myyntihintaan leivottu, kaikille merkin ostajille yhteisesti. Jos siitä ei makseta yksittäin lisähintaa niin kaikki maksavat.
 
Onko kukaan tutustunut Smart #5 mikä on sen juttu? Tuntuu hinta olevan kohdallaan ja saa aika kovaa tekniikkaa myös.
 
Itseänikin kiinnostaa. Aika kova setti kun takuukin 5v ilman km rajaa.

Mikä tämä "merkki" siis on? Muistelin, että joskus smart oli mersu mutta oliko se edes ikinä niinkään?

200 000km takuu akullekin, ja tuo 5v ilman kilometrirajaakin näkyy olevan.

Millaiset lienee kaistavahdit/travell assistit tälläisessä?

Mielenkiintoinen tuote ja hinta on kai kilpailukykyinen? Nopeasti katsottuna se on joko täysin perusmalli LFP akulla fiksuin 72kwh akulla, tai sit suoraaan Pulse 4wd ja 55 000e mut 92kwh akkukin NMC:llä.

Ja vakiovarusteetkin jo kattavat! Mm. V2L ulosotto kaikissa (?) malleissa, joka taitaa joku 1800e tms. varuste olla esim. Kia:lla. Edessäkin isofixit.
Kaippa tuota on testattava istua jossain, missähän pääsisi näkemään?

Oikeastaan tuosta ei puutu, kuin kokemukset? Paljon ajavalle tietysti adaptiivisten valojen, adaptiivisen vakkarin ja "travell asisstin" toiminta tietysti hyvin kriittistä, mut hyvällä hintaa kyllä sinänsä saa, koska esim. enemmän ominaisuuksia, kuin Teslassa ja silti samanhintainen..
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tämä "merkki" siis on? Muistelin, että joskus smart oli mersu mutta oliko se edes ikinä niinkään?

200 000km takuu akullekin, ja tuo 5v ilman kilometrirajaakin näkyy olevan.

Millaiset lienee kaistavahdit/travell assistit tälläisessä?

Mielenkiintoinen tuote ja hinta on kai kilpailukykyinen? Nopeasti katsottuna se on joko täysin perusmalli LFP akulla fiksuin 72kwh akulla, tai sit suoraaan Pulse 4wd ja 55 000e mut 92kwh akkukin NMC:llä.
Puokkiin omistavat Mersu ja kiinalaiset smartin.
 
Ensi kuun alussa limeisesti tätä pääsee näkemään fyysisesti Smart-myymälöissä.
- Veho Airpot
- Veho Olari
- Veho Turku
- Veho Tampere
 
Mulla ollut nyt taloudessa #1 Pulse jo jonkin aikaa.

Eli siis käytännössä kiinalaisen geelyn auto, jossa design mersua. Maahantuojana Veho joka myös huoltaa autot, tuo 5v takuu koskee vain Vehon maahantuomia autoja, esim saksasta tuodut jne ovat lyhyemmällä takuulla, veho itse ostanut tuon takuun heidän tuomiin autoihin.

Autot itsessään erittäin kattavasti varusteltuja, useita varusteita mitä edes samoille pohjalle tehdyissä autoissa ei ole kilpailijoilla edes saatavilla, esim ex30 vs #1.

Autojen laatu on sisustaltaan suht premium puoleista, nahkaa, parempaa tikkausta, säätöjä asioissa, valoissa jne.

Varusteluokat aika simppelit, ei ole oikeastaan mitään erikseen otettavaa tai erikseen pois jätettävää vaan luokkien mukaan mennään.

Autoissa on perus sähköautoiluun aikalailla kaikki ja enemmänkin, esim. perusluokista ylöspäin ilpit, v2l, vetomassat, 22kw, sis laturit, hud jne. Akkujen esilämmitys nappi/navin mukaan on kaikissa.

Sitten miinuksia, auton tiepalvelu jne. joka sisältää kaikki samanlailla kun vaikka mb on englanniksi. Veholle aika uusi merkki, koulutettuja asentajia ei oikein vielä ole, myyjät ja muu huollon asiat ovat vielä aika uusia. Lapsuusjuttuja on vielä jonkin verrankin softassa ja itse autoissa, esim. vakkarit ei toimi trailermodessa, appi ja digitalkey on välillä alhaalla yms. Korissa on kahvat ja niiden vaieroinnit jäässä, muoveja saattaa halkeilla, kosteutta olla umpiossa jne. uusien automallien perusvikoja.

Lisäksi ainakin #1 ja #3 takuuehdoissa on tuo mersun pykälä, eli auton akun korvausarvio verrataan auton markkinahintaan sillä hetkellä. Eli toki takuuaikana 5v korvaillaan, mutta sen vanhetessa saattaa olla akku ei korvausvelvollinen täysin vaikka akkutakuuta olisi jäljellä.

Mulla on itselläni ihan ok vehon kanssa asiointi mennyt, takuuseen on korjailtu juttuja, softat on parantuneet jne. mutta onhan näissä toki paljon kehitettävää ja melko typeriä, vaikka myös suht nerokkaitakin asioita ollut.

Omaan vehkeeseen nyt kolmannet vaijerit meni viimetalvena sisään, nämäkin tosin olleet kehitysversioita ja aina uudenlaisia. Jäätyvät siis talvisin.

Toiset ovenkahvat menee ensiviikolla sisään. Näistä muovi halkeilee ja hipaisukytkin hajoaa jostain syystä.

Vakkaria ei vieläkään ole softassa trailermodessa.

Auto hinattu kerran kun ovia ei saatu kiinni, aukesivat muttei lukittautuneet talvella. Kerran hinattu kun fyysinen avain oli kotona ja puhelinäppi missä digitalkey päätti olla euroopanlaajuisesti päivän jumissa.

Sijarit, hinaukset, korvaukset ja huollot menneet ihan jees smart liikkumisturvan ja vehon kanssa.

Yleisesti kun itselläni tiedossa, että hieman lapsuusjuttuja ja takaisinkutsuja on tiedossa uusissa korimalleissa ja ota-päivityksiä on tiedossa softaan niin suht tyytyväinen kuitenkin ollut autoon.
 
Miten on ajettavuus ja avustimet toimineet Suomessa?
Entä miten näissä on huollot? Joku käytä 20tkm välein valon alla?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 798
Viestejä
4 762 953
Jäsenet
77 540
Uusin jäsen
Eetu kumpuniemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom