Yleistä keskustelua sähköautoista

Kiitokset kommenteista tähän asti.

Jatkokysymyksenä, onko näköpiirissä mitään haastajaa ID7:lle isojen sähköfarkkujen kategoriassa?
Screenshot_20250402_123711_E-library.jpgScreenshot_20250402_123653_E-library.jpg
BMW i5 Touring on varmaan ilmeinen verrokki ID7:lle, jos haluaa kaivaa lompakkoaan syvemmältä. Auto Bild Suomessa volkkari vei voiton, koska hankintahinta sen verran halvempi verrattuna bemariin ja rahalle sai enemmän vastinetta. Mutta toki bemari on premiumsarjalainen. Toinen selvä vaihtoehto varmaankin Audi A6 Avant e-tron. Mutta saa taas sieltä taskunpohjalta kaivella jonkin verran enemmän kuin volkkariin (joka siis sekin mielestäni jo kallis). Oikein muita puhtaasti farkkuja en itse keksi. Itse pyörittelin myös Mersun EQS:ää ihan puhtaasti takakontin litrojen perusteella mutta menee sekin hyvin kalliiksi ja käytettynä olisi ollut ainoa vaihtoehto enkä itse mersua uskaltaisi ostaa akkujuttujen takia. Skoda Enyaq facelift oli myös omalla listalla vaikka farkku ei olekaan mutta pääsi sinne lähinnä takakontin litrojen perusteella. Smart #5 voisi olla sellainen jokerikortti. Ei sekään farkku ole mutta takakontissa farkkumaiset litrat ja vähän enemmänkin. Jos olisin voinut odottaa auton hankinnan kanssa pidemmälle, että tuo olisi ehtinyt myyntiin, niin olisin varmasti harkinnut. Mutta tykkään kyllä istua matalammalla kuin SUVeissa, niin farkkuihin kyllä veri vetää vahvasti.

Screenshot_20250402_123711_E-library.jpgScreenshot_20250402_123653_E-library.jpg
BMW i5 Touring on varmaan ilmeinen verrokki ID7:lle, jos haluaa kaivaa lompakkoaan syvemmältä. Auto Bild Suomessa volkkari vei voiton, koska hankintahinta sen verran halvempi verrattuna bemariin ja rahalle sai enemmän vastinetta. Mutta toki bemari on premiumsarjalainen. Toinen selvä vaihtoehto varmaankin Audi A6 Avant e-tron. Mutta saa taas sieltä taskunpohjalta kaivella jonkin verran enemmän kuin volkkariin (joka siis sekin mielestäni jo kallis). Oikein muita puhtaasti farkkuja en itse keksi. Itse pyörittelin myös Mersun EQS:ää ihan puhtaasti takakontin litrojen perusteella mutta menee sekin hyvin kalliiksi ja käytettynä olisi ollut ainoa vaihtoehto enkä itse mersua uskaltaisi ostaa akkujuttujen takia. Skoda Enyaq facelift oli myös omalla listalla vaikka farkku ei olekaan mutta pääsi sinne lähinnä takakontin litrojen perusteella. Smart #5 voisi olla sellainen jokerikortti. Ei sekään farkku ole mutta takakontissa farkkumaiset litrat ja vähän enemmänkin. Jos olisin voinut odottaa auton hankinnan kanssa pidemmälle, että tuo olisi ehtinyt myyntiin, niin olisin varmasti harkinnut. Mutta tykkään kyllä istua matalammalla kuin SUVeissa, niin farkkuihin kyllä veri vetää vahvasti.
Joo aika paljon saa kuvetta kaivaa jotta saa edes jotain premiumia ID.7:n nähden. Toki kaikkiin ei volkkarin ulkonäkö iske. Mutta ainakin A6 Avant e-tronissa on todella paljon ahtaammat oltavat takapenkillä, ja veikkaisin että myös i5 Touring jää sekin pienemmäksi sisätiloiltaan ja keskitunnelikin on haitoilla. Noissa on pitkät keulat mikä polttismiestä miellyttää, mutta sisätiloissa se sitten näkyy. Käytettävyys ID.7:ssa on parempi. Ja ajettavuuskin on ID.7:ssa todella hyvä, kunhan muistaa valita sen DCC-alustan. Ihan sama käytätkö säätöjä ikinä, niin valitse se silti. Se on varsinkin maantiellä paljon parempi ajettava DCC:llä kuin vakioalustalla.

Saman totesin mutta toisaalta aika harvaan merkkiin tahtoo täyssähköautoissa saada reisituen jatketta, joten Skoda.
Jos alkaa vituttamaan sen penkin lyhyys niin väsään siihen irrotettavan jatkeen( Ali ja Amazon myy moisia nahkaisina mutta ei se nyt mahdottoman vaikeaa ole jonkinlaista itsekin ommella).

Samat tilanteet täällä. Tietyissä malleissa vielä istuinosan pituus on muutenkin käsittämättömän lyhyt jopa etupenkeillä ja takapenkeillä jossain tapauksissa jopa vitsinä tehty max 150cm pituisille. Eihän siinä jos max ajelisi 30min vetoja, mutta pidemmän päälle oma torso kaipaa istuinosan kallistuksen ja reisiosan säätöä kovasti.

Pitää itsekin kiinnittää huomiota jos tuollainen ihme reisituen puute löytyy jopa skoda / vw mallistosta. Oletin että löytyy paremmista penkeistä kaikilta, kun esim Cuprastakin nuo löytyvät.

Itselläkin tuo säädettävä reisituki kyllä must juttu auton penkeissä.

Pitää itsekin kiinnittää huomiota jos tuollainen ihme reisituen puute löytyy jopa skoda / vw mallistosta. Oletin että löytyy paremmista penkeistä kaikilta, kun esim Cuprastakin nuo löytyvät.

ID7:sta löytyy säädettävä reisituki ja on kyllä ihan näppärä. Muista volkkarin malleista en tiedä.

Tää on kyllä erikoinen juttu. Ioniq 6 ja EV6 antavat ihan mottipäisiä latausnopeuksia talvellakin ja vaikka internet-kertoo, että em. autoissa on joitain kylmän sään optimointeja liittyen tuohon lämmitykseen, joita Ioniq 5:ssä ei ole, niin olisin kuvitellut että nuo erot luokkaa minimalistinen, koska autothan ovat pääosin kaiketi sisukaluiltaan suht.samoja.

Itselläni on navigaattori - tai lähinnä sen reitin laskenta/latauspaikkojen valinta - ollut rangen ohella (jos range olisi parempi, niin navigaattorin puutteet ei niin haittaisi) oikeastaan ainoa asia, jotka Teslan jälkeen heikennyksia (myös mobiiliappi paskempi, mutta menettelee), mutta tuohon tulossa nyt ilmeisesti tämän kuun aikana korjaus, joka mahdollistaa asetuksissa säädön, jolla autolle voi kertoa, että haluaa sinne laturille vasta kun < 10% tai < 5% virtaa jäljellä. En pidä siitä, että nuo asettelevat niitä pysähdyksiä defaulttina 200-300km välein. Teslakin teki tuota ajoittain, mutta siinä oli kuitenkin lähtökohtaisesti sen vajaa 100km enemmän rangeodottamaa, niin esim. omalla 600km mökkireissulla ei kesäkeleillä sijoittanut sinne lähtiessä yleensä enempää kuin yhden stopin. Tämä laittaa välillä kolme, koska siellä on isommat turvamarginaalit oletuksena. Talvella noilla ei niin suurta väliä, koska vastaavalla matkalla stoppeja tulee joka tapauksessa pari jos ajaa normaalisti ja latausnopeus tärkeämpi kuin kulutuksen optimointi, mutta kesäkeleillä tuo pakottaa poistamaan ne pysähdykset sieltä suunnitelmasta, koska se lämmityksen käyttö saattaa olla ratkaiseva ero pääsetkö sille vajaan 400km päässä olevalle laturille vai etkö ja lämpimillä keleillä sitä ei kuitenkaan tarvita (..en toki tiedä olisiko tuo niin älykäs ettei lämmittele kesällä, mutta Tesla ainakin jonkin verran lämmitteli)
Siinä navissa on täppänä, josta saa pois noi latausasemien ehdotukset. Ioniqissa ainakin siinä kohtaa näkyy kun tarjoaa reittiä, joka pitää hyväksyä. Joku Suggest charging stops jne... Varsinkin jos ajaa sama reittiä, niin paljon yksinkertaisempi lisätä suosikeista se yksi latausasema siihen väliin kuin alkaa ehdotusta muokkaamaan. Korealaisessa on vähän turhan konservatiivinen softa kantaman suhteen. Ei lämmittele kesällä ja melkein ei keväälläkään. Vastuksen kuvasta sen näkee lämmittääkö vai ei.

Kun ID7:n ominaisuuksia ja varustelistaa ihmettelee, niin taitaa olla ~60k€ luokassa paras vaihtoehto. Varsinkin 75v-juhlamallit.

ID7:sta löytyy säädettävä reisituki ja on kyllä ihan näppärä. Muista volkkarin malleista en tiedä.
Löytyy ainakin ID4:n ja ID5: GTX:stä penkkipaketilla( en muista saiko sitä penkkipakettia muihin, tästä on jo puoli vuotta kun volkkari oli vielä hankintalistalla) mutta en nähnyt Tavascanissa mutta se jäi monesta muustakin syystä hankkimatta. ID4 GTX jäi hankkimatta makuasioiden vuoksi( hipaisunäppäimet ratissa ovat olleet joka ajolla haitaksi. En vain opi olematta koskematta niihin vahingossa).

Elroqiin niitä ei saa mutta totesin sen penkin olevan sen verran pidempi EV3:een verrattuna, että antaa olla. Jos se on jonkun mielestä pitkä penkki niin sillä mennään. Tämä tulee olemaan ensimmäinen reisitukijatkeeton kuskin penkki vuosikymmeneen, ja tämä on sentään kuudes sähköauto.

Lisäksi ainakin täällä etelässä K-auton tarjoama huolto on ollut surkeaa edellisten vuosien aikana.
Jos Turun seudulla on asiaa, niin LMS serviceä voi kyllä lämpimästi suositella. Toki Turun k-auto ei verrokkina rimaa ihan hirveän korkealle aseta :D LMS:n kanssa meni hyvin tehtaiden takuuasiat sun muut.

Siinä navissa on täppänä, josta saa pois noi latausasemien ehdotukset. Ioniqissa ainakin siinä kohtaa näkyy kun tarjoaa reittiä, joka pitää hyväksyä. Joku Suggest charging stops jne... Varsinkin jos ajaa sama reittiä, niin paljon yksinkertaisempi lisätä suosikeista se yksi latausasema siihen väliin kuin alkaa ehdotusta muokkaamaan. Korealaisessa on vähän turhan konservatiivinen softa kantaman suhteen. Ei lämmittele kesällä ja melkein ei keväälläkään. Vastuksen kuvasta sen näkee lämmittääkö vai ei.
Joo. Samalla kaavalla tuli toimittua Teslankin kanssa, jos ei Supereita osunut sopiviin kohtiin reittiä / oli jotain muita kun auton esittämiä suunnitelmia itsellä mielessä. Ei iso vaiva täpätä haluttua laturia käsin sinne varsinkaan tutuilla reiteillä, joilla tietää jo lähtiessä missä on aikomus ladata, eikä tarvitse alkaa katselemaan vaihtoehtoja. Sinänsä silti vähän harmillinen, koska tossa pystyisi muuten suodattelemaan noita ihan kivasti ja sikäli mahdollistaisi ihan toimivatkin default-asetukset, jos ei olisi niin varovainen noiden prosenttien kanssa. Pitää toivoa, että tuo jakoon tuleva päivitys asetuksineen toisi täsmäkorjauksen tohon vaivaani.

Ihmettelen, ettei seiskasta ole tullut jo tavallista nelivetoa tuon Spört gtx rinnalle, ilman niitä spört pakollisuuksia.

Kyllä säädettävän reisituen saa lisähintaan kaikkiin VAG-merkkeihin (pahoittelut, ei näemmä saakkaan, olin väärässä), ainakin jos ID.4/Enyaq/Q4/Tavascan-kokoluokasta puhutaan. Fordilla käytännössä samat penkit AGR-nimellä, Opelilta löytyy myös. Korealaisiin ja ranskalaisiin en ole perehtynyt. Saksalaisiin premium-merkkeihin saa myös.

Viimeksi muokattu:
Kyllä säädettävän reisituen saa lisähintaan kaikkiin VAG-merkkeihin, ainakin jos ID.4/Enyaq/Q4/Tavascan-kokoluokasta puhutaan. Fordilla käytännössä samat penkit AGR-nimellä, Opelilta löytyy myös. Korealaisiin ja ranskalaisiin en ole perehtynyt. Saksalaisiin premium-merkkeihin saa myös.
Mä en kyllä näe miten ne Enyaqiin saisi mukaan. Saa kyllä ilmastoidut ja hierovat penkit jotka säätyy sataan suuntaan mutta reisituki näyttää olevan Skodalla aina kiinteä. Toki se pitää mainita että istuinosa on ehkä pitempi kuin monessa muussa autossa, ehkä sillä yritetään kompensoida säädön puuttumista.

Mä en kyllä näe miten ne Enyaqiin saisi mukaan. Saa kyllä ilmastoidut ja hierovat penkit jotka säätyy sataan suuntaan mutta reisituki näyttää olevan Skodalla aina kiinteä. Toki se pitää mainita että istuinosa on ehkä pitempi kuin monessa muussa autossa, ehkä sillä yritetään kompensoida säädön puuttumista.
Totta, olet oikeassa. Oletin että saman istuinosan rungon saa myös Skodaan, mutta eipä näköjään, vaan "sporttipenkin" istuimen etuosa on tosiaan kiinteä. Jännä sinänsä, kun joihinkin muihin Skodan malleihin noita Ergo-penkkejä ymmärtääkseni kuitenkin saa.

Totta, olet oikeassa. Oletin että saman istuinosan rungon saa myös Skodaan, mutta eipä näköjään, vaan "sporttipenkin" istuimen etuosa on tosiaan kiinteä. Jännä sinänsä, kun joihinkin muihin Skodan malleihin noita Ergo-penkkejä ymmärtääkseni kuitenkin saa.
Ei saa, ei, kuten mainitsin. Ja ei saa Tavascaniinkaan, ei edes rahalla. Eikä saa kaikkiin Volkkareihinkaan( rahalla siis) vaan vain GTX:ään( id4 ja id5).

Ja jos saa niin sekä Turun myyjät ja netin esitteet ovat väärässä( mutta sen perään on myöhäistä itkeä kun kosla on jo tilattuna)

Ei saa, ei, kuten mainitsin. Ja ei saa Tavascaniinkaan, ei edes rahalla. Eikä saa kaikkiin Volkkareihinkaan( rahalla siis) vaan vain GTX:ään( id4 ja id5).

Ja jos saa niin sekä Turun myyjät ja netin esitteet ovat väärässä( mutta sen perään on myöhäistä itkeä kun kosla on jo tilattuna)
Ainakin itse istuin juuri viikko sitten perus-neliveto ID.4:ssä (ID.4 Pro 4MOTION Elegance 75-v. Juhlamalli), jossa sai säädettyä reisitukea (ergo-active) :hmm:

1743603125299.png

(kuva napattu jostain YouTube-videosta)

Viimeksi muokattu:
Nyt tuli sitten ne odotetut Teslan ensimmäisen neljänneksen myynnit. Myynnit tippuneet vähän vajaat 15% viime vuoteen nähden. Itse olisin arvannut isompaa pudotusta, mutta vaikea on näitäkään hyväksi selitellä.

No se ei yllätä että myyjät on pihalla. ID.4 GTX se on vakiona, ja Elegance / Pro Elegance -malleihin sen saa pakettikoodeilla [PAJ] tai [PAK]

1743605737644.png

No se ei yllätä että myyjät on pihalla. ID.4 GTX se on vakiona, ja Elegance / Pro Elegance -malleihin sen saa pakettikoodeilla [PAJ] tai [PAK]

1743605737644.png
tämä on totta, saattoi sanoa ettei saa vajaavetoiseen( siitä on jo jonkin aikaa kun sitä harkitsin, mutta tosiaan interior style plussaa ei saa vajaavetoiseen mutta top sport plussan saa). Joka tapauksessa itse olin kyllä tuota GTX:ää harkitsemassa kun se on kilpailukykyinen tämän vuoden( volkkariversioiden sisällä).
Olisi ottanut Enyaqin jos siinä olisi moinen ollut. Nyt säästin pikkaisen ja valitsin sen sijaan Elroqin, jossa ei sitten olekaan mitään fancya( paitsi progressiivinen ohjaus)

Tais olla tuossa 75v anniversary versiossa joku comfort-paketti mukana ja nuo penkit kuului siihen - jos nyt en ihan väärin muista.
Ei kyllä ne ihan rahalla oli pakko ostaa. Vetokoukku ja vähän hintaa pois oli 75v tärpit. Comfort paketti toi puhalluksen lämpötilan säädön takapenkille ja lisätason tavaratilaan.

e: Pikkuakkuinen basic taitaa olla ainoa malli mihin ei ole mahdollista ostaa parempia penkkejä.

Juu, tämä on se noin 1200 € lisävaruste-penkki.
Ja on ainakin mun mielestä jokaisen euron arvoinen jos tulee yhtään pitempään auton ratissa istuttua. Mun mielestä paras penkki nimenomaan normaaliin arkiseen matkantekoon. No ehkä luksusautoja lukuunottamatta.

Ja toinen on se DCC-alusta. Jokaisen euron arvoinen.

Nyt tuli sitten ne odotetut Teslan ensimmäisen neljänneksen myynnit. Myynnit tippuneet vähän vajaat 15% viime vuoteen nähden. Itse olisin arvannut isompaa pudotusta, mutta vaikea on näitäkään hyväksi selitellä.

Kyllä yhtiö on hittiä ottanut. Nyt lööpeissä hallinnosta Muskin ulosajo, joka voi taas äkillisesti vaikuttaa myyntiin toiseen suuntaan.
Itsellä Tesla ei ole kyllä vaihtoehto, ei edelleenkään. Se ei ole keltään pois, eikä minultakaan pois. Ei siis Teslalla ajavia vastaan mitään.
Kävin tuossa pari viikkoa sitten kuluttamassa aikaa madonreiässä ja katsoin Tesla Juniperin arvosteluja ja videoita läpi. Onhan tuo hinnoiteltu fiksusta ja vastaavista varusteista pitää muilla valmistajilla maksaa kokonaiskustannuksissa 6-10k€ enemmän.

Kyllä yhtiö on hittiä ottanut. Nyt lööpeissä hallinnosta Muskin ulosajo, joka voi taas äkillisesti vaikuttaa myyntiin toiseen suuntaan.
Itsellä Tesla ei ole kyllä vaihtoehto, ei edelleenkään. Se ei ole keltään pois, eikä minultakaan pois. Ei siis Teslalla ajavia vastaan mitään.
Kävin tuossa pari viikkoa sitten kuluttamassa aikaa madonreiässä ja katsoin Tesla Juniperin arvosteluja ja videoita läpi. Onhan tuo hinnoiteltu fiksusta ja vastaavista varusteista pitää muilla valmistajilla maksaa kokonaiskustannuksissa 6-10k€ enemmän.
Miksi se toiseen suuntaan vaikuttaisi? Ei kaveri yhtään vähemmän ääliöksi/natsiksi muutu, kun klubi potkii pihalle. Voi tulla jopa pahempi sylkykuppi, koska vanhalta Donaltilta kääntynee takki kaverin suhteen aika pian. Eikä tuo uuden Y:n hinnoittelu todellakaan ole fiksu, täysin ylihintainen. Vajaavetoisissa Renault Scenic vei kuin litran mittaa ja nelivetoisissa Ford/VW vetää tonneja halvemmaksi paremmilla autoilla. Katteensakin Tesla on jo tuhonnut, joten hankala vastata muille. Sitä se vertikaali-integraatio teettää, kun ajaa autopilotilla kysyntäseinään.

Luvut olivat ilmeisesti odotuksia paremmat, Teslan osake tänään eli 4% nousussa.

Luvut olivat ilmeisesti odotuksia paremmat, Teslan osake tänään eli 4% nousussa.
Konsensus odotti julkisesti esitetyissä arvioissa kymmeniä tuhansia enemmän ja Tesla itse tais aikanaan ennustella nelosella alkavaa määrä. Todellisuudessa taidettiin odotella 2:lla alkavaa lukua osakereaktion perusteella. Voi toki olla hölmöiltä rahat pois puuhastelua ja sitten tuloksen yhteydessä -30%.

Miksi se toiseen suuntaan vaikuttaisi? Ei kaveri yhtään vähemmän ääliöksi/natsiksi muutu, kun klubi potkii pihalle. Voi tulla jopa pahempi sylkykuppi, koska vanhalta Donaltilta kääntynee takki kaverin suhteen aika pian. Eikä tuo uuden Y:n hinnoittelu todellakaan ole fiksu, täysin ylihintainen. Vajaavetoisissa Renault Scenic vei kuin litran mittaa ja nelivetoisissa Ford/VW vetää tonneja halvemmaksi paremmilla autoilla. Katteensakin Tesla on jo tuhonnut, joten hankala vastata muille. Sitä se vertikaali-integraatio teettää, kun ajaa autopilotilla kysyntäseinään.

Totta kai se vaikuttaa oletko virallisesti jenkkihallintoa edustava taho ja hallinnossa päätöksentekovastuullinen esim. ulkomaanpolitiikan, ukrainan tuen ja tariffien suhteen kuin, että olet päätöksenteosta ulkona ja liidaat sähköautoja valmistavaa yritystä. Mä heitän ihan nopeasti, että em kolme asiaa vaikuttaa Eurooppalaisten kuluttajien ostopäätökseen heittämällä enemmän kuin se typerä käsiliike lavalla. Ja me ihmiset ollaan siitä hassuja, että hahmo muuttuu siedettäväksi kun n. Puolet pahoista ominaisuuksista katoaa vaikkakin 50% on vielä jäljellä, ja tällöin alkaakin Teslankin hinta vs kilpailijat kiinnostamaan.

Mun mielestä Tesla on kyllä edullisempi kuin vastaavat samalla varustetasolla olevat kilpailijat. Ellen ole tippunut kärryiltä tässä viime viikkojen aikana.

Laittakaas tänne infoa jos löydätte eri automerkkien akkutakuiden lisäehdoista pykäliä.

Mersulla on pykälä että korvaavat vain auton jäännösarvon verran ja akunvaihdon hinta on heidän itse määrittämä. Esim takuunalaisen B250e malliin 8v ikäiseen tarjosivat 40 000 euron remonttia josta hyvittävät auton jäännösarvon 15 000 e jättäen asiakkaalle 35 000e maksettavaa. Itse kyllä luulen, että Veho tulkitsi tässä ehtoja väärin tämän asiakkaan kohdalla - mielestäni takuun olisi tarkoitus lunastaa auto pois rikkinäisenä tuolla ennen akunhajoomista olevalla 15 000 e arvolla... Kyseisessä tapauksessa oli lisäksi myös auton huoltokäyntejä laiminlyöty.

Laittakaas tänne infoa jos löydätte eri automerkkien akkutakuiden lisäehdoista pykäliä.

Mersulla on pykälä että korvaavat vain auton jäännösarvon verran ja akunvaihdon hinta on heidän itse määrittämä. Esim takuunalaisen B250e malliin 8v ikäiseen tarjosivat 40 000 euron remonttia josta hyvittävät auton jäännösarvon 15 000 e jättäen asiakkaalle 35 000e maksettavaa. Itse kyllä luulen, että Veho tulkitsi tässä ehtoja väärin tämän asiakkaan kohdalla - mielestäni takuun olisi tarkoitus lunastaa auto pois rikkinäisenä tuolla ennen akunhajoomista olevalla 15 000 e arvolla... Kyseisessä tapauksessa oli lisäksi myös auton huoltokäyntejä laiminlyöty.

Mersulla ei taida olla mitään tehdashuollettua tarjota niin joku purkuosa olisi luultavasti tuossa kohtaa fiksumpi vaihtoehto 8v vanhaan autoon.

Sähköautoilu ei olekkaan niin puhdasta kuin voisi odottaa

Miika oli katsonut jostain helenin laskurista että hänen sähköistään suurin osa fossiilista. Mutta jos lataan sähköautoa ilmaisen sähkön aikaan kuten nyt tänään, niin ei takuulla lisää co2 päästöjä mitenkään. Nyt parhaillaan ajetaan tuulivoimaloita kiinni koska on ylituotantoa koko nordpool alueella, miten minun lataaminen voisi tällöin lisätä päästöjä mitenkään? Voimaloiden sulkeminen tänään aiheuttaa enemmän päästöjä kuin ylijäämän kuluttaminen sähköautoon.

Ko laskelmat päästöistä pätevät vain kiinteään joustamattomaan kulutukseen jota varten on ylläpidettävä tasaista tuotantoa. Sähköauton joustavalla kulutuksella on päässyt tämänkin talven nollapäästöihin jos on pystynyt ajamaan viikon akullisella ja ladannut aina alle 3 sentin hinnoilla.

Mä yritin just ettiä esim hullujen päiviän citikkaa varten 8v akkutakuun ehtoja, niin siellä mainittiin vaan että takuuehdot saat auton mukana oston yhteydessä =D... Oli varmaan ihan hyvä diili tuo e-c4 täyssähkö 28 000e hintaan, mikäli kestää edes 200tkm ehjänä.

Totta kai se vaikuttaa oletko virallisesti jenkkihallintoa edustava taho ja hallinnossa päätöksentekovastuullinen esim. ulkomaanpolitiikan, ukrainan tuen ja tariffien suhteen kuin, että olet päätöksenteosta ulkona ja liidaat sähköautoja valmistavaa yritystä. Mä heitän ihan nopeasti, että em kolme asiaa vaikuttaa Eurooppalaisten kuluttajien ostopäätökseen heittämällä enemmän kuin se typerä käsiliike lavalla. Ja me ihmiset ollaan siitä hassuja, että hahmo muuttuu siedettäväksi kun n. Puolet pahoista ominaisuuksista katoaa vaikkakin 50% on vielä jäljellä, ja tällöin alkaakin Teslankin hinta vs kilpailijat kiinnostamaan.

Mun mielestä Tesla on kyllä edullisempi kuin vastaavat samalla varustetasolla olevat kilpailijat. Ellen ole tippunut kärryiltä tässä viime viikkojen aikana.
Eihän tuo ny mitenkään täysin virallinen taho ole ollut edes jenkkihallinnon mielestä :D Muskin doge-pelleilyt muutenkin ovat suuntautuneet jenkkien sisämarkkinoille päin, jossa enemmän on ollut protestejakin.

En kyllä hahmota mitä varustetasoja sinä katsot, kun fully loaded versiot muilta ovat tonneja halvempia kuin Teslan vastine. Sillä erolla, että muissa kaistavahdit ja pyyhkijät yms. apustimet myös yleensä toimii. Mitä autoa ajattelit, kun sanoit, että vastaavat ovat 6-10 k€ kalliimpia samalla varustetasolla?

Vähä liian hilkulla taitaa olla joo edelleen... Mua ei oikein ole tuo Ioniq 5:n pikalatausnopeus myöskään mairitellut, vaikka kuinka on 800 V akusto ja akuston esilämmitys (jonka pakotettu poiskytkeytyminen 20 %:n varaustason alituttua ärsyttää sekin). Liekö tuo Ioniq 5:n noin 4 kW:n lämmitysteho liian pieni suhteessa tarpeeseen.
Tää on kyllä erikoinen juttu. Ioniq 6 ja EV6 antavat ihan mottipäisiä latausnopeuksia talvellakin ja vaikka internet-kertoo, että em. autoissa on joitain kylmän sään optimointeja liittyen tuohon lämmitykseen, joita Ioniq 5:ssä ei ole, niin olisin kuvitellut että nuo erot luokkaa minimalistinen, koska autothan ovat pääosin kaiketi sisukaluiltaan suht.samoja.
Millainen ero noiden latausnopeudessa on vaikka -10°C...-20°C pakkasessa? Siis kun olen kuvitellut Ioniq vitosen olen ihan hyvä lataamaan. Onkohan latausnopeudessa vuosimallien tai tulevan faceliftin suhteen eroja.

Skodan ja VW:n takuuehtoja koetin pläräillä ja ainakaan omaan silmään niissä ei osunut vastavaa kuin Mercedeksellä on.
Tähän liittyen tuli facebookin Sähköautot - Nyt! -ryhmään tällainen postaus joka ohessa kuvakaappauksena.

Screenshot_20250403-154104-01.jpeg

Sanoisin myös, että edullisemmassa päässä. Ja vaikka Teslassa on noita hyvin tiedettyjä teslamaisuuksia, niin kyllä se kestää vertailun ihan kokonaispakettia ajatellenkin saman segmentin kilpailijoihin nähden. Siinä on asioita, jotka tehty todella hyvin ja asioita, jotka tehty todella paskasti, mutta samaa se on noiden kaikkien muidenkin kanssa.
"Paremmuus" kunkin omista preferensseistä kiinni. Mä esim. henkilökohtaisesti en ole nähnyt ja kokenut varsinkaan VW-vaggineissa (ehkä poikkeuksena ID 7) mitään sellaista miksi haluaisin ostaa semmoisen, mutta uutta Teslaa olisin hyvinkin voinut harkita jos Musk ei olisi tällä planeetalla. Kaikista mieluiten tekisin hybridin nykyautostani ja siitä Teslasta, johon valitsisin molemmista parhaat palat. Varmaan se i4 M50 voisi olla lähimpänä/sisältää omiin preferensseihini pienimmät kompromissit noista vielä jollain lailla tavoiteltavissa hinnoissa olevista, mutta mennään siinäkin jo varusteita ruksimalla niin pitkälle hinnassa, ettei köyhä pysty.

Millainen ero noiden latausnopeudessa on vaikka -10°C...-20°C pakkasessa? Siis kun olen kuvitellut Ioniq vitosen olen ihan hyvä lataamaan. Onkohan latausnopeudessa vuosimallien tai tulevan faceliftin suhteen eroja.
En osaa sanoa ioniq 5:sta kun sen mitä pkuitune ja kvarkki ovat täällä kirjoitelleet (aloitus järjestään alle 100 tai sen tuntumassa, vaikka lämmitetty). EV6 ja Ioniq 6 pakkaskäppyröitä ihaillut fabon sähkäripalstoilla ja siellä nähnyt noita parhaillaan +200 kWh keskinopeuksiakin ihan tuhdin pituisille latauksille, joissa aloitus- ja vielä joissain tapauksissa lopetusnopeudetkin tuota luokkaa

En osaa sanoa ioniq 5:sta kun sen mitä pkuitune ja kvarkki ovat täällä kirjoitelleet (aloitus järjestään alle 100 tai sen tuntumassa, vaikka lämmitetty). EV6 ja Ioniq 6 pakkaskäppyröitä ihaillut fabon sähkäripalstoilla ja siellä nähnyt noita parhaillaan +200 kWh keskinopeuksiakin ihan tuhdin pituisille latauksille, joissa aloitus- ja vielä joissain tapauksissa lopetusnopeudetkin tuota luokkaa
Koska tästä voi saada väärän kuvan, niin korjaan. Ei se akku siis oikeasti ole lämmin ollut vaikka on lämmitelty. Koska omalla motariajolla en sitä ole saanut lämpimäksi automaatiolla, niin veikkaan syynä olevan joku tietty asetetty % jossa alkaa lämmittää ja vähän heikolla teholla. Ts. jos köröttelet menemään ja akku kuluu hitaasti, automaatio saa akun lämpimäksi. Motaria 30 kWh/100 km tahdilla se lämmitys ei ehdi mukaan. Sinällään en ole tuohon ollut kovin tyytymätön, koska sen 70 kW tehon se aina antaa ja pikkuisen lämmettyään mennään reippaasti sadan päälle, jos laturista löytyy kapasiteettia. En ole tuolla yhtäjaksoisesti useampaa akullista ajanut, mutta ketjuun pistetyssä videossa testaaja sai lämpimän akun vauhdit toisella latauskerralla.

Statistiikka

Viestiketjuista
273 541
Jäsenet
77 037
Uusin jäsen
arnvrk

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom