Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko tuo ihan suomen lakien mukainen takuu ehto? Eli käytännössä Mersuissa ei ole minkäänlaista takuuta akulle. Kuka ihme noita uskaltaa ainakaan omaksi ostaa?

Ihan samaa mietin, jos menisi kuluttajaviranomaiselle niin tuskinpa menisi tuollaisenaan läpi.

Hävytöntä toimintaa Mersulta, toivottavasti tuosta joku toimittaja nostaa metelin.
 
EU alueella lakisääteinen takuu on 2 vuotta. Loppu on sitten lähinnä valmistajien vapaaehtoisia takuita, joiden ehdot voivat sanella itse.

Virhevastuu on tietenkin eri asia kuin takuu ja luulen että kuluttajalautakunta tulkitsee yleisen 8 vuoden akkutakuun johtavan siihen että auton omistajalla on oikeus olettaa akun käyttöiän olevan sitä luokkaa.

Mutta kyllä laski Mersun kiinnostavuutta ainakin itselle. Ei oikein riski kiinnosta että joutuisi tuosta oikeudessa vääntämään.
 
Lähinnä minä sitä lähdin kommentoimaan, että jos tuo muuten kelpaa, niin helppo se on hanskata. Jos siis kuuluu siihen porukkaan, joka murehtii n. omistajan akun kunnosta eikä lataa täyteen.

This. Ehdottomasti typerin syy jättää auto ostamatta vain tämän takia. Kaiken lisäksi vaikkei sitä latausta itse rajaisikaan, käytännössä ne akut kestävät huomattavasti paremmin käyttöä kuin mitä nojatuolipätijät kohkaavat. Kunhan sitä autoa ajetaan säännöllisesti eikä latausaste pysy pitkiä yhtäjaksoisia aikoja satkussa, voi sen sinne ladata ihan huoletta vaikka olisikin pitämässä autoa pidempään. Huumorikerrointa lisää vielä se, että samat uuvatit sitten helposti toisaalta pitävät kauhean tärkeänä korkeita DC-latausnopeuksia, jotka taas sitten akun kuntoa tuhoavat varsin tehokkaasti.
 
This. Ehdottomasti typerin syy jättää auto ostamatta vain tämän takia. Kaiken lisäksi vaikkei sitä latausta itse rajaisikaan, käytännössä ne akut kestävät huomattavasti paremmin käyttöä kuin mitä nojatuolipätijät kohkaavat. Kunhan sitä autoa ajetaan säännöllisesti eikä latausaste pysy pitkiä yhtäjaksoisia aikoja satkussa, voi sen sinne ladata ihan huoletta vaikka olisikin pitämässä autoa pidempään. Huumorikerrointa lisää vielä se, että samat uuvatit sitten helposti toisaalta pitävät kauhean tärkeänä korkeita DC-latausnopeuksia, jotka taas sitten akun kuntoa tuhoavat varsin tehokkaasti.

Mutta ongelma mielestäni onkin se, että jos sinne akkuun päätyy yksikin huono kenno mikä zippaa ennenaikaisesti, niin se pilaa kokonaisuuden, oli käyttäjä sitten miten säntillinen lataaja tahansa. Ei siinä kohtaa paljoa lämmitä mersun "takuut", toki virhevastuuseen varmasti saa kunhan on aikaa tapella....
 
Aikalailla yksi yhteen kopio on Teslan käyttöliittymästä. Jännä, että noin rankasti lähdetään kopioimaan ilman yhtään omaa ideaa.
 
Markkinaosuuskin on osittain huono mittari,
Mitäs huonoa tuossa on ? Kertoo vaan totuudenmukaisesti sen kokonaiskuvan.
Aivan turha tuijotella yhden mallin myyntiä, sillä ei se kerro yhtään mitään mikä on valmistajan kaupankäynnin trendi. Joku kuulut markkinaosuutta kasvattavien joukkoon tai tai sitten et.
 
Ilmeisesti Teslan käyttöliittymä on aika hyvä, kun sitä Kiinassa ja Koreassa niin innokkaasti kopioidaan.

Kuten se onkin, lukuunottamatta muutamia lapsuksia ja takapakin ottoa esim. Model 3 Highlandin kohdalla.

Toisaalta kyllähän Android ja iOSkin ovat aika pitkälle konvergoituneet samanlaisiksi, niin miksei sitten autotkin.
 
No, eräänlainen kunnianosoitus teslan käyttikselle. Ja hyvähän se on hyvää kopioida.

Copy with pride.
Ei kopioimisessa mitään vikaa ole sinänsä, hyvää kannattaa aina kopioida. Japanin teollistumisen ihme toisen maailmansodan jälkeen perustui kopioimiselle. Kannattaa toki kopioida hyvin, mielummin vielä paremmin kuin alkuperäinen, niin kuin Japanissa pyrittiin.
 
Nyt kun näistä takuista keskustelua niin mitenköhän mahtaa noi akkutakuut olla tuontiautojen kanssa? Tyypilliset takuut (kahden vuoden "perustakuu", kori- ja maalitakuut) ovat maahantuojan myöntämiä, mutta tietysti jobbarilla on sitten virhevastuu ja EU:ssa tämä 2v takuu sitova maasta riippumatta.

Esim volkkarin sivuilla Auton takuu | Auton hankinta | Volkswagen puuttuu juuri akkutakuiden osalta kohta "Kuka takuun myöntää", joten kovasti jättää tulkinnavaraa. Eli jos akku hajoaa vaikka 6v kohdalla niin pitääkö auto rahdata ruotsiin tai saksaan korjattavaksi ko. maan maahantuojan laskuun? Tässä kun on kyse "lisäturvasta" eikä tuosta kahden vuoden takuusta.

Uudelle ajoneuvolle annetaan vähintään kahden vuoden nk. laillinen takuu, kun ostat sen liikkeestä.

EU:n lainsäädännön mukaan takuusta vastaavat kaikki valmistajan jälleenmyyjäverkostoon kuuluvat jälleenmyyjät riippumatta siitä, mistä EU-maasta auto on ostettu.
Usein kysyttyä|Auton osto ja leasingvuokraus EU:ssa - Your Europe
 
Viimeksi muokattu:
Mutta ongelma mielestäni onkin se, että jos sinne akkuun päätyy yksikin huono kenno mikä zippaa ennenaikaisesti, niin se pilaa kokonaisuuden, oli käyttäjä sitten miten säntillinen lataaja tahansa. Ei siinä kohtaa paljoa lämmitä mersun "takuut", toki virhevastuuseen varmasti saa kunhan on aikaa tapella....

Mun mielestä ongelma on siinä että porukat luulee akun degregaation olevan niin iso ongelma että kannattaisi jättää joku auto hankkimatta vain sen takia että siinä ei pysty rajoittamaan kuinka täydeksi akkua ladataan. Jos vaan tosielämän faktat kiinnostaisivat, teoreettisen gigulin venyttelyn sijaan, luulisi mielipiteen muuttuvan. Hyvä juttu tässä on toki se, että kun massat alkavat sähkäreihin vaihtamaan, ei tämmöisiin yksittäisiin featureihin tulla kiinnittämään mitään huomiota.
 
Sähköautossa tuolla on muutenkin vähemmän merkitystä. Keskimääräisestä käytössä autolla ajetaan päivittäin sellainen matka, että joka yö ei ole tarpeellista ladata akkua.

Plugarissa tuohon olen vähän kiinnittänyt huomiotakin, mutta koska ei voi valita latausmäärää niin lähinnä pyrkinyt siihen että autoa ei säilytellä pidempään täyteen ladattuna.
 
Mun mielestä ongelma on siinä että porukat luulee akun degregaation olevan niin iso ongelma että kannattaisi jättää joku auto hankkimatta vain sen takia että siinä ei pysty rajoittamaan kuinka täydeksi akkua ladataan. Jos vaan tosielämän faktat kiinnostaisivat, teoreettisen gigulin venyttelyn sijaan, luulisi mielipiteen muuttuvan. Hyvä juttu tässä on toki se, että kun massat alkavat sähkäreihin vaihtamaan, ei tämmöisiin yksittäisiin featureihin tulla kiinnittämään mitään huomiota.
Mäkään en tota kyllä kovin isona puutteena osaa nähdä. Ei se 100% lataaminen tarkoita, että sitä tarvitsisi hillota siinä päivätokulla täytenä ja jos ei valmistajalla ole kerran asian kanssa ongelmaa, niin en tiedä miksi mulla pitäisi kuluttajana olla. Itse olen ton säännöllisen latausrajan asettanut autosta riippumatta 90%, mutta varsinkin talvella on tullut harva se kerta ladattua 100%, koska ilmaisia öitä vähemmän ja virtaa kuluu enemmän.
 
BYDin merileijonaa tuli ajeltua muutama tunteroinen (awd excellence-malli). Oli kyllä kieltämättä ostohaluja herättävä peli. Björnin 1000km testissä tosin sai aivan järjettömiä kulutuslukemia (+35kw/100km) talvella. Joku epäili, että softabugi joka sittemmin päivityksellä korjattu, sillä sekalaisessa ajossa sain 21kw/100km (aivan liian monella tarpeettomalla kiihdytyksellä). Vakavaan harkintaan kyllä menee
 
Mun mielestä ongelma on siinä että porukat luulee akun degregaation olevan niin iso ongelma että kannattaisi jättää joku auto hankkimatta vain sen takia että siinä ei pysty rajoittamaan kuinka täydeksi akkua ladataan. Jos vaan tosielämän faktat kiinnostaisivat, teoreettisen gigulin venyttelyn sijaan, luulisi mielipiteen muuttuvan. Hyvä juttu tässä on toki se, että kun massat alkavat sähkäreihin vaihtamaan, ei tämmöisiin yksittäisiin featureihin tulla kiinnittämään mitään huomiota.
Mäkään en tota kyllä kovin isona puutteena osaa nähdä. Ei se 100% lataaminen tarkoita, että sitä tarvitsisi hillota siinä päivätokulla täytenä ja jos ei valmistajalla ole kerran asian kanssa ongelmaa, niin en tiedä miksi mulla pitäisi kuluttajana olla. Itse olen ton säännöllisen latausrajan asettanut autosta riippumatta 90%, mutta varsinkin talvella on tullut harva se kerta ladattua 100%, koska ilmaisia öitä vähemmän ja virtaa kuluu enemmän.

Itsellä tämä olisi ainakin siinä ongelma, että kallista sähköä haluaa ladata vain tarpeellisen määrän. Eli jos tarve on vaikka 10%->50%, niin turha sitä kallista sähköä on pistää akkua täyteen.
 
Itsellä tämä olisi ainakin siinä ongelma, että kallista sähköä haluaa ladata vain tarpeellisen määrän. Eli jos tarve on vaikka 10%->50%, niin turha sitä kallista sähköä on pistää akkua täyteen.
Tosin yleisin sähkösopimustyyppi taitaa edelleen olla kiinteähintainen, joten suurimmalle osalle tämäkään ei ole ongelma.

Mites muuten, tossa kun pitkällä, mutta nopealla matikalla hätäseen laskin, niin millasia säästöjä tällä tavalla toimiessa voisi keskimäärin odottaa? Jos vaikka pitäis ladata 80kwh akku täyteen ja lataa ekat 40kwh nollalla eurolla ja sit loput 40kwh vaikka käyttäen 12kk keskihintaa (5,07 c/kWh) niin säästöä tulis rapeat 2€? Missasinkohan jotain.
 
Nyt kun näistä takuista keskustelua niin mitenköhän mahtaa noi akkutakuut olla tuontiautojen kanssa? Tyypilliset takuut (kahden vuoden "perustakuu", kori- ja maalitakuut) ovat maahantuojan myöntämiä, mutta tietysti jobbarilla on sitten virhevastuu ja EU:ssa tämä 2v takuu sitova maasta riippumatta.

Esim volkkarin sivuilla Auton takuu | Auton hankinta | Volkswagen puuttuu juuri akkutakuiden osalta kohta "Kuka takuun myöntää", joten kovasti jättää tulkinnavaraa. Eli jos akku hajoaa vaikka 6v kohdalla niin pitääkö auto rahdata ruotsiin tai saksaan korjattavaksi ko. maan maahantuojan laskuun? Tässä kun on kyse "lisäturvasta" eikä tuosta kahden vuoden takuusta.

Uudelle ajoneuvolle annetaan vähintään kahden vuoden nk. laillinen takuu, kun ostat sen liikkeestä.

EU:n lainsäädännön mukaan takuusta vastaavat kaikki valmistajan jälleenmyyjäverkostoon kuuluvat jälleenmyyjät riippumatta siitä, mistä EU-maasta auto on ostettu.
Usein kysyttyä|Auton osto ja leasingvuokraus EU:ssa - Your Europe
Volkkarilla toiminut no questions, ruotsin tuonti-auton kanssa. Näkevät ulkomailla tehdyt merkkihuollot koneelta. T. Kaksi moduulia vaihdettu akkutakuusen tuontiautoon.
"Takuunantaja takaa, että 70%:ia täyssähköauton (BEV) korkeajänniteakun alkuperäisestä nettokapasiteetista säilyy edellä mainitun ajanjakson- tai kilometrilukeman ajan – riippuen siitä, kumpi ensin saavutetaan." Tästä huolimatta kaksi huonoa moduulia vaihdettu vaikkei käytössä huomannut mitenkään muuten kuin vikavalon mittaristossa.
 
Tosin yleisin sähkösopimustyyppi taitaa edelleen olla kiinteähintainen, joten suurimmalle osalle tämäkään ei ole ongelma.

Mites muuten, tossa kun pitkällä, mutta nopealla matikalla hätäseen laskin, niin millasia säästöjä tällä tavalla toimiessa voisi keskimäärin odottaa? Jos vaikka pitäis ladata 80kwh akku täyteen ja lataa ekat 40kwh nollalla eurolla ja sit loput 40kwh vaikka käyttäen 12kk keskihintaa (5,07 c/kWh) niin säästöä tulis rapeat 2€? Missasinkohan jotain.
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.

Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.
 
Mersun akkukorjaus 47.000€.
Takuu korvaa vain käypään arvoon: asiakkaalle 32.000€ lasku!

Ohhoh…niin hinta 47.000€ (hybridin pieni akku) kuin takuun rajoittuminen käypään arvoon. Ei ikinä mersua.

 
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.

Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.
Näissä kannattaa kyllä huomioida, että monessa kotitaloudessa pelkästä siirrosta ja veroista tulee esim. se 8 snt/kWh päälle, joten ilmaista sähkö ei toki koskaan ole ellei aurinkopaneeleilla tuota sähköään.
 
Mersu päätti pyytää 239€ softapäivityksestä, jolla auton kameroita saa nauhottamaan.

Muilla merkeillä olisi voinut olla ilmainen, kuten puhelimissakin softapäivitykset.


IMG_6643.jpeg
 


Porcce jälleen jaloillaan, aika heikkoa ettei akkukoteloa saa erikseen korjaamotkaan ostettua tehtaalta. Mielenkiintoinen käärmeenpesä HVACin osalta ~5.40 näkyvissä.
 
Mersu päätti pyytää 239€ softapäivityksestä, jolla auton kameroita saa nauhottamaan.

Muilla merkeillä olisi voinut olla ilmainen, kuten puhelimissakin softapäivitykset.


IMG_6643.jpeg
Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.
 
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.

Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.

Jep, näissä tilanteissahan ongelman ratkaisee latauksen rajaaminen ajallisesti tai sitten käyttämällä pörssisähköohjausta jos kotilaturista sellainen löytyy.
 
Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.
Teslassa tuo onkin ollut melko jännä kun vuosia on ollut myynnissä käytettyjä autoja, joissa listataan ominaisuutena ostettu 7500€ toiminnallisuus, joka ei ole koskaan toiminut ja ei luultavasti koskaan tule toimimaan kyseisissä autoissa, joissa siitä on maksettu. Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.

Sen verran ovelasti tehty kallis huijaus, että toistaiseksi noita kuitenkin saa vielä myydä EU alueella.
 
Teslassa tuo onkin ollut melko jännä kun vuosia on ollut myynnissä käytettyjä autoja, joissa listataan ominaisuutena ostettu 7500€ toiminnallisuus, joka ei ole koskaan toiminut ja ei luultavasti koskaan tule toimimaan kyseisissä autoissa, joissa siitä on maksettu. Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.

Sen verran ovelasti tehty kallis huijaus, että toistaiseksi noita kuitenkin saa vielä myydä EU alueella.
Nämä on sidottu autoon ja menevät sen mukana.
Tähän asti maksetut ovat olleet vain sponsoria Teslalle.
 
Viimeksi muokattu:
Sen lisäksi on vielä epäselvää että säilyykö edes tuo teoreettinen toiminnallisuus omistajanvaihdoksessa.

Sen verran ovelasti tehty kallis huijaus, että toistaiseksi noita kuitenkin saa vielä myydä EU alueella.
Kyllä tuo 7500€ (huijaus) siirtyy seuraavallekin omistajalle. On autokohtainen. Tuosta FSD:stä ei kyllä kannata mitään maksaa, kun ei se oikein toimi.

Se on kumminkin mahdollista, että jos myy auton Teslalle, niin poistavat tuon ominaisuuden käytöstä.


Esim jos myy ilmaisilla latauksilla olevan auton (vanhan Teslan) Teslalle, niin poistavat aina tuon ilmaiset lataukset ominaisuuden ja myyvät auton sitten eteenpäin.
 
Jep, näissä tilanteissahan ongelman ratkaisee latauksen rajaaminen ajallisesti tai sitten käyttämällä pörssisähköohjausta jos kotilaturista sellainen löytyy.
Ja jos autosta löytyisi latausraja, niin se ratkaisisi tämän kaikista helpoiten. Toki latausajastuksilla saa sinnepäin, mutta vaatii hieman laskemista ja toivottavasti ei ole kuormanhallintaa käytössä tai voi laskelmat mennä pieleen. Pörssisähköohjaushan ei tässä tilanteessa auta, jos halutaan kalliilla sähköllä ladata X% asti, kun pörssisähköohjaus ei tässä tilanteessa lataisi ollenkaan.
 
70% taitaa olla aika vakio (ID4, Tesla, Toyota jne.). Kilsat ja vuodet sitten vähän vaihtelevat. Toyotalla on eaim. kait 1000000km mutta taitaa suurimmalla osalla tulla 10v täyteen aiemmin.
 
Jos näin halvalla lataa, niin toki ei ole isoa merkitystä. Työpaikan, hotellien ja myös talvipäivän pörssisähkö on kuitenkin siellä 25-40snt paikkeilla, niin jos jättää sen 40kWh lataamatta ja ottaa yöllä vaikka tuolla 5snt hinnalla, niin säästöä kertyy 8-14e. Ja tämä siis yhdeltä lataus kerralta.

Tällä ei tietenkään ole merkitystä kaikille, mutta lähinnä sillä tuon laitoin, että ei kaikki akun säästön takia tuota latausrajaa halua. Mitään syytähän valmistajalla ei ole olla tarjoamatta tuollaista mahdollisuutta, kun rautaan ei mitään lisää vaadita, vaan ainoa tarve on lisäys koodiin.

Minä ajastan ihan laturilla vaan, kun ei ole kauhean vaikea laskutoimitus että tunnissa tulee 11 kWh sähköä ja auto syö sitä vaikkapa 22 kWh satasella. Molemmat autot menee ilman mitään latausrajoja pörssisähköllä, sähkölämmitteisen torpan keskihinta viime vuodelta 3,6 ja tältä vuodelta 4,49 snt… ei tuossa enää ihan niitä viimeisiä senttejä jaksa alkaa säästämään :)
 
Minä ajastan ihan laturilla vaan, kun ei ole kauhean vaikea laskutoimitus että tunnissa tulee 11 kWh sähköä ja auto syö sitä vaikkapa 22 kWh satasella. Molemmat autot menee ilman mitään latausrajoja pörssisähköllä, sähkölämmitteisen torpan keskihinta viime vuodelta 3,6 ja tältä vuodelta 4,49 snt… ei tuossa enää ihan niitä viimeisiä senttejä jaksa alkaa säästämään :)
Jäi vissiin tuo viesti lukematta? Julkisilla latureilla harvemmin on pörssisähkö käytössä ja ei niitä usein ajastellakaan. Ja myös kotona monella latausteho vaihtelee, jos kuormanhallinta käytössä, 25A pääsulakkeet, suora sähkölämmitys ja muutakin kulutusta samaan aikaan. Tai jos on kova pakkanen niin osaa lataustehosta (autosta riippuen) kuluu myös akunlämmitykseen eikä lataukseen.

Ja kun laskee paljonko auto kuluttaa, kuinka nopea lataus on ja kuinka paljon tarvitsee seuraavana päivänä ajaa, niin siinä toki vielä huomioi sitten paljonko siellä akussa sitä virtaa on latauksen aloitus hetkellä.

Ja ei, ei ole mahdotonta elää ilman latausrajan asetusta, mutta kyllähän se nyt on vain selkeästi yksinkertaisin tapa kertoa paljonko sitä sähköä akkuun haluaa.
 
Juu, kyllähän sille toiminnolle voi käyttöä löytyä, mun ainoa pointti tähän liittyen oli vain (ja on edelleen) että pirun typerää jättää muuten sopiva auto hankkimatta vain sen takia että se puuttuu.
 
Jäi vissiin tuo viesti lukematta? Julkisilla latureilla harvemmin on pörssisähkö käytössä ja ei niitä usein ajastellakaan. Ja myös kotona monella latausteho vaihtelee, jos kuormanhallinta käytössä, 25A pääsulakkeet, suora sähkölämmitys ja muutakin kulutusta samaan aikaan. Tai jos on kova pakkanen niin osaa lataustehosta (autosta riippuen) kuluu myös akunlämmitykseen eikä lataukseen.

Ja kun laskee paljonko auto kuluttaa, kuinka nopea lataus on ja kuinka paljon tarvitsee seuraavana päivänä ajaa, niin siinä toki vielä huomioi sitten paljonko siellä akussa sitä virtaa on latauksen aloitus hetkellä.

Ja ei, ei ole mahdotonta elää ilman latausrajan asetusta, mutta kyllähän se nyt on vain selkeästi yksinkertaisin tapa kertoa paljonko sitä sähköä akkuun haluaa.
Jäi joo. No ei kyllä julkisillakaan ole itseä haitannut, nyppäsee sen piuhan sitten veke. Ei ainakaan itsellä ole tapana notkua piuhassa ilman latausaikeita ellei paikka ole minun maksamani.
 
Ja jos autosta löytyisi latausraja, niin se ratkaisisi tämän kaikista helpoiten. Toki latausajastuksilla saa sinnepäin, mutta vaatii hieman laskemista ja toivottavasti ei ole kuormanhallintaa käytössä tai voi laskelmat mennä pieleen. Pörssisähköohjaushan ei tässä tilanteessa auta, jos halutaan kalliilla sähköllä ladata X% asti, kun pörssisähköohjaus ei tässä tilanteessa lataisi ollenkaan.
Ketjualukiessa latausrajalla ainekin tuntuu olevan kysyntää, tiedä sitten onko se muuten aina hyväksi. (Jos jätetään äärimilleen optimointi ja jonkin mallin optimointi pois)
Simppelein se lättästä auton kätyttöliittymän asetuksiin ja sille ohitus. Mutta jos joku haluaa oikeasti sen kanssa optimoida niin sitten sitävarten rajapinta, joka laajasti tuettu, tai edes jollain Nissan tyyliin. Niin nortti saa sittä vääntää optimointi skrpitiä ja perään vähän tekoälyä.

Tärkeintä että akkussa on riittävästi latausta, että ei tule niin turhan tyhjäksi ajoja, monelle toiseksi tärkeintä se että ladattu edullisesti ja kotona pää sulakkeet ehjänä. Eli pörssisähkö, kuormanhallinta, ja jotain kevyttä tekoälyä arpomaan kalenterista, viesteistä, historiasta tuleva tarve.

Paikallinenkin rajapinta voi olla, mutta tärkeintä se netinyli toimiva rajapinta, niin sujuu latailu tarkkaan missä vain, millä vain laturilla mikä antaa energiaa kun auto ottaa.
 
Onko kukaan tarkastanut akkutakuun ehtoja, Mersulla akkutakuu tyhjää, koska ei kata auton käypää arvoa enempää. Akut kalliita, B-Mersun akku 50t€ ja C-mersuun 80t€.
 
Kaikkihan tuota harrastaa. Bemariin tuo saman ominaisuuden päälle kytkeminen maksaa reilu satasen ja teslaan ominaisuus minkä päällekytkeminen ei käsittääkseni tee oikeastaan mitään maksaa 7500€.
Teslassa en muuta muistakaan ku fsd. Matriisit oli 0€. Softapäivityksien ominaisuudet 0€.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 223
Viestejä
4 713 437
Jäsenet
76 991
Uusin jäsen
penninvenyttäjä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom