Yleistä keskustelua sähköautoista

Google mapsin kartat ovat huomattavasti parempia ja saavat paljon enemmän reaaliaikaista dataa esim. tietöistä tai ruuhkista.
Samaa mieltä tästä. ihan ylivoimaisesti parempi. Löytää osoitteet yksittäisen mestan nimellä jne. Tosin se opastus on aika farssi siinäkin, joten aina mielummin auton oma.
 
Itsellä tuo lataamispuoli meni hieman haastavammaksi auton vaihdon myötä. Ainoastaan 800V tulee kysymykseen ja en ole löytänyt auton navista mitään millä filtteröidä sen reittisuunnitelmaan tuputtamia vaihtoehtoa (AI sanoo, että tuo onnistuisi, mutta mistään en sellaista valikkoa löydä.. Jos jok u tietää, niin saa vinkata..), joten arvailun sijaan lienee helpointa keskittää kaikki matkalataukset noihin ketjuihin, jossa ei ole tuskaa ja ahdstusta tarjolla.

Siis haluat hakea vain latureita joissa on kunnon tehot ? Vai mitä tarkoitat ?
Mulla taitaa hakea vain tehokkaita latureita kun kirjoittaa naviin HPC ( High performance charger )
 
Ei mikään estä 800V autoa lataamasta missä tahansa 400V latausasemassa kuin oma korvien väli; liian hidasta nykyihmiselle.
 
Siis haluat hakea vain latureita joissa on kunnon tehot ? Vai mitä tarkoitat ?
Mulla taitaa hakea vain tehokkaita latureita kun kirjoittaa naviin HPC ( High performance charger )
Nimenomaan noin. Kun olen testaillut jotain pidempiä reittisuunnitelmia tolla EV6:lla, niin se läiskii sinne suunnitelmaan kaikenlaista roskaa pikkukapaisista ABC-asemista Ionityihin, enkä ole keksinyt miten tohon suunitteluun pääsisi vaikuttamaan / filtteröimään sitä laturikantaa siten, että ehdotukset olisivat fiksuja.
 
Ei mikään estä 800V autoa lataamasta missä tahansa 400V latausasemassa kuin oma korvien väli; liian hidasta nykyihmiselle.
Tää on tiedossa. Kai se on vähän sama kun jotkut eivät halua esilämmittää akkuaan. Näen kohtalaisen typeränä pysähtyä matkalla pöntölle, josta voin saada maksimissaan 104kWh kun vaihtoehtona on valita pönttö, joista voin saada ~240kWh ja tauko lyhenee puolella
 
Nimenomaan noin. Kun olen testaillut jotain pidempiä reittisuunnitelmia tolla EV6:lla, niin se läiskii sinne suunnitelmaan kaikenlaista roskaa pikkukapaisista ABC-asemista Ionityihin, enkä ole keksinyt miten tohon suunitteluun pääsisi vaikuttamaan / filtteröimään sitä laturikantaa siten, että ehdotukset olisivat fiksuja.
Väittäisin, että siellä on jossain valikoiden syövereissä asetus, jolla saa tiputettua etanalaturit pois tarjonnasta. Tais tosin olla sen verran karu rajaus, että 100 kW asematkin jää jäljelle.
 
Väittäisin, että siellä on jossain valikoiden syövereissä asetus, jolla saa tiputettua etanalaturit pois tarjonnasta. Tais tosin olla sen verran karu rajaus, että 100 kW asematkin jää jäljelle.

Saako siellä rajattua pois asemat joissa on vaikkapa 200KW per pönttö mutta kentän kokonaiskapa alhainen eli jos paljon lataajia niin per pönttö lataus tippuu alas?
 
Saako siellä rajattua pois asemat joissa on vaikkapa 200KW per pönttö mutta kentän kokonaiskapa alhainen eli jos paljon lataajia niin per pönttö lataus tippuu alas?
Se menee puhtaasti sen mukaan mihin luokkaan se kenttä on pistetty. Luokkia ei ollut kuin varmaan 3 (tyyliin AC, DC hidas ja DC nopea). Toki tuosta on aikaa, kun valikot kahlasin läpi ja sen jälkeen softa on muuttunut mm. näyttämään tyhjien paikkojen määrän asemalla. Tuskin ovat parantaneet kuitenkaan.
 
Tässä sulle vinkki: lopeta AI:n käyttö hakukoneena niin et joudu arvailemaan tuliko faktaa vai konfabulaatiota.
Tää ois varmaan ihan hyvä, mutta onnistui neuvomaan mulle miten saan ovet lukkoon ilman avaimia ja kaikki nopeusrajoituspimputukset pois by default, niin koitin onneani tämänkin kyssärin kanssa :)
Manuaaliakin toki kokeilin, mutta siellä ei olllut naviin liittyen juuri mitään
 
Väittäisin, että siellä on jossain valikoiden syövereissä asetus, jolla saa tiputettua etanalaturit pois tarjonnasta. Tais tosin olla sen verran karu rajaus, että 100 kW asematkin jää jäljelle.
Näin se tekoälykin näytti kertovan, mutta en tajunnut kyllä sen navin valikoista hevon helvettiä / osannut muuttaa jo laskettua reittiä. En ymmärrä miksei näissä voi vuonna 2025 olla valintaa, jolla voi kertoa, että huomioi ketju x,y ja z ja ignooraa kaikki muu.

Tossahan on kyllä se livevalikko. En oo vielä kokeillut, mutta lieneekö ainakin kotimaassa helpoin, että pyytää navia olemaan lisäämättä sinne mitään latureita ja napsauttaa sitten sieltä erikseen päälle ne kun alkaa suurinpiirtein hahmottamaan missä kohtaa matkaa voisi alkaa virran tarvetta olemaan.
 
Miten paljon uusien sähköautojen arvo on tippunut vuoden aikana? Uusien hinnathan ovat tulleet alaspäin ja selittänee suuret arvonalenemat?
Mites ne Teslan hinnanalennukset ajoittu2024 ? jos nyt tarkkaa 12kk vertailua pidät.
Monella merkillä se viimevuoden hinnoittelu oli vähän sellaista piilottelua, hinnasto hinnat näytti jotain, kauppaa tehtiin jollain, osa vei alennukset leasing puolelle. Eli 12kk haarukkaan niitä hintakorjauksia osu. Kananttaa katsella autotarjous/rahoitus ketjua vuoden takaa, niin siellä sen ajan herkkuja.
 
Tää ois varmaan ihan hyvä, mutta onnistui neuvomaan mulle miten saan ovet lukkoon ilman avaimia ja kaikki nopeusrajoituspimputukset pois by default, niin koitin onneani tämänkin kyssärin kanssa :)
Manuaaliakin toki kokeilin, mutta siellä ei olllut naviin liittyen juuri mitään
Siis onnistuit saamaan nopeusrajoitukset 2024/25 autosta säilymään pois käynnistyksen yli? Ilman, että täytyy pitää nappia pohjassa? Omassa autossa on ikää just sopivasti, että ISAn saa pysyvästi pois, mutta kaistavahdin joutuu aina /\ nappia pohjassa pitämällä sulkemaan.
 
Siis onnistuit saamaan nopeusrajoitukset 2024/25 autosta säilymään pois käynnistyksen yli? Ilman, että täytyy pitää nappia pohjassa? Omassa autossa on ikää just sopivasti, että ISAn saa pysyvästi pois, mutta kaistavahdin joutuu aina /\ nappia pohjassa pitämällä sulkemaan.
Juup. Varoitusten volumet pois päältä/hiljaisimmalle mahdolliselle tasolle. Ei kuulu ainakaan niin, että itse niitä enää kuulisin. On ne lisäksi mulla kytketty siihen vapaavalintaiseen nappiin, mutta ei oo tarvinnu enää käyttää. Toi kaistavahti on mielestäni nyt ollut ihan ok kun ei ole missään lunta (koeajolla se oli ihan järkyttävä) ja olen jopa löytänyt säännöllisesti itseni käyttämästä autopilotia. Siihen toi nappi riittää muutenkin paremmin kuin hyvin. Ainoa asia joka vielä häiritsee vähän romantiikkaa lähtiessä on se näytölle tuleva teksti. Ei estä ajamista tms. mutta jos pitäisi tehdä siinä näytöllä jotain muuta, niin pakko kuitata pois.

Muutenkin ihmettelin kun jossain luki ettei mitään jää muistiin. Ainoat asiat jotka olen huomannut ovat olleet i-pedal ja sport-tila, jotka jäävät muistiin ainoastaan level 3 (tai joku muu jollain muulla) ja eco/normal. Noillakaan ei yhtään mitään väliä, koska yksi painallus.. Profiilihommat ovat vähän perseestä enkä mahdu avokin jälkeen autoon, mutta senkin saa varmaan selviteltyä kun tekee hänen profiiliinsa jonkun easy entryn tms. ettei jää giljotiiniksi mulle.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2 malleja saa kyllä aika hurjalla alennuksella jos katsoo Nettiautosta:


2024 vuosimallin autoja joilla ajettu 50km, eli käytännössä uusia löytyy 8kpl Auto.comista. Hintaeroa uuteen vastaavaan noin 15 000€. :-D Ainut juttu noissa on, että adaptiivinen vakkari puuttu, koska ei ole Pilot -pakettia. Uusissa autoissa se on vakiona, mutta jostain syystä näissä tuontiautoissa ei.
 
Muutaman vuoden vanhat Ioniq 5 ja EV6:t mahtuisivat speksiisi ja budjettiisi, ehkä Mustangikin?

Ioniq 5 käyty testaamassa pari vuotta vanhalla Saksan tuonnilla. Ajo ehkä jotenkin vähän tunnotonta. Selvästi mukavuus edellä säädetty alusta ja iso autohan tämä niin voi pienempien jälkeen tuntua jäykemmältä. Elroqissa kyllä paljon tunnokkaampi ohjauksessa. Sisältä hyundai laadukkaampi kuin mitä kuvista sai pääteltyä. Penkki ei aivan paras, mutta sähköllä kyllä hyvin säädettävissä. Ihan jatkoon/harkintaan voisi mennä, jos sopiva yksilö sattuisi kohdalle. Tämä se ei ole kun oli pienemmällä 58kwh akulla. Ja rahoitus aivan jäätävä autokaupalla (kun sitä sen noin kympin tarvitsisi entisen päälle). Todellinen vuosikorko yli 10%. Ostaako näitä joku tuollaisilla koroilla :rofl: (korko 6,99%, perustamismaksu 695€, käsittelykulu 25€/kk). Tosin enpä vielä kyllä alle 5% korolla ole näitä käytettyjä näkynyt.
 
Väittäisin, että siellä on jossain valikoiden syövereissä asetus, jolla saa tiputettua etanalaturit pois tarjonnasta. Tais tosin olla sen verran karu rajaus, että 100 kW asematkin jää jäljelle.
Löytyihän se lopulta. Oli jäänyt yhdet asetukset läpikäymättä. Voi jättää kaikki alle 150 pois. Ja oli siellä nopeuden lisäksi myös kaipaamani filtteröinti operaattoreiden perusteella, jolla saa rajattua sen käyttämään vaikka vain yhtä operaattoria jos haluaa.
Suomiskene ei vaan ole ihan ehkä pääprioriteetti ja esim. Neste, St1, ABC menevät kategoriaan muut, mutta esim. Ionity ja Recharge ovat kyllä ominaan ja noillahan jo pärjää aika pitkälle. Myöskin Superit ovat osastossa muut, mutta tuohon lienee vittuilun sijaan syynä varma 400V, eli niillä ei kannata ladata, vaikka verkosto onkin kattava.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar 2 malleja saa kyllä aika hurjalla alennuksella jos katsoo Nettiautosta:


2024 vuosimallin autoja joilla ajettu 50km, eli käytännössä uusia löytyy 8kpl Auto.comista. Hintaeroa uuteen vastaavaan noin 15 000€. :-D Ainut juttu noissa on, että adaptiivinen vakkari puuttu, koska ei ole Pilot -pakettia. Uusissa autoissa se on vakiona, mutta jostain syystä näissä tuontiautoissa ei.
Ihmettelen myös kuka noita uutena ostaa. Liisariksi varmaan menee ja toinen yksityisliisari. Drivaliata saa Polestar 2 alkaen jotain 540€/kk kahdeksi vuodeksi ja 20tkm, sis. pilot ja plus.

Mutta aika sama halvimmissa i4 m50, -15.000 euroa uudesta vuoden vanha: https://www.nettiauto.com/bmw/i4-m50/14920628

Varmaan pääosa myydään firmojen liisareiksi verotuella, niin ei ole houkutusta tiputtaa kuluttajamyynnin hintoja…näitä liisareitahan sit saa halvalla myöhemmin, kun verottaja veronkevennyksenä maksanut osan arvonalenemasta.

Edit: Kia EV6 GT-line nelikot -25 vuoden (2024 malli) Hediniltä 60k€, tehomalli taita olla yli 70k€. Tästä 600hv melkein 50k€: https://www.nettiauto.com/kia/ev6/14872779 - hyvä hinta
 
Viimeksi muokattu:
Ihmettelen myös kuka noita uutena ostaa. Liisariksi varmaan menee ja toinen yksityisliisari. Drivaliata saa Polestar 2 alkaen jotain 540€/kk kahdeksi vuodeksi ja 20tkm, sis. pilot ja plus.

Mutta aika sama halvimmissa i4 m50, -15.000 euroa uudesta vuoden vanha: https://www.nettiauto.com/bmw/i4-m50/14920628

Varmaan pääosa myydään firmojen liisareiksi verotuella, niin ei ole houkutusta tiputtaa kuluttajamyynnin hintoja…näitä liisareitahan sit saa halvalla myöhemmin, kun verottaja veronkevennyksenä maksanut osan arvonalenemasta.

Edit: Kia EV6 GT-line nelikot -25 vuoden (2024 malli) Hediniltä 60k€, tehomalli taita olla yli 70k€. Tästä 600hv melkein 50k€: https://www.nettiauto.com/kia/ev6/14872779 - hyvä hinta
Tuskin Polestarista ja Bemarista listahintoja maksellaan. Toki Polestar pitää periaatteessa tilata netistä, mutta jos sitä myydään sitten liisarifirmoille alennuksella niin sieltä ne valuu kuluttajille seuraavaksi. Ja i4 Bemarista saa hyvät alennukset, varsinkin jos ei ota sitä hinnat alkaen mallia vaan ottaa varustepakettia mukaan. Olisi kyllä kiva tietää paljonko tuosta nettiauton i4:sta on maksettu ostettaessa, ja laskea arvon alennus sitten siitä hinnasta.
 
Polestar 2 malleja saa kyllä aika hurjalla alennuksella jos katsoo Nettiautosta:


2024 vuosimallin autoja joilla ajettu 50km, eli käytännössä uusia löytyy 8kpl Auto.comista. Hintaeroa uuteen vastaavaan noin 15 000€. :-D Ainut juttu noissa on, että adaptiivinen vakkari puuttu, koska ei ole Pilot -pakettia. Uusissa autoissa se on vakiona, mutta jostain syystä näissä tuontiautoissa ei.
15k € on ihan reipas alennus, mutta ilman adaptiivista vakkaria vapaaehtoisesti vuonna 2025, niin alennus ei ole vielä riittävä .D
 
Olen tässä hieman katsellut mun 90-luvun sotaratsun vaihtamista nykypäivään kun huoltovapaat kilometrit alkaa olla finaalissa. Katsellut nyt Kia EV3 81,4 kWh akulla ja earth versiona koska ilppi. Auto kiinnostaa lähinnä koska hinta (verotusarvo 42,4ke), wltp range 600km ja edes se 450L kontti. Saatanan ruma vehjehän tuo on, mutta speksit ja hinta puhuu omasta mielestä hankinnan puolesta. En ole oikein löytänyt tuolle realistisia kilpailijoita kun muiden lähtöhinnat painuu sinne 50ke paikkeille ja auto on kuitenkin vain kuluerä liikkumisesta. Perse ei kestä riskiä sähkövehkeiden omistamisesta, joten liisarilla mennään ja valittavana on uudet sähköautot firman vihreiden arvojen vuoksi

Päiväreissut viikottain on luokkaa 300km mutka ja välillä tulee heitettyä viikonloppuisin maakuntamatkailua 400km suuntaan. Lottosin että jos sähkövatkainta niin pakko olla isommalla akulla että on edes jotain mahdollisuuksia päästä tuo 400km suuntaan pikasella kusitauko latauksella ja nuo normaalit 300km mutkat pääsee takaisin kotilaturille. Onko jotain muita vaihtoehtoja mitä kannattaisi katsoa? Rellu scenic-etech lähtee 49,4ke ja skoda elroq 44,5ke. Elroq on hinnan puolesta lähellä, mutta ei vakuuta EV3 rinnalla noin muuten. Uusi ioniq 5 tavallaan kiinnostaisi myös, mutta taas se hinta...

Kävin koeajamassa tuon EV3 ja eipä siitä nyt ihmeitä jäänyt käteen. Melko neutraalin oloinen vehje jolla voisi rullailla. Ärsyttävää piippausta koko ohjaamo täynnä, mutta tuolle ei taida mitään mahtaa nykypäivänä oikein missään autossa niin kai se on kestettävä. Eli lähinnä vailla vinkkejä jos jotain potentiaalisia ehdokkaita on jäänyt tarkastamatta ennen kuin painan tilaa nappia tuon EV3 kanssa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 647
Viestejä
4 707 300
Jäsenet
76 923
Uusin jäsen
veke69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom