Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos totta niin jopas on tapa saada näyttämään oma koodi hyvältä..
Electrek otti tämän saman asian esiin myös kun tätä viime päivien videota on kritisoitu suuntaan ja toiseen.

Ennen törmäystä AP kytkeytyy pois.

Teslan softa siis irroittaa kädet ratista ja huutaa "Tsiisus take the wheel!"...
No niinhän se si menee, plus saadaan osoitettua et mein autopilot on 100% varma ei aiheuta yhtään onnettomuutta päällä ollessaan.. (hokaa kylla et ny kolisee mut päättää olla toimimatta, parempi ottaa offia)

Laitatko linkin moiseen, kiitos. Joko yv:nä tai tähän.
En nyt löytänyt pikahaulla Amazonin versioa mutta todennäköisesti hinta on vain viisinkertainen Alin vastaaviin. Lähinnä nämä ovat olleet nahkaisia mutta itse löysin kankaisen kuukausi sitten( mutta en tallentanut minnekään enkä jaksa etsiä historiasta, haen uudelleen sitten kun auto tulee alle puolen vuoden päästä):

Tämä. Koeajoin melkein kaikki meillä liisattavissa olevat automerkit ja harvassa( mm Volvo/Polestar ja MEBiläiset, Fordista nyt en ole varma) ne penkit lämpeävät esilämmityksessä. Siksi mm. Kia EV3 jäi kauppaan( koeajohetkellä ei ollut kellään tietoa, että ne lampenisivät esilämmityksen yhteydessä).

Tosiaankin painotuksia on joka lähtöön minkä kokee tärkeäksi. Kohta kolme talvea takana esi-penkinlämmityksellä (meb) ja taas itse pidän sitä kevyesti turhana. Vaihtaisin sen koska vain lämmitettävään tuulilasiin, kun monesti muistan pukata auton lämpiämään vasta pari min ennen lähtöä. Toisena talvessa tulee pari kertaa vaikeita kelejä, jossa erillinen tuulilasin lämmitys olisi ok.

Eikös enää uusissa saa tota ihan apista säädettyä lämpeneeko vai ei? Ainakin omassa vm 21 id3:ssa saa.. taino osa tais olla auton asetuksissa.. mutta talvella ne mulla sai lämmetä ja kesällä ei mutta itse auto alko joko lämmittää sisätilaa tai viilentää ko halusin ottaa kohta ajoon auton, riippuen lämpötilasta.
Vai olenko ihan hakoteillä mitä ny haettiin?

Tosiaankin painotuksia on joka lähtöön minkä kokee tärkeäksi. Kohta kolme talvea takana esi-penkinlämmityksellä (meb) ja taas itse pidän sitä kevyesti turhana. Vaihtaisin sen koska vain lämmitettävään tuulilasiin, kun monesti muistan pukata auton lämpiämään vasta pari min ennen lähtöä. Toisena talvessa tulee pari kertaa vaikeita kelejä, jossa erillinen tuulilasin lämmitys olisi ok.
Näinhän se nimenomaan on. Itse kun asun lähes eteläisimmässä Suomessa totesin, että vaikka se olisikin vain 20 euroa kuussa niin se on silti 20 euroa kuussa asiasta, jota täällä on todella harvoin tarvinnut( toinen väri olisi ollut vain kympin ja siitä jokainen on valmis tinkimään, niin minäkin kun Elroqin värikartan näin). Toisaalta Volvo osoitti, että silloin kun sitä luulin tarvitsevani, ei se tehnyt mitään( auton tuulilasilla oli lennolta palattuamme 15 senttiä lunta).

Volvo muuten lämpeää ajokuntoiseksi vajaassa kymmenessä pakkasasteessa välillä jopa viidessä minuutissa. Jos jotain OTA-päivitystä olen odottanut niin auton esilämmitystä, ja tietenkin Android Autoa, joka oli vain viisi vuotta aikataulusta myöhässä.

Mietin muuten kauan otanko 60 vai 85, otanko Advanced vai MAXX, ja onko progressiivinen ohjaus oikeasti 8 500 euron arvoinen hankinta. No, pian sen näkee. Volvon kohdalla otin kaiken mitä siihen sai mutta sen verran maailma muuttui 4 vuodessa, että edelleenkään ei samalla rahalla saa kuin Elroqin 60Maxxin.

Viimeksi muokattu:
Electrek otti tämän saman asian esiin myös kun tätä viime päivien videota on kritisoitu suuntaan ja toiseen.

Ennen törmäystä AP kytkeytyy pois.
Nykyhallinnolla saattaa olla että NHTSA julistetaan laittomaksi, tjs...

Näinhän se nimenomaan on. Itse kun asun lähes eteläisimmässä Suomessa totesin, että vaikka se olisikin vain 20 euroa kuussa niin se on silti 20 euroa kuussa asiasta, jota täällä on todella harvoin tarvinnut( toinen väri olisi ollut vain kympin ja siitä jokainen on valmis tinkimään, niin minäkin kun Elroqin värikartan näin). Toisaalta Volvo osoitti, että silloin kun sitä luulin tarvitsevani, ei se tehnyt mitään( auton tuulilasilla oli lennolta palattuamme 15 senttiä lunta).

Volvo muuten lämpeää ajokuntoiseksi vajaassa kymmenessä pakkasasteessa välillä jopa viidessä minuutissa. Jos jotain OTA:päivitystä olen odottanut niin auton esilämmitystä, ja tietenkin Android Autoa, joka oli vain viisi vuotta aikataulusta myöhässä.

Mietin muuten kauan otanko 60 vai 85, otanko Advanced vai MAXX, ja onko progressiivinen ohjaus oikeasti 8 500 euron arvoinen hankinta. No, pian sen näkee. Volvon kohdalla otin kaiken mitä siihen sai mutta sen verran maailma muuttui 4 vuodessa, että edelleenkään ei samalla rahalla saa kuin Elroqin 60Maxxin.
Mikä Volvo siulla on? Kuulostaa niin eri laitteelta kuin omani.

Mikä Volvo siulla on? Kuulostaa niin eri laitteelta kuin omani.
XC40 P8 vm21, eli ekasta pakasta vedetty, ja siten kauiten autosta kärsineiden joukossa oleva. Moni asia alkoi korjaantua vasta vuoden sisällä, kuten avainten ja profiilien yhteistoiminta, Android Auto, penkinlämmittimien toimiminen esilämmityksessä ja niin edelleen. Ja laskihan sen kulutuskin 25 % ensimmäisen talven jälkeen seuraavaksi talveksi.

XC40 P8 vm21, eli ekasta pakasta vedetty, ja siten kauiten autosta kärsineiden joukossa oleva. Moni asia alkoi korjaantua vasta vuoden sisällä, kuten avainten ja profiilien yhteistoiminta, Android Auto, penkinlämmittimien toimiminen esilämmityksessä ja niin edelleen. Ja laskihan sen kulutuskin 25 % ensimmäisen talven jälkeen seuraavaksi talveksi.
Nojuu, kuulostikin vähän erikoiselta. Itsellä -23 C40.

Korealaisessa nahkapenkit eivät olisi ongelma, jos ennakkolämmitys koskisi niitä. Jostain syystä eivät ole mukana (tämä taisi Ioniq 5/EV6 faceliftissä korjaantua). Helkutin kylmät talvella ennen kuin lämpeää. Jos on muuten lämmin auto, niin korostaa vain eroa - Toki jos laittais ajoissa lämpiämään, niin ei ongelmaa.
EV6:ssa pitäisi nykyiselläänkin toimia, mikäli penkinlämmitys on autossa asetettu päälle. Mobiiliappiksesta tuota ei voi erikseen laittaa.

Edeltävään autoon verrattuna tuo mobiiliappis on kyllä muutenkin melkoisen torso ja Tesla vie niiltä osin vertailun aivan 100-0 sekä featureissa, että käyttömukavuudessa. Tuo penkinlämmitys yksi esimerkkipuute. Lisäksi imo tarpeellisista ominaisuuksista puuttuu AC-latauksen tehonsäätö (tämäkin pitää tehdä autosta) sekä auton live-sijainnin näyttö (tässä se päivittyy about 10min tms. välein). Lisäksi tuo latauksen ajastamisen toteutus on aika monivammainen viritys. Appiin pitää näön vuoksi näppäillä joku kuvitteellinen lähtöaika ja sen jälkeen pystyy vasta ajastamaan haluamansa latausikkunan. Ehkä tuo on siinä siksi, että samaan valikkoon on haluttu väkisin mahduttaa ajastettu ilmastointi ja korealainen insinööri on päättänyt, että sitä varten pitää olla kellonaika, jota ei voi asettaa samalla ja samassa valikossa missä laittaa sen featuren päälle. Lisäksi puuttuu reitititys. Tai onhan siinä se karttahässäkkä ja määränpään voi lähettää autoon, mutta jos haluaisi tsekata auton laskeman reitin latauspysähdyksineen himassa luurilta, niin eipä taida kikkare moiseen taipua.

Teslassa tuon ajastuksen sai lisäksi paikkariippuvaiseksi. En ole ladannut tätä muualla kuin himassa, mutta oletan, että ajastukseni on nyt päällä per/aina ja missä vain. Eli jos tökkään nyt auton johonkin random hidaslaturiin vaikka duunipäiväksi, niin mun pitää muistaa käynnistää se lataus erikseen autosta tai Kia Connectista, tai muuten jäi auto lataamatta.

Kyllähän tolla pärjää, mutta aika perusjuttuja kuitenkin nuo puutteet. Toivottavasti toi AC-latauksen nopeuden säätö + livesijainti tulisivat ainakin saataville.

Edit. Yksi lisäjuttu on varashälytin. En tiedä miten Kiassa käy, jos autoon jää joku istumaan kun ovet lukitaan. Oletan, että se utility-mode poistaa myös hälytykset päältä, mutta ainakaan appiksesta asialle ei löydy omaa valikkoa mikäli ne alkavat soimaan.

Viimeksi muokattu:
PlugariKiassa tuon paikkakohtaisen latauksen saa toimimaan vain juuri jollain kolmannen osapuolen sovelluksella (esim. Gridio).

Itse olen vain säätänyt latausajan riittävän isoksi (tyyliin 01-13) ja että vain priorisoidaan tariffilatausta (eli jos kytken sen ennen klo 13 kiinni niin ei keskeytä klo 13). Muulloin painan fyysistä Off nappulaa jos haluan ladata heti. Itse olen kokenut paikkasidonnaisuuden ärsyttävämmäksi kuin aikasidonnaisuuden (johtuen pienestä akusta).

Samoin PlugariKiassa varashälyttimen saa pois tekemällä auki/lukkoon valinnan (voi riittää pelkkä auki, en ole varma). Tein tuon tosin avaimesta, mutta olettaisin että sovelluksella lopputulos on sama.

Se hyvä puoli Hyundain systeemissä on että siinä on toimiva API. Sovellusta ei tarvii käyttää hirveän usein kun toiminnot saa fiksummin raksattua johonkin ulkoiseen systeemiin. Sijainnin voi päivittää käsin kun nappaa siinä sovelluksesta sijainnin pois ja sitten uudelleen päälle, niin päivittää samalla aina tuoreen sijainnin (karttanäkymässä se keskimmäinen nappi). Ei mikään hirveän kätevä, mutta toimii kuitenkin hyvin pienellä vaivalla jos tarve saada tiheämmin sijaintia

Itse olen vain säätänyt latausajan riittävän isoksi (tyyliin 01-13) ja että vain priorisoidaan tariffilatausta (eli jos kytken sen ennen klo 13 kiinni niin ei keskeytä klo 13). Muulloin painan fyysistä Off nappulaa jos haluan ladata heti. Itse olen kokenut paikkasidonnaisuuden ärsyttävämmäksi kuin aikasidonnaisuuden (johtuen pienestä akusta).

Samoin PlugariKiassa varashälyttimen saa pois tekemällä auki/lukkoon valinnan (voi riittää pelkkä auki, en ole varma). Tein tuon tosin avaimesta, mutta olettaisin että sovelluksella lopputulos on sama.
No mulla on laitettu se muistaakseen johonkin 22-06 väliselle ajalle(säädän sen tarkemman ikkunan aina ladatessani case by case, jos koko yö ei ilmainen). Tossa vaan tosiaan ikävä puolena se kun ei ole sitä sijaintiehtoa samassa, että muualla pitää muistaa käynnistää lataus appiksesta/autosta, jos lyö vaikka sen duunipäivän ajaksi piuhaan.
Tosta avaintempusta taisi muuten mainitakin auton luovutuksessa, mutta en sitä enää muistanut kun näytti samaan aikaan niitä pysäköintiautomaatio -larppailuita yms. sillä avaimella tehtäviä temppuja samaan aikaan.

Se hyvä puoli Hyundain systeemissä on että siinä on toimiva API. Sovellusta ei tarvii käyttää hirveän usein kun toiminnot saa fiksummin raksattua johonkin ulkoiseen systeemiin. Sijainnin voi päivittää käsin kun nappaa siinä sovelluksesta sijainnin pois ja sitten uudelleen päälle, niin päivittää samalla aina tuoreen sijainnin (karttanäkymässä se keskimmäinen nappi). Ei mikään hirveän kätevä, mutta toimii kuitenkin hyvin pienellä vaivalla jos tarve saada tiheämmin sijaintia

Me on itseasiassa käytetty tota aika paljon, jos lähtö jonnekin ja toinen pitää blokata kyytiin. Soittoa kun lähtee duunista tms. ja toinen valuu pihalle valmiiksi venaamaan kun näkee, että auto alkaa olemaan huudeilla. Näppärää. Mielestäni koitin noita nappuloita siinä karttanäkymästä painella, mutta ei sitä ihan jatkuvasti päivitellyt. Voi olla kyllä, että painelin kokeillessani kaikkea mahdollista ja kyllästyin kun ei homma näyttänyt onnistuvan. Luulisi ettei tuon implementointi nyt mikään amerikan temppu ole ja onnistuisi siten niiltä korealaisiltakin.

Alkaa olla jo aika kovia lukuja latauksessa. Tuollaisella tekniikalla latausverkostolla alkaisi olla jo riittävän lähellä tankkausta nopeudessa jotta pahimmatkin EV vastustajat rauhoitettua. Tietty tekniikka tulee vain kehittymään lisää.

BYD confirms new 1,000V ‘Super E-Platform’ capable of fast charging 400km in 5 minutes
...
To achieve that, BYD promised 1,000 kW charge speeds—double the current industry leaders, including Tesla. In reality, it’s tripling the standard as most fast chargers on the market can only reach about 350 kW, and many of them (in the US, at least) are usually more in the 200s.

Muutenkin nuo teholuvut aika hulluja kun karvalakki Han L tuottaa tehoa jo 670 hp.

The entry-level Han L EV has a single electric motor with a peak power output of 500 kW (670 hp). The 4WD variant of this sedan boasts a dual-motor 4WD (580 kW + 230 kW) with a peak power output of 810 kW (1,086 hp).

Statistiikka

Viestiketjuista
271 751
Jäsenet
76 793
Uusin jäsen
Patse_pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom