Yleistä keskustelua sähköautoista

Eli siinä ei saa jarruvaloja päälle, ilman että painaa niin paljon että ensin hidastuu ?

Jos tarkoitat, että pelkällä hipaisulla ei saa jarruvaloja päälle niin ei saa. Jos tarkoitat että pystyisi näyttämään takana tulevalla jarrruvaloa ilman merkittävää hidastumista niiin tuota en osaa sanoa (en ole koettanut). Jarrupolkimessa tuntee ehkä hivenen "kynnyksen" (vaikka se ei sellainen ole), mutta jos tuolle kynnykselle menee riittävän nopeasti niin saattaisi pystyä näyttämään jarruvaloja ennen kuin auto lähtee hodastumaan merkittävästi.

Että en tosiaan osaa ihan varmasti sanoa onko syttymissyynä hidastuvuus vai jarrupolkimen asento. Samalla logiikalla en osaa sanoa syttyvätkö hätävilkut päälle pysähtymiskiihtyvyydestä vai jarrun asennosta (ainakaan heti survaisun jälkeen hätävilkut eivät syty, joten epäilisin hidastuvuutta).

Olen käsittänyt että ainakin Ionic5 toimii vastaavasti, eli sytyttää valon hidastuvuudesta eikä jarrupolkimen painamisesta.
 
Jos jarruvalot syttyy jarrupolkimen hipasusta, niin se on huono, joissain vanhoissa autoissa se perinteisen kytkimen tuntee, eli jalan jarrupolkimelle laittaminen ei sytytä valoja ja sen valon kytkentä pisteen tuntee. Eli mahdollistaa kuskilta jarruvalojen käytön, esim voi ensin varoittaa jarruvaloilla. tai jos on jalkajarrulla valmiina, niin ne valot ei pala, saati välky.
Eli jos autossa on tosiaan tuolalinen ei hipasusta syttyy, ja sitä ei edes kuljettaja huomaa niin surkeahan se on.




Oma mielipide on jarrupolkimessa energiankeräys tai ei niin tuo on huono.




VAG investoi siihen softaosaamisen takia, ovat siihen panostaneet pidempään, samoin muuhunkin, mutta ymmärtääkseni nyt ilmeisesti pelaavat tuota korttia enemmän.

Perinteisistä polttis autofirmoista nimenomaan jenkki merkit tai siis firmat taitaa olla muun mailman puristuksessa. Japanilaiset ei pelanneet batteriautojen tulemiseen, siellä tosin mailman parasta hybriosaamista ja menestystä. (Toki esim Nissan on myynyt sähköautoja ties kuinka pitkään)

Kiina taasen pelasi autokortit pelkästään patteriautojen varaan, sieltä tulee jo suoraa peltiä, ja virheettömiä kanntauksia, priimaa pintaa.

Kaukana idässä korelaiset ovat sähköauto businekseen lähteneet vauhdilla. siis nimenomaan perinteiset merkit.

Ruotsalaiset perinteiset merkit sähkön varaan.

Jos vertaat eurooppalaisia konserneja, niin perinteiset, todella perinteiset VAG, MB, BMW , niin sähkisrintamalla ne kisaa kiinalaisten kanssa, perinteiset jenkki merkit vielä pohtii ja kipuileen sen kanssa että kohta eivät saa kiinasta tuoda sinne mitään.

Jenkkien osalta sähkikset käytännössä Teslan varassa. Taitaa kohta siellä Volvokin valmistaa enemmän sähkistä kuin chevy, vanha legentaarinen sähköauto yhtiön merkki.
Virhepäätelmä on sanoa, että Jenkkien sähkikset Teslan varassa, kun maanosassa Rivian ja Lucid.

Rivianin merkityksestä hyvä esimerkki on et pulassa oleva Legacymerkki Volkkari laittoi sähkötekniikkaan ja softaan 6 miljardia.

Kaikki Eurooppalaiset autovalmistajat siirtyneet tai siirtyy amerikkalaiseen softaan autoissa (Google tai Rivian). Lisäksi käyttävät Kiinalaista, Japanilaista tai Korealaista akkuteknologiaa: Pana/ LG/ CATL:n.
 
No nyt on kyllä aikamoista mutuilua. Se antiikkinen kommunikaatio-platform käyttää CAN-väylää siinä missä Tesla sekä Rivian. Eikä sähköautoissa ole ensimmäistäkään ECUa siinä mielessä miten ECU perinteisesti ymmärretään, vaan invertterit ohjaa moottoreita. Toimilaitteiden ohjaus on todennäköisesti hyvin samankaltaista kaikissa sähköautoissa kuin polttiksissa.

Ja mitä OTA-päivityksiin tulee, niin sehän vain tarkottaa käyttöjärjestelmän päivitystä verkon yli (Over The Air). Miten "legacy" -merkkien päivittäminen verkon yli ei ole oikea OTA-päivitys?

Ei ne perinteiset autovalmistajat ole nykyään enää juurikaan perässä teknologian osalta kuten muutama vuosi sitten.
Kannattaa perehtyä ajoneuvojen sähkötekniikkaan.

BMW pääsee Teslan tasolle ehkä 2026 kun esittelevät neue klassen ja Volkswagen päätyi ostamaan tekniikan amerikkalaisfirmalta Rivianilta 6 miljardilta.
 
Virhepäätelmä on sanoa, että Jenkkien sähkikset Teslan varassa, kun maanosassa Rivian ja Lucid.

Rivianin merkityksestä hyvä esimerkki on et pulassa oleva Legacymerkki Volkkari laittoi sähkötekniikkaan ja softaan 6 miljardia.
En nyt ihan varma mitä nyt yrität kertoa, jäänyt tarina vähän ohueksi.

Eikä kyse oli siitä yhtiöstä jota VAG on rahoittanut ja sen rahoituksen varassa pitkälti edennyt.

VAG muitakin kortteja, mutta olen ymmärttänyt että tuolle kortille nyt pelaa vahvasti.

Sitä voi ihan huoletta kritisoida että Google alusta leviää autoihin, ja jenkkien tuontirajoitukset käytännössä oli johtamassa siihen että valmistajat suuntaa panoksia jenkkikamaa jos siellä haluaa toimia. Ensisijaisesti ne rajoitukset toki kiinalaisia vastaan.

Viimeviikkoina toki se jenkki koodi on noussut monta pykälää ongelmallisemmaksi. Euroopassa joudutaan miettiin myös riskejä. En siis usko että VAG investoinnit Rivianiin olisi riski, se siinä sen verran vahvasti mukana.


Mutta Jenkeissä nojataan paljon kiinalaiseen, ja siellä jo edellinen hallinto asetti rajoituksia kiinalaiseen koodiin, että komponentteihin, joka pakottaa jenkki autofirmoja etsimään uusia kumppaneita.
 
Viimeksi muokattu:
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
Se on kyllä kaikkea muuta kun turha ominaisuus, vaikka nukkuisi hotellissa 365 yötä vuodessa. Autoon voi jättää koirat, pennut, jääkaapin ja latautuvat vekottimet ilman, että kukaan saa lämpöhalvausta/jäädy ja kylmä bissekin odottelee tarvittaessa autossa vaikka helteisen lenkin jälkeen.

Eikä ole kyllä onneksi mikään ainoastaan Teslan ominaisuus kyseessä, kuten tuossa esität, vaan vastaavia löytyy muistakin autoista.
 
Se on kyllä kaikkea muuta kun turha ominaisuus, vaikka nukkuisi hotellissa 365 yötä vuodessa. Autoon voi jättää koirat, pennut, jääkaapin ja latautuvat vekottimet ilman, että kukaan saa lämpöhalvausta/jäädy ja kylmä bissekin odottelee tarvittaessa autossa vaikka helteisen lenkin jälkeen.

Eikä ole kyllä onneksi mikään ainoastaan Teslan ominaisuus kyseessä, kuten tuossa esität, vaan vastaavia löytyy muistakin autoista.
Tässä huomio, että sentryn kanssa Teslasta ei tule virtaa ulos, vain camp modessa.
 
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
Toiset nukkuu teltassakin ja ihan vapaaehtoisesti. Itse tykkään nukkua autossa, en toki joka yö ja aina, mutta kesällä kiva mennä retkeilemään, ainakin meillä päiväkoti-ikäisestä tuo on ihan parasta. Järven rannalle ja paistelee nuotiolla vaikka makkarat ja käy uimassa jne. sitten vähän piirrettyjä auton näytöltä ja nukkumaan.
 
Se on kyllä kaikkea muuta kun turha ominaisuus, vaikka nukkuisi hotellissa 365 yötä vuodessa. Autoon voi jättää koirat, pennut, jääkaapin ja latautuvat vekottimet ilman, että kukaan saa lämpöhalvausta/jäädy ja kylmä bissekin odottelee tarvittaessa autossa vaikka helteisen lenkin jälkeen.
Koiraa/lapsia ei jätetä autoon, tai on hyvin nopeasti ikkuna paskana. Ei vaikka olisi minkälaisia dog modeja autossa, se ei tarvitse kuin yhden bitin vinoon niin se ei toimi ja se on kohtalokasta.
 
Se on vain yksi esimerkki. Myös dog-mode puuttuu legacyistä. Toinen on vaikkapa se et pelkääjän penkkiä voi liikuttaa näytöltä suoraan softapäivityksen jälkeen tai ajovalojen matriisitoiminto voidaan lähettää otana saati et FSD päivityksiä voidaan ajaa otana eri ohjainyksiköihin.
Unohdit varmaan vahingossa sanoa, että se camp- ja dog on yksi ja sama asia. Toisessa vaan näytetään koirakuvaa tabletilla ja laitetaan ovet lukkoon by default.

Miksi kukaan haluaisi liikutella penkkiä näytöltä, kun penkissä on sitä varten napit?

Miten sä olet hyötynyt siitä FSD:stä? Mä olisin Teslan omistaneena ihan hiljaa mistään itseajavasta autosta, kun fakta on se, että se auto on haamujarrujen takia täysin holtiton vekotin ja nimenomaan niillä teillä, joilla valmistaja ainoastaan suosittelee autopilottiaan käytettävän. Alottaisivat vaan nyt siitä ajonopeuteen puuttumatta jättämisestä + pyyhkimistä ensialkuun.

Mitä siihen softaan tulee, niin pääasiassa ihan samaa paskaa sisältävät kaikkien nykyautojen infotainmentit. Teslan eduksi on sanottava, että ovat jenkkitapaan onnistuneet omat kikkareensa paketoimaan käyttäjäystävällisyydeltään kärkeen tai kärkikastiin, eikä vähiten sen jäätävän kokoisen näytön ansiosta. Toisaalta ovat sitten minimalistisuudellaan/softaan luottavana vetänyt muuta käytettävyyttä keskivertoa huonompaan suuntaan poistamalla asioita, jotka nyt vain ovat helpompikäyttöisiä mekaanisina (puhallusräppänät ja oikeastaan kaikki muukin lämppäreihin liittyvät jutut, pitkät, vilkkuviiksi).

On softansa osalta kaksijakoinen tuote. Siellä on helvetin hyviä juttuja, mutta sitten vastaavasti myös ihan uskomatonta paskaa, jota käyttäjä ei voi mitenkään kiertää, koska joku insinööri on päättänyt, että näin on hyvä ja muita vaihtoehtoja ei tarvita. Tulee se edesmennyt omenaspede ja käytätte sitä väärin -tyyliset lausunnot vahvasti mieleen. Sekä hyvässä, että pahassa.
 
Viimeksi muokattu:
Koiraa/lapsia ei jätetä autoon, tai on hyvin nopeasti ikkuna paskana. Ei vaikka olisi minkälaisia dog modeja autossa, se ei tarvitse kuin yhden bitin vinoon niin se ei toimi ja se on kohtalokasta.
Tarvii se vähän enemmän. Sulla on taskussa vekotin, joka alkaa hälyttämään jos auton lämpötila lähtee nousemaan. Mutta onnea vaan matkaan kauppareissulle sen koiran kanssa. Valintoja, valintoja..
 
Se on kyllä kaikkea muuta kun turha ominaisuus, vaikka nukkuisi hotellissa 365 yötä vuodessa. Autoon voi jättää koirat, pennut, jääkaapin ja latautuvat vekottimet ilman, että kukaan saa lämpöhalvausta/jäädy ja kylmä bissekin odottelee tarvittaessa autossa vaikka helteisen lenkin jälkeen.

Eikä ole kyllä onneksi mikään ainoastaan Teslan ominaisuus kyseessä, kuten tuossa esität, vaan vastaavia löytyy muistakin autoista.
Nojuu omasta löytyy pysäköinti-ilmastointi, se on vaan rajattu 30min. Onhan tuota pariin kertaan tullut käytettyä, kun mustan auton joutunut jättämään kaupan parkkipaikalle keskellä kesää. Mukava tulla viileään autoon.
 
Miksi kukaan haluaisi liikutella penkkiä näytöltä, kun penkissä on sitä varten napit?
Jos siinä penkillä ei istu kukaan? Mutta takana istuu joku. Helpompi se kai on siitä näytöltä siirtää penkkiä eteenpäin että saa jalkatilaa lisää taakse, kun pysäyttää auto, mennä ulos ja avata ovia ja siirrellä penkkiä sieltä?

Tuskin kauhean usein tarvitsee, mutta miksi ei tuollaista ominaiuutta olisi kun se on helppo lisätä?
 
Viimeksi muokattu:
Jos siinä penkillä ei istu kukaan? Mutta takana istuu joku. Helpompi se kai on siitä näytöltä siirtää penkkiä eteenpäin että saa jalkatilaa lisää taakse, kun pysäyttää auto, mennä ulos ja avata ovia ja siirrellä penkkiä sieltä?

Tuskin kauhean usein tarvitsee, mutta miksi ei tuollaista ominaiuutta olisi kun se on helppo lisätä?
sanoisin kyllä, että helpompaa se on jos käyttää penkissä olevia painikkeita( kuskin penkin puolella apukuskin penkkiä), kuten nykyäänkin on mahdollista joissakin autoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja ulkopuoliset eivät tiedä että dog moodi on päällä...
Ainoa argumentti siihen mikä on vialla Legacy-merkeillä, jotka on suuressa pulassa kun tekniikka kehittyy ja omassa autossa ei katteita, kun valmistus klassikkotavalla niin kallista. Kukaanhan ei ole kuullut et näyttöön saa kuvan joka kertoo sisälämpötilasta.

Kannattaa kattoo millaisia johtohäkkyröitä Legacyt on, niin selittää miksi Volkkari laittoi ”startuppiin” 6 miljardia. Volkkarin markkinaosuus sukeltaa Kiinassa, koska autot ovat jääneet kehityksestä. Euroopassa konservatiiviostajat ostavat kotimaan merkkiä, hyvä niin, koska Euroopalle autoteollisuus on tärkeää.
 
sanoisin kyllä, että helpompaa se on jos käyttää penkissä olevia painikkeita, kuten nykyäänkin on mahdollista joissakin autoissa.
Myös silloin kun joku tulossa kyytiin, niin alat kuskin paikalta räplää pelkään paikan säätöjä?

Mä en tiennyt et tämä palsta on koomikoille. Sen huomasi jo OBD keskustelusta.
 
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
Ainakin yksi usecase on sellainen, että käy kesähelteillä sukuloimassa tai tuttujen mökillä, jossa ei ole ilmalämpöpumppua. Sisällä 28 astetta lämmintä. Mieluummin kömmin nukkumaan autoon, kun lämpötila pysyy nätisti 21 asteessa.
Retkeily on varmaan se yleisin käyttötapa.
Koiraa/lapsia ei jätetä autoon, tai on hyvin nopeasti ikkuna paskana. Ei vaikka olisi minkälaisia dog modeja autossa, se ei tarvitse kuin yhden bitin vinoon niin se ei toimi ja se on kohtalokasta.
Autoissa on aika paljon bittejä nykyään. Jos noin ajattelee, niin jättäisin nykyautot väliin. Siinä mielessä samaa mieltä, että minusta lapsia tai eläimiä ei jätetä autoon tuntikausiksi, vaikka olosuhteet olisivat hyvät. Ehkä 1-2 tuntia on maksimi tilanteesta riippuen.
Ja ulkopuoliset eivät tiedä että dog moodi on päällä...
Kyllä muuten tietävät ja niin tiedät sinäkin alta 10 sekunnissa. Näkyy 5cm korkeina kirjaimina näytöltä hyvin selvästi.

Camp ja dog mode ovat ihan fiksuja juttuja ja hyvä sähköauton ominaisuuksien hyödyntämistapa. Turhiakin kehityssuuntia on, esimerkiksi valoshowt ja kaikenmaailman äänitehosteet.
 
Miksi kuskin pitäisi säätää vänkärin penkkiä? Kyllä on ongelmat, en voi muuta sanoa.

Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Siis oikeasti kosketusnäytöltä pitäisi tökkiä penkin säätöjä vs. lihasmuistista menee sokkona ajaessa hienosäädöt plus penkki menee avaimen mukaan omiin säätöihin. Appari kyllä voi itse säädellä samaan tapaan penkkinsä.

Kohta varmaan todetaan, että ilmastoinnin, vakkarin, radion yms säädötkin on kivempi tehdä kosketusnäytöltä kuin aidoista selkeistä ja simppeleistä napeista.

Oli muuten juuri viikon verran vuokra-autona muutaman kuukauden ikäinen A6 ok-kamppeilla. Aivan älyttömän hyvä ergonomia ja siinä vielä ratissakin oli fyysiset rullat jolloin vasta muistikin kuinka hyvät mekaaniset napit ja rulla on vs oman Q4n nappi/kosketuskombo.
 
Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Siis oikeasti kosketusnäytöltä pitäisi tökkiä penkin säätöjä vs. lihasmuistista menee sokkona ajaessa hienosäädöt plus penkki menee avaimen mukaan omiin säätöihin. Appari kyllä voi itse säädellä samaan tapaan penkkinsä.

Kohta varmaan todetaan, että ilmastoinnin, vakkarin, radion yms säädötkin on kivempi tehdä kosketusnäytöltä kuin aidoista selkeistä ja simppeleistä napeista.

Oli muuten juuri viikon verran vuokra-autona muutaman kuukauden ikäinen A6 ok-kamppeilla. Aivan älyttömän hyvä ergonomia ja siinä vielä ratissakin oli fyysiset rullat jolloin vasta muistikin kuinka hyvät mekaaniset napit ja rulla on vs oman Q4n nappi/kosketuskombo.
Joskus 1) penkki on edellisen lyhyen ihmisen jäljiltä liian edessä tai 2) taakse istuvalle haluaa antaa maksimaalisen tilan. Simppeliä.
 
Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Siis oikeasti kosketusnäytöltä pitäisi tökkiä penkin säätöjä vs. lihasmuistista menee sokkona ajaessa hienosäädöt plus penkki menee avaimen mukaan omiin säätöihin. Appari kyllä voi itse säädellä samaan tapaan penkkinsä.
Olettaisin taksikuskeille tuo kelpaavan.
 
Jos siinä penkillä ei istu kukaan? Mutta takana istuu joku. Helpompi se kai on siitä näytöltä siirtää penkkiä eteenpäin että saa jalkatilaa lisää taakse, kun pysäyttää auto, mennä ulos ja avata ovia ja siirrellä penkkiä sieltä?

Tuskin kauhean usein tarvitsee, mutta miksi ei tuollaista ominaiuutta olisi kun se on helppo lisätä?
Tämä oli kyllä Volvossa kätevä ominaisuus (ainakin viimeisissä sensus käyttiksellä olevissa).
Näytöltä pikavalinta apparin penkin säätö ja kuskin penkin säätimillä liikkui se.
Apparin takana turvaistuin niin penkkiä joutuu pitämään aika edessä ja vieraille esim. pystyi helposti siirtämään että mahtui kyytiin.
I4:ssä tätä ominaisuutta kyllä kaivannut.
 
Tesla halvin Consumer reportin mukaan.

F7FCEE3A-7DA6-4CA6-B48F-7E733C68BD1A.png
 
Tämä Volkswagenin investointi Rivianiin kertoo kuinka pulassa Legacy-merkit on Yhdysvaltojen ja Kiinan puristuksessa. Täällä ei ole vielä realismi vallannut alaa, että tipumme kehityksestä.

Se miksi harvassa autossa on camp-mode veikkaan johtuvan juuri tuosta antiikkisesta kommunikaatio-platformista jossa jokainen osa omaa oman ecun joka ohjelmoidaan tekemään xyz vr. Tesla ja Rivian ym. jotka voi keskitetyllä ohjauksella muuttaa OTA:na ohjausboksien toimintoja.

Legacyissa ei taita olla oikeaa OTA olemassakaan, vaan se on luokkaa navipäivitykset.

Toivon parasta Legacymerkeille, mut huonolta näyttää. Softankin ostaneet nyt Googlelta…

Kyllä esim. Kia ja Huyndai on legacy merkkejä ja niissä on tuollainen mode.

Tokikaan sen nimi ei ole mikään camp-mode tai dog-mode, vaan utility mode. Ja toisin kuin alkeellisissa Tesloissa, voi Kioissa sitten sitä leiriä/taukoa/what ever pitäessään ladata vaikka läppäriä tai jotain muuta 230V laitetta siinä samalla (toki yleensä pienitehoista, koska se takapenkin pistorasian invertteri on heikkotehoinen, mutta silti toki parempi kuin ei mitään).
 
Joskus 1) penkki on edellisen lyhyen ihmisen jäljiltä liian edessä tai 2) taakse istuvalle haluaa antaa maksimaalisen tilan. Simppeliä.

Varmasti lukuisia käyttötapauksia äkkiä keksii missä näytöstä näpyttely toimisi hyvin. Ymmärsin tämän niin, että se on joko tai eli säädöt on sitten kosketusnäytön takana eikä enää penkissä. Siinä suhteessa kuten moni muukin asia joka on viety halpuutuksen takia kliksuteltavaksi näytön taakse tekee simppelistä hommasta turhan vaikean. Varsinkin ajaessa.
 
Varmasti lukuisia käyttötapauksia äkkiä keksii missä näytöstä näpyttely toimisi hyvin. Ymmärsin tämän niin, että se on joko tai eli säädöt on sitten kosketusnäytön takana eikä enää penkissä. Siinä suhteessa kuten moni muukin asia joka on viety halpuutuksen takia kliksuteltavaksi näytön taakse tekee simppelistä hommasta turhan vaikean. Varsinkin ajaessa.

Penkin napit, no tärkeintä tietenkin että ne on napit ja lookiset. Ja on tosiaan autoja joissa sen repsikan napit on kuljettajan ulottuvilla ja kuljettaja niitä käyttää. Nykyaikana teknisesti se on helpompaa, vs joskus 1980 luvulla, kun nykyään jutut on väylissä.
Nykyään toki halpuutus tapa on se että repsikan penkin rinnakkais ohjauksen laittaa siihen kuskin infonäytölle . Vielä halvempaa jos jättää penkistä napit kokonaan pois. Tosin jos nyt halpuuttaan lähteen, niin jättää repsikan penkistä sähköohjauksen kokonaan pois. Käyttää sen rahan ennemmin takapenkin selkänojan sähkösäätöön.



Ei todellakaan näin. Ikkunoiden raolleen jättäminen ei missään nimessä riitä pitämään autoa riittävän viileänä.

Ehkä nyt kannattaa tarkentaa tilanne. Ollaan kuitenkin Suomessa.

Joo, kyllä Suomessakin on säitä yhdessä pysäköinti kohteen ja auton kanssa missä auton sisälämpötila voi nousta niin korkealle että esim eläimille tilanne voi muodostua "haastavaksi". Se on vuosien aikana lisääntynyt että niitä kodin elämiä viedään mukana ja jätetään ne autoon kun auto parkissa. Jos ei nyt puututa siihen miksi noin. Niin joka tapauksessa se vaatii monenlaista jos haluaa varmistua niiden kohtuullisista oloista. Ensin ne perus olot, mutta tuossa vielä sitten joku seuranta, häly jos vähän pidemmäksi aikaan jää.

Mutta jos nyt elämiä mitkä suomalaisessa ilmastossa pärjää, niin ikkunan aukijättäminen riittää monesti riippuen mihin ja millä säällä. Elämiä on toki monenlaista, ja ikkunan raolleen jättö edes varoiksi ei ole aina ratkaisu.

Sitten jos vie kesällä pilvettömällä tyynellä päivällä musta auton aukealle, niin siellä ei ihminenkään viihdypitkään, oli ikkuna auki tai ei. Kääntäen pakkasella taasen parempi pitää ikkunan kiinni, jolloin kyse lähinnä vaatetuksesta.

Jokin rautatieaseman takaparkki, niin ehkä se ikkunan raolleen jättäminen ei ole ulkoisista riskeistä johtuen tavoiteltu vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä langassa on nyt pari Tesla trollia jotka kaappaa keskustelun aivan vain julistamalla Teslan täydellistä ylivoimaisuutta tekniikassa. Katsokaapa pari sataa viestiä taakse.

Kaikki järkevä keskustelu unohtuu ja alkaa hirveä väittely, lanka näyttää aivan tuolta xbox vs. ps langalta.
 
Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Siis oikeasti kosketusnäytöltä pitäisi tökkiä penkin säätöjä vs. lihasmuistista menee sokkona ajaessa hienosäädöt plus penkki menee avaimen mukaan omiin säätöihin. Appari kyllä voi itse säädellä samaan tapaan penkkinsä.
Kosketusnäytöltä säätö on vain penkin saamiseksi pois tieltä. Toki penkissä on itsessään säätimet joilla siinä istuja saa säädettyä itselleen hyvän asennon, mutta nyt oli puhe siitä että kosketusnäytöltä voi ajella penkkiä eteen ja taakse. Uudessa Teslassa tämän voi tehdä myös ilmeisesti takanäytöltä jos edessä ei istu kukaan. Eli takamatkustaja voi helposti tehdä itselleen lisää jalkatilaa.
 
Olisihan tuo camp mode Enyaqissakin kiva olla ja käyttäisin, mutta nyt kun ei ole niin teltalla on pärjättävä köyhän skodakuskin.
Mutta nyt dog/camp modesta kinastelun väliin vähän muuta.

Taitaa alkaa BYDejä näkymään kohta entistä enemmän katukuvissa. Ainakin lähi-idässä.
Pari lainauspätkää.
"Kiinalainen sähköautonvalmistaja BYD toteutti jättimäisen osakeannin Hong Kongin pörssissä tiistaina. Maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja keräsi listautumisen jälkeisellä annilla 5,6 miljardia dollaria eli 5,16 miljardia euroa."

"Avainsijoittajaksi kerrottiin Arabiemiraateissa toimiva perheyhtiö Al-Futtaim Family Office. Perheyrityksen sijoittama summa jäi avoimeksi. BYD kertoo kumppanusten suunnittelevan tulevia yhteistyökuvioita."


Tai sitten siellä on vaan joku prinssi halunnut itselleen uuden superauton jollaista muilla ei ole, niin ostetaan nyt sitten riittävästi autovalmistajaa että saa sellaisen.

Saa nähdä onko tuolla vaikutuksia tänne pohjolan automyyntiin/tarjontaan saakka.
 
Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?

Tässä langassa on nyt pari Tesla trollia jotka kaappaa keskustelun aivan vain julistamalla Teslan täydellistä ylivoimaisuutta tekniikassa. Katsokaapa pari sataa viestiä taakse.
Näinhän se on. Tesla on paras ja mikään siinä ei ole huonoa. Mutta ihan virkistävää lukea niitäkin juttuja ja todeta, että on sitä porukkaa joka elää EDELLEEN aikamoisessa kuplassa.
On näissä väännöissä paljon asiaakin ja paljon hyvää tietoa miten Tesla on ratkaissut asiota, mutta valitettavan mustavalkoista maailman kuva on tietylle porukalle.
 
Hieman vaikuttaa et Suomessa olemme nöhneet vasta niitä heikoimpia kiinalaismerkkejä, jotka eivät pärjää kotimaansa markkinassa.

Kovimpia on tullut kyllä, kuten BYD ja Xpeng. Toivottavasti myös Xiaomi, Zeekr ja Nio saapuvat. Lataustehot kiinalaismerkkien 50-60 k€ kategoriaasa kun aivan omassa luokassa 300-400kw tienoilla.
 
Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?


Näinhän se on. Tesla on paras ja mikään siinä ei ole huonoa. Mutta ihan virkistävää lukea niitäkin juttuja ja todeta, että on sitä porukkaa joka elää EDELLEEN aikamoisessa kuplassa.
On näissä väännöissä paljon asiaakin ja paljon hyvää tietoa miten Tesla on ratkaissut asiota, mutta valitettavan mustavalkoista maailman kuva on tietylle porukalle.
Niin paljon Rivianilla on hienoa tekniikkaan et 6 miljardia kannattaa laittaa rahaa lafkaan.

Volkkari käyttää id.1 Rivianin softaa ekaa kertaa👍🏻 Volkswagen päätti ostaa sähköarkkitehtuuria Rivianilta, BMW päätti alkaa itse kehittää modernia sähköarkkitehtuuria. Sinppeliä.

Amerikkalaiset valtaavat softapuolen, yhdessäkään Legacyssa ei ole kohta omaa softaa, vaan Googlen, Rivianin tai Teslan softa.

Volkswagen hehkuttaa kuinka uudella sähköarkkitehtuurilla autoa voi päivittää koko elinkaaren, kun tämän palstab Legacy-kuskit ei näe merkitystä. Hmm

 
Viimeksi muokattu:
Volkswagen hehkuttaa kuinka uudella sähköarkkitehtuurilla autoa voi päivittää koko elinkaaren, kun tämän palstab Legacy-kuskit ei näe merkitystä.
Merkitystä on vähän paha nähdä kuin ei tiedä. Pelkkä mainospuhe, että piirun hyvä on, ei ihan vakuuta. Näin sanotaan kaikesta uudesta.

Mutta miten tuo on todettu niin hyväksi ? Mitä siinä on niin erikoista ?
Miten se suhtautuu esim Teslan syteemeihin ? Tai vaikka konsernin omaan PPE:hen ?
 
Niin paljon Rivianilla on hienoa tekniikkaan et 6 miljardia kannattaa laittaa rahaa lafkaan.

Volkkari käyttää id.1 Rivianin softaa ekaa kertaa👍🏻 Volkswagen päätti ostaa sähköarkkitehtuuria Rivianilta, BMW päätti alkaa itse kehittää modernia sähköarkkitehtuuria. Sinppeliä.

Amerikkalaiset valtaavat softapuolen, yhdessäkään Legacyssa ei ole kohta omaa softaa, vaan Googlen, Rivianin tai Teslan softa.

Volkswagen hehkuttaa kuinka uudella sähköarkkitehtuurilla autoa voi päivittää koko elinkaaren, kun tämän palstab Legacy-kuskit ei näe merkitystä. Hmm

Kerro yksikin ulkopuolinen missä Teslan softaa?
 
Merkitystä on vähän paha nähdä kuin ei tiedä. Pelkkä mainospuhe, että piirun hyvä on, ei ihan vakuuta. Näin sanotaan kaikesta uudesta.

Mutta miten tuo on todettu niin hyväksi ? Mitä siinä on niin erikoista ?
Miten se suhtautuu esim Teslan syteemeihin ? Tai vaikka konsernin omaan PPE:hen ?
Pirusti kalliimpi: tarttee enemmän johtoja ja yksiköitä, sekä vaikea päivittää in housena, koska jokainen oma yksikkö alihankkijan tekemä ja erikseen päivitettävä. Mahdoton päivitellä OTAna ja valmisrusprosessi jäykempi, koska ominaisuudet pitää päättää ennakkoon.

 


Bz4x uudistuu; akun esilämmitys, 22kW AC, hieman tehokkaammat moottorit ym pieniä viilailuja.

Hyviä ja tarpeellisia parannuksia. Toihan on autona saanut ihan positiivisia arvioita, mutta etenemiskyky ollut niin paljon kilpailijoita jäljessä, ettei ole edes sitä omaa merkkiuskollista ostajakuntaansa saanut ryntäämään kaupoille.
 
Merkitystä on vähän paha nähdä kuin ei tiedä. Pelkkä mainospuhe, että piirun hyvä on, ei ihan vakuuta. Näin sanotaan kaikesta uudesta.

Mutta miten tuo on todettu niin hyväksi ? Mitä siinä on niin erikoista ?
Miten se suhtautuu esim Teslan syteemeihin ? Tai vaikka konsernin omaan PPE:hen ?
Haiskahtaa vähän paniikki ratkaisulta kun itse ei osata tehdä toimivaa softaa niin pakko jotain keksiä? Ei nyt ole ihan kauheasti volkkarista kokemusta, mutta mitä ainakin aiemmista versioista olen lukenut niin ilmeisen heikkoja esityksiä? Nykyinen id7 tms softa varmaan jo parempi kuitenkin?
 
Kerro yksikin ulkopuolinen missä Teslan softaa?

Jossain vanhemmissa mersuissa varmasti on, mutta ei tietystikään nyt tämän keskustelun merkityksessä, jossa ilmeisesti pointtina on se että on voitu korvata 50+ eri valmistajan pientä purnukkaa parilla isommalla, josta autonvalmistajalla on täysi käsitys mitä siellä on sisällä.
 
Rivian on kuitenkin autonvalmistaja eikä softatalo. En osaa arvioida rahallisen panostuksen määrää (onhan heidän ekat autot käytännössä Amazonin kukkarosta tehty) Volkkarin kohdalla, mutta sanoisin pelkästään positiiviseksi jos ostavat sitä mitä tarvitsevat ja hyödyntävät sitä. Siellä on kuitenkin niitä malleja jonkin verran joissa hyödyntää eri asioita kun autoja kuitenkin myytiin se kolme kertaa Teslaa enemmän viime vuonna.

Noin keskimäärin teknisesti taustalla olevalla ratkaisulla ei ole itselleni mitään väliä eli kunhan rakenne on kestävä (tätä harvoin etukäteen voi päätellä) ja sitä voi järkevästi korjata (tämäkin vähän niin ja näin).
 
Haiskahtaa vähän paniikki ratkaisulta kun itse ei osata tehdä toimivaa softaa niin pakko jotain keksiä? Ei nyt ole ihan kauheasti volkkarista kokemusta, mutta mitä ainakin aiemmista versioista olen lukenut niin ilmeisen heikkoja esityksiä? Nykyinen id7 tms softa varmaan jo parempi kuitenkin?
Softa yksi osa, sen ongelmat Volkkari korjas nyt ensialkuun hommaamalla Googlelta softan, myöhemmin kenties Rivianin softa tulee laajemmin kuin id.1 taikka sit se jää entrylevel autoihin, koska lisenssi halvempi?

MUTTA Sähköarkkitehtuurin jälkeen jääminen ei näy kuluttajalle kuin korkeammissa korjauskuluissa, korkeampi hinta valmistaa, vaikeampi löytää vikoja ja kankeat OTA-päivitysmahdollisuudet, sekä uusia ominaisuuksia ei voida syöttää samoin. Kaikki nämä ongelmat voidaan pitää piilossa ekat vuodet, koska sähkövikojen korjauskin alkaa vasta myöhemmin.

Zonaliksi taitavat kutsua tuota modernia arkkitehtuuria, joka Rivianissa ja josta yhdessä softan kanssa Volkswagen maksoi sen 6 miljardia. Bemarihan kehittää omaansa Neue Klasseen.

Harva tajusikaan et sähkötekniikan kasvaessa sen arkkitehtuurimuutoksin siitä voi tulla yksinkertaisempi korjata ja rakentaa kuin Legacymerkkien vanhat tuotteet.

IMG_6323.png
 
Pirusti kalliimpi: tarttee enemmän johtoja ja yksiköitä, sekä vaikea päivittää in housena, koska jokainen oma yksikkö alihankkijan tekemä ja erikseen päivitettävä. Mahdoton päivitellä OTAna ja valmisrusprosessi jäykempi, koska ominaisuudet pitää päättää ennakkoon.



Vähän näissä sitten aina miettii, että miten on mahdollista että Teslan marginaalit on sulaneet ihan legacyn tasolle, vaikka tämänkin pitäisi olla pirusti halvempi?
 
Rivian on kuitenkin autonvalmistaja eikä softatalo. En osaa arvioida rahallisen panostuksen määrää (onhan heidän ekat autot käytännössä Amazonin kukkarosta tehty) Volkkarin kohdalla, mutta sanoisin pelkästään positiiviseksi jos ostavat sitä mitä tarvitsevat ja hyödyntävät sitä. Siellä on kuitenkin niitä malleja jonkin verran joissa hyödyntää eri asioita kun autoja kuitenkin myytiin se kolme kertaa Teslaa enemmän viime vuonna.

Noin keskimäärin teknisesti taustalla olevalla ratkaisulla ei ole itselleni mitään väliä eli kunhan rakenne on kestävä (tätä harvoin etukäteen voi päätellä) ja sitä voi järkevästi korjata (tämäkin vähän niin ja näin).
VAG kohdalla uutisoitu että se rahoittaa Riviania nimenomaan softa mielessä. VAG nyt on liuta kumppanuuksia, yhteisyrityksiä, sijoituskohteita. Eikä Riviani ole ollut ainoa softa puolellakaan.

Rivianille VAG ilmeisen tärkeä, ja jenkki valmistajat ei siihen panostaneet, saatan muistaa väärin, mutta Ford taisi luovuttaa , minnes päin se suuntasi katseen, euroopassa käyttää volkkarin alustaa, mutta mikäs sen suunnitelma pidemmässä juoksussa.

Entä GM, vanha sähköauto edelläkäviä, mutta luovutti aikoja sitten, nyt kai Cadillac merkillä.
Mobar on stellantis konsernia. Ruotsalais kiinalainen Volvo valmistaa EX90 jenkeissä. Miten siihen iskee kiinapakotteet, miten ne iskee jenkki Fordiin ja GMään.
 
Vähän näissä sitten aina miettii, että miten on mahdollista että Teslan marginaalit on sulaneet ihan legacyn tasolle, vaikka tämänkin pitäisi olla pirusti halvempi?
Se et asia X on halvempi valmistaa ei tarkoita et kun huomioidaan XYZ lopputuloksena olisi suurempi kate. Lisäksi firmojen kateprosenteista ei voi johtaa tuotannon tehokkuuden syytä, huh.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 894
Viestejä
4 677 860
Jäsenet
76 685
Uusin jäsen
ville2301

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom