Yleistä keskustelua sähköautoista

Miksi kuskin pitäisi säätää vänkärin penkkiä? Kyllä on ongelmat, en voi muuta sanoa.

Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Siis oikeasti kosketusnäytöltä pitäisi tökkiä penkin säätöjä vs. lihasmuistista menee sokkona ajaessa hienosäädöt plus penkki menee avaimen mukaan omiin säätöihin. Appari kyllä voi itse säädellä samaan tapaan penkkinsä.

Kohta varmaan todetaan, että ilmastoinnin, vakkarin, radion yms säädötkin on kivempi tehdä kosketusnäytöltä kuin aidoista selkeistä ja simppeleistä napeista.

Oli muuten juuri viikon verran vuokra-autona muutaman kuukauden ikäinen A6 ok-kamppeilla. Aivan älyttömän hyvä ergonomia ja siinä vielä ratissakin oli fyysiset rullat jolloin vasta muistikin kuinka hyvät mekaaniset napit ja rulla on vs oman Q4n nappi/kosketuskombo.
 
Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Siis oikeasti kosketusnäytöltä pitäisi tökkiä penkin säätöjä vs. lihasmuistista menee sokkona ajaessa hienosäädöt plus penkki menee avaimen mukaan omiin säätöihin. Appari kyllä voi itse säädellä samaan tapaan penkkinsä.

Kohta varmaan todetaan, että ilmastoinnin, vakkarin, radion yms säädötkin on kivempi tehdä kosketusnäytöltä kuin aidoista selkeistä ja simppeleistä napeista.

Oli muuten juuri viikon verran vuokra-autona muutaman kuukauden ikäinen A6 ok-kamppeilla. Aivan älyttömän hyvä ergonomia ja siinä vielä ratissakin oli fyysiset rullat jolloin vasta muistikin kuinka hyvät mekaaniset napit ja rulla on vs oman Q4n nappi/kosketuskombo.
Joskus 1) penkki on edellisen lyhyen ihmisen jäljiltä liian edessä tai 2) taakse istuvalle haluaa antaa maksimaalisen tilan. Simppeliä.
 
Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Siis oikeasti kosketusnäytöltä pitäisi tökkiä penkin säätöjä vs. lihasmuistista menee sokkona ajaessa hienosäädöt plus penkki menee avaimen mukaan omiin säätöihin. Appari kyllä voi itse säädellä samaan tapaan penkkinsä.
Olettaisin taksikuskeille tuo kelpaavan.
 
Jos siinä penkillä ei istu kukaan? Mutta takana istuu joku. Helpompi se kai on siitä näytöltä siirtää penkkiä eteenpäin että saa jalkatilaa lisää taakse, kun pysäyttää auto, mennä ulos ja avata ovia ja siirrellä penkkiä sieltä?

Tuskin kauhean usein tarvitsee, mutta miksi ei tuollaista ominaiuutta olisi kun se on helppo lisätä?
Tämä oli kyllä Volvossa kätevä ominaisuus (ainakin viimeisissä sensus käyttiksellä olevissa).
Näytöltä pikavalinta apparin penkin säätö ja kuskin penkin säätimillä liikkui se.
Apparin takana turvaistuin niin penkkiä joutuu pitämään aika edessä ja vieraille esim. pystyi helposti siirtämään että mahtui kyytiin.
I4:ssä tätä ominaisuutta kyllä kaivannut.
 
Tesla halvin Consumer reportin mukaan.

F7FCEE3A-7DA6-4CA6-B48F-7E733C68BD1A.png
 
Tämä Volkswagenin investointi Rivianiin kertoo kuinka pulassa Legacy-merkit on Yhdysvaltojen ja Kiinan puristuksessa. Täällä ei ole vielä realismi vallannut alaa, että tipumme kehityksestä.

Se miksi harvassa autossa on camp-mode veikkaan johtuvan juuri tuosta antiikkisesta kommunikaatio-platformista jossa jokainen osa omaa oman ecun joka ohjelmoidaan tekemään xyz vr. Tesla ja Rivian ym. jotka voi keskitetyllä ohjauksella muuttaa OTA:na ohjausboksien toimintoja.

Legacyissa ei taita olla oikeaa OTA olemassakaan, vaan se on luokkaa navipäivitykset.

Toivon parasta Legacymerkeille, mut huonolta näyttää. Softankin ostaneet nyt Googlelta…

Kyllä esim. Kia ja Huyndai on legacy merkkejä ja niissä on tuollainen mode.

Tokikaan sen nimi ei ole mikään camp-mode tai dog-mode, vaan utility mode. Ja toisin kuin alkeellisissa Tesloissa, voi Kioissa sitten sitä leiriä/taukoa/what ever pitäessään ladata vaikka läppäriä tai jotain muuta 230V laitetta siinä samalla (toki yleensä pienitehoista, koska se takapenkin pistorasian invertteri on heikkotehoinen, mutta silti toki parempi kuin ei mitään).
 
Joskus 1) penkki on edellisen lyhyen ihmisen jäljiltä liian edessä tai 2) taakse istuvalle haluaa antaa maksimaalisen tilan. Simppeliä.

Varmasti lukuisia käyttötapauksia äkkiä keksii missä näytöstä näpyttely toimisi hyvin. Ymmärsin tämän niin, että se on joko tai eli säädöt on sitten kosketusnäytön takana eikä enää penkissä. Siinä suhteessa kuten moni muukin asia joka on viety halpuutuksen takia kliksuteltavaksi näytön taakse tekee simppelistä hommasta turhan vaikean. Varsinkin ajaessa.
 
Varmasti lukuisia käyttötapauksia äkkiä keksii missä näytöstä näpyttely toimisi hyvin. Ymmärsin tämän niin, että se on joko tai eli säädöt on sitten kosketusnäytön takana eikä enää penkissä. Siinä suhteessa kuten moni muukin asia joka on viety halpuutuksen takia kliksuteltavaksi näytön taakse tekee simppelistä hommasta turhan vaikean. Varsinkin ajaessa.

Penkin napit, no tärkeintä tietenkin että ne on napit ja lookiset. Ja on tosiaan autoja joissa sen repsikan napit on kuljettajan ulottuvilla ja kuljettaja niitä käyttää. Nykyaikana teknisesti se on helpompaa, vs joskus 1980 luvulla, kun nykyään jutut on väylissä.
Nykyään toki halpuutus tapa on se että repsikan penkin rinnakkais ohjauksen laittaa siihen kuskin infonäytölle . Vielä halvempaa jos jättää penkistä napit kokonaan pois. Tosin jos nyt halpuuttaan lähteen, niin jättää repsikan penkistä sähköohjauksen kokonaan pois. Käyttää sen rahan ennemmin takapenkin selkänojan sähkösäätöön.



Ei todellakaan näin. Ikkunoiden raolleen jättäminen ei missään nimessä riitä pitämään autoa riittävän viileänä.

Ehkä nyt kannattaa tarkentaa tilanne. Ollaan kuitenkin Suomessa.

Joo, kyllä Suomessakin on säitä yhdessä pysäköinti kohteen ja auton kanssa missä auton sisälämpötila voi nousta niin korkealle että esim eläimille tilanne voi muodostua "haastavaksi". Se on vuosien aikana lisääntynyt että niitä kodin elämiä viedään mukana ja jätetään ne autoon kun auto parkissa. Jos ei nyt puututa siihen miksi noin. Niin joka tapauksessa se vaatii monenlaista jos haluaa varmistua niiden kohtuullisista oloista. Ensin ne perus olot, mutta tuossa vielä sitten joku seuranta, häly jos vähän pidemmäksi aikaan jää.

Mutta jos nyt elämiä mitkä suomalaisessa ilmastossa pärjää, niin ikkunan aukijättäminen riittää monesti riippuen mihin ja millä säällä. Elämiä on toki monenlaista, ja ikkunan raolleen jättö edes varoiksi ei ole aina ratkaisu.

Sitten jos vie kesällä pilvettömällä tyynellä päivällä musta auton aukealle, niin siellä ei ihminenkään viihdypitkään, oli ikkuna auki tai ei. Kääntäen pakkasella taasen parempi pitää ikkunan kiinni, jolloin kyse lähinnä vaatetuksesta.

Jokin rautatieaseman takaparkki, niin ehkä se ikkunan raolleen jättäminen ei ole ulkoisista riskeistä johtuen tavoiteltu vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä langassa on nyt pari Tesla trollia jotka kaappaa keskustelun aivan vain julistamalla Teslan täydellistä ylivoimaisuutta tekniikassa. Katsokaapa pari sataa viestiä taakse.

Kaikki järkevä keskustelu unohtuu ja alkaa hirveä väittely, lanka näyttää aivan tuolta xbox vs. ps langalta.
 
Mitä ihmettä täällä tapahtuu? Siis oikeasti kosketusnäytöltä pitäisi tökkiä penkin säätöjä vs. lihasmuistista menee sokkona ajaessa hienosäädöt plus penkki menee avaimen mukaan omiin säätöihin. Appari kyllä voi itse säädellä samaan tapaan penkkinsä.
Kosketusnäytöltä säätö on vain penkin saamiseksi pois tieltä. Toki penkissä on itsessään säätimet joilla siinä istuja saa säädettyä itselleen hyvän asennon, mutta nyt oli puhe siitä että kosketusnäytöltä voi ajella penkkiä eteen ja taakse. Uudessa Teslassa tämän voi tehdä myös ilmeisesti takanäytöltä jos edessä ei istu kukaan. Eli takamatkustaja voi helposti tehdä itselleen lisää jalkatilaa.
 
Olisihan tuo camp mode Enyaqissakin kiva olla ja käyttäisin, mutta nyt kun ei ole niin teltalla on pärjättävä köyhän skodakuskin.
Mutta nyt dog/camp modesta kinastelun väliin vähän muuta.

Taitaa alkaa BYDejä näkymään kohta entistä enemmän katukuvissa. Ainakin lähi-idässä.
Pari lainauspätkää.
"Kiinalainen sähköautonvalmistaja BYD toteutti jättimäisen osakeannin Hong Kongin pörssissä tiistaina. Maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja keräsi listautumisen jälkeisellä annilla 5,6 miljardia dollaria eli 5,16 miljardia euroa."

"Avainsijoittajaksi kerrottiin Arabiemiraateissa toimiva perheyhtiö Al-Futtaim Family Office. Perheyrityksen sijoittama summa jäi avoimeksi. BYD kertoo kumppanusten suunnittelevan tulevia yhteistyökuvioita."


Tai sitten siellä on vaan joku prinssi halunnut itselleen uuden superauton jollaista muilla ei ole, niin ostetaan nyt sitten riittävästi autovalmistajaa että saa sellaisen.

Saa nähdä onko tuolla vaikutuksia tänne pohjolan automyyntiin/tarjontaan saakka.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Bz4x uudistuu; akun esilämmitys, 22kW AC, hieman tehokkaammat moottorit ym pieniä viilailuja.
 
Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?

Tässä langassa on nyt pari Tesla trollia jotka kaappaa keskustelun aivan vain julistamalla Teslan täydellistä ylivoimaisuutta tekniikassa. Katsokaapa pari sataa viestiä taakse.
Näinhän se on. Tesla on paras ja mikään siinä ei ole huonoa. Mutta ihan virkistävää lukea niitäkin juttuja ja todeta, että on sitä porukkaa joka elää EDELLEEN aikamoisessa kuplassa.
On näissä väännöissä paljon asiaakin ja paljon hyvää tietoa miten Tesla on ratkaissut asiota, mutta valitettavan mustavalkoista maailman kuva on tietylle porukalle.
 
Hieman vaikuttaa et Suomessa olemme nöhneet vasta niitä heikoimpia kiinalaismerkkejä, jotka eivät pärjää kotimaansa markkinassa.

Kovimpia on tullut kyllä, kuten BYD ja Xpeng. Toivottavasti myös Xiaomi, Zeekr ja Nio saapuvat. Lataustehot kiinalaismerkkien 50-60 k€ kategoriaasa kun aivan omassa luokassa 300-400kw tienoilla.
 
Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?


Näinhän se on. Tesla on paras ja mikään siinä ei ole huonoa. Mutta ihan virkistävää lukea niitäkin juttuja ja todeta, että on sitä porukkaa joka elää EDELLEEN aikamoisessa kuplassa.
On näissä väännöissä paljon asiaakin ja paljon hyvää tietoa miten Tesla on ratkaissut asiota, mutta valitettavan mustavalkoista maailman kuva on tietylle porukalle.
Niin paljon Rivianilla on hienoa tekniikkaan et 6 miljardia kannattaa laittaa rahaa lafkaan.

Volkkari käyttää id.1 Rivianin softaa ekaa kertaa👍🏻 Volkswagen päätti ostaa sähköarkkitehtuuria Rivianilta, BMW päätti alkaa itse kehittää modernia sähköarkkitehtuuria. Sinppeliä.

Amerikkalaiset valtaavat softapuolen, yhdessäkään Legacyssa ei ole kohta omaa softaa, vaan Googlen, Rivianin tai Teslan softa.

Volkswagen hehkuttaa kuinka uudella sähköarkkitehtuurilla autoa voi päivittää koko elinkaaren, kun tämän palstab Legacy-kuskit ei näe merkitystä. Hmm

 
Viimeksi muokattu:
Volkswagen hehkuttaa kuinka uudella sähköarkkitehtuurilla autoa voi päivittää koko elinkaaren, kun tämän palstab Legacy-kuskit ei näe merkitystä.
Merkitystä on vähän paha nähdä kuin ei tiedä. Pelkkä mainospuhe, että piirun hyvä on, ei ihan vakuuta. Näin sanotaan kaikesta uudesta.

Mutta miten tuo on todettu niin hyväksi ? Mitä siinä on niin erikoista ?
Miten se suhtautuu esim Teslan syteemeihin ? Tai vaikka konsernin omaan PPE:hen ?
 
Niin paljon Rivianilla on hienoa tekniikkaan et 6 miljardia kannattaa laittaa rahaa lafkaan.

Volkkari käyttää id.1 Rivianin softaa ekaa kertaa👍🏻 Volkswagen päätti ostaa sähköarkkitehtuuria Rivianilta, BMW päätti alkaa itse kehittää modernia sähköarkkitehtuuria. Sinppeliä.

Amerikkalaiset valtaavat softapuolen, yhdessäkään Legacyssa ei ole kohta omaa softaa, vaan Googlen, Rivianin tai Teslan softa.

Volkswagen hehkuttaa kuinka uudella sähköarkkitehtuurilla autoa voi päivittää koko elinkaaren, kun tämän palstab Legacy-kuskit ei näe merkitystä. Hmm

Kerro yksikin ulkopuolinen missä Teslan softaa?
 
Merkitystä on vähän paha nähdä kuin ei tiedä. Pelkkä mainospuhe, että piirun hyvä on, ei ihan vakuuta. Näin sanotaan kaikesta uudesta.

Mutta miten tuo on todettu niin hyväksi ? Mitä siinä on niin erikoista ?
Miten se suhtautuu esim Teslan syteemeihin ? Tai vaikka konsernin omaan PPE:hen ?
Pirusti kalliimpi: tarttee enemmän johtoja ja yksiköitä, sekä vaikea päivittää in housena, koska jokainen oma yksikkö alihankkijan tekemä ja erikseen päivitettävä. Mahdoton päivitellä OTAna ja valmisrusprosessi jäykempi, koska ominaisuudet pitää päättää ennakkoon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Bz4x uudistuu; akun esilämmitys, 22kW AC, hieman tehokkaammat moottorit ym pieniä viilailuja.

Hyviä ja tarpeellisia parannuksia. Toihan on autona saanut ihan positiivisia arvioita, mutta etenemiskyky ollut niin paljon kilpailijoita jäljessä, ettei ole edes sitä omaa merkkiuskollista ostajakuntaansa saanut ryntäämään kaupoille.
 
Pari kuvaa edellisestä videosta, joka näyttää rautapuolen yksittäisiä eroja kuinka antiikkisia sähkötekniikaltaan Legacyt ovat.

IMG_6321.png


IMG_6320.png
 
Merkitystä on vähän paha nähdä kuin ei tiedä. Pelkkä mainospuhe, että piirun hyvä on, ei ihan vakuuta. Näin sanotaan kaikesta uudesta.

Mutta miten tuo on todettu niin hyväksi ? Mitä siinä on niin erikoista ?
Miten se suhtautuu esim Teslan syteemeihin ? Tai vaikka konsernin omaan PPE:hen ?
Haiskahtaa vähän paniikki ratkaisulta kun itse ei osata tehdä toimivaa softaa niin pakko jotain keksiä? Ei nyt ole ihan kauheasti volkkarista kokemusta, mutta mitä ainakin aiemmista versioista olen lukenut niin ilmeisen heikkoja esityksiä? Nykyinen id7 tms softa varmaan jo parempi kuitenkin?
 
Kerro yksikin ulkopuolinen missä Teslan softaa?

Jossain vanhemmissa mersuissa varmasti on, mutta ei tietystikään nyt tämän keskustelun merkityksessä, jossa ilmeisesti pointtina on se että on voitu korvata 50+ eri valmistajan pientä purnukkaa parilla isommalla, josta autonvalmistajalla on täysi käsitys mitä siellä on sisällä.
 
Rivian on kuitenkin autonvalmistaja eikä softatalo. En osaa arvioida rahallisen panostuksen määrää (onhan heidän ekat autot käytännössä Amazonin kukkarosta tehty) Volkkarin kohdalla, mutta sanoisin pelkästään positiiviseksi jos ostavat sitä mitä tarvitsevat ja hyödyntävät sitä. Siellä on kuitenkin niitä malleja jonkin verran joissa hyödyntää eri asioita kun autoja kuitenkin myytiin se kolme kertaa Teslaa enemmän viime vuonna.

Noin keskimäärin teknisesti taustalla olevalla ratkaisulla ei ole itselleni mitään väliä eli kunhan rakenne on kestävä (tätä harvoin etukäteen voi päätellä) ja sitä voi järkevästi korjata (tämäkin vähän niin ja näin).
 
Haiskahtaa vähän paniikki ratkaisulta kun itse ei osata tehdä toimivaa softaa niin pakko jotain keksiä? Ei nyt ole ihan kauheasti volkkarista kokemusta, mutta mitä ainakin aiemmista versioista olen lukenut niin ilmeisen heikkoja esityksiä? Nykyinen id7 tms softa varmaan jo parempi kuitenkin?
Softa yksi osa, sen ongelmat Volkkari korjas nyt ensialkuun hommaamalla Googlelta softan, myöhemmin kenties Rivianin softa tulee laajemmin kuin id.1 taikka sit se jää entrylevel autoihin, koska lisenssi halvempi?

MUTTA Sähköarkkitehtuurin jälkeen jääminen ei näy kuluttajalle kuin korkeammissa korjauskuluissa, korkeampi hinta valmistaa, vaikeampi löytää vikoja ja kankeat OTA-päivitysmahdollisuudet, sekä uusia ominaisuuksia ei voida syöttää samoin. Kaikki nämä ongelmat voidaan pitää piilossa ekat vuodet, koska sähkövikojen korjauskin alkaa vasta myöhemmin.

Zonaliksi taitavat kutsua tuota modernia arkkitehtuuria, joka Rivianissa ja josta yhdessä softan kanssa Volkswagen maksoi sen 6 miljardia. Bemarihan kehittää omaansa Neue Klasseen.

Harva tajusikaan et sähkötekniikan kasvaessa sen arkkitehtuurimuutoksin siitä voi tulla yksinkertaisempi korjata ja rakentaa kuin Legacymerkkien vanhat tuotteet.

IMG_6323.png
 
Pirusti kalliimpi: tarttee enemmän johtoja ja yksiköitä, sekä vaikea päivittää in housena, koska jokainen oma yksikkö alihankkijan tekemä ja erikseen päivitettävä. Mahdoton päivitellä OTAna ja valmisrusprosessi jäykempi, koska ominaisuudet pitää päättää ennakkoon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Vähän näissä sitten aina miettii, että miten on mahdollista että Teslan marginaalit on sulaneet ihan legacyn tasolle, vaikka tämänkin pitäisi olla pirusti halvempi?
 
Rivian on kuitenkin autonvalmistaja eikä softatalo. En osaa arvioida rahallisen panostuksen määrää (onhan heidän ekat autot käytännössä Amazonin kukkarosta tehty) Volkkarin kohdalla, mutta sanoisin pelkästään positiiviseksi jos ostavat sitä mitä tarvitsevat ja hyödyntävät sitä. Siellä on kuitenkin niitä malleja jonkin verran joissa hyödyntää eri asioita kun autoja kuitenkin myytiin se kolme kertaa Teslaa enemmän viime vuonna.

Noin keskimäärin teknisesti taustalla olevalla ratkaisulla ei ole itselleni mitään väliä eli kunhan rakenne on kestävä (tätä harvoin etukäteen voi päätellä) ja sitä voi järkevästi korjata (tämäkin vähän niin ja näin).
VAG kohdalla uutisoitu että se rahoittaa Riviania nimenomaan softa mielessä. VAG nyt on liuta kumppanuuksia, yhteisyrityksiä, sijoituskohteita. Eikä Riviani ole ollut ainoa softa puolellakaan.

Rivianille VAG ilmeisen tärkeä, ja jenkki valmistajat ei siihen panostaneet, saatan muistaa väärin, mutta Ford taisi luovuttaa , minnes päin se suuntasi katseen, euroopassa käyttää volkkarin alustaa, mutta mikäs sen suunnitelma pidemmässä juoksussa.

Entä GM, vanha sähköauto edelläkäviä, mutta luovutti aikoja sitten, nyt kai Cadillac merkillä.
Mobar on stellantis konsernia. Ruotsalais kiinalainen Volvo valmistaa EX90 jenkeissä. Miten siihen iskee kiinapakotteet, miten ne iskee jenkki Fordiin ja GMään.
 
Vähän näissä sitten aina miettii, että miten on mahdollista että Teslan marginaalit on sulaneet ihan legacyn tasolle, vaikka tämänkin pitäisi olla pirusti halvempi?
Se et asia X on halvempi valmistaa ei tarkoita et kun huomioidaan XYZ lopputuloksena olisi suurempi kate. Lisäksi firmojen kateprosenteista ei voi johtaa tuotannon tehokkuuden syytä, huh.
 
Tässä langassa on nyt pari Tesla trollia jotka kaappaa keskustelun aivan vain julistamalla Teslan täydellistä ylivoimaisuutta tekniikassa. Katsokaapa pari sataa viestiä taakse.

Kaikki järkevä keskustelu unohtuu ja alkaa hirveä väittely, lanka näyttää aivan tuolta xbox vs. ps langalta.
Totta. Alkaa epäilyttää onko Elonilla Putinin tyylinen trollitehdas. Tämä tappaa hyvin pitkälle kaiken pragmaattisen ja kriittisen keskustelun ketjussa. Hyvä kuitenkin muistaa, että suunnannäyttäjämerkki on kopioinut 95 % kaikista ratkaisuistaan muilta.
 
VAG kohdalla uutisoitu että se rahoittaa Riviania nimenomaan softa mielessä. VAG nyt on liuta kumppanuuksia, yhteisyrityksiä, sijoituskohteita. Eikä Riviani ole ollut ainoa softa puolellakaan.

Rivianille VAG ilmeisen tärkeä, ja jenkki valmistajat ei siihen panostaneet, saatan muistaa väärin, mutta Ford taisi luovuttaa , minnes päin se suuntasi katseen, euroopassa käyttää volkkarin alustaa, mutta mikäs sen suunnitelma pidemmässä juoksussa.

Entä GM, vanha sähköauto edelläkäviä, mutta luovutti aikoja sitten, nyt kai Cadillac merkillä.
Mobar on stellantis konsernia. Ruotsalais kiinalainen Volvo valmistaa EX90 jenkeissä. Miten siihen iskee kiinapakotteet, miten ne iskee jenkki Fordiin ja GMään.
Sähköarkkitehtuuri keskeisjuttu. Se on unohtunut täysin keskustelussa et Volkswagen käyttää Legacy-mallien sähköarkkitehtuuria joka kallis tehdä ja korjata

IMG_6323.png
 
Volkkarillahan on tehdas ollut ainakin Texasissa ja ID malleihin on saanut verohyödyt kokonaisuudessaan. Tällä hetkellähän jenkkimarkkina on vähän levällään kun osaan saa veroetuja ja osaan ei (esim. halvin model3 on osittain ulkopuolella akun takia ja taas kalliimman pään autoihin ei saa ollenkaan kun edes halvinta mallia ei saa kattohinnan alle). Päälle vielä sekoilut tullien kanssa joka on sekoittanut valmistuksen ja tietty kiinasysteemit päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain vanhemmissa mersuissa varmasti on, mutta ei tietystikään nyt tämän keskustelun merkityksessä, jossa ilmeisesti pointtina on se että on voitu korvata 50+ eri valmistajan pientä purnukkaa parilla isommalla, josta autonvalmistajalla on täysi käsitys mitä siellä on sisällä.
Tässä taitaa mennä ehkä alunperin softa ja tekniset ratkaisut ristiin. Mutta seurataan mitä keskustelu tuo.
 
Vähän näissä sitten aina miettii, että miten on mahdollista että Teslan marginaalit on sulaneet ihan legacyn tasolle, vaikka tämänkin pitäisi olla pirusti halvempi?
Sähköautojen marginaalit ?
Jos Teslan autot itsessään on halpuutettu loppuun saakka ja yhtiö ilmoittanut että sillä tiellä ei enään ole paljoa kurottavaa. Kiinalaiset tekee entistä parempaa laatua ja ainakin pystyvät myymään paljon halvemmalla sähköautoja, mutta näiden vertaaminen voi olla vaikeaa, onko se hintaero tullut tehokkuudesta vai onko se enemmänkin kiinan valtion tuesta. (*

Akku sotkee soppaa, se on aiemminkin sotkenut tätä soppaa, komponettipulan aikaa ratkaisevaa ole myös sen hakku hankintakanava kustannustehokkuus, mm eurooppalaiset valmistajat kärsi eurooppalaisen akkutuonnan käynnistysongelmista. ja ne kanavat muutenkin tökki. Nyt taasen akku puolella tilanne parantunut, jotkut puhuneet jopa polkumyynnistä, seuraava kauppasodasta.


(*
Euroopassa marmorilla taitaa rahdit, tullit jo tuplata, sillä lokiikalla että vielä vuosi pari sitten puhuttiin kymppitonni lisää, nykyään osalla tuojista tullit nousseet. No kiinalaiset rakentaa tuotantoa eurooppaan, niin nähdään se hinta kilpailukyky.
 
Pari kuvaa edellisestä videosta, joka näyttää rautapuolen yksittäisiä eroja kuinka antiikkisia sähkötekniikaltaan Legacyt ovat.
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa kuinka monta sulaketta yms autossa on. Kunhan toimii.

Ja jos nyt vertaa vaikka volkkaria ja teslaa, niin missä toi näkyy normaalille käyttäjälle ? Ei missään.
 
OPD on varmaan aika pitkälle henkilökohtainen preferenssi, mutta itse en ainakaan nykyisellään koe että haluaisin yhdellä polkimella ajaa.

Jopa nykyinen mieto regen (ja tarvittaessa jarrupolkimella lisää) on juuri sopiva koska mitä vähemmän tarvitsee polkimia yleensäkään niin sen parempi. Auto-hold poistaa taas sen ainoan edun joka OPD:sta tulee eli paikallaan olon ilman poljinta.

Harmittavasti en pysty nykykulkineesta regeniä säätämään koska mielellään poistaisi sen vähäisenkin esim. muutamassa alamäessä joita tuossa lähellä on. Ovat kuitenkin miedolla regenillä ok kun jalan voi ottaa polkimilta kokonaan pois.
Itse olen tässä muutaman vuoden sähköautoilun aikana koko ajan vaan alkuinnostuksen jälkeen pistänyt regeniä pienemmälle, Korealaisissa kun tähän on mahdollisuus. Talvella auto fiksusti pakottaakin nelivetomoodissa pienimmän regenin ja nyt keväällä en enää ole jaksanut käyttää kuin level 2. Hirveän epäergonomista ja vaivalloista se OPD lopulta on. Matkustajillekin tulee paha olo siitä töksähtelystä. Onneks muissa kun Tesloissa jarrupolkimellakin saa energiat talteen.
 
Se et asia X on halvempi valmistaa ei tarkoita et kun huomioidaan XYZ lopputuloksena olisi suurempi kate. Lisäksi firmojen kateprosenteista ei voi johtaa tuotannon tehokkuuden syytä, huh.

Näin se tottakai on, mutta kun monet osa-alueet pitäisi olla merkittävästi edullisempia niin onhan se erikoista, ettei se sitten enää viivan alla näy. Luulisi olevan merkittävästi halvempaa myös valmistaa vain muutamaa hassua mallia.

Sähköautojen marginaalit ?

Näistähän saa dataa vähän heikosti. BMW taisi julkisesti jo sanoa että marginaalit ovat samalla tasolla niin polttomoottorillisissa kuin sähkäreissäkin. Vahvasti epäilen kyllä itsekin että ei ole, mutta toisaalta esim. juuri julkistettu viime vuoden VAG gross margin (18,3%) on tällä hetkelä 2-5%-yks korkeampi kuin Teslan autojen gross margin (~15% koko viime vuonna ilman tukirahoja, 13,6% Q4).
 
Viimeksi muokattu:
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa kuinka monta sulaketta yms autossa on. Kunhan toimii.

Ja jos nyt vertaa vaikka volkkaria ja teslaa, niin missä toi näkyy normaalille käyttäjälle ? Ei missään.
Volkswagenin mielestä 6 miljardin arvoisesti kiinnostaa.

Teslalla se näkyy vaikka siinä, että mikä tahansa osa on softalla muutettavissa. Saadaan vaikka akun esilämmitystä optimoitua tai luistonestoa parannettua auton elin iän, eikä vain uusiin malleihin. Saadaan ratinlämmitykseen ja penkkeihin myöhemmin ”auto” toiminto ja rattiin portainen 1-3 säätö. Saadaan vanhoihin samoja ominaisuuksia kuin uusiin.
Model 3 vuodelta 2017 näyttää softana yhä tuoreelta, kun taas id.3 on jo totaalisen vanhentunut ja laginen.

Lisäksi se näkyy tarkempan ja kattavampana etädiagnostiikkana, sekä halvempana korjaamisena: koska johtoja vähemmän, ecuja vähemmän, sulakkeita vähemmän.

Yhden lähteen mukaan säästöä Zonal arkkitehtuurissa tulee sähköosien painossa jopa 20kg, se on paljon.
 
Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?

Startup ja VAG näkee siinä potenttiaali ja siksi päättänyt sitä jatko rahoittaa. Ei se sen ainoa kohde ole.
Riski rahojahan nuo ovat ja jos autovalmistajat katsoo vuosien päähän, niin pitää valmistautua ajoissa.

Eri autovalmistajilla ollut eri käsityksiä muutoksesta ja kiinalaisia lukuunottamatta hyvin kirjavaa arviot.
Jenkki valmistajat eivät ole sähköistymiseen uskoneet näin nopeasti, Toyota samoin. Jälkimmäinen toki menestynyt hyvin.
Euroopassa kirjavaa, osa valmistajista usko nopeampaan sähköistymiseen, osa taasen hitaampaan. VAG , Volvo esimerkkejä jotka usko toteutunutta nopeampaa ja himmailivat, joku MB, BMW tuli puskista, eli taisi ajoitus osua ilman meteliä aika hyvin.

Jenkit yllätetty ihan totaalisesti, ei niinkään Tesla vaan kiinalaiset.


Näistähän saa dataa vähän heikosti. BMW taisi julkisesti jo sanoa että marginaalit ovat samalla tasolla niin polttomoottorillisissa kuin sähkäreissäkin. Vahvasti epäilen kyllä itsekin että ei ole, mutta toisaalta esim. juuri julkistettu viime vuoden VAG gross margin (18,3%) on tällä hetkelä 2-5%-yks korkeampi kuin Teslan gross margin (~15% koko viime vuonna ilman tukirahoja, 13,6% Q4).

Valmistajien ulostulot olleet kirjavaa, joku hehkuttaa kuinka jus kohta että sähkiksen pystyvät valmistaa edullisemmin kuin polttiksen, ja autovalmistajat ovat polttisvalmistuksessa todella tehokkaita.
Sitten seuraana päivänä joku toinen itkee kuinka sähkikset tuottaa tappiota, ei mitään järkeä jne. no kyse toki siitä että toinen on veikannut pateriautoja, toinen jotain muuta.
Sitten siitä väliltä, viestiään uskosta, mutta päiviltellään investointarpeista ja jos eim VAG ollut niitä ajoitus ja toimitusketju haasteita niin pakko investoinneista tehdä alaskirjauksia jos tyhjäkäyntiä välillä, no sillä myös ne omat valta taistelut mitä tulee aina kun tuotantoa pitää tehostaa.
 
Pari kuvaa edellisestä videosta, joka näyttää rautapuolen yksittäisiä eroja kuinka antiikkisia sähkötekniikaltaan Legacyt ovat.

IMG_6321.png


IMG_6320.png
Kuinka teslassa on ylivirtasuojaus toteutettu?

Ainakin perinteinen tapa on ollut laittaa shuntti ja virtamittaus, mutta nuo ovat siitä kettumaisia että sopiva bugi polttaa sen shuntin, mutta onko tuohon kehitetty joku parempi systeemi?

Btw, vikatilanteissa nuo sulakkeet ovat kyllä helvetin käteviä.
 
Kuinka teslassa on ylivirtasuojaus toteutettu?

Ainakin perinteinen tapa on ollut laittaa shuntti ja virtamittaus, mutta nuo ovat siitä kettumaisia että sopiva bugi polttaa sen shuntin, mutta onko tuohon kehitetty joku parempi systeemi?

Btw, vikatilanteissa nuo sulakkeet ovat kyllä helvetin käteviä.

Kuvan saatasanat synnytti mielikuvan että nyt edelleen jaetaan jotain some algoritmi sontaa näinä aikoina kun no..

Valmistajilla on tiettyjä ajatusmailma eroja, jotkin valmistajat suunnitelee komponentteja joita voi käyttää leveästi konserni eri tuotteissa ja lisäksi haluavat hajauttaa hankintakavaa etteivät olisi yhden varassa jonkin komponentin osalta. Ja paljon komponentetja hankintaan markkinoilta, ei suunnitella itse.

Verokkina tuossa oli valmistaja mikä taasen pyrkinyt minimoimaan komponenttimäärää, ja talonsisäistä tuotantoa.

Molemissa etunsa ja mahdollisuutensa ja haittansa.

Sitten isoa perus eroa listatuissa synnyttää se että verokkina on malli jossa komponentti määrä minimoitu, eli puuttuu paljon asioita mitä verokeissa oli.

Jos listan idea ei ole perehtya toetusten arovaisuuteen vaan saatesanojen vahvistamiseen, niin termivalinnoilla, ilman että avaa niitä voi luoda mielikuvia.

VAG konserni on menestynyt valitsemallaan tiellä, mutta se uusia alustoja suunnittelessa viestinyt että se haluaa vähentää komponentti määrää, vähentää versio määrää. Ilmeisesti jossain karsimisessa vähän peruutellut, mutta edelleen sillä tahtotila keskittää ohjauksia yhteen purkkiin. Miljardeja siihen viimevuosina panostanut.

Kuinka teslassa on ylivirtasuojaus toteutettu?

Jos kuitenkin luotetaan että se on toteutettu, niin ehkä esimerkki siitä halpuutuksesta ja jos ei äärimilleen mennyt niin voi olla ihan onnistunut. Toki jos haluaa nypätä jonkin sulakkeen pois, niin onko se käyttöliittymässä ja toki vaatii sen käyttöliittymän toimimista. No jos padi ei toimi, niin ehkä jollain sulakkeella ei ole väliä, oletetaan kuitekin että ylivirtasuojat toimii itsenäisesti jokaisessa virtapiirissä ilman ohjausta.

Ja oikeastaan vähän yllätyn jos missään virtapiirissä ei ole sulaketyyppistä ylivirtasuojausta. vaikka se ei ole käyttäjän palautettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 vuodelta 2017 näyttää softana yhä tuoreelta, kun taas id.3 on jo totaalisen vanhentunut ja laginen.
Kyllä se Teslan Atom on aika laginen nykyisellä softalla mitä siinä päällä ajetaan ja lataukset myös. Ei ole siis mennyt parempaan suuntaan vaan enemmän huonompaan näiden suurempien päivityksien osalta.

Ominaisuus päivitykset ovat kivoja mutta ne tuntuvat yleensä olevan aika puolivalmiita ratkaisuja. Lisäksi osa ominaisuuksista on aikaisemmin poistettuja mitkä tuotu takaisin.

Sitten on ominaisuuksia mitä ei saa edes pois. Esim. AP kun näkee auton vilkuttavan se antaa sille tilaa mutta kun bussi onkin pysäkillä ja laittaa vilkun päälle kun olet vieressä niin auto jarruttaa kun olet sen jo ohittanut. HW3 rauta ainakin reagoi myöhässä.
 
Tekniikan Maailman talviauto 2025 on Porsche Macan. Rahalle vastinetta :cigar2:

1741766904116.png


Mukana sähköautoista siis
  • Ford Capri RWD Extended Range 77 kWh
  • Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh
  • Polestar 4 Long range Dual motor
  • Porsche Macan 4 Advantage Package Plus
  • Škoda Elroq 85 Style
  • Renault Scenic 220 hv Long Range Iconic
 
Viimeksi muokattu:
Bz4x uudistuu; akun esilämmitys, 22kW AC, hieman tehokkaammat moottorit ym pieniä viilailuja.
Hyviä ja tarpeellisia parannuksia. Toihan on autona saanut ihan positiivisia arvioita, mutta etenemiskyky ollut niin paljon kilpailijoita jäljessä, ettei ole edes sitä omaa merkkiuskollista ostajakuntaansa saanut ryntäämään kaupoille.
Nyt kuulostaa hyvälle! Olisiko isoin murhe pois? Ymmärtääkseni nimihirviö on ollut hyvä auto pl. etenemiskyky talvella.

EDIT:
Tässä langassa on nyt pari Tesla trollia jotka kaappaa keskustelun aivan vain julistamalla Teslan täydellistä ylivoimaisuutta tekniikassa. Katsokaapa pari sataa viestiä taakse.

Kaikki järkevä keskustelu unohtuu ja alkaa hirveä väittely, lanka näyttää aivan tuolta xbox vs. ps langalta.
Samaa mieltä, että Tesla saa liian paljon palstatilaa, eli tesla-asiat olisi syytä ohjata kyseisen merkin lankaan. Vaikka Teslaa lyödäänkin välillä kuin vierasta sikaa tällä foorumilla (merkkiä inhoavien) toimesta, niin yhtä lailla täällä fanimaisesti puolustellaan Teslan hölmöyksiä tai sinisilmäisesti kirjoitellaan Teslan tekemisiä ilman kritiikkiä. Siitähän soppa syntyy.

OPD-keskustelu on minusta vienyt eniten palstatilaa viime aikoina, enkä itse tunnista sen erityisesti keskittyvän Teslaan. Itse pidin tuota keskustelua hyvänä, vaikka joutavanpäiväisiä turhan jyrkkäkantaisia tekstejä mahtui sekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa sinänsä sulake olla tarpeeton, jos ohjainlaitteiden lähdöt on tehty esim. mosfeteillä ja virtamittauksella. Samalla saa kiva ominaisuuksia kuten ohjelmoitua rampin käynnistykseen, tai eri tehoasetuksia helposti (penkinlämmittimet ym).

Jokainen joka on joskus ottanut vanhastakin autosta sulakerasian irti ja katsonut sitä johtomäärää takaapäin, niin älyää että kiva ihan juttu kyseessä.
 
Mitä Porccen lämmittimissä arvostettiin paremmaksi kuin Rellu, joka ilmeisesti oli hyvin lämmin auto?
 
Kyllä se Teslan Atom on aika laginen nykyisellä softalla mitä siinä päällä ajetaan ja lataukset myös. Ei ole siis mennyt parempaan suuntaan vaan enemmän huonompaan näiden suurempien päivityksien osalta.

Ominaisuus päivitykset ovat kivoja mutta ne tuntuvat yleensä olevan aika puolivalmiita ratkaisuja. Lisäksi osa ominaisuuksista on aikaisemmin poistettuja mitkä tuotu takaisin.

Sitten on ominaisuuksia mitä ei saa edes pois. Esim. AP kun näkee auton vilkuttavan se antaa sille tilaa mutta kun bussi onkin pysäkillä ja laittaa vilkun päälle kun olet vieressä niin auto jarruttaa kun olet sen jo ohittanut. HW3 rauta ainakin reagoi myöhässä.
Aikaa myöden varmaan päästään kuitenkin enemmän eroon tuosta lagisuudesta, samaan tapaan kuin muutenkin tietokoneiden kanssa. Nykyään voi aika hyvin käyttää 10v vanhassa PC:ssä uusinta windowsia ja ohjelmia, eikä eroa uuteen koneeseen juuri huomaa ja varmaan tuo Teslan Ryzen on kanssa sellainen, että riittää aika pitkälle. Atom toki oli varmaan kohtuu hidas ja laginen jo alkujaan?

Ja ainakin toistaiseksi Ryzen mallin päivitykset ovat olleet todella hyviä kuten, matriisivalot, "parkki tutkat", kuolleenkulman varoitin jne. Ei tietysti väliä jos ajaa autolla 2v ja vaihtaa, mutta itse ajan 10v niin arvostaa sitä että vielä 10v päästäkin spotifyt sun muut toimii kun päivityksiä tulee kokoajan. Ikävää jos kaikki nuo lopettaisivat toiminaan parin vuoden jälkeen.
 
Nyt kuulostaa hyvälle! Olisiko isoin murhe pois? Ymmärtääkseni nimihirviö on ollut hyvä auto pl. etenemiskyky talvella.

EDIT:

Samaa mieltä, että Tesla saa liian paljon palstatilaa, eli tesla-asiat olisi syytä ohjata kyseisen merkin lankaan. Vaikka Teslaa lyödäänkin välillä kuin vierasta sikaa tällä foorumilla (merkkiä inhoavien) toimesta, niin yhtä lailla täällä fanimaisesti puolustellaan Teslan hölmöyksiä tai sinisilmäisesti kirjoitellaan Teslan tekemisiä ilman kritiikkiä. Siitähän soppa syntyy.

OPD-keskustelu on minusta vienyt eniten palstatilaa viime aikoina, enkä itse tunnista sen erityisesti keskittyvän Teslaan. Itse pidin tuota keskustelua hyvänä, vaikka joutavanpäiväisiä turhan jyrkkäkantaisia tekstejä mahtui sekaan.

Siinä on edelleen aika pieni akku suhteessa auton kulutukseen, mutta testejä odotellessa.

Elleivät sitten ole saaneet sitä kulutusta pienennettyä todella paljon.
 
Mitä Porccen lämmittimissä arvostettiin paremmaksi kuin Rellu, joka ilmeisesti oli hyvin lämmin auto?
Lämmityslaite on Rellussa paremmalla arvosanalla? Sähkölämmittimet varmaan voi olla penkkiä, rattia, tuulilasia jne. jolla ei siihen kabiinin lämpötilaan ole vaikutusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 123
Viestejä
4 881 519
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom