Yleistä keskustelua sähköautoista

Vielä soft closesta. Mulla oli reissussa viime viikolla vuokralla EV6 ja kahdesti jäi vasen takaovi raolleen, kun siitä repun takapenkille heitin ja auto alkoi ajoon lähtiessä pimputtamaan. Kahdestaan kun vaimon kanssa matkattiin, niin jouduin kuskin paikalta pomppaamaan ulos ja käydä oven laittamassa kunnolla kiinni. Oiskohan oman auton kanssa oven sulkemisvoima keventynyt…
Korealaisten lukot voi olla vähän hassuja. Samalla voimalla joskus menee kiinni ja joskus ei, jos oven laittaa rauhassa kiinni. Omassa autossa toinen takaovi (ioniq 5) on tällainen 1x2. Myyjän huollon kommentti oli, että "osa on tuollaisia". Ei tuo varsinaisesti haittaa, juniori vaan joutuu joskus ottamaan uusintayrityksen.
 
Vielä soft closesta. Mulla oli reissussa viime viikolla vuokralla EV6 ja kahdesti jäi vasen takaovi raolleen, kun siitä repun takapenkille heitin ja auto alkoi ajoon lähtiessä pimputtamaan. Kahdestaan kun vaimon kanssa matkattiin, niin jouduin kuskin paikalta pomppaamaan ulos ja käydä oven laittamassa kunnolla kiinni. Oiskohan oman auton kanssa oven sulkemisvoima keventynyt…
Ai onko EV6:saa tuo? Se selittäisi jotain. Mulle kävi ostopäivänä sellainen juttu kun kantelin tavaroita autoon, että olin varmasti jättävinäni oven raolleen, mutta tullessani takaisin se oli kiinni. Tämä tapahtui kahdesti ja syytin avovaimoa asiasta 😁
 
Ai onko EV6:saa tuo? Se selittäisi jotain. Mulle kävi ostopäivänä sellainen juttu kun kantelin tavaroita autoon, että olin varmasti jättävinäni oven raolleen, mutta tullessani takaisin se oli kiinni. Tämä tapahtui kahdesti ja syytin avovaimoa asiasta 😁
EV6:ssa ei taida olla, OP:lla on biimerin iX ja siitä softclosettaus löytyy.

Pehmeäsulku olisi siitä näppärä ominaisuus että saisi ehkä nämä hieman rajummin ovia käyttävät kaverit ottamaan rauhallisemmin ovia sulkiessa. Ei kai niitä rikottua saa hieman rajummin antamalla kyytiä mutta autossa pamahtaa kivasti kun joku vähän rajummin törkkää oven tai takakontin kiinni. En malta odottaa jossain vaiheessa jos alkaa muksun harrastuksiin kuskaukset (ja kaverit vielä kyytiin).
 
Vielä soft closesta. Mulla oli reissussa viime viikolla vuokralla EV6 ja kahdesti jäi vasen takaovi raolleen, kun siitä repun takapenkille heitin ja auto alkoi ajoon lähtiessä pimputtamaan. Kahdestaan kun vaimon kanssa matkattiin, niin jouduin kuskin paikalta pomppaamaan ulos ja käydä oven laittamassa kunnolla kiinni. Oiskohan oman auton kanssa oven sulkemisvoima keventynyt…
Soft-close onkin siis tapa luoda asiakkaille ongelma jota heillä ei aikaisemmin ollut, jotta voidaan myydä jatkossa kallista soft-close lisävarustetta?
 
Alkoi omakin sähköautokuume hieman nousemaan kun tuli käytyä Elroq koeajamassa; nastarenkaat huomioiden odotuksiin nähden hiljaisempi, laatuvaikutelma muutenkin ihan enyaqin tasolla (itselläni ei valittamista) ja 85:n tehomäärä vähintään riittävä, vaikka nastoilla ei kehdannutkaan ruveta revittelemään. Skodan ratin mekaaniset napit ja vakkariviiksi (jonka käyttö tuli edelleen lihasmuistista) on kyllä itselle plussaa. Muuten sopivan kokoinen, mutta katumaasturikorkeutta en kyllä kaipaisi ollenkaan ja mitään rahallista järkeä vaihtamisessa ei omilla ajomäärillä toki ole.

Tuli joskus konfiguraattorin avautuessa kysyttyäkin vaihtotarjousta, joka piti autokuumeen kurissa, mutta tässä koeajon jälkeen myyjä sitten soitteli perään pariinkin kertaan ja on nyt valmis hyvittämään peräti yli 4000 enemmän kuin mitä alkuperäisessä tarjouksessa, joka nyt saa sitten jo vähän miettimäänkin että olisiko se nyt sittenkin hyvä aika tehdä se hyppy sähköautoiluun...
Kiinnostaako Elroqin lyhempi kokonaismitta jotenkin enemmän kuin Enyaq? Oletko testannut Fordia?
--
Tosin tyypilliseen tyyliin pakotetaan taas noita 20" vanteita sekä Capriin että Exploreriin jotta saa kaikki lisävarusteet. Mikä hemmetti siinä on kun halutaan väkisin paskentaa aina autoa noita vannekokoja kasvattamalla...
 
Viimeksi muokattu:
Soft-close onkin siis tapa luoda asiakkaille ongelma jota heillä ei aikaisemmin ollut, jotta voidaan myydä jatkossa kallista soft-close lisävarustetta?
En tiedä oliko kallis vai ei. Se nyt vain sattui tossa ostamassani autossa. Ei tosta haittaakaan ole.
 
Ai onko EV6:saa tuo? Se selittäisi jotain. Mulle kävi ostopäivänä sellainen juttu kun kantelin tavaroita autoon, että olin varmasti jättävinäni oven raolleen, mutta tullessani takaisin se oli kiinni. Tämä tapahtui kahdesti ja syytin avovaimoa asiasta 😁
Ei siis ollut ja kahdesti jouduin viikon aikana autosta nousemaan ja oven sulkemaan. Omassa iX:ssä siis ei ois joutunut.
 
Kiinnostaako Elroqin lyhempi kokonaismitta jotenkin enemmän kuin Enyaq? Oletko testannut Fordia?
--
Tosin tyypilliseen tyyliin pakotetaan taas noita 20" vanteita sekä Capriin että Exploreriin jotta saa kaikki lisävarusteet. Mikä hemmetti siinä on kun halutaan väkisin paskentaa aina autoa noita vannekokoja kasvattamalla...

Elroqin koko riittää ja hinta pomppaa aika paljon explorerissa kun ruksii elroqqiin ruksitut varusteet; eli 286hv/77kWh, lämpöpumppu, ajoavustimet ja koukku.
 
Pehmeäsulku olisi siitä näppärä ominaisuus että saisi ehkä nämä hieman rajummin ovia käyttävät kaverit ottamaan rauhallisemmin ovia sulkiessa. Ei kai niitä rikottua saa hieman rajummin antamalla kyytiä mutta autossa pamahtaa kivasti kun joku vähän rajummin törkkää oven tai takakontin kiinni. En malta odottaa jossain vaiheessa jos alkaa muksun harrastuksiin kuskaukset (ja kaverit vielä kyytiin).
Mua Teslassa huoletti puolison tapa räimiä niitä ovia. Odottelin, että meillä on hetkellä minä hyvänsä karmiton ikkuna, jossa ei ole sitä ikkunaakaan. Ei ehtinyt.
 
Se on( Euroopassa) direktiivillä säädetty( hidastuvuus, jolloin valon on sytyttävä on 1,3 m/ s2 ja 0,7- 1,3 välillä merkki saa päättää mitä tekee ) ja valmistaja voi poiketa ainoastaan herkentäen syttymistä , joten isoja eroja ei automerkkien välillä voi olla.
Tästä päivitettynä tietona on että tuo on pari vuotta sitten muuttunut muotoon, että signaali on aktivoitava kun jarrutus on ainakin 1,3 m/s2 ja signaali voidaan aktivoida välillä 0-1,3 m/s2. Eli valmistajakohtaisesti vaihtelua saa olla jo aika paljon jarruvalojen syttymisessä
 
Koskeeko tuo siis pelkkiä rekuperoivia autoja vai myös uusia perus polttiksia?
Muistaakseni( en ole sitä vähään aikaan kokonaan lukenut) se koskee kaikkia autoja ja olikohan 3 m/ s2 kun pitää hätävilkut mennä päälle. Ja muutaman kerran koeajoilla ne ovatkin menneet päälle.
Tästä päivitettynä tietona on että tuo on pari vuotta sitten muuttunut muotoon, että signaali on aktivoitava kun jarrutus on ainakin 1,3 m/s2 ja signaali voidaan aktivoida välillä 0-1,3 m/s2. Eli valmistajakohtaisesti vaihtelua saa olla jo aika paljon jarruvalojen syttymisessä
Tuota muutosta en ole huomannutkaan, ja typerä lisäys jos minulta kysytään( ei kysytä). En ole direktiivien kimpussa ollut vähään aikaan mutta liian usein direktiivi on tehty kiireessä ja lievennetty valitusten jälkeen tehottomampaan muotoon( ei käyttäjän, eli kuskin näkökulmasta vaan esimerkiksi turvallisuuden).

( Edit. Korjattu aivopiru pois)
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni( en ole sitä vähään aikaan kokonaan lukenut) se koskee kaikkia autoja ja olikohan 3G kun pitää hätävilkut mennä päälle. Ja muutaman kerran koeajoilla ne ovatkin menneet päälle.

Tuota muutosta en ole huomannutkaan, ja typerä lisäys jos minulta kysytään( ei kysytä). En ole direktiivien kimpussa ollut vähään aikaan mutta liian usein direktiivi on tehty kiireessä ja lievennetty valitusten jälkeen tehottomampaan muotoon( ei käyttäjän, eli kuskin näkökulmasta vaan esimerkiksi turvallisuuden).
No ei ainakaan 3G, kun teoreettinen jarrumaksimi lienee1G.

Joku 0,6-0,7G voisi olla?

Muoks. Auto voi hidastua yli 1G, mutta se on vakioautolle aika lähellä maksimia.

100km/h-0km/h jarrutusmatkalla 40m on ~1G
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi omakin sähköautokuume hieman nousemaan kun tuli käytyä Elroq koeajamassa; nastarenkaat huomioiden odotuksiin nähden hiljaisempi, laatuvaikutelma muutenkin ihan enyaqin tasolla (itselläni ei valittamista) ja 85:n tehomäärä vähintään riittävä, vaikka nastoilla ei kehdannutkaan ruveta revittelemään. Skodan ratin mekaaniset napit ja vakkariviiksi (jonka käyttö tuli edelleen lihasmuistista) on kyllä itselle plussaa. Muuten sopivan kokoinen, mutta katumaasturikorkeutta en kyllä kaipaisi ollenkaan ja mitään rahallista järkeä vaihtamisessa ei omilla ajomäärillä toki ole.

Tuli joskus konfiguraattorin avautuessa kysyttyäkin vaihtotarjousta, joka piti autokuumeen kurissa, mutta tässä koeajon jälkeen myyjä sitten soitteli perään pariinkin kertaan ja on nyt valmis hyvittämään peräti yli 4000 enemmän kuin mitä alkuperäisessä tarjouksessa, joka nyt saa sitten jo vähän miettimäänkin että olisiko se nyt sittenkin hyvä aika tehdä se hyppy sähköautoiluun...
Suosittelen, sähköauto on mielestäni se parempi auto. Latausinfra hyvä ja jos kotilataus, niin en käyttövoimavalinta ihan selvä, niin helppoa se kotona lataus on. (Minulla työpaikkalataus).

Suosittelen toki kokeilemaan useampaa vaihtoehtoa. Käytettyjä vuoden vanhoja myös paljon hyvissä hinnoissa.
 
No jos välttämättä pitää tarkistaa, niin ne jarruvalot näkee Teslassa näytöstä jos ne on päällä. Mutta kyllä sen nyt muutenkin oppii tuntemaan kun vähän aikaa on ajanut.

Siitä keskinäytöstä... Mitä tarkoitat sen muutenkin opii, antaako se jotain jalkapalautetta jos jarruvalot syttyy, vai mitä tarkoitat. ja mistä mallista puhe. (onko näissä malli ja sukupolvi eroja). Kyllä Tesla kuskeissakin on niitä kontissa hintaavia.

Sitä en epäile jos vakkari autolla ajelee ja ne rajat totuttelee niin halutessaan osaa vältellä turhaa vilkuttelua.


En muista nähneeni koskaan teslan jarruvalojen vilkkuvan eestaas, kun auto hidastaa. Siellä on joku g-arvo/nopeuden muutos, jonka jälkeen auto sytyttää jarruvalot regenin takia, ei polkimen asento (kokeilkaa vaikka pimeässä peruuttaa alamäkeen, niin näkee kun jarrupalot palaa - ei ne vilku). (toki hätäjarrutus vilkuttaa jarruvaloja, mutta son toki eri asia). Enemmän hanurista on vaikka 1-tie pe-ruuhkassa polttomoottorisakki, joka ajaa metrin turvavälillä ja polkee jarrua 2 sek välein, kun ne valot oikeasti vilkkuvat vaikka auto ei hidastaisi kovin paljon.
....

Joo, totta muun merkkisiä autoja on ne joilla ne valot vilkkuu, ja valojen vilkkumisella en tarkoitta että se auto generoisi vilkkuvaa jarruvaloa, vaan sitä että kuljettaja esim ajelee jonkin kontissa ja "jarruttelee" tiheästi. tai vaihtoehtoisesti sittä pidemmässä hidastelussa vetelee siinä jarruvalojen rajalla.

Ehkä jotkin kuskityypit suosii tiettyjä automerkkejä, mutta epäilen myös sitä että mallien välillä eroja miten herkästi valoja näyttävät, ja ehkä jossain on se toleranssi isompi, eli sytyttämisen jälkeen sammuttaa vasta kun kiihtyvyys muuttunut toiseen suuntaa riittävästi ja tai aikaa mennyt hetki.

Oletan siis että dynaamisella kuskilla ei ole mitään hajua että jarruvalot vilkkuu.


No ei ainakaan 3G, kun teoreettinen jarrumaksimi lienee1G.

Joku 0,6-0,7G voisi olla?

Muoks. Auto voi hidastua yli 1G, mutta se on vakioautolle aika lähellä maksimia.

100km/h-0km/h jarrutusmatkalla 40m on ~1G

Jos on ulkoisia hidastuvuus tekijöitä, eli siellä kuski ehkä kanttuvei.
 
Vilkkuuhan ne jarruvalot silläkin, kun jalalla sitä jarrupoljinta hivelee. Ei tartte auton hidastua yhtään. Tätä näkee yllättävän paljon.

Regeneroinnissa pätee toi tietyn hidastuvuuden ylittäminen ja jarruvalo syttyy.
 
Siitä keskinäytöstä... Mitä tarkoitat sen muutenkin opii, antaako se jotain jalkapalautetta jos jarruvalot syttyy, vai mitä tarkoitat. ja mistä mallista puhe. (onko näissä malli ja sukupolvi eroja). Kyllä Tesla kuskeissakin on niitä kontissa hintaavia.
Tarkoitan sitä että kyllä sitä oppii oman autonsa sen verran että osaa perstuntumalta sanoa miten kovasti auto hiljentää, että osaa pitää hidastuvuuden sellaisena ettei valot syty.
Minulla Model 3 mutta en usko tämän suhteen olevan eroa. Eikä kyllä muutenkaan ole OPD:n kanssa ongelmia säätää hidastuvuutta ja rullaaminenkin sujuu ihan hyvin ilman että pitää millintarkasti keskittyä asiaan. Nilkkakaan ei rasitu.
Kontissa hinaaminen lienee kuljettajasta riippuva asia, eikä auton merkistä, mulkkuja ajaa kaiken merkkisillä autoilla.
 
Vilkkuuhan ne jarruvalot silläkin, kun jalalla sitä jarrupoljinta hivelee. Ei tartte auton hidastua yhtään. Tätä näkee yllättävän paljon.

Regeneroinnissa pätee toi tietyn hidastuvuuden ylittäminen ja jarruvalo syttyy.
Itsekin kaikissa autoissa mitä ajanut, niin jarruvalot syttyy kun vain hipaiseekin jarruja.
Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.
 
Itsekin kaikissa autoissa mitä ajanut, niin jarruvalot syttyy kun vain hipaiseekin jarruja.
Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.
Ainakin meidän talouden autot tekee juuri näin siis sähköautot. Ei tartte ku hipaista jarrua niin jarruvalot syttyy.
 
Tämä Volkswagenin investointi Rivianiin kertoo kuinka pulassa Legacy-merkit on Yhdysvaltojen ja Kiinan puristuksessa. Täällä ei ole vielä realismi vallannut alaa, että tipumme kehityksestä.

Se miksi harvassa autossa on camp-mode veikkaan johtuvan juuri tuosta antiikkisesta kommunikaatio-platformista jossa jokainen osa omaa oman ecun joka ohjelmoidaan tekemään xyz vr. Tesla ja Rivian ym. jotka voi keskitetyllä ohjauksella muuttaa OTA:na ohjausboksien toimintoja.

Legacyissa ei taita olla oikeaa OTA olemassakaan, vaan se on luokkaa navipäivitykset.

Toivon parasta Legacymerkeille, mut huonolta näyttää. Softankin ostaneet nyt Googlelta…

 
Se miksi harvassa autossa on camp-mode veikkaan johtuvan juuri tuosta antiikkisesta kommunikaatio-platformista jossa jokainen osa omaa oman ecun joka ohjelmoidaan tekemään xyz vr. Tesla ja Rivian ym. jotka voi keskitetyllä ohjauksella muuttaa OTA:na ohjausboksien toimintoja.
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
 
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
Eurooppalaisen mantereen eli museon edustaja Goljatti jätti lukematta, että Volkkari näistä tällaisista maksaa tai maksoi 6.000.000.000 euroa juuri. Eipå siinä, jos ryhdistäydymme, voimme olla yhä mukana tässä hommassa, tällaisella ilkkumisella se ei tapahdu.

Se on vain yksi esimerkki. Myös dog-mode puuttuu legacyistä. Toinen on vaikkapa se et pelkääjän penkkiä voi liikuttaa näytöltä suoraan softapäivityksen jälkeen tai ajovalojen matriisitoiminto voidaan lähettää otana saati et FSD päivityksiä voidaan ajaa otana eri ohjainyksiköihin.

Isoin lienee kustannukset, tuollainen älykäs on halvempi tehdä ja dataa liikkuu enempi.
 
Tämä Volkswagenin investointi Rivianiin kertoo kuinka pulassa Legacy-merkit on Yhdysvaltojen ja Kiinan puristuksessa. Täällä ei ole vielä realismi vallannut alaa, että tipumme kehityksestä.

Se miksi harvassa autossa on camp-mode veikkaan johtuvan juuri tuosta antiikkisesta kommunikaatio-platformista jossa jokainen osa omaa oman ecun joka ohjelmoidaan tekemään xyz vr. Tesla ja Rivian ym. jotka voi keskitetyllä ohjauksella muuttaa OTA:na ohjausboksien toimintoja.

Legacyissa ei taita olla oikeaa OTA olemassakaan, vaan se on luokkaa navipäivitykset.

Toivon parasta Legacymerkeille, mut huonolta näyttää. Softankin ostaneet nyt Googlelta…

No nyt on kyllä aikamoista mutuilua. Se antiikkinen kommunikaatio-platform käyttää CAN-väylää siinä missä Tesla sekä Rivian. Eikä sähköautoissa ole ensimmäistäkään ECUa siinä mielessä miten ECU perinteisesti ymmärretään, vaan invertterit ohjaa moottoreita. Toimilaitteiden ohjaus on todennäköisesti hyvin samankaltaista kaikissa sähköautoissa kuin polttiksissa.

Ja mitä OTA-päivityksiin tulee, niin sehän vain tarkottaa käyttöjärjestelmän päivitystä verkon yli (Over The Air). Miten "legacy" -merkkien päivittäminen verkon yli ei ole oikea OTA-päivitys?

Ei ne perinteiset autovalmistajat ole nykyään enää juurikaan perässä teknologian osalta kuten muutama vuosi sitten.
 
Itsekin kaikissa autoissa mitä ajanut, niin jarruvalot syttyy kun vain hipaiseekin jarruja.
Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.
Jos jarruvalot syttyy jarrupolkimen hipasusta, niin se on huono, joissain vanhoissa autoissa se perinteisen kytkimen tuntee, eli jalan jarrupolkimelle laittaminen ei sytytä valoja ja sen valon kytkentä pisteen tuntee. Eli mahdollistaa kuskilta jarruvalojen käytön, esim voi ensin varoittaa jarruvaloilla. tai jos on jalkajarrulla valmiina, niin ne valot ei pala, saati välky.
Eli jos autossa on tosiaan tuolalinen ei hipasusta syttyy, ja sitä ei edes kuljettaja huomaa niin surkeahan se on.


Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.

Oma mielipide on jarrupolkimessa energiankeräys tai ei niin tuo on huono.


Tämä Volkswagenin investointi Rivianiin kertoo kuinka pulassa Legacy-merkit on Yhdysvaltojen ja Kiinan puristuksessa. Täällä ei ole vielä realismi vallannut alaa, että tipumme kehityksestä.

VAG investoi siihen softaosaamisen takia, ovat siihen panostaneet pidempään, samoin muuhunkin, mutta ymmärtääkseni nyt ilmeisesti pelaavat tuota korttia enemmän.

Perinteisistä polttis autofirmoista nimenomaan jenkki merkit tai siis firmat taitaa olla muun mailman puristuksessa. Japanilaiset ei pelanneet batteriautojen tulemiseen, siellä tosin mailman parasta hybriosaamista ja menestystä. (Toki esim Nissan on myynyt sähköautoja ties kuinka pitkään)

Kiina taasen pelasi autokortit pelkästään patteriautojen varaan, sieltä tulee jo suoraa peltiä, ja virheettömiä kanntauksia, priimaa pintaa.

Kaukana idässä korelaiset ovat sähköauto businekseen lähteneet vauhdilla. siis nimenomaan perinteiset merkit.

Ruotsalaiset perinteiset merkit sähkön varaan.

Jos vertaat eurooppalaisia konserneja, niin perinteiset, todella perinteiset VAG, MB, BMW , niin sähkisrintamalla ne kisaa kiinalaisten kanssa, perinteiset jenkki merkit vielä pohtii ja kipuileen sen kanssa että kohta eivät saa kiinasta tuoda sinne mitään.

Jenkkien osalta sähkikset käytännössä Teslan varassa. Taitaa kohta siellä Volvokin valmistaa enemmän sähkistä kuin chevy, vanha legentaarinen sähköauto yhtiön merkki.
 
No ei ainakaan 3G, kun teoreettinen jarrumaksimi lienee1G.

Joku 0,6-0,7G voisi olla?

Muoks. Auto voi hidastua yli 1G, mutta se on vakioautolle aika lähellä maksimia.

100km/h-0km/h jarrutusmatkalla 40m on ~1G
Korjasin. Kirjoitin kiireessä ajattelematta. Tarkoitin 3 m/ s2.
 
Jos jarruvalot syttyy jarrupolkimen hipasusta, niin se on huono, joissain vanhoissa autoissa se perinteisen kytkimen tuntee, eli jalan jarrupolkimelle laittaminen ei sytytä valoja ja sen valon kytkentä pisteen tuntee. Eli mahdollistaa kuskilta jarruvalojen käytön, esim voi ensin varoittaa jarruvaloilla. tai jos on jalkajarrulla valmiina, niin ne valot ei pala, saati välky.
Eli jos autossa on tosiaan tuolalinen ei hipasusta syttyy, ja sitä ei edes kuljettaja huomaa niin surkeahan se on.
No ei pidä lukea kuin piru raamattua kirjaimellisesti. Kyllä noissa tietysti jalan voi laittaa polkimelle, mutta heti jos sitä painaa niin jarruvalo syttyy.
 
Itsekin kaikissa autoissa mitä ajanut, niin jarruvalot syttyy kun vain hipaiseekin jarruja.
Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.

Ainakaan omalla Kia plugariceedillä ei suoraan jarrupoljinta painamalla (eli regenerointia lisäämällä) sytytä valoja. Vaan tuo menee hidastumisen mukaan eli kun enemmän renegeroi (painaa jarrupoljinta syvemmälle) niin vasta sitten jarruvalot syttyvät. Siinä on aika mieto regenerointia vakiona, vastaa varmaan about automaattiauton hidastuvuutta.
 
No ei pidä lukea kuin piru raamattua kirjaimellisesti. Kyllä noissa tietysti jalan voi laittaa polkimelle, mutta heti jos sitä painaa niin jarruvalo syttyy.
Nämä näitä vaikeasti sanallistettavia juttuja niin että kaikille muodustuu sama mielikuva. :-)

Hipasun tosiaan ymmärsin niin että valot syttyy jos se jalka on sille polkimella siis sillä tavalla ilman jännitystä. tai tosin päin. Pidän tärkeänä sitä että jalan voi pistaa polkimelle, eikä valot syty kosketuksesta, vaan pitää painaa vähän, siis sen että käyttäjällä on tuntuma siihen että nyt painaa, eli siinä on se tunne että nyt valo, ja sen jälkeen vasta hidastaminen jos antaa lisää voimaa. En nyt osaa kuvailla minkä verran voimaa, mutta kuitekin niin paljon että kuski painaa, ja sinänsä mahdollistaisi sen jalan jarrulla valmiina pitämisen ilman mitään valosuta, saati että palat laahaisi, tai vakkari nykis tai ...

Ainakaan omalla Kia plugariceedillä ei suoraan jarrupoljinta painamalla (eli regenerointia lisäämällä) sytytä valoja. Vaan tuo menee hidastumisen mukaan eli kun enemmän renegeroi (painaa jarrupoljinta syvemmälle) niin vasta sitten jarruvalot syttyvät. Siinä on aika mieto regenerointia vakiona, vastaa varmaan about automaattiauton hidastuvuutta.


Eli siinä ei saa jarruvaloja päälle, ilman että painaa niin paljon että ensin hidastuu ?
 
Suosittelen, sähköauto on mielestäni se parempi auto. Latausinfra hyvä ja jos kotilataus, niin en käyttövoimavalinta ihan selvä, niin helppoa se kotona lataus on. (Minulla työpaikkalataus).

Suosittelen toki kokeilemaan useampaa vaihtoehtoa. Käytettyjä vuoden vanhoja myös paljon hyvissä hinnoissa.

Sen verran ronkeli olen, että käytetyistä ei tahdo vielä löytyä niitä malleja mitkä aidosti kiinnostaa (sen verran uusia); tai ne maksaa ihan liikaa. Sähkärissä nyt sitten huomaa arvostavansa maavaraa kun akku on pohjassa ja mökkitien kunto on mitä on. Ja vaikka sähkärit onkin korkeampia niin aika monessa kilpailijassa maavara on alle 15cm (Kia EV3, renault scenic). Kiinalaiset ei sinänsä kiinnosta, mutta niissä on pistänyt silmään, että kulutuslukemat on jostain syystä korkeampia vaikka koko on pienempi (esim. MG4, EX30), enkä vielä törmännyt yhteenkään kiinalaiseen jolla olisi yli 500km WLTP tässä koko-/hintaluokassa.
 
Eli siinä ei saa jarruvaloja päälle, ilman että painaa niin paljon että ensin hidastuu ?

Jos tarkoitat, että pelkällä hipaisulla ei saa jarruvaloja päälle niin ei saa. Jos tarkoitat että pystyisi näyttämään takana tulevalla jarrruvaloa ilman merkittävää hidastumista niiin tuota en osaa sanoa (en ole koettanut). Jarrupolkimessa tuntee ehkä hivenen "kynnyksen" (vaikka se ei sellainen ole), mutta jos tuolle kynnykselle menee riittävän nopeasti niin saattaisi pystyä näyttämään jarruvaloja ennen kuin auto lähtee hodastumaan merkittävästi.

Että en tosiaan osaa ihan varmasti sanoa onko syttymissyynä hidastuvuus vai jarrupolkimen asento. Samalla logiikalla en osaa sanoa syttyvätkö hätävilkut päälle pysähtymiskiihtyvyydestä vai jarrun asennosta (ainakaan heti survaisun jälkeen hätävilkut eivät syty, joten epäilisin hidastuvuutta).

Olen käsittänyt että ainakin Ionic5 toimii vastaavasti, eli sytyttää valon hidastuvuudesta eikä jarrupolkimen painamisesta.
 
Jos jarruvalot syttyy jarrupolkimen hipasusta, niin se on huono, joissain vanhoissa autoissa se perinteisen kytkimen tuntee, eli jalan jarrupolkimelle laittaminen ei sytytä valoja ja sen valon kytkentä pisteen tuntee. Eli mahdollistaa kuskilta jarruvalojen käytön, esim voi ensin varoittaa jarruvaloilla. tai jos on jalkajarrulla valmiina, niin ne valot ei pala, saati välky.
Eli jos autossa on tosiaan tuolalinen ei hipasusta syttyy, ja sitä ei edes kuljettaja huomaa niin surkeahan se on.




Oma mielipide on jarrupolkimessa energiankeräys tai ei niin tuo on huono.




VAG investoi siihen softaosaamisen takia, ovat siihen panostaneet pidempään, samoin muuhunkin, mutta ymmärtääkseni nyt ilmeisesti pelaavat tuota korttia enemmän.

Perinteisistä polttis autofirmoista nimenomaan jenkki merkit tai siis firmat taitaa olla muun mailman puristuksessa. Japanilaiset ei pelanneet batteriautojen tulemiseen, siellä tosin mailman parasta hybriosaamista ja menestystä. (Toki esim Nissan on myynyt sähköautoja ties kuinka pitkään)

Kiina taasen pelasi autokortit pelkästään patteriautojen varaan, sieltä tulee jo suoraa peltiä, ja virheettömiä kanntauksia, priimaa pintaa.

Kaukana idässä korelaiset ovat sähköauto businekseen lähteneet vauhdilla. siis nimenomaan perinteiset merkit.

Ruotsalaiset perinteiset merkit sähkön varaan.

Jos vertaat eurooppalaisia konserneja, niin perinteiset, todella perinteiset VAG, MB, BMW , niin sähkisrintamalla ne kisaa kiinalaisten kanssa, perinteiset jenkki merkit vielä pohtii ja kipuileen sen kanssa että kohta eivät saa kiinasta tuoda sinne mitään.

Jenkkien osalta sähkikset käytännössä Teslan varassa. Taitaa kohta siellä Volvokin valmistaa enemmän sähkistä kuin chevy, vanha legentaarinen sähköauto yhtiön merkki.
Virhepäätelmä on sanoa, että Jenkkien sähkikset Teslan varassa, kun maanosassa Rivian ja Lucid.

Rivianin merkityksestä hyvä esimerkki on et pulassa oleva Legacymerkki Volkkari laittoi sähkötekniikkaan ja softaan 6 miljardia.

Kaikki Eurooppalaiset autovalmistajat siirtyneet tai siirtyy amerikkalaiseen softaan autoissa (Google tai Rivian). Lisäksi käyttävät Kiinalaista, Japanilaista tai Korealaista akkuteknologiaa: Pana/ LG/ CATL:n.
 
No nyt on kyllä aikamoista mutuilua. Se antiikkinen kommunikaatio-platform käyttää CAN-väylää siinä missä Tesla sekä Rivian. Eikä sähköautoissa ole ensimmäistäkään ECUa siinä mielessä miten ECU perinteisesti ymmärretään, vaan invertterit ohjaa moottoreita. Toimilaitteiden ohjaus on todennäköisesti hyvin samankaltaista kaikissa sähköautoissa kuin polttiksissa.

Ja mitä OTA-päivityksiin tulee, niin sehän vain tarkottaa käyttöjärjestelmän päivitystä verkon yli (Over The Air). Miten "legacy" -merkkien päivittäminen verkon yli ei ole oikea OTA-päivitys?

Ei ne perinteiset autovalmistajat ole nykyään enää juurikaan perässä teknologian osalta kuten muutama vuosi sitten.
Kannattaa perehtyä ajoneuvojen sähkötekniikkaan.

BMW pääsee Teslan tasolle ehkä 2026 kun esittelevät neue klassen ja Volkswagen päätyi ostamaan tekniikan amerikkalaisfirmalta Rivianilta 6 miljardilta.
 
Virhepäätelmä on sanoa, että Jenkkien sähkikset Teslan varassa, kun maanosassa Rivian ja Lucid.

Rivianin merkityksestä hyvä esimerkki on et pulassa oleva Legacymerkki Volkkari laittoi sähkötekniikkaan ja softaan 6 miljardia.
En nyt ihan varma mitä nyt yrität kertoa, jäänyt tarina vähän ohueksi.

Eikä kyse oli siitä yhtiöstä jota VAG on rahoittanut ja sen rahoituksen varassa pitkälti edennyt.

VAG muitakin kortteja, mutta olen ymmärttänyt että tuolle kortille nyt pelaa vahvasti.

Sitä voi ihan huoletta kritisoida että Google alusta leviää autoihin, ja jenkkien tuontirajoitukset käytännössä oli johtamassa siihen että valmistajat suuntaa panoksia jenkkikamaa jos siellä haluaa toimia. Ensisijaisesti ne rajoitukset toki kiinalaisia vastaan.

Viimeviikkoina toki se jenkki koodi on noussut monta pykälää ongelmallisemmaksi. Euroopassa joudutaan miettiin myös riskejä. En siis usko että VAG investoinnit Rivianiin olisi riski, se siinä sen verran vahvasti mukana.


Mutta Jenkeissä nojataan paljon kiinalaiseen, ja siellä jo edellinen hallinto asetti rajoituksia kiinalaiseen koodiin, että komponentteihin, joka pakottaa jenkki autofirmoja etsimään uusia kumppaneita.
 
Viimeksi muokattu:
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
Se on kyllä kaikkea muuta kun turha ominaisuus, vaikka nukkuisi hotellissa 365 yötä vuodessa. Autoon voi jättää koirat, pennut, jääkaapin ja latautuvat vekottimet ilman, että kukaan saa lämpöhalvausta/jäädy ja kylmä bissekin odottelee tarvittaessa autossa vaikka helteisen lenkin jälkeen.

Eikä ole kyllä onneksi mikään ainoastaan Teslan ominaisuus kyseessä, kuten tuossa esität, vaan vastaavia löytyy muistakin autoista.
 
Se on kyllä kaikkea muuta kun turha ominaisuus, vaikka nukkuisi hotellissa 365 yötä vuodessa. Autoon voi jättää koirat, pennut, jääkaapin ja latautuvat vekottimet ilman, että kukaan saa lämpöhalvausta/jäädy ja kylmä bissekin odottelee tarvittaessa autossa vaikka helteisen lenkin jälkeen.

Eikä ole kyllä onneksi mikään ainoastaan Teslan ominaisuus kyseessä, kuten tuossa esität, vaan vastaavia löytyy muistakin autoista.
Tässä huomio, että sentryn kanssa Teslasta ei tule virtaa ulos, vain camp modessa.
 
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
Toiset nukkuu teltassakin ja ihan vapaaehtoisesti. Itse tykkään nukkua autossa, en toki joka yö ja aina, mutta kesällä kiva mennä retkeilemään, ainakin meillä päiväkoti-ikäisestä tuo on ihan parasta. Järven rannalle ja paistelee nuotiolla vaikka makkarat ja käy uimassa jne. sitten vähän piirrettyjä auton näytöltä ja nukkumaan.
 
Se on kyllä kaikkea muuta kun turha ominaisuus, vaikka nukkuisi hotellissa 365 yötä vuodessa. Autoon voi jättää koirat, pennut, jääkaapin ja latautuvat vekottimet ilman, että kukaan saa lämpöhalvausta/jäädy ja kylmä bissekin odottelee tarvittaessa autossa vaikka helteisen lenkin jälkeen.
Koiraa/lapsia ei jätetä autoon, tai on hyvin nopeasti ikkuna paskana. Ei vaikka olisi minkälaisia dog modeja autossa, se ei tarvitse kuin yhden bitin vinoon niin se ei toimi ja se on kohtalokasta.
 
Se on vain yksi esimerkki. Myös dog-mode puuttuu legacyistä. Toinen on vaikkapa se et pelkääjän penkkiä voi liikuttaa näytöltä suoraan softapäivityksen jälkeen tai ajovalojen matriisitoiminto voidaan lähettää otana saati et FSD päivityksiä voidaan ajaa otana eri ohjainyksiköihin.
Unohdit varmaan vahingossa sanoa, että se camp- ja dog on yksi ja sama asia. Toisessa vaan näytetään koirakuvaa tabletilla ja laitetaan ovet lukkoon by default.

Miksi kukaan haluaisi liikutella penkkiä näytöltä, kun penkissä on sitä varten napit?

Miten sä olet hyötynyt siitä FSD:stä? Mä olisin Teslan omistaneena ihan hiljaa mistään itseajavasta autosta, kun fakta on se, että se auto on haamujarrujen takia täysin holtiton vekotin ja nimenomaan niillä teillä, joilla valmistaja ainoastaan suosittelee autopilottiaan käytettävän. Alottaisivat vaan nyt siitä ajonopeuteen puuttumatta jättämisestä + pyyhkimistä ensialkuun.

Mitä siihen softaan tulee, niin pääasiassa ihan samaa paskaa sisältävät kaikkien nykyautojen infotainmentit. Teslan eduksi on sanottava, että ovat jenkkitapaan onnistuneet omat kikkareensa paketoimaan käyttäjäystävällisyydeltään kärkeen tai kärkikastiin, eikä vähiten sen jäätävän kokoisen näytön ansiosta. Toisaalta ovat sitten minimalistisuudellaan/softaan luottavana vetänyt muuta käytettävyyttä keskivertoa huonompaan suuntaan poistamalla asioita, jotka nyt vain ovat helpompikäyttöisiä mekaanisina (puhallusräppänät ja oikeastaan kaikki muukin lämppäreihin liittyvät jutut, pitkät, vilkkuviiksi).

On softansa osalta kaksijakoinen tuote. Siellä on helvetin hyviä juttuja, mutta sitten vastaavasti myös ihan uskomatonta paskaa, jota käyttäjä ei voi mitenkään kiertää, koska joku insinööri on päättänyt, että näin on hyvä ja muita vaihtoehtoja ei tarvita. Tulee se edesmennyt omenaspede ja käytätte sitä väärin -tyyliset lausunnot vahvasti mieleen. Sekä hyvässä, että pahassa.
 
Viimeksi muokattu:
Koiraa/lapsia ei jätetä autoon, tai on hyvin nopeasti ikkuna paskana. Ei vaikka olisi minkälaisia dog modeja autossa, se ei tarvitse kuin yhden bitin vinoon niin se ei toimi ja se on kohtalokasta.
Tarvii se vähän enemmän. Sulla on taskussa vekotin, joka alkaa hälyttämään jos auton lämpötila lähtee nousemaan. Mutta onnea vaan matkaan kauppareissulle sen koiran kanssa. Valintoja, valintoja..
 
Se on kyllä kaikkea muuta kun turha ominaisuus, vaikka nukkuisi hotellissa 365 yötä vuodessa. Autoon voi jättää koirat, pennut, jääkaapin ja latautuvat vekottimet ilman, että kukaan saa lämpöhalvausta/jäädy ja kylmä bissekin odottelee tarvittaessa autossa vaikka helteisen lenkin jälkeen.

Eikä ole kyllä onneksi mikään ainoastaan Teslan ominaisuus kyseessä, kuten tuossa esität, vaan vastaavia löytyy muistakin autoista.
Nojuu omasta löytyy pysäköinti-ilmastointi, se on vaan rajattu 30min. Onhan tuota pariin kertaan tullut käytettyä, kun mustan auton joutunut jättämään kaupan parkkipaikalle keskellä kesää. Mukava tulla viileään autoon.
 
Miksi kukaan haluaisi liikutella penkkiä näytöltä, kun penkissä on sitä varten napit?
Jos siinä penkillä ei istu kukaan? Mutta takana istuu joku. Helpompi se kai on siitä näytöltä siirtää penkkiä eteenpäin että saa jalkatilaa lisää taakse, kun pysäyttää auto, mennä ulos ja avata ovia ja siirrellä penkkiä sieltä?

Tuskin kauhean usein tarvitsee, mutta miksi ei tuollaista ominaiuutta olisi kun se on helppo lisätä?
 
Viimeksi muokattu:
Jos siinä penkillä ei istu kukaan? Mutta takana istuu joku. Helpompi se kai on siitä näytöltä siirtää penkkiä eteenpäin että saa jalkatilaa lisää taakse, kun pysäyttää auto, mennä ulos ja avata ovia ja siirrellä penkkiä sieltä?

Tuskin kauhean usein tarvitsee, mutta miksi ei tuollaista ominaiuutta olisi kun se on helppo lisätä?
sanoisin kyllä, että helpompaa se on jos käyttää penkissä olevia painikkeita( kuskin penkin puolella apukuskin penkkiä), kuten nykyäänkin on mahdollista joissakin autoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja ulkopuoliset eivät tiedä että dog moodi on päällä...
Ainoa argumentti siihen mikä on vialla Legacy-merkeillä, jotka on suuressa pulassa kun tekniikka kehittyy ja omassa autossa ei katteita, kun valmistus klassikkotavalla niin kallista. Kukaanhan ei ole kuullut et näyttöön saa kuvan joka kertoo sisälämpötilasta.

Kannattaa kattoo millaisia johtohäkkyröitä Legacyt on, niin selittää miksi Volkkari laittoi ”startuppiin” 6 miljardia. Volkkarin markkinaosuus sukeltaa Kiinassa, koska autot ovat jääneet kehityksestä. Euroopassa konservatiiviostajat ostavat kotimaan merkkiä, hyvä niin, koska Euroopalle autoteollisuus on tärkeää.
 
sanoisin kyllä, että helpompaa se on jos käyttää penkissä olevia painikkeita, kuten nykyäänkin on mahdollista joissakin autoissa.
Myös silloin kun joku tulossa kyytiin, niin alat kuskin paikalta räplää pelkään paikan säätöjä?

Mä en tiennyt et tämä palsta on koomikoille. Sen huomasi jo OBD keskustelusta.
 
Myös silloin kun joku tulossa kyytiin, niin alat kuskin paikalta räplää pelkään paikan säätöjä?

Mä en tiennyt et tämä palsta on koomikoille. Sen huomasi jo OBD keskustelusta.
Miksi kuskin pitäisi säätää vänkärin penkkiä? Kyllä on ongelmat, en voi muuta sanoa.
 
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
Ainakin yksi usecase on sellainen, että käy kesähelteillä sukuloimassa tai tuttujen mökillä, jossa ei ole ilmalämpöpumppua. Sisällä 28 astetta lämmintä. Mieluummin kömmin nukkumaan autoon, kun lämpötila pysyy nätisti 21 asteessa.
Retkeily on varmaan se yleisin käyttötapa.
Koiraa/lapsia ei jätetä autoon, tai on hyvin nopeasti ikkuna paskana. Ei vaikka olisi minkälaisia dog modeja autossa, se ei tarvitse kuin yhden bitin vinoon niin se ei toimi ja se on kohtalokasta.
Autoissa on aika paljon bittejä nykyään. Jos noin ajattelee, niin jättäisin nykyautot väliin. Siinä mielessä samaa mieltä, että minusta lapsia tai eläimiä ei jätetä autoon tuntikausiksi, vaikka olosuhteet olisivat hyvät. Ehkä 1-2 tuntia on maksimi tilanteesta riippuen.
Ja ulkopuoliset eivät tiedä että dog moodi on päällä...
Kyllä muuten tietävät ja niin tiedät sinäkin alta 10 sekunnissa. Näkyy 5cm korkeina kirjaimina näytöltä hyvin selvästi.

Camp ja dog mode ovat ihan fiksuja juttuja ja hyvä sähköauton ominaisuuksien hyödyntämistapa. Turhiakin kehityssuuntia on, esimerkiksi valoshowt ja kaikenmaailman äänitehosteet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 123
Viestejä
4 881 471
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom