Kaikissa sähköautoissa on akku... sen toki osasin ottaa huomioonAkkuhan tuon pääosin aiheuttaa. Ja tuo kaveri on 190 senttinen niin se korostaa vielä ongelmaa. Mutta on kyllä vähän epäoptimaalinen asento kieltämättä.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaikissa sähköautoissa on akku... sen toki osasin ottaa huomioonAkkuhan tuon pääosin aiheuttaa. Ja tuo kaveri on 190 senttinen niin se korostaa vielä ongelmaa. Mutta on kyllä vähän epäoptimaalinen asento kieltämättä.
Ainakaan tuo Model S ei ole sedan.Volvon uus 90 on samanlainen ”sedan” kuin id.7. Enemmän sedan crossover tai SUV. Harmi että sähkösukupolvi vie oikeat porrasperät, jotka sulavalinjaisia pois - pois lukien tyyliin Tesla..:
Model S, 3 ja Taycan luokkansa ainoita sedaneita. Ehkä myös i4 ja i5. Mitähän muita…Muut korkeita hirvitorneja.
Liftback sedan (wikipedia), ei korkea hirvitorni kuten pääosa ”sedaneista” jotka sähkökaudella enempi maastureita ”sedanina”. Silhuetti muuttunut paksuksi ovet hirveän korkeita, id.7 kuin avaisi jonkun pakettiauton oven .Ainakaan tuo Model S ei ole sedan.
Nuorena ajettiin halvoilla sporttisilla autoilla (välikoppa Escort, Celica, coupe taunus, Ascona..). Sitten tuli pitkä vaihe, jolloin ainoastaan haaveiltiin sporttisista autoista, mutta jouduttiin ajamaan pääasiassa farmareilla tai isohkoilla ei niin sporteilla sedaneilla. Nyt taas sporttista sedania tai coupea, mutta ikävä kyllä se tarjonta on tosiaan erityisesti sähkäreissä tosi olematonta. Liftbackia en ole tainnut omistaa koskaan.. Enkä SUV:ia, jollei Grand Cherokeeta lasketa sellaiseksi - ehkä ei. Toi KIA EV6 taitaa olla nyt lähimpänä semmoista. Omassa kategoriassaan kai aika siro, mutta on siinä silti vähän sellainen perheen mökkihinkin haju.Itse en ostaisi Model 3:sta juurikin sen ahtaan lastausluukun takia. Reilu 10v sitten ajelin silloisella VW Jettalla ja muistan jotain säätöjä kun paketti ei mennytkään luukusta sisään. Mieluummin vaikka joku city maasturi crossover tapainen. Ja kyllä tässä ollaan myös >40 ja mielipide autoista nuorena oli erilainen.
Kuulostaa tosi huolestuttavalta! Paitsi... Uutisessa lukee näin:Käytettyjen markkinoilla myös mielenkiintoista kehitystä, jossa Teslan markkinaosuus on kutistunut ja myyntiajat pidentyneet. Ko. tiedot Miika Ylhäisen videolta koostettuna Iltalehden autotalli.com -palvelun uutisesta.
Teslan kohdalla siis taloudellinen riski on kasvanut myös käytettyjen markkinoilla ja varmasti vaikuttaa hintoihin silläkin puolella jos nyt ei välittömästi niin vähitellen.
Miten niin eivät myy? On tuossa uutisessa siitäkin kohta. Eihän tuollainen haluttavuusindeksi anna hyvää arvosanaa jos niitä ei kukaan osta.Elikkäs Tesla on haluttu, mutta ei myy. Nyt on toinen tilasto pielessäVeikkaan haluttavuutta, myyntitilastot perustuu kuitenkin faktaan.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että boikotit tapahtuvat lähinnä klikkiotsikoissa ja niillä ei ole suurta vaikutusta myynteihin ainakaan käytetyissä.
Ihan mielenkiinnosta, montako kuukautta näitä -40% lukemia pitää tulla putkeen, että hyväksyisit väitteen että Teslan myynti ei vedä?Miten niin eivät myy? On tuossa uutisessa siitäkin kohta.
Omasta mielestäni maaliskuu on se kuukausi joka kertoo totuuden. Koska nyt sitä uutta Yta saa mihin moni vetoaa että se on syy. Toki myös nyt on se kuukausi kun Tesla puskee taas halvat hinnat ja korot. Nyt USAssa jo Model 3:sta saa taas 0 korolla.Ihan mielenkiinnosta, montako kuukautta näitä -40% lukemia pitää tulla putkeen, että hyväksyisit väitteen että Teslan myynti ei vedä?
Miten niin eivät myy? On tuossa uutisessa siitäkin kohta. ...
Niin Model 3 Sakan myydyin sähköauto viime vuonna joka johtuu ainoastan hinnasta. Uutena Enyaqia myyty enemmän jo vuosia Suomessa mitä Model 3. Vaikuttaa tuo maine kohta myös käytetyihin, sen verran huomaa työpaikalla ym. Ilmapiiristä ettei Tesla kovin arvostettu ole, kiitos Muskin.Miten niin eivät myy? On tuossa uutisessa siitäkin kohta. Eihän tuollainen haluttavuusindeksi anna hyvää arvosanaa jos niitä ei kukaan osta.
"Indeksiluku koostetaan useasta eri tiedosta mm. myytyjen määrästä, myynnissäoloajoista ja katselukertojen lukumääristä. Indeksiluku kuvaa kuinka kiinnostuneita kuluttajat ovat olleet kyseisestä autosta verrattuna keskimääräiseen."
"Tesloista nopeimmin liikkui 21 päivässä myyty Model Y. Tesla Model 3:n keskimääräinen myyntiaika oli 26 päivää ja Model S:n 45 päivää. Model Y:n ja Model 3:n myyntiajat ovat vielä siis ihan hyvällä tasolla, vaikka ovatkin pudonneet kärkisijoilta lähemmäs keskikastia."
Vain muutama sähköauto myy uutisen mukaan nopeammin kuin Model Y, 2-5 päivää nopeammin.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että boikotit tapahtuvat lähinnä klikkiotsikoissa ja niillä ei ole suurta vaikutusta myynteihin ainakaan käytetyissä.
Tuohon samaan uutiseen törmäsin. Vaikka onkin klikkiotsikko.Piti etsiä mihin uutiseen viittaat.
Ilmeisesti tämä IL.fi
Viimevuonna Teslat olivat haluttuja autoja käytettyjen markkinoilla, niitä oli paljon tarjolla ja jos hinnoittelu oikein niin moni täälläkkin suositteli.
Samassa jutussa kirjoitetaan 2025 tilanteesta, Teslojen myyntiajat ovat prosenttuaalisesti pidentyneet 50-> 70% joo, ei se vielä tarkoita pitkiä myyntiaikoja.
Sähköautomyyntilastojen kärkiauto Model Y nykyään käytetyissä viidenneksi myydyin.
Käytettyjen sähkisten markkina on kasvanut vajaa 70%, Tesla kolmosen myynti kasvoi vajaa 7% ja Y vajaa 30%.
Näissä toki muistettava että Teslalla viimevuonna vahva myynti, mutta myös se että markkinoille tullut muita vahvoja merkkejä vahvoja malleja.
Uskon kyllä että Tesla käy jatkossakin kaupaksi ja jos vuokra tesloja alkaa vapautuun ja ne tuupataan kotimarkkinoille niin käytetyissä korvaavat tuontia, määrätkin voi kasvaa.
Eiköhän noi boikotit kolahda nimenomaan lähinnä uusiin autoihin, ja juuri uusien teslojen myyntimääräthän ovat laskeneet.Tällä hetkellä näyttää siltä, että boikotit tapahtuvat lähinnä klikkiotsikoissa ja niillä ei ole suurta vaikutusta myynteihin ainakaan käytetyissä.
Sitten kun vuosi 2025 paketissa niin tiedetään oikeasti miten tämä koko homma meni. Tesla myy usein isoja määriä Q3 ja Q4 erilaisilla varasto- ja korkoalennuksina. Vasta kesällä toimitetaan kaikkia uusia Model Y malleja. Sitten aletaan olla loppuvuotta lähellä jolloin tulee tarjouksia ja kampanjoita. Ennen sitä kaikki luvut varsinkin verrattuna aiempien vuosien lukuihin eivät ole vertailukelpoisia nimenomaan uuden Model Y:n julkaisun takia. Mitä myyt, kun suosituinta uutta mallia ei voi vielä myydä. Varsinkin rekisteröintitilastot ovat ihan turhia nyt alkuvuodesta, kun tilatut uudet Model Y:t eivät ole vielä saapuneet tai luovutettuja.Ihan mielenkiinnosta, montako kuukautta näitä -40% lukemia pitää tulla putkeen, että hyväksyisit väitteen että Teslan myynti ei vedä?
Kyllähän se nyt vaikuttaa myyntiin, kun vähän lukee keskusteluja missä moni sanoo, ettei tule uutta Teslaa tilalle tai edes sitä ensimmäistä Teslaa. Siis sellaisia henkilöitä, joilla on autonhankinta nyt meneillään. Suuremmissa määrin tämmöiset kommentit ovat lisääntyneet Muskin sekoilujen jälkeen.Uusien myynteihin boikotit eivät vielä voi vaikuttaa, kun halutuinta mallia ei voi vielä saada, ja käytettyjen myynnit ovat lähinnä rauhoittuneet muiden autojen tasolle viime vuoden huipuista.
No kun kauppa ei käy niin on mitä toimittaa nopeastikin sille joka ostaa..Miten on mahdollista että Suomessakin uutta Y:tä saa LR AWD-versiona jo maaliskuun toimituksella? Luulisi että sitä ostopainetta on tuohon kalleimpaankin malliin aika paljon ja käsittääkseni Suomessa suurin osa (?) Y:stä on nimenomaan nelarina.
Sitten kun vuosi 2025 paketissa niin tiedetään oikeasti miten tämä koko homma meni. Tesla myy usein isoja määriä Q3 ja Q4 erilaisilla varasto- ja korkoalennuksina. Vasta kesällä toimitetaan kaikkia uusia Model Y malleja. Sitten aletaan olla loppuvuotta lähellä jolloin tulee tarjouksia ja kampanjoita. Ennen sitä kaikki luvut varsinkin verrattuna aiempien vuosien lukuihin eivät ole vertailukelpoisia nimenomaan uuden Model Y:n julkaisun takia. Mitä myyt, kun suosituinta uutta mallia ei voi vielä myydä. Varsinkin rekisteröintitilastot ovat ihan turhia nyt alkuvuodesta, kun tilatut uudet Model Y:t eivät ole vielä saapuneet tai luovutettuja.
Boikotoivat henkilöt toki haluavat nähdä näkemyksensä tueksi tuloksia heti, ja tarttuvat siten välittömästi kaikkiin uutisiin, joissa on miinusmerkkinen prosenttiluku. Uusien myynteihin boikotit eivät vielä voi vaikuttaa, kun halutuinta mallia ei voi vielä saada, ja käytettyjen myynnit ovat lähinnä rauhoittuneet muiden autojen tasolle viime vuoden huipuista.
Ehkä et ole seurannut Teslan myyntejä kauheasti. Huippumyyntivuosinakin toimitusajat olivat usein todella lyhyitä. Sehän se Teslan myyntivaltti on ollut. Ei tarvitse odottaa puolta vuotta tai vuotta sitä autoa. Itse taisin muutamia viikkoja odotella omaa autoa, kun ostin sen sinä vuonna, kun Model Y oli maailman myydyin auto. Kummallista, onko?Miten on mahdollista että Suomessakin uutta Y:tä saa LR AWD-versiona jo maaliskuun toimituksella? Luulisi että sitä ostopainetta on tuohon kalleimpaankin malliin aika paljon ja käsittääkseni Suomessa suurin osa (?) Y:stä on nimenomaan nelarina.
Ehkä et ole seurannut Teslan myyntejä kauheasti. Huippumyyntivuosinakin toimitusajat olivat usein todella lyhyitä. Sehän se Teslan myyntivaltti on ollut. Ei tarvitse odottaa puolta vuotta tai vuotta sitä autoa. Itse taisin muutamia viikkoja odotella omaa autoa, kun ostin sen sinä vuonna, kun Model Y oli maailman myydyin auto. Kummallista, onko?
Sun puheet ei mitenkään vastaa sitä miten esim. markkina käyttäytyi uuden kolmosen kanssa. Ja jos kolmosenkin ostajat olisivat odotelleet mitä uusi y tuo tullessaan, niiden myyntimäärien olisi pitänyt pompata takaisin, kun y:n speksit selvisi. Uutuus ei uuteen kolmoseen nähden ole niin erilainen, että pienempää autoa katsova vaihtaisi väkisin isompaan. Varsinkaan kovalla hinnalla. Ja kun reaktio näkyy sekä uusissa että käytetyissä, niin kyllä tässä Elonin palava lautta on käsillä. Suppea vanheneva mallisto kallisti lauttaa, mutta rivakalla kädenheilautuksella Elon vetäs sen kumoon asti.Sitten kun vuosi 2025 paketissa niin tiedetään oikeasti miten tämä koko homma meni. Tesla myy usein isoja määriä Q3 ja Q4 erilaisilla varasto- ja korkoalennuksina. Vasta kesällä toimitetaan kaikkia uusia Model Y malleja. Sitten aletaan olla loppuvuotta lähellä jolloin tulee tarjouksia ja kampanjoita. Ennen sitä kaikki luvut varsinkin verrattuna aiempien vuosien lukuihin eivät ole vertailukelpoisia nimenomaan uuden Model Y:n julkaisun takia. Mitä myyt, kun suosituinta uutta mallia ei voi vielä myydä. Varsinkin rekisteröintitilastot ovat ihan turhia nyt alkuvuodesta, kun tilatut uudet Model Y:t eivät ole vielä saapuneet tai luovutettuja.
Boikotoivat henkilöt toki haluavat nähdä näkemyksensä tueksi tuloksia heti, ja tarttuvat siten välittömästi kaikkiin uutisiin, joissa on miinusmerkkinen prosenttiluku. Uusien myynteihin boikotit eivät vielä voi vaikuttaa, kun halutuinta mallia ei voi vielä saada, ja käytettyjen myynnit ovat lähinnä rauhoittuneet muiden autojen tasolle viime vuoden huipuista.
Sun puheet ei mitenkään vastaa sitä miten esim. markkina käyttäytyi uuden kolmosen kanssa. Ja jos kolmosenkin ostajat olisivat odotelleet mitä uusi y tuo tullessaan, niiden myyntimäärien olisi pitänyt pompata takaisin, kun y:n speksit selvisi. Uutuus ei uuteen kolmoseen nähden ole niin erilainen, että pienempää autoa katsova vaihtaisi väkisin isompaan. Varsinkaan kovalla hinnalla. Ja kun reaktio näkyy sekä uusissa että käytetyissä, niin kyllä tässä Elonin palava lautta on käsillä. Suppea vanheneva mallisto kallisti lauttaa, mutta rivakalla kädenheilautuksella Elon vetäs sen kumoon asti.
Model Yn vaikuttaa todella paljon Saksan tehdas joka pienentänyt toimitusaikaa ja siirtoihin kuluvaa aikaa. Aikaisemmin ja kuten nyt vielä esim. 3:n toimitukset painottuu kvartaalin loppuun koska näitä tuodaan Kiinasta. Hölmöä että Tesla ei tuota tätä suoraan Saksasta koska hyvin tietävät mikä on menekki.
Nyt kuitenkin selkeästi näkyy se että vaikka nämä ovat valmistus ja toimitusajat pienentyneet niin autoja saa ns. heti vaikka mentäisiin Kiinaan. Se kertoo että myynti ei ainakaan vielä vedä.
Tuohon aikaan Teslan etu oli että pystyivät tekemään softan mille tahansa piirille. Tietenkin hyvä idea mutta tällöin myös kasvaa erinäisten piirien hallinta ja softa koska mitään rajoitusta ei ollut. Voisi verrata Android vs iOS tasolle.Komponenttipulan aikaan Teslalla oli ketju tikissä ja silloin se kaapi markkinaosuutta kun sillä oli tavaraa oli hyllyssä. ja Model Y kilpailukykyinen.
Toki voi lukea Tesla ketju kuinka pitkään jotkut sitä avolavaa odotti.
Yleinen odotus varmaan se että maaliskuussa kurotaan kuoppaa, uudella suosikki mallilla sitten odotus että nousee 2025 alkuvuoden myyntikärkeen, kasvattaa markkinaosuutta. Mutta tuskin ketään harmittaa jos ei niin käy.
Ajattelin vähän muitakin komponentteja kuin jotain yksittäisiä piiriä ja softia.Tuohon aikaan Teslan etu oli että pystyivät tekemään softan mille tahansa piirille. Tietenkin hyvä idea mutta tällöin myös kasvaa erinäisten piirien hallinta ja softa koska mitään rajoitusta ei ollut. Voisi verrata Android vs iOS tasolle.
Aivan. Tuota kyllä tehtiin mutta osa näistä jäi pysyviksi ratkaisuiksi, että osaa perusteltiin käytön vähyydellä.Ajattelin vähän muitakin komponentteja kuin jotain yksittäisiä piiriä ja softia.Mutta tosiaan oli myös puolijohteissa pulaa, ja Teslakin kärsi komponentti pulasta. mutta kiersi sitä muistaakseni mm karsimalla jotain omianisuuksia.
Osa valmistajista ei pysynyt toimittamaan jotain varuste versioita kuukausiin. Komponentteja korvattiin jne.
Tesla käy kaupaksi, jos hinta on kohdillaan. Nykyisellä hinnalla on vaihtoehtoja ja painotuksesta riippuen Tesla on parempi tai huonompi. Kun tilanne on tasainen, vaikuttaa mm. ostajan arvomaailma ostopäätökseen.Tesla käy kaupaksi jos se hinnoitelee tuotteet niin että kysyntää. Ja toki alkuvuoden menekin perusteella jos haluaa taistella markkinaosuudesta niin se on toimittava agressiivisesti.
Voidaan tietysti käydä keskustelua mikä on oikea verrokki, mutta aika samanhintaiselta tuo uusi Y tuntuu id.4/5/7 nähden. Vajaavetoisissa Rellu Scenic vie hinnalla muita 100-0. Ei taatusti voi puhua mistään 10 k€ alesta Y:ssä verrokkeihin nähden ja hinnastoja tiivisti katsoneena ei sieltä 5 k€ aleakaan ole löydettävissä. Id.7 tourer on vähän y:tä kalliimpi, mutta siinä saa sitten isomman auton ja paljon ominaisuuksia. Toiseen suuntaan kun katsoo, niin jos id.4 riittää, niin nelivetoinen on tonnin halvempi kuin vastaava y. Nyt vielä koukulla varustettuna.Tesla käy kaupaksi, jos hinta on kohdillaan. Nykyisellä hinnalla on vaihtoehtoja ja painotuksesta riippuen Tesla on parempi tai huonompi. Kun tilanne on tasainen, vaikuttaa mm. ostajan arvomaailma ostopäätökseen.
Jos Tesla laskisi Y:n hintaa vaikka 5-10 k€ ja se olisi verrokkiryhmäänsä sen jälkeen esim. 10-15 k€ halvempi, niin ennätysmyynnit olisivat edessä. Teslan maine ei ole tällä hetkellä kovin kummoinen, mutta niin alhaalla se ei ole, että hyvin halvasta hinnasta huolimatta autot jäisivät kauppaan.