Yleistä keskustelua sähköautoista

Akkuhan tuon pääosin aiheuttaa. Ja tuo kaveri on 190 senttinen niin se korostaa vielä ongelmaa. Mutta on kyllä vähän epäoptimaalinen asento kieltämättä.
Kaikissa sähköautoissa on akku... sen toki osasin ottaa huomioon :) Sanoisin että kyllä tässä tapauksessa nimenomaan maavara on syyllinen eikä akku, kun vertaat esim. i5:een tai ID7:ään. Tsekkaa autogefühlin videot noista (sama Thomas kaikissa) niin huomaat eron
 
Volvon uus 90 on samanlainen ”sedan” kuin id.7. Enemmän sedan crossover tai SUV. Harmi että sähkösukupolvi vie oikeat porrasperät, jotka sulavalinjaisia pois - pois lukien tyyliin Tesla..:

Model S, 3 ja Taycan luokkansa ainoita sedaneita. Ehkä myös i4 ja i5. Mitähän muita…Muut korkeita hirvitorneja.
 
Volvon uus 90 on samanlainen ”sedan” kuin id.7. Enemmän sedan crossover tai SUV. Harmi että sähkösukupolvi vie oikeat porrasperät, jotka sulavalinjaisia pois - pois lukien tyyliin Tesla..:

Model S, 3 ja Taycan luokkansa ainoita sedaneita. Ehkä myös i4 ja i5. Mitähän muita…Muut korkeita hirvitorneja.
Ainakaan tuo Model S ei ole sedan.
 
Ainakaan tuo Model S ei ole sedan.
Liftback sedan (wikipedia), ei korkea hirvitorni kuten pääosa ”sedaneista” jotka sähkökaudella enempi maastureita ”sedanina”. Silhuetti muuttunut paksuksi ovet hirveän korkeita, id.7 kuin avaisi jonkun pakettiauton oven .

Toisaalta mä ymmärrän hyvin miksi Volkkari (ja Volvo ja Ioniq 6) saattaa haluta auton olevan crossover-sedan liftback, koska Eurooppalainen keski-ikäinen uuden auton ostaja on 40-55 v. tyyppi, joka ei pysty/jaksa laskeutua autoon. Akkupaketti keskeissyy. Takatilatkin tulee tilavammaksi. Muotoilu kärsii…

Porsche ratkaisee rahalla: Taycanissa akut sijoitettu pois takajalkatilasta ja Panameraan saa ilma-alustaa sen pompputoiminnon jolla jäykempikin vanhempi pystyy siirtymään autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ostaisi Model 3:sta juurikin sen ahtaan lastausluukun takia. Reilu 10v sitten ajelin silloisella VW Jettalla ja muistan jotain säätöjä kun paketti ei mennytkään luukusta sisään. Mieluummin vaikka joku city maasturi crossover tapainen. Ja kyllä tässä ollaan myös >40 ja mielipide autoista nuorena oli erilainen.
 
Itse en ostaisi Model 3:sta juurikin sen ahtaan lastausluukun takia. Reilu 10v sitten ajelin silloisella VW Jettalla ja muistan jotain säätöjä kun paketti ei mennytkään luukusta sisään. Mieluummin vaikka joku city maasturi crossover tapainen. Ja kyllä tässä ollaan myös >40 ja mielipide autoista nuorena oli erilainen.
Nuorena ajettiin halvoilla sporttisilla autoilla (välikoppa Escort, Celica, coupe taunus, Ascona..). Sitten tuli pitkä vaihe, jolloin ainoastaan haaveiltiin sporttisista autoista, mutta jouduttiin ajamaan pääasiassa farmareilla tai isohkoilla ei niin sporteilla sedaneilla. Nyt taas sporttista sedania tai coupea, mutta ikävä kyllä se tarjonta on tosiaan erityisesti sähkäreissä tosi olematonta. Liftbackia en ole tainnut omistaa koskaan.. Enkä SUV:ia, jollei Grand Cherokeeta lasketa sellaiseksi - ehkä ei. Toi KIA EV6 taitaa olla nyt lähimpänä semmoista. Omassa kategoriassaan kai aika siro, mutta on siinä silti vähän sellainen perheen mökkihinkin haju.
 
Mielenkiintoisia muutoksia markkinaosuuksissa vanhalla mantereella:

Verrattuna vuoden 2023 helmikuuhun Teslan myynti laski Saksassa 81.5%.
Vuodentakaiseen verrattuna Saksassa Tesla Model 3 myynti laski 40%, Ranskassa 60%. Nopeasti ovat muut valmistajat ottaneet kiinni Teslan vuosien mittaisen teknisen etumatkan ja menneet ohi :hmm:
 
Käytettyjen markkinoilla myös mielenkiintoista kehitystä, jossa Teslan markkinaosuus on kutistunut ja myyntiajat pidentyneet. Ko. tiedot Miika Ylhäisen videolta koostettuna Iltalehden autotalli.com -palvelun uutisesta. <edit>. Kyseessä onkin nettiauto.com.</edit>

Teslan kohdalla siis taloudellinen riski on kasvanut myös käytettyjen markkinoilla ja varmasti vaikuttaa hintoihin silläkin puolella jos nyt ei välittömästi niin vähitellen.
 
Viimeksi muokattu:
Käytettyjen markkinoilla myös mielenkiintoista kehitystä, jossa Teslan markkinaosuus on kutistunut ja myyntiajat pidentyneet. Ko. tiedot Miika Ylhäisen videolta koostettuna Iltalehden autotalli.com -palvelun uutisesta.

Teslan kohdalla siis taloudellinen riski on kasvanut myös käytettyjen markkinoilla ja varmasti vaikuttaa hintoihin silläkin puolella jos nyt ei välittömästi niin vähitellen.
Kuulostaa tosi huolestuttavalta! Paitsi... Uutisessa lukee näin:

Haluttavuusindeksissä 100 on normaali ja kaikki sen yli menevät ovat siis keskimääräistä halutumpia autoja. Alle sadan jäävät taas eivät enää kiinnosta kuluttajia samalla tavalla. Teslan haluttavuus ei ole ainakaan vielä romahtanut, sillä Model 3 yltää listalla jopa kolmanneksi parhaaseen arvosanaan.

– Model 3 -mallin haluttavuusindeksi on 128,7 eli hieman parempi kuin Skoda Enyaqilla. Model Y tulee vähän niiden takana. Eli nuo mallit ovat kuitenkin yhä haluttua tavaraa markkinoilla, Netwheelsin Eemil Hartikainen kertoo.

"Käytettyjen Teslojen jälleenmyyntihinnat eivät ole ainakaan vielä pudonneet Suomessa"
 
Elikkäs Tesla on haluttu, mutta ei myy. Nyt on toinen tilasto pielessä :) Veikkaan haluttavuutta, myyntitilastot perustuu kuitenkin faktaan.
Miten niin eivät myy? On tuossa uutisessa siitäkin kohta. Eihän tuollainen haluttavuusindeksi anna hyvää arvosanaa jos niitä ei kukaan osta.

"Indeksiluku koostetaan useasta eri tiedosta mm. myytyjen määrästä, myynnissäoloajoista ja katselukertojen lukumääristä. Indeksiluku kuvaa kuinka kiinnostuneita kuluttajat ovat olleet kyseisestä autosta verrattuna keskimääräiseen."

"Tesloista nopeimmin liikkui 21 päivässä myyty Model Y. Tesla Model 3:n keskimääräinen myyntiaika oli 26 päivää ja Model S:n 45 päivää. Model Y:n ja Model 3:n myyntiajat ovat vielä siis ihan hyvällä tasolla, vaikka ovatkin pudonneet kärkisijoilta lähemmäs keskikastia."

Vain muutama sähköauto myy uutisen mukaan nopeammin kuin Model Y, 2-5 päivää nopeammin.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että boikotit tapahtuvat lähinnä klikkiotsikoissa ja niillä ei ole suurta vaikutusta myynteihin ainakaan käytetyissä.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä näyttää siltä, että boikotit tapahtuvat lähinnä klikkiotsikoissa ja niillä ei ole suurta vaikutusta myynteihin ainakaan käytetyissä.

Kuitenkin selvä muutos tapahtunut ja todennäköisesti tämä suunta jatkuu ja voimistuu entisestään joten kesän korvilla tilanne voi olla taas erilainen, Musk pistää paskaa tuuttiin koko ajan lisää.

Ja tässä on se kumulatiivinen efekti kanssa, tänä vuonna päättyy paljon vuonna 2022 otettuja liisareita jotka palautuu leasing-yhtiöille jotka pistää ne kierrätykseen ja kun tiedetään että myynti kasvoi voimakkaasti 2022 vrt. 2021 niin autoja tulee myyntiin selvästi enemmän, sama toistuu taas ensi vuonna eli lumipalloefekti menossa.
 
Saatavuudesta se ei ole kiinni. Teslan tehtaat puskee autoja ulos sen mitä kerkiävät. Suomessakin saa kaikkia malleja melkein heti. Mukaan lukien myös uusi Y.

Enemmänkin se on kiinni mielestäni siitä, että ihmiset ovat nyt varpaillaan kun talous muuttuu ja politiikka sotkettu mukaan tähänkin bisnekseen.

Lisäksi myös käytettyjä on markkinoilla joista arvonalenema on poissa. Joten kuluttajalla on mahdollisuus valita. Toki korot uusissa ja käytetyissä ovat vielä korkealla mutta toisinaan näkyy tarjouksia.
 
Seuraan silmä kovana model X:n markkinoita. Niitä on nyt alkuvuodesta hävinnyt paljon nettiautosta ja 40-50 tonnin hintaluokassa ne eivät kauaa roiku siellä. Toivon että hinnat tippuisivat mainehaitan vuoksi, mutta vielä ei siltä näytä.
 
Enemmänkin Teslalla tuo trendi näyttää pahalta. Ei niinkään, että ne vielä kovin huonosti myisivät (koska kyllä ne käytettynä edelleen kotisuomessa myyvät):
Alkan 1:30 (3:20 myyntiaikojen muutos) jos haluaa skipata alkulöpinät
 
Ihan mielenkiinnosta, montako kuukautta näitä -40% lukemia pitää tulla putkeen, että hyväksyisit väitteen että Teslan myynti ei vedä?
Omasta mielestäni maaliskuu on se kuukausi joka kertoo totuuden. Koska nyt sitä uutta Yta saa mihin moni vetoaa että se on syy. Toki myös nyt on se kuukausi kun Tesla puskee taas halvat hinnat ja korot. Nyt USAssa jo Model 3:sta saa taas 0 korolla.
 
Miten niin eivät myy? On tuossa uutisessa siitäkin kohta. ...

Piti etsiä mihin uutiseen viittaat.
Ilmeisesti tämä IL.fi

Viimevuonna Teslat olivat haluttuja autoja käytettyjen markkinoilla, niitä oli paljon tarjolla ja jos hinnoittelu oikein niin moni täälläkkin suositteli.

Samassa jutussa kirjoitetaan 2025 tilanteesta, Teslojen myyntiajat ovat prosenttuaalisesti pidentyneet 50-> 70% joo, ei se vielä tarkoita pitkiä myyntiaikoja.

Sähköautomyyntilastojen kärkiauto Model Y nykyään käytetyissä viidenneksi myydyin.

Käytettyjen sähkisten markkina on kasvanut vajaa 70%, Tesla kolmosen myynti kasvoi vajaa 7% ja Y vajaa 30%.

Näissä toki muistettava että Teslalla viimevuonna vahva myynti, mutta myös se että markkinoille tullut muita vahvoja merkkejä vahvoja malleja.

Uskon kyllä että Tesla käy jatkossakin kaupaksi ja jos vuokra tesloja alkaa vapautuun ja ne tuupataan kotimarkkinoille niin käytetyissä korvaavat tuontia, määrätkin voi kasvaa.
 
Mutu-mittarilla epäilen, että Tesla saa aika kylmää kyytiä myös käytetyissä, koska eilen kun kävin helvetin isossa k-auton käytettyjen myymälässä, niin myynnissä olevien id-autojen määrä oli tasan 0. Kaikki menneet. Huomioiden mitä featureita noissa vanhemmissa on, niin "mikä tahansa muu kuin Tesla" näyttää olevan päivän trendi. Uusien puolella k-auton myyjillä oli sellainen kestohymy päällä, että kauppa näyttää käyvän. Ero samojen myyjien fiiliksissä viime vuoteen nähden on merkittävä.
 
Miten niin eivät myy? On tuossa uutisessa siitäkin kohta. Eihän tuollainen haluttavuusindeksi anna hyvää arvosanaa jos niitä ei kukaan osta.

"Indeksiluku koostetaan useasta eri tiedosta mm. myytyjen määrästä, myynnissäoloajoista ja katselukertojen lukumääristä. Indeksiluku kuvaa kuinka kiinnostuneita kuluttajat ovat olleet kyseisestä autosta verrattuna keskimääräiseen."

"Tesloista nopeimmin liikkui 21 päivässä myyty Model Y. Tesla Model 3:n keskimääräinen myyntiaika oli 26 päivää ja Model S:n 45 päivää. Model Y:n ja Model 3:n myyntiajat ovat vielä siis ihan hyvällä tasolla, vaikka ovatkin pudonneet kärkisijoilta lähemmäs keskikastia."

Vain muutama sähköauto myy uutisen mukaan nopeammin kuin Model Y, 2-5 päivää nopeammin.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että boikotit tapahtuvat lähinnä klikkiotsikoissa ja niillä ei ole suurta vaikutusta myynteihin ainakaan käytetyissä.
Niin Model 3 Sakan myydyin sähköauto viime vuonna joka johtuu ainoastan hinnasta. Uutena Enyaqia myyty enemmän jo vuosia Suomessa mitä Model 3. Vaikuttaa tuo maine kohta myös käytetyihin, sen verran huomaa työpaikalla ym. Ilmapiiristä ettei Tesla kovin arvostettu ole, kiitos Muskin.
 
Piti etsiä mihin uutiseen viittaat.
Ilmeisesti tämä IL.fi

Viimevuonna Teslat olivat haluttuja autoja käytettyjen markkinoilla, niitä oli paljon tarjolla ja jos hinnoittelu oikein niin moni täälläkkin suositteli.

Samassa jutussa kirjoitetaan 2025 tilanteesta, Teslojen myyntiajat ovat prosenttuaalisesti pidentyneet 50-> 70% joo, ei se vielä tarkoita pitkiä myyntiaikoja.

Sähköautomyyntilastojen kärkiauto Model Y nykyään käytetyissä viidenneksi myydyin.

Käytettyjen sähkisten markkina on kasvanut vajaa 70%, Tesla kolmosen myynti kasvoi vajaa 7% ja Y vajaa 30%.

Näissä toki muistettava että Teslalla viimevuonna vahva myynti, mutta myös se että markkinoille tullut muita vahvoja merkkejä vahvoja malleja.

Uskon kyllä että Tesla käy jatkossakin kaupaksi ja jos vuokra tesloja alkaa vapautuun ja ne tuupataan kotimarkkinoille niin käytetyissä korvaavat tuontia, määrätkin voi kasvaa.
Tuohon samaan uutiseen törmäsin. Vaikka onkin klikkiotsikko.


Kiinalainen Polestar 2 on käytettyjen myydyin.

(Ilmeisesti alkuvuonna)
"Ajanjakson myydyin käytetty sähköauto oli Polestar 2, jota myytiin 785 kappaletta. Kasvua vuoden takaiseen oli peräti 260 prosenttia. Myös loput top5-sijoille yltäneet autot lisäsivät myyntiään huimasti Teslaa enemmän, Skoda Enyaq 103,5 prosentilla ja Volkswagen ID.4 peräti 204 prosentilla.

Polestar 2, Volkswagen ID.4 ja Audi e-tron olivat tammi-helmikuussa nopeimmin kaupaksi käyneet sähköautot. Polestar 2:n keskimääräinen myyntiaika oli 16 päivää, ID.4 ja e-tron myytiin 18 päivässä. Alle 20 päivän rajan ylsi myös Mercedes-Benz EQC, joka myytiin keskimäärin 19 päivässä.

Tesloista nopeimmin liikkui 21 päivässä myyty Model Y. Tesla Model 3:n keskimääräinen myyntiaika oli 26 päivää ja Model S:n 45 päivää. Model Y:n ja Model 3:n myyntiajat ovat vielä siis ihan hyvällä tasolla"


Ehkä siis esim Saka, Kamux ja muut on siirtyneet tuomaan esim Polestaria ulkomailta (enemmän), kun niiden menekki on näköjään nyt Teslaa parempaa.
 
Tällä hetkellä näyttää siltä, että boikotit tapahtuvat lähinnä klikkiotsikoissa ja niillä ei ole suurta vaikutusta myynteihin ainakaan käytetyissä.
Eiköhän noi boikotit kolahda nimenomaan lähinnä uusiin autoihin, ja juuri uusien teslojen myyntimääräthän ovat laskeneet.


Se on sitten oma asiansa onko ne myynnit laskeneet tosiaan boikotin takia, vai siksi että on tullut enemmän kilpailevaa tarjontaa.
 
Ihan mielenkiinnosta, montako kuukautta näitä -40% lukemia pitää tulla putkeen, että hyväksyisit väitteen että Teslan myynti ei vedä?
Sitten kun vuosi 2025 paketissa niin tiedetään oikeasti miten tämä koko homma meni. Tesla myy usein isoja määriä Q3 ja Q4 erilaisilla varasto- ja korkoalennuksina. Vasta kesällä toimitetaan kaikkia uusia Model Y malleja. Sitten aletaan olla loppuvuotta lähellä jolloin tulee tarjouksia ja kampanjoita. Ennen sitä kaikki luvut varsinkin verrattuna aiempien vuosien lukuihin eivät ole vertailukelpoisia nimenomaan uuden Model Y:n julkaisun takia. Mitä myyt, kun suosituinta uutta mallia ei voi vielä myydä. Varsinkin rekisteröintitilastot ovat ihan turhia nyt alkuvuodesta, kun tilatut uudet Model Y:t eivät ole vielä saapuneet tai luovutettuja.

Boikotoivat henkilöt toki haluavat nähdä näkemyksensä tueksi tuloksia heti, ja tarttuvat siten välittömästi kaikkiin uutisiin, joissa on miinusmerkkinen prosenttiluku. Uusien myynteihin boikotit eivät vielä voi vaikuttaa, kun halutuinta mallia ei voi vielä saada, ja käytettyjen myynnit ovat lähinnä rauhoittuneet muiden autojen tasolle viime vuoden huipuista.
 
Uusien myynteihin boikotit eivät vielä voi vaikuttaa, kun halutuinta mallia ei voi vielä saada, ja käytettyjen myynnit ovat lähinnä rauhoittuneet muiden autojen tasolle viime vuoden huipuista.
Kyllähän se nyt vaikuttaa myyntiin, kun vähän lukee keskusteluja missä moni sanoo, ettei tule uutta Teslaa tilalle tai edes sitä ensimmäistä Teslaa. Siis sellaisia henkilöitä, joilla on autonhankinta nyt meneillään. Suuremmissa määrin tämmöiset kommentit ovat lisääntyneet Muskin sekoilujen jälkeen.
 
Miten on mahdollista että Suomessakin uutta Y:tä saa LR AWD-versiona jo maaliskuun toimituksella? Luulisi että sitä ostopainetta on tuohon kalleimpaankin malliin aika paljon ja käsittääkseni Suomessa suurin osa (?) Y:stä on nimenomaan nelarina.
 
Miten on mahdollista että Suomessakin uutta Y:tä saa LR AWD-versiona jo maaliskuun toimituksella? Luulisi että sitä ostopainetta on tuohon kalleimpaankin malliin aika paljon ja käsittääkseni Suomessa suurin osa (?) Y:stä on nimenomaan nelarina.
No kun kauppa ei käy niin on mitä toimittaa nopeastikin sille joka ostaa..
 
Sitten kun vuosi 2025 paketissa niin tiedetään oikeasti miten tämä koko homma meni. Tesla myy usein isoja määriä Q3 ja Q4 erilaisilla varasto- ja korkoalennuksina. Vasta kesällä toimitetaan kaikkia uusia Model Y malleja. Sitten aletaan olla loppuvuotta lähellä jolloin tulee tarjouksia ja kampanjoita. Ennen sitä kaikki luvut varsinkin verrattuna aiempien vuosien lukuihin eivät ole vertailukelpoisia nimenomaan uuden Model Y:n julkaisun takia. Mitä myyt, kun suosituinta uutta mallia ei voi vielä myydä. Varsinkin rekisteröintitilastot ovat ihan turhia nyt alkuvuodesta, kun tilatut uudet Model Y:t eivät ole vielä saapuneet tai luovutettuja.

Boikotoivat henkilöt toki haluavat nähdä näkemyksensä tueksi tuloksia heti, ja tarttuvat siten välittömästi kaikkiin uutisiin, joissa on miinusmerkkinen prosenttiluku. Uusien myynteihin boikotit eivät vielä voi vaikuttaa, kun halutuinta mallia ei voi vielä saada, ja käytettyjen myynnit ovat lähinnä rauhoittuneet muiden autojen tasolle viime vuoden huipuista.

Tesla käy kaupaksi jos se hinnoitelee tuotteet niin että kysyntää. Ja toki alkuvuoden menekin perusteella jos haluaa taistella markkinaosuudesta niin se on toimittava agressiivisesti.

- Nyt se lähtee takamatkasta, eli kurottavaa pisaa,
- Polttisvalmistajat ovat alkaneet valmistamaan ja myymään itse sähkiksiä, eli Tesla menettänyt hinnoitteluvoimaa kun "päästö" luville ei ole samaa kysyntää.
- Tesla ilmoittannut että valmituksen halpuuttamisessa alkaa sillä tulla rajat vastaan, mutta hakevat kohtia.
- Polttisvalmistajat eivät ole menneiden vuosien komponetti pulassa, joissain jopa ylitarjontaa.
- Poliittiset riskit, tullit, Teslalla on valmistusta euroopassa, ja kiinassa, mutta kiinalaiset kilpailijat starttailee tuotantoa euroopassa. Teslan osalta iso riski Elon/Trumpin kauppasota, missä Tesla vaara vyöhykkeellä.
- Laatu, kiinalaiset tekee laadukasta pintajälkeä, ja sitä myöten se mielikuva kiinalaisten autojen laadusta harpponut.

Sinänsä ihan hyvä nostosi että Tesla varmaan yrittää, se toivooko kukaan että säilyttää vuositasolla markkinosuuden on sitten eriasia. Asiakkaat toki riemuitsee, ainakin lyhyellä ajalla, jos hinnat laskee ja kilpailua.


Toki voidaan leikitellä että Tesla tekee bensalenkkareilla ei voi kieltäytyä kamppiksen. Eli ensin markkinointi joka vetoaa kohderyhmään ja sitten kamppis mistä ei voi kieltäytyä. Nyky kurssilla periaatteessa kykyjä olisi, mutta omistajat eivät ehkä kestä kurssiromahdusta.
 
Viimeksi muokattu:
Miten on mahdollista että Suomessakin uutta Y:tä saa LR AWD-versiona jo maaliskuun toimituksella? Luulisi että sitä ostopainetta on tuohon kalleimpaankin malliin aika paljon ja käsittääkseni Suomessa suurin osa (?) Y:stä on nimenomaan nelarina.
Ehkä et ole seurannut Teslan myyntejä kauheasti. Huippumyyntivuosinakin toimitusajat olivat usein todella lyhyitä. Sehän se Teslan myyntivaltti on ollut. Ei tarvitse odottaa puolta vuotta tai vuotta sitä autoa. Itse taisin muutamia viikkoja odotella omaa autoa, kun ostin sen sinä vuonna, kun Model Y oli maailman myydyin auto. Kummallista, onko?
 
Ehkä et ole seurannut Teslan myyntejä kauheasti. Huippumyyntivuosinakin toimitusajat olivat usein todella lyhyitä. Sehän se Teslan myyntivaltti on ollut. Ei tarvitse odottaa puolta vuotta tai vuotta sitä autoa. Itse taisin muutamia viikkoja odotella omaa autoa, kun ostin sen sinä vuonna, kun Model Y oli maailman myydyin auto. Kummallista, onko?

Komponenttipulan aikaan Teslalla oli ketju tikissä ja silloin se kaapi markkinaosuutta kun sillä oli tavaraa oli hyllyssä. ja Model Y kilpailukykyinen.

Toki voi lukea Tesla ketju kuinka pitkään jotkut sitä avolavaa odotti.

Yleinen odotus varmaan se että maaliskuussa kurotaan kuoppaa, uudella suosikki mallilla sitten odotus että nousee 2025 alkuvuoden myyntikärkeen, kasvattaa markkinaosuutta. Mutta tuskin ketään harmittaa jos ei niin käy.
 
Sitten kun vuosi 2025 paketissa niin tiedetään oikeasti miten tämä koko homma meni. Tesla myy usein isoja määriä Q3 ja Q4 erilaisilla varasto- ja korkoalennuksina. Vasta kesällä toimitetaan kaikkia uusia Model Y malleja. Sitten aletaan olla loppuvuotta lähellä jolloin tulee tarjouksia ja kampanjoita. Ennen sitä kaikki luvut varsinkin verrattuna aiempien vuosien lukuihin eivät ole vertailukelpoisia nimenomaan uuden Model Y:n julkaisun takia. Mitä myyt, kun suosituinta uutta mallia ei voi vielä myydä. Varsinkin rekisteröintitilastot ovat ihan turhia nyt alkuvuodesta, kun tilatut uudet Model Y:t eivät ole vielä saapuneet tai luovutettuja.

Boikotoivat henkilöt toki haluavat nähdä näkemyksensä tueksi tuloksia heti, ja tarttuvat siten välittömästi kaikkiin uutisiin, joissa on miinusmerkkinen prosenttiluku. Uusien myynteihin boikotit eivät vielä voi vaikuttaa, kun halutuinta mallia ei voi vielä saada, ja käytettyjen myynnit ovat lähinnä rauhoittuneet muiden autojen tasolle viime vuoden huipuista.
Sun puheet ei mitenkään vastaa sitä miten esim. markkina käyttäytyi uuden kolmosen kanssa. Ja jos kolmosenkin ostajat olisivat odotelleet mitä uusi y tuo tullessaan, niiden myyntimäärien olisi pitänyt pompata takaisin, kun y:n speksit selvisi. Uutuus ei uuteen kolmoseen nähden ole niin erilainen, että pienempää autoa katsova vaihtaisi väkisin isompaan. Varsinkaan kovalla hinnalla. Ja kun reaktio näkyy sekä uusissa että käytetyissä, niin kyllä tässä Elonin palava lautta on käsillä. Suppea vanheneva mallisto kallisti lauttaa, mutta rivakalla kädenheilautuksella Elon vetäs sen kumoon asti.

1741256162957.png
 
Model Yn vaikuttaa todella paljon Saksan tehdas joka pienentänyt toimitusaikaa ja siirtoihin kuluvaa aikaa. Aikaisemmin ja kuten nyt vielä esim. 3:n toimitukset painottuu kvartaalin loppuun koska näitä tuodaan Kiinasta. Hölmöä että Tesla ei tuota tätä suoraan Saksasta koska hyvin tietävät mikä on menekki.

Nyt kuitenkin selkeästi näkyy se että vaikka nämä ovat valmistus ja toimitusajat pienentyneet niin autoja saa ns. heti vaikka mentäisiin Kiinaan. Se kertoo että myynti ei ainakaan vielä vedä.
 
Sun puheet ei mitenkään vastaa sitä miten esim. markkina käyttäytyi uuden kolmosen kanssa. Ja jos kolmosenkin ostajat olisivat odotelleet mitä uusi y tuo tullessaan, niiden myyntimäärien olisi pitänyt pompata takaisin, kun y:n speksit selvisi. Uutuus ei uuteen kolmoseen nähden ole niin erilainen, että pienempää autoa katsova vaihtaisi väkisin isompaan. Varsinkaan kovalla hinnalla. Ja kun reaktio näkyy sekä uusissa että käytetyissä, niin kyllä tässä Elonin palava lautta on käsillä. Suppea vanheneva mallisto kallisti lauttaa, mutta rivakalla kädenheilautuksella Elon vetäs sen kumoon asti.

Kolmosen ja Y:n välillä on tähän asti ollut ehkä se, että jos on halunnut sen uuden päivitetyn alustan ja tavallaan "refresh" Teslan, on pitänyt ostaa Model 3. Model Y on myös keskellä läpilastausmahdollisuus, kun Model 3 ei ole. Veikkaan, että aika moni on pallotellut tuota asiaa oston hetkenä. Ainakin omassa lähipiirissäni yksi Model 3 ostaja on miettinyt nyt uutta Model Y vaihtoehtona, vaikka ei nyt sitä tilaa välttämättä niin paljoa tarvitsisi. Ja pääsyynä on maavara, joka on näiden mallien yksi suuri ero.
 
Model Yn vaikuttaa todella paljon Saksan tehdas joka pienentänyt toimitusaikaa ja siirtoihin kuluvaa aikaa. Aikaisemmin ja kuten nyt vielä esim. 3:n toimitukset painottuu kvartaalin loppuun koska näitä tuodaan Kiinasta. Hölmöä että Tesla ei tuota tätä suoraan Saksasta koska hyvin tietävät mikä on menekki.

Nyt kuitenkin selkeästi näkyy se että vaikka nämä ovat valmistus ja toimitusajat pienentyneet niin autoja saa ns. heti vaikka mentäisiin Kiinaan. Se kertoo että myynti ei ainakaan vielä vedä.

Se kerrottu että tuotanto oli hetken seis mallipäivityksen takia, ilmeisesti hyvin lyhyt katkos. Mutta millainen tuotanto kapasiteetti, millaisia tuotanto määriä siellä nyt on. Tai siis kuinka paljon enemmän siellä nyt viikossa tulee autoja vs vuosi sitten.

Lyhyet tomitusajat toki myyjälle valtti, tai no jos kyse malleista joissa valitaan lähinnä valkoinen väri ja neliveto, niin kovasti liikkuvalla mallilla varastomalleilla.
 
Komponenttipulan aikaan Teslalla oli ketju tikissä ja silloin se kaapi markkinaosuutta kun sillä oli tavaraa oli hyllyssä. ja Model Y kilpailukykyinen.

Toki voi lukea Tesla ketju kuinka pitkään jotkut sitä avolavaa odotti.

Yleinen odotus varmaan se että maaliskuussa kurotaan kuoppaa, uudella suosikki mallilla sitten odotus että nousee 2025 alkuvuoden myyntikärkeen, kasvattaa markkinaosuutta. Mutta tuskin ketään harmittaa jos ei niin käy.
Tuohon aikaan Teslan etu oli että pystyivät tekemään softan mille tahansa piirille. Tietenkin hyvä idea mutta tällöin myös kasvaa erinäisten piirien hallinta ja softa koska mitään rajoitusta ei ollut. Voisi verrata Android vs iOS tasolle.
 
Tuohon aikaan Teslan etu oli että pystyivät tekemään softan mille tahansa piirille. Tietenkin hyvä idea mutta tällöin myös kasvaa erinäisten piirien hallinta ja softa koska mitään rajoitusta ei ollut. Voisi verrata Android vs iOS tasolle.
Ajattelin vähän muitakin komponentteja kuin jotain yksittäisiä piiriä ja softia. :-) Mutta tosiaan oli myös puolijohteissa pulaa, ja Teslakin kärsi komponentti pulasta. mutta kiersi sitä muistaakseni mm karsimalla jotain omianisuuksia.
Osa valmistajista ei pysynyt toimittamaan jotain varuste versioita kuukausiin. Komponentteja korvattiin jne.
 
Ajattelin vähän muitakin komponentteja kuin jotain yksittäisiä piiriä ja softia. :-) Mutta tosiaan oli myös puolijohteissa pulaa, ja Teslakin kärsi komponentti pulasta. mutta kiersi sitä muistaakseni mm karsimalla jotain omianisuuksia.
Osa valmistajista ei pysynyt toimittamaan jotain varuste versioita kuukausiin. Komponentteja korvattiin jne.
Aivan. Tuota kyllä tehtiin mutta osa näistä jäi pysyviksi ratkaisuiksi, että osaa perusteltiin käytön vähyydellä.
 
Tesla käy kaupaksi jos se hinnoitelee tuotteet niin että kysyntää. Ja toki alkuvuoden menekin perusteella jos haluaa taistella markkinaosuudesta niin se on toimittava agressiivisesti.
Tesla käy kaupaksi, jos hinta on kohdillaan. Nykyisellä hinnalla on vaihtoehtoja ja painotuksesta riippuen Tesla on parempi tai huonompi. Kun tilanne on tasainen, vaikuttaa mm. ostajan arvomaailma ostopäätökseen.

Jos Tesla laskisi Y:n hintaa vaikka 5-10 k€ ja se olisi verrokkiryhmäänsä sen jälkeen esim. 10-15 k€ halvempi, niin ennätysmyynnit olisivat edessä. Teslan maine ei ole tällä hetkellä kovin kummoinen, mutta niin alhaalla se ei ole, että hyvin halvasta hinnasta huolimatta autot jäisivät kauppaan.
 
Tesla käy kaupaksi, jos hinta on kohdillaan. Nykyisellä hinnalla on vaihtoehtoja ja painotuksesta riippuen Tesla on parempi tai huonompi. Kun tilanne on tasainen, vaikuttaa mm. ostajan arvomaailma ostopäätökseen.

Jos Tesla laskisi Y:n hintaa vaikka 5-10 k€ ja se olisi verrokkiryhmäänsä sen jälkeen esim. 10-15 k€ halvempi, niin ennätysmyynnit olisivat edessä. Teslan maine ei ole tällä hetkellä kovin kummoinen, mutta niin alhaalla se ei ole, että hyvin halvasta hinnasta huolimatta autot jäisivät kauppaan.
Voidaan tietysti käydä keskustelua mikä on oikea verrokki, mutta aika samanhintaiselta tuo uusi Y tuntuu id.4/5/7 nähden. Vajaavetoisissa Rellu Scenic vie hinnalla muita 100-0. Ei taatusti voi puhua mistään 10 k€ alesta Y:ssä verrokkeihin nähden ja hinnastoja tiivisti katsoneena ei sieltä 5 k€ aleakaan ole löydettävissä. Id.7 tourer on vähän y:tä kalliimpi, mutta siinä saa sitten isomman auton ja paljon ominaisuuksia. Toiseen suuntaan kun katsoo, niin jos id.4 riittää, niin nelivetoinen on tonnin halvempi kuin vastaava y. Nyt vielä koukulla varustettuna.
 
Voidaan tietysti käydä keskustelua mikä on oikea verrokki, mutta aika samanhintaiselta tuo uusi Y tuntuu id.4/5/7 nähden. Vajaavetoisissa Rellu Scenic vie hinnalla muita 100-0. Ei taatusti voi puhua mistään 10 k€ alesta Y:ssä verrokkeihin nähden ja hinnastoja tiivisti katsoneena ei sieltä 5 k€ aleakaan ole löydettävissä. Id.7 tourer on vähän y:tä kalliimpi, mutta siinä saa sitten isomman auton ja paljon ominaisuuksia. Toiseen suuntaan kun katsoo, niin jos id.4 riittää, niin nelivetoinen on tonnin halvempi kuin vastaava y. Nyt vielä koukulla varustettuna.
Ja nämä ilmeisesti hinnasto hinnoilla vertailua.
 
Voidaan tietysti käydä keskustelua mikä on oikea verrokki, mutta aika samanhintaiselta tuo uusi Y tuntuu id.4/5/7 nähden. Vajaavetoisissa Rellu Scenic vie hinnalla muita 100-0. Ei taatusti voi puhua mistään 10 k€ alesta Y:ssä verrokkeihin nähden ja hinnastoja tiivisti katsoneena ei sieltä 5 k€ aleakaan ole löydettävissä. Id.7 tourer on vähän y:tä kalliimpi, mutta siinä saa sitten isomman auton ja paljon ominaisuuksia. Toiseen suuntaan kun katsoo, niin jos id.4 riittää, niin nelivetoinen on tonnin halvempi kuin vastaava y. Nyt vielä koukulla varustettuna.
ID4 alkaa olla kyllä tosiaan samoissa hinnoissa ja kauhean kalliita varustepaketteja ei tartte ostaa. Koitin varustella, metalliväri ja tuo infotainment plus ja assistanse plus päivitys ehkäpä jotta saadaan vastaava? Siinä kyllä tulee sitten myös hudi kaupan päälle. Toki takuu on vain 2v, eli myös lisätakuu +1v pitää laskea mukaan. Näillä valinnoilla tulisi 55015e jos ottaa pohjaksi tuon ID.4. Pro 4MOTION Elegance, vai pitäisikö valita joku muu pohjalle?

Suorituskyky jää vielä vähän tosin, 6,6s näyttää olevan tuolla, kun uusi Y on 4,8s. Ja 1800e jos haluaa lisää niin sinne 4.4s ainakin vanhalla, liekö uudella vielä hiuksen verran alemmas.
 
ID4 alkaa olla kyllä tosiaan samoissa hinnoissa ja kauhean kalliita varustepaketteja ei tartte ostaa. Koitin varustella, metalliväri ja tuo infotainment plus ja assistanse plus päivitys ehkäpä jotta saadaan vastaava? Siinä kyllä tulee sitten myös hudi kaupan päälle. Toki takuu on vain 2v, eli myös lisätakuu +1v pitää laskea mukaan. Näillä valinnoilla tulisi 55015e jos ottaa pohjaksi tuon ID.4. Pro 4MOTION Elegance, vai pitäisikö valita joku muu pohjalle?

Suorituskyky jää vielä vähän tosin, 6,6s näyttää olevan tuolla, kun uusi Y on 4,8s. Ja 1800e jos haluaa lisää niin sinne 4.4s ainakin vanhalla, liekö uudella vielä hiuksen verran alemmas.

Jos joku haluaa välttämättä Teslan, ja haluaa sitä perustella jollain kilpailijoiden hinnasto hinnoilla niin toki onnistuu.

Kaikki ei halua välttämättä Teslaa, se voi olla jokin enemmän tai vähemmän kompromissi vaihtoehto. Osalla auton hankinta on budjettijuttu, on joku budjetti ja sillä katsotaan mitä saa, sitten valitaan niiden välillä mitä sillä rahalla saa.

Jos on jotain pakko-olla juttuja, niin ne pitää olla muusta ollaan valmiita tinkimään. tai niin kova juttu että ollaan pakko olla jutusta valmis luopuun.

VAG kohdalla monella ollut kipuilu napeista joissa huono palaute, se ei tarkoita että he olisivat valmiita luopumaan napeista kokonaan, vaan päinvastoin se on heille tärkeä.

Jollekkin voi olla tärkeää kiihtyvyys, mutta jos ollaan rajoitetulla budjetilla niin monelle se on ihan ensimmäisiä asioita joista ollaan valmiita tinkimään. Neliveto voi olla tärkeä, mutta se riippuu kovasti verokista , jotkin on surkeita etenee kaksivetoisella, jolloin se neliveto voi olla tärkeä. jokin toinen voi olla kaksivetoisella ihan käypä, jolloin nelivedosta voi luopua jonkin muun hyväksi.
 
Uusi pirkka volkkari eli Ford Explorer neliveto extended range hinnat alkaen listahinta 50920 eli halvempi kuin neliveto Y.
 
ID4 alkaa olla kyllä tosiaan samoissa hinnoissa ja kauhean kalliita varustepaketteja ei tartte ostaa. Koitin varustella, metalliväri ja tuo infotainment plus ja assistanse plus päivitys ehkäpä jotta saadaan vastaava? Siinä kyllä tulee sitten myös hudi kaupan päälle. Toki takuu on vain 2v, eli myös lisätakuu +1v pitää laskea mukaan. Näillä valinnoilla tulisi 55015e jos ottaa pohjaksi tuon ID.4. Pro 4MOTION Elegance, vai pitäisikö valita joku muu pohjalle?

Suorituskyky jää vielä vähän tosin, 6,6s näyttää olevan tuolla, kun uusi Y on 4,8s. Ja 1800e jos haluaa lisää niin sinne 4.4s ainakin vanhalla, liekö uudella vielä hiuksen verran alemmas.
Metalliväri sisältyy hintaan. Ja jos varustella haluat, niin GTX:ssä on kaikki nekin mitä Teslaan ei edes saa. Missasit kyllä sen pointin joka oli, että hinnat ihan linjassa keskenään. Yksittäiset ominaisuudet mitä ostaja painottaa ratkaisee enemmän.

e: Eikä nuo sun listaamat asiat edes ole mitään pakko hankkia osastoa. Perusversiotkin ovat ihan ok.
 
Metalliväri sisältyy hintaan. Ja jos varustella haluat, niin GTX:ssä on kaikki nekin mitä Teslaan ei edes saa. Missasit kyllä sen pointin joka oli, että hinnat ihan linjassa keskenään. Yksittäiset ominaisuudet mitä ostaja painottaa ratkaisee enemmän.

e: Eikä nuo sun listaamat asiat edes ole mitään pakko hankkia osastoa. Perusversiotkin ovat ihan ok.
En mä yritä mitään pointtia tässä tehdä, kunhan huvikseni varustelin tuota ID4 vastaamaan Model Y. Mähän suorastaan kehuin ID4 nykyhintoja, että alkavat olla samassa linjassa. Kysyin, kun en ole ihan varma noista ID4 varustetasoista, kun noita on niin montaa eri perusmallia. Eikös esim. EV3, joka on kai selvästi pienempi auto, maksaa samoilla varusteilla aikalailla saman verran kuin nämä kaksi. Siinä mielessä en yhtään ihmettele, jos ID4 myydään nyt enemmän ja syö varmasti Model Y ostajakuntaa, kun VW on tuttu merkki.
 
Viimeksi muokattu:
En mä yritä mitään pointtia tässä tehdä, kunhan huvikseni varustelin tuota ID4 vastaamaan Model Y. Mähän suorastaan kehuin ID4 nykyhintoja, että alkavat olla samassa linjassa. Kysyin, kun en ole ihan varma noista ID4 varustetasoista, kun noita on niin montaa eri perusmallia. Eikös esim. EV3, joka on kai selvästi pienempi auto, maksaa samoilla varusteilla aikalailla saman verran kuin nämä kaksi.
Ei se homma toimi niin, että otat volkkarin kaikki herkut ja kuvittelet, että vasta se vastaa Teslaa. Esim. pikkuisen parempi infotainment, jossa saa maksaa reilusti hudistakin. Varustepaketteja kun on, se menee ihan maun mukaan mitä ottaa ja mitä ei. Elegancehan on jo hyvin varustetuttu isolla akulla itsestään. Pirkkamallikin on olemassa erikseen.

EV3 on ylihintainen ja ketjusta löytynee avautuminen laadustakin.
 
Katson paljon YouTubesta sähköautovideoita suomeksi ja englanniksi ja kun kommentteja lukee, niin Tesla saa kyllä paljon negatiivista palautetta koko ajan. Kyllä nämäkin voivat vaikuttaa. Lisäksi ainakin minulle ei ole uusista Tesloista tullut (enää) sellaista oho fiilistä kuin ennen. Tuttua juttua. Kiinalaiset ovat kyllä todella kovia kilpailijoita Teslalle nykyään eikä Elon Musk ainakaan auta asiaa.
 
Ei se homma toimi niin, että otat volkkarin kaikki herkut ja kuvittelet, että vasta se vastaa Teslaa. Esim. pikkuisen parempi infotainment, jossa saa maksaa reilusti hudistakin. Varustepaketteja kun on, se menee ihan maun mukaan mitä ottaa ja mitä ei. Elegancehan on jo hyvin varustetuttu isolla akulla itsestään. Pirkkamallikin on olemassa erikseen.

EV3 on ylihintainen ja ketjusta löytynee avautuminen laadustakin.
Ei varmasti kaikille, mutta minun vertailussa nuo oli tärkeät, varsinkin kun on verrokkiauton varusteet tiedossa. Esim. pelkästään kaiutinpäivitystä varten pitää ottaa tuo infotainment plus, muuten on vaan 7 kaiutinta. Ehkä tuon assistance plussan voi jättää pois, 900e. Sitten oisin laittanut vain yhden lisävarustepaketin, ei se nyt voi kohtuutonta olla tai "kaikki herkut".

Luulisi, että kun ihmiset vertailevat autoja, he myös tekevät samanlaisia paketteja ja miettivät minkälaisen auton haluavat ja mitä varusteita niissä on. En minä ainakaan pelkästään karvalakkimallien mukaan autoja vertaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 106
Viestejä
4 668 828
Jäsenet
76 552
Uusin jäsen
Whinnish Fistler

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom