Yleistä keskustelua sähköautoista

Kyllähän siellä oli korkotarjouksia ja alennuksia ollut näistä vanhan mallin autoista koko viime vuoden ja tämän vuoden alunkin. Ei voi olla näkemättä.

Ei ole sinullakaan lähdettä vaikka vetoat että 1/3 saa nyt ja muita myöhemmin. En silti usko että mitään rasitetta on autojen kanssa.
Ahaa, puhut jo noin kaukaisista alennuksista. Eikö nyt nimenomaan puhuttu tästä hetkestä ja Q1, että niitä vanhoja pitäisi myydä, kun ovat niin houkuttelevan hintaisia? Tällä hetkellä hinnat ovat perus varastoaleja mitä on aiemminkin ollut ja sinun mukaan eniten myyty AWD LR ei ole minkäänlaisessa alennuksessa, paitsi ajettujen esittelyautojen osalta.

Kyllä minulla on lähde tuohon 1/3. Olet jo ihan itsekin käynyt katsomassa, että AWD LR saa maaliskuun aikana (onkohan vielä yhtään luovutettu edes), LR saa touko-kesäkuussa ja takavetoa saa kesäkuussa. Tällä hetkellä lukee niin Teslan sivuilla.
 
Ahaa, puhut jo noin kaukaisista alennuksista. Eikö nyt nimenomaan puhuttu tästä hetkestä ja Q1, että niitä vanhoja pitäisi myydä, kun ovat niin houkuttelevan hintaisia? Tällä hetkellä hinnat ovat perus varastoaleja mitä on aiemminkin ollut ja sinun mukaan eniten myyty AWD LR ei ole minkäänlaisessa alennuksessa, paitsi ajettujen esittelyautojen osalta.

Kyllä minulla on lähde tuohon 1/3. Olet jo ihan itsekin käynyt katsomassa, että AWD LR saa maaliskuun aikana (onkohan vielä yhtään luovutettu edes), LR saa touko-kesäkuussa ja takavetoa saa kesäkuussa. Tällä hetkellä lukee niin Teslan sivuilla.
Onhan siellä nytkin kuten sanot niin alet. Lisäksi alennettu korkokin (0,99%) vielä. Joten se tekee paljon jo vs uuden 3,75% korko. Mutta kauanko vanhat sitten vielä rasittaa? Koko vuodenko?

Luovutukset alkavat 1-2vk sisään, Keski-Euroopassa autoja on jo luovutettu.

Edit. Uusi LR on noin 600€ kalliimpi vanhaan verrattuna.
 
Joo, 1/3 malleista saa maaliskuulle. Unohtui jostain syystä taas mainita. Kalleinta LR AWD. Muut menee touko-kesäkuulle toimitusten osalta.
Henk koht epäilen että nämä olisi todellisia toimitusaikoja. Lyhyemmällä ajalla todennäköisesti yritetään vain tehdä perinteistä up-selliä. Tämä pätee siis molempiin: AWD:n saamiseen tässä kuussa tai siihen että joutuisi halvempia odottelemaan.
 
Onhan siellä nytkin kuten sanot niin alet. Lisäksi alennettu korkokin (0,99%) vielä. Joten se tekee paljon jo vs uuden 3,75% korko. Mutta kauanko vanhat sitten vielä rasittaa? Koko vuodenko?

Luovutukset alkavat 1-2vk sisään, Keski-Euroopassa autoja on jo luovutettu.
Rasitteeksi lasken sen, että kaikkia uusia malleja, joita ihmiset oletetusti mieluummin ostavat näin pienillä hintaeroilla, on saatavilla vasta kesäkuulle. Kesäkuusta eteenpäin voidaan alkaa seuraamaan myyntejä, että miten kehittyvät.
 
Henk koht epäilen että nämä olisi todellisia toimitusaikoja. Lyhyemmällä ajalla todennäköisesti yritetään vain tehdä perinteistä up-selliä. Tämä pätee siis molempiin: AWD:n saamiseen tässä kuussa tai siihen että joutuisi halvempia odottelemaan.
Eksyin tuonne Tesla sivuille, vaikka en ole ostamassakaan. Q1 myyntiä yrittävät pönkittää sen minkä pystyvät.

Itse olen vähän toista mieltä ja kyllä facelift Y saa vielä Q1?

Facelift:
"Arvioitu toimituspäivä: maalis 2025"
Yleensä nuo arviot on olleet oikein?

Ilmeisesti ensin tekevät vain tuota LR AWD mallia, joka on kallein malli. Myös vanhakoppaista sai silloin joskus alkuun vain LR AWD:nä.

Eli siis koska tilaukset on hieman jäissä, niin saatavuus on kyllä hyvä.


Vanhakoppainen Y:
"Model Y
Ilmainen Supercharging-lataus yhden vuoden ajaksi
Koskee rajoitettua erää Model Y ‑varastoautoja alennetulla korolla"

"Ilmainen Supercharging-latausoikeus on saatavilla valmiiksi määritetyille Model Y ‑ajoneuvoille, jotka tilattu 6.3.2025 alkaen ja toimitetaan viimeistään 31.3.2025. Jos toimitusajankohta siirtyy Teslan hallinnassa olevien olosuhteiden vuoksi, asiakkaalla on edelleen oikeus etuun ottamalla vastaan ajoneuvon toimitus ensimmäisenä vapaana päivämääränä Teslalta saadun ilmoituksen mukaan. Tesla ei takaa ajoneuvon saatavuutta tai toimitusta 31.3.2025 mennessä."
 
Tähän Tesla-säikeeseen sopii hyvin jatkoksi bongaus päivän lehdestä:
Muutamat Mepit ehdottavat Teslan myyntikieltoa Euroopassa vastatoimenta Musk... Trumpin tuontitulleille.
Se olisi erinomainen vastatoimi Trumpin kauppasotaan sekä vaikuttaa suoraan hänen lähipiiriin kuuluviin henkilöihin,( Li) Andersson sanoo tiedotteessaan. lähde. TS
 
Rasitteeksi lasken sen, että kaikkia uusia malleja, joita ihmiset oletetusti mieluummin ostavat näin pienillä hintaeroilla, on saatavilla vasta kesäkuulle. Kesäkuusta eteenpäin voidaan alkaa seuraamaan myyntejä, että miten kehittyvät.
Eli yrität sanoa, että Tesla tekee tässä välissä helvetillisen kasan autoja mallia ö, joita eivät myy minnekään kun ihmiset odottavat kesäkuun y-malleja ja sen takia Q1-Q2 ei ole relevantti? Jep jep.

e: Haen tällä siis sitä, että jos ja uutisten puutteen mukaan ilmeisesti kun tehtaat pyörivät, niin johonkin niiden q1-q2 autojen täytyy mennä. Jos kyse on saatavuusongelmasta eli kapasiteetti ei riitä, niin silloinhan myynnin pitäisi olla kunnossa ja lukujen relevantteja. Q1 varastoautolukemista tämän sitten näkee viimeistään.
 
Eksyin tuonne Tesla sivuille, vaikka en ole ostamassakaan. Q1 myyntiä yrittävät pönkittää sen minkä pystyvät.

Itse olen vähän toista mieltä ja kyllä facelift Y saa vielä Q1?

Facelift:
"Arvioitu toimituspäivä: maalis 2025"
Yleensä nuo arviot on olleet oikein?

Ilmeisesti ensin tekevät vain tuota LR AWD mallia, joka on kallein malli. Myös vanhakoppaista sai silloin joskus alkuun vain LR AWD:nä.

Eli siis koska tilaukset on hieman jäissä, niin saatavuus on kyllä hyvä.


Vanhakoppainen Y:
"Model Y
Ilmainen Supercharging-lataus yhden vuoden ajaksi
Koskee rajoitettua erää Model Y ‑varastoautoja alennetulla korolla"

"Ilmainen Supercharging-latausoikeus on saatavilla valmiiksi määritetyille Model Y ‑ajoneuvoille, jotka tilattu 6.3.2025 alkaen ja toimitetaan viimeistään 31.3.2025. Jos toimitusajankohta siirtyy Teslan hallinnassa olevien olosuhteiden vuoksi, asiakkaalla on edelleen oikeus etuun ottamalla vastaan ajoneuvon toimitus ensimmäisenä vapaana päivämääränä Teslalta saadun ilmoituksen mukaan. Tesla ei takaa ajoneuvon saatavuutta tai toimitusta 31.3.2025 mennessä."
Joo ehkä oma muotoilu oli taas mitä oli. Pointti lähinnä etten siis olisi yllättynyt jos RWD mallien toimitus alkaisi jo aiemmin koska niiden tuotannon aloituksen määrännee lähinnä AWD:n kysyntä. Ja ehkä halusin olla vähän Tesla optimisti siinä, että AWD:n lyhyt toimitusaika voisi olla osa sen kysynnän pönkitystä vaikka jonoa vähän olisikin. Mitään teknistä rajoitusta RWD tuotannolle en kuitenkaan keksi.
 
Pointti lähinnä etten siis olisi yllättynyt jos RWD mallien toimitus alkaisi jo aiemmin koska niiden tuotannon aloituksen määrännee lähinnä AWD:n kysyntä. Ja ehkä halusin olla vähän Tesla optimisti siinä, että AWD:n lyhyt toimitusaika voisi olla osa sen kysynnän pönkitystä vaikka jonoa vähän olisikin. Mitään teknistä rajoitusta RWD tuotannolle en kuitenkaan keksi.
Kyllä. Nythän nuo RWD ja LR RWD tulee omasta mielestä aika nopeasti myyntiin. Toki Tesla myy ensin kaikkein kalleinta mallia (LR AWD), koska siitä saadaan paras kate.

Ihan ensinhän tuli tuo vielä kalliimpi Launch Series (myös LR AWD).


Vanhakoppaisessa Model Y:ssä oli sama tyyli jo. Ensin kallis malli myyntiin. Vaikka Model 3 autosta olisi saanut sopivat osat, että olisi voinut myydä myös halvempaa Y RWD:tä (aiemmin).
 
Se olisi erinomainen vastatoimi Trumpin kauppasotaan sekä vaikuttaa suoraan hänen lähipiiriin kuuluviin henkilöihin,( Li) Andersson sanoo tiedotteessaan. lähde. TS

Li Andersson on idiootti. Teslat tulevat Eurooppaan Kiinasta tai sitten valmistetaan Saksassa.

Jos haluaa oikeasti vaikuttaa Teslan myyntiin niin pitää alkaa painostamaan yrityksiä ettei tarjoa Teslaa työsuhdeautoksi ja tähän Li ei pysty vaikuttamaan.
 
Frunkin merkityksestä. Itse käytän aina pitkillä reissuilla, koska Teslaankin mahtuu kokonainen lentokonematkalaukku ja pussukoita. Lucid Air sedanina vie jo eri tasolle, sinne mahtuu kaksi lentokonelaukkua.

En näe kuin extra tilana, jonne on helppo lastata tavaraa.

Gravityssä frunkki on todella huikea, menee varmaan iso laukku jo sisään.

Pienenpänä ei juuri merkitystä, mutta mielestäni oikea suunta on maksimoida auton säilytystilat, jolloin auto voi olla pienempi ja ekologisempi kaikin puolin.

Frunkin jättäminen pois on osaltaa viite laiskasta suunnittelusta.


IMG_6227.jpeg


IMG_6228.webp


IMG_6229.jpeg
 
Frunkin merkityksestä. Itse käytän aina pitkillä reissuilla, koska Teslaankin mahtuu kokonainen lentokonematkalaukku ja pussukoita. Lucid Air sedanina vie jo eri tasolle, sinne mahtuu kaksi lentokonelaukkua.

En näe kuin extra tilana, jonne on helppo lastata tavaraa.

Gravityssä frunkki on todella huikea, menee varmaan iso laukku jo sisään.

Pienenpänä ei juuri merkitystä, mutta mielestäni oikea suunta on maksimoida auton säilytystilat, jolloin auto voi olla pienempi ja ekologisempi kaikin puolin.

Frunkin jättäminen pois on osaltaa viite laiskasta suunnittelusta.
Varamaan näinkin, mutta eivät kaikki tarvitse mitään erikoisempaa tilaa autoiltaan.
Mekin vaimon kanssa kahdestaan matkaillaan, niin auto kuin auto riittäisi tiloiltaan. Iso auto meillä on vain mukavuuden takia.

Eikä edes lasten ollessa pieniä koskaan koettu auton säilytystiloja ongelmallisiksi.
Meillä ei ole koskaan raahattu mitään järjetöntä tavaramääeää minnekään. Mökeillä esim. On pesukoneet ja kaikki lakanat ja liinavaatteet aina paikalla.

Edit. Ja vielä vähemmän järkeä on tavaraa jossain lentolaukuissa autossa kuskata (jos ei ole lennolle menossa). Pehmeät laukut on autoa pakatessa aina paras.
 
Itse en koskaan ole käyttänyt Teslan frunkkia. Itselle toi frunkki on paikka, minne viimeisenä laitetaan tavaroita jos kaikki muut kuljetustilat on täynnä. Ja tällaista tilannetta ei itsellä ole tullut vastaan.

Funkkia voisi ehkä käyttää enemmän jos se olisi täysin sähköinen ja keulassa olisi joku nappi, jolla sen saisi ylös ilman kännykän kaivelua.
 
Mökeillä esim. On pesukoneet ja kaikki lakanat ja liinavaatteet aina paikalla.
Mitä, etkö kuskaa pesukonetta joka viikonloppu asunnon ja mökin välillä ?

Missä autossa on helppo ja kätevä lastata frunkkiin tavaraa? Ei ainakaan Lucid Airissa, Tesla 3:sessa tai Y:ssä kun ei aukea tai sulkeudu itsekseen, vaan pitää käsin availla ja sulkea.
Tämän takia sitä ei varmaan käytetäkkään yleisesti. Käytökerrat rajoittu varmasti suurimmalla osalla siihen lomamatkaan kerran vuodessa , jos silloinkkaan.

Mutta joo, hyvähän se tila on hyödyntää jos siellä tyhjää löytyy. Tyhmempää olisi jos ei hyödynnettäisi.

Jotenkin näen näiden uusien ID2 / Renault 4 E-Tech ym ajatuksen parempana, että frunkin sijaan sinne keulalle ahdetaan mahdollisimman paljon tekniikasta ja pyritään maksimoimaan tila peräkontissa ja sisällä.
Pikkuautoissa sitä nokkapeltiä ei liiemmin ole, joten turha sinne tupakka-askille tilaa laittaa.

Millainenhan frunkki olisi tuollaisessa 70' amerikanraudassa, joissa nokkaapelti on yhtä pitkä kuin Helsinki - Vantaan kiitotie 1. Mahtuis varmaan poreallas sinne. Eiköhän se johonkin amerikanrautaan tule. Lucid Jacuzzia odotellessa.
 
Itse en koskaan ole käyttänyt Teslan frunkkia. Itselle toi frunkki on paikka, minne viimeisenä laitetaan tavaroita jos kaikki muut kuljetustilat on täynnä. Ja tällaista tilannetta ei itsellä ole tullut vastaan.

Funkkia voisi ehkä käyttää enemmän jos se olisi täysin sähköinen ja keulassa olisi joku nappi, jolla sen saisi ylös ilman kännykän kaivelua.
Mä pidin johtoja siellä ja joskus sitä bisselaatikkoa. Johtotarpeisiin ihan hyvä kun eivät pyöri muiden romujen alla ja silloin harvoin kun vaikka matkalaturia tarvitsi, niin luukun avaaminen ruudulta ei kauhean vaikea temppu ollut. Nykyisen auton kanssa joutunee keksimään jonkun muun mestan niille johdoillekin. En ole vielä kokeillut, mutta ensisilmäyksellä näytti siltä, että lienee ihan siinä ja siinä mahtuuko tohon EV6:n frunkkiin edes niitä johtoja - tai mitään muutakaan auton huoltokirjaa isompaa.
 
Tämän takia sitä ei varmaan käytetäkkään yleisesti. Käytökerrat rajoittu varmasti suurimmalla osalla siihen lomamatkaan kerran vuodessa , jos silloinkkaan.

Mutta joo, hyvähän se tila on hyödyntää jos siellä tyhjää löytyy. Tyhmempää olisi jos ei hyödynnettäisi.
Jos kuvittelisin että frunkkia tulisi oikeasti käytettyä, niin ostaisin aftermarket frunkin + kaasujousen Enyaqiin. Mietin asiaa hetken, mutta sen jälkeen totesin että latauskaapeleille on niin äärettömän harvoin käyttöä samalla kun takakontti on täyteen lastattu, että ei maksa kyllä vaivaa.
Mä pidin johtoja siellä ja joskus sitä bisselaatikkoa. Johtotarpeisiin ihan hyvä kun eivät pyöri muiden romujen alla ja silloin harvoin kun vaikka matkalaturia tarvitsi, niin luukun avaaminen ruudulta ei kauhean vaikea temppu ollut. Nykyisen auton kanssa joutunee keksimään jonkun muun mestan niille johdoillekin. En ole vielä kokeillut, mutta ensisilmäyksellä näytti siltä, että lienee ihan siinä ja siinä mahtuuko tohon EV6:n frunkkiin edes niitä johtoja - tai mitään muutakaan auton huoltokirjaa isompaa.
Kyllä sinne EV6 frunkkiin menee type2 kaapeli ja / tai sukolaturi + se V2L adapteri jos vaan haluaa ne sinne asetella. Jos käyttöä on sen kerran vuodessa, niin varmaan se ja sama pitää ne siellä. Itselläni on ollut type2 kaapeli ihan tyytyväisesti takana pyöräkotelon takana olevassa kolossa ja en kyllä oikein keksinyt, että miksi se sieltä pitäisi frunkkiin käydä änkemässä.
 
Enyaq tms. frunkkia on lähinnä kaapeleille, sinne ei mahdu mitään järkevää matkatavaraa.

Pointti oli et frunkilla saa kasvatettua pienemmistä autoista yhä suurempia👍🏻 Teslojen 100l frunkit hyvänä esimerkkinä, se on 10-20% lisää kapasiteettia ja erittäin hyvin muotoiltua. Järkevää ja kompaktia suunnittelua. Yhä pienempi auto sopii useamman tarpeisiin.
 
Jos kuvittelisin että frunkkia tulisi oikeasti käytettyä, niin ostaisin aftermarket frunkin + kaasujousen Enyaqiin. Mietin asiaa hetken, mutta sen jälkeen totesin että latauskaapeleille on niin äärettömän harvoin käyttöä samalla kun takakontti on täyteen lastattu, että ei maksa kyllä vaivaa.

Kyllä sinne EV6 frunkkiin menee type2 kaapeli ja / tai sukolaturi + se V2L adapteri jos vaan haluaa ne sinne asetella. Jos käyttöä on sen kerran vuodessa, niin varmaan se ja sama pitää ne siellä. Itselläni on ollut type2 kaapeli ihan tyytyväisesti takana pyöräkotelon takana olevassa kolossa ja en kyllä oikein keksinyt, että miksi se sieltä pitäisi frunkkiin käydä änkemässä.
Juuri näin. Yleensä reissusa ladataan pikalatureilla. Mulla on kyllä 10m hyvin taipuisa kaapeli, joka menee näppärään pussukkaan ja se on helppo pakata saataville. Viime kesän roadtripillä taisin 3-4 kertaa majapaikassa sitä tarvita. Kahdestaan kun reissattiin, niin takajalkatilassa oli johto, siististi pussissaan.

Ton tyylinen.

 
Ja ruokaostoksille muutenkin näin syksystä kevääseen aikakautena kun lämpötila on alle 20°C.
 
Enyaq tms. frunkkia on lähinnä kaapeleille, sinne ei mahdu mitään järkevää matkatavaraa.
Millainen pikku lokero tuo sitten on ?

Ittellä on varmaan ( toivottavasti talessa ) siellä se matkalaturi, jonka myyjä sinne heitti kaupanteon yhteýdessä.. Ei ole tullut kertaankaa avattua frunkkia. Mutta ihan kelpo tila siellä oli muistaakseni, että sinne mahtuisi tarvittaessa jotain järkevää tavaraakin.

Kesällä tuo voisi toimia myös soppatykkinä kun aurinko lämittää konepeltiä. Pysyisi hernekeitto lämpimänä hyvin. Taidan mennä kaupistelemaan hernesoppaa johonkin urheilukisoihin, jos en muuta käyttöä frunkille keksi.
 
Pikkuautoissa sitä nokkapeltiä ei liiemmin ole, joten turha sinne tupakka-askille tilaa laittaa.

Millainenhan frunkki olisi tuollaisessa 70' amerikanraudassa, joissa nokkaapelti on yhtä pitkä kuin Helsinki - Vantaan kiitotie 1. Mahtuis varmaan poreallas sinne. Eiköhän se johonkin amerikanrautaan tule. Lucid Jacuzzia odotellessa.

Suunnittelupöydällä voidaan piirtää sen mittaiseksi kuin halutaan, jos halutaan sedanin peräkontti keulalle niin sellaisen voi piirtää siihen. Lyhyemmällä akselivälillä saanee enemmän tilaa irti kun ei tee pitkiä keulia tai periä. Mutta eipä kaikkia autoja ole pakko samalla tavalla tehdä.
 
Henk koht epäilen että nämä olisi todellisia toimitusaikoja. Lyhyemmällä ajalla todennäköisesti yritetään vain tehdä perinteistä up-selliä. Tämä pätee siis molempiin: AWD:n saamiseen tässä kuussa tai siihen että joutuisi halvempia odottelemaan.
Tuolla lempäälässä noita uusia y malleja oli takapihalla jo viimeviikolla, vaiko aikaisemminkin, nyt ovat sieltä siirtyneet jo puunaukseen eli pientä kiertoa on. Sattui vain silmään kun ihmettelin että mitkä ihmeen vanteet y:ssä on ohi kurvatessa.
Mutta edelleen siellä takapihalla seisoo vino pino noita isompia kapistuksia. Kolmosia siellä takapihalla ei juuri näykkään
 
Kyllä sinne EV6 frunkkiin menee type2 kaapeli ja / tai sukolaturi + se V2L adapteri jos vaan haluaa ne sinne asetella. Jos käyttöä on sen kerran vuodessa, niin varmaan se ja sama pitää ne siellä. Itselläni on ollut type2 kaapeli ihan tyytyväisesti takana pyöräkotelon takana olevassa kolossa ja en kyllä oikein keksinyt, että miksi se sieltä pitäisi frunkkiin käydä änkemässä.
Joo. Mä katoin, että varmaan yksi johto ainakin mahtuisi. Ton auton mukana näkyi tulevan 2 (suko + type 2) ja lisäksi mulla on vanhastaan voimavirtamatkalaturi. Olen turhan monen johdon loukussa :)
Sinne kontin alatilaankin kyllä varmaan mahtuu joku johto (ton pyöräkotelon lisäksi). Type 2 itselläni sellainen johto, jota ei oikein ikinä enää nykyään tarvitse, mutta hyvä sitäkin on ulkoiluttaa mukana varmuuden vuoksi. Sukolle olisi joskus camping-alueilla tilausta, mutta mulla on siihen voimavirtalaturiin sellainen adapteri, joten tuo auton mukana tullut jäänee kaappiin pölyä keräämään. Noilla ei taida nykyään mitään myyntiarvoakaan enää olla
 
Tuolla lempäälässä noita uusia y malleja oli takapihalla jo viimeviikolla, vaiko aikaisemminkin, nyt ovat sieltä siirtyneet jo puunaukseen eli pientä kiertoa on. Sattui vain silmään kun ihmettelin että mitkä ihmeen vanteet y:ssä on ohi kurvatessa.
Mutta edelleen siellä takapihalla seisoo vino pino noita isompia kapistuksia. Kolmosia siellä takapihalla ei juuri näykkään
Luovutukset alkaa ensi tai seuraavalla viikolla.
 
Onkos täältä kukaan kokeillut kuljettaa 4 rengasta takakontissa perusmallin Enyaqissa (ei korotettua pohjaa), mahtuuko jopa ilman penkkien kaatamista tai vain leveämmän osan kaatamalla?
Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. operaatio ja mietityttää kuinka hyvin nuo max 255 leveät ja 74cm halkasijalla olevat pyörät mahtuu kätevimmin kyytiin kun on muutakin kuskattavaa.
Tuosta Redditin kuvasta ja mitoista voisi päätellä että pystyssä menee jopa 4 rinnakkain, mutta mahtuuko taittumaan takaluukusta kun jo 3 ennestään paikoillaan?
couple-of-questions-about-my-enyaq-iv-60-estate-71-plate-uk-v0-89sc5dqvchpc1.jpg
 
Onkos täältä kukaan kokeillut kuljettaa 4 rengasta takakontissa perusmallin Enyaqissa (ei korotettua pohjaa), mahtuuko jopa ilman penkkien kaatamista tai vain leveämmän osan kaatamalla?
Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. operaatio ja mietityttää kuinka hyvin nuo max 255 leveät ja 74cm halkasijalla olevat pyörät mahtuu kätevimmin kyytiin kun on muutakin kuskattavaa.
Tuosta Redditin kuvasta ja mitoista voisi päätellä että pystyssä menee jopa 4 rinnakkain, mutta mahtuuko taittumaan takaluukusta kun jo 3 ennestään paikoillaan?
couple-of-questions-about-my-enyaq-iv-60-estate-71-plate-uk-v0-89sc5dqvchpc1.jpg
Onpas siinä kummallisen kapea takaboksi.
 
Onpas siinä kummallisen kapea takaboksi.
No ei ole. 100cm taitaa olla kaikissa MEBin SUVeissa, joka on esimerkiksi model Y:hyn verraten 6cm leveämpi.

255 leveitä renkaita ei siis neljää saa rinnakkain. Jos on pari 235 (ne vakio eturenkaat) niin voit sopiakin.
 
Sekarengastuksella (niin kuin nuossa vakiona on) 255*2+235*2 = 980mm
Width of boot floor at narrowest point: 990mm
Width of boot opening - bottom: 1026mm

Uskoisin, että leveyden puolesta paikoillaan ollessa menee, mutta tosiaan tuo luukun korkeus/kääntövara voi tehdä tiukkaa. Kiinnostaa josko jollakulla ihan käytännön kokemusta tuonne renkaiden sovittelusta.
 
Sekarengastuksella (niin kuin nuossa vakiona on) 255*2+235*2 = 980mm
Width of boot floor at narrowest point: 990mm
Width of boot opening - bottom: 1026mm

Ei nuo renkaat nyt ihan tarkalleen tuon ilmoitetun leveyden kokoisia ole.
Eeli riippuu huomattavasti mitä mallia ovat ja kuinka pulleat kyljet on...
 
Kyllä 100cm aika kapealta kuulostaa, riippumatta mitä muissa on.

Väitit että on kummallisen kapea, joten mikä siitä tekisi kummallisen kapean jollei saa edes verrata muiden samankokoisten autojen kontteihin?

Ei mikään erityisen leveä kontti, mutta aika tavanomaisen levyinen kontti tämän levyiseen sähkökatumaasturiin.
 
Uskoisin, että leveyden puolesta paikoillaan ollessa menee, mutta tosiaan tuo luukun korkeus/kääntövara voi tehdä tiukkaa. Kiinnostaa josko jollakulla ihan käytännön kokemusta tuonne renkaiden sovittelusta.
Tästäpä muistui mieleen tapaus kivikaudelta. Kaverilla oli jokin hatchback rotjake autona, ja se laittoi renkaat nätisti takaboksiin. Sitten se pamautti takaluukun voimalla kiinni, niin takaluukuin ikkuna pullahti paikoiltaan kun luukku ei mennytkään kiinni renkaat kyydissä. Suu auki jäi tuijottamaan tapausta että wtf...

Nykyään sähkökuukuilla ei tätä vaaraa ole. Ja voi olla että ikkunatkin on hieman lujemmin kiinni nykyään....
 
Itse olen suosiolla pistänyt viimesen renkaan takapenkille suojien kera, perhanan ärsyttävää hinkkausta kun milleistä kiinni (eunukista ei ole kokemusta).

Model Y:ssä leveys on 94 cm ja sitä on kovin tilavana pidetty :D
 
Onkos täältä kukaan kokeillut kuljettaa 4 rengasta takakontissa perusmallin Enyaqissa (ei korotettua pohjaa), mahtuuko jopa ilman penkkien kaatamista tai vain leveämmän osan kaatamalla?
Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. operaatio ja mietityttää kuinka hyvin nuo max 255 leveät ja 74cm halkasijalla olevat pyörät mahtuu kätevimmin kyytiin kun on muutakin kuskattavaa.
Tuosta Redditin kuvasta ja mitoista voisi päätellä että pystyssä menee jopa 4 rinnakkain, mutta mahtuuko taittumaan takaluukusta kun jo 3 ennestään paikoillaan?
couple-of-questions-about-my-enyaq-iv-60-estate-71-plate-uk-v0-89sc5dqvchpc1.jpg
En kyllä ihan varmaksi muista. Mutta sellainen muistikuva on että omassa olisi ollut kaikki neljä rengasta kontissa pystyssä kun oman Enyaqin kaupasta hain.
Laita ensin 2 rengasta sinne laitaan, sitten 1 rengas toiseen laitaan, ja viimeinen siihen keskemmälle näiden väliin. Näin ei tule ne kontin reunat tielle viimeistä laittaessa.

Mutta en vanno varmaksi että mahtuisi.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
No ei ole. 100cm taitaa olla kaikissa MEBin SUVeissa, joka on esimerkiksi model Y:hyn verraten 6cm leveämpi.

255 leveitä renkaita ei siis neljää saa rinnakkain. Jos on pari 235 (ne vakio eturenkaat) niin voit sopiakin.
Minäkin ihmettelin kapeutta, mut ”normaalilta” näyttää 90-100cm. Model Y on luokkansa tilavin vaikka 93cm, litroina kun yleensä ”painotetusti” mitataan.

Vanhan Volvon 147cm leveimmillään toiveunta.

IMG_6231.jpeg
 
Minäkin ihmettelin kapeutta, mut ”normaalilta” näyttää 90-100cm. Vanhan Volvon 147cm leveimmillään toiveunta.

IMG_6231.jpeg
Joo, tässä toki vertailukelpoinen kohta 110cm, eli ei nyt ihan niin iso ero, mut ärsyttää tuo itseäkin kun nykyinen, 10cm ulkomitoiltaan kapeampi auto omaa yhtä leveän kontin.
 
Model Y on luokkansa tilavin vaikka 93cm, litroina kun yleensä ”painotetusti” mitataan.

Model Y:ssä hämää iso tila välipohjan alla, itse hattuhyllyn ja pohjalevyn välinen tilahan ei siinä ole mikään valtavan erikoinen.

Tuohon takakonttien mittaamiseen saisi kyllä keksiä wltp:tä vastaavan standardin kun ne teoreettiset litrat on ihan mitä sattuu maan ja taivaan väliltä.

Esim. Tilavuudeltaan suurin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko, joka mahtuu konttiin sisään ja sen saa sinne sisään ja ulos.

Tai 10x10x10cm mittalaatikoilla tehty mittaus.

Ja pakolliseksi ilmoittaa erikseen litrat, joka on hattuhyllyn ja pohjalevyn välissä, sitten erikseen välipohjan alla olevat litrat.
 
Kyllähän ne päämitat on aina ilmoitettu. Muuta ei tarvii. Loppu on samantasoista kinastelua kuin, että kenellä on nopein 0-100 kiihtyvä auto.

Toki tilaviusmitta on helpommin ymmärrettävä luku.

En ole yhtäkään autoa jättänyt ostamatta vavaratilan koon perusteella.
 
Kun frunkit alkavat sähkäreiden myötä yleistymään ja niihin saadaan vielä sähköluukut, niin ihmiset oppivat niitä myös käyttämään. 10v päästä ihmetellään, että ollaanko sitä joskus oikein oltu frunkkeja vastaan.
 
Model Y:ssä hämää iso tila välipohjan alla, itse hattuhyllyn ja pohjalevyn välinen tilahan ei siinä ole mikään valtavan erikoinen.

Tuohon takakonttien mittaamiseen saisi kyllä keksiä wltp:tä vastaavan standardin kun ne teoreettiset litrat on ihan mitä sattuu maan ja taivaan väliltä.

Esim. Tilavuudeltaan suurin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko, joka mahtuu konttiin sisään ja sen saa sinne sisään ja ulos.

Tai 10x10x10cm mittalaatikoilla tehty mittaus.

Ja pakolliseksi ilmoittaa erikseen litrat, joka on hattuhyllyn ja pohjalevyn välissä, sitten erikseen välipohjan alla olevat litrat.
Voisi olla ihan hyvä jos ilmoitettaisiin litrat ja myös isoin laatikko joka sopii kyytiin ja tietenkin samat mitat jos on käytössä hattuhylly ja välipohjan alla olevat tilat.
 
Kun frunkit alkavat sähkäreiden myötä yleistymään ja niihin saadaan vielä sähköluukut, niin ihmiset oppivat niitä myös käyttämään. 10v päästä ihmetellään, että ollaanko sitä joskus oikein oltu frunkkeja vastaan.

Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
 
Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
Kunhan ei laita sinne talvella koska voi jäätyä lukitus.

Sähkökäyttöisenä en ainakaan huomannut että se olisi itsellä ainakaan lisännyt käyttöä. Aina takakonttiin ostokset ja muut.
 
Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
Älä ajattele liian kapeasti. On paljon pihoja, jossa auto pitää peruuttaa talliin, katokseen tai johonkin koloon ja silloin on näppärämpi käytellä frunkkia päivittäistavaroiden kanssa. Frunkki on kätevämpi, jos parkkiin pitää peruuttaa eikä takana ole liikaa tilaa. Lisäksi kerran Tesla ja Lucid saa tehtyä ok kokoisen frunkin, niin tulevat tekemään muutkin. Ei se konttia korvaa, mutta uskon vahvasti frunkin aktiivisen käyttämisen lisääntyvän. Sähköisen luukun se kyllä vaatii.

Mulla on omassa pihassa tilanne, että toisen auton osalta kontti on helposti saavutettavissa ja toisen osalta frunkki.
 
Nyt on kaksi vuotta ollut auto jossa frunkki. Kerran oon käyttänyt, eli piti asiointipiuha kaivaa sieltä jonka tyrkkäsin luovutuksessa sinne. Onneksi oli Sveitsi linkkari hanskalokerossa kun neljällä nippisiteellä piuha läjässä.
 
Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
Mikä on normiauto?

Lucid Air on Mersun E-sarjan kokoinen ja etukonttiin menee joku 280 litraa/ esim. iso lentolaukku.

Model Y etukonttiin menee pari pientä matkalaukkua, Model 3 yksi pieni matkalaukku. Koot etukonteilla 100-200l.

Kyse 10-30% lisäkapasta tavaratilaan, kun suunnittelu ei ole laiskaa.

Minä uskon et niin kauan kuin ihmiset haluaa tilaa konttiin, niin ennen pitkään huomaavat keulafrunkin mahdollisuudet ja sitä aletaan tarjoamaan. Nyt monet legacyt on vaan ollut pulassa tekniikan kehityksen kanssa, että tekniikka kaukana leanista, eikä frunkille jää tilaa.

95% sähköautoja on huono frunk: koska Jollain 30L frunkilla ei kauheasti tee mtn.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 997
Viestejä
4 875 275
Jäsenet
78 753
Uusin jäsen
Web

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom