Yleistä keskustelua sähköautoista

Se osa vaihdetaan ettei auto olisi ajokelvoton ennen seuraavaa katsastusta.
Selitäppä minulle miten sama vika voi olla OK nyt, mutta vähän ajan kuluttua se ei ole OK.
Ei itse vika siinä miksikään muutu.

En tiedä onko tämä "tarkastetaan katsastusmiehellä", uusi ilmiö, mutta ainakin se on saanut Teslojen myötä "julkisuutta". Eikös taustalla ollut se kiista siitä, mikä on Teslan mukaan korjattava takuun puitteissa vs katsastusmiehen mielipide korjattavista asioista ?

Ihmellinen ilmiö mielestäni, joka tapauksessa "uusille"autoille.
 
Selitäppä minulle miten sama vika voi olla OK nyt, mutta vähän ajan kuluttua se ei ole OK.
Nivelien valykset kasvavat kilometrien mukaan. Minulla on tunne etta en nyt taysin ymmarra kysymysta. Alustan valykset ovat hyvin paljon mielipiteita ja ei niihin mitaan mittareita ole. Vuodot ovat samanlaisia asioita.
 
Nivelien valykset kasvavat kilometrien mukaan. Minulla on tunne etta en nyt taysin ymmarra kysymysta. Alustan valykset ovat hyvin paljon mielipiteita ja ei niihin mitaan mittareita ole. Vuodot ovat samanlaisia asioita.
Nivelissä on joko välystä tai ei ole. Sama pätee vuotoihin, joko vuotaa, tai ei vuoda. En ymmärrä mitä selität.
 
Liitetään kuva sitä EV3sta, niin voi sitten miettä katseleeko mielummin ulkoa tuota, vai istuuko sisällä ja katselee muita autoja. Toki kuvat aina vähän valehtelee, luonossa paremman näköisiä, vai miten se meni.
ev3
kuva_2025-02-28_012943267.png

Kuvat Kia sivuilta.

Juu, olen kyllä istunut sisällä ja katsellut ulkoa. Omassa kategoriassaan oikein jees. Sellainen lievästi vihreä tms. taisi se väri olla ko. autossa.
 
Nivelissä on joko välystä tai ei ole. Sama pätee vuotoihin, joko vuotaa, tai ei vuoda. En ymmärrä mitä selität.

Yleisin nivel akselistoissa on kyllä kumihela, joka ehjänäkin antaa aika paljon liikkumavaraa akseliston komponenteille. Yleensä kun tällänen nivel on ehtoopuolella, alkaa kuopissa kopista tms kun metalli osuu metalliin
 
Yleisin nivel akselistoissa on kyllä kumihela, joka ehjänäkin antaa aika paljon liikkumavaraa akseliston komponenteille. Yleensä kun tällänen nivel on ehtoopuolella, alkaa kuopissa kopista tms kun metalli osuu metalliin
Palloniveliähän noissa on enimmäkseen vaihdettu? Saa olla harvinaisen paskaa kamaa, jos kumihela happanee alle neljän vuoden.
 
Yleisin nivel akselistoissa on kyllä kumihela, joka ehjänäkin antaa aika paljon liikkumavaraa akseliston komponenteille. Yleensä kun tällänen nivel on ehtoopuolella, alkaa kuopissa kopista tms kun metalli osuu metalliin
Tiedän kyllä mikä on nivelen ja puslan ero.
 
Selitäppä minulle miten sama vika voi olla OK nyt, mutta vähän ajan kuluttua se ei ole OK.
Ei itse vika siinä miksikään muutu.

En tiedä onko tämä "tarkastetaan katsastusmiehellä", uusi ilmiö, mutta ainakin se on saanut Teslojen myötä "julkisuutta". Eikös taustalla ollut se kiista siitä, mikä on Teslan mukaan korjattava takuun puitteissa vs katsastusmiehen mielipide korjattavista asioista ?

Ihmellinen ilmiö mielestäni, joka tapauksessa "uusille"autoille.
Tesla ei aluksi hyväksynyt muita kuin katsastuksesta saadun hylyn. Nykyään ilmeisesti kelpaa autotohtorin lappu myös.
Tarjoavat (Tesla) toki nykyään myös 120€ tuota tarkastusta missä käydään auto kauttaaltaan läpi, että myös korjaavat suoraan jos takuu, muuten pitää hyväksyä erikseen haluaako korjata heillä vai muualla.
 
Tesla ei aluksi hyväksynyt muita kuin katsastuksesta saadun hylyn. Nykyään ilmeisesti kelpaa autotohtorin lappu myös.
Tarjoavat (Tesla) toki nykyään myös 120€ tuota tarkastusta missä käydään auto kauttaaltaan läpi, että myös korjaavat suoraan jos takuu, muuten pitää hyväksyä erikseen haluaako korjata heillä vai muualla.
Jos on takuu korjattavaa niin ei kai silloin tarkastusmaksua peritä ?
 
Nivelissä on joko välystä tai ei ole. Sama pätee vuotoihin, joko vuotaa, tai ei vuoda. En ymmärrä mitä selität.
Ei se nyt oikeastaan noin mene. Siellä on sen täysin virheettömän ja korjausta vaativan välissä se hyväksyttävä välys tai tihkunta.

Ja niissä täysin virheettömissäkin nivelissä on välys, jotta se ylipäätään voi olla nivel.
 
Ei yrjöttävyydessä rajaa kun KIA:lla ajaa.

1484653-1f9979757fa2ee98e5843ed5167f72d0.jpg


Peltiä takaikkunoihin ja sirkkelöi katon puoleen väliin asti auki ja niin kaboom siinä on teille köyhien ihmisten (lava)auto - poortruck.
 
Katsastusmies keskittyy hylkäyksen johtaviin vikoihin. Huolto keskittyy ennakoivaan huoltoon jottei niitä hylsyjä tule.

On mielestäni on tyhmää hakea hylsy katsastusmieheltä, ties kuinka kauan auto on ollut jo ajokelvoton. Mielummin sitä ajaa koko ajan ajokelpoisella autolla. Pieni lisähinta tuosta ilosta.

Nämä merkkiliikkeiden huollot mielletään monesti kalliin puoleiseksi, mutta kyllä ne siellä tarkistelee ja vemputtelee autoa hiemna enemmän ja antaa sitä kuuluisaa valohoitoa enemmän kuin joku halpishuolto joka tekee vain pakollisen.

Sitten kannattaa vaihtaa katsastuskonttoria. Varmaan yli 10-15v on edellisestä hylsystä, mutta kyllä siellä katsastusmieheltä saa nimenomaan suosituksia mitä tulisi mahdollisesti vaihtaa ennen seuraavaa (2v päästä olevaa huoltoa). Valohoidossakin on joutunut takuun takia käyttämään ja siellä kun huollon kaverin kanssa käydään lista läpi, niin ei siinä kyllä euroille vastinetta saa, jos katsastukseen vertaa.
 
Moneen Teslaan vaihdetaan alustan osia vaikka kuski ei huomaa mitään erikoista autossa, eli ei ole kolinoita tai tuntuvia poikkeamia. Joku katsuri ei ees huomaisi välystä, toinen tulee ja huomaa.

Hyvin ennakoivaa toimintaa katsastuksessa.
 
Palloniveliähän noissa on enimmäkseen vaihdettu? Saa olla harvinaisen paskaa kamaa, jos kumihela happanee alle neljän vuoden.
Muistaakseni se on ihan kumipusla joka Model 3:ssa pomppaa usein ekassa katsastuksessa. Joku takatukivarren pusla. Jossain iltalehden tms. artikkelissa oli kuvakin siitä. Ei ilmeisesti kestä sen materiaali suomalaisia olosuhteita. Made for California?

Tuohon käsittääkseni on vahvemmasta materiaalista tehty tarvikeosa olemassa, mutta en tiedä käyttääkö Tesla sitä korjauksisaan vai vain ulkopuoliset huoltamot.

Vielä edittiä. Löytyi se artikkeli.
Tässäkin sanotaan että ajossa ei huomannut mitään vaikka tuo pusla oli sökö.
 
Viimeksi muokattu:
Montakohan löysää niveltä ja puslaa tuosta omasta Enyaqista löytyy ensivuonna kun tulee ensimmäisen määräaikaiskatsastuksen aika.
Kotitallissa kun tunkkailee renkaanvaihdossa sen yhden nurkan kerrallaan ylös niin jos ei ole ihan selvästi silmin nähtävää lahoamista puslissa/nivelissä niin ei niitä välyksiä löydä. Sen verran kohdistuu vääntöä moneen niveleen kun auto on ketkallaan kolmella tassulla että ihan turha koettaa löytää löysiä. Lisäksi jos/kun nuo on tehty kestämään auton yli 2000kg massaa niin aika voimamies saa olla että niitä niveliä käsivoimin nitkuttelee.
 
Palloniveliähän noissa on enimmäkseen vaihdettu? Saa olla harvinaisen paskaa kamaa, jos kumihela happanee alle neljän vuoden.

Niin, onko? Käsittääkseni puhuttu jostain takapään osista mitkä menee vaihtoon ja luulen että takana ei palloniveliä kuin kallistuksenvkaajassa
 
Peritään aina jos ottaa tuon palvelun, että tarkastavat läpikotaisin.

Kyllä se minusta ainakin peritään.

Eihän minkään muunkaan auton huolto ole ilmainen, vaikka vikaa löydettäisiinkin.

Tässä asiayhteydessä , siis jos asiakkaan pitää maksaa ylimääräinen tarkastus maksu jotta saa takuu viat takuun piikkiin ei ihan normaalia.

Non perinteisesti tarkastusmaksu on peritty jos sitä takuuseen vedottua vikaa ei löydykkään. Vastaus ei yllättänyt, mutta puoli toiveikkaana halusin varmistaa
 
Tässä asiayhteydessä , siis jos asiakkaan pitää maksaa ylimääräinen tarkastus maksu jotta saa takuu viat takuun piikkiin ei ihan normaalia.

Non perinteisesti tarkastusmaksu on peritty jos sitä takuuseen vedottua vikaa ei löydykkään. Vastaus ei yllättänyt, mutta puoli toiveikkaana halusin varmistaa
Tässä puhutaan tarkastuspalvelusta. Asiakas tilaa Teslalta tarkastuksen ja Tesla laskuttaa. Tätä voi verrata niihin autotohtorin läpikäyntiin.

Suoraan jos kertoo että on vikaa ja takuunalainen auto niin se on asia erikseen. Jos vikaa ei löydetä peritään kulut.
 
Tässä asiayhteydessä , siis jos asiakkaan pitää maksaa ylimääräinen tarkastus maksu jotta saa takuu viat takuun piikkiin ei ihan normaalia.

Non perinteisesti tarkastusmaksu on peritty jos sitä takuuseen vedottua vikaa ei löydykkään. Vastaus ei yllättänyt, mutta puoli toiveikkaana halusin varmistaa
Kannattaa tosiaan viedä se auto katsastukseen (täällä 30€). Sitten katsastuslapun kanssa Teslalle, jossa korjaavat ilmaiseksi (4v/80tkm). Samalla saa sitten ajaa seuraavat 2 vuotta ehjällä autolla (tai siihen asti, kun auto täyttää 4 vuotta).

En tiedä menisikö ihan järjen mukaan jälkitarkastusmaksu (16€) Teslan piikkiin. Tesla tuntien ei tule koskaan menemään ja ei ole kukaan koskaan edes kysynyt Teslalta?


Kuten joku täällä virheellisesti taisi sanoa että pallonivel menee rikki niin ei mene. Tesla vaihtaa takapään ripustukset uusiin ja tekee nelipyöräsuuntauksen. Eli kyse on juuri puslasta.

Ei siellä takapäässä tosiaan taida olla mitään palloniveliä.

Teslan tyyli on vaihtaa koko osa, mutta voisi sinne vaihtaa vain sen yhden rikkinäisen puslankin vaan.
 
Tesla ei aluksi hyväksynyt muita kuin katsastuksesta saadun hylyn. Nykyään ilmeisesti kelpaa autotohtorin lappu myös.
Tarjoavat (Tesla) toki nykyään myös 120€ tuota tarkastusta missä käydään auto kauttaaltaan läpi, että myös korjaavat suoraan jos takuu, muuten pitää hyväksyä erikseen haluaako korjata heillä vai muualla.


Tässä puhutaan tarkastuspalvelusta. Asiakas tilaa Teslalta tarkastuksen ja Tesla laskuttaa. Tätä voi verrata niihin autotohtorin läpikäyntiin.

Suoraan jos kertoo että on vikaa ja takuunalainen auto niin se on asia erikseen. Jos vikaa ei löydetä peritään kulut.

Sori vähän tyhmät kysymykset, en halua arvailla :-)

Eli jos tarkastusta tilatessa vetoaa takuuseen, niin jos vika myös on niin ei tarvitse maksaa, mutta jos tilaa tarkastuksen puhumatta mitään viasta niin sitten joutuu maksamaan, vaikka vikaa löytyisi.





Kannattaa tosiaan viedä se auto katsastukseen (täällä 30€). Sitten katsastuslapun kanssa Teslalle, jossa korjaavat ilmaiseksi (4v/80tkm). Samalla saa sitten ajaa seuraavat 2 vuotta ehjällä autolla (tai siihen asti, kun auto täyttää 4 vuotta).

En tiedä menisikö ihan järjen mukaan jälkitarkastusmaksu (16€) Teslan piikkiin. Tesla tuntien ei tule koskaan menemään ja ei ole kukaan koskaan edes kysynyt Teslalta?

Tuota piti kysyä seuraavaksti, eli Tesla ei ole maksanut sitä katsastusmaksuakaan, jos siis aiemmin Teslan vaatimus oli että pitää olla katsastus/autotohtori lappu.

Jos katsastus ja ajomahdollisuus vaatii jälkitarkastuksen niin kai ne sen kulut ovat kuluttajalle hyvittäneet, jos eivät itse ole sitä leimaa korjauksen yhteydessä hakeneet .



Siis tässä nyt lähestys siltä kantilta että Tesla on vaatinut jonkin noista että ovat korjanneet takuuseen vikoja.

 
Viimeksi muokattu:
Sori vähän tyhmät kysymykset, en halua arvailla :-)

Eli jos tarkastusta tilatessa vetoaa takuuseen, niin jos vika myös on niin ei tarvitse maksaa, mutta jos tilaa tarkastuksen puhumatta mitään viasta niin sitten joutuu maksamaan, vaikka vikaa löytyisi.
Eikun. Jos tilaat tuon tarkastuspalvelun ne käy läpi sun auton ja listaa ongelmat. Takuun ollessa voimassa ne hoitavat ilmaiseksi kuntoon. Muuten saat valita että korjautatko heillä vai menetkö muualle listan kanssa.
 
Tässä asiayhteydessä , siis jos asiakkaan pitää maksaa ylimääräinen tarkastus maksu jotta saa takuu viat takuun piikkiin ei ihan normaalia.

Non perinteisesti tarkastusmaksu on peritty jos sitä takuuseen vedottua vikaa ei löydykkään. Vastaus ei yllättänyt, mutta puoli toiveikkaana halusin varmistaa
Ei tosiaan kannata vielä autoa Teslalle korjattavaksi, jos ei ole mitään näyttöä, että auto olisi rikki.

120€ vs 30€ katsastus, niin en veisi muutenkaan itse. Onhan katsastuksesta sekin hyöty, että pakko se auto on joskus muutenkin katsastaa.

En nyt osaa selittää mitä haen. Mutta tuo 30€ katsastus on halvin tapa saada selville ennakoidusti, että onko auto rikki vai ei.

Pitää olla hyvin pahasti rikkinäinen auto, että itse tuntisi ajossa jonkun rikkinäisen osan? Toki sen "ehjän" auton voi viedä vaan Teslalle, että etsikää joku vika siitä ja korjatkaa. Mutta toki Tesla silloin laskuttaa vianetsinnästä, jos yhtään mistään ei mitään löydykään, jota voisi korjata. En tiedä mitä se maksaa, että miten laajasti tutkivat. Esim hinta voisi olla yli 120€?
 
Eikun. Jos tilaat tuon tarkastuspalvelun ne käy läpi sun auton ja listaa ongelmat. Takuun ollessa voimassa ne hoitavat ilmaiseksi kuntoon. Muuten saat valita että korjautatko heillä vai menetkö muualle listan kanssa.

Eikun, ilmaiseksi. ?

Tarkoitatko tuolla "eikun" sitä että sen tarkastuksen maksun joutuu maksamaan vaikka vetoaisi takuuseen.

Eli ei onnistu ilmaiseksi.

Menee nyt lypsämiseksi, mutta miten ne alustan osat saa oikeasti ilmaiseksi takuuseen (siis ilman mitään Teslan tai ulkopuolisten tarkastumaksuja), vai eikö niitä saa mitenkään ?
 
Eikun, ilmaiseksi. ?

Tarkoitatko tuolla "eikun" sitä että sen tarkastuksen maksun joutuu maksamaan vaikka vetoaisi takuuseen.

Eli ei onnistu ilmaiseksi.

Menee nyt lypsämiseksi, mutta miten ne alustan osat saa oikeasti ilmaiseksi takuuseen (siis ilman mitään Teslan tai ulkopuolisten tarkastumaksuja), vai eikö niitä saa mitenkään ?
Jos itsellä sattuu olemaan samat välineen kun vaikka katsastuksessa? Kaveri tarkastaa auton?

Eli ei mitenkään.
 
Eikun, ilmaiseksi. ?

Tarkoitatko tuolla "eikun" sitä että sen tarkastuksen maksun joutuu maksamaan vaikka vetoaisi takuuseen.

Eli ei onnistu ilmaiseksi.

Menee nyt lypsämiseksi, mutta miten ne alustan osat saa oikeasti ilmaiseksi takuuseen (siis ilman mitään Teslan tai ulkopuolisten tarkastumaksuja), vai eikö niitä saa mitenkään ?
Saa ne ilmaiseksi, että viet sinne ja sanot, että alustassa vikaa ja tarkistakaa. Jos löytävät vian se on ilmainen korjaus tarkistuksineen.

Tesla siis tarjoaa nykyisellään vastaavaa palvelua (120€) kuin Autotohtori missä käyvät auton läpi ja tekevät listan eri osa-alueista ja korjausehdotukset.
Sitten saa päättää korjaatko Teslalla vai muualla, Tesla kyllä korjaa takuuseen ne mitä kuuluu takuuseen, että se on myös voimassa. Jos ei takuuta, niin saat listan mitä pitää korjata/huoltaa.
 
Saa ne ilmaiseksi, että viet sinne ja sanot, että alustassa vikaa ja tarkistakaa. Jos löytävät vian se on ilmainen korjaus tarkistuksineen.
Juu. Noin saa ilmaiseksi. Mutta itse en tekisi kumminkaan noin.

Tesla huoltoon niin pitkä matka ja ei ne ihan kaikki Model 3 ja Model Y (itsellä ei ole kumpaakaan) autot ole rikki 79tkm ajettuna. Siinä on riski, että ei olekaan mitään vikaa autossa ja saat vain laskun (ison) ja paljon kuluu turhaa ajamista sinne huoltoon, jossa ei tehtykään yhtään mitään.
 
Juu. Noin saa ilmaiseksi. Mutta itse en tekisi kumminkaan noin.

Tesla huoltoon niin pitkä matka ja ei ne ihan kaikki Model 3 ja Model Y (itsellä ei ole kumpaakaan) autot ole rikki 79tkm ajettuna. Siinä on riski, että ei olekaan mitään vikaa autossa ja saat vain laskun (ison) ja paljon kuluu turhaa ajamista sinne huoltoon, jossa ei tehtykään yhtään mitään.
Riippuu toki huollosta mutta se on 160€ tunti mitä saa laskua.
 
Riippuu toki huollosta mutta se on 160€ tunti mitä saa laskua.
Onkohan minimilaskutus 1 tunti? Eli saisi varautua 160€ laskuun, jos mitään vikaa ei mistään löydy. Noin joka kolmannesta Model 3 autosta on läytynyt tuo sama vika (31.6%).

"Teslan pusla pilasi sähköautojen katsastusmaineen"

Yleisesti sähköautot on kestäviä, paitsi Tesla poikkeus.


"Malli tuli myyntiin Suomessa vuonna 2019, ja kyseisen vuosimallin autot kävivät vuonna 2023 ensi kertaa katsastuksessa. Miksi huimat 31,6 prosenttia Model 3:ta hylätään ensimmäisessä katsastuksessaan?

”Takapään olka-akselin ylin pusla väljistyy”, kertoo Joonas Sorvali, Atoy Autohuolto Raision jälkimarkkinointipäällikkö.

Autokorjaamoketju Atoyn verkkosivustolla Tesla-huoltojen ensimmäisenä kohtana on ”takapään olka-akselien puslien vaihto” hintaan 509 euroa."
 
Siinä puslassa vaan on, että se ei juurikaan edes tunnu ennenkuin osaava katsastaja tai sellainen joka tietää mitä katsoa alkaa vemputtamaan takapyörää kohotettuna.

Teslan huoltotunnin hinta on kyllä nykyään ihan överi; siel on jumalauta proviisorit töissä.
 
Jos sulla ääntää se takapää tai tuntuu levottomalta vs. normaali, niin mikset veisi sitä suoraan huoltoon?
Veisin kyllä. Mutta itsellä ei ole kyllä mitään kokemusta (rikkinäisestä autosta).

Olen ymmärtänyt, että ei sieltä takapäästä mitään ääntä kuulu, vaikka olisikin jo rikki? Jos takapää tuntuu levottomalta, niin ihan varmasti jotain on pielessä.

Olen käyttänyt itse katsastusta vianhakuun. Esim merkkailevat jossain tapauksessa tussilla, että mitkä osat sieltä on rikki. Sitten vain katsastuslapun kanssa esim Motonettiin tai jonnekin muualle ostamaan osa. Itsellä ei ole oikein mitään työkaluja, eli kaverin luona sitten osien vaihto.
 
Siinä puslassa vaan on, että se ei juurikaan edes tunnu ennenkuin osaava katsastaja tai sellainen joka tietää mitä katsoa alkaa vemputtamaan takapyörää kohotettuna.

Teslan huoltotunnin hinta on kyllä nykyään ihan överi; siel on jumalauta proviisorit töissä.
Ei siellä kyllä mitkään jumalat ole. Monesti käyty saman vian takia useamman kerran tai kun ovat paskoneet jotain korjatessa mitä eivät mukamas ole huomanneet.
 
Niin, onko? Käsittääkseni puhuttu jostain takapään osista mitkä menee vaihtoon ja luulen että takana ei palloniveliä kuin kallistuksenvkaajassa
Koiranluista minusta jossain yhteydessä on puhuttu. Ja sitten mikä se jousituksen yläpään nivel on, johon design uittaa vedet. Siitä oli videokin olemassa.
 
Toki paljon tyylikkäämpi kuin vaikka Teslan trashtruck

1*xMMsNfCv8XbdSDBf-Wv01A.jpeg
Täytyy sen verran takaisin vetää, että KIA:n pakettiauto julkaisussa oli paljonkin järkeä ja jos hinta vain kohtaa niin PV5 Passengerista tulee myynti jytky. Onneksi ovat vähittelen KIA:lla on luopumassa 2 vuotiaan Intialaisen koodaamasta Temu käyttöjärjestelmästä ja tilalle saadaan aito AA.
 
Täytyy sen verran takaisin vetää, että KIA:n pakettiauto julkaisussa oli paljonkin järkeä ja jos hinta vain kohtaa niin PV5 Passengerista tulee myynti jytky. Onneksi ovat vähittelen KIA:lla on luopumassa 2 vuotiaan Intialaisen koodaamasta Temu käyttöjärjestelmästä ja tilalle saadaan aito AA.
Toivotaan, että Tesla kanssa siirtyy aito AA.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 603
Viestejä
4 662 116
Jäsenet
76 457
Uusin jäsen
jaleni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom