Yleistä keskustelua sähköautoista

Se osa vaihdetaan ettei auto olisi ajokelvoton ennen seuraavaa katsastusta.
Selitäppä minulle miten sama vika voi olla OK nyt, mutta vähän ajan kuluttua se ei ole OK.
Ei itse vika siinä miksikään muutu.

En tiedä onko tämä "tarkastetaan katsastusmiehellä", uusi ilmiö, mutta ainakin se on saanut Teslojen myötä "julkisuutta". Eikös taustalla ollut se kiista siitä, mikä on Teslan mukaan korjattava takuun puitteissa vs katsastusmiehen mielipide korjattavista asioista ?

Ihmellinen ilmiö mielestäni, joka tapauksessa "uusille"autoille.
 
Selitäppä minulle miten sama vika voi olla OK nyt, mutta vähän ajan kuluttua se ei ole OK.
Nivelien valykset kasvavat kilometrien mukaan. Minulla on tunne etta en nyt taysin ymmarra kysymysta. Alustan valykset ovat hyvin paljon mielipiteita ja ei niihin mitaan mittareita ole. Vuodot ovat samanlaisia asioita.
 
Nivelien valykset kasvavat kilometrien mukaan. Minulla on tunne etta en nyt taysin ymmarra kysymysta. Alustan valykset ovat hyvin paljon mielipiteita ja ei niihin mitaan mittareita ole. Vuodot ovat samanlaisia asioita.
Nivelissä on joko välystä tai ei ole. Sama pätee vuotoihin, joko vuotaa, tai ei vuoda. En ymmärrä mitä selität.
 
Liitetään kuva sitä EV3sta, niin voi sitten miettä katseleeko mielummin ulkoa tuota, vai istuuko sisällä ja katselee muita autoja. Toki kuvat aina vähän valehtelee, luonossa paremman näköisiä, vai miten se meni.
ev3
kuva_2025-02-28_012943267.png

Kuvat Kia sivuilta.

Juu, olen kyllä istunut sisällä ja katsellut ulkoa. Omassa kategoriassaan oikein jees. Sellainen lievästi vihreä tms. taisi se väri olla ko. autossa.
 
Nivelissä on joko välystä tai ei ole. Sama pätee vuotoihin, joko vuotaa, tai ei vuoda. En ymmärrä mitä selität.

Yleisin nivel akselistoissa on kyllä kumihela, joka ehjänäkin antaa aika paljon liikkumavaraa akseliston komponenteille. Yleensä kun tällänen nivel on ehtoopuolella, alkaa kuopissa kopista tms kun metalli osuu metalliin
 
Yleisin nivel akselistoissa on kyllä kumihela, joka ehjänäkin antaa aika paljon liikkumavaraa akseliston komponenteille. Yleensä kun tällänen nivel on ehtoopuolella, alkaa kuopissa kopista tms kun metalli osuu metalliin
Palloniveliähän noissa on enimmäkseen vaihdettu? Saa olla harvinaisen paskaa kamaa, jos kumihela happanee alle neljän vuoden.
 
Yleisin nivel akselistoissa on kyllä kumihela, joka ehjänäkin antaa aika paljon liikkumavaraa akseliston komponenteille. Yleensä kun tällänen nivel on ehtoopuolella, alkaa kuopissa kopista tms kun metalli osuu metalliin
Tiedän kyllä mikä on nivelen ja puslan ero.
 
Selitäppä minulle miten sama vika voi olla OK nyt, mutta vähän ajan kuluttua se ei ole OK.
Ei itse vika siinä miksikään muutu.

En tiedä onko tämä "tarkastetaan katsastusmiehellä", uusi ilmiö, mutta ainakin se on saanut Teslojen myötä "julkisuutta". Eikös taustalla ollut se kiista siitä, mikä on Teslan mukaan korjattava takuun puitteissa vs katsastusmiehen mielipide korjattavista asioista ?

Ihmellinen ilmiö mielestäni, joka tapauksessa "uusille"autoille.
Tesla ei aluksi hyväksynyt muita kuin katsastuksesta saadun hylyn. Nykyään ilmeisesti kelpaa autotohtorin lappu myös.
Tarjoavat (Tesla) toki nykyään myös 120€ tuota tarkastusta missä käydään auto kauttaaltaan läpi, että myös korjaavat suoraan jos takuu, muuten pitää hyväksyä erikseen haluaako korjata heillä vai muualla.
 
Tesla ei aluksi hyväksynyt muita kuin katsastuksesta saadun hylyn. Nykyään ilmeisesti kelpaa autotohtorin lappu myös.
Tarjoavat (Tesla) toki nykyään myös 120€ tuota tarkastusta missä käydään auto kauttaaltaan läpi, että myös korjaavat suoraan jos takuu, muuten pitää hyväksyä erikseen haluaako korjata heillä vai muualla.
Jos on takuu korjattavaa niin ei kai silloin tarkastusmaksua peritä ?
 
Nivelissä on joko välystä tai ei ole. Sama pätee vuotoihin, joko vuotaa, tai ei vuoda. En ymmärrä mitä selität.
Ei se nyt oikeastaan noin mene. Siellä on sen täysin virheettömän ja korjausta vaativan välissä se hyväksyttävä välys tai tihkunta.

Ja niissä täysin virheettömissäkin nivelissä on välys, jotta se ylipäätään voi olla nivel.
 
Ei yrjöttävyydessä rajaa kun KIA:lla ajaa.

1484653-1f9979757fa2ee98e5843ed5167f72d0.jpg


Peltiä takaikkunoihin ja sirkkelöi katon puoleen väliin asti auki ja niin kaboom siinä on teille köyhien ihmisten (lava)auto - poortruck.
 
Katsastusmies keskittyy hylkäyksen johtaviin vikoihin. Huolto keskittyy ennakoivaan huoltoon jottei niitä hylsyjä tule.

On mielestäni on tyhmää hakea hylsy katsastusmieheltä, ties kuinka kauan auto on ollut jo ajokelvoton. Mielummin sitä ajaa koko ajan ajokelpoisella autolla. Pieni lisähinta tuosta ilosta.

Nämä merkkiliikkeiden huollot mielletään monesti kalliin puoleiseksi, mutta kyllä ne siellä tarkistelee ja vemputtelee autoa hiemna enemmän ja antaa sitä kuuluisaa valohoitoa enemmän kuin joku halpishuolto joka tekee vain pakollisen.

Sitten kannattaa vaihtaa katsastuskonttoria. Varmaan yli 10-15v on edellisestä hylsystä, mutta kyllä siellä katsastusmieheltä saa nimenomaan suosituksia mitä tulisi mahdollisesti vaihtaa ennen seuraavaa (2v päästä olevaa huoltoa). Valohoidossakin on joutunut takuun takia käyttämään ja siellä kun huollon kaverin kanssa käydään lista läpi, niin ei siinä kyllä euroille vastinetta saa, jos katsastukseen vertaa.
 
Moneen Teslaan vaihdetaan alustan osia vaikka kuski ei huomaa mitään erikoista autossa, eli ei ole kolinoita tai tuntuvia poikkeamia. Joku katsuri ei ees huomaisi välystä, toinen tulee ja huomaa.

Hyvin ennakoivaa toimintaa katsastuksessa.
 
Palloniveliähän noissa on enimmäkseen vaihdettu? Saa olla harvinaisen paskaa kamaa, jos kumihela happanee alle neljän vuoden.
Muistaakseni se on ihan kumipusla joka Model 3:ssa pomppaa usein ekassa katsastuksessa. Joku takatukivarren pusla. Jossain iltalehden tms. artikkelissa oli kuvakin siitä. Ei ilmeisesti kestä sen materiaali suomalaisia olosuhteita. Made for California?

Tuohon käsittääkseni on vahvemmasta materiaalista tehty tarvikeosa olemassa, mutta en tiedä käyttääkö Tesla sitä korjauksisaan vai vain ulkopuoliset huoltamot.

Vielä edittiä. Löytyi se artikkeli.
Tässäkin sanotaan että ajossa ei huomannut mitään vaikka tuo pusla oli sökö.
 
Viimeksi muokattu:
Montakohan löysää niveltä ja puslaa tuosta omasta Enyaqista löytyy ensivuonna kun tulee ensimmäisen määräaikaiskatsastuksen aika.
Kotitallissa kun tunkkailee renkaanvaihdossa sen yhden nurkan kerrallaan ylös niin jos ei ole ihan selvästi silmin nähtävää lahoamista puslissa/nivelissä niin ei niitä välyksiä löydä. Sen verran kohdistuu vääntöä moneen niveleen kun auto on ketkallaan kolmella tassulla että ihan turha koettaa löytää löysiä. Lisäksi jos/kun nuo on tehty kestämään auton yli 2000kg massaa niin aika voimamies saa olla että niitä niveliä käsivoimin nitkuttelee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 537
Viestejä
4 660 131
Jäsenet
76 453
Uusin jäsen
Roope23

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom