Kaikki nykysedanit ovat ruumishuoneita, jos kriteerit ovat: matala luukku sekä pitkä matala ja pimeä kontti.
Matalaluukkuisista Ioniq 6 näyttää kuvien perusteella onnistuneen tekemään luukun paremmin, ei tule ruumishuonetunnelma, joskaan en ole livenä nähnyt. Mutta ioniq 6 on kyllä sekin ruma auto.
Samaa mieltä että kun on se liftback ratkaisu olemassa niin en tajua, miksi sedanin muotoisessa autossa takaluukun ylipäänsä tarvitsee olla tuollainen (EV4/M3) pikkuinen räppänä, kun saranat voi laittaa sinne ylemmäksikin.
toistaiseksi alle 1,5 m korkeiden aerodynaamisten 70+ kWh järkihintaisten alle paritonnisten uusien tarjonta on niin ohutta (Model 3 ja Ioniq 6)
Ehkä sä vaan asetat vähän turhan tiukat kriteerit? Aika tiukka rajaus, jos pitää olla 70+ kWh, paino alle 2 tonnia ja vielä sedantyyppinen (väistämättä pitkähkö) kori. Ioniq 6:kin alittaa tuon painorajan vain 15 kilolla. Edit: niin ja järkihintainenkin vielä.
Täällä yksi. SUV:IT ovat jo lähtökohtaisesti kaikki aika hirveän näköisiä perhevaunuja, mutta kun sporttisempaa sedan/coupe -tarjontaa ei vain juurikaan ole, niin vaihtoehtona on ottaa joku niistä kopperoista, mikäli Model 3 tai i4 eivät passaa. Ioniq 6 - ja varmaan toi EV4 kanssa (mulle tuli tosta ulkonäöstä Polestar-fibat) - on oikeasti aika hieno peli muuten, mutta designin kanssa kyllä omaan silmään menty niin lujaa lepikkoon, että en vaan kertakaikkiaan pysty.
Niinhän se on että lähinnä kiinalaiset tekevät tähän segmenttiin osuvia autoja jotka ovat edullisia ja toimivat myös ulkonäön puolesta, esim. BYD Seal ja Xiaomi SU7.
Länsimaisista on vaihtoehtoina esitetyille lähinnä ID7 ja i4, jotka taitavat hinnan ja painon puolesta mennä Tommin speksien yli - tosin, mun mielestä kyllä ID7 alkaen 57 k€:llä on ominaisuutensa huomioiden pure value for money, eikä kovin kaukana Ioniq 6:sta (alk. 53 k€).
Itse en ole lähdössä kiinalaisia katselemaan, vaikka SUVit tympäisee täälläkin. Nyt uutena ongelmana törmää netissä tietoihin, että useammastakin kiinalaisesta merkistä on maailmalta raportoitu todella nopeaa ruostumista. Siis vuoden tai puolentoista käytön jälkeen. Kiinalaisten teräksen laatu ei siis ole kunnossa. En uskaltaisi Suomen ilmastoon ja suolatuille teille ostaa noita tuostakaan syystä, silloinkaan vaikka muut ongelmat/kysymysmerkit ratkaistaisiin (huolto- ja takuuasiat, firmojen pysyvyys, uiguuriorjatyön käyttö, kiinalaisen UI-suunnittelun monet omituisuudet ja ärsyttävyydet, ominaisuuksien suunnittelu suomalaisesta näkökulmasta liian lämpimiin olosuhteisiin).