Yleistä keskustelua sähköautoista

M
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuullisesti ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia. Toki tällä pikku akkuisellakik pärjännyt hyvin, ac latausta lähinn käyttäny muutamia reissuja lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Itse ottaisin noilla spekseillä Scenicin isolla akulla hintaan 45k€.
 
Tekniikan Maailma oli koeajanut Model Y facelift-mallin:
-Alusta toimii paremmin ja on hiljaisempi kuin ennen
-Ohjaus yhä epämääräinen
-Etuistuin on huono, kaipaa lisää tukea joka suuntaan (erityisesti reisille)
-Maantiellä ja moottoritiellä ajettavuus huono
-Ajonvakauden toiminta äänekäs ja toiminta karkeaa

 
Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuudella ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia.
En ole hetkeen katsellut, mutta Saksasta sai jossain vaiheessa noita Cupria isollakin aika muhevaan hintaan. Meinasin kakkosautoksi hakea, mutta jäi hakematta nelivedon puutteen takia. Samoin app ja softa eivät varsinaisesti kehuja saa ja jotenkin tuntuu, että Seatin puolella vielä vähemmän kiinnostaa, kuin Volkkaria.
 
Mä ottaisin skodan , pirun nätti noin kuvien perusteella ja Skoda on muutenkin petrannut paljon viime vuosina. Toki joutuu varmaan muutaman ruksin laittaman lisävarustelistaan.
 
Alan tässä pikku hiljaa miettimään takapotku-Model 3:lle korvaajaa n. 40-45 kE hintaluokassa. Tesla tai umpikiinalaiset merkit eivät ole vaihtoehto. Auton ei tarvitsisi olla hirvittävän tilava, mutta matkantekokyvyissä (range/pikalatausteho/akun esilämmitys) en mielellään ottaisi paljoa takapakkia nykyiseen verrattuna.

Kia EV3, Cupra Born ja Skoda Elroq on tässä vaiheessa päätyneet shortlistille. Tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?
Uutta sähkistä ei tietenkään kannata ostaa, kun kaikkien hinnat laskevat niin jyrkästi varsinkin ekana vuotena, mutta tuolla rahalla saisi jo vähän ajetun BMW i4 eDrive 40:n vieläpä ihan hyvällä varustelulla.
 
Varmaan tiedät kuitenkin, että takapakkia joudut ottamaan noiden asioiden osalta ja alleviivaten varsinkin softan osalta ja silti maksamaan 5-10ke. enemmän vrt Highland, etkä silti saa kaikkia varusteita välttämättä mitä edes nykyisessäsi on. Siitäpä oikeastaan valitset noiden kahden muuttujan välillä sen sopivan kohdan.
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
 
M

Cuprasta ihan positiiviset kokemukset 33tkm ajalta, voin hyvin palailla merkin pariin, softan toiminnasta en oikein osaa sanoa jututa tai jaata kun android auto aina käytössä.

Ralliraita hommista en tiedä, mut id3 2v takuu vr cupran 5v takuu aika selkee homma mielestäni. Muutenkin Cupra mielestäni näyttää paremmalta kun Id3, se on toki jokaisen makuasia, esilämmitystä ei taida löytyä kun aivan uusista, isompi akkuinen toimii vissiin kohtuullisesti ilman lämmitystäkin, mutta ei omia kokemuksia. Toki tällä pikku akkuisellakik pärjännyt hyvin, ac latausta lähinn käyttäny muutamia reissuja lukuunottamatta.
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Aika karvalakki pitää vaan ottaa jos ero on lähempänä 5ke, silloin se auto ei luultavasti ohjaile vielä itse.

Totta on, että Teslan pyyhkimien automatiikka ei aina onnistu tehtävässään. Aiheuttaa pienen tuhahduksen pari kertaa kuussa. Totta on myös se, että ainakin ensimmäisten vuosimallien Model 3 alustan osat saattavat tuottaa hylkyjä juurikin sopivasti katsastusiässä, mutta ne ovat todella halpoja korjauksia. Muita vikoja Model 3 ei katsastuksen osalta ymmärtääkseni ole, joten tuo menee vähän koijauksen puolelle.

Ja sitten nämä poliittiset auton valitsijat. No luultavasti poliittisesti ja moraalisesti korrekti kiinalainen Polestar kuitenkin kohta kiikarissa, kun huomaavat että ei nuo volkkarit ym. ei enää mene läpi nykyaikaisiin käyttöliittymiin tottuneille.
 
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
Mitä tarkoitat että ei ole esilämmitystä?
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Kyllä on taas höpötystä, taitaa jo Musk ja Trump mennä sekaisin?



Noita etuveto kikkareita turha sanoa hyviksi ajettavuudeltaan ja ohjaustuntumaltaan.
 
Tästä vertailusta on renkaanpotkinta kokemuksella aika helppoa allekirjoittaa jokainen sana. Noita kahta autoa katsellessa on ollut aina vaikea keksiä miksi kukaan valitsisi sen ID:n. En tosin tiennyt ettei Cuprassa ole vieläkään esilämmitystä, joten se selittää sitten tämän mysteerin.
Ihan samat akun lämmitysominaisuudet cuprassa on kuin id:ssä, johan se tuossa lainaamassa viestissäkin luki. Vanhoissa autoissa tietysti voi olla eroa, kun kukin saa softat päivitettyä milloin saa. Kylmät se tais joillekin alkupään id-sarjalaisillekin käydä, jos oikein muistan.
 
kun huomaavat että ei nuo volkkarit ym. ei enää mene läpi nykyaikaisiin käyttöliittymiin tottuneille.

Kenellekköhän yrität tässä nyt todistella? Kaikki merkit jotka tuossa mainittiin omaavat ihan käyttökelpoisen UX:n, monessa suhteessa niissä on Teslaa parempi käyttöliittymä. Ja lisäksi näihin saa AA/CP:n toisin kuin Teslaan.
 
Toisaalta niille 5-10 ke:lle saa myös aitoa vastinetta:
- auton jossa on tunnokas ohjaus ja hyvä ajettavuus
- toimivia perusominaisuuksia kuten autopilotit, tuulilasinpyyhkijät jne.
- takakontin johon pystyy lastaamaan isoja tavaroita
- auton jossa on 6x vähemmän vikoja*
- hyvän mielen siitä, että ei rahoita kahden narsistin projektia, joka tuhoaa Suomen etuja vuosikymmenet palvelleen maailmanjärjestyksen; hylkää liittolaisensa ja sen sijaan liittoutuu terroristidiktatuurin kanssa joka muodostaa Suomen ainoan ison turvallisuusuhan; sekaantuu Euroopan maiden vaaleihin; törkeästi kiristää hyökkäyssodan kohteena olevaa Euroopan köyhintä valtiota, joka on 3 vuotta tuhonnut Venäjän sotavoimaa Suomen puolesta.

*) Nelivuotiaiden sähköautojen katsastustilasto 2023: Teslojen hylkäysprosentti 28,8 %, muiden sähköautojen keskimääräinen hylkäysprosentti 5,0 %.
Mitä nyt noita 50-60k sähkäreitä ajellut, niin yhdestäkään ei ole tullut minkäänlaista wow-efektiä vrt Model 3 ajettavuus. Preferenssejä on toki monia, mutta ainoastaan i4 on auto, jossa tulee heti fiilis, että tämä on parempi.

Paremmat automaattipyyhkijät löytyy varmaan monestakin autosta. Siitä paremmasta autopilotista en tiedä. Maanteillä tuo oli pitkillä matkoilla aika yliveto, vaikkei motareilla ja kehäteillä toimikaan. Arvaan jo kokeilematta, että seuraavassa autossani se on paljon paskempi.

Sedanin ostajia tuskin kauheasti kiinnostaa isojen tavaroiden kuskaaminen autossaan. Katselisivat varmaan muuten jotain muita kun sedaneita. Nykyään ei vaan paljoa ole tarjontaa kun Model 3 ja i4 taitavat olla ainoat.

Mitä katsastustilastoihin tulee, niin sitä nyt sitten voi miettiä, että onko se paha käyttää eka leimalla ja sen jälkeen parin huntin pusla- tai jarrupalarempassa, vaiko vuosittain parin huntin huollossa, jossa sitten jossain vaiheessa vaihtavat ne puslatkin. Huomattavasti huolestuneempi olen noiden korealaisten ja bemareiden foorumeilla ollut kun autot venaavat viikkoja ja kuukausia varaosia huollon pihassa. Ei varmaan ihan kauheasti ne tilastot lämmitä siinä tilanteessa.

Jenkkien meinigistä toki samaa mieltä ja ilolla näkisin Tesla, Meta, X, Apple yms. boikotit ympäri Eurooppaa, mutta ei tule tapahtumaan, koska viime kädessä tämänkin foorumin väestä 99% on täysin koukussa siihen mitä he tarjoavat.
 
Kenellekköhän yrität tässä nyt todistella? Kaikki merkit jotka tuossa mainittiin omaavat ihan käyttökelpoisen UX:n, monessa suhteessa niissä on Teslaa parempi käyttöliittymä. Ja lisäksi näihin saa AA/CP:n toisin kuin Teslaan.
Käyttökelpoisia varmasti ovat jos ei kiire ole, mutta onhan ne nyt surkean näköisiä ja hitaita. AA/CP vaatimus on ainoastaan todiste siitä, että se vakio on niin huono, että sitä ei kehtaa käyttää. Ja se AA/CP ei todellakaan ole mikään täydellisen maailman tuote. Nykyään autoissa on paljon langattomia latureita ja AA/CP toimii langattomasti, mutta jos haluat käyttää sitä ajaessasi, puhelin voi kuumeta todella kuumaksi, koska se käyttää koko ajan nettiä ja navigoi AA/CP. Kaverin puhelimessa on tullut pätkimisongelmaa nimenomaan nyt AA:ta ja langatonta latausalustaa käytettäessä, kun puhelin kuumenee liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
On niiden muiden merkkien käyttöliittymät parantuneet ja nopeutuneet. Tämä käytiin jokunen hetki sitten täällä läpi.

Lisäksi appi tarjonta on laajempaa mitä Tesla tarjoaa jos siis tätä arvostaa.
 
AA/CP vaatimus on ainoastaan todiste siitä, että se vakio on niin huono, että sitä ei kehtaa käyttää.

Ei vaan se tuo sinun puhelimen ja sen apit suoraan auton ruudulle, ei tartte alkaa säätämään jonkun Teslan väsyneen appstoren kanssa vaan kaikki Spotifyt yms tulee suoraan ruudulle. Teslan yksi suuri ongelma on sen todella vanhentunut puhelin integraatio joka vastaa jotain 90-luvun lopun tilannetta.
 
On niiden muiden merkkien käyttöliittymät parantuneet ja nopeutuneet. Tämä käytiin jokunen hetki sitten täällä läpi.

Lisäksi appi tarjonta on laajempaa mitä Tesla tarjoaa jos siis tätä arvostaa.
On se Tesla jotain siinä tehnyt hienosti kun yksikään ei ole ollut yhtä intuitiivinen ja asiat on piilotettu minne missäkin. Mä en noista niin piittaa, mutta kyllä toi Kian viritys esim. vaikuttaa aika karmealla alusta loppuun pl. visuaalinen ilme. Kaikki on jollain lailla vähän perseellään. On siinä onneksi sitten niitä nappeja, että perseen saa lämpimäksi ja volumea radioon. Niin ja auton saa käynnistääkin napista!
 
Ei vaan se tuo sinun puhelimen ja sen apit suoraan auton ruudulle, ei tartte alkaa säätämään jonkun Teslan väsyneen appstoren kanssa vaan kaikki Spotifyt yms tulee suoraan ruudulle. Teslan yksi suuri ongelma on sen todella vanhentunut puhelin integraatio joka vastaa jotain 90-luvun lopun tilannetta.
Puhelin saakin Teslassa latailla rauhassa ilman ylikuumenemista toimivissa latausalustoissa kun auto hoitaa navigoinnin, netin ja kaikki muut raskaat asiat. Pelkästään muisto siitä, että joutuu oikeasti autoon istumsen jälkeen katsomaan käynnistyvää keskinäyttöä ja vielä sen jälkeen odotella että Carplay vilkkuu sinne näytölle näkyville on syy, miksei ikinä voisi siirtyä takaisin sellaiseen autoiluun.
 
No just, on kyllä taas täysin uskomaton kommentti Tesla-leiristä. Etuveto ei tee autosta hyvää/huonoa ajettavuudeltaan, ne on ihan muut asiat jotka siihen vaikuttavat.

Onhan tollanen etuveto nyt ihan kauhea ajella on vähän tehoa ja alla jotain muuta kuin kuivaa asfalttia.
 
Kyllä on taas höpötystä, taitaa jo Musk ja Trump mennä sekaisin?
Ei mennyt sekaisin. Musk on informaatiovaikuttamisessa Trumpin linjalla, vaikka tukeekin Ukrainaa starlinkilla (jota tosin myös ryssä käyttää). Kirjoitin "kahden narsistin projektia": Musk ja Trump ovat nyt kiinteä tiimi ja Teslan ostamalla tuet jenkkihallintoa sekä suoraan (verot jne) että välillisesti Muskin kautta.
 
Mitä Kian infotainmenttiä olen käyttänyt niin se hoitaa hommansa. Kuvakkeisiin osuu ajossakin kun ovat riittävän isoja (ja saa tukea kädelle monessa mallissa kun tökkää ikonia).

Kovasti jotkut tykkää tuosta Teslan toteutuksesta, mutta ne kuvakkeet ovat vaan liian pieniä. Sitä mukaan kun tabletti on kasvanut niin kuvakkeita on pienennetty. Tämä on ihan jees paikalla ollessa, mutta ajossa itse arvostan isohkoja kuvakkeita.

Noin muuten äänikomentojen integrointi esim. AA/Acarplay tasolla on ihan jees. AAn kohdalla suomeksi vielä tekemistä, mutta jos tuon kanssa pärjää niin on hyvä.

En itse pidä pahana että auto käyttäytyy kuin auto ja start nappulan painaminen vastaa itselläni läppärin kannen aukaisua. Lopputulos aika samoissa, mitä nyt auto ei lähde toisessa tapauksessa arpomaan tilaansa omatoimisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti jotkut tykkää tuosta Teslan toteutuksesta, mutta ne kuvakkeet ovat vaan liian pieniä. Sitä mukaan kun tabletti on kasvanut niin kuvakkeita on pienennetty. Tämä on ihan jees paikalla ollessa, mutta ajossa itse arvostan isohkoja kuvakkeita.
Ne kuvakkeet saa teslassa niin suureksi että viereisestä autosta sokea näkee otsallaan ne.
 
Mitä Kian infotainmenttiä olen käyttänyt niin se hoitaa hommansa. Kuvakkeisiin osuu ajossakin kun ovat riittävän isoja (ja saa tukea kädelle monessa mallissa kun tökkää ikonia).
Mun mielestä siinä on käytettävyyden kannalta jo sijainti vähän pielessä. Lisäksi niitä kuvakkeita on siinä triljoona. En usko ajaessani käyttävän, tosin ei ole tullut käytettyä teslassakaan. Mulla on puhelimessa Bluetooth ja se on käden ulottuvilla Spotify/podcast hommiin.
Eli omalta kantiltani tykkään tosta Kian kojelautaan upotetusta, koska ne se näyttää hienommalta ja käytettävyys on toissijainen asia ulkonäköön verrattuna tässä asiassa.
 
On se Tesla jotain siinä tehnyt hienosti kun yksikään ei ole ollut yhtä intuitiivinen ja asiat on piilotettu minne missäkin. Mä en noista niin piittaa, mutta kyllä toi Kian viritys esim. vaikuttaa aika karmealla alusta loppuun pl. visuaalinen ilme. Kaikki on jollain lailla vähän perseellään. On siinä onneksi sitten niitä nappeja, että perseen saa lämpimäksi ja volumea radioon. Niin ja auton saa käynnistääkin napista!
No miten sen nyt ottaa. Ei ne kaikki asetukset tunnut ihan olevan siellä mistä aluksi etsisi. Se että tuodaan haku-kenttä kertoo että jotain lähti käsistä.

Jokainen kuitenkin tyylillään.
 
No miten sen nyt ottaa. Ei ne kaikki asetukset tunnut ihan olevan siellä mistä aluksi etsisi. Se että tuodaan haku-kenttä kertoo että jotain lähti käsistä.

Jokainen kuitenkin tyylillään.
En oo noteerannut, että siellä on haku muuhun kuin manuaalin lukemiseen, mutta oppia ikä kaikki tässäkin asiassa.

Tuo olikin ihan tarpeellinen. Äitini mies osti Y:n ja edellinen omistaja oli löytänyt tavan lukita hanskalokero pin-koodilla. Löysin hänelle oman autoni manuaalista pin-hakusanalla ohjeen kuinka tuo toimii, mutta tarina ei kerro saiko sen avattua
 
auto hoitaa navigoinnin

:rofl: Joo se hoitaa.

Palaan takaisin tuohon muutaman viikon takaiseen reissuun satakuntaan ja takaisin. (Jossa regen teki pari kertaa temput ja josta mainitsin aiemmin täällä tai tesla-ketjussa)

Teslan navigointi olisi halunnut tuolla jossain huittisissa tms oikaista jonkun auton levyisen hiekkatien kautta sen sijaan, että oltaisiin menty valtateitä pitkin.
Ja tottakai normaaliin Tesla-tyyliin siinä navigaattorin näkemyksen mukaan oikean risteyksen kohdalla alettiin jarruttamaan vastoin kuskin tahtoa.

Jesu... Elon take the wheel. Vai miten se kantrilaulu menikään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 077
Viestejä
4 651 149
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom