Yleistä keskustelua sähköautoista

Laskelmassa on 800e kesärenkaat ja 1200e talvirenkaat kolmen vuoden välein, mikä olisi suurin piirtein 50 tkm vaihtoväli jos ajaa 15 tkm vuodessa.

Edit: tuo on toki totta, että käytetyssä autossa renkaiden uusinta voi tulla eteen nopeammin.

Tuo laskelma nyt siis on vain suuntaa antava, itselle on loppujen lopuksi aika lailla se ja sama jos auton hinta heittää sata euroa kuussa suuntaan tai toiseen. Enemmän kysymys olikin tuosta Polestarin hankinnan järkevyydestä.
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
Ei varmasti joudukaan, näissä laskelmissa vaan ottaa mieluummin varman päälle niin todelliset kulut eivät yllätä.

Lisäksi jos lasken kulut liian alhaiseksi, niin joku sanoo että niitä pitää nostaa. Sit taas jos on liikaa yläkanttiin, niin saan kuulla miten ne ovat oikeasti alhaisemmat ;).
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
No olipa yleistys. Meillä meni lasten käytössä Corsa-e:ssä 30tkm kohdalla kesärenkaat. Edessä oli 1.5mm ja takana 2mm tossa vaiheessa. Kitkarenkaissa kanssa tossa vaiheessa edessä n. 3-4mm. Eli eturenkaat vaihtoon.

Eli riippuu ihan, miten ajaa. Meillä pelkkää kaupunkipyöritystä ja ilmeisen vauhdikasta…

Hullupösössä 27tkm nyt ja kesärenkaidsa 3-4mm jäljellä.
 
No olipa yleistys. Meillä meni lasten käytössä Corsa-e:ssä 30tkm kohdalla kesärenkaat. Edessä oli 1.5mm ja takana 2mm tossa vaiheessa. Kitkarenkaissa kanssa tossa vaiheessa edessä n. 3-4mm. Eli eturenkaat vaihtoon.

Eli riippuu ihan, miten ajaa. Meillä pelkkää kaupunkipyöritystä ja ilmeisen vauhdikasta…

Hullupösössä 27tkm nyt ja kesärenkaidsa 3-4mm jäljellä.
Toki ja joissain sähköautoissa luokattomat ensiasennuskumit saattaa olla vain 6mm uudessa kumissa jo uutena ja sulaa alle kahdessa vuodessa. MEB-alustassa ollut tätä ongelmaa. Osalla kestänyt paremmin mitä polttiksissa..
 
No jaa. Taycan taitaa olla lähinnä nopeiten arvoaan pudottava (sähkö)auto. Neljä vuotta vanhoja saa reilulla 50 tonnilla eli kansanauto Teslan hinnalla.

Oli pakko mennä heti fiilistelemään Nettiautoon, jos alkaa tuolla hintaa lähtemään. Mutta petyin - halvin 55k ja todella nopeasti hintalappu pyörii 60:sta ylös.

2022 -malleja näyttäisi olevan lähes samaan ja googlepohjalla Taycanin 19.1.2022 päivätty hinnasto sanoo alkaen 90140,00e. Eli kolmen vuoden ikäisenä haihtunut jopa prosentuaalisesti aika vähän - noin 35%. Toki hyvityshinta/netto astetta vähemmän, mutta tänne näyttäisi ihan perustasolta eikä mitään ihmeellistä. Toki euroissa osuma vähän isompi, mutta noin se tuppaa olemaan aivan sama minkä ylähyllyn biilin pistää.
 
Eikai 15tkm vuosi mitään renkaita noin usein tarvine uusia, itsellä 100tkm ajettu ja 4 vuotias sähköauto niin kesärenkaat edelleen alkuperäiset edessä taakse jouduin toisen rikkoutumisen vuoksi uusimaan 45tkm kohdalla taakse uuden parin n. 6milliä oli pintaa silloin.
Olisin yllättynyt jos leasing-Polestar 3:ssa kesärenkaat kestävät edes 20 tkm, pääasiassa kaupunkiajossa. Ajotapaan vaikuttaa se ettei auto ole oma ja toisekseen rengaskulut sisältyvät hintaan.
 
Tuota ajattelin käydä koeajamassa ihan ilmajousituksen takia että onko huomattava ero normiin mutta olikin jo myyty, joku on pitänyt kiirettä tuon kanssa kun tänäänhän tuo vasta nettiin putkahti
 
Oli pakko mennä heti fiilistelemään Nettiautoon, jos alkaa tuolla hintaa lähtemään. Mutta petyin - halvin 55k ja todella nopeasti hintalappu pyörii 60:sta ylös.
Onhan noissa tinkivaraa kun autoja on niin paljon tuotu. Yleensä tuontiautot ei ole karvalakkimalleja joten hintavertailua ei kannata tehdä siihen. Liekö noissa sisässä Saksan tukirahaa en muista minä vuonna se loppui.

Edit: mobile.de:ssä yli 2000 Taycania myynnissä :hmm:
 
Onhan noissa tinkivaraa kun autoja on niin paljon tuotu. Yleensä tuontiautot ei ole karvalakkimalleja joten hintavertailua ei kannata tehdä siihen. Liekö noissa sisässä Saksan tukirahaa en muista minä vuonna se loppui.

Edit: mobile.de:ssä yli 2000 Taycania myynnissä :hmm:
Mobile.de:ssä 2021kpl. Nettiautossa 173kpl. En tiedä yhtään myyntimääriä, mutta onhan noita reilusti laitettu myyntiin.

Halvin 4S esimerkkinä, 54k€.

Nettiauton halvin 4S, 59k€.
 
Se voi hyvinkin olla, arvuuttelin kanssa samaa että onkohan lähempänä 15 % vai 10 %. Joka tapauksessa ei kuitenkaan niin paljoa eroa, että se kääntäisi omaa kelkkaa leasingin puolelle. Laitetaan tuo 15 % laskelmaan niin ei pitäisi tulla niin paljoa yllätyksenä sitten :kahvi:
Arvonalenema 10 % lienee tosiaan vähän alakanttiin. Itse olen vuosien varrella seuraillut varsinkin Volkkarin mutta myös tiettyjen muiden sähköautojen arvonalenemaa ja 13 %/vuosi on aika hyvä arvio ajomäärällä 20 tkm/v plus miinus jotain. Autoliitto muistaakseni käyttää laskelmissaan oletuksena 14 % arvonalenemaa.
 
Model Y maailman myydyimpänä autona 2024 on jo lie varmistunut. Googlelta kun kysyy maailman myydyintä autoa 2024 niin ainakin eka tulos antaa sen vastauksen:


Toisella sivulla: Focus2move| World Car Market - Best 100 Models Ranking 2024

Aika kova, että sähköauto on ollut maailman myydyin auto jo 2 vuotta putkeen. :)
 
Viimeksi muokattu:

Testin yhteydessä pohdimme sitä, että valmistajien olisi luultavasti verrattain helppoa ohjelmoida ongelma pois päiväjärjestyksestä kaikissa autoissa. Pyörintänopeuksia ja niiden eroja tarkkaillaan autoissa joka tapauksessa. Niinpä äkillinen tilanne, jossa regenerointi jarruttaa liikaa, olisi mahdollista ehkäistä teknisesti.
On ilmeistä, että niissä autoissa, joissa regenerointi aiheuttaa kuvattuja vaaratilanteita, ei suunnitteluosasto ole tullut lainkaan ajatelleeksi liukkauden vaikutuksia. Markkinoilla kun on sellaisiakin autoja, joissa ongelma on jo ratkaistu

En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
 



En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
Teslojen vakaudenhallinta on tehty leikkimiseen eikä aidosti turvalliseksi. Liukkaalla olen töiden merkeissä niitä testaillut. Tesla on "leikkisä" kun muut menee vakaasti pyörähtelemättä.
 



En tiedä missä merkissä ongelma on ratkaistu kun en ole istunut kovin monen sähkärin kyydissä, mutta tuo ilmiö on kyllä todellinen ja vaarallinen.

Pari viikonloppua sitten olin kyytiläisenä takaveto model3:ssa ja oli vähän liukkaampaa(joidenkin mielestä varmaan normaali talvikeli) ja jos on pirkanmaan ja satakunnan väliä reissannut niin kiskokabinetin paikka voi olla tuttu. Siinä on alamäessä nopeusvalvontakamera ja kun tuossa paikassa nostettiin kaasua auton omistajan toimesta niin meni ehkä millisekunti niin oltiin poikittain.

Aivan käsittämätön ominaisuus näin herran vuonna 2025. Ymmärrän jos abs-jarruton lada on poikittain liukkaalla, mutta kuten olen aiemminkin todennut niin takapyörien jarruttaminen on lähtökohtaisesti todella typerä idea, oli pitoa tai ei. Ja tässä ei auta näköjään edes se, että mainoslauseiden mukaan moottoria ja regenerointia säädetään niin ja näin monta kertaa sekunnissa.

Alkoi vahvistua käsitys siitä, että oma tulevan sähköauton hankinta aikanaan tapahtuu talvisen koeajon jälkeen.
En tiedä onko tätä missään ratkaistu, muuta kuin jos regenin voi kytkeä kokonaan pois. Ei se muuten liene mahdollista täysin estää, vaan ainoastaan reagoida sitten kun pito on jo menetetty. Tai ehkä regen voisi alkaa tasaisemmin nousevasti, eikä heti täysillä, jolloin pitoa voisi paremmin tarkkailla.

TM:n mielestä myöskin etuvetoinen oli vielä paljon huonompi tässä.

Itsellä Model 3ssa voi kytkeä 3. osapuolen työkalulla nelivedon pysyvästi päälle alhaisilla nopeuksilla, jolloin ajotuntuma ja regen on todella paljon vakaampi. Varmaan se silti tietyissä tapauksissa voisi vaaratilanteita aiheuttaa, joten turvallisinta lienee pahassa kelissä kytkeä regen pois tai minimaaliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin omassa pikkubemarissa kaasun nosto ei aiheuta mitään toimenpiteitä talvellakaan. Regen on hyvin voimakasta (OPD jota ei saa pois päältä) ja silti ei mitään ongelmaa. Toki tässäkin oli vanhemmissa vuosimalleissa ongelma, että kaasun nosto talvisessa liikenneympyrässä pisti auton poikittain, mutta tämä on ratkaistu softalla myöhemmin eikä ole enää ongelma.
 
Model Y regen oli viime talvena terävä ja aiheutti välillä lieviä jännitystilanteita. Tänä talvena ei ole aiheuttanuf. Kytkeytyminen on muokattu pehmeämmäksi.
 
Nyt on pakko laittaa tänne ihan isot suositukset Autolle.com:n toiminnasta & jälkimarkkinoinnista 💪

Tuli hommattua M3 AWD Long Range kotiintoimituksella.

Sovittiin ennen kauppoja, että käyttävät teknisessä tarkastuksessa. Ilmeni, että välystä oli jossakin tukivarressa/puslassa -> hoitivat osan vaihdon ennen toimitusta. Sovittiin myös, että kun käytän autoa 10 pv sisällä kaupoista katsastuksessa ja jos jotakin ilmenee, niin hoitavat heidän piikkiin 👍

Kun auto tuli ja kävin koeajolla ym. niin kaikki vaikutti oikein hyvältä 🤩. Sitä en huomannut, että siinä oli takakaiuttimet pimeänä (selvisi myöhemmin tarkastuksessa, että muutama muukin kaiutin ei toiminut normaalisti).

Ihmettelin hieman diskanttipitoista ääntä ja rekkuloin tästä heti parin päivän sisällä myyjälle, kun huomasin asian. Sain heiltä luvan käyttää sitä paikallisessa autohifiliikkeessä. Ainakin vahvistin oli hajalla ja tilasivat mukisematta uuden takuuseen 👍

Käytin sitten vielä katsurilla, niin kaikki oli kunnossa, paitsi pohjapahvista edestä puuttui toiselta puolelta iso pala. Ilmoitin siitäkin ja kysyivät, että onko tiedossa paikallista korjaamoa, joka vois tehä. Kerroin & sanoivat, että hoitavat homman kuntoon.

Tosi vaivatonta kaupankäyntiä ja eka autoliike, mikä näin mukisematta hoitaa jälkimarkkinoinnin 🤩💪

Mielestäni sain neuvoteltua ennen kauppoja vielä hyvän alennuksenkin, joten ei voi sanoa, että "joo hoitavat tietenkin, jos ostaa listahinnalla."

Olen huomannut, että jos sulla on linkata myyjälle joku toinen samoilla spekseillä oleva edullisempi auto, mistä olet saanut jo tarjouksen, niin helpommin pudottavat hintaa lisää. Toinen vaihtoehto hinnan alennukselle on jonkin puutteen huomioiminen hinnassa, esim. kuluneet renkaat tai lommo yms. Riippuu aina varmaan autosta ja myyjästä paljonko voivat pudottaa.

Iso suositus kyllä Autolle.com 👍 Kaikin puolin miellyttävä ostokokemus! Käytän jatkossakin 😎

P.S: Kotiintoimitus senkin vuoksi hyvä, että sulla on 14 pv. palautusoikeus autolle, jos se ei miellytäkkään. Toki siitä jotakin kuluja tulee, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisin yllättynyt jos leasing-Polestar 3:ssa kesärenkaat kestävät edes 20 tkm, pääasiassa kaupunkiajossa. Ajotapaan vaikuttaa se ettei auto ole oma ja toisekseen rengaskulut sisältyvät hintaan.
Miten olet pessyt autoa ja huolehtinut maalipinnasta? :D

Juttelin yhden HP-Pösö liisaajan kanssa ja kuulemma kaksi vuotta menty pesemättä…itsehän pesin ekan vuoden käsin nyt olen sortunut harjapesuun pari kertaa.
 
Miten olet pessyt autoa ja huolehtinut maalipinnasta? :D
Leasingsopimus velvoittaa auton säännölliseen pesuun. Niinpä aion pesettää auton säännöllisesti kerran vuodessa, eli 15 000 km välein. Harmittavasti auto on väriltään todella vaalea jossa lika näkyy ja pystyperä likaantuu todella helposti. Jos olisi oma auto niin asia ärsyttäisi, mutta laina-autossa ihan sama.
 
Leasingsopimus velvoittaa auton säännölliseen pesuun. Niinpä aion pesettää auton säännöllisesti kerran vuodessa, eli 15 000 km välein. Harmittavasti auto on väriltään todella vaalea jossa lika näkyy ja pystyperä likaantuu todella helposti. Jos olisi oma auto niin asia ärsyttäisi, mutta laina-autossa ihan sama.
Eikö edes yhtään häiritse ajaa paskaisella autolla ? Ei siihen pitäsi auton omistussuhde vaikuttaa mitenkään.

Ja miksi et sitä pesettäisi ? Ei ymmärrä.
 
Mulla lukee näemmä vaan että pitää palauttaa pestynä jotta näkee mahdolliset vauriot. Kai tuota jotkut exploittaa, oma pokka ei kyllä riitä. Onhan se toiselle omistajalle mukavampi kun maalipinta on paremmassa kunnossa. Toki harjapesulkin kuluttaa…tiedä sitten kumpi on pahempi.
 
Eikö edes yhtään häiritse ajaa paskaisella autolla ? Ei siihen pitäsi auton omistussuhde vaikuttaa mitenkään.

Ja miksi et sitä pesettäisi ? Ei ymmärrä.
10€ maksaa pesu ja 8.5€ klo 17.00 jäkeen.

Eli täytyy olla joku periaatteellinen juttu, jos ei jaksa ajaa joskus pestyllä autolla?
 
Nesteeltä saa automaattipesun 12kk sopparilla 299€/349€ per vuosi. Harjaton /harjallinen toi halvempi ja kalliimpi joku ”kauden tehopesu” tjms. Itse otin ton kalliimman ja noin kerran viikkoon olen nyt pessyt. Pesee ihan ok.

En ymmärrä, jos on maksaa 1000€/kk hienosta autosta, niin miksei voi maksaa 20-25€/kk pesuista?
 
Ja niin vain meillä hullupösöäkin pestään kesällä varmaan joka toinen viikko käsin ja talvella ehkä kerran kuussa koneellisesti.

Ja sama tossa kolmannessa takaisinostosopparillisessa Corsa-e:ssä… Tosin jälkikasvu ajaa sillä niin paljon, että paskan peitossa se on jo viikon jälkeen. No nyt poika otti siihen ton Nesteen kk-maksulla myös.
 
Kyllähän se auto pitää vähintään kerran päivässä pestä kintaalla, jos puhdasta haluaa katsoa. Wetcoatti vielä päivittäin ja ai että loistaa hyvin. Sisätiloja ei kannata myöskään unohtaa, nahkapenkkien ehostus ja mattojen pesu vähintään kerran viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs elämässä on erilailla kun auto on pesty vs. ei ole pesty?

Onko tässä joku "mitä muut ajattelee" näkökulma kyseessä?

Itse pesen bensat ja sähköt noin 1-2 kertaa vuodessa. Tulos näkyy ehkä viikon - pari ajan.
 
Kyllähän se auto pitää vähintään kerran päivässä pestä kintaalla, jos puhdasta haluaa katsoa. Wetcoatti vielä päivittäin ja ai että loistaa hyvin. Sisätiloja ei kannata myöskään unohtaa, nahkapenkkien ehostus ja mattojen pesu vähintään kerran viikossa.
Saahan sitä harrastaa. Mutta ihan vakavasti, onhan se nyt kivempi ajaa autolla, joka ei ole aivan muurautunut umpeen liasta. Sama sisällä, kyllä mä ainakin kerran kuussa imuroin sisätilat autossa. Toki ok-talossa se on helppoa, 10min homma.

Nesteen kk-pesu kestää 8 min ja ainakin mä olen onnistunut jonottamatta pääsemään, niin eipä ole vaiva eikä mikään. Toi on vielä 500m ruokakaupasta, eli samalla keikalla menee. Rekkaritunnistuksella toimii, niin sen kuin ajaa sisään.

Vielä kun puhutaan kalliista autosta, niin vielä vähemmän ymmärrystä löytyy multa.
 
Mikäs elämässä on erilailla kun auto on pesty vs. ei ole pesty?

Onko tässä joku "mitä muut ajattelee" näkökulma kyseessä?

Itse pesen bensat ja sähköt noin 1-2 kertaa vuodessa. Tulos näkyy ehkä viikon - pari ajan.
No mikä on erilaista, vaikka päällä olevat vaatteet ois aivan paskaiset? Kyllä mä päällysvaatteetkin pesen, jos likaantuu.

Ja onhan tossa käytännön merkitystäkin auton kanssa. Parkkihallit on usein aika ahtaita ja paskaisen auton kanssa saa takin tai repun äkkiä paskaiseksi myös.

Pesen myös maastopyörän jokaisen kuralenkin jälkeen. Ja metsälenkin jälkeen kengät, jos ovat kuraantuneet.
 
Niin tässä tapauksessa ei taida olla kyse puhtaasta autosta vaan liisarin myöntäjän ”rankaiseminen” Mitä laittoi tollaiset ehdot läl-läl-lää…

Olen nähnyt kun liisarilla vedetään venettä vedestä kytkin sauhuten, annetaan thai-vaimolle käyttöön vaikka ei osaa edes vaihtaa (manuaali-) vaihteita, kylmänä kiihdytetään kovin, täytetään auto roskilla ym. ja kommentit tyyliin ”ei ole multa pois”. Itsellä aika korkea kynnys ostaa vanhaa liisaria vaikka suurin osa varmaan hyvin pidetty.

Ennen soppareihin kuulus pesut ja ammattilaisen sisäpesu kerran vuodessa. Kai niistä sitten on tingitty kun halutaan hintaa alas?
 
Niin tässä tapauksessa ei taida olla kyse puhtaasta autosta vaan liisarin myöntäjän ”rankaiseminen” Mitä laittoi tollaiset ehdot läl-läl-lää…

Olen nähnyt kun liisarilla vedetään venettä vedestä kytkin sauhuten, annetaan thai-vaimolle käyttöön vaikka ei osaa edes vaihtaa (manuaali-) vaihteita, kylmänä kiihdytetään kovin, täytetään auto roskilla ym. ja kommentit tyyliin ”ei ole multa pois”. Itsellä aika korkea kynnys ostaa vanhaa liisaria vaikka suurin osa varmaan hyvin pidetty.

Ennen soppareihin kuulus pesut ja ammattilaisen sisäpesu kerran vuodessa. Kai niistä sitten on tingitty kun halutaan hintaa alas?
No meitä on moneen junaan. Itse olen ostanut renkaatkin, vaikka lain mukaan ois saanut vielä ajaa. Siis tollaiseen takaisinostosopparilliseen..
 
Saahan sitä harrastaa. Mutta ihan vakavasti, onhan se nyt kivempi ajaa autolla, joka ei ole aivan muurautunut umpeen liasta. Sama sisällä, kyllä mä ainakin kerran kuussa imuroin sisätilat autossa. Toki ok-talossa se on helppoa, 10min homma.

Nesteen kk-pesu kestää 8 min ja ainakin mä olen onnistunut jonottamatta pääsemään, niin eipä ole vaiva eikä mikään. Toi on vielä 500m ruokakaupasta, eli samalla keikalla menee. Rekkaritunnistuksella toimii, niin sen kuin ajaa sisään.

Vielä kun puhutaan kalliista autosta, niin vielä vähemmän ymmärrystä löytyy multa.
Niin no sinulle riittää kerran viikossa automaattipesu mutta näillä ilmoilla se tarkoittaa, että auto on vähintään 6 päivää silloin likainen. Automaattipesuissahan auto ei edes kokonaan puhtaaksi tule. Sinun pesusyklisi on varmaan hyvä sinulle ja joku toinen taas harrastaa useimmin tai harvemmin. En lähtisi arvostelemaan muita.
 
Miksi liisaria pitäisi kohdella huonosti tai ei välittää sen kunnosta ? Siksikö kun se ei ole oma ? Kertoo kyllä paljon käyttäjästä. Se on jonkun toisen omaisuutta joka on sinulla lainassa, eikö toisen omaisuudesta tarvitse huolehtia mitenkään ?
 
Saahan sitä harrastaa. Mutta ihan vakavasti, onhan se nyt kivempi ajaa autolla, joka ei ole aivan muurautunut umpeen liasta. Sama sisällä, kyllä mä ainakin kerran kuussa imuroin sisätilat autossa. Toki ok-talossa se on helppoa, 10min homma.

Nesteen kk-pesu kestää 8 min ja ainakin mä olen onnistunut jonottamatta pääsemään, niin eipä ole vaiva eikä mikään. Toi on vielä 500m ruokakaupasta, eli samalla keikalla menee. Rekkaritunnistuksella toimii, niin sen kuin ajaa sisään.

Vielä kun puhutaan kalliista autosta, niin vielä vähemmän ymmärrystä löytyy multa.
No hyvä että sulle se on helppoa. Itse en käy missään ikinä niin, että autopesu menisi siinä ohessa helposti. En yhtä ainutta kertaa vuodessa niin, ettenkö olisi mielimmin perillä kohteessa tai kotona, kuin istumassa pesukadulla kun harjat jyystää.

Nyt voisi kyllä käydä pesemässä talven suolat pois kun kevät tuli ja ei varmaan tule enää lähdettyä laskettelemaan, mutta vaiva vituttaa jo valmiiksi…
 
Mikäs elämässä on erilailla kun auto on pesty vs. ei ole pesty?

Onko tässä joku "mitä muut ajattelee" näkökulma kyseessä?

Itse pesen bensat ja sähköt noin 1-2 kertaa vuodessa. Tulos näkyy ehkä viikon - pari ajan.
Minusta on mukavampi ajaa autolla joka on sekä ulkoa että sisältä puhdas, kuin autolla joka on aivan likainen. Käyn suunnilleen kerran viikossa autopesussa kun on tuollainen kk maksullinen soppari, tai jos on oikein likaista niin käyn useamminkin. Tuommoisella pesukadulla pesuun menee joku 5min niin ei paha ja paikka on varsin lähellä kotiani joten kokonaisuudessakaan tuohon ei kovin kauaa mene.

Voisihan sitä olla pesemättäkin, samanlailla se auto silti toimii, mutta itselle vaan tulee parempi mieli puhtaasta autosta.
 
Ei, mutta kahvat ja ikkunat kyllä jäätyvät.

Mutta en itsekään oikein ymmärrä tätä pesu keskustelua. Kukin varmaan pesee autonsa miten huvittaa

Renault 4 vaikuttaa sekin aika mielenkiintoiselta. Ainoa että nämä numerot eivät varsinaisesti helpota autojen erottamista kun numero ei välttämättä vastaa mallien suhteellista kokoa.
 
Minusta on mukavampi ajaa autolla joka on sekä ulkoa että sisältä puhdas, kuin autolla joka on aivan likainen. Käyn suunnilleen kerran viikossa autopesussa kun on tuollainen kk maksullinen soppari, tai jos on oikein likaista niin käyn useamminkin. Tuommoisella pesukadulla pesuun menee joku 5min niin ei paha ja paikka on varsin lähellä kotiani joten kokonaisuudessakaan tuohon ei kovin kauaa mene.

Voisihan sitä olla pesemättäkin, samanlailla se auto silti toimii, mutta itselle vaan tulee parempi mieli puhtaasta autosta.
Kyllä itsekkin mieluummin ajan puhtaalla autolla. Mutta se puhtaus on tosi väliaikaista ja rahaa palaa paljon suhteessa saavutettuun mielihyvään. Sama raha käytettynä melkein mihin vaan muuhun joko tuottaa enemmän mielihyvää, tai on jollain tapaa hyödyllistä.
 
Miksi liisaria pitäisi kohdella huonosti tai ei välittää sen kunnosta ? Siksikö kun se ei ole oma ? Kertoo kyllä paljon käyttäjästä. Se on jonkun toisen omaisuutta joka on sinulla lainassa, eikö toisen omaisuudesta tarvitse huolehtia mitenkään ?

Tahallaan ei mitään kannata rikkoa ja auton matkustamon käyttäminen roskakorina herättää jo kysymysmerkkejä kuljettajan mielenterveydestä, mutta leasingiin on hinnoiteltu mukaan se luonnollinen kuluma. Joten miksi ajaa leasing-bemarilla kuin mummo Yariksella? Baijerilaiseen on tehtaalla laitettu tehoa ja ajettavuutta just sen takia, että elämä voisi olla muutakin kuin kurinalaista kärsimystä japanilaisittain. Jos se sitten johtaa alkaviin alustaremontteihin jo 100 tkm jälkeen, niin se vähän niin kuin kuuluu asiaan. Tai kun sähköautoketjussa ollaan, niin akun latauksien optimointi range anxietyn kustannuksella on ihan tarpeetonta puuhaa, kun siitä hyötyy sitten se kolmas omistaja joskus vuosien kuluttua ja itselle jää vain tatti otsaan.

Pesut oman maun mukaan. Kyllähän siisti auto näyttää paremmalta kuin likainen, mutta jos itseä ei häiritse, niin en lähtisi tuomitsemaankaan. Jos on moraalinen velvoite pitää autoa erityisen hyvin, niin kai te myös teetätte omalla kustannuksella vaihteistoöljyn vaihdon seuraavaa omistajaa varten, jos se ei kuulu huolto-ohjelmaan? Ekologisempaakin se on, kun laatikko kestää eikä hajoa ennenaikojaan.

---

Sitten ketjun aiheeseen, eli mitenkäs akkutakuu ja sen voimassaolo toimii? Akkutakuuhan tulee käsittääkseni jostakin viranomaissääntelystä, minkä takia se on liki joka merkillä 8v/160tkm. Mutta jos asia on näin, niin tarvitseeko huolto-ohjelmaa noudattaa? Sinänsähän vaikkapa MEB:ien määräaikaishuollot kahden vuoden välein eivät mahdottomia maksa, mutta tarkistukset sekä jarrunesteen ja raitisilmansuodattimen vaihtohan tuskin ovat missään yhteydessä akun kuntoisuuden säilymiseen, joten sama olisi antaa katsastusmiehen tarkastaa auto ja vaihtaa itse se raitisilmansuodatin. Paitsi jos akkutakuu katkeaa tuon seurauksena...
 
Mitenkäs akkutakuu ja sen voimassaolo toimii? Akkutakuuhan tulee käsittääkseni jostakin viranomaissääntelystä, minkä takia se on liki joka merkillä 8v/160tkm. Mutta jos asia on näin, niin tarvitseeko huolto-ohjelmaa noudattaa? Sinänsähän vaikkapa MEB:ien määräaikaishuollot kahden vuoden välein eivät mahdottomia maksa, mutta tarkistukset sekä jarrunesteen ja raitisilmansuodattimen vaihtohan tuskin ovat missään yhteydessä akun kuntoisuuden säilymiseen, joten sama olisi antaa katsastusmiehen tarkastaa auto ja vaihtaa itse se raitisilmansuodatin.
Tämä kiinnostaa kanssa. Harvemminhan se akku ehtii mennä rikki vielä tuossa ajassa.

Mutta entäs jos on laiminlyöty kaikki huollot? Uskon niin, että itse täytyy maksaa uusi akku.

Teslahan on turvallinen ostaa (en tiedä miten tulevaisuudessa). Koska mitään huolto-ohjelmaa ei ole.

On vain suositeltu huolto-ohjelma.

"Tarkista, palaako kosketusnäytössä tai mittaristossa merkkivaloja tai auton hälytyksiä."

Eli rikkinäisellä autolla ajo on kiellettyä, mutta tuo on kaikille muutenkin selvää.


"Nesteiden vaihtovälit
Ainoastaan Tesla-korjaamo tai ammattimainen autokorjaamo saa tarkistaa akun jäähdytysnesteen ja jarrunesteen määrän. Yksityiskohtaiset huoltotiedot ovat huolto-oppaassa.

Akun jäähdytysneste: Akun jäähdytysnestettä ei useimmissa tapauksissa tarvitse vaihtaa ajoneuvon käyttöiän aikana.
Huomautus
Takuu ei kata akun jäähdytysnestesäiliön avaamisesta koituvia vahinkoja.
Jarruneste: Älä lisää jarrunestettä itse."


Eli siis akun jäähdytysnestettä ei tarvitse vaihtaa.


Mutta koska kaikikissa muissa merkeissä on pakolliset huoltovälit, niin niitä tullee noudattaa. Jos ei noudata, niin vastaat itse mahdollisesta akun rikkoontumisesta?


Ainakin siis Peugeot E-2008 auton 12,5tkm ja 25tkm huolloissa tarkistettiin akun jäähdytyksen toiminta. Eli vuoden ja kahden vuoden kohdalla. Peugeotissa siis samalla tarkastettiin (lämpöpumpun) ilmastoinnin toiminta.

Ilmeisesti ilmastointi ja akun jäähdytys liittyvät jollain lailla toisiinsa. Ehkä sama jäähdytysneste? Ei tullut niin tarkasti kysyttyä.

Ainakin Peugeot vaati, että huollot on tehty Peugeot merkkihuollossa. Ei saa itse tehdä. Ja siis huolto-ohjelmaa täytyy noudattaa (kaikki tarkastukset täytyy tehdä).
 
Sitten ketjun aiheeseen, eli mitenkäs akkutakuu ja sen voimassaolo toimii? Akkutakuuhan tulee käsittääkseni jostakin viranomaissääntelystä, minkä takia se on liki joka merkillä 8v/160tkm. Mutta jos asia on näin, niin tarvitseeko huolto-ohjelmaa noudattaa? Sinänsähän vaikkapa MEB:ien määräaikaishuollot kahden vuoden välein eivät mahdottomia maksa, mutta tarkistukset sekä jarrunesteen ja raitisilmansuodattimen vaihtohan tuskin ovat missään yhteydessä akun kuntoisuuden säilymiseen, joten sama olisi antaa katsastusmiehen tarkastaa auto ja vaihtaa itse se raitisilmansuodatin. Paitsi jos akkutakuu katkeaa tuon seurauksena...
Periaatteessa kai on mahdollinen skenaario että jos huolto-ohjelmaa ei noudateta ja akussa olevia vikoja ei havaita ajallaan, niin se voisi pitemmässä juoksussa vaikuttaa koko akun kestävyyteen. Ainakin tuohon skenaarioon vedoten voivat vaatia huolto-ohjelman noudattamista. Omassa määräaikaishuollossa 2 v kohdalla huomattiin että yhdessä akkumodulissa oli vikaa ja se vaihdettiin. Eli kai noissa jotain tarkastuksia myös akun kunnolle tehdään, ja omassa tapauksessa se oli ihan hyödyllistäkin. Niin ja eka katsastushan tulee vasta 4 v kohdalla, joka on omaan makuun jo kohtalaisen pitkä aika autolle ilman mitään tarkistuksia.
 
Millaiset kokemukset EV6:sta?
Kävin koeajelemassa ja ei ollut mitenkään ihan toivottoman tuntuinen peli. Varastoautoihin saisi aika rapean +6k vaihtohyvityksen, joka kyllä yhdessä 7v takuun kanssa hiukan polttelisi kun Teslan kanssa pitäisi alkaa tekemään näillä näppäimillä vaihtoon vai pitkään pitoon tyyppisiä päätöksiä. Käyttöliittymät yms. vaikuttivat aika hirveitä, mutta niihin kyllä varmasti tottuu. Ajettavuudeltaan oli aika ok. Ainoat asiat, jotka ärsyttivät olivat hypervarovainen kaistavahti ja sisälle kuuluvat sähkömoottorin äänet, joita myyjä väitti ajon jälkeen joksikin säädettäväksi efektiksi..
Tilat aika pienet. Ajoltaan ok. Penkki hyvä. Lataa myös mitä ilmeisimmin hyvin. Rangessa vähän toivomisen varaa, mutta jos tuolla kesällä menisi lähelle Teslaa ja 500km niin voisin ehkä elää asian kanssa.
 
Kävin koeajelemassa ja ei ollut mitenkään ihan toivottoman tuntuinen peli. Varastoautoihin saisi aika rapean +6k vaihtohyvityksen, joka kyllä yhdessä 7v takuun kanssa hiukan polttelisi kun Teslan kanssa pitäisi alkaa tekemään näillä näppäimillä vaihtoon vai pitkään pitoon tyyppisiä päätöksiä.
No miksi ei uusi Tesla ?
 
Sisälle kuuluvat sähkömoottorin äänet, joita myyjä väitti ajon jälkeen joksikin säädettäväksi efektiksi.
Ei pysty säätämään sitä hitaassa nopeudessa kuuluvaa ääntä. Taitaa olla kaikissa pakollinen?

Ääni loppuu/"sammuu" noin 35km/h nopeudessa.

Kia EV6 olen kyllä koeajanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että miten äänekkäät ne sähkömoottorit on. Se ei siis ole mikään efekti, vaan kuuluu niistä sähkömoottoreista.
 
Ei pysty säätämään sitä hitaassa nopeudessa kuuluvaa ääntä. Taitaa olla kaikissa pakollinen?

Ääni loppuu/"sammuu" noin 35km/h nopeudessa.

Kia EV6 olen kyllä koeajanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että miten äänekkäät ne sähkömoottorit on. Se ei siis ole mikään efekti, vaan kuuluu niistä sähkömoottoreista.
Nää kuului ihan moottoritiellä. Myyjä sanoi säätäneensä jotkut äänet täysille, mutta en oikein saanut kiinni mistä äänestä se puhui. Ei tuo sinänsä mikään kauhean paha ääni ollut ja yleisäänimaailma ei ainakaan 120 nopeudessakaan ollut mikään paha.
 
No miksi ei uusi Tesla ?
No siihen on oikeastaan kolme syytä. Ensimmäinen ja suurempi on se raha, jonka saisin vanhasta tekemättä ns. mitään auton myymisen eteen. Teslan hyvitys oli varmasti lähes 10k pienempi. Lisäksi en edelleenkään luota sähkäreihin ja tuo 7v takuu on kova.

Sitten on Donald Trump, joka veljeilee ryssien kanssa ja joka viimeisen viikon aikana on tehnyt myös Yhdysvalloista yhtä vastenmielisen paskavaltion kun heidän fanituksensa kohde. Ihan ilman sitäkin faktaa, että Muskilla on suu Trumpin nysäkullin ympärillä, näen tässä maailmantilanteessa kyseenalaisena ostaa mitään ei pakollista, josta valuu raha jenkkeihin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 883
Viestejä
4 651 225
Jäsenet
76 314
Uusin jäsen
LassiH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom