Eihän tuollainen reilu 20% nettotuloista autoiluun erityisen poikkeuksellista ole, varsinkin jos ei asu jossain nukkumalähiössä.Näin ollen reilusti yli 20% nettotuloista menisi peltilehmän ylläpitoon![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän tuollainen reilu 20% nettotuloista autoiluun erityisen poikkeuksellista ole, varsinkin jos ei asu jossain nukkumalähiössä.Näin ollen reilusti yli 20% nettotuloista menisi peltilehmän ylläpitoon![]()
No täällä on yösiirto+vero 3.9snt/kWh. Tohon päälle sitten sähkö, joka on viimeisen vuoden keskiarvona joku 2snt…Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista.
Eiköhän se johonkin 10snt paikkeille sullakin asettuisi tuolla 6snt siirto+vero pohjalla. Ei sitä sähköautoa kannata silloin klo 17 lataukseen laittaa kun töistä tullaan, vaan käyttää ne yön halvat tunnit.Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista (ja tuohon päälle tietty vielä pörssistä ostaessa välittäjän marginaali).
Aurinkopaneeleilla tai itse tuottamalla voi tietty päästä halvemmalla, mutta ostaen ei.
Juu 4,5-5,7 senttiä se omakin siirto veroineen on, tuohon energia ja pikalataukset päälle niin 10 snt tuntumaan asettuu omat keskihinta autolle. Toki tuossa on mukana kaikki kotitaloussähkö eli oikeasti lataus on paljon, paljon halvempaa kun suurin osa tulee sillä 0-hinnalla mutta vaikea mun on sitä sitten enää erotella tuosta.Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista (ja tuohon päälle tietty vielä pörssistä ostaessa välittäjän marginaali).
Aurinkopaneeleilla tai itse tuottamalla voi tietty päästä halvemmalla, mutta ostaen ei.
Tuossa ilmeisesti jäänösarvo nolla.Kyllä sähkö kannattaa, mitään muuta kannata miettiäkään >20k€ jos laittaa polttikseen, jos ajaa ees lähellekään 30tkm, saati 40tkm vuoteen ja omaa kotilatauksen. Lisäksi siihen sähköautoon saa helposti 300 hv joka on polttiksissa ihan mahdotonta 6l/100km kulutuksella.
Tämä autokalkulaattorin laskelma: 20k€ bensa 6l/100km vr. 40k€ sähköauto. Sähköauto tullut halvemmaksi 6-7 vuoden päästä. Erona, että oot ajanut noi 6-7 vuotta huomattavasti uudemmalla autolla. Jos laittaa pörssisähkön yöhinnat + siirrto kalkulaattoriin, niin puhutaan 5-6 vuodesta.
![]()
En tiedä miten voi vaihtaa autoa niin tiuhaan, ettei sähköautoilu olisi ympäristöystävällisempää?Hyvin harvalle sähköautoilu (keskiverto autoilija ) on oikeasti kannattavaa. Saavutettavat säästöt ovat aina laskutavasta kiinni ja todellisuus on aina hieman ihmeellisempää.
Itsekin teorialaskelmissa sain ekselin kääntämään kulut ennen autonhankintaa positiiviseiksi, mutta todellisuus oli erinlainen. Vakuutukset ovat kallimmat, sähkönkulutus suurempaa kuin paperilla on. Onneksi tiesin tämän, että laskelmat vs todellisuus eivät kohtaa ( kiitos tämänkin foorumin ), joten mitään pettymystä ei tullut.
Kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä että, sähköautoilu on ylihehkutettu autoilun muoto. Se ei ole suurimmalle osalle edullista, eikä loppujen lopuksi yhtään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan autoilumuoto. Eikä edes ympäristöystävällisempää "tiuhaan" autoa vaihtavalle.
Mitä tarkoittaa kannattavaa?Hyvin harvalle sähköautoilu (keskiverto autoilija ) on oikeasti kannattavaa. Saavutettavat säästöt ovat aina laskutavasta kiinni ja todellisuus on aina hieman ihmeellisempää.
Itsekin teorialaskelmissa sain ekselin kääntämään kulut ennen autonhankintaa positiiviseiksi, mutta todellisuus oli erinlainen. Vakuutukset ovat kallimmat, sähkönkulutus suurempaa kuin paperilla on. Onneksi tiesin tämän, että laskelmat vs todellisuus eivät kohtaa ( kiitos tämänkin foorumin ), joten mitään pettymystä ei tullut.
Kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä että, sähköautoilu on ylihehkutettu autoilun muoto. Se ei ole suurimmalle osalle edullista, eikä loppujen lopuksi yhtään sen ihmeellisempää kuin mikään muukaan autoilumuoto. Eikä edes ympäristöystävällisempää "tiuhaan" autoa vaihtavalle.
Matematiikka yksinkertaista, polttoaine -300e/kk, vero -400e/kk, vakuutus saman. Tämä muutaman tonnin pommista täyssähköön vaihdettu 1.5v sitten. Eli n. samalla kululla ajaa 2v vs. 12v vanhaa autoa. Lisäksi kakkosauton kilsat puolittui, koska sähköllä on niin paljon halvempaa ajaa eli todellinen säästö polttoaineessa n. 400e. Arvonalenemat lasketaan auton vaihtuessa. Mitään muuta haittaa ei ole, kuin se että autoa ei kerkeä lyhentää samaa summaa mitä arvo tippuu (vielä). 40k--> 30k pudotus tuli yllättävän nopeaa vaikka olinkin laskenut sen n. 5-6ke vuosi tasolla.Hyvin harvalle sähköautoilu (keskiverto autoilija ) on oikeasti kannattavaa. Saavutettavat säästöt ovat aina laskutavasta kiinni ja todellisuus on aina hieman ihmeellisempää.
Niin , arvonalenema tonnin pomissa ja 2v autossa on hieman eri. Kuten sanoin , laskemalla kulut saa mieleisekseen.Arvonalenemat lasketaan auton vaihtuessa.
Kyllä, mutta sähköauto on ensikertaa mahdollistanut monelle ajaa uudemmalla autolla. Jos kulut +-0 per kk ja pidät autoa +5v onko arvonalenemalla mitään väliä? Toki voi vaikeuttaa matkalla mm. Asuntolainan saantia/määrää. Edit. Itse pidin järjen köyhyytenä pumpata muutaman tonnin romuun 5000e /vuosi + huollot siksi että se edes liikkuu.Niin , arvonalenema tonnin pomissa ja 2v autossa on hieman eri. Kuten sanoin , laskemalla kulut saa mieleisekseen.
Mutta kulusta viis, jos menopeli miellyttää ja sopii budjettiin ! Uusi auto on kiva, oli sen käyttövoima tai vuosimali mikä tahansa.
Tonnin bensa/disel pommin kanssa kisas uusissa autoissa tiukat sähkis tarjoukset, sellaiset mitä oli ennen hintakuplaa. Kuuluisin ehkä se hullujen päivien pösö, 15 000km tai enemmän vuodessa ajavat voineet päästä alle 30 sentin km kustannuksiin. vuoden määräaikaisilla jatko soppareilla tähänasti, ja uutta lisävuotta tarjollaNiin , arvonalenema tonnin pomissa ja 2v autossa on hieman eri. Kuten sanoin , laskemalla kulut saa mieleisekseen.
Mutta kulusta viis, jos menopeli miellyttää ja sopii budjettiin ! Uusi auto on kiva, oli sen käyttövoima tai vuosimali mikä tahansa.
Ei välttämättä, mutta se on "kannattavuuslaskelmien " vääristelyä. Eli itsensä huijaamista.Kyllä, mutta sähköauto on ensikertaa mahdollistanut monelle ajaa uudemmalla autolla. Jos kulut +-0 per kk ja pidät autoa +5v onko arvonalenemalla mitään väliä?
Tarkoitan, että kun on maksettu auto kokonaan sillä arvonalenamalla ei ole mitään väliä kun sama raha olisi mennyt siihen tonnin pommiin euroja.Ei välttämättä, mutta se on "kannattavuuslaskelmien " vääristelyä. Eli itsensä huijaamista.
Mutta kuten sanoin, ei autohankintoja voi taloudellisudella perustella. Edut ja "kannattavuus" tulee muualta.
Kaikki vaan autokaupoille ja uudemppaa menopelia alle. Aivan sama mitkä perutelut on![]()
Toki halvin useimmiten olisi ajaa jollain 1000€ bensa autolla ja korjata sitä itse. Mutta silti aika moni ennenkin on ostanut uuden kalliin auton. Riippuu nyt tietysti, mutta kyllä minulla ainakin sähköauto on huomattavasti halvempi kuin bensa auto, varsinkin jos siis olisin ostanut myös sen bensa auton uutena ja se olisi samanhintainen ollut kuin sähköauto.Ei välttämättä, mutta se on "kannattavuuslaskelmien " vääristelyä. Eli itsensä huijaamista.
Mutta kuten sanoin, ei autohankintoja voi taloudellisudella perustella. Edut ja "kannattavuus" tulee muualta.
Kaikki vaan autokaupoille ja uudemppaa menopelia alle. Aivan sama mitkä perutelut on![]()
Mitä tuossa 10v paikkeilla tapahtuu? Akun uusinta?Kyllä sähkö kannattaa, mitään muuta kannata miettiäkään >20k€ jos laittaa polttikseen, jos ajaa ees lähellekään 30tkm, saati 40tkm vuoteen ja omaa kotilatauksen. Lisäksi siihen sähköautoon saa helposti 300 hv joka on polttiksissa ihan mahdotonta 6l/100km kulutuksella.
Tämä autokalkulaattorin laskelma: 20k€ bensa 6l/100km vr. 40k€ sähköauto. Sähköauto tullut halvemmaksi 6-7 vuoden päästä. Erona, että oot ajanut noi 6-7 vuotta huomattavasti uudemmalla autolla. Jos laittaa pörssisähkön yöhinnat + siirrto kalkulaattoriin, niin puhutaan 5-6 vuodesta.
![]()
Tarkoitan, että kun on maksettu auto kokonaan sillä arvonalenamalla ei ole mitään väliä kun sama raha olisi mennyt siihen tonnin pommiin euroja.
Palvelussa saa hinnoitella akunvaihdon ja sen kustannuksen. Tuossa ilmeisesti jossain 300 000- 400 000km välille laitettu, ja verokille ei mitään isompaa kertoa kustannusta.Mitä tuossa 10v paikkeilla tapahtuu? Akun uusinta?
Eikö noilla isoilla kilsoilla kannattaisi ostaa joku vähän käytetty josta on suuri osa arvonalenemasta on jo mennyt ekan omistajan piikkiin? Tietty pari vuotta sitten koronan aikana ei käytettyjäkään sähkiksiä ollut järkihintaan tarjolla.Arvonalenemaa en laske/tai sama kai laskea, mutta ajan autolla 400 000km jonka jälkeen auton arvonalenema on käytännössä siis auton hinta joka tapauksessa, eli sama käyttövoimasta riippumatta jos siis puhutaan samanhintaisista autoista.
400 000km ilmeisesti vuodessakin ajetaan paljon, jos kuustonnia polttoaineissa säästöä.Eikö noilla isoilla kilsoilla kannattaisi ostaa joku vähän käytetty josta on suuri osa arvonalenemasta on jo mennyt ekan omistajan piikkiin? Tietty pari vuotta sitten koronan aikana ei käytettyjäkään sähkiksiä ollut järkihintaan tarjolla.
Ne ekat 20 000km ovat kuitenkin selvästi kalleimmat auton olemassaolosta.
Kyllä varmaankin, mutta 2v sitten käytettyjen sähköautojen hinta oli lähes sama tai kalliimpi kuin uuden, joten ostin uuden. Tilanne on nyt varmasti eri. Seuraavan auton oletettavasti ostankin käytettynä vähän ajettuna , riippuen mikä on sen hetken markkinatilanne.Eikö noilla isoilla kilsoilla kannattaisi ostaa joku vähän käytetty josta on suuri osa arvonalenemasta on jo mennyt ekan omistajan piikkiin? Tietty pari vuotta sitten koronan aikana ei käytettyjäkään sähkiksiä ollut järkihintaan tarjolla.
Toisaalta jos tarkoitus on vetää yhdellä autolla 10+ vuotta tms, niin uuden auton ostamalla saa valittua sellaisen kun haluaa, eikä se arvon alenema vuodessa enää niin pahalta tunnu.Eikö noilla isoilla kilsoilla kannattaisi ostaa joku vähän käytetty josta on suuri osa arvonalenemasta on jo mennyt ekan omistajan piikkiin? Tietty pari vuotta sitten koronan aikana ei käytettyjäkään sähkiksiä ollut järkihintaan tarjolla.
50 000€ 4% tasaerä, 1 erä vuodessa 6164.55 €Toisaalta jos tarkoitus on vetää yhdellä autolla 10+ vuotta tms, niin uuden auton ostamalla saa valittua sellaisen kun haluaa, eikä se arvon alenema vuodessa enää niin pahalta tunnu.
Minä tässä kattelen just tuollaisia. Ajatuksena nut vähän aikaa vielä odotella että alkaa noita 8.5 käyttiksellä olevia tulevan tarjolle, mahd vielä takuuta jäljellä niin siihen yritän tingata pari vuotta sitä bemun lisäturvaa päälle tai sit niitä BPS vaihdokkeja joissa 2v/40000km takuuMitäs mieltä arvon raati pari vuotta käytetyistä BMW iX -malleista? ainakin tuota pieniakkuista edrive40 -mallia sais jo viidelläkympillä. Ajattelin ottaa seuraavan vaihtoleasinkinä niin ei oikein se mahdollinen arvonalemena haittaa.
Hommasin just loppuvuonna 2024 uuden tollaisen iX40 ja samalla tuli lueskeltua kaikki mahdollinen iX:stä.Mitäs mieltä arvon raati pari vuotta käytetyistä BMW iX -malleista? ainakin tuota pieniakkuista edrive40 -mallia sais jo viidelläkympillä. Ajattelin ottaa seuraavan vaihtoleasinkinä niin ei oikein se mahdollinen arvonalemena haittaa.
Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?Tonnin pommeilla ajeltiin 18-22v opiskelijana ja siitä sitten skaalaten ylöspäin ja voi veljet että takuunalaisilla autoilla on kiva ajaa.
Ei moninaan jaksa (/osaa) autoa harrastaa, vaan se on vain kulkuneuvo. Ei museoauto ole yleensä realistinen vaihtoehto ihmiselle joka joutuu kaiken teettämään ulkopuolisella.Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Esim: Toyota Carina II vm. 1989 on mennyt katsastuksesta läpi jo 34 vuoden ajan | Minun autoni | Tuulilasi
No ei tuokaan henkilö itse ole autoaan huoltanut huoltokirjan leimoista päätellen. Autohan oli uutena kuitenkin hankittu.Ei moninaan jaksa (/osaa) autoa harrastaa, vaan se on vain kulkuneuvo. Ei museoauto ole yleensä realistinen vaihtoehto ihmiselle joka joutuu kaiken teettämään ulkopuolisella.
Nykyisissä uusissa autossa on keskimäärin tekniikkaa enemmän, eli vikamahdollisuuksia on enemmän. Jos autoa on säännöllisesti huollettu, niin hapertuneet letkut pitäisi jäädä kiinni. Usein huoltoliikkeet mainostavat kunto-tarkastuksia nimenomaan heille, jotka haluavat vain ajaa.Kyllähän uudempi auto on keskimäärin luotettavampi.
Kyllähän uudempi auto on keskimäärin luotettavampi. 34v vanhassa autosa voi hajota asioita jota ei ole osannut ajatellakkaan vaikka kuinka historian tuntisi. Vaikka joku jäähdyttimen kumiletku, kuinka moni vaihtaa tuommoista esim. koskaan, mutta se saattaa hapertua vuosikymmenten saatossa ja yhtäkkiä hajota kokonaan. Takuunalaisen auton ei oikeastaan tarvitse edes olla niin luotettava kun korjauksen ajaksi saa lainaan toisen auton.Jos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Esim: Toyota Carina II vm. 1989 on mennyt katsastuksesta läpi jo 34 vuoden ajan | Minun autoni | Tuulilasi
Tyyppi osti auton uutena ja on ajanut sillä 34 vuotta maltillisilla kilometreillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan.
34v ajamista tekee minun ajoillani yli miljoona kilometriä. Ja se tekee polttoainesäästöissä 200k€. Joten mieluummin ajan muutaman sähköauton loppuun kuin kitkuttelen yhdellä polttiksella eläkkeelle astiJos tarkoitat kommentilla luotettavuutta, niin miksi takuun alainen auto olisi luotettavampi, kuin vanha, jonka historian tuntee?
Tyyppi osti auton uutena ja on ajanut sillä 34 vuotta maltillisilla kilometreillä. Mitä sitä hyvää vaihtamaan.
Eli et tarkoittanut luotettavuutta, vaan polttoaine-/energiakustannuksia. Kommentista sai väärän käsityksen siis.34v ajamista tekee minun ajoillani yli miljoona kilometriä. Ja se tekee polttoainesäästöissä 200k€. Joten mieluummin ajan muutaman sähköauton loppuun kuin kitkuttelen yhdellä polttiksella eläkkeelle asti
Kyllä se carinankin luotettavuus alkaa miljoonassa olemaan koetuksella.Eli et tarkoittanut luotettavuutta, vaan polttoaine-/energiakustannuksia. Kommentista sai väärän käsityksen siis.
Kiitos vastauksesta. Hyvää tietää tuosta versiosta.Hommasin just loppuvuonna 2024 uuden tollaisen iX40 ja samalla tuli lueskeltua kaikki mahdollinen iX:stä.
Ilmeisen vähävikaisia olleet ja kaikinpuolin mahtava auto. Tietty akkukapaa saisi olla vähän enemmän, mutta kotilataus kun on, niin pärjää hienosti. Mulla vielä ilmajousituksella, niin on hienoa kyytiä.
Ääni kanssa 3/2023 uudemmalle. Tosta eteenpäin on Idrive 8.5, joka on kyllä joka suhteessa vanhaa parempi.
Keskiarvot on keskiarvoja.Eli et tarkoittanut luotettavuutta, vaan polttoaine-/energiakustannuksia. Kommentista sai väärän käsityksen siis.
30 000 vuosittainen ajo kuulostaa keskimääräistä korkeammalta, jos arvio vuodelta 2018 oli alle 14 000 km (bensa 11 ja diesel 20)
Mielenkiintoinen laskelma34v ajamista tekee minun ajoillani yli miljoona kilometriä. Ja se tekee polttoainesäästöissä 200k€. Joten mieluummin ajan muutaman sähköauton loppuun kuin kitkuttelen yhdellä polttiksella eläkkeelle asti
Vaarallinen tilanne kun olen ihastunut tollaiseen vähän vanhempaan sähköautoon kuin Volkswagen E-golf (2020 vm, ajettu 40,000~, akkutakuuta vielä 3v~, tuontiauto saksasta, about kaikki varusteet).
Vaikka autossa on pieni 35,8 kwh akku niin se riittää enemmän kuin hyvin sille tarkoitettuihin ajoihin pahimmillakin pakkasilla. Bensiini Skoda vie ne pidemmät reissut hienosti.
Osaisiko joku kertoa minulle että miksi ei kannattaisi hassata 20k tuohon jo ikääntyvään sähkäriin? Omaan silmään auto näyttää täydelliseltä ratsulta kauppa / harrastus ajoihin.
VW:n ID2 olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.
Olen tainnut tälläkin forumilla puhua, kun noin vuosi taaksepäin koeajoin i4 m50 autoa, missä ensimmäisenä siihen konjakkinahkapenkille istuttua tuli penkki säätää mekaanisista vivuista itselleen sopivaan asentoon. Silloin en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa.Ei päde enää kovinkaan hyvin tämä.
Nykyään on näitä charged/fully charged/supercharged -paketteja aika paljon. Nämä aika hyvin hinnoiteltu ja sisältävät kattavasti varusteita.
Jostain syystä vaan esim. i5 ei noita paketteja ole ollut.
Kuitenkin vaikka i4, iX1, iX2 ja iX saa noita paketteja.
Saahan tota i4:sta ilman mitään pakettiakin. Vaan noi paketit on kyllä hyvin hinnoiteltu, että pitää ihmetellä, kuka tilaa ilman mitään pakettia.Olen tainnut tälläkin forumilla puhua, kun noin vuosi taaksepäin koeajoin i4 m50 autoa, missä ensimmäisenä siihen konjakkinahkapenkille istuttua tuli penkki säätää mekaanisista vivuista itselleen sopivaan asentoon. Silloin en tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa.
Aika kallis tuollaisesta kyllä. Jos minä olisin ostamassa 20k€ sähköautoa niin ostaisin vanhan Tesla Model S:n. Toki saattaa olla että tuossa menisi huonolla tuurilla paljon rahaa korjauksiin, mutta tekisin ne itse.Vaarallinen tilanne kun olen ihastunut tollaiseen vähän vanhempaan sähköautoon kuin Volkswagen E-golf (2020 vm, ajettu 40,000~, akkutakuuta vielä 3v~, tuontiauto saksasta, about kaikki varusteet).
Vaikka autossa on pieni 35,8 kwh akku niin se riittää enemmän kuin hyvin sille tarkoitettuihin ajoihin pahimmillakin pakkasilla. Bensiini Skoda vie ne pidemmät reissut hienosti.
Osaisiko joku kertoa minulle että miksi ei kannattaisi hassata 20k tuohon jo ikääntyvään sähkäriin? Omaan silmään auto näyttää täydelliseltä ratsulta kauppa / harrastus ajoihin.
VW:n ID2 olisi varmaan fiksumpi ratkaisu mutta omaan silmään aika karsean näköinen.
Kiitos suosituksesta!Käy nyt kokeilemassa e-up/mii, sama akku siinäkin. Toki autona ei tietystikään golfin veroinen, mutta sopivan simppeli ja kaikki tarpeelliset varusteet kuitenkin löytyy. Noitahan saa nyt 10000e pintaan. Jää sitten vähän budjettia kun miettii seuraavaa päivitystä![]()
Alle 20t€ luokassa saa myös 2022 e-208 taikka e-2008 esimerkiksi. Ja vähän ajettuja. Tai Corsa-e:tä.Kiitos suosituksesta!
Nuo on kyllä niin kotteron näköisiä että en kyllä tiedä. En väitä että E-golffikaan mikään katu-uskottava statussymbooli on mutta siinä on sentään vähän auton näköä.
Toki onhan se tyhmää maksaa kauppakassista 20k jos vastaavan saa 10k:lla..![]()
Minun tuurilla saisin liikkeestä ajaa suoraa tuon romuttamolle. Ei voi ottaa sitä riskiä. Varsinkaan kun ei osaa autoja korjailla pätkääkään.Aika kallis tuollaisesta kyllä. Jos minä olisin ostamassa 20k€ sähköautoa niin ostaisin vanhan Tesla Model S:n. Toki saattaa olla että tuossa menisi huonolla tuurilla paljon rahaa korjauksiin, mutta tekisin ne itse.
Kiitos ehdotuksista! Pitääpä perehtyä nuihin malleihin!Alle 20t€ luokassa saa myös 2022 e-208 taikka e-2008 esimerkiksi. Ja vähän ajettuja. Tai Corsa-e:tä.