Yleistä keskustelua sähköautoista

Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?

Nostamalla sen mökille mennessä vesitonkan kuljettajan penkille ja köyttämällä turvavyön kiinni kun isi käy kaupassa? :kahvi:
Näin:

Nouset autosta, auto "sammuu". Auton ulkopuolella seisoen laitat virrat uudestaan virtanapista päälle. Ajovalot voit laittaa sivupaneelista pois päältä, jos haluat. Käyt kaupassa. Auto ilmastointeineen pysyy päällä.

En ole testannut kuinka kauan, mutta ihan riittävän kauan.

Yksi avain pitänee toki jättää autoon. Joten jos haluat myös ovet lukkoon, niin pitää kantaa toista avainta mukana ja lukita sillä ulkoapäin (onnistuu) tai lukita auto apin kautta (onnistuu). Edit: Ulkomuistista laitoin vähän väärin. Tai siis lukitseminen sinänsä onnistuu mutta se sammuttaa virrat, eli lukot pitää jättää auki. Kävin äsken tarkistamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Näin:

Nouset autosta, auto "sammuu". Auton ulkopuolella seisoen laitat virrat uudestaan virtanapista päälle. Ajovalot voit laittaa sivupaneelista pois päältä, jos haluat. Käyt kaupassa. Auto ilmastointeineen pysyy päällä.

En ole testannut kuinka kauan, mutta ihan riittävän kauan.

Yksi avain pitänee toki jättää autoon. Joten jos haluat myös ovet lukkoon, niin pitää kantaa toista avainta mukana ja lukita sillä ulkoapäin (onnistuu) tai lukita auto apin kautta (onnistuu).
Teslassa kun olet ajanut auton parkkiin ja laittanut P vaihteen pesään, näytöltä vaatii 2 klikkausta että saat pidä/camp/dog modet päälle.
 
Se mikä on näissä muissa tullut vastaan, että voi määritellä asetuksiin toimintoja liittyen lataukseen jne.
Esim. jos tulet kotiin voi määritellä, että nyt ladataan heti 50% ja illalla/yöllä loput, että aamulla on 80%. Lisäksi voi sanoa, että nyt huomenna lataatkin 100% jne. Ei tarvitse kuin yhden painalluksen näytöltä.
Jos ei valitse mitään noudattaa aikaisempaa aikataulua/perus aikataulua.
 
Se mikä on näissä muissa tullut vastaan, että voi määritellä asetuksiin toimintoja liittyen lataukseen jne.
Esim. jos tulet kotiin voi määritellä, että nyt ladataan heti 50% ja illalla/yöllä loput, että aamulla on 80%. Lisäksi voi sanoa, että nyt huomenna lataatkin 100% jne. Ei tarvitse kuin yhden painalluksen näytöltä.
Jos ei valitse mitään noudattaa aikaisempaa aikataulua/perus aikataulua.
En näitä muita ole käyttänyt, mutta onko siis näytöllä koko ajan napit erilaisille latauksille? Eli omat napit lataa huomenna 100%, lataa tänään 50% & huomenna loput ja toki muut mahdolliset kombinaatiot mitä voisi haluta?
 
En näitä muita ole käyttänyt, mutta onko siis näytöllä koko ajan napit erilaisille latauksille? Eli omat napit lataa huomenna 100%, lataa tänään 50% & huomenna loput ja toki muut mahdolliset kombinaatiot mitä voisi haluta?
Vasta kun parkkeerat, niin tarjoaa optiot. VAGissa näyttäisi olevan nimellä poistumisvalikko.

Sivulla 37 on kuva. https://www.cupraofficial.fi/datamanual-manual/manuals/cupra/fi-fi/CUPRA_TAVASCAN_08_24_FI.pdf jos ei suoraan aukea, niin tätä kautta sitten Käyttöohjeet malleittain | Omistaminen ja huolto | CUPRA.
BMW taisin nähdä, että saa valita esim. lataa heti nyt 50% ja myöhemmin sitten loput tai joku oma aikataulu.
 
  • Tykkää
Reactions: jpp
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin? Lädeille näytetään liisattavan esimerkiksi jotain farkku-ID.7:aa alkaen suunnilleen 450 euron kuukausihintaan ilman käsirahoja, kun taas K-Auto tarjoaa samaa autoa meikäläiseen markkinaan kilpailukykyiseen 910 euron kuukausihintaan.

Eihän näitä tähän hintaan kukaan omalla rahalla liisaa, mutta miksi näin huonoa diiliä edes tarjotaan?

Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.
 
Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.
Kannattaa vilkaista rellun tarjonta. Megane ja Scenic. Nyt hinnantiputuksen jälkeen alkaa olla ominaisuudet kohdillaan. Megane esim. on heittämällä hiljaisempi kuin ev3 tai Cupra Born. Googlen järjestelmä vs. korealainen viritys, 22 kW sisäinen laturi . 4 v takuu, jonka saa halvalla 6 v.
 
Rellussa on myös se miellyttävä, että tuo ylinopeuskilkutin tuntui testissä niin miellyttävältä että sitähän voi jopa pitää päällä.
 
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin? Lädeille näytetään liisattavan esimerkiksi jotain farkku-ID.7:aa alkaen suunnilleen 450 euron kuukausihintaan ilman käsirahoja, kun taas K-Auto tarjoaa samaa autoa meikäläiseen markkinaan kilpailukykyiseen 910 euron kuukausihintaan.

Eihän näitä tähän hintaan kukaan omalla rahalla liisaa, mutta miksi näin huonoa diiliä edes tarjotaan?

Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.
Polestarilla (tai no, kumppani Drivalialla) ollut ihan hyviä liisejä. Toki niissäkin hinnat hiipineet ylöspäin.
 
Rellussa on myös se miellyttävä, että tuo ylinopeuskilkutin tuntui testissä niin miellyttävältä että sitähän voi jopa pitää päällä.
Tuo on totta, oli kyllä vaimea. Siinä on myös se oma safety asetus, jolla saa kaikki apustimet siihen asentoon kuin haluaa yhdellä napilla. Ja rattiviiksiä löytyy vaikka pari antais naapurin teslalle. Lisäkiitosta pissapojista, jotka ruikkii suoraan pyyhkimeen + pesun viivästetty jälkipyyhkäisy. Hinnan takia jättänyt nuo aiemmin rauhaan, mutta nyt pääsivät yllättämään. Sisustan laatuvaikutelmakin ihan ok.
 
Juu, Rellun hinnanpudotukset bongasinkin.

Täytyy käydä noidenkin renkaita potkimassa, ihan kiinnostavia ovat. Relluun vain ei saa muutamaa kiinnostavaa juttua (HUD, virran ulosotto, EV6:n tapauksessa neliveto) edes rahalla, mutta kompromissejahan sitä täytyy joka tapauksessa tehdä kun maksukykyä ei ole rajattomasti.

Ei mulla sen puoleen ole niin kiirekään, joten luultavasti vielä kerkiää jokusen kierroksen hinnanpudotuksia odotella kilpailijoiltakin.
 
Jotenkin siinänsä jännä että Scenicissä ei ole virran ulosottoa, mutta Renault 5:ssa sitten on. Vaikea nöhdä että rakenne juuri eroaisi noilta osin joten josko pieniä mahdollisuuksia olisi että tuollaisen jollain päivityksellä joskus olisi mahdollista saada.

Sinänsä kaksisuuntaisella laturilla varmasti saisi Scenicistäkin virtaa ulos, mutta vaatii sitten ulkoista rautaa.
 
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin?

Sellainen muistikuva, että tähän liittyi jotain veroteknisiä asioita miksi liisarit on täällä pohjolassa paljon kalliimpia kuin muualla.

Tyyliin alvit pitää täällä maksaa kahdesti tms. yhtä järjetöntä.
 
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin? Lädeille näytetään liisattavan esimerkiksi jotain farkku-ID.7:aa alkaen suunnilleen 450 euron kuukausihintaan ilman käsirahoja, kun taas K-Auto tarjoaa samaa autoa meikäläiseen markkinaan kilpailukykyiseen 910 euron kuukausihintaan.

Eihän näitä tähän hintaan kukaan omalla rahalla liisaa, mutta miksi näin huonoa diiliä edes tarjotaan?

Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.

Nopeasti vilkaistuna näyttää löytyvän id7 farkkua halvemmalla täältäkin, mutta brittihinta tuntuu uskomattoman halvalta, onko siinä mikä kilometriraja, onko täysihoitopaketti, renkaat jne?
 
Nopeasti vilkaistuna näyttää löytyvän id7 farkkua halvemmalla täältäkin, mutta brittihinta tuntuu uskomattoman halvalta, onko siinä mikä kilometriraja, onko täysihoitopaketti, renkaat jne?
Tänään ei näytä löytyvän yhtä edullista diiliä, mutta selkeästi meikäläisiä hintoja edullisemmin kyllä: https://leasing.com/car-leasing/volkswagen/id-7/tourer/

Noihin ei näytä kuuluvan huolto, mikä tehnee eroa myös. Tuota eilistä hintaa ihmettelin kuukauden liisarin käsirahalla ja 8000 maililla vuodessa.
 
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin? Lädeille näytetään liisattavan esimerkiksi jotain farkku-ID.7:aa alkaen suunnilleen 450 euron kuukausihintaan ilman käsirahoja, kun taas K-Auto tarjoaa samaa autoa meikäläiseen markkinaan kilpailukykyiseen 910 euron kuukausihintaan.

Eihän näitä tähän hintaan kukaan omalla rahalla liisaa, mutta miksi näin huonoa diiliä edes tarjotaan?

Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.
Eikös Englannissa ne autojen hinnatkin ole halvemmat kuin Suomessa? Täten leasing voi olla kanssa halvempi.
 
Ehkä väestön määrä ja täten volyymi liisarien käyttäjissä vaikuttaa, en tiedä. Suomen autoverosta on mielenkiintoisia juttuja kuullu läpi vuosikymmenten, varsinkin jos kansainvälinen yritys liisaa työsuhde autoja esim muualta euroopasta Suomeen.
 
Eikös Englannissa ne autojen hinnatkin ole halvemmat kuin Suomessa? Täten leasing voi olla kanssa halvempi.

Ei ainakaan tässä tapauksessa, sillä halvin varustetaso ID7:sta näyttää tällä hetkellä UK-Volkkarin sivuilla olevan euroissa yli 62k, mikä tekee siitä kalliimman kuin Suomessa.

Eikä sillä, en tiedä olisinko liisaria ottamassa itse kuitenkaan. Lähinnä kummeksuttaa tämä, miten järjettömällä hinnalla niitä meillä tarjotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen muistikuva, että tähän liittyi jotain veroteknisiä asioita miksi liisarit on täällä pohjolassa paljon kalliimpia kuin muualla.

Tyyliin alvit pitää täällä maksaa kahdesti tms. yhtä järjetöntä.
Jos meinaat autoveron ns ALVia, niin ei taida iskeä sähköautoihin.

Jos vuokra ei ole ALVillista, niin sitten se on sitä vuokraa nostattava kun se koko auton ALV joudutaan rahoittaan, eli menee samalla tontille muiden rahoitusmuotojen kanssa.

Suomen autoverosta on mielenkiintoisia juttuja kuullu läpi vuosikymmenten, varsinkin jos kansainvälinen yritys liisaa työsuhde autoja esim muualta euroopasta Suomeen.
Tästä vaikea arvata mitä mielenkiintoista. Yksi sivusta liippaava piirre on se että jos hankintaa auto missä huomattavan korkea autovero, niin vuokraamisella ei tarvi rahoittaa koko autoveroa, vaan käytön mukaan. kesä autoissa iso juttu. Lisäetuna se että vuokra-ajan päätyttyä ei tule sitä samanalaista autoverotappiota jos seuraava hankkija on toisessa maassa.

Taustalla vapaa rajat ylittävä kilpailu.
 
Ehkä väestön määrä ja täten volyymi liisarien käyttäjissä vaikuttaa, en tiedä. Suomen autoverosta on mielenkiintoisia juttuja kuullu läpi vuosikymmenten, varsinkin jos kansainvälinen yritys liisaa työsuhde autoja esim muualta euroopasta Suomeen.
Tuosta voisi olla mielenkiintoista kuulla lisää, kun on töissä tuollaisessa paikassa.
 
Milloin ulkomaisen yrityksen tai yhteisön ajoneuvoa voi käyttää verottomasti Suomessa?
Ulkomailla rekisteröityä ajoneuvoa voi käyttää Suomessa yrityksen tai yhteisön toiminnassa verottomasti vain, jos kaikki nämä ehdot täyttyvät:

Ajoneuvoa käytetään sellaisen yrityksen, yhteisön tai kansalaisjärjestön toiminnassa, joka on sijoittunut muualle kuin Suomeen. Huomaa, että esimerkiksi Suomessa sijaitseva tytäryritys ei täytä tätä ehtoa.
Ajoneuvon tuo Suomeen henkilö, joka asuu vakituisesti ulkomailla.
Ajoneuvon käyttäjä asuu vakituisesti ulkomailla.
Ajoneuvoa käytetään Suomessa enintään 7 kuukautta 12 kuukauden aikana.
Jos käytät ajoneuvoa Suomessa ja kaikki nämä ehdot täyttyvät, sinun ei tarvitse tehdä ajoneuvon käytöstä ilmoitusta Verohallinnolle.

Jos ehdot eivät täyty, veroton käyttö päättyy ja ajoneuvosta pitää tehdä käyttöönottoilmoitus ja veroilmoitus.

Todennäköisesti tuo tytäryhtiö Suomessa sotkee asiat, samoin vaade vakituisesta asumisesta muualla kuin Suomessa.

Lainaus ihan vero.fi

Mut se siitä taiteenlajista.
 
Mielenkiintonen tilasto olis jos löytäisi että mitkä autot on menettänyt arvoaan nopeiten, eli minkä auton ostamalla saa "kalleimman halvimmalla". Toki se trendi varmaan jatkuu paaliin saakka joten ei se paras tapa halvimpiin kilometreihin ole, mutta olisi mielenkiintoinen ainakin itselle hintaluokassa 20-30t jossa alkaa olla jo vain muutama vuosi käytettyjä, ihan kivoja ei-pikkuautoja (esim. niro ja id4), jotka menettänyt jo reilusti arvoaan siitä mitä se oli uutena. TM:stä voi hakee juttuarkistosta että mitkä oli julkkarihinnat mutta eihän ne ole tarkkoja niistä toteutuneista kaupoista.
 
Mielenkiintonen tilasto olis jos löytäisi että mitkä autot on menettänyt arvoaan nopeiten, eli minkä auton ostamalla saa "kalleimman halvimmalla". Toki se trendi varmaan jatkuu paaliin saakka joten ei se paras tapa halvimpiin kilometreihin ole, mutta olisi mielenkiintoinen ainakin itselle hintaluokassa 20-30t jossa alkaa olla jo vain muutama vuosi käytettyjä, ihan kivoja ei-pikkuautoja (esim. niro ja id4), jotka menettänyt jo reilusti arvoaan siitä mitä se oli uutena. TM:stä voi hakee juttuarkistosta että mitkä oli julkkarihinnat mutta eihän ne ole tarkkoja niistä toteutuneista kaupoista.

Tämä on vähän vaikea pyöritellä, kun tässä oli vielä reilu pari vuotta sitten sähkisten hintakupla ja vähän fiilis, että se levisi hieman eri aikaa vielä per merkki.

Ehkä pitäisi ottaa joku kesä -23 refeksi kun oli jo isoimmat alet rykäisty ja siitä katsoa missä mennään nyt. Muuten 2-3v väliin osuu karmeita tiputuksia kun esim 2021-2022 Model Y LR AWD oli 67k tai e-2008:n sai HP-aleista 28k. Nettona kun alkaa euroissa laskemaan arvonlaskua (ei siis hyvityshintoja tai vertailuja mitä nyt vastaava uusi maksaa) mitä noista nyt saa niin heittäisin että kymppi (tai 1/3) lähtenyt pösöstä ja Teslasta vähintään kolminkertainen summa euroissa (tai reilu puolet alkuperäisestä hinnasta millä auto ajettu kaupasta ulos).
 
Jos meinaat autoveron ns ALVia, niin ei taida iskeä sähköautoihin.

Jos vuokra ei ole ALVillista, niin sitten se on sitä vuokraa nostattava kun se koko auton ALV joudutaan rahoittaan, eli menee samalla tontille muiden rahoitusmuotojen kanssa.


Tästä vaikea arvata mitä mielenkiintoista. Yksi sivusta liippaava piirre on se että jos hankintaa auto missä huomattavan korkea autovero, niin vuokraamisella ei tarvi rahoittaa koko autoveroa, vaan käytön mukaan. kesä autoissa iso juttu. Lisäetuna se että vuokra-ajan päätyttyä ei tule sitä samanalaista autoverotappiota jos seuraava hankkija on toisessa maassa.

Taustalla vapaa rajat ylittävä kilpailu.
Käsittääkseni ALV maksetaan myös sähköautoista, mutta autoveroa ei. Kaksi eri veroa siis. Polttiksista sitten maksetaan molemmat.
 
No niin aikalailla vuosi takana sähköautoilun ihanuutta. Rehellisesti yllättävän kivuttomasti mennyt siirtyminen Dieselautoilusta sähköautoiluun. Toki muutama pieni verenpaineen nostatus on tässä vuoden aikana sattunut, kun akun varaus lähestynyt nollaa ja laturille on vielä matkaa. Kelit vaihdelleet 37 asteen pakkasesta 30+ asteen helteisiin. Käytännön toimintamatka on 250-500km, kelistä ja ajonopeudesta riippuen. Pääosa ajoista tulee tehtyä lapissa ja viime talven pakkasjaksoilla tuli kyllä testattua sähköauton pakkaskestävyyttä oikein urakalla. Auton mittarissa nyt 40tkm ja ainuttakaan vikaa ei toistaiseksi ole ollut ja laturitkin toimineet tähän mennessä aina ilman säätöä, niin AC laturit kuin DC laturitkin.
Muutama ärsyttävä ominaisuus Ariyassa on, mutta kokonaisuutena reilusti plussalla. Isoimmat plussat itselle on ajamisen helppous ja vaivattomuus, on nautinto ajaa.
Vuoden aikana vahvistunut mielipide on, että polttomoottoriautoon verrattuna sähköautot vie nykyisellään voiton kaikissa muissa ominaisuuksissa paitsi toimintamatkassa ja osittain vetokyvyssä.

1000006456.jpg
Mitä ne muutamat ärsyttävät ominaisuudet ovat?
 
Mitä ne muutamat ärsyttävät ominaisuudet ovat?
Ovien alalistat kerää varsinkin soratiellä ajettaessa kuraa ja niitä joutuu silloin tällöin puhdistamaan.
Tuulilasin pyyhkijät ovat liian alhaalla kolossa, jonne ei tuulilasin lämmitys yllä, joten kerää lunta/jäätä sinne ja sulat jäätyvät. Alkuperäiset pyyhkijän sulat olivat muuten järkyttävän huonot.😀 Jotakin ekomallia, jossa oli pyyhkijän rungosta erikseen irroitettava/vaihdettava sulkaosa.
 
Paria autoa taas ajettu.

BYD Sealion 7, paras varustelu
- Softa on ihan ok, hiukan sellainen sekalainen Android tulee mieleen
- Ajettavuus ihan hyvä mutta huomaa, että aika heiluva jousitus, ei tuntunut suoraan omalta
- Ratin tuntuma oli aika tunnoton, kuin liukuisi
- Sisältä ihan ok mutta tuntuu vähän "halvalta"
- Koeajossa tuuletin alkoi pitämään jotain outoa ininää parikin kertaa
- Softa jotenkin jumitti ja kadottu navigoinnin kun käytti näyttöä eri asennoissa
- Kaiuttimet soi ihan hyvin mutta onton oloinen
- Koukun saa mutta aika kallis, 2k ja manuaali asennettava
- Varoittelee todella herkästi, että pidä katse tiellä jos käyttää näyttöä

BMW iX 40, näitä ajettu kahta erilaista
- Yhteistä molemmissa sama Sport varustelu, Driver Assistant Professional ja Park Plus
- Ajettavuus hyvä ja hiljaista sisällä
- Autoa löytyy tällä käytetyn hinnalla 50-60 välillä
- Liikkuu ihan ok mutta ehkä kuitenkin se 50 voisi olla mukavamman tehokas, tuntui osittain löysältä
- Ratti toimii jne. ja jouheva ajaa, että ei edes huomaa onko huonoa tietä alla
- Softa toimii hyvin ja ei pätki tai nyi
- Avustimet toimivat kuten myös parkkeerausavustin
- Tilaa on "heikosti" koska vain takakontti 500l ja sitten toki penkkien kaadot, taitaa nostaa sinne 1700l sen kokonais tilan, etukonttia ei ole, lukittu kokonaan
- Sähköinen koukku löytyy
- Harman Kardonit soi ihan ok, mutta jotenkin ehkä tarvitsisi basson osalta enemmän potkua, Teslassa kireämpi, onhan saatavilla se hienompi järjestelmä mutta sitä ei nyt ehkä osu suoraan budjettiin
- Kattolasin omaavaan en ole vielä kokeillut vaikka ei mitenkään ahdas olo tulekaan, mutta voisi olla kiva lisä, Teslassa kireämpi

Yhteistä mikä esiintyy avustimissa mitä kokeillut, että selkeää ääntä aktivointiin tai pois kytkentään ei ole, ainut on joko HUDin tai näytön indikaattori mikä jää huomaamatta, voi toki osittain liittyä myös siihen, että koeajolla näprää enemmän asioita. Näiden osalta äänet olisivat kova lisä, että toisivat enemmän informaatiota missä ns. mennään. BMW on ainut mikä herätti tunteen, että tämä. Teslassa kotoisempaa...

Vielä pitää kuitenkin nyt testa Model Y:ta ja katsoa sekin läpi, siinä vain häiritsee todella paljon se, että manuaalinen koukku, että en jotenkin vaan luota siihen kameraparkkeeraukseen vaikka työkaveri sitä sanoo, että kyllä se näkee. Ja näen itsekin sen mutta pitää saada enemmän kokemusta omasta tunteesta. Uuttahan tuo ei tuo kun vertaa Model 3/Y. Uusi on hirveän kallis nähden ominaisuuksiin mitä saa kun 60k saat muilta jo kaikki avustimet etäohjauksineen, niin uutena Teslasta puuttuu näitä avustimia. Tekniikka siis kiehtoo, että niiden toimivuus.

Vaikeaa on kyllä päättää, että mitä seuraavaksi. Aikaahan tässä on, että jos vielä kesään asti katselee, että miten Y Facelift laskee hintaa, että iX facelift, molemmista tulee maaliskuussa nämä ulos.
 
Ihan hyvää analyysiä teslan ja sähkäreiden tulevaisuuden positioinnista. Taitaapi tesla nyt menettää markkinaosuuttaan nopeammin kuin nokia aikanaan, eipä taita olla tosta enää suuntaa muuttaminen. Tosin ei varmaan yllätyksenä tule kenellekään joka on markkinaa seurannut.

"Model 3 ja Model Y ovat nousseet Euroopassakin ensirekisteröintitilastoissa korkealle ja aivan syystäkin. Teslan nykyinen kilpailuvaltti on nimittäin asia mitä meillä Suomessakin osataan arvostaa: alhainen hinta. Tesla on kyennyt yleensä tarjoamaan kiitettävän toimintamatkan ja latauksen useamman tuhatta euroa samantasoisia kilpailijoita edullisemmin. Kun hinta on tarpeeksi kilpailukykyinen, mielikuvat Teslan huonona pidetystä laadusta, tietyistä ajettavuuden ongelmista ja esimerkiksi katsastustilastoista jäävät toissijaisiksi tekijöiksi."

"Vain muutamassa vuodessa Tesla on siis kulkenut matkan teknologianörttien märästä päiväunesta, oman lyhyen aikakautensa applemaisesta innovaattorista aivan tavalliseksi halpisautoksi."

 
Juu, Rellun hinnanpudotukset bongasinkin.

Täytyy käydä noidenkin renkaita potkimassa, ihan kiinnostavia ovat. Relluun vain ei saa muutamaa kiinnostavaa juttua (HUD, virran ulosotto, EV6:n tapauksessa neliveto) edes rahalla, mutta kompromissejahan sitä täytyy joka tapauksessa tehdä kun maksukykyä ei ole rajattomasti.

Ei mulla sen puoleen ole niin kiirekään, joten luultavasti vielä kerkiää jokusen kierroksen hinnanpudotuksia odotella kilpailijoiltakin.
EV6:ssa on tosiaan jotain kivoja juttuja joita Sceniciin ei saa, mutta eipä toisaalta korean spesiaalejakaan. Tänäänkin taas nautin 70-vuotiaan eturauhasvaivaisen miehen suihkun tehoisista ei-säädettävistä pissapojista ja ruhtinaallisesta alle 3 litran pissapojan säiliöstä Ioniqissa. Sama paskaa EV6:ssa, jopa faceliftissä. EV3 noudatti konserniperinteitä. Korealaisten uusi infotainment on parannus vanhaan ja varmasti käytettävä, mutta en kyllä jaksaisi riemuita. Samat omituisuudet kuin vanhassa.

Kia on pistänyt EV3:lle kovat mainokset, mutta aika vähän niissä on pontta. Peräkkäin EV3 ja Megane ajettuna ei ikinä uskoisi, että EV3 on noista kalliimpi. Jos tarvitsee isomman akun, niin sitten tietysti Megane ei ole vaihtoehto, mutta silloin EV3 on hinnan puolesta Sceniciä vastassa ja jälki on taas rumaa. Voi toki olla, että yleinen vittuuntuminen korean spesiaaleihin vaikuttaa mielipiteeseeni, mutta ainakin sisustuksessa EV3 GT-linenäkin vaikutti aika karsealta. Keskikonsolin leikkuulauta on helvetin outo.
 
Se leikkuulauta ei olisi niin paha, jos a) se olisi pehmeä ja b) avautuisi kuten kirja ja avautuva puoli olisi tasainen ja siihen saisi oikeasti kunnon työskentelytilaa (läppärille tai mille sitten tarvitsee).

Nyt se on eteen/taakse liikkuva tasainen läpyskä joka ei ole pehmeä (mukava nojata) eikä oikein riittävän iso että siihen saisi läppärin.
 
Jotenkin tuota on hieman aistittavissa. Voipi hyvin olla että haittaa hieman objektiivisuutta.
Toisaalta tietää mitä etsiä. Helposti jää esim. paskat ei-säädettävät pissapojat ja vitsin kokoinen säiliö huomaamatta koeajolla. Ai mistäkö :beye: Meluisuus ja sisustan laatu saman hintaisiin verrokkeihin nähdet ovat EV3:lla suuria heikkouksia. EV6 vähän yrittää, mutta samat peruspalikat niissäkin on.

e: Esim. sisustan laadusta. Rellussa huopavuoratut ovitaskut ja vaikka rakennettu muovista, se on pehmeämpää kuin korealaisten pärinämuovi. Kylmät säät kun alkaa, niin korealainen tuo räminöitä helposti esiin.
 
Jotenkin tuota on hieman aistittavissa. Voipi hyvin olla että haittaa hieman objektiivisuutta.
Haha, kenties. Mutta arvostan kyllä myös Kvarkin selkeästi omakohtaista raportointia. 👌

Mä tykkäsin EV3:n ohjaamosta tosi paljon, ja jo aiemmin mainittujen lisäksi esimerkiksi noista kojelautaan tulevista kuolleen kulman kameroista. Vaan kyllähän tässä kokemuksia muualtakin lukiessa on selkeästi alkanut tulla mielikuva, etteivät nämä mitään talviautojen aatelia taida olla. Ioniq 5:n jätin kauppaan aivan luokattomien ajovalojen vuoksi, kun ei huvita käytännössä pimeässä ajella.

Enköhän mä käy katsomassa ainakin myös Sceniciä ja Skodan uutuuksia, kunhan niitä vain kauppaan putkahtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 246
Viestejä
4 610 134
Jäsenet
75 786
Uusin jäsen
krisipisi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom