Itsekin kävin EV6 AWD faceliftin koeajamassa, mutta totesin että eipä ole minun auto. Plussia en käy tässä luettelemaan, koska niitähän tuossa autossa on valtavan paljon. Mutta ne omat deal braker miinukset:
- TUOLI SAATANA. Kai se on vaan hyväksyttävä, että oma fysiikka eroaa aika paljon siitä, kenelle Korean pojat tuon suunnittelivat. 1,9 m pitkälle ja leveäharteiselle Kian penkki on vain auttamatta liian pieni. Hartioiden kohdalta tuoli ei levene tarpeeksi, vaan jää vähän puristavan kuppimaiseksi. Ristiselän tuki jää säädöistä huolimatta liian alas. Selkänojan ja tuoliosan kokonaispituudet ovat myös yksinkertaisesti liian lyhyet, ja pituussäädettävää reisitukea ei taida näihin saada. Olen yksinkertaisesti liian iso tuohon tuoliin, harmi. (Myös ratin säätövarat jäävät ihan liian lyhyiksi pitkälle kuskille.)
- ÄÄNIMAAILMA. Yleisen laatuvaikutelman rikkoo yllättävän voimakas monitaajuuksinen, korkea sirinä+humina, joka tunkee ohjaamoon matalissa nopeuksissa. Tuleeko jalankulkijoiden varoitusääni läpi kabiiniin vai onko kyse etumoottorin tuottamasta äänestä, en tiedä. Katsoin moneen kertaan että keinotekoiset moottoriäänet oli laitettu pois päältä eli siitä ei ollut kysymys. Ei johdu myöskään maanantaikappaleesta, koska sama äänimaailma kiinnitti huomiota jo kahdessa pre-facelift nelivedossa joita olen ajanut. Onko modattu RWD:stä AWD, mutta unohdettu että tällöin ehkä keula vaatisi jotain äänieristystä lisää?
Facelift on kyllä muuten parantunut erityisesti ohjaamon materiaalien, infotainmentin ja alustan osalta. Iskarit ovat tässä uudessa monivaiheiset eli mukautuvat paremmin taajamanopeuksiin vähentäen liiallista pintakovuutta, jota oli edellisessä vuosimallissa havaittavissa. Edellisestä kirjoittajasta poiketen takapenkin tiloja en luonnehtisi järkyttävän isoiksi, koska itsellä ottaa pää käytännössä kattoon kiinni takapenkillä. Kuskina tuo tietysti ei haittaisi.
Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä