Yleistä keskustelua sähköautoista

Sullahan oli MCU1? Siihen ei ole tullut uusia ominaisuuksia sisältäviä päivityksiä vuosiin. Waypointit tulivat luultavasti vain uudempiin. Tarjoaako MCU1 navi reittivaihtoehtoja? Kartat luultavasti päivittyvät.

AP1 on myös raudan ja softan osalta MobilEyen tuote kuten monissa muissakin autoissa, ja siihenkään ei ole tullut Teslassa päivityksiä varmaankaan valmistusvuoden jälkeen. Elon repi pelihousunsa kun eivät myyneet koko firmaa pilkkahintaan Teslalle ja laittoi välit poikki kiukkuisen lapsen tyyliinsä.
On joo mcu1 (s 90d 8/2016 fl). Tulee vain tietoturvapäivityksiä ja karttapäivityksiä.

Ei tarjoa reittivaihtoehtoja. Tuo nyt ei ole ollut vielä kovin kriittinen puute itselle.

Tosiaan ap1 ja sitä en ole käyttänyt. Pelkästään adaptiivista vakionopeudensäädintä (MobilEye).

2 vuotta sitten oli kyllä Model 3 Performance vm2020. Mutta pääsin siitä vielä hyvään hintaan eroon (lähes 44k€, eli aika lähelle ostohinta).


Tuohon auton 8 vuoden ikään nähden toimii hyvin. Uudemmissa on parannettu, mutta ilmeisesti niissäkin on osittain noita samoja puutteita (navigointi superien kautta)? Jo varmaan 2 vuoden aikanakin on tullut jotain uusia ominaisuuksia?

Auto oli 23k€ ja nyt 225tkm. Mutta muutaman vuoden uudempi S olisi jo paranneltu raudan puolesta. Nehän on halpoja myös.
 
Myin hyllyyn jääneitä ässän varusteita tällä viikolla, niin pihassa kävi kääntymässä '19 mallinen Raven-päivitetty 180tkm ajettu auto, josta oli just tehty kaupat 30ke hintaan. Noissa alkaa olla ominaisuuksiin nähden hinnat kohdallaan. Teslabjörnin rangetestissä Ravenilla pääsi 644km ja siinä kaikki olennaiset osat ovat moneen kertaan päivitettyä versiota.
 
Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.

Entä pysäköintiavustimet?
Kaistallapitoavustin deaktivoitu talveksi obd elevenillä (ei vakiona muista valintaa vaan aina päällä), nuo nopeusrajoituksen arpojat myös pois päältä (riitti kerran motarilla 110 --> 30 jarrutus), perinteinen adaptiivinen toimii ok, toki sama ongelma kuin muissa tutkissa, että kun lunta tulee vaakatasossa heittää pois päältä. Peruutuskamerassa on pesuri ID4 joka helpottaa. Sivukameroita en omassa ole jos ne löytyy niin ihan ok. Pysäköintitutkat ihan ok, toki ei juuri vertailukohtaa muun merkkisiin uudempiin autoihin mut perus ok. Oma toki täysi karvalakki alkupään kampe niin ei ole travel assit ym. Mikä on parempi.
 
pihassa kävi kääntymässä '19 mallinen Raven-päivitetty 180tkm ajettu auto, josta oli just tehty kaupat 30ke hintaan. Noissa alkaa olla ominaisuuksiin nähden hinnat kohdallaan. Teslabjörnin rangetestissä Ravenilla pääsi 644km ja siinä kaikki olennaiset osat ovat moneen kertaan päivitettyä versiota.
Ominaisuudet/hinta aika kohdallaan 30k€. Taitaa olla se pieni takamoottori, eli siinä ei ole sitä hajoavaa isoa takamoottoria.

Nettiautossa ei nyt ole 30k€ hintaan. Toki hinnasta vähän tinkivaraa. Täytyy tarkkailla markkinoita, jos löytyisi noinkin halvalla toinen. Itse ostin joulukuussa 23k€, tuntui sopivalta hinnalta, vaikka kallis se taitaa olla.

33 890€ halvin Raven nyt:

Tuosta autosta kysyin tiukkaa hintaa, joka olisi 38 500€. Kuulemma kysytty auto, mutta vielä löytyy myynnistä :)

Edit:
Toki merkkiäkin voisi vaihtaa, mutta yleensä ne saattaa olla sitten kalliimpia autoja.
 
Ei tarjoa reittivaihtoehtoja. Tuo nyt ei ole ollut vielä kovin kriittinen puute itselle.
Kyllä, mutta jo tuo ominaisuuksien ero kertoo että Tegra vs Atom navigointialgoritmit ovat eriytetty softassa.

Ominaisuudet/hinta aika kohdallaan 30k€. Taitaa olla se pieni takamoottori, eli siinä ei ole sitä hajoavaa isoa takamoottoria.
LDU takamoottori on vain performance malleissa ja takavetoisissa.

Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy pyydetyllä hinnalla. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.

 
Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.
Kyselin Model 3 Performancea, joka oli 20k€. Ilmoitus oli laitettu Facebookiin eilen ja 1 tunnissa se oli jo myyty ensimmäiselle halukkaalle. Eli kyllä nuo teslat vielä liikkuu nopeasti, jos vaan hinta on laitettu hieman muita autoja halvemmaksi. Esim Peugeot e-2008 myyminen halvallakaan ei onnistunut, vaan meni sitten samaan hintaan autoliikkeelle suoraan.

Nyt ei enää Pösöä löytynyt. Myin sen autoliikkeelle 18400€. Pyyntihinta autoliikkeellä 21600€. Luultavasti aika nopeasti meni liikkeestä myydyksi, kun ei siitä nyt kovin kauaa ole, kun siitä luovuin. Hyvät kaupat siis myös autoliikkeen kannalta ja ostaja sai kyllä uudenveroisen/hyvin pidetyn auton.
 
Kävin eilen koeajamassa Facelifatun Kia EV6:n G-Line varustelulla. Täytyy kyllä sanoa, että oli erittäinkin hyvä auto ajaa. Kaikki tuntui hyvin loogiselta ja arvostan, että napeilla saa tehtyä monia juttuja toisin kuin muutamilla automerkeillä näytön kautta. Sain säädöt itselleni hyvinkin nopeasti ajoasennon osalta kuntoon. Apukuskilla oli hyvät oltavat ja takapenkillä oli järkyttävän isot tilat. Tuo päälle 300hv tuntui ihan sopivalta ja nykyisessä p2:ssa on 100heppaa vähemmän. Edeltävää mallia en ole ajanut, joten en osaa verrata mahdollista eroa näiden välillä. Jäi positiivinen kuva ja tässä on mahdollinen tilattava kohde.
 
Kyselin Model 3 Performancea, joka oli 20k€. Ilmoitus oli laitettu Facebookiin eilen ja 1 tunnissa se oli jo myyty ensimmäiselle halukkaalle. Eli kyllä nuo teslat vielä liikkuu nopeasti, jos vaan hinta on laitettu hieman muita autoja halvemmaksi. Esim Peugeot e-2008 myyminen halvallakaan ei onnistunut, vaan meni sitten samaan hintaan autoliikkeelle suoraan.

Nyt ei enää Pösöä löytynyt. Myin sen autoliikkeelle 18400€. Pyyntihinta autoliikkeellä 21600€. Luultavasti aika nopeasti meni liikkeestä myydyksi, kun ei siitä nyt kovin kauaa ole, kun siitä luovuin. Hyvät kaupat siis myös autoliikkeen kannalta ja ostaja sai kyllä uudenveroisen/hyvin pidetyn auton.
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
 
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
Hyvän auton sai siis😉
Saat varmasti myytyä omasi kuhan vain laitat hinnan kohdalleen! Alkuun kokeile - 30%
 
Hyvän auton sai siis😉
Saat varmasti myytyä omasi kuhan vain laitat hinnan kohdalleen! Alkuun kokeile - 30%
Ymmärsin että tesla model s meni sitten jo seuraavalle ostajalle?
Kun minulla oli jo autolle ostaja koukussa, niin myyntiin tupsahti lähes kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen auto (jopa saman värinen) 7ke pyyntiäni halvemmalla. Onneksi meni niin nopeasti (about 2h) ettei ostaja edes huomannut, ja omani myin 6,5ke parempaan hintaan kannaltani.

Myyntihommat vaativat pitkää pinnaa. Ensimmäinen jonka kanssa oli jo kaupat sovittuna ilmoitti kauppaa edeltävänä päivänä että olikin saanut rahoituksen läpi toiseen autoon. Minun autooni ei ilmeisesti saanut, koska kysyi muutaman kerran joko rahoitusyhtiö on ollut yhteyksissä.

Hauska anekdootti on että rahoitus oli mennyt läpi uuteen Solterraan. Siinä on kaksi epätoivoista kohdannut.
Mikä auto tulikaan tilalle? Ei ehkä Solterra kumminkaan :)
 

Näyttäisi että -30% kannattaa laittaa tiettyihin autoihin jo kun ajaa ne ulos liikkeestä.

Mulla on ollut jo kaksi eri E-tronia tällä välin. Ei ole häävi sähköauto, mutta ihan mukava kun ainoa merkittävä käyttö on nykyään mökkiralli.
 
Ei tosiaan ollut Pösön omaa navigaattoria. AA kyllä puhelimen kautta, mutta en tiedä mitä ohjelmia olisi pitänyt siihen ladata? Google maps oli vain käytössä.


Voi olla tosiaan Kauhava - Kärsämäki välillä joitakin pikalatureita. Kesällä niitä ei Peugeotillakaan tarvittu, mutta talvella olisi mennyt muutenkin matka sillä autolla hieman haasteelliseksi. Mentiin siis osa matkasta laina bensa-autolla. Olisi vaatinut ainakin tarkempaa reittisuunnittelua?


Itsellä on 8 vuotta vanha tesla, mutta lähes sama ohjelmisto, kuin uusissakin?


Sama huomio oikeastaan, kun olen koeajanut eri merkkejä. Tesla vanhuksessa onneksi haamujarrua ei ole juuri tullut (kumma kyllä), kun muutin jotain asetuksia. Olikohan törmäyksenesto yksi asetus, jonka sai pois.
Stellantiksella on nykyään e-Routes äppi joka toimii AA/Carplay kautta, tämä on maksullinen vanhemmille mutta on kyllä hyvin toimiva, löytyy pääosin kaikki operaattorit/asemat.

Tässä auto lähettää akun/kulutustiedot stellantiksen palvelimelle mistä tuo navigaattori saa tiedot ja reitittää/suunnittelee lataukset sen perusteella.
 
Kyllä, mutta jo tuo ominaisuuksien ero kertoo että Tegra vs Atom navigointialgoritmit ovat eriytetty softassa.


LDU takamoottori on vain performance malleissa ja takavetoisissa.

Nettihautomossa ovat lähtökohtaisesti ne autot jotka eivät myy pyydetyllä hinnalla. Sopivaan hintaan ilmoitettu auto katoaa tunneissa. Seurailin Model S markkinaa aktiivisesti kun oli oma myynnissä ja jo hiukan ennen myyntiin laittoa. Hyvän tiukan hinnan saa ostamalla ulkomailta, kuten tuo Ravenkin oli tuotu. Esim.

Tuleekos näihin sitten autovero, tässä tapauksessa verottajan sivuilta vähän alle 1000e. Tämän lisäksi katsastus ja tietysti maahantuonti jotenkin. Onko näissä muuten jotain muuta, kun tuntuu, että nettiauton hintoihin verrattuna aivan pilkkahintaan, jos mitään ruotsiksi ymmärrän.
 
Tuleekos näihin sitten autovero, tässä tapauksessa verottajan sivuilta vähän alle 1000e. Tämän lisäksi katsastus ja tietysti maahantuonti jotenkin. Onko näissä muuten jotain muuta, kun tuntuu, että nettiauton hintoihin verrattuna aivan pilkkahintaan, jos mitään ruotsiksi ymmärrän.
Kyllä tulee autovero ja olisin myös arvellut alle tonnia. Eli kulut pystynee tinkaamaan suurin piirtein auton hinnasta pois. Ruotsissa on pienemmät tinkivarat sen perusteella mitä hiukan yli vuosi sitten kysyin parista autosta tarjouksia. Ruotsin kruunun kroonistunut alennustila on eskaloinut hintojen laskua täkäläisestä näkökulmasta.

Mahdollisessa reklamaatiotilanteessa on tietysti helpompi asioida suomalaisen myyjän kanssa, ja päädyin itsekin ostamaan lopulta Suomesta, kun sain hyvin lähelle saman hinnan paikallisesta liikkeestä. Ruotsista tuotu auto silti. Ehkä jonkin liikkeen kanssa voi tehdä diiliin tietyn autonkin tuomisesta kohtuuhintaan.

Tuon ikäisessä (ennen syksyä 2021 rekisteröidyt?) taitaa vastaavasti olla pienempi vuosittainen ajoneuvovero?
 
Bydiä saa Australiasta aikas käypään hintaan esim: BYD Seal 82kwh-akulla aud 53 000 eli euroissa n. 35 000€. "Vastaava" suomessa 48 690€. Mitä nyt äkkiseltään katoin muita merkkejä näyttävät pyörivän aika samoissa hinnoissa kuin Euroopassa.

Osaako joku fiksumpi kertoa mistä noin iso hinta-ero johtuu ? Nuo tariffit nyt vaikuttavat varmaan ainakin. Olisikohan tännekin odotettavissa jotain suuria hinnanpudotuksia, varsinkin jos rakentevat sen tehtaan Eurooppaan.
 
Osaako joku fiksumpi kertoa mistä noin iso hinta-ero johtuu ? Nuo tariffit nyt vaikuttavat varmaan ainakin. Olisikohan tännekin odotettavissa jotain suuria hinnanpudotuksia, varsinkin jos rakentevat sen tehtaan Eurooppaan.

Tariffit ja Kiina on maantieteellisesti aikasta paljon lähempänä Australiaa, joten niiden autojen roudaaminen mestoille on luultavasti myös aika paljon edullisempaa.
 
Tariffit ja Kiina on maantieteellisesti aikasta paljon lähempänä Australiaa, joten niiden autojen roudaaminen mestoille on luultavasti myös aika paljon edullisempaa.

Ei se kuljetus selitä kuin jotain 500e tms per auto, jos sitäkään.

Tariffit ja Australian verosysteemi selittävät tekijät tod.näk, onko tuossa Aussi hinnassa kaikki verot mukana jo?
 
No se että google on "parhaimmistoa" ei vielä merkkaa mitään kun vaihtoehtona Suomessa olisi maanmittauslaitoksen, Heren tai vaikka openstreetmap:n dataa käytössä jotka kaikki on laadukasta jos vertaa Googlen dataan.

Enkä tarkoita pelkästään sitä, että Googlella voi viedä vuosia saada uudet tiet karttaansa, vaan puhtaasti tyhmät virheet joita ei sieltä saa pois edes sillä muokkaustyökalulla joka aiheuttaa navigointivirheitä. Esimerkkinä oma asuinkortteli jossa on piirretty tie meidän korttelin läpi, koska korttelin parkkialueet/pihat näyttää satelliittidatassa tieltä. No se mitä satelliittidatasta ei näe on se, että kyseessä on useita erillisiä parkkialueita joiden välissä aitoja ja jopa yli metrin korkeuseroja ja koska se oikea tie tämän korttelin sisään on kävelykatu niin navigoinnit suosii sitä "parempaa" tietä eli jota ei ole olemassakaan kun korttilin pihat eivät ole yhdessä.
Mikä on parhain riippuu luultavasti mitkä virheet missäkin osuu omalle kohdalle. Omissa ajoissa vaikkapa Here oli niin kujalla uusista teistä, nopeusrajoituksista ja yritysten osoitteista, ettei mitään järkeä.
Ja jostain syystä mikään ei osaa näyttää lyhintä reittiä mulle kotiin, vaan eräs katu on muka toisesta päästä ummessa.
 
Sähköautomarkkina on aika herkullinen, verrattuna muutaman vuoden takaiseen. Model S lucidina, Ioniq 5 N tai KIA EV6 GT, sekä neliveto kolmosta, kaikkia saa 50-60k€. Tehoa +400hp, perheauton tilat ja pois lukien Model S uusia/uudenveroisia.
 
Ioniq 5 N ovh. taitaa olla 80.000 euroa. Toi viiskymppiä aika houkutteleva autoveron luvatussa Suomessa. Saksassahan 60k€ saa jo uudenveroisen M2.

IMG_3964.png
 
Näissä ymmärtääkseni kannattaa tarkistaa ne varusteet. Jotain voi puuttua Keski-Euroopan mallista vs kylmä Pohjoinen.
 
Näissä ymmärtääkseni kannattaa tarkistaa ne varusteet. Jotain voi puuttua Keski-Euroopan mallista vs kylmä Pohjoinen.
Ainaki ilppi voi hyvinkin olla vakiovaruste tänne rahdattavassa, toisaalla lisävaruste. No miten tämä näkyy? ID.7 oli molemmat mallit saatavilla ja ajoivat peräkkäin, oisko joku 10-20 mailia mennyt ilppimalli jossain 5-10c lämmössä pidemmälle. Youtubesta löytyy ko. Video.
 
Ainaki ilppi voi hyvinkin olla vakiovaruste tänne rahdattavassa, toisaalla lisävaruste. No miten tämä näkyy? ID.7 oli molemmat mallit saatavilla ja ajoivat peräkkäin, oisko joku 10-20 mailia mennyt ilppimalli jossain 5-10c lämmössä pidemmälle. Youtubesta löytyy ko. Video.
Tarkoitin enemmän sitä että vaikka hinta on huomattavasti halvempi niin pitää katsoa ne varusteet että ovat samat ja sitten verrata näitä hintoja.
 
Hei jäi vielä ev6 koeajosta mieleen yksi huomio. Onko faceliftia edeltävässäkin versiossa auton navin suomalaisääni enemmän virolaisen kuuloinen kuin suomalaisen, vai onko tämä joku uusi juttu? Tuo herätti kyllä hilpeyttä.
 

Model 3 trippimittari näytti 14km ylimääräistä Norjalaisten talvirangetestissä.. saahan ne kulutuslukemat noinkin mataliksi.
 
Viimeksi muokattu:

Model 3 trippimittari näytti 14km ylimääräistä Norjalaisten talvirangetestissä.. saahan ne kulutuslukemat noinkin mataliksi.
Miten se liittyy noihin lukemiin, lukemat laskettu reitistä?

Se nyt vaan on fakta et Model 3 on top3 energiatehokkain sähköauto, yhdessä Lucid Airin ja Ioniq 6 kanssa. Eri testeissä Ioniq 6 on ollut parempi, mut useassa Model 3.
 
Energiatehokas voi olla, mutta eihän Tesla sitä ilmoita markkinoinnissaan vaan noi kilometrit (joita se menee tuon testin mukaan valmistajan ilmoituksiin nähden huonoimmassa kolmanneksessa).

Teslan energiatehokkuushan tulee muutenkin korkeammista nopeuksista ja kun mennään ns. normiajoon maantiellä ja pätkäajoon kaupungissa niin tuo akuston jatkuva lämmittäminen ei niin ihmeellistä ernergiatehokkuudessa enää ole (vaikka Tesla sitä tietty pystyy vähän kompensoimaankin).
 
Viimeksi muokattu:
Jep model 3 on energiapihi kippo mutta toimarin psykopatiat näkyvät kuluttajan harhaanjohtamisena.
Toki operatiivisessa toiminnassa toimari ei kaikkeen voi vaikuttaa + omistaa 20,5 % Teslasta.

Pätkäajossa on eroja sähköautojen akun lämmityksessä. Tesla kenties ahkerimpia lämmittäjiä. Sanoisin, et tässä tapauksessa jokaisella sähköautolla on jokin lämmitys ja riski taas jos ei kunnollista. Alkupään leafeissa ei ollut jäähdytystä eikä vissiin lämmitystäkään, niin akun kesto on melko huono.
 
Leiffeissä ei ole missään lämmitystä tai jäähdytystä, tai no, pieni ylläpitolämpö löytyy ettei akku jäädy.

Jäähdytyksen puutteen vuoksi "Leiffien" akut menee huonolla ylläpidolla, lämpö tuhoaa akun.
 
Olen ostamassa ensimmäistä sähköautoa niin mitkä top 3 ominaisuudet siinä pitää olla näin talvea ja latausta ajatellen? Ajattelin ostaa käytetyn, varmaan joku 20 mallin luokkaa, kun köyhällä ei ole muuhun varaa.
 
Saa laittaa sitten tuloksia esim. Tesla vs Leaf samankokoisella akulla ja samalla kemialla niin voidaan verrata, kun kerran niissä on niin paljon huonompi lämmönhallinta.

Näissä olen nähnyt kyllä graafeja jossa joku Model S akku on kulunut vähemmän kuin Leaffin, mutta jos toisessa akku on kaksi-kolme kertaa suurempi niin sehän pitäisi olla selviö muutenkin.
 
Olen ostamassa ensimmäistä sähköautoa niin mitkä top 3 ominaisuudet siinä pitää olla näin talvea ja latausta ajatellen? Ajattelin ostaa käytetyn, varmaan joku 20 mallin luokkaa, kun köyhällä ei ole muuhun varaa.
Tarpeelliset ominaisuudet on mielestäni kiinni aika paljon omista tarpeista.

Esimerkiksi jos ajat usein sellaista matkaa että matkalla täytyy ladata, niin sitten nopea pikalataus on paljon olennaisempi, kuin jos ajelet lähiympäristössä ja kotilataat yön aikana.
 
Olen ostamassa ensimmäistä sähköautoa niin mitkä top 3 ominaisuudet siinä pitää olla näin talvea ja latausta ajatellen? Ajattelin ostaa käytetyn, varmaan joku 20 mallin luokkaa, kun köyhällä ei ole muuhun varaa.
Onko kotilataus mahdollinen? Jos on, niin käytetty sähköauto voi olla ihan hyvä valinta.

Akun lämmitys olisi syytä olla? Esim teslassa sen saa päälle, kun valitsee navigaattorista jonkun kartalta läytyvän laturin.

Itse voisin harkita model 3 lr awd tai model s awd. Mutta koska model 3 oli jo 2 vuotta sitten, niin ostin model s 90d fl vm2016 (23k€). Nyt 226tkm mittarissa.

Model s kohdalla valitsisin sellaisen, jossa on neliveto ja pieni takamoottori. Koska iso takamoottori ei kestä ja rikkoontuu jossain vaiheessa. Eli p90d on heikompaa tekoa, kuin tuo oma 90d.

Missä hintaluokassa se sähköauto saisi olla? Tarvitseeko esim vetokoukkua? Model s ei saa vetokoukkua. Tai saa kai noihin uusimpiin, mutta hinta karkaa. Model 3 on joitakin vetokoukun kanssa.

Valinnanvaraa on paljon käytetyissäkin. Sellainen on hyvä muutenkin ostaa, koska kaikkein suurin hinta-ale on jo ollut.
 
Leiffeissä ei ole missään lämmitystä tai jäähdytystä, tai no, pieni ylläpitolämpö löytyy ettei akku jäädy.

Jäähdytyksen puutteen vuoksi "Leiffien" akut menee huonolla ylläpidolla, lämpö tuhoaa akun.
Joo, tuo on kyllä jonkintasoinen ongelma, niin että jos aikoo hankkia esim Espanjasta uitetun Leafin hankkia, kannattaa akku tutkituttaa.. Suomiautojen akut nyt ei varsinaisesti kärsi tuosta, kun ei ole niin lämmintä, mutta pikalatausnopeutta se kyllä rajoittaa.
 
Olen ostamassa ensimmäistä sähköautoa niin mitkä top 3 ominaisuudet siinä pitää olla näin talvea ja latausta ajatellen? Ajattelin ostaa käytetyn, varmaan joku 20 mallin luokkaa, kun köyhällä ei ole muuhun varaa.
Omat kriteerit oli.
1. Neliveto
2. Hinta alle 25k€
3. Vähintään 90kWh akku

Edellinen oli Peugeot e-2008, jossa 50kWh akku ja etuveto. Ainoastaan tuo hintaluokka oli siinä "sopiva". Sain siitä 18400€, mutta tuo summa sisälsi 5 vuoden jatkotakuun. Eli oikeasti sain 17900€.

4. Voisi sitten olla vetokoukku, jos sitä tarvitsee?
 
Omat kriteerit oli.
1. Neliveto
2. Hinta alle 25k€
3. Vähintään 90kWh akku
Minkä sähköauton (ja kuinka vanha/ajettu) löysit noilla kriteereillä?

Jotenkin vain mietin liekö myynnissä ollenkaan sähköautoja, edes käytettyinä. joissa on yli 90kWh akku ja hinta alle 25k€? Joku 12 vuotta vanha Tesla Model S?
 
Minkä sähköauton (ja kuinka vanha/ajettu) löysit noilla kriteereillä?

Jotenkin vain mietin liekö myynnissä ollenkaan sähköautoja, edes käytettyinä. joissa on yli 90kWh akku ja hinta alle 25k€? Joku 12 vuotta vanha Tesla Model S?
Joulukuun lopussa juuri tuollainen löytyi. Pyynti oli 24900€, osto 23k€. Model S 90D fl 8-2016. Ajettu 224tkm ja nyt on tullut hieman reilu 2tkm lisää.

Toki mietin uudempaa myös 100kWh akulla. Tuo oli tuontiauto. Noin 20tkm ajettuna tuotu Suomeen ja yhdellä omistajalla ollut Suomessa.

Toisia vanteita ei ollut ja vain kaksi 19" kesärengasta. 20" vanteet ostin 500€ ja Michelin 275/35R20 takarenkaat 40€.

Plussana pidän ihan uutta sisäistä laturia.

Samoilla kriteereillä läytyy 2kpl alle 25k€ pyyntihinnalla.


Kyllä!
Screenshot_2025-01-19-21-35-28-91_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg


Akun huolto Kokkolan autohuollossa maksaa noin 900€ ja sen aion teettää. Melko vastaava kuin tuo:
 
Ajoin kaverin id7 GTX:ää.
Plussaa hiljaisuus, helppous ottaa haltuun vrt Teslat, todella paljon säätöjä. Jopa niin paljon, että ei varmaan kovin moni ota kaikkea koskaan haltuun.

Tehoa just hyvin, ei mikään älytön. Tilaa hyvin kaikin puolin. Alusta ei niin pintakova kuin Teslat, ainakaan comfort säädöllä.
Ja rangea kivasti, arvioi sen paremmin sään mukaan kuin Tesla.
Muuten en osaa sanoa, niin erilainen Taycaniin ja MB eqv verrattuna et ei kannata verrata. Laatu ihan eri luokkaa kuin id3/4. Muita en olekaan ajanut.
 
No miten tämä näkyy? ID.7 oli molemmat mallit saatavilla ja ajoivat peräkkäin, oisko joku 10-20 mailia mennyt ilppimalli jossain 5-10c lämmössä pidemmälle.

Ilppimallin edut onkin suuremmat kaupunkiajossa missä lämmitetään paljon kilsoihin nähden tai esilämmitetään autoa akulla kadun varresta.
 
Joo, tuo on kyllä jonkintasoinen ongelma, niin että jos aikoo hankkia esim Espanjasta uitetun Leafin hankkia, kannattaa akku tutkituttaa.. Suomiautojen akut nyt ei varsinaisesti kärsi tuosta, kun ei ole niin lämmintä, mutta pikalatausnopeutta se kyllä rajoittaa.
Omalla kohdalla en ole huomannut latausnopeuden pudotusta muuten kun akun täyttyessä. En kuitenkaan epäile etteikö akku lämpenesi vielä enemmän jos ajaa moottoritienopeuksia ja lataa useita kertoja päivässä. Kesän kuumilla ilmoilla on ollut tilanne, että olen joutunut lataamaan pari kertaa päivän aikana ja tuolloin lämpö on noussut toisessa latauksessa korkeammalle kuin ensimmäisessä. Latausnopeus ei kuitenkaan ole havaittavasti pudonnut.
Viimeksi kun käytin pikalaturia, niin kohdalle osui sellainen jolle luvattiin 70kWh tehoa. Auton mukaan lataus alkoi 73kWh teholla, mutta aika nopeasti akun saavuttaessa puolitäyden tilan, nopeus putosi alle 50kWh lukemiin. Lämpö ei talvisesta ajankohdasta johtuen noussut auton oman mittarin mukaan lainkaan.
 
Kävin eilen koeajamassa Facelifatun Kia EV6:n G-Line varustelulla. Täytyy kyllä sanoa, että oli erittäinkin hyvä auto ajaa. Kaikki tuntui hyvin loogiselta ja arvostan, että napeilla saa tehtyä monia juttuja toisin kuin muutamilla automerkeillä näytön kautta. Sain säädöt itselleni hyvinkin nopeasti ajoasennon osalta kuntoon. Apukuskilla oli hyvät oltavat ja takapenkillä oli järkyttävän isot tilat. Tuo päälle 300hv tuntui ihan sopivalta ja nykyisessä p2:ssa on 100heppaa vähemmän. Edeltävää mallia en ole ajanut, joten en osaa verrata mahdollista eroa näiden välillä. Jäi positiivinen kuva ja tässä on mahdollinen tilattava kohde.
Itsekin kävin EV6 AWD faceliftin koeajamassa, mutta totesin että eipä ole minun auto. Plussia en käy tässä luettelemaan, koska niitähän tuossa autossa on valtavan paljon. Mutta ne omat deal braker miinukset:

- TUOLI SAATANA. Kai se on vaan hyväksyttävä, että oma fysiikka eroaa aika paljon siitä, kenelle Korean pojat tuon suunnittelivat. 1,9 m pitkälle ja leveäharteiselle Kian penkki on vain auttamatta liian pieni. Hartioiden kohdalta tuoli ei levene tarpeeksi, vaan jää vähän puristavan kuppimaiseksi. Ristiselän tuki jää säädöistä huolimatta liian alas. Selkänojan ja tuoliosan kokonaispituudet ovat myös yksinkertaisesti liian lyhyet, ja pituussäädettävää reisitukea ei taida näihin saada. Olen yksinkertaisesti liian iso tuohon tuoliin, harmi. (Myös ratin säätövarat jäävät ihan liian lyhyiksi pitkälle kuskille.)
- ÄÄNIMAAILMA. Yleisen laatuvaikutelman rikkoo yllättävän voimakas monitaajuuksinen, korkea sirinä+humina, joka tunkee ohjaamoon matalissa nopeuksissa. Tuleeko jalankulkijoiden varoitusääni läpi kabiiniin vai onko kyse etumoottorin tuottamasta äänestä, en tiedä. Katsoin moneen kertaan että keinotekoiset moottoriäänet oli laitettu pois päältä eli siitä ei ollut kysymys. Ei johdu myöskään maanantaikappaleesta, koska sama äänimaailma kiinnitti huomiota jo kahdessa pre-facelift nelivedossa joita olen ajanut. Onko modattu RWD:stä AWD, mutta unohdettu että tällöin ehkä keula vaatisi jotain äänieristystä lisää?

Facelift on kyllä muuten parantunut erityisesti ohjaamon materiaalien, infotainmentin ja alustan osalta. Iskarit ovat tässä uudessa monivaiheiset eli mukautuvat paremmin taajamanopeuksiin vähentäen liiallista pintakovuutta, jota oli edellisessä vuosimallissa havaittavissa. Edellisestä kirjoittajasta poiketen takapenkin tiloja en luonnehtisi järkyttävän isoiksi, koska itsellä ottaa pää käytännössä kattoon kiinni takapenkillä. Kuskina tuo tietysti ei haittaisi.

Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä :D
 
Oli mennyt itsellä ihan ohi tämmöinen Ford Explorer EV. Mikä myöskin perustuu MEB-alustaan.

Muutaman videon tuosta katselin ja näyttäisi ihan menevältä peliltä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 391
Viestejä
4 598 726
Jäsenet
75 599
Uusin jäsen
Aarnio_1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom