Yleistä keskustelua sähköautoista

Jutun kuvasta ei varmuudella erota mikä rengastus on alla ja juttu on maksumuurin takana, niin ei tiedä kerrotaanko sitä.

Mutta ennen tuomiota piätisi tietää onko alla allseasonit, ke-kitkat vai mitkä renkaat.
Äkkiseltään katsottuna sanoisin että continentalin vikingcontact 8 alla, takana kokoa 255jotain20? Oisko rengastus sama kuin ID-sarjalaisissa.
 
Ford Capri on myös tosiaan tuolla samalla alustalla ja ainakin Harri Salon mielipide oli ihan positiivinen (taas penkki liian lyhyt ja v2l puuttuu, mutta noin muuten ihan jees).
 
Itsekin kävin EV6 AWD faceliftin koeajamassa, mutta totesin että eipä ole minun auto. Plussia en käy tässä luettelemaan, koska niitähän tuossa autossa on valtavan paljon. Mutta ne omat deal braker miinukset:

- TUOLI SAATANA. Kai se on vaan hyväksyttävä, että oma fysiikka eroaa aika paljon siitä, kenelle Korean pojat tuon suunnittelivat. 1,9 m pitkälle ja leveäharteiselle Kian penkki on vain auttamatta liian pieni. Hartioiden kohdalta tuoli ei levene tarpeeksi, vaan jää vähän puristavan kuppimaiseksi. Ristiselän tuki jää säädöistä huolimatta liian alas. Selkänojan ja tuoliosan kokonaispituudet ovat myös yksinkertaisesti liian lyhyet, ja pituussäädettävää reisitukea ei taida näihin saada. Olen yksinkertaisesti liian iso tuohon tuoliin, harmi. (Myös ratin säätövarat jäävät ihan liian lyhyiksi pitkälle kuskille.)
- ÄÄNIMAAILMA. Yleisen laatuvaikutelman rikkoo yllättävän voimakas monitaajuuksinen, korkea sirinä+humina, joka tunkee ohjaamoon matalissa nopeuksissa. Tuleeko jalankulkijoiden varoitusääni läpi kabiiniin vai onko kyse etumoottorin tuottamasta äänestä, en tiedä. Katsoin moneen kertaan että keinotekoiset moottoriäänet oli laitettu pois päältä eli siitä ei ollut kysymys. Ei johdu myöskään maanantaikappaleesta, koska sama äänimaailma kiinnitti huomiota jo kahdessa pre-facelift nelivedossa joita olen ajanut. Onko modattu RWD:stä AWD, mutta unohdettu että tällöin ehkä keula vaatisi jotain äänieristystä lisää?

Facelift on kyllä muuten parantunut erityisesti ohjaamon materiaalien, infotainmentin ja alustan osalta. Iskarit ovat tässä uudessa monivaiheiset eli mukautuvat paremmin taajamanopeuksiin vähentäen liiallista pintakovuutta, jota oli edellisessä vuosimallissa havaittavissa. Edellisestä kirjoittajasta poiketen takapenkin tiloja en luonnehtisi järkyttävän isoiksi, koska itsellä ottaa pää käytännössä kattoon kiinni takapenkillä. Kuskina tuo tietysti ei haittaisi.

Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä :D

Meillä on 15cm pituudessa eroa ja se tuntuu olevan aika monessakin kulkineessa iso ero kun tilamukavuutta vertaillaan. Mulle siis tämän mittaisena etu- ja takapenkeissä oli todella paljon tilaa. Hartioita mulla kyllä on peruspulliaista hieman enemmän, mutta mitään siihen liittyvää ongelmaa en ainakaan vielä huomannut.
Äänimaailman kun otit nyt puheeksi, niin mä huomasin tuon saman huminan ja se korostui kun ajoin parkkihallissa. Se ei kyllä mua häirinnyt ja naureskeltiinkin, että ihan ku oltais valmistautumassa johonkin poimuajoon kun ääni on tuollainen. Verrokkina P2:ssa ei kuulu samanlaista ääntä sisälle asti. Mut missään nimessä ei häritsevien listalle kuuluva huomio mun osalta. Ehkä johtuu siitä, että mun kaikki autot on pitäneet aina lujaa ääntä sisälle asti ja P2:ssa renkaat jymisee sisälle melkoisesti.
 
Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
Aika vauhdilla oli SOH tippunut ko. yksilössä eli 66%. Onko normaalia vai akunvaihto kohta edessä?
 
Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
Aika vauhdilla oli SOH tippunut ko. yksilössä eli 66%. Onko normaalia vai akunvaihto kohta edessä?

Kummasti näitä SOH:n tippumisia alkaa ilmestymään vag konsernin leirissä, onkohan sieltä tulossa taas yksi "tyyppivika" lisää?
 
Äkkiseltään katsottuna sanoisin että continentalin vikingcontact 8 alla, takana kokoa 255jotain20? Oisko rengastus sama kuin ID-sarjalaisissa.

Joo contit selvästi, mutta tosiaan eikös esim. polestar toimita autot ympäri vuoden niillä allseason-renkailla oletuksena.

Eli jos ford olisi keksinyt samanlaista perseilyä niin ei mahdotonta, että olisi alla jotkut ei pohjoisen talveen soveltuvat.
 
Meillä on 15cm pituudessa eroa ja se tuntuu olevan aika monessakin kulkineessa iso ero kun tilamukavuutta vertaillaan. Mulle siis tämän mittaisena etu- ja takapenkeissä oli todella paljon tilaa. Hartioita mulla kyllä on peruspulliaista hieman enemmän, mutta mitään siihen liittyvää ongelmaa en ainakaan vielä huomannut.

Todennäköisesti hartiatkin on eri korkeudella penkkiin nähden, sitten vielä oliko peruspenkit vai GT-line koeajossa.

Ei ole autonvalmistajilla helppoa tehdä kaikille sopivia autoja. Itelläkin on ns. gorillan mittasuhteet t-rexin käsillä eli lyhyet jalat, pitkä selkä ja lyhyet kädet :D Penkki täytyy vetää eteen ja sitten istutaan selkä suorassa pää kiinni katossa. Melkein kaikissa autoissa takapenkille istuessa katto on about korvan korkeudessa ja aina sitä ei muista..
 
Kummasti näitä SOH:n tippumisia alkaa ilmestymään vag konsernin leirissä, onkohan sieltä tulossa taas yksi "tyyppivika" lisää?
Kokkolan Autohuolto sai huoltoon Enyaqin, juurikin koska SoC alentunut. Tuo myyty on akkuvikainen. Noissa kannattaa soc testauttaa ennen takuun umpeutumista, oisko lämmönhallitaongelmia ja akussa tapahtuu sivureaktioita lataustapahtumassa = litium häviää.

Tesloilla pikalataus ei ole juuri todettu vaikuttavan akun kulumiseen, joten siitä pelkästään ei ole kyse.
 
Mikä tuossa oli niin huonoa? Auto kun auto sutii ja lipsuu kun tarpeeksi voimaa tai liukasta?
Se on huonoa, jos tekniikka ei toimi 1) vie nopsaan voimaa etuakselille 2) vapauttaa etuakselin hyvin pian taas uudelleen 3) ei saa pakotettuna etumoottoria huonoon keliinkään päälle.

Eipä sinällään, tuo etumoottorin kytkeytymisviive on vähän vaiva monessakin sähköpelissä. Auton pitäs Suomessa melko herkästi kytkeä etumoottori päälle, ennen kuin takarenkaat sutii. Winter tms asetus
 
Oma hypoteesi, että pikalataamalla ei niinkään saa vielä aikaan pahaa, mutta tämä 'yli 80%' ahtaminen jatkuvasti tekee osansa.
 
Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
Aika vauhdilla oli SOH tippunut ko. yksilössä eli 66%. Onko normaalia vai akunvaihto kohta edessä?
Mulla autossa SOH 87%. 8 vuotta vanha model s 90d, 226tkm.

En tiedä kauanko VW akku vielä toimii noin alhaisella lukemalla. Myin Peugeot e-2008 pois 25tkm ajettuna, niin siinä SOH oli 100%.

Kyllä on: ”Ajoneuvolle tehty akkutesti: SOH 66% (kantamaa tarjoaa mittariin 250km-280km). Käytetty merkkiliikkeessä tutkittavana, akustossa ei ole vikaa.”

VAGLife..
SOH vain alentunut :) Takuu ehtinyt jo loppua, niin huolto ei tee enää mitään ilmaiseksi. Käytetty parempi akku vaan jostain tilalle olisi mun mielipide.
 
Oma hypoteesi, että pikalataamalla ei niinkään saa vielä aikaan pahaa, mutta tämä 'yli 80%' ahtaminen jatkuvasti tekee osansa.
Itse latasin Peugeot e-2008 aina täyteen, kun ei siinä mitään rajaa edes ollut. Lisäksi latasin aina, kun kilometrit tipahti 300km -> 200km tai alle. Silti SOH oli 100% sen (virallisen) Aviloo akkutestin mukaan. Toki kilometrejä oli siinä vasta 25tkm. Pikalatauksiakin oli, mutta hyvin vähän. Muuten ladattu melkein joka päivä 11kWh laturilla.

VAG autoissa on ilmeisesti jossain ollut kennovikaa, eli osa kennoista kai "kyykkää"? Joko nuo kennot täytyisi vaihtaa uusiin tai käytetty toimiva akku tilalle.
 
Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
En huomannut tuota kysymystä. Kun vaihtaa sen akun, niin hyvä auto. Tuleehan sille sitten hintaa, mutta ostajalla tiedossa. Kai tuo on aivan normaalia hintatasoa siis tuollaiselle ajomäärälle.
 
Kaikissa merkeissä joissakin autoissa on kennovikaa. Tulee aikalailla ajan kanssa esiin. Olihan ne alkupään Model S:ien akkujen kesto myös todella surkea. Tuo ID4:n SOH on tosiaan poikkeuksellisen alhainen. Toinen vastaavahan oli Björnin testissä joka oli siis jonkun hänen seuraajansa auto. En tiedä mikä se SoH raja on, mutta alle 70% pitäisi ehdottomasti mennä takuun piiriin mielestäni. En tiedä onko akkutakuussa ollut alunperin pienempi prosentti lukema vai puuttuuko se niistä papereista kokonaan. Vai onko SOH arvo ollut takuun loppumishetkellä karvan yli 70% (ainakin Toyotalla ko. prosenttiraja omassa akkutakuussaan).

Tiedä sitten onko VW ryhmällä ollut myös tiettyjä yksilöitä vähän Teslan tapaan jotka kyykkäävät nopeammin kuin toiset noissa alkupään malleissa.

Harri Salo noita testaili aviloolla myös ja todella hyvissä lukemissa akut olivat (myös Leaffilla oli vielä ihan ok akku vaikka tietty kulumista olikin tapahtunut). Hänen Buzzissaan taisi olla sata prosenttia (toki sekin varmasti sen pari prosenttia oli jo kulunut).
 
Olihan ne alkupään Model S:ien akkujen kesto myös todella surkea. Tuo ID4:n SOH on tosiaan poikkeuksellisen alhainen. Toinen vastaavahan oli Björnin testissä joka oli siis jonkun hänen seuraajansa auto. En tiedä mikä se SoH raja on, mutta alle 70% pitäisi ehdottomasti mennä takuun piiriin mielestäni. En tiedä onko akkutakuussa ollut alunperin pienempi prosentti lukema vai puuttuuko se niistä papereista kokonaan. Vai onko SOH arvo ollut takuun loppumishetkellä karvan yli 70% (ainakin Toyotalla ko. prosenttiraja omassa akkutakuussaan).

Tiedä sitten onko VW ryhmällä ollut myös tiettyjä yksilöitä vähän Teslan tapaan jotka kyykkäävät nopeammin kuin toiset noissa alkupään malleissa.

Harri Salo noita testaili aviloolla myös ja todella hyvissä lukemissa akut olivat (myös Leaffilla oli vielä ihan ok akku vaikka tietty kulumista olikin tapahtunut). Hänen Buzzissaan taisi olla sata prosenttia (toki sekin varmasti sen pari prosenttia oli jo kulunut).
Itse teslasata soittelin Akkuautolle (Janne) ja Kokkolan autohuoltoon (Jesse Haapala).

Molemmat kertoili, että Teslan 85 akkua on useita eri "generaatioita". Viimeisin jo kai aika toimiva. Alkupää taas huono. Sitten tuo 2016 tullut 90 akku on jo kestävää mallia heidän mielestään, kun se 90 on jatkokehitystä 85 akusta.

Kosteusen/veden pääsy akkuun sisälle on myös tietenkin heidän mukaansa hyvin haitallista. Se "akun kuivatushuolto" onkin heidän mukaansa ihan suositeltava toimenpide. Akkuautossa alk. 1090€ ja Kokkolan autohuollossa noin 900€.

Oma on 90D (fl), niin moottorit pitäisi olla heidän mielestään kestäviä. Ei tarvitse tehdä niille yhtään mitään. Nelivedossa kun on pieni takamoottori. Takaveto tai P90D olisi sitten "samanlaisella (melkein)" isolla takamoottorilla, jossa tulee kaikissa ajan mittaan jäähdytinnestevuoto moottorin sisälle ja tuo takamoottori rikkoontuu siitä syystä.


Omastakin mielestä tuo pitäisi mennä takuuseen.

"Ajoneuvolle tehty akkutesti: SOH 66% (kantamaa tarjoaa mittariin 250km-280km)."

Mutta koska takuun kilometrit on menneet noin 3tkm yli, niin myöhäistä. Itsekin olen kuullut jostain 70% luvusta, mutta se ehkä vaihtelee eri valmistajillakin.
 
Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
 
Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
Peugeot e-2008 huollossa testataan ilmastoinnin ja akun jäähdytyksen toiminta. Jos siis jättää huoltoja tekemättä, niin takuu raukeaa.

Ei siinä minusta tehdä mitään muuta tarkistusta? Toki raitisilmasuodatin vaihdetaan :) Mitataan esim renkaiden kuluminen ja voidellaan saranat. Sekä lisätään tuulilasinpesunestettä.

En tiedä sitten yhtään miten VAG/VW kohdalla tehdään? Eli että mitä toimenpiteitä tehdään huollossa. Nytkin VW varmaan toimii esim akun jäähdytyksen osalta, kun akussa ei ollut "vikaa".

Mitään sellaista Aviloo testiä ei ainakaan oteta, tai mitää raporttia ei saa (akun SOH prosenteista). Koska tuo Aviloo testi sitten maksaisi jotain.
 
Peugeot e-2008 huollossa testataan ilmastoinnin ja akun jäähdytyksen toiminta. Jos siis jättää huoltoja tekemättä, niin takuu raukeaa.
Ja ihan varmasti myös auton oma diagnostiikka noita testaa ja laittaa merkkivaloa, jos ei mene lävitse. On tässä valmistajilla keksimistä, kuinka saada rahastettua kuluttajaa sähköautojen kanssa.

Saisi EU tulla sellainen pakote että uuden auton hinnassa täytyisi näkyä paljonko maksaa auton huoltaminen 10 vuotta + 150tkm.
 
Ja ihan varmasti myös auton oma diagnostiikka noita testaa ja laittaa merkkivaloa, jos ei mene lävitse. On tässä valmistajilla keksimistä, kuinka saada rahastettua kuluttajaa sähköautojen kanssa.

Saisi EU tulla sellainen pakote että uuden auton hinnassa täytyisi näkyä paljonko maksaa auton huoltaminen 10 vuotta + 150tkm.
Sitä en tosiaan tiedä, että miten tuo ilmastointi ja akun jäähdytys testataan. Tunti kumminkin aikaa tutkia ja vaihtaa samalla se ainut vaihdettava, eli raitisilmasuodatin.

Eka pikahuolto 12.5tkm kohdalla ja seuraava 25tkm. Sitten siitä seuraava olisi ollut 50tkm kohdalla.

Esim teslallahan tuo on kokonaan automatisoitu, eli auto kyllä valittaa, jos jäähdytysnestettä on liian vähän tai muuten vaan joku paikka liian kuumana. Ei ole onneksi huoltoväliä, joka vaikuttaisi auton 8 vuoden akku- ja moottoritakuuseen tai 4 vuoden perustakuuseen. Tosin eipä ole Tesla takuukorjaustakaan tässä aivan lähistöllä (ei ole muutenkaan enää takuuta voimassa :) ).
 
Kaikissa merkeissä joissakin autoissa on kennovikaa. Tulee aikalailla ajan kanssa esiin. Olihan ne alkupään Model S:ien akkujen kesto myös todella surkea. Tuo ID4:n SOH on tosiaan poikkeuksellisen alhainen. Toinen vastaavahan oli Björnin testissä joka oli siis jonkun hänen seuraajansa auto. En tiedä mikä se SoH raja on, mutta alle 70% pitäisi ehdottomasti mennä takuun piiriin mielestäni. En tiedä onko akkutakuussa ollut alunperin pienempi prosentti lukema vai puuttuuko se niistä papereista kokonaan. Vai onko SOH arvo ollut takuun loppumishetkellä karvan yli 70% (ainakin Toyotalla ko. prosenttiraja omassa akkutakuussaan).

Tiedä sitten onko VW ryhmällä ollut myös tiettyjä yksilöitä vähän Teslan tapaan jotka kyykkäävät nopeammin kuin toiset noissa alkupään malleissa.

Harri Salo noita testaili aviloolla myös ja todella hyvissä lukemissa akut olivat (myös Leaffilla oli vielä ihan ok akku vaikka tietty kulumista olikin tapahtunut). Hänen Buzzissaan taisi olla sata prosenttia (toki sekin varmasti sen pari prosenttia oli jo kulunut).
Volkkarin akkutakuu toiminut kyllä itsellä kaksi kennoa no questions vaihdettu takuuseen. Ei oireillut muuten kuin vikavalo taulussa, tehtaalta speksit kyselivät. Range etc. Täysin samat. Kuulostaa erikoiselle miten se heikkenisi noin rajusti ilman huomaamista, ainakin uudemmissa ohjelmistoissa kuulemma akunhallinta viritetty niin tarkelle, että vikavalo syttyy. Nyt kilsoja n. 91 000.
 
Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä :D

Itsellä oli tismalleen sama kokemus kun kävin tuossa syksyllä pre-facelift EV6:sta Konalassa koeajamassa. Myyjä vaikutti lähinnä vittuuntuneelta, että joku tulee häiritsemään hänen jurotustaan. Kommunikaatio ennen ja jälkeen koeajon oli lähinnä jotain murahtelun ja mutinan välimaastossa. Liekö sitten sama kaveri ollut paikalla. :D

(Huollon puolelle Konalaan pitää kyllä antaa kehuja kun edellisen Kia plugarin hybridijärjestelmän vikaa siellä kunnostettiin. Palveluasenne oli ihan eri luokkaa, kommunikaatio oli erittäin sujuvaa ja muutenkin homma toimi alusta loppuun todella hyvin.)

Btw, EV6:n sisarmalli Ioniq 5 on samasta alustasta huolimatta selvästi isompi sisältä ja siihen saa vissiin myös säädettävän reisituen, saattoi olla peräti vakiona. Tesloja olen myös monien pidempien kuskien kuullut kehuvan, vaikkei niissäkään säädettävää reisitukea ole. Itsellä nyt ekaa kertaa säädettävä reisituki uudessa autossa ja täytyy kyllä sanoa, että on kyllä ihan 5/5 varuste ihan näin standardimittaisellekin. Toisaalta Volvoissa nyt on perinteisesti muutenkin aika hyvät jakkarat.
 
Viimeksi muokattu:
70 % SoH tosiaan on VW akkutakuu, eli vaikuttaa siltä että tuo olisi mennyt takuuseen jos olisi hoksattu toimia ajoissa. Ei ole ollut ihan valot päällä kun on päästetty kilometrit yli 160 tkm, kyllähän noin ison kantaman laskun pitäisi sytyttää hälytysvalo että nyt ei ole akku ihan kunnossa.

Itse karsastankin leasing-käytössä olleiden käytettyjen sähkärien ostamista. Auton käyttäjällä olisi hyvä olla mahdollisimman vahva insentiivi huolehtia akun hyvästä kunnosta, ja valitettavasti leasing-autojen käyttäjissä on näitä joita ei voisi asia vähempää kiinnostaa.

Tehdäänköhän volkkareille aina akun kunnon tarkistus huollossa, että tuo heikkeneminen ei huolto-ohjelmaa noudattaen jää pimentoon?
ID.4 määräaikaishuollossa tehtiin, ilmoittivat huollon jälkeen että yksi moduli ei mene toleransseihin ja se vaihdettiin takuuna.
 
Itsellä oli tismalleen sama kokemus kun kävin tuossa syksyllä pre-facelift EV6:sta Konalassa koeajamassa. Myyjä vaikutti lähinnä vittuuntuneelta, että joku tulee häiritsemään hänen jurotustaan. Kommunikaatio ennen ja jälkeen koeajon oli lähinnä jotain murahtelun ja mutinan välimaastossa. Liekö sitten sama kaveri ollut paikalla. :D
Haha, loistava kuvaus, takuuvarmasti sama kaveri kyseessä. Jos joskus tulee fiilis että on tehnyt oman duunin huonosti, pitää muistaa tämä heebo niin pystyy suhteuttamaan että vielä aika paljon paskemminkin voi työnsä hoitaa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 206
Viestejä
4 588 396
Jäsenet
75 605
Uusin jäsen
Teelaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom