Yleistä keskustelua sähköautoista

No se että google on "parhaimmistoa" ei vielä merkkaa mitään kun vaihtoehtona Suomessa olisi maanmittauslaitoksen, Heren tai vaikka openstreetmap:n dataa käytössä jotka kaikki on laadukasta jos vertaa Googlen dataan.

Enkä tarkoita pelkästään sitä, että Googlella voi viedä vuosia saada uudet tiet karttaansa, vaan puhtaasti tyhmät virheet joita ei sieltä saa pois edes sillä muokkaustyökalulla joka aiheuttaa navigointivirheitä. Esimerkkinä oma asuinkortteli jossa on piirretty tie meidän korttelin läpi, koska korttelin parkkialueet/pihat näyttää satelliittidatassa tieltä. No se mitä satelliittidatasta ei näe on se, että kyseessä on useita erillisiä parkkialueita joiden välissä aitoja ja jopa yli metrin korkeuseroja ja koska se oikea tie tämän korttelin sisään on kävelykatu niin navigoinnit suosii sitä "parempaa" tietä eli jota ei ole olemassakaan kun korttilin pihat eivät ole yhdessä.
Mikä on parhain riippuu luultavasti mitkä virheet missäkin osuu omalle kohdalle. Omissa ajoissa vaikkapa Here oli niin kujalla uusista teistä, nopeusrajoituksista ja yritysten osoitteista, ettei mitään järkeä.
Ja jostain syystä mikään ei osaa näyttää lyhintä reittiä mulle kotiin, vaan eräs katu on muka toisesta päästä ummessa.
 
Sähköautomarkkina on aika herkullinen, verrattuna muutaman vuoden takaiseen. Model S lucidina, Ioniq 5 N tai KIA EV6 GT, sekä neliveto kolmosta, kaikkia saa 50-60k€. Tehoa +400hp, perheauton tilat ja pois lukien Model S uusia/uudenveroisia.
 
Ioniq 5 N ovh. taitaa olla 80.000 euroa. Toi viiskymppiä aika houkutteleva autoveron luvatussa Suomessa. Saksassahan 60k€ saa jo uudenveroisen M2.

IMG_3964.png
 
Näissä ymmärtääkseni kannattaa tarkistaa ne varusteet. Jotain voi puuttua Keski-Euroopan mallista vs kylmä Pohjoinen.
 
Näissä ymmärtääkseni kannattaa tarkistaa ne varusteet. Jotain voi puuttua Keski-Euroopan mallista vs kylmä Pohjoinen.
Ainaki ilppi voi hyvinkin olla vakiovaruste tänne rahdattavassa, toisaalla lisävaruste. No miten tämä näkyy? ID.7 oli molemmat mallit saatavilla ja ajoivat peräkkäin, oisko joku 10-20 mailia mennyt ilppimalli jossain 5-10c lämmössä pidemmälle. Youtubesta löytyy ko. Video.
 
Ainaki ilppi voi hyvinkin olla vakiovaruste tänne rahdattavassa, toisaalla lisävaruste. No miten tämä näkyy? ID.7 oli molemmat mallit saatavilla ja ajoivat peräkkäin, oisko joku 10-20 mailia mennyt ilppimalli jossain 5-10c lämmössä pidemmälle. Youtubesta löytyy ko. Video.
Tarkoitin enemmän sitä että vaikka hinta on huomattavasti halvempi niin pitää katsoa ne varusteet että ovat samat ja sitten verrata näitä hintoja.
 
Hei jäi vielä ev6 koeajosta mieleen yksi huomio. Onko faceliftia edeltävässäkin versiossa auton navin suomalaisääni enemmän virolaisen kuuloinen kuin suomalaisen, vai onko tämä joku uusi juttu? Tuo herätti kyllä hilpeyttä.
 

Model 3 trippimittari näytti 14km ylimääräistä Norjalaisten talvirangetestissä.. saahan ne kulutuslukemat noinkin mataliksi.
 
Viimeksi muokattu:

Model 3 trippimittari näytti 14km ylimääräistä Norjalaisten talvirangetestissä.. saahan ne kulutuslukemat noinkin mataliksi.
Miten se liittyy noihin lukemiin, lukemat laskettu reitistä?

Se nyt vaan on fakta et Model 3 on top3 energiatehokkain sähköauto, yhdessä Lucid Airin ja Ioniq 6 kanssa. Eri testeissä Ioniq 6 on ollut parempi, mut useassa Model 3.
 
Energiatehokas voi olla, mutta eihän Tesla sitä ilmoita markkinoinnissaan vaan noi kilometrit (joita se menee tuon testin mukaan valmistajan ilmoituksiin nähden huonoimmassa kolmanneksessa).

Teslan energiatehokkuushan tulee muutenkin korkeammista nopeuksista ja kun mennään ns. normiajoon maantiellä ja pätkäajoon kaupungissa niin tuo akuston jatkuva lämmittäminen ei niin ihmeellistä ernergiatehokkuudessa enää ole (vaikka Tesla sitä tietty pystyy vähän kompensoimaankin).
 
Viimeksi muokattu:
Jep model 3 on energiapihi kippo mutta toimarin psykopatiat näkyvät kuluttajan harhaanjohtamisena.
 
Jep model 3 on energiapihi kippo mutta toimarin psykopatiat näkyvät kuluttajan harhaanjohtamisena.
Toki operatiivisessa toiminnassa toimari ei kaikkeen voi vaikuttaa + omistaa 20,5 % Teslasta.

Pätkäajossa on eroja sähköautojen akun lämmityksessä. Tesla kenties ahkerimpia lämmittäjiä. Sanoisin, et tässä tapauksessa jokaisella sähköautolla on jokin lämmitys ja riski taas jos ei kunnollista. Alkupään leafeissa ei ollut jäähdytystä eikä vissiin lämmitystäkään, niin akun kesto on melko huono.
 
Leiffeissä ei ole missään lämmitystä tai jäähdytystä, tai no, pieni ylläpitolämpö löytyy ettei akku jäädy.

Jäähdytyksen puutteen vuoksi "Leiffien" akut menee huonolla ylläpidolla, lämpö tuhoaa akun.
 
Olen ostamassa ensimmäistä sähköautoa niin mitkä top 3 ominaisuudet siinä pitää olla näin talvea ja latausta ajatellen? Ajattelin ostaa käytetyn, varmaan joku 20 mallin luokkaa, kun köyhällä ei ole muuhun varaa.
 
Saa laittaa sitten tuloksia esim. Tesla vs Leaf samankokoisella akulla ja samalla kemialla niin voidaan verrata, kun kerran niissä on niin paljon huonompi lämmönhallinta.

Näissä olen nähnyt kyllä graafeja jossa joku Model S akku on kulunut vähemmän kuin Leaffin, mutta jos toisessa akku on kaksi-kolme kertaa suurempi niin sehän pitäisi olla selviö muutenkin.
 
Olen ostamassa ensimmäistä sähköautoa niin mitkä top 3 ominaisuudet siinä pitää olla näin talvea ja latausta ajatellen? Ajattelin ostaa käytetyn, varmaan joku 20 mallin luokkaa, kun köyhällä ei ole muuhun varaa.
Tarpeelliset ominaisuudet on mielestäni kiinni aika paljon omista tarpeista.

Esimerkiksi jos ajat usein sellaista matkaa että matkalla täytyy ladata, niin sitten nopea pikalataus on paljon olennaisempi, kuin jos ajelet lähiympäristössä ja kotilataat yön aikana.
 
Olen ostamassa ensimmäistä sähköautoa niin mitkä top 3 ominaisuudet siinä pitää olla näin talvea ja latausta ajatellen? Ajattelin ostaa käytetyn, varmaan joku 20 mallin luokkaa, kun köyhällä ei ole muuhun varaa.
Onko kotilataus mahdollinen? Jos on, niin käytetty sähköauto voi olla ihan hyvä valinta.

Akun lämmitys olisi syytä olla? Esim teslassa sen saa päälle, kun valitsee navigaattorista jonkun kartalta läytyvän laturin.

Itse voisin harkita model 3 lr awd tai model s awd. Mutta koska model 3 oli jo 2 vuotta sitten, niin ostin model s 90d fl vm2016 (23k€). Nyt 226tkm mittarissa.

Model s kohdalla valitsisin sellaisen, jossa on neliveto ja pieni takamoottori. Koska iso takamoottori ei kestä ja rikkoontuu jossain vaiheessa. Eli p90d on heikompaa tekoa, kuin tuo oma 90d.

Missä hintaluokassa se sähköauto saisi olla? Tarvitseeko esim vetokoukkua? Model s ei saa vetokoukkua. Tai saa kai noihin uusimpiin, mutta hinta karkaa. Model 3 on joitakin vetokoukun kanssa.

Valinnanvaraa on paljon käytetyissäkin. Sellainen on hyvä muutenkin ostaa, koska kaikkein suurin hinta-ale on jo ollut.
 
Leiffeissä ei ole missään lämmitystä tai jäähdytystä, tai no, pieni ylläpitolämpö löytyy ettei akku jäädy.

Jäähdytyksen puutteen vuoksi "Leiffien" akut menee huonolla ylläpidolla, lämpö tuhoaa akun.
Joo, tuo on kyllä jonkintasoinen ongelma, niin että jos aikoo hankkia esim Espanjasta uitetun Leafin hankkia, kannattaa akku tutkituttaa.. Suomiautojen akut nyt ei varsinaisesti kärsi tuosta, kun ei ole niin lämmintä, mutta pikalatausnopeutta se kyllä rajoittaa.
 
Olen ostamassa ensimmäistä sähköautoa niin mitkä top 3 ominaisuudet siinä pitää olla näin talvea ja latausta ajatellen? Ajattelin ostaa käytetyn, varmaan joku 20 mallin luokkaa, kun köyhällä ei ole muuhun varaa.
Omat kriteerit oli.
1. Neliveto
2. Hinta alle 25k€
3. Vähintään 90kWh akku

Edellinen oli Peugeot e-2008, jossa 50kWh akku ja etuveto. Ainoastaan tuo hintaluokka oli siinä "sopiva". Sain siitä 18400€, mutta tuo summa sisälsi 5 vuoden jatkotakuun. Eli oikeasti sain 17900€.

4. Voisi sitten olla vetokoukku, jos sitä tarvitsee?
 
Omat kriteerit oli.
1. Neliveto
2. Hinta alle 25k€
3. Vähintään 90kWh akku
Minkä sähköauton (ja kuinka vanha/ajettu) löysit noilla kriteereillä?

Jotenkin vain mietin liekö myynnissä ollenkaan sähköautoja, edes käytettyinä. joissa on yli 90kWh akku ja hinta alle 25k€? Joku 12 vuotta vanha Tesla Model S?
 
Minkä sähköauton (ja kuinka vanha/ajettu) löysit noilla kriteereillä?

Jotenkin vain mietin liekö myynnissä ollenkaan sähköautoja, edes käytettyinä. joissa on yli 90kWh akku ja hinta alle 25k€? Joku 12 vuotta vanha Tesla Model S?
Joulukuun lopussa juuri tuollainen löytyi. Pyynti oli 24900€, osto 23k€. Model S 90D fl 8-2016. Ajettu 224tkm ja nyt on tullut hieman reilu 2tkm lisää.

Toki mietin uudempaa myös 100kWh akulla. Tuo oli tuontiauto. Noin 20tkm ajettuna tuotu Suomeen ja yhdellä omistajalla ollut Suomessa.

Toisia vanteita ei ollut ja vain kaksi 19" kesärengasta. 20" vanteet ostin 500€ ja Michelin 275/35R20 takarenkaat 40€.

Plussana pidän ihan uutta sisäistä laturia.

Samoilla kriteereillä läytyy 2kpl alle 25k€ pyyntihinnalla.


Kyllä!
Screenshot_2025-01-19-21-35-28-91_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg


Akun huolto Kokkolan autohuollossa maksaa noin 900€ ja sen aion teettää. Melko vastaava kuin tuo:
 
Ajoin kaverin id7 GTX:ää.
Plussaa hiljaisuus, helppous ottaa haltuun vrt Teslat, todella paljon säätöjä. Jopa niin paljon, että ei varmaan kovin moni ota kaikkea koskaan haltuun.

Tehoa just hyvin, ei mikään älytön. Tilaa hyvin kaikin puolin. Alusta ei niin pintakova kuin Teslat, ainakaan comfort säädöllä.
Ja rangea kivasti, arvioi sen paremmin sään mukaan kuin Tesla.
Muuten en osaa sanoa, niin erilainen Taycaniin ja MB eqv verrattuna et ei kannata verrata. Laatu ihan eri luokkaa kuin id3/4. Muita en olekaan ajanut.

Edit: jäisellä tiellä pyysin tehoja kokeeksi ja tosi nätisti meni comfort säädöllä uusilla kitkoilla.
 
Viimeksi muokattu:
No miten tämä näkyy? ID.7 oli molemmat mallit saatavilla ja ajoivat peräkkäin, oisko joku 10-20 mailia mennyt ilppimalli jossain 5-10c lämmössä pidemmälle.

Ilppimallin edut onkin suuremmat kaupunkiajossa missä lämmitetään paljon kilsoihin nähden tai esilämmitetään autoa akulla kadun varresta.
 
Joo, tuo on kyllä jonkintasoinen ongelma, niin että jos aikoo hankkia esim Espanjasta uitetun Leafin hankkia, kannattaa akku tutkituttaa.. Suomiautojen akut nyt ei varsinaisesti kärsi tuosta, kun ei ole niin lämmintä, mutta pikalatausnopeutta se kyllä rajoittaa.
Omalla kohdalla en ole huomannut latausnopeuden pudotusta muuten kun akun täyttyessä. En kuitenkaan epäile etteikö akku lämpenesi vielä enemmän jos ajaa moottoritienopeuksia ja lataa useita kertoja päivässä. Kesän kuumilla ilmoilla on ollut tilanne, että olen joutunut lataamaan pari kertaa päivän aikana ja tuolloin lämpö on noussut toisessa latauksessa korkeammalle kuin ensimmäisessä. Latausnopeus ei kuitenkaan ole havaittavasti pudonnut.
Viimeksi kun käytin pikalaturia, niin kohdalle osui sellainen jolle luvattiin 70kWh tehoa. Auton mukaan lataus alkoi 73kWh teholla, mutta aika nopeasti akun saavuttaessa puolitäyden tilan, nopeus putosi alle 50kWh lukemiin. Lämpö ei talvisesta ajankohdasta johtuen noussut auton oman mittarin mukaan lainkaan.
 
Kävin eilen koeajamassa Facelifatun Kia EV6:n G-Line varustelulla. Täytyy kyllä sanoa, että oli erittäinkin hyvä auto ajaa. Kaikki tuntui hyvin loogiselta ja arvostan, että napeilla saa tehtyä monia juttuja toisin kuin muutamilla automerkeillä näytön kautta. Sain säädöt itselleni hyvinkin nopeasti ajoasennon osalta kuntoon. Apukuskilla oli hyvät oltavat ja takapenkillä oli järkyttävän isot tilat. Tuo päälle 300hv tuntui ihan sopivalta ja nykyisessä p2:ssa on 100heppaa vähemmän. Edeltävää mallia en ole ajanut, joten en osaa verrata mahdollista eroa näiden välillä. Jäi positiivinen kuva ja tässä on mahdollinen tilattava kohde.
Itsekin kävin EV6 AWD faceliftin koeajamassa, mutta totesin että eipä ole minun auto. Plussia en käy tässä luettelemaan, koska niitähän tuossa autossa on valtavan paljon. Mutta ne omat deal braker miinukset:

- TUOLI SAATANA. Kai se on vaan hyväksyttävä, että oma fysiikka eroaa aika paljon siitä, kenelle Korean pojat tuon suunnittelivat. 1,9 m pitkälle ja leveäharteiselle Kian penkki on vain auttamatta liian pieni. Hartioiden kohdalta tuoli ei levene tarpeeksi, vaan jää vähän puristavan kuppimaiseksi. Ristiselän tuki jää säädöistä huolimatta liian alas. Selkänojan ja tuoliosan kokonaispituudet ovat myös yksinkertaisesti liian lyhyet, ja pituussäädettävää reisitukea ei taida näihin saada. Olen yksinkertaisesti liian iso tuohon tuoliin, harmi. (Myös ratin säätövarat jäävät ihan liian lyhyiksi pitkälle kuskille.)
- ÄÄNIMAAILMA. Yleisen laatuvaikutelman rikkoo yllättävän voimakas monitaajuuksinen, korkea sirinä+humina, joka tunkee ohjaamoon matalissa nopeuksissa. Tuleeko jalankulkijoiden varoitusääni läpi kabiiniin vai onko kyse etumoottorin tuottamasta äänestä, en tiedä. Katsoin moneen kertaan että keinotekoiset moottoriäänet oli laitettu pois päältä eli siitä ei ollut kysymys. Ei johdu myöskään maanantaikappaleesta, koska sama äänimaailma kiinnitti huomiota jo kahdessa pre-facelift nelivedossa joita olen ajanut. Onko modattu RWD:stä AWD, mutta unohdettu että tällöin ehkä keula vaatisi jotain äänieristystä lisää?

Facelift on kyllä muuten parantunut erityisesti ohjaamon materiaalien, infotainmentin ja alustan osalta. Iskarit ovat tässä uudessa monivaiheiset eli mukautuvat paremmin taajamanopeuksiin vähentäen liiallista pintakovuutta, jota oli edellisessä vuosimallissa havaittavissa. Edellisestä kirjoittajasta poiketen takapenkin tiloja en luonnehtisi järkyttävän isoiksi, koska itsellä ottaa pää käytännössä kattoon kiinni takapenkillä. Kuskina tuo tietysti ei haittaisi.

Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä :D
 
Oli mennyt itsellä ihan ohi tämmöinen Ford Explorer EV. Mikä myöskin perustuu MEB-alustaan.

Muutaman videon tuosta katselin ja näyttäisi ihan menevältä peliltä.
 
Itsekin kävin EV6 AWD faceliftin koeajamassa, mutta totesin että eipä ole minun auto. Plussia en käy tässä luettelemaan, koska niitähän tuossa autossa on valtavan paljon. Mutta ne omat deal braker miinukset:

- TUOLI SAATANA. Kai se on vaan hyväksyttävä, että oma fysiikka eroaa aika paljon siitä, kenelle Korean pojat tuon suunnittelivat. 1,9 m pitkälle ja leveäharteiselle Kian penkki on vain auttamatta liian pieni. Hartioiden kohdalta tuoli ei levene tarpeeksi, vaan jää vähän puristavan kuppimaiseksi. Ristiselän tuki jää säädöistä huolimatta liian alas. Selkänojan ja tuoliosan kokonaispituudet ovat myös yksinkertaisesti liian lyhyet, ja pituussäädettävää reisitukea ei taida näihin saada. Olen yksinkertaisesti liian iso tuohon tuoliin, harmi. (Myös ratin säätövarat jäävät ihan liian lyhyiksi pitkälle kuskille.)
- ÄÄNIMAAILMA. Yleisen laatuvaikutelman rikkoo yllättävän voimakas monitaajuuksinen, korkea sirinä+humina, joka tunkee ohjaamoon matalissa nopeuksissa. Tuleeko jalankulkijoiden varoitusääni läpi kabiiniin vai onko kyse etumoottorin tuottamasta äänestä, en tiedä. Katsoin moneen kertaan että keinotekoiset moottoriäänet oli laitettu pois päältä eli siitä ei ollut kysymys. Ei johdu myöskään maanantaikappaleesta, koska sama äänimaailma kiinnitti huomiota jo kahdessa pre-facelift nelivedossa joita olen ajanut. Onko modattu RWD:stä AWD, mutta unohdettu että tällöin ehkä keula vaatisi jotain äänieristystä lisää?

Facelift on kyllä muuten parantunut erityisesti ohjaamon materiaalien, infotainmentin ja alustan osalta. Iskarit ovat tässä uudessa monivaiheiset eli mukautuvat paremmin taajamanopeuksiin vähentäen liiallista pintakovuutta, jota oli edellisessä vuosimallissa havaittavissa. Edellisestä kirjoittajasta poiketen takapenkin tiloja en luonnehtisi järkyttävän isoiksi, koska itsellä ottaa pää käytännössä kattoon kiinni takapenkillä. Kuskina tuo tietysti ei haittaisi.

Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä :D
Voisin kuvitella, että se ääni on jalankulkijoiden varoitus. Ei sen kyllä häiritsevästi pitäisi kuulua, ev3:ssa kuului ainakin vain sen verran että tiesi äänen olevan päälllä. Ainakaan ev6 sisarmallissa moottorit eivät matalalla nopeudella kuuluu ilman voimakasta kiihdystä.

Tilojen puolesta hieman ihmettelen kommenttiasi. 1,9 m ja takapenkillä pää ottaa lähes kiinni kattoon. Joku voisi väittää, että on se sitten aika tilava… Sinun mittatikullasi ei montaa tilavaa autoa löydy.
 
Ajoin kaverin id7 GTX:ää.
Plussaa hiljaisuus, helppous ottaa haltuun vrt Teslat, todella paljon säätöjä. Jopa niin paljon, että ei varmaan kovin moni ota kaikkea koskaan haltuun.

Tehoa just hyvin, ei mikään älytön. Tilaa hyvin kaikin puolin. Alusta ei niin pintakova kuin Teslat, ainakaan comfort säädöllä.
Ja rangea kivasti, arvioi sen paremmin sään mukaan kuin Tesla.
Muuten en osaa sanoa, niin erilainen Taycaniin ja MB eqv verrattuna et ei kannata verrata. Laatu ihan eri luokkaa kuin id3/4. Muita en olekaan ajanut.
Tämä oli itselläkin kiikarissa hetken, mainio auto ajaa. En vain päässyt oli sen hintalapusta. Olisi edes antanut jonkin maagisen hyvityksen vanhasta mutta ei. Rahoitustarjous oli 4,5% joten kauppaan jäi.
 
Oli mennyt itsellä ihan ohi tämmöinen Ford Explorer EV. Mikä myöskin perustuu MEB-alustaan.

Muutaman videon tuosta katselin ja näyttäisi ihan menevältä peliltä.
Tätä exploreria itsekin harkitsen. Viime viikolla tosin näin otsikon että on huono ajella talvella. Neliveto, joka liukastelee talvikelissä? Ford Explorer osoittaa, että tämäkin yhtälö on mahdollinen | Kainuun Sanomat

Koeajo suorittettava liukkailla.
 
Jutun kuvasta ei varmuudella erota mikä rengastus on alla ja juttu on maksumuurin takana, niin ei tiedä kerrotaanko sitä.

Mutta ennen tuomiota piätisi tietää onko alla allseasonit, ke-kitkat vai mitkä renkaat.
Äkkiseltään katsottuna sanoisin että continentalin vikingcontact 8 alla, takana kokoa 255jotain20? Oisko rengastus sama kuin ID-sarjalaisissa.
 
Ford Capri on myös tosiaan tuolla samalla alustalla ja ainakin Harri Salon mielipide oli ihan positiivinen (taas penkki liian lyhyt ja v2l puuttuu, mutta noin muuten ihan jees).
 
Itsekin kävin EV6 AWD faceliftin koeajamassa, mutta totesin että eipä ole minun auto. Plussia en käy tässä luettelemaan, koska niitähän tuossa autossa on valtavan paljon. Mutta ne omat deal braker miinukset:

- TUOLI SAATANA. Kai se on vaan hyväksyttävä, että oma fysiikka eroaa aika paljon siitä, kenelle Korean pojat tuon suunnittelivat. 1,9 m pitkälle ja leveäharteiselle Kian penkki on vain auttamatta liian pieni. Hartioiden kohdalta tuoli ei levene tarpeeksi, vaan jää vähän puristavan kuppimaiseksi. Ristiselän tuki jää säädöistä huolimatta liian alas. Selkänojan ja tuoliosan kokonaispituudet ovat myös yksinkertaisesti liian lyhyet, ja pituussäädettävää reisitukea ei taida näihin saada. Olen yksinkertaisesti liian iso tuohon tuoliin, harmi. (Myös ratin säätövarat jäävät ihan liian lyhyiksi pitkälle kuskille.)
- ÄÄNIMAAILMA. Yleisen laatuvaikutelman rikkoo yllättävän voimakas monitaajuuksinen, korkea sirinä+humina, joka tunkee ohjaamoon matalissa nopeuksissa. Tuleeko jalankulkijoiden varoitusääni läpi kabiiniin vai onko kyse etumoottorin tuottamasta äänestä, en tiedä. Katsoin moneen kertaan että keinotekoiset moottoriäänet oli laitettu pois päältä eli siitä ei ollut kysymys. Ei johdu myöskään maanantaikappaleesta, koska sama äänimaailma kiinnitti huomiota jo kahdessa pre-facelift nelivedossa joita olen ajanut. Onko modattu RWD:stä AWD, mutta unohdettu että tällöin ehkä keula vaatisi jotain äänieristystä lisää?

Facelift on kyllä muuten parantunut erityisesti ohjaamon materiaalien, infotainmentin ja alustan osalta. Iskarit ovat tässä uudessa monivaiheiset eli mukautuvat paremmin taajamanopeuksiin vähentäen liiallista pintakovuutta, jota oli edellisessä vuosimallissa havaittavissa. Edellisestä kirjoittajasta poiketen takapenkin tiloja en luonnehtisi järkyttävän isoiksi, koska itsellä ottaa pää käytännössä kattoon kiinni takapenkillä. Kuskina tuo tietysti ei haittaisi.

Mainittakoon, että vaikka Kia tekee nykyään ihan eri tason autoja kuin 15 vuotta sitten, niin jälleenmyyjät eivät ole vielä tuolle tasolle päivittyneet... Asiointikokemus toi mieleen lähinnä Tokmannin ämpärijonon, palvelu oli harvinaisen ankeaa ja Konalan liikkeen sisäänkäyntikin kuin jostain Markun käytettyjen huonekalujen liikkeestä :D

Meillä on 15cm pituudessa eroa ja se tuntuu olevan aika monessakin kulkineessa iso ero kun tilamukavuutta vertaillaan. Mulle siis tämän mittaisena etu- ja takapenkeissä oli todella paljon tilaa. Hartioita mulla kyllä on peruspulliaista hieman enemmän, mutta mitään siihen liittyvää ongelmaa en ainakaan vielä huomannut.
Äänimaailman kun otit nyt puheeksi, niin mä huomasin tuon saman huminan ja se korostui kun ajoin parkkihallissa. Se ei kyllä mua häirinnyt ja naureskeltiinkin, että ihan ku oltais valmistautumassa johonkin poimuajoon kun ääni on tuollainen. Verrokkina P2:ssa ei kuulu samanlaista ääntä sisälle asti. Mut missään nimessä ei häritsevien listalle kuuluva huomio mun osalta. Ehkä johtuu siitä, että mun kaikki autot on pitäneet aina lujaa ääntä sisälle asti ja P2:ssa renkaat jymisee sisälle melkoisesti.
 
Äkkiseltään katsottuna sanoisin että continentalin vikingcontact 8 alla, takana kokoa 255jotain20? Oisko rengastus sama kuin ID-sarjalaisissa.

Joo contit selvästi, mutta tosiaan eikös esim. polestar toimita autot ympäri vuoden niillä allseason-renkailla oletuksena.

Eli jos ford olisi keksinyt samanlaista perseilyä niin ei mahdotonta, että olisi alla jotkut ei pohjoisen talveen soveltuvat.
 
Meillä on 15cm pituudessa eroa ja se tuntuu olevan aika monessakin kulkineessa iso ero kun tilamukavuutta vertaillaan. Mulle siis tämän mittaisena etu- ja takapenkeissä oli todella paljon tilaa. Hartioita mulla kyllä on peruspulliaista hieman enemmän, mutta mitään siihen liittyvää ongelmaa en ainakaan vielä huomannut.

Todennäköisesti hartiatkin on eri korkeudella penkkiin nähden, sitten vielä oliko peruspenkit vai GT-line koeajossa.

Ei ole autonvalmistajilla helppoa tehdä kaikille sopivia autoja. Itelläkin on ns. gorillan mittasuhteet t-rexin käsillä eli lyhyet jalat, pitkä selkä ja lyhyet kädet :D Penkki täytyy vetää eteen ja sitten istutaan selkä suorassa pää kiinni katossa. Melkein kaikissa autoissa takapenkille istuessa katto on about korvan korkeudessa ja aina sitä ei muista..
 
Kummasti näitä SOH:n tippumisia alkaa ilmestymään vag konsernin leirissä, onkohan sieltä tulossa taas yksi "tyyppivika" lisää?
Kokkolan Autohuolto sai huoltoon Enyaqin, juurikin koska SoC alentunut. Tuo myyty on akkuvikainen. Noissa kannattaa soc testauttaa ennen takuun umpeutumista, oisko lämmönhallitaongelmia ja akussa tapahtuu sivureaktioita lataustapahtumassa = litium häviää.

Tesloilla pikalataus ei ole juuri todettu vaikuttavan akun kulumiseen, joten siitä pelkästään ei ole kyse.
 
Mikä tuossa oli niin huonoa? Auto kun auto sutii ja lipsuu kun tarpeeksi voimaa tai liukasta?
Se on huonoa, jos tekniikka ei toimi 1) vie nopsaan voimaa etuakselille 2) vapauttaa etuakselin hyvin pian taas uudelleen 3) ei saa pakotettuna etumoottoria huonoon keliinkään päälle.

Eipä sinällään, tuo etumoottorin kytkeytymisviive on vähän vaiva monessakin sähköpelissä. Auton pitäs Suomessa melko herkästi kytkeä etumoottori päälle, ennen kuin takarenkaat sutii. Winter tms asetus
 
Oma hypoteesi, että pikalataamalla ei niinkään saa vielä aikaan pahaa, mutta tämä 'yli 80%' ahtaminen jatkuvasti tekee osansa.
 
Reiluun 17k€ nousi VW ID.4 vm. 2021, ajettu 160tkm huutokaupat.comissa.
Menikö kalliilla vai halvalla?
Aika vauhdilla oli SOH tippunut ko. yksilössä eli 66%. Onko normaalia vai akunvaihto kohta edessä?
Mulla autossa SOH 87%. 8 vuotta vanha model s 90d, 226tkm.

En tiedä kauanko VW akku vielä toimii noin alhaisella lukemalla. Myin Peugeot e-2008 pois 25tkm ajettuna, niin siinä SOH oli 100%.

Kyllä on: ”Ajoneuvolle tehty akkutesti: SOH 66% (kantamaa tarjoaa mittariin 250km-280km). Käytetty merkkiliikkeessä tutkittavana, akustossa ei ole vikaa.”

VAGLife..
SOH vain alentunut :) Takuu ehtinyt jo loppua, niin huolto ei tee enää mitään ilmaiseksi. Käytetty parempi akku vaan jostain tilalle olisi mun mielipide.
 
Oma hypoteesi, että pikalataamalla ei niinkään saa vielä aikaan pahaa, mutta tämä 'yli 80%' ahtaminen jatkuvasti tekee osansa.
Itse latasin Peugeot e-2008 aina täyteen, kun ei siinä mitään rajaa edes ollut. Lisäksi latasin aina, kun kilometrit tipahti 300km -> 200km tai alle. Silti SOH oli 100% sen (virallisen) Aviloo akkutestin mukaan. Toki kilometrejä oli siinä vasta 25tkm. Pikalatauksiakin oli, mutta hyvin vähän. Muuten ladattu melkein joka päivä 11kWh laturilla.

VAG autoissa on ilmeisesti jossain ollut kennovikaa, eli osa kennoista kai "kyykkää"? Joko nuo kennot täytyisi vaihtaa uusiin tai käytetty toimiva akku tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 119
Viestejä
4 926 665
Jäsenet
79 306
Uusin jäsen
Patettaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom