Yleistä keskustelua sähköautoista

Teslan malli johtaa vain siihen että kalliin auton arvo putoaa kuin lehmän häntä, kun tuleva omistaja tietää että takuun jälkeen niveliä saa vaihdella vuosittain. Ei mielestäni yhtään sen halvempi ratkaisu.
En ymmärrä mitenkä suunnittelu virhe ja huoltoon pakottaminen liittyvät toisiinsa. Takuu jälkeen voi vaihtaa Mahlen nivelet joihinka Mahle lupaa 3 vuoden takuun.
 
Sähkömasaan lisätietoa kirjoitetussa muodosssa. Nätti kun mikä.

0110-mazda-6e-2.jpg


Hyvin on akku piilotettu. Ei ainakaan tuosta kulmasta näytä sellaiselta ylikorkealta paahtoleivän päälle tehdyltä.
 
800V olikin kyse nopeuttaa pikalatausta, ilman akuston mainittua "kireä virittämistä".
No kun se just EI vaikuta mitenkään tuohon akuston ”kireälle vetoon”.

800V auttaa tasan yhteen asiaan: pienemmät häviöt liittimissä / kaapeleissa. CCS-standardissa maksimivirta on speksattu 500A:han ja jos halutaan yli 200kW tehoja, on jännite pakko nostaa yli 400V:n.

Akun tiukalle vedoilla jne. Asialla ei ole tuon taivaallista tekemistä. Akun kannalta kyse on yksinomaan siitä, että laitetaanko 200 kennoa sarjaan ja 4 rinnakkain vaiko 100 kennoa sarjaan ja 8 rinnakkain. Latausrasitukseen tuolla ei ole juuri merkitystä - käytännössä ehkä päinvastoin -> 400V akusto lämpenee yleensä nopeammin suuremmista häviöistä johtuen (mutta ei välttämättä jos johdot ja liittimet ovat riittävän tuhdit) ja korkeampi lämpö parantaa pikalatauskestävyyttä. (Kunhan ei mennä sitten yli ~50C:n).

Jos käytetyt kennot ovat samoja, 200kW lataus rasittaa akkua käytännössä tasan yhtä paljon 800V ja 400V jännitteillä.

Edit: yksi asia mihin 800V jännite vaikuttaa on se, että autoa ylipäätään on mahdollista ladata yli 200kW teholla -> autovalmistajalla on kannustin valita kennotyyppi joka sietää korkeita pikalataustehokertoimia. Muutenhan siitä 800V:stä ei juuri saa markkinointiapua kun ketään ei kiinnostaa ”vähemmän häviötä CCS2-liittimessä” mainosterminä.
 
Mazdassa on kyllä todella asiallinen sisusta. Karmittomat ikkunat taas sitten täysin typerä ratkaisu ja 68kwh akku kuulostaa melko pieneltä.
 
En ymmärrä mitenkä suunnittelu virhe ja huoltoon pakottaminen liittyvät toisiinsa. Takuu jälkeen voi vaihtaa Mahlen nivelet joihinka Mahle lupaa 3 vuoden takuun.
Sitä suuremmalla syyllä Tesla pitäisi pakottaa ennakoivaan huoltoon ja valmistajan pitäisi korjata se, kerta siinä on selviä suunnittelu virheitä.
 
Hyvin on akku piilotettu. Ei ainakaan tuosta kulmasta näytä sellaiselta ylikorkealta paahtoleivän päälle tehdyltä.
Saa nähdä millaisessa kyykyssä tuolla sisällä istutaan ?

Ettei kävis vaan samanlailla kuin ID7:n kanssa. Promokuvat lupailivat todella hienoa, käytännössä sitten taas näyttää siltä ylikorkealta paahtoleivältä ...mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan :)
 
Ei niin, kun oli puhetta mm. nopeiden latauksien vaatimista muka "kireistä virityksistä", sitähän 800V akuston lataus ei tee, mutta lataus nopeutuu (800V DC latausasemalla, huomioiden tietyt edellytykset).:)

Tarkoitat varmaankin aktiivista balanssointia vrt. passiiviseen balansointiin. Aktiivinen balansointi on rautana huomattavasti monimutkaisempi ja kalliimpi. Myös ohjausalgoritmit ovat passiivista balansointia monimutkaisempia. BMS- laitteita valmistaa monet valmistajat, kuka tahansa auton valmistaja voi hankkia halaumansa tyyppisen laitteen.

Itse toit esille että, mm. nopeiden latauksien vaatimista muka "kireistä virityksistä", sitähän 800VDC akuston lataus ei tee, mutta lataus nopeutuu. En on väittänyt sen olevan vähemmän rasittavaa kuin 400VDC lataus.

Akuston optimi lämpötila on olennainen seikka (+jännite). Toyota nyt ihan noviisi sähköautoissa.

Tiedän tämän, arvasinkin että tähän joku puuttuu.

800V olikin kyse nopeuttaa pikalatausta, ilman akuston mainittua "kireä virittämistä".
Pysyn alkuperäisessä väitteessäni. Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita. Olisihan se mahdollista valmistajan hankkia vaikka mitä hienoa BMS:ää, mutta ehkäpä niissä tapauksissa on jäänyt hankkimatta, joissa vaaditaan käyttäjältä jumppaa.


Kyllä, Toyota on ihan noviisi täyssähköautoissa, mutta edes konkarit eivät uskaltaisi tarjota nykyisiä latausnopeuksiaan suhteessa akun lämpötilaan ja jännitteeseen, jos olisivat luvanneet akulle miljoona kilometriä. Siinä tapauksessa latauskäyriä olisi ruuvattu alaspäin.


Kirjoitit viimeisessä viestissä:
"En on väittänyt sen olevan vähemmän rasittavaa kuin 400VDC lataus."

Kuitenkin sitä edellisessä viestissä olit tarjonnut 800 volttia ratkaisuna, joka sallisi kovan latausnopeuden (ilman nopeutunutta akun kulumista):
"Kovat latausnopeudet eivät vaadi mitään "kireitä virityksiä" vaan esim. 800V akuston vrt. 400V"

Ja viimeisessä viestissä väität pokkana jo toista kertaa:
"800V olikin kyse nopeuttaa pikalatausta, ilman akuston mainittua "kireä virittämistä"."

Vaan kun se 800 V ei auta tippaakaan tuohon asiaan. Latausnopeus 3C on yhtä kireä akulle, oli se 400 V tai 800 V. Uusimmassa Kia EV6 LR AWD:ssa maksiminopeus on 3,13 C (263 kW / 84,0 kWh). Nopeus toki hidastuu loppua kohden, mikä vähentää akun kulumista. Silti fakta on, ettei yksikään 3C-valmistajista (Tesla, Audi, Porsche, Hyundai, Kia) ole tohtinut luvata akulle miljoonaa kilometriä, toisin kuin hitaasti kiiruhtava Toyota. Ei edes nuo 800 V-valmistajat. Mistähän se kertoo? Olisikohan valmistajille eksynyt sellaista tietoa, että jännitteestä riippumatta 3C-pikalataus (etenkin muhkealla käyrällä) kuluttaa akkua nopeammin kuin maltillinen lataus?

Lue ajatuksella @zepi :n vastaus:
Viesti keskustelussa 'Yleistä keskustelua sähköautoista' Yleistä keskustelua sähköautoista
 
Kyllä, Toyota on ihan noviisi täyssähköautoissa, mutta edes konkarit eivät uskaltaisi tarjota nykyisiä latausnopeuksiaan suhteessa akun lämpötilaan ja jännitteeseen, jos olisivat luvanneet akulle miljoona kilometriä. Siinä tapauksessa latauskäyriä olisi ruuvattu alaspäin.
Miksi ihmeessä on pitänyt antaa tuollainen miljoonan kilometrin lupaus, kerran se rajoittaa akun tehokasta hyödyntämistä? Käytännössä kaikille mahdollisille asiakkaille se on täysin tyhjä lupaus, koska miljoonaa kilometriä ei kukaan ruuvaa mittariin. Esimerkiksi 300 tai 400 tkm olisi aivan riittävä.
 
No jos valmistaja katsoo että sillä lupauksella on tuollaisena enemmän arvoa. Mitä akun täyteen lataukseen tulee, niin osittain tuo tulee ihan käytetystä akun tekniikasta. LFP akussa kennon jännite pysyy todella loppuun asti korkeana kunnes se romahtaa. Tällöin bmsn on vaikea pelkällä jännitteellä päätellä akun maksimikapasiteettia/akun tilaa. Tuon takia sitä suositellaan ladattavan välillä 100% asti. Siinä mielessä toki softa on kehittymätöntä, että jos Sonyn Android luuri tuon osaa tehdä automaattisesti (eli vaikka raja on 80% niin lataa tasaisin säännöllisin väliajoin akun 100% asti ja kertoo tästä kun tökkäät laturin kiinni) niin miksi autoon ei ko. automatiikkaa ole laitettu.
 
Miksi ihmeessä on pitänyt antaa tuollainen miljoonan kilometrin lupaus, kerran se rajoittaa akun tehokasta hyödyntämistä? Käytännössä kaikille mahdollisille asiakkaille se on täysin tyhjä lupaus, koska miljoonaa kilometriä ei kukaan ruuvaa mittariin. Esimerkiksi 300 tai 400 tkm olisi aivan riittävä.

Miljoonan kilsan takuu antaa kuvaa että asiaa on oikeasti mietitty ja jonkunlaisen laatu-takuun. Ja samalla varmistetaan että asiakkaat tekee kaikki huolto-ohjelman mukaisesti pitkään.
 
Miljoonan kilsan takuu antaa kuvaa että asiaa on oikeasti mietitty ja jonkunlaisen laatu-takuun. Ja samalla varmistetaan että asiakkaat tekee kaikki huolto-ohjelman mukaisesti pitkään.
Toyotan menestys sähköautomarkkinoilla tuolla mallillaan kertonee siitä, että paljonko kuluttajat oikeasti arvostavat tuota lähestymistapaa.
Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita. Olisihan se mahdollista valmistajan hankkia vaikka mitä hienoa BMS:ää, mutta ehkäpä niissä tapauksissa on jäänyt hankkimatta, joissa vaaditaan käyttäjältä jumppaa.
Millähän valmistajalla tämä ohje nyt on ja minkä akkukemian kanssa?

En tunne BMS-markkinoita kauhean hyvin, mutta yllättyisin suuresti jos LFP-BMS:t osaisivat yleisesti tehdä mitään muuta kuin top-balansointia.

50% SOC:lla LFP-kennojen jännite-erot ovat niin pieniä, että balansointi on varmaankin todella vaikeaa.

NMC:llä varmaan jotain matalampien SOC:ien balansointiakin voi tehdä mutta joku syy siihen top-balansoinnin suosioon on.
 
Toyotan menestys sähköautomarkkinoilla tuolla mallillaan kertonee siitä, että paljonko kuluttajat oikeasti arvostavat tuota lähestymistapaa.

Toyotan eka BEV, näistä varmasti opitaan ja korjataan puutteet tulevissa malleissa.

Sanotaan näin että jos vaikka viiden vuoden päästä olen markkinoilla käytetyn BEVin osalta niin pitkä akkutakuu on varmasti ihan ykköskriteereitä hankinnassa, jos siellä on tarjolla vaikkapa "sähkö-RAV4" jossa tollanen akkutakuu voimassa niin se ajaa aika monen puutteen ylitse.
 
Toyotan eka BEV, näistä varmasti opitaan ja korjataan puutteet tulevissa malleissa.

Sanotaan näin että jos vaikka viiden vuoden päästä olen markkinoilla käytetyn BEVin osalta niin pitkä akkutakuu on varmasti ihan ykköskriteereitä hankinnassa, jos siellä on tarjolla vaikkapa "sähkö-RAV4" jossa tollanen akkutakuu voimassa niin se ajaa aika monen puutteen ylitse.
Luulisi ettö akkutakuun kiinnostavuus laskee sitä mukaa kun ghettokorjauskyvyt kokkolan autohuolloilla ja muilla vastaavilla pajoilla nousevat.

Polttomoottoreihinkin tehdään jotain parien tonnien moottoriremppoja autohuolloissa, eikä kukaan mieti polttiksen kohdalla takuita jossain 5+v ikäisissä autoissa (pl. Porsche).

Marmoreilla kaikki huoltohinnat ovat aivan poskettomia kaikkiin autoihin, joten eiköhän sähkäreissäkin siirrytä käytetyissä epäviralliseen huoltamiseen.

Kunhan vaan viranomainen ei pistä kapuloita rattaisiin katsastusten osalta kuvitellessaan että jostain syystä vain valmistaja osaa korjata akun tai päätellä sen toiminnasta jotain (osataanko marmorilla oikeasti yhtään mitään, vaihdetaan vaan sokkona osia vikakoodien perässä?).
 
Miljoonan kilsan takuu antaa kuvaa että asiaa on oikeasti mietitty ja jonkunlaisen laatu-takuun. Ja samalla varmistetaan että asiakkaat tekee kaikki huolto-ohjelman mukaisesti pitkään.
Tästä sinänsä eri mieltä, koska tuo 1 000 000 kilometriä ei ole millään tavalla relevantti lukema. Jos se on ollut vielä mitoitustekijä latauksia ja sen tehoa koskien, niin entistä reikäpäisempi ratkaisu. Esimerkiksi 400 000 km olisi riittänyt ihan hyvin ja silläkin olisi tullut varmistettua huollot ja jälleenmyyntiarvo ylivoimaisesti suurimmalle osalle autoja.
 
Tästä sinänsä eri mieltä, koska tuo 1 000 000 kilometriä ei ole millään tavalla relevantti lukema. Jos se on ollut vielä mitoitustekijä latauksia ja sen tehoa koskien, niin entistä reikäpäisempi ratkaisu. Esimerkiksi 400 000 km olisi riittänyt ihan hyvin ja silläkin olisi tullut varmistettua huollot ja jälleenmyyntiarvo ylivoimaisesti suurimmalle osalle autoja.
On myös hyvin helppoa pistää sinne infotainmenttiin ”battery save mode” ja todeta, että jos tämä on käytössä yli 90% ajasta takuu on 750tkm ja jos ei ole, niin sitten se on 250tkm.
 
Pysyn alkuperäisessä väitteessäni. Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita.
Missä autossa noin ohjeistetaan?
 
No meinasin juurikin että jos olisi faktana missä noin käsketään tekemään, voisi tarkistaa onko kyse juurikin LFP akkuisesta autosta.
 
WLTP parani muutaman prosentin. Latausnopeus edelleen jäljessä muita sähköautoja. Tuskin mitään dramaattista tehty siis voimalinjalle. Eipä ole kummoinen päivitys Model Y facelift.
 
WLTP parani muutaman prosentin. Latausnopeus edelleen jäljessä muita sähköautoja. Tuskin mitään dramaattista tehty siis voimalinjalle. Eipä ole kummoinen päivitys Model Y facelift.
Ei Teslassa kyllä latausnopeus ole koskaan huono ollut tai erityisesti muita jäljessä ihan muutamaa lukuunottamatta, etenkin jos lataa vain sen 5-15 minuuttia. Yläpäässä käyrä on hitaampi. Hyvä esilämmitys ja energiatehokkuus takaa silti sen, että esim. FLTP etenemiskisoissa pärjätään varsin hyvin.

En itse kokisi että tuo olisi suuri ongelma Teslassa.
 
Ulkomuistista ainakin Vagin tripletille.

e: Näin auton uutena ostavalle ja muutavan vuoden käyttävälle kaikki paitsi 100% on ylimääräistä työtä…
Miin käyttöohjeessa lukee, että pitää 4 kk:n välein ladata vaikkei käyttäisikään autoa. Millä sivulla lukee, että pitäisi ladata täpötäyteen kuukauden välein? On mennyt minulta ohi silmien, jos sellainen jossain lukee.


@zepi ja @Pakana ei hajuakaan, mikä valmistaja vaatii 1 kk välein täpötäyteen. Ei väite minulta ollut peräisin. Kunhan kommentoin, että sellainen vihjaa kehittymättömään akunhallintaan. @HEDT antoi meille vihjeeksi vain:
"Esim. suuri korealainen sähköautojen valmistaja, mainitsee vain välttämään tarpeetonta pikalatausta (DC), jos haluaa optimoida ajoakun kestoa. Samainen valmistaja myös huomauttaa lataamaan akun ainakin edes kerran kuussa täyteen (100%).".

Kia ja Hyundai ovat tuolta suunnalta, mutta en ole koskaan lukenut niiden käyttöohjeita. Onko omistajia paikalla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 218
Viestejä
4 575 881
Jäsenet
75 398
Uusin jäsen
xJuusox

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom