Yleistä keskustelua sähköautoista

Screenshot_2025-01-06-17-39-45-91_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Kyllä varmasti mieltä lämmittää se, että autolla voi ajaa miljoona kilometriä, kun Lapissa odottelet 2,5h "pikalatauksessa", jotta pääset seuraavat 200km eteenpäin :think:
 
Viimeisimmät tutkimukset ovat tuoneet esille, että ajokut kestävät hyvin koko auton käyttöiän, 20 vuotta ja ylikin.👍
Tuossa tulikin tuo aika. Eli aika kuluttaa myös akkua. Akkuja on kai testattu esim 60 asteen lämpötilassa, jolloin akun ajallinen vanheneminen on nopeampaa. Eli ajallisesti 20 vuotta ja ylikin on jo testattua tietoa.

Jossain videossa mainittiin, että akun siis pitäisi kestää 20 vuotta tai 300tkm? Mutta tuo 300tkm tuntuu silti vielä aika matalalta, jos edes piti paikkansa?

Nythän esim Akkuauto (tai mahdollisesti myös Kokkolan Autohuolto?) tekee Model S ja Model X autolle akkuhuoltoa. 1090€. Eli akku irrotetaan ja tutkitaan onko päällisin puolin kunnossa ja puhdistetaan päällisin puolin. Akkua ei siis avata, se olisi kalliimpi operaatio. Eikä kannata tehdäkään, jos akku toimii.

Tuossa siis siitä 1100€ akkuhuollosta (toimivaan akkuun).


Tänään vastasivatkin Akkuautosta jo lyhyesti. Oma auto siis olisi 8 vuotta vanha Model S 90D facelift. Ajettu 224tkm. Akun kunto 88% (Tessie sovellus).


"Hei! 90D akkuun ei ole mitään erillistä lisämaksullista kuin tuo meidän normaali huolto, se on varsin kattava. Ainoa mistä voi tulla lisäkuluja on mahdollinen pääsulakkeen vaihto, jos sitä ei ole vielä uusittu ja jos akussa on jotain osia rikki, kuten esim. helmojen suojana olevia muoviripoja."
 
Kyllä varmasti mieltä lämmittää se, että autolla voi ajaa miljoona kilometriä, kun Lapissa odottelet 2,5h "pikalatauksessa", jotta pääset seuraavat 200km eteenpäin :think:
Q.E.D. :D

Väitteesi voi toteutua, jos:

1. Lapissa on silloin pakkasta pidemmän aikaa vähintään 35 astetta.
Ja
2. Auto on jätetty tyhjällä akulla seisomaan pitkäksi ilman latausta ja ajoa (jotta akun sisälämpötila ehtisi jäähtyä -30 C:een).
Ja
3. Heti liikkeellelähdettyä kurvataan pikalaturille, eikä ajo ehdi lämmittää akkua yli -30 C:een.
Ja
4. Joku bZ4X ei ole 04/2023 jälkeen käynyt huollossa saamassa päivitystä, jonka jälkeen 0 - 80 % kestäisi "vain" 100 min, kun akun sisälämpötila on alussa -30 C.
Ja
5. Tämän päivittämättömän yksilön 0 - 80 %@-30 C akulla pyöristetään 140 minuutista 2,5 tuntiin.
Ja
6. Tämä päivittämätön sankari haluaa välttämättä nauttia hitaasta lataamisesta täydet 80 %-yks. sen sijaan, että liruttaisi tuota hidasta vain puolet, jonka jälkeen antaisi akun lämmetä reissun aikana, jolloin seuraava stoppi sujuukin normaalimmalla nopeudella.
 
Q.E.D. :D

Väitteesi voi toteutua, jos:

1. Lapissa on silloin pakkasta pidemmän aikaa vähintään 35 astetta.
Ja
2. Auto on jätetty tyhjällä akulla seisomaan pitkäksi ilman latausta ja ajoa (jotta akun sisälämpötila ehtisi jäähtyä -30 C:een).
Ja
3. Heti liikkeellelähdettyä kurvataan pikalaturille, eikä ajo ehdi lämmittää akkua yli -30 C:een.
Ja
4. Joku bZ4X ei ole 04/2023 jälkeen käynyt huollossa saamassa päivitystä, jonka jälkeen 0 - 80 % kestäisi "vain" 100 min, kun akun sisälämpötila on alussa -30 C.
Ja
5. Tämän päivittämättömän yksilön 0 - 80 %@-30 C akulla pyöristetään 140 minuutista 2,5 tuntiin.
Ja
6. Tämä päivittämätön sankari haluaa välttämättä nauttia hitaasta lataamisesta täydet 80 %-yks. sen sijaan, että liruttaisi tuota hidasta vain puolet, jonka jälkeen antaisi akun lämmetä reissun aikana, jolloin seuraava stoppi sujuukin normaalimmalla nopeudella.
Voi hyvinkin käydä, jos matkustaa lomalle Lappiin vaikka viikoksi ja hidaslatausta ei ole saatavilla (aika yleistä). -40c pakkaset ei edes ole mikään harvinaisuus tuolla, -30c ihan normaali talvikeli.

Mikäs tuo päivitys on, eikös akun lämmitystä tehostettu vasta viime vuoden malleissa?
 
Sinulla taitaakin olla kokemusta tästä uudemmasta päivityksestä. Kerrotko miten huonosti nämä vm. 2024 olevat lataa talvella?
Eikös se näy tussa kuvassa, joka jo olikin.

Esim. -20 astetta ja 35kW latausteho keskimäärin.
Screenshot_2025-01-06-19-56-35-59_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg


Akkutohtorin? Yuotube videolla mainittiin esim että Tesla on aika tarkka akun lämpötilasta. Eli esilämmittää akun ennen pikalatausta tai ihan perus latauksenkin aikana. Toki tuo lämpö aavistuksen kuluttaa akkua (ainakin Toyotan mielestä), mutta lämmityksestä on selvä hyöty, että matkanteko sujuu riittävän nopeasti. Teslakin siis lataa (erittäin) hitaasti, jos ei anna auton lämmittää akkua sopivaan lämpötilaan. Tai tarkemmin ensin "lataus" vain lämmittää akkua ja sitten alkaa vasta varsinainen lataaminen.


Kokeilin nyt laittaa huomiseksi tuon auton sulatuksen ja latauksen (Model S ja muut teslat). Ei ole autokatosta, niin joutuu sulattelemaan auton.
Screenshot_2025-01-06-20-07-10-85_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae~2.jpg
Latauksen asetin vain 70% tasoon, koska se riittää päivittäisiin ajoihin. Ei varmaan mitään käytännön merkitystä, vaikka olisi se suositeltu 80%.
 
Eikös se näy tussa kuvassa, joka jo olikin.

Esim. -20 astetta ja 35kW latausteho keskimäärin.
Screenshot_2025-01-06-19-56-35-59_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg


Akkutohtorin? Yuotube videolla mainittiin esim että Tesla on aika tarkka akun lämpötilasta. Eli esilämmittää akun ennen pikalatausta tai ihan perus latauksenkin aikana. Toki tuo lämpö aavistuksen kuluttaa akkua (ainakin Toyotan mielestä), mutta lämmityksestä on selvä hyöty, että matkanteko sujuu riittävän nopeasti. Teslakin siis lataa (erittäin) hitaasti, jos ei anna auton lämmittää akkua sopivaan lämpötilaan. Tai tarkemmin ensin "lataus" vain lämmittää akkua ja sitten alkaa vasta varsinainen lataaminen.


Kokeilin nyt laittaa huomiseksi tuon auton sulatuksen ja latauksen (Model S ja muut teslat). Ei ole autokatosta, niin joutuu sulattelemaan auton.
Screenshot_2025-01-06-20-07-10-85_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae~2.jpg
Latauksen asetin vain 70% tasoon, koska se riittää päivittäisiin ajoihin. Ei varmaan mitään käytännön merkitystä, vaikka olisi se suositeltu 80%.
Niin tuossa puhutaan AKUSTON lämpötilasta. Akuston lämpötila ei taida olla sama kuin ulkoilman lämpötila...
 
Voi hyvinkin käydä, jos matkustaa lomalle Lappiin vaikka viikoksi ja hidaslatausta ei ole saatavilla (aika yleistä). -40c pakkaset ei edes ole mikään harvinaisuus tuolla, -30c ihan normaali talvikeli.

Mikäs tuo päivitys on, eikös akun lämmitystä tehostettu vasta viime vuoden malleissa?
Ja hyvinkin käy niin, ettei muista hakea 2.5.2023 jakoon tullutta päivitystä? Ja viikoksiko lyödään auto parkkiin ilman suko-rasiaa olevaan paikkaan, ja vielä 0 - 10 % SoC?

Fiksumpi olisi käyttänyt uudehkoa autoa huolto- ohjelman mukaan huollossa saamassa päivityksen. Fiksu ei myöskään jättäisi autoa viikoksi 30-40 asteen pakkaseen tyhjällä akulla, ja sitten kotiinpaluun koittaessa ihmettele huuli pyöreänä, miksi lataus kestää 140 min päivittämättömään autoon. Fiksu olisi jo menomatkalla ladannut lämmenneeseen akkuun siitä samasta pikalaturista (jonne pääsee mökiltä liki tyhjällä akulla niin, ettei akku vain ehdi lämmetä yli -30 C:een) 30 minuutissa tarpeeksi. Lataus pitää joka tapauksessa tehdä. Toisessa järjestyksessä se vain sattuu olemaan jopa 110 minuuttia nopeampaa, ja täydempi akku viikon mökkireissulla on myös turvallisuutta.

Edit. Päivitys muuttikin lataamisessa vain pikalatausmäärää/24 h ja nopeutta välillä 80-100 %. Ei vaikuta tuohon viikon sukoton mökki@10 % SoC ajamatta 30-40 asteen pakkasjaksolla -keissiin. Menomatkalla vanhatkin mallit lataavat noin puolessa tunnissa.

Screenshot_2025-01-06-20-11-45-25_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eihän Teslalla saa ainakaan tuntiin yhtään virtaa akkuun jos sen -30 asteisena tökkää pikalaturiin. Eikös nämä nykyiset generoi lämmön ajamalla moottoreita huonolla hyötysuhteella, joten eihän sekään yliluonnollisiin temppuihin pysty. Tuo 3,5kW tehoinen akunlämmitin sentään voisi kuvitella olevan ihan ok Toyotalla ja Subarulla tuohon hommaan (Subarulla tuli vasta uusimpaan, mutta Toyotalla se jo oli mutta ei hajuakaan mistä mallivuodesta lähtien).
 

Eihän Teslalla saa ainakaan tuntiin yhtään virtaa akkuun jos sen -30 asteisena tökkää pikalaturiin. Eikös nämä nykyiset generoi lämmön ajamalla moottoreita huonolla hyötysuhteella, joten eihän sekään yliluonnollisiin temppuihin pysty.
~45min otti lämpöä ennenkuin lataus lähti.
 
Tästä keskustelusta näkee hyvin että ollaan vielä aataminaikuisissa akuissa kun pitää miettiä miten sitä ladataan. Vielä on pitkä matka siihen että tälläisiä asioita ei tarvitse edes ajatella. Sitten se sähköauto alkaa olemaan valmis.

Toki voihan tuon jättää ajattelematta nytkin....
Samahan se on polttiksissakin - ei saisi kenkiä kylmänä ja pitäisi esilämmittää moottoria lohkolämppärillä kylmällä. Ei ole valmista kun pitää moisia miettiä…
 
Itse vedellyt käytettyä sähkistä surutta 100% vaikka kesäisin työmatka juuri ja juuri menisikin kesällä 80% edestakaisin (vuorotyö pari kertaa viikossa edestakaisin vajaa 250km). Käytössä siis auto ladataan täyteen 2-3 krt. Viikossa. Ajoja tulee päivittäin jolloin akun varaus on viikon ajan yleisimmin tuossa 40-80% välillä toisin kuin 80% lataamalla se olisi jotain 0-40%. Asiointi ja harrastusmatkat päivittäin n. 30-60km. Pakkasilla monesti tuollaset pätkät 15-30min suuntaansa kuluttaisi akun alasektoria huomattavasti enemmän. Sama työmatkassa bufferia jää alas enemmän. Eiköhän tuo valmistajan suositus ole "säilytystä varten" eli sitä että kukaan pälli ei vedä saharassa 100% kahdeksi viikoksi kun on loma matkalla Kuubassa ja auto seisoo helteessä.
 
Eihän Teslalla saa ainakaan tuntiin yhtään virtaa akkuun jos sen -30 asteisena tökkää pikalaturiin.
Teslalla nyt kuitenkin saa kännykästä käynnistettyä / ajastettua akun lämmityksen etukäteen ennen liikkeellelähtöä. Joten ei sinne lataukseen tarvi jäisellä akulla mennä.
 
Jos on -30 ja lähtee pihasta kaupan pihaan latailemaan 2 % akulla niin sitten pitänee odotella että akku lämpeää piuhan päässä.
No sehän on sit iha p*ska. Kuka nyt joutaa piuhan päässä odotella?
Täällä halveksitaan tojotan lataustehoa -20 akun lämpötilassa, mutta jos tessuka joutuu samaan testiin niin silloin se on kuskin vika pelkästään.
 
No sehän on sit iha p*ska. Kuka nyt joutaa piuhan päässä odotella?
Täällä halveksitaan tojotan lataustehoa -20 akun lämpötilassa, mutta jos tessuka joutuu samaan testiin niin silloin se on kuskin vika pelkästään.
En tiedä Toyotasta, mutta jos jättää minkä tahansa auton -30 asteen pakkaseen 2% akulla niin toki joutuu odottamaan ensin laturilla että akku lämpeää? Ei kai nyt mikään auto energiaa tyhjästä taio?

Erot autoissa sitten enemmänkin siinä miten ja millä teholla auto osaa akkunsa lämmittää jos akussa on energiaa tätä tehdä. Toyotassa käsittääkseni aika huonosti saa käytettyä akun energiaa akun lämmittämiseen?
 
Ja hyvinkin käy niin, ettei muista hakea 2.5.2023 jakoon tullutta päivitystä? Ja viikoksiko lyödään auto parkkiin ilman suko-rasiaa olevaan paikkaan, ja vielä 0 - 10 % SoC?

Fiksumpi olisi käyttänyt uudehkoa autoa huolto- ohjelman mukaan huollossa saamassa päivityksen. Fiksu ei myöskään jättäisi autoa viikoksi 30-40 asteen pakkaseen tyhjällä akulla, ja sitten kotiinpaluun koittaessa ihmettele huuli pyöreänä, miksi lataus kestää 140 min päivittämättömään autoon. Fiksu olisi jo menomatkalla ladannut lämmenneeseen akkuun siitä samasta pikalaturista (jonne pääsee mökiltä liki tyhjällä akulla niin, ettei akku vain ehdi lämmetä yli -30 C:een) 30 minuutissa tarpeeksi. Lataus pitää joka tapauksessa tehdä. Toisessa järjestyksessä se vain sattuu olemaan jopa 110 minuuttia nopeampaa, ja täydempi akku viikon mökkireissulla on myös turvallisuutta.

Edit. Päivitys muuttikin lataamisessa vain pikalatausmäärää/24 h ja nopeutta välillä 80-100 %. Ei vaikuta tuohon viikon sukoton mökki@10 % SoC ajamatta 30-40 asteen pakkasjaksolla -keissiin. Menomatkalla vanhatkin mallit lataavat noin puolessa tunnissa.

Screenshot_2025-01-06-20-11-45-25_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Heh, mahtava skenario. Olisikin mahtavaa nähdä ihan irl vertailu miten joku meb-pulkka suoriutuisi tästä verrattuna muihin. Lisää tällaista pohdintaa muutenkin, niin ehkä päästään näistä kaikin puolin väsyneistä "tojon sähkärit on ihan surkeit!" letkautuksista vihdoin eroon.
 
Joku seppä ladannut - 10 pakkasilla tojotaan 80kw piikki teholla. Ohan se huono korean ihmeisiin verrattuna, mutta ei se silti niin huono ole mitä te jaksatte väittää täällä..
10%-86% 50min. Ei ihan 2h mitä täällä kerrotaan.
 
Kuinkakohan isolla teholla akkua olisi mahdollista lämmittää ihan kennojen sekaan laitetuilla vastuksilla..? Eihän tuo pakkaslataus ole niin yleistä että tuollaista olisi tarpeen valmistajien miettiä, mutta näin teknisestä uteliaisuudesta asiaa pohdin.

Samahan se on polttiksissakin - ei saisi kenkiä kylmänä ja pitäisi esilämmittää moottoria lohkolämppärillä kylmällä. Ei ole valmista kun pitää moisia miettiä…
Toisaalta kehityksestä kertoo että kylmänä "kenkiminen" tai käynnistys ilman esilämmitystä on ylipäätään mahdollista.
 
Aika paskoilta talviautoilta nämä meb-johdannaisetkin kyllä vaikuttavat; 12v akut kuolee, ovet eivät avaudu, etäkäyttö ei toimi, myydään 900€ versiopäivitystä ilman että osataan kertoa mitä siihen sisältyy jne. Kuinkakohan moni näistäkin vaihtaisi nuo kokemuksensa muuten toimivaan autoon mutta mahdollisesti vähän hitaampaan talvilataukseen poikkeusolosuhteissa..

 
Aika paskoilta talviautoilta nämä meb-johdannaisetkin kyllä vaikuttavat; 12v akut kuolee, ovet eivät avaudu, etäkäyttö ei toimi, myydään 900€ versiopäivitystä ilman että osataan kertoa mitä siihen sisältyy jne. Kuinkakohan moni näistäkin vaihtaisi nuo kokemuksensa muuten toimivaan autoon mutta mahdollisesti vähän hitaampaan talvilataukseen poikkeusolosuhteissa..

Mielellään en olisi vaihtanut merkkiä Toyotasta Vagiin, mutta onhan tuo ihan sysipaska sähköautona ettei voinut edes harkita, ei mene työmatka edestakaisin pikkupakkasella tuolla. Vagilla -37C ei ihan käynyt lataamatta. -30C meni 250km siten, että auto seisoo vuorokauden pakkasessa. Vaggi lataa ihan ok niinkuin täällä on todettu 10% soceilta myös pakkasessa, koska latauskäyrä on tehty niin. Toyota ei lataa häävisti edes 0% socilla. Olen seurannut jo tovin tätä Toyotan sähköautomiehen videoita ja tässä videolla esitetty 75kw huipputeho ei ole kaksinen käyrä meb lataa paljon paremmin. Ihan ilmaiseksi päivittynyt versioon 3.7. missä ei ole myöskään ollut bugeja.

 
Voi hyvinkin käydä, jos matkustaa lomalle Lappiin vaikka viikoksi ja hidaslatausta ei ole saatavilla (aika yleistä). -40c pakkaset ei edes ole mikään harvinaisuus tuolla, -30c ihan normaali talvikeli.

Mikäs tuo päivitys on, eikös akun lämmitystä tehostettu vasta viime vuoden malleissa?
Lämpötilasta sen verran, että kyse on akun lämpötilasta. Kuusamon lentoaseman mittauspisteessä on ollut kylmimmän kuukauden SE vuonna 1985 alkuvuodesta (-29,x C). Sinä talvena oli kaksi muutaman päivän/lähes viikon pätkää, joiden aikana vuorokauden keskilämpötilat olivat -30 C tai alle, eli ajamaton/lataamaton akku olisi voinut laskea -30 C:een. Katsoin saman aseman tiedot kolmelta viimeiseltä talvelta 1.12.-31.3. Kolmelta talvelta löytyi tasan kaksi vuorokautta, jolloin keskilämpötila on ollut < -30 C (kireämpi oli -31,5 C), eivätkä nekään olleet peräkkäisinä päivinä -> ei mitään mahdollisuutta ison akun jäätyä -30 C:een.

On normaalia nähdä aamuisin ja iltaisin mittarissa yli 30 pakkasta. Akun lämpötilaan yksittäisillä tunneilla ei kuitenkaan ole merkitystä, vaan vuorokausien keskilämpötiloilla. Niitäkin tarvitaan useampi peräkkäin, jos pakkanen on vain vähän yli 30, jotta akkukin ehtisi 30:een.
 
Mielellään en olisi vaihtanut merkkiä Toyotasta Vagiin, mutta onhan tuo ihan sysipaska sähköautona ettei voinut edes harkita, ei mene työmatka edestakaisin pikkupakkasella tuolla. Vagilla -37C ei ihan käynyt lataamatta. -30C meni 250km siten, että auto seisoo vuorokauden pakkasessa. Vaggi lataa ihan ok niinkuin täällä on todettu 10% soceilta myös pakkasessa, koska latauskäyrä on tehty niin. Toyota ei lataa häävisti edes 0% socilla. Olen seurannut jo tovin tätä Toyotan sähköautomiehen videoita ja tässä videolla esitetty 75kw huipputeho ei ole kaksinen käyrä meb lataa paljon paremmin. Ihan ilmaiseksi päivittynyt versioon 3.7. missä ei ole myöskään ollut bugeja.


Tällä on vanhempaa mallia tämä tojota. Mutta eihän sillä ole merkitystä. Teidän korea kiihkoisten seurassa.
 
Lämpötilasta sen verran, että kyse on akun lämpötilasta. Kuusamon lentoaseman mittauspisteessä on ollut kylmimmän kuukauden SE vuonna 1985 alkuvuodesta (-29,x C). Sinä talvena oli kaksi muutaman päivän/lähes viikon pätkää, joiden aikana vuorokauden keskilämpötilat olivat -30 C tai alle, eli ajamaton/lataamaton akku olisi voinut laskea -30 C:een. Katsoin saman aseman tiedot kolmelta viimeiseltä talvelta 1.12.-31.3. Kolmelta talvelta löytyi tasan kaksi vuorokautta, jolloin keskilämpötila on ollut < -30 C (kireämpi oli -31,5 C), eivätkä nekään olleet peräkkäisinä päivinä -> ei mitään mahdollisuutta ison akun jäätyä -30 C:een.

On normaalia nähdä aamuisin ja iltaisin mittarissa yli 30 pakkasta. Akun lämpötilaan yksittäisillä tunneilla ei kuitenkaan ole merkitystä, vaan vuorokausien keskilämpötiloilla. Niitäkin tarvitaan useampi peräkkäin, jos pakkanen on vain vähän yli 30, jotta akkukin ehtisi 30:een.
Älä pilaa faktoilla muitten iltaa!
 
Mielellään en olisi vaihtanut merkkiä Toyotasta Vagiin, mutta onhan tuo ihan sysipaska sähköautona ettei voinut edes harkita, ei mene työmatka edestakaisin pikkupakkasella tuolla. Vagilla -37C ei ihan käynyt lataamatta. -30C meni 250km siten, että auto seisoo vuorokauden pakkasessa. Vaggi lataa ihan ok niinkuin täällä on todettu 10% soceilta myös pakkasessa, koska latauskäyrä on tehty niin. Toyota ei lataa häävisti edes 0% socilla. Olen seurannut jo tovin tätä Toyotan sähköautomiehen videoita ja tässä videolla esitetty 75kw huipputeho ei ole kaksinen käyrä meb lataa paljon paremmin. Ihan ilmaiseksi päivittynyt versioon 3.7. missä ei ole myöskään ollut bugeja.


Yksi kikka Toyotassa oli se, että hidaslatauksella akku täyteen ja sen jälkeen latausrajan asettaminen pienemmäksi, esim 50%. Tämä kikka tekee sen, että auto lämmittää akkua ja pitää akun lämmön jossain +5 asteessa.


Hieman toki tulee ikävä esim teslan sovellusta, jossa nuo lämmitykset on tehty enemmän automaattisesti.
 
Yksi kikka Toyotassa oli se, että hidaslatauksella akku täyteen ja sen jälkeen latausrajan asettaminen pienemmäksi, esim 50%. Tämä kikka tekee sen, että auto lämmittää akkua ja pitää akun lämmön jossain +5 asteessa.


Hieman toki tulee ikävä esim teslan sovellusta, jossa nuo lämmitykset on tehty enemmän automaat

Totta. Esim Nissan Ariya:ssa on akun lämmitin. Varmaan monessa muussakin on?

Kaikissa Mebeistä löytyy ainakin 77kw akulla, ei voi ajaessa aktivoida kuin uusimmissa.
 
Ja hyvinkin käy niin, ettei muista hakea 2.5.2023 jakoon tullutta päivitystä? Ja viikoksiko lyödään auto parkkiin ilman suko-rasiaa olevaan paikkaan, ja vielä 0 - 10 % SoC?

Fiksumpi olisi käyttänyt uudehkoa autoa huolto- ohjelman mukaan huollossa saamassa päivityksen. Fiksu ei myöskään jättäisi autoa viikoksi 30-40 asteen pakkaseen tyhjällä akulla, ja sitten kotiinpaluun koittaessa ihmettele huuli pyöreänä, miksi lataus kestää 140 min päivittämättömään autoon. Fiksu olisi jo menomatkalla ladannut lämmenneeseen akkuun siitä samasta pikalaturista (jonne pääsee mökiltä liki tyhjällä akulla niin, ettei akku vain ehdi lämmetä yli -30 C:een) 30 minuutissa tarpeeksi. Lataus pitää joka tapauksessa tehdä. Toisessa järjestyksessä se vain sattuu olemaan jopa 110 minuuttia nopeampaa, ja täydempi akku viikon mökkireissulla on myös turvallisuutta.

Edit. Päivitys muuttikin lataamisessa vain pikalatausmäärää/24 h ja nopeutta välillä 80-100 %. Ei vaikuta tuohon viikon sukoton mökki@10 % SoC ajamatta 30-40 asteen pakkasjaksolla -keissiin. Menomatkalla vanhatkin mallit lataavat noin puolessa tunnissa.

Screenshot_2025-01-06-20-11-45-25_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
Sukolla kyllä pärjää, mutta oma kokemus on, että yleensä lataukset on kielletty mökeissä kokonaan ja hotelleissa myös lämpötolpasta lataaminen. Esim saariselällä ei taida olla type2:sia ollenkaan, mutta onneksi edes muutama pikalaturi.

Fiksuahan se olisi ladata pikalaturilla heti tullessa, mutta moniko jaksaa jäädä vielä 10+ tunnin reissun jälkeen lataamaan autoa? Autolla myös yleensä liikutaan kohteessa ja vaikka matkat on yleensä lyhyitä, kuluu akkua paljon lämmityksiin.

Tämän takia jätin sähkiksen viimeksi kotiin ja menin suosiolla polttiksella. Kesällä voi hyvin taas mennä sähkikselläkin Lappiin huoletta.
Lämpötilasta sen verran, että kyse on akun lämpötilasta. Kuusamon lentoaseman mittauspisteessä on ollut kylmimmän kuukauden SE vuonna 1985 alkuvuodesta (-29,x C). Sinä talvena oli kaksi muutaman päivän/lähes viikon pätkää, joiden aikana vuorokauden keskilämpötilat olivat -30 C tai alle, eli ajamaton/lataamaton akku olisi voinut laskea -30 C:een. Katsoin saman aseman tiedot kolmelta viimeiseltä talvelta 1.12.-31.3. Kolmelta talvelta löytyi tasan kaksi vuorokautta, jolloin keskilämpötila on ollut < -30 C (kireämpi oli -31,5 C), eivätkä nekään olleet peräkkäisinä päivinä -> ei mitään mahdollisuutta ison akun jäätyä -30 C:een.

On normaalia nähdä aamuisin ja iltaisin mittarissa yli 30 pakkasta. Akun lämpötilaan yksittäisillä tunneilla ei kuitenkaan ole merkitystä, vaan vuorokausien keskilämpötiloilla. Niitäkin tarvitaan useampi peräkkäin, jos pakkanen on vain vähän yli 30, jotta akkukin ehtisi 30:een.
Mitä itse akun lämpötiloja joskus seurailin, niin kylmänä akku oli pari astetta ulkoilmaa lämpimämpi, joten esim monta yötä -35c seissyt akku on luultavasti ainakin lähellä -30c.
Oisipa vielä jonain päivänä noin kovat pakkaset, että voisin kertoa mihin sillä pääsee.
Keski-suolessa oli vuosi sitten useita päiviä alle -30c ja -20c viikkoja.
 
Mielellään en olisi vaihtanut merkkiä Toyotasta Vagiin, mutta onhan tuo ihan sysipaska sähköautona ettei voinut edes harkita, ei mene työmatka edestakaisin pikkupakkasella tuolla. Vagilla -37C ei ihan käynyt lataamatta. -30C meni 250km siten, että auto seisoo vuorokauden pakkasessa. Vaggi lataa ihan ok niinkuin täällä on todettu 10% soceilta myös pakkasessa, koska latauskäyrä on tehty niin. Toyota ei lataa häävisti edes 0% socilla. Olen seurannut jo tovin tätä Toyotan sähköautomiehen videoita ja tässä videolla esitetty 75kw huipputeho ei ole kaksinen käyrä meb lataa paljon paremmin. Ihan ilmaiseksi päivittynyt versioon 3.7. missä ei ole myöskään ollut bugeja.



Herramunjeesus miten synkkiä latauskäyriä. :D
 
Milläs mm nämä mebbien mokat muuten perussähkökuski perustelee? Eivät vain osaa? Vai ovatko oikeusmurhan väärinymmärrettyjä uhreja?
 
Mikäs vehje se kaikkiin käyttöprofiileihin sopii?
Itse vaihdoin sähköautosta toiseen. Jonkunlaiset kriteerit:
-awd
-toimiva puhelinsovellus
-mimimissään 90kWh akku
-hinta alle 25k€ (oli 23k€)

Tuolla sai sitten 8 vuotta vanhan auton.
2016 facelift model s
Screenshot_2025-01-06-22-44-48-21_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Milläs mm nämä mebbien mokat muuten perussähkökuski perustelee? Eivät vain osaa? Vai ovatko oikeusmurhan väärinymmärrettyjä uhreja?
En tiedä mistä mokista nyt puhut joka romussa on erinäisiä suunnittelu kukkasia, pistä nyt vaikka 24-Toyotan latauskäyrää jakoon huutelun sijaan niin nähdään miten se lataa. Kiinnostaisi autona tuo Tojo, josse takaisi edes siedettävää matkantekoa pakkasilla. 23 on aivan liian aneeminen Mebbiin verrattuna. Ei Tojo oo huono autona vaan sähköautona.
 
Itse vaihdoin sähköautosta toiseen. Jonkunlaiset kriteerit:
-awd
-toimiva puhelinsovellus
-mimimissään 90kWh akku
-hinta alle 25k€ (oli 23k€)
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.

En tiedä mistä mokista nyt puhut joka romussa on erinäisiä suunnittelu kukkasia, pistä nyt vaikka 24-Toyotan latauskäyrää jakoon huutelun sijaan niin nähdään miten se lataa. Kiinnostaisi autona tuo Tojo, josse takaisi edes siedettävää matkantekoa pakkasilla. 23 on aivan liian aneeminen Mebbiin verrattuna. Ei Tojo oo huono autona vaan sähköautona.

No vaikka niistä mitä tuossa jo mainittiinkin muutama tunti takaperin. Mut mikä se auto on, joka sopii kaikkiin profiileihin? Vai eikö sellaista oo? Jos ei oo, niin miksi ihmeessä sellaisen nostit puheeksi? Jos sulle on latauskäyrät tärkeitä niin onneksi olkoon, jäi kyllä osoittamatta miten se juuri tähän keskusteluun kuuluu.
 
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.



No vaikka niistä mitä tuossa jo mainittiinkin muutama tunti takaperin. Mut mikä se auto on, joka sopii kaikkiin profiileihin? Vai eikö sellaista oo? Jos ei oo, niin miksi ihmeessä sellaisen nostit puheeksi? Jos sulle on latauskäyrät tärkeitä niin onneksi olkoon, jäi kyllä osoittamatta miten se juuri tähän keskusteluun kuuluu.
No kysyn uudestaan miten se 24 päivitetty auto lataa pakkasella?
 
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.
Tuossa muuten aiheeseen sopiva juttu. Jota kyllä en ole vielä ehtinyt lukea.

Edit:
"Itse ajan paljon pitkiä matkoja, joten koen sopivimmiksi seuraaviksi sähköautoiksi esimerkiksi Tesla Model 3 LR tai Ioniq 6 -sähköautot."
 
Niin ja jos keskittyisit muuhunkin kuin pahantahtoiseen ähäkutti-irtopisteiden keräilyyn, olisit saattanut huomata, että heti seuraavassa lauseessa kerroin itsekin ostaneeni sähköauton sen takia, että sillä taas se lähipyöritys on jokseenkin objektiivisesti polttista mukavampaa.
Valitsit omat kriteerisi ja vastasin omillani. Sori että mielipiteeni oli huonompi kuin sinun.

Jos polttiksella väittää voivansä lähteä koska tahansa mihin vaan, on lähdössä etukäteen tankanneena tai tutulle seudulle. Jos oikeasti on lähdössä pidemmälle random-kruisailulle valmistautumatta, joutuu joka tapauksessa katsomaan missä meinaa tankata. Jos ei, niin samalla kantamalla pääsee sillä kotona ladatulla sähköautollakin. Ja jos taasen lähtee jonnekin pidemmälle reissulle uudelle seudulle, taitaa aika harvassa olla ne, jotka vielä vetää paperikartoilla. Navi kun kertoo joka tapauksessa mistä kannattaa ajaa ja samalla missä ladata tai tankata. Onko polttiksella vielä tällä hetkellä enemmän pelivaraa korvessa? On, mutta onko niin usein tai niin paljoa että olisi mitään merkitystä? Mielestäni ei, lähellekään. Ähäkutti.
 
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.
Ihme trollausta, ei sellaista autoa edes voi olla olemassa.

Toyota Hiluxin ostaja ja Hyundai i10 kuski todennäköisesti tarvitsevat autoltaan eri asioita, eikä kumpikaan pärjäisi välttämättä sillä toisen autolla. Ja vika ei ole autoissa.

Osta sinä omaan käyttöösi sopiva auto, äläkä ihmettele jos jonkun muun käyttöön sopii joku toinen auto.
 
Kyllähän tojotia uutena ostavat todellakin tekevät tärkeää työtä kaikkien käyttöprofiilien kattamiseksi automarkkinoilla.

Stellantiksen autoja joita on myyty kaksi-kolme vuotta sitten 50ke hintaan uutena saa nyt noin tai jopa alle 20ke. Ihan vaan esimerkkinä autoista jotka eivät sovi kaikkeen, esim. aktiiviseen talvikäyttöön.

Joten parin vuoden päästä on lisää hyvinkin edullisia nelivetoja nurkkapyörittelyyn. Arvostamme uhraustanne.
 
Stellantis ei paljoa yli 40k€ ollut pari vuotta sitten, pienet akut. Nämä uudet isompiakkuiset ovat kalliimpia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 303
Viestejä
4 867 794
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom