Yleistä keskustelua sähköautoista

Mielellään en olisi vaihtanut merkkiä Toyotasta Vagiin, mutta onhan tuo ihan sysipaska sähköautona ettei voinut edes harkita, ei mene työmatka edestakaisin pikkupakkasella tuolla. Vagilla -37C ei ihan käynyt lataamatta. -30C meni 250km siten, että auto seisoo vuorokauden pakkasessa. Vaggi lataa ihan ok niinkuin täällä on todettu 10% soceilta myös pakkasessa, koska latauskäyrä on tehty niin. Toyota ei lataa häävisti edes 0% socilla. Olen seurannut jo tovin tätä Toyotan sähköautomiehen videoita ja tässä videolla esitetty 75kw huipputeho ei ole kaksinen käyrä meb lataa paljon paremmin. Ihan ilmaiseksi päivittynyt versioon 3.7. missä ei ole myöskään ollut bugeja.


Yksi kikka Toyotassa oli se, että hidaslatauksella akku täyteen ja sen jälkeen latausrajan asettaminen pienemmäksi, esim 50%. Tämä kikka tekee sen, että auto lämmittää akkua ja pitää akun lämmön jossain +5 asteessa.


Hieman toki tulee ikävä esim teslan sovellusta, jossa nuo lämmitykset on tehty enemmän automaattisesti.
 
Yksi kikka Toyotassa oli se, että hidaslatauksella akku täyteen ja sen jälkeen latausrajan asettaminen pienemmäksi, esim 50%. Tämä kikka tekee sen, että auto lämmittää akkua ja pitää akun lämmön jossain +5 asteessa.


Hieman toki tulee ikävä esim teslan sovellusta, jossa nuo lämmitykset on tehty enemmän automaat

Totta. Esim Nissan Ariya:ssa on akun lämmitin. Varmaan monessa muussakin on?

Kaikissa Mebeistä löytyy ainakin 77kw akulla, ei voi ajaessa aktivoida kuin uusimmissa.
 
Ja hyvinkin käy niin, ettei muista hakea 2.5.2023 jakoon tullutta päivitystä? Ja viikoksiko lyödään auto parkkiin ilman suko-rasiaa olevaan paikkaan, ja vielä 0 - 10 % SoC?

Fiksumpi olisi käyttänyt uudehkoa autoa huolto- ohjelman mukaan huollossa saamassa päivityksen. Fiksu ei myöskään jättäisi autoa viikoksi 30-40 asteen pakkaseen tyhjällä akulla, ja sitten kotiinpaluun koittaessa ihmettele huuli pyöreänä, miksi lataus kestää 140 min päivittämättömään autoon. Fiksu olisi jo menomatkalla ladannut lämmenneeseen akkuun siitä samasta pikalaturista (jonne pääsee mökiltä liki tyhjällä akulla niin, ettei akku vain ehdi lämmetä yli -30 C:een) 30 minuutissa tarpeeksi. Lataus pitää joka tapauksessa tehdä. Toisessa järjestyksessä se vain sattuu olemaan jopa 110 minuuttia nopeampaa, ja täydempi akku viikon mökkireissulla on myös turvallisuutta.

Edit. Päivitys muuttikin lataamisessa vain pikalatausmäärää/24 h ja nopeutta välillä 80-100 %. Ei vaikuta tuohon viikon sukoton mökki@10 % SoC ajamatta 30-40 asteen pakkasjaksolla -keissiin. Menomatkalla vanhatkin mallit lataavat noin puolessa tunnissa.

Screenshot_2025-01-06-20-11-45-25_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
Sukolla kyllä pärjää, mutta oma kokemus on, että yleensä lataukset on kielletty mökeissä kokonaan ja hotelleissa myös lämpötolpasta lataaminen. Esim saariselällä ei taida olla type2:sia ollenkaan, mutta onneksi edes muutama pikalaturi.

Fiksuahan se olisi ladata pikalaturilla heti tullessa, mutta moniko jaksaa jäädä vielä 10+ tunnin reissun jälkeen lataamaan autoa? Autolla myös yleensä liikutaan kohteessa ja vaikka matkat on yleensä lyhyitä, kuluu akkua paljon lämmityksiin.

Tämän takia jätin sähkiksen viimeksi kotiin ja menin suosiolla polttiksella. Kesällä voi hyvin taas mennä sähkikselläkin Lappiin huoletta.
Lämpötilasta sen verran, että kyse on akun lämpötilasta. Kuusamon lentoaseman mittauspisteessä on ollut kylmimmän kuukauden SE vuonna 1985 alkuvuodesta (-29,x C). Sinä talvena oli kaksi muutaman päivän/lähes viikon pätkää, joiden aikana vuorokauden keskilämpötilat olivat -30 C tai alle, eli ajamaton/lataamaton akku olisi voinut laskea -30 C:een. Katsoin saman aseman tiedot kolmelta viimeiseltä talvelta 1.12.-31.3. Kolmelta talvelta löytyi tasan kaksi vuorokautta, jolloin keskilämpötila on ollut < -30 C (kireämpi oli -31,5 C), eivätkä nekään olleet peräkkäisinä päivinä -> ei mitään mahdollisuutta ison akun jäätyä -30 C:een.

On normaalia nähdä aamuisin ja iltaisin mittarissa yli 30 pakkasta. Akun lämpötilaan yksittäisillä tunneilla ei kuitenkaan ole merkitystä, vaan vuorokausien keskilämpötiloilla. Niitäkin tarvitaan useampi peräkkäin, jos pakkanen on vain vähän yli 30, jotta akkukin ehtisi 30:een.
Mitä itse akun lämpötiloja joskus seurailin, niin kylmänä akku oli pari astetta ulkoilmaa lämpimämpi, joten esim monta yötä -35c seissyt akku on luultavasti ainakin lähellä -30c.
Oisipa vielä jonain päivänä noin kovat pakkaset, että voisin kertoa mihin sillä pääsee.
Keski-suolessa oli vuosi sitten useita päiviä alle -30c ja -20c viikkoja.
 
Mielellään en olisi vaihtanut merkkiä Toyotasta Vagiin, mutta onhan tuo ihan sysipaska sähköautona ettei voinut edes harkita, ei mene työmatka edestakaisin pikkupakkasella tuolla. Vagilla -37C ei ihan käynyt lataamatta. -30C meni 250km siten, että auto seisoo vuorokauden pakkasessa. Vaggi lataa ihan ok niinkuin täällä on todettu 10% soceilta myös pakkasessa, koska latauskäyrä on tehty niin. Toyota ei lataa häävisti edes 0% socilla. Olen seurannut jo tovin tätä Toyotan sähköautomiehen videoita ja tässä videolla esitetty 75kw huipputeho ei ole kaksinen käyrä meb lataa paljon paremmin. Ihan ilmaiseksi päivittynyt versioon 3.7. missä ei ole myöskään ollut bugeja.



Herramunjeesus miten synkkiä latauskäyriä. :D
 
Milläs mm nämä mebbien mokat muuten perussähkökuski perustelee? Eivät vain osaa? Vai ovatko oikeusmurhan väärinymmärrettyjä uhreja?
En tiedä mistä mokista nyt puhut joka romussa on erinäisiä suunnittelu kukkasia, pistä nyt vaikka 24-Toyotan latauskäyrää jakoon huutelun sijaan niin nähdään miten se lataa. Kiinnostaisi autona tuo Tojo, josse takaisi edes siedettävää matkantekoa pakkasilla. 23 on aivan liian aneeminen Mebbiin verrattuna. Ei Tojo oo huono autona vaan sähköautona.
 
Itse vaihdoin sähköautosta toiseen. Jonkunlaiset kriteerit:
-awd
-toimiva puhelinsovellus
-mimimissään 90kWh akku
-hinta alle 25k€ (oli 23k€)
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.

En tiedä mistä mokista nyt puhut joka romussa on erinäisiä suunnittelu kukkasia, pistä nyt vaikka 24-Toyotan latauskäyrää jakoon huutelun sijaan niin nähdään miten se lataa. Kiinnostaisi autona tuo Tojo, josse takaisi edes siedettävää matkantekoa pakkasilla. 23 on aivan liian aneeminen Mebbiin verrattuna. Ei Tojo oo huono autona vaan sähköautona.

No vaikka niistä mitä tuossa jo mainittiinkin muutama tunti takaperin. Mut mikä se auto on, joka sopii kaikkiin profiileihin? Vai eikö sellaista oo? Jos ei oo, niin miksi ihmeessä sellaisen nostit puheeksi? Jos sulle on latauskäyrät tärkeitä niin onneksi olkoon, jäi kyllä osoittamatta miten se juuri tähän keskusteluun kuuluu.
 
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.



No vaikka niistä mitä tuossa jo mainittiinkin muutama tunti takaperin. Mut mikä se auto on, joka sopii kaikkiin profiileihin? Vai eikö sellaista oo? Jos ei oo, niin miksi ihmeessä sellaisen nostit puheeksi? Jos sulle on latauskäyrät tärkeitä niin onneksi olkoon, jäi kyllä osoittamatta miten se juuri tähän keskusteluun kuuluu.
No kysyn uudestaan miten se 24 päivitetty auto lataa pakkasella?
 
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.
Tuossa muuten aiheeseen sopiva juttu. Jota kyllä en ole vielä ehtinyt lukea.

Edit:
"Itse ajan paljon pitkiä matkoja, joten koen sopivimmiksi seuraaviksi sähköautoiksi esimerkiksi Tesla Model 3 LR tai Ioniq 6 -sähköautot."
 
Niin ja jos keskittyisit muuhunkin kuin pahantahtoiseen ähäkutti-irtopisteiden keräilyyn, olisit saattanut huomata, että heti seuraavassa lauseessa kerroin itsekin ostaneeni sähköauton sen takia, että sillä taas se lähipyöritys on jokseenkin objektiivisesti polttista mukavampaa.
Valitsit omat kriteerisi ja vastasin omillani. Sori että mielipiteeni oli huonompi kuin sinun.

Jos polttiksella väittää voivansä lähteä koska tahansa mihin vaan, on lähdössä etukäteen tankanneena tai tutulle seudulle. Jos oikeasti on lähdössä pidemmälle random-kruisailulle valmistautumatta, joutuu joka tapauksessa katsomaan missä meinaa tankata. Jos ei, niin samalla kantamalla pääsee sillä kotona ladatulla sähköautollakin. Ja jos taasen lähtee jonnekin pidemmälle reissulle uudelle seudulle, taitaa aika harvassa olla ne, jotka vielä vetää paperikartoilla. Navi kun kertoo joka tapauksessa mistä kannattaa ajaa ja samalla missä ladata tai tankata. Onko polttiksella vielä tällä hetkellä enemmän pelivaraa korvessa? On, mutta onko niin usein tai niin paljoa että olisi mitään merkitystä? Mielestäni ei, lähellekään. Ähäkutti.
 
Eihän tässä sun kriteereistä ollut kukaan kiinnostunut (ei pahalla, muttei millään hyvälläkään), vaan sellaisesta autosta joka sopii kaikkiin käyttöprofiileihin.
Ihme trollausta, ei sellaista autoa edes voi olla olemassa.

Toyota Hiluxin ostaja ja Hyundai i10 kuski todennäköisesti tarvitsevat autoltaan eri asioita, eikä kumpikaan pärjäisi välttämättä sillä toisen autolla. Ja vika ei ole autoissa.

Osta sinä omaan käyttöösi sopiva auto, äläkä ihmettele jos jonkun muun käyttöön sopii joku toinen auto.
 
Kyllähän tojotia uutena ostavat todellakin tekevät tärkeää työtä kaikkien käyttöprofiilien kattamiseksi automarkkinoilla.

Stellantiksen autoja joita on myyty kaksi-kolme vuotta sitten 50ke hintaan uutena saa nyt noin tai jopa alle 20ke. Ihan vaan esimerkkinä autoista jotka eivät sovi kaikkeen, esim. aktiiviseen talvikäyttöön.

Joten parin vuoden päästä on lisää hyvinkin edullisia nelivetoja nurkkapyörittelyyn. Arvostamme uhraustanne.
 
Stellantis ei paljoa yli 40k€ ollut pari vuotta sitten, pienet akut. Nämä uudet isompiakkuiset ovat kalliimpia.
 
Esim. DS 3 hinta alk. 46ke.

Sisäänajetun saa nyt 19ke.
Meinaat, että vähämyyntinen luxus-versio on se mihin kannattaa paaluttaa mielipide? Mä seurasin noiden hintoja aktiivisesti pari-kolme vuotta sitten, niin 30-40 k€ välillä on enemmistö autoista. Karvalakkiversiot lähti 30 k€ tuntumasta ja siitä varustelulla muutama tonni ylöspäin. e-C4 varmaan oli pkalleimmasta päästä, paras versio oli aika tasan 40 k€ listalla.

e: Tuo ds3 on itse asiassa aika houkutteleva, jos löytyy 7 v. takuulla olevan version.
 
No kysyn uudestaan miten se 24 päivitetty auto lataa pakkasella?

Väittikö joku että Tojota sopisi jokaiseen käyttöprofiiliin 1400km pitkässä maassa? Jos ei kukaan, niin miksi nostit asian edes esille?

Ihme trollausta, ei sellaista autoa edes voi olla olemassa.

Ihme trollausta, vaikuttaa ihan siltä että et tiennyt kontekstia mihin olit kommentoimassa.

In other news, BYDillä pyyhkii hyvin. Seal 7 näytti oikein kivalta laitokselta. Tulee jatkossa viemään erityisesti Teslan jatkuvasti droppaavaa markkinaosuutta.

 
Älä nyt mene täällä ainakaan kehumaan Toyotaa! Täällä ei ole kuin korea ja tessukka uskovaisia.
Korealaisella sähkövatkaimella 5v ajaneena ei kyllä tulisi mieleenkään puolustella Konani talvista "pika"-latausta, niinkuin Toyota -uskovat tässä ketjussa. Aivan perseestä se on, että latausnopeus puolittuu talvella samalla kun kulutus lähes tuplaantuu. Omalta osaltani pitkän matkan talviajoa on sen verran vähän, että tämän kanssa vielä elää. Silti, seuraavalle autolle ehdoton vaatimus tulee olemaan akun esilämmitys ennen pikalatausta.
 
Se, että Toyota ei sopinut sinun käyttöprofiiliin, ei ole muiden vika.

Omaan käyttöön Toyota toimisi aivan mainiosti.
Tässä onkin kyselty miten se uusi 24 malli lataa muttei kukaan ole vastannut. Ihme huutelua, kun fakta on se, että ominaisuudet oli julkaisussa kaikkia muita merkkejä jäljessä käytettävyydessä Suomessa. Ja kyllähän tuon näkee myyntitilastosta miksi Corolla myy ja Burzu ei.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä onkin kyselty miten se uusi 24 malli lataa muttei kukaan ole vastannut. Ihme huutelua, kun fakta on se, että ominaisuudet oli julkaisussa kaikkia muita merkkejä jäljessä käytettävyydessä Suomessa. Ja kyllähän tuon näkee myyntitilastosta miksi Corolla myy ja Burzu ei.
Corolla myy tasan siksi koska sen nimi on Corolla.

Suomi on COROLLA maa.

Toisekseen, Corolla tekee asiat varmemmin kuin bz4x ja ihminen joka miettii uutta autoa ja vaihtoehtoina hybridi tai sähkö, niin hybridi on varmempi.

Sähköautona bz4x ei ole kummoinen ja käyttäjän pitää sopia auton ajoprofiiliin, ei toisin päin, mutta harva sähköauto on vielä täydellinen, saatikka se valmistajan ensimmäinen malli.
 
Meinaat, että vähämyyntinen luxus-versio on se mihin kannattaa paaluttaa mielipide? Mä seurasin noiden hintoja aktiivisesti pari-kolme vuotta sitten, niin 30-40 k€ välillä on enemmistö autoista. Karvalakkiversiot lähti 30 k€ tuntumasta ja siitä varustelulla muutama tonni ylöspäin. e-C4 varmaan oli pkalleimmasta päästä, paras versio oli aika tasan 40 k€ listalla.

e: Tuo ds3 on itse asiassa aika houkutteleva, jos löytyy 7 v. takuulla olevan version.
No enpä nyt oikeastaan meinannut tästä tehdä pointtia, vaikka arvasin että siihen tartutaan. Löysin myös e-C4 hinnan varusteltuna 2023, joka edelleen pyöristyy 50ke, vaikka myös näitä saa vm 2022 jo alle 17ke (Ruotsi). Esimerkkiä ei kannata alkaa kaivella, koska sama periaate koskee myös muita merkkejä joilla on unohtunut jotain oleellista sähköautoa valmistaessa. Esim. E-tron 50 lähtee 3 vuotta vanhana 33ke kun on maksanut ilman varusteita 75ke, ja Audissahan pitää valita ja maksaa varusteeksi ikkunatkin.

Subutex/tojon esittelyauton saa jo Ruotsista 33ke, joten parin vuoden päästä tuo voi olla hyvä kakkosauto kun siihen on joku ajanut lisäarvoa samaa tahtia. Viimeistään käytettyjen arvo on sopiva kun tojon on pakko päivittää tekniikka merkittävästi (mikä solid state?) tai tuoda muu parempi auto tilalle, kuten monella muulla merkillä on käynyt. Lievästi sähkövammainen auto voi silti olla täysin hyvä rajoitettuun käyttöprofiiliin, mutta ei sitä kannata lähteä nettiin todistamaan parhaaksi ikinä tai edes kilpailukykyiseksi, vaan ajella. Tojotan maineen puhdistus vaatii muuta kuin selittelyä tulevaisuudessa.

Huomioiden tojon levittämä disinformaatio vetyautoista ja solid state akuista jotka valmistuvat ihan just, johdon skeptiset puheet sähköautoista ja käsijarru päällä investointi, ei ole vaikea uskoa, että koko sähkis on tehty vain jotta päästään kohdemarkkinoiden päästörajoihin koko malliston osalta, ja voidaan myydä edelleen sitä corollaa katteella. Silloin ei voi tehdä hyvää, vaan auton pitää näyttää corollaan verrattuna kummalliselta, olla "mielipiteitä jakava" (ts. vähän epämiellyttävä/halpa) sisältä ja tekniikan osalta lähinnä varmistaa ettei tule takuukuluja. Valmistajan harmiksi tuota ei saa kaupaksi kuin kovilla tappioilla. Keskinkertaisuuttakin voi tavoitella intohimoisesti!
 
Yaris myy kanssa hyvin.

En yllättyisi yhtään jos Burzumkin alkaisi myydä hyvin uudemmilla versioilla kunhan sana leviää että nykyversio on jo varsin ok.
Bz4x uusimpaan versioon saisivat lisätä akun esilämmityksen. Sitten pitäisin varsin ok autotana.

Mutta onko Toyotalle hyödyllistä tehdä hyvää sähköautoa. Jos Corolla ja Yaris menee kaupaksi nyt hyvin. Voi muuten katseet kääntyä Toyotan sähköauton suunnalle ja bensa-autot jäisi kauppaan. Itse en tiedä, mutta tuo voisi olla yksi syy, että esilämmitys on unohtunut?
 
Halpuuttamista parhaimmillaan.

Vanteet kerrassaan katu-uskottavat !



Mielummin 16" peltivanne kuin tällainen aluvanne :sick:

e9a1680c026132ddc32550df152cb45a-nissan-leaf-ii-ze1-r-17-lengvojo-lydinio-ratlankis-iai.jpg


Esimerkkinä vielä uusi Duster, kaikki alumiinivanteet aivan järkyttävän näköisiä rimpuloita, mielummin vaikka peltivanne ja järkevän kokoisella kumilla.

dacia-duster-2024103169-1720686551_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli kyllä päivän kevennys. Toyotan teksti on kyllä niin läpinäkyvää selittelyä kuin olla voi.

"Yleisesti ottaen sekä DC-lataus itsessään että akun lämmittäminen lyhentävät akun käyttöikää" - kaikenlaista hevonpaskaa sitä saa lukea. Ei sillä kyllä ole minkään valtakunnan käytännön merkitystä käyttöikään, jos akku lämmitettäisiin jonnekin tasolle T(min)= +10...+20 C ja T(max)= +25...+30 C.

Se että akun lämpötilan nosto järkeviin lukemiin mahdollistaa esim. 3C tason pikalatauksen ei tarkoita että se pakottaisi siihen. Lataustehon voisi Toyota kuristaa turvalliseksi katsomalleen tasolle täysin akkulämpötilasta riippumatta - ei akkujen esilämmitys itsessään tarkoita, että akkuja sitten on ladattava jollain 300 kW teholla.

"Emme tarjoile Toyotan juhlissa lainkaan alkoholipitoista juomaa - emme edes alkumaljaa tai viinilasillista ruoan kanssa. Tämä johtuu siitä, että viini on alkoholia, joka yleisesti ottaen on haitallista elimistölle. Insinöörimme ovat laskeneet, että jos jokainen juhlija juo nopeassa tahdissa 2 litraa Koskenkorvaa, se yleisesti ottaen lyhentäisi juhlijoiden elimistön käyttöikää. Joten tämän vuoksi emme tarjoa alkumaljaksi kuohuviinilasillista ja yhtä viinilasillista ruoan kanssa."

Samoin tuo viittaus siihen että esilämmittäminen maksaa auton käyttäjälle. Päätetään siis asiakkaan puolesta ja häntä kuuntelematta, mistä hän on valmis maksamaan. "EI, SINÄ ET halua maksaa 3 kWh (~1 euroa), vaan odottelet mieluummin tunnin pitempään latauksen valmistumista autossa! Sen sijaan että viettäisit sen tunnin hiihtokeskuksessa jonne olet matkalla."
 
No enpä nyt oikeastaan meinannut tästä tehdä pointtia, vaikka arvasin että siihen tartutaan. Löysin myös e-C4 hinnan varusteltuna 2023, joka edelleen pyöristyy 50ke, vaikka myös näitä saa vm 2022 jo alle 17ke (Ruotsi). Esimerkkiä ei kannata alkaa kaivella, koska sama periaate koskee myös muita merkkejä joilla on unohtunut jotain oleellista sähköautoa valmistaessa. Esim. E-tron 50 lähtee 3 vuotta vanhana 33ke kun on maksanut ilman varusteita 75ke, ja Audissahan pitää valita ja maksaa varusteeksi ikkunatkin.
Et sä edelleenkään voi väittää Stellantiksen vehkeitä 50 k€ autoiksi, kun ne eivät sitä ole olleet. Älä kirjoita paskaa niin ei tarvitse tarttua. Paras alkuperäinen e-c4 21-23 oli tasan 40k€ ja tämä sun ”pyöristys” 50 k€ faceliftistö 2023 lopulla on 44k€ ja eli ei todellakaan puhuta mistään 2-3 vuotta vanhasta tai lähellekään 50 k€ autosta. Ja tuokin on malliston parempi pää. Hinnat ovat tippuneet joo, mutta pääosin myydyimmät mallit ovat lähteneet 35k€ tuntumasta tiputtamaan. Ruotsista voi hyvällä tuurilla saada paremmin varustellun halvalla. Ei ranskalainen auto koskaan ole kovin hyvä sijoitus, hullu-pösö poislukien.
 
Suomessa hinnat jäävät alle 30 000 euroon, joka on houkuttelevan vähän. Electric ja 136 hevosvoiman Hybrid maksavat harvinaista kyllä saman verran. Täyssähköisen edullisuus on kova juttu. Lopulliset hinnat kerrotaan myöhemmin.

Jos sen isompiakkuisen hinta olisi nyt vaikka 31-32ke ja siihen saisi ns. normaalit vanteet samaan hintaan niin voi olla jopa ihan kova luu kun tilat yms. on kunnossa.

Oliko Stellantiksella jo nykyään akun esilämmitys mukana missään muodossa näissä halvemman pään autoissa?
 
Et sä edelleenkään voi väittää Stellantiksen vehkeitä 50 k€ autoiksi, kun ne eivät sitä ole olleet. Älä kirjoita paskaa niin ei tarvitse tarttua. Paras alkuperäinen e-c4 21-23 oli tasan 40k€ ja tämä sun ”pyöristys” 50 k€ faceliftistö 2023 lopulla on 44k€ ja eli ei todellakaan puhuta mistään 2-3 vuotta vanhasta tai lähellekään 50 k€ autosta. Ja tuokin on malliston parempi pää. Hinnat ovat tippuneet joo, mutta pääosin myydyimmät mallit ovat lähteneet 35k€ tuntumasta tiputtamaan. Ruotsista voi hyvällä tuurilla saada paremmin varustellun halvalla. Ei ranskalainen auto koskaan ole kovin hyvä sijoitus, hullu-pösö poislukien.
Älä turhaan hermostu. Jos osoitat että asia on näin niin en väitä vastaan. Uskon kyllä jos noin sanot, koska en ole ko. mallisarjaan perehtynyt.

Katsoin tuon yläpään hinnat varmaankin tästä: Tekniikan Maailma

Onko niin että otsikossa on 50kWh kuten vertailuauto, mutta tämä on silti joku myöhempi parempi malli? Hinta on kuitenkin 47ke ilman talvirenkaita, jotka tulee siinä 17ke autossa mukana. Huomaan myös että artikkelin auto on X ja toinen ei ole, varustetaso on eri jne. Esimerkki on ääripää kun tilastoakaan ei ole, ja saman verran on pyöristystä hintahaitarin alapäässä.

Olisin voinut jättää nuo mallit kokonaan mainitsematta, koska tämä on pitkälti asian pointin ulkopuolella. Joka oli että hinnat luisuvat jos siihen on selkeä syy.
 
Tämä oli kyllä päivän kevennys. Toyotan teksti on kyllä niin läpinäkyvää selittelyä kuin olla voi.

"Yleisesti ottaen sekä DC-lataus itsessään että akun lämmittäminen lyhentävät akun käyttöikää" - kaikenlaista hevonpaskaa sitä saa lukea. Ei sillä kyllä ole minkään valtakunnan käytännön merkitystä käyttöikään, jos akku lämmitettäisiin jonnekin tasolle T(min)= +10...+20 C ja T(max)= +25...+30 C.

Se että akun lämpötilan nosto järkeviin lukemiin mahdollistaa esim. 3C tason pikalatauksen ei tarkoita että se pakottaisi siihen. Lataustehon voisi Toyota kuristaa turvalliseksi katsomalleen tasolle täysin akkulämpötilasta riippumatta - ei akkujen esilämmitys itsessään tarkoita, että akkuja sitten on ladattava jollain 300 kW teholla.

"Emme tarjoile Toyotan juhlissa lainkaan alkoholipitoista juomaa - emme edes alkumaljaa tai viinilasillista ruoan kanssa. Tämä johtuu siitä, että viini on alkoholia, joka yleisesti ottaen on haitallista elimistölle. Insinöörimme ovat laskeneet, että jos jokainen juhlija juo nopeassa tahdissa 2 litraa Koskenkorvaa, se yleisesti ottaen lyhentäisi juhlijoiden elimistön käyttöikää. Joten tämän vuoksi emme tarjoa alkumaljaksi kuohuviinilasillista ja yhtä viinilasillista ruoan kanssa."

Samoin tuo viittaus siihen että esilämmittäminen maksaa auton käyttäjälle. Päätetään siis asiakkaan puolesta ja häntä kuuntelematta, mistä hän on valmis maksamaan. "EI, SINÄ ET halua maksaa 3 kWh (~1 euroa), vaan odottelet mieluummin tunnin pitempään latauksen valmistumista autossa! Sen sijaan että viettäisit sen tunnin hiihtokeskuksessa jonne olet matkalla."
Lämmittäminen lyhentää akun elinikää "turhien" syklien kautta. Esilämmityksellä akun rajallisia syklejä ei käytetä liikkumiseen, vaan varikkopysähdysten nopeuttamiseen, mikä on hyvä juttu ihmisten nopean liikkumisen kannalta. Jos ei esilämmitetä, joudutaan lataustehoa rajoittamaan huomattavasti, jotta se olisi akulle yhtä ystävällistä kuin lämmitetyn akun lataaminen nopeammin.

Joku voi käyttää esilämmitykseen 300 kWh/a. Siitä tulee Toyotan akkuturvan kymmenessä vuodessa 3 MWh, mikä on 42 täyttä sykliä, kun akun brutto on 71,4 kWh.

Ei tuolla 42 EFC:llä tosin minunkaan mielestä mitään käytännön merkitystä ole, sillä akkuturvan 1 milj. km tarkoittaa 20 kWh/100 km-kulutuksella 200 MWh, eli 2 801 EFC, mitä esilämmitykseen "tuhlattu" 42 EFC lyhentää vain 1,5 %. Toyota olisi voinut mainostaa esilämmitysversiota 10 v/985 tkm.

Viimeisestä kappaleestasikin olen samaa mieltä.


Toyota teki virheen kuvitellessaan mahdollisimman pitkän käyttöiän ja ympäristöystävällisyyden (akkupäästöjen ja resurssien lisäksi esilämmitys kuluttaa energiaa) olevan kiireisille nykyihmisille tärkeämpää kuin nopeus ja tehokkuus, mihin muut valmistajat olivat keskittyneet.
 
Halpuuttamista parhaimmillaan.

Vanteet kerrassaan katu-uskottavat !


Kyllä on perinnevalmistajat helisemässä lähivuosina, kun tällaisellekin rimpulalle saadaan hinnaksi 30 k€. Kiinalaiset menee lähivuosina oikealta ja vasemmalta ohi.
 
Älä turhaan hermostu. Jos osoitat että asia on näin niin en väitä vastaan. Uskon kyllä jos noin sanot, koska en ole ko. mallisarjaan perehtynyt.

Katsoin tuon yläpään hinnat varmaankin tästä: Tekniikan Maailma

Onko niin että otsikossa on 50kWh kuten vertailuauto, mutta tämä on silti joku myöhempi parempi malli? Hinta on kuitenkin 47ke ilman talvirenkaita, jotka tulee siinä 17ke autossa mukana. Huomaan myös että artikkelin auto on X ja toinen ei ole, varustetaso on eri jne. Esimerkki on ääripää kun tilastoakaan ei ole, ja saman verran on pyöristystä hintahaitarin alapäässä.

Olisin voinut jättää nuo mallit kokonaan mainitsematta, koska tämä on pitkälti asian pointin ulkopuolella. Joka oli että hinnat luisuvat jos siihen on selkeä syy.
Tuo on näköjään X malli, ei ole tullut vastaan ennen. Korotettu perusmallista, en ole ihan vakuuttunut parantaako se autoa. Ovat tietty lätkäisseet jonkun euron lisähintaa perusversioihin nähden. Mutta siis perstuntumalla noita Stellantiksen 50/54 kWh malleja tulee pitää 30-40 k€ välille tähdättyinä. Halvin on yleensä jus alle 30 k€. Paljon niistäkin hinta on tippunut, mutta väitit, että puhuttais 50-20=30 k€ tiputuksesta. 208, 2008 ja niiden sisaret ovat vielä selvästi halvempia kuin nyt puhuttu e-C4. Keskimääräisesti -15 k€ olisi paljon lähempänä totuutta ja 2-3 vuotiaalle ranskattarelle tuo ei nyt milään kovin poikkeuksellinen ole. Edellinen (diesel)pösöni oli reilu vuoden 20 tkm rullattu esittelymalli, maksoin 22 k€, uus 35 k€.
 
Toyota teki virheen kuvitellessaan mahdollisimman pitkän käyttöiän ja ympäristöystävällisyyden (akkupäästöjen ja resurssien lisäksi esilämmitys kuluttaa energiaa) olevan kiireisille nykyihmisille tärkeämpää kuin nopeus ja tehokkuus, mihin muut valmistajat olivat keskittyneet.
Oma mutu on etta se oli Toyotan oppirahoja. Eivat vaan tienneet sen olevan tarkea ominaisuus koska hybrideissa se ei ole tarkea ominaisuus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 930
Viestejä
4 571 854
Jäsenet
75 319
Uusin jäsen
koirankouluttaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom