- Liittynyt
- 18.08.2021
- Viestejä
- 2 985
Ensin sanot että pikalataamisella ei varmasti tule halvemmaksi, sitten seuraavassa virkeessä kerrot kuinka maantiereissun pikalataaminen ilman kummempaa valikoimista tuli saman hintaiseksi kuin plugarin bensakulut?
Eli se arkiautoilu sähkärillä tulee halvemmaksi kunhan katsoo edullisen pikalaturin, aivan kuten sanoin?
Niin ja ottaen huomioon sen kuinka villisti pikalaturien hinnat heiluvat, niin ihan yhtä hyvin sama reissu olisi voinut tulla reilusti bensa-autoilua kalliimmaksikin. Eli pysyn väitteessäni, että jos jaksaa notkua hidaslatureilla, pääsee luultavasti hintapariteettiin bensa-autoilun kanssa, pelkällä pikalatauksella menee aika varmasti kalliimmaksi pidemmän päälle, ellei jaksa optimoida latauksia tappiinsa ja/tai bensa-verrokkina ole sitten joku V8.
Itse pidän yhteiskunnallisesti aivan farssina, että bensa ja pikalataussähkö ovat käytännössä saman hintaisia.
Valilla on haisteltavissa sellaisia mielipiteita etta sahkoauto on niin paljon huonompi etta sen taytyisi paljon halvempi ajaa etta niiden kanssa pelailu kannattaisi. Tuntuu monelle olevan hiukan haastetta ymmartaa etta osa pitaa sahkoautoista enemman kuin polttiksista ja ovat siita ilosta valmiita maksamaan.
No onhan se sähköauto pitkän matkan kulkineena yksiselitteisesti huonompi hyvin monella tavalla. Kyllä sitä hurmoshenkisimmät sähkömiehet voi mustaa selitellä valkoiseksi vaikka maailmankaikkeuden lämpökuolemaan saakka, mutta ei se silti faktoja miksikään muuta. Toisaalta kuten jo toisessa yhteydessä äskettäin ketjuun kommentoin, itse en valikoi autojani mitenkään taloudellisen äärioptimoinnin kannalta ja valinta osui sähköautoon sen takia, että oletan perus lähipyörityksen olevan sillä polttisautoa miellyttävämpää. Aivan varmasti tulen kuitenkin vielä moneen otteeseen kaipailemaan polttista alle pidemmillä matkoilla, kun kerta toisensa jälkeen realisoituu se, että sähköautolla pitkää matkaa tehdään auton, eikä kuskin ehdoilla.
Jos minulla ei olisi kotilatausmahdollisuutta, niin en olisi harkinnutkaan sähköautoa. En kustannusten, vaan ihan silkan mukavuuden ja helpouden takia. Ei voisi vähempää kiinnostaa jatkuvasti kyttäillä akkuprosentteja ja suunnitella arkiajoja sen mukaan, missä saa / ei saa ladattua, sen sijaan että lähtisi aina täydellä akulla omasta pihasta akun ja kabiinin osalta esilämmitetyllä autolla (tai kävisi kerran viikossa-parissa tankkaamassa). Mutta edelleen, harrastuksensa kullakin.
Viimeksi muokattu: