Yleistä keskustelua sähköautoista

Miksi peruuttaminen olisi turvallisempaa? Itse näen, että peruuttaminen on aina hankalampaa pieneen neliöön kuin avoimelle tielle/pihalle (toki syytä ja hyvä katsoa, että tie avoin...). Sitten jos vaikkapa autokatokseen peruutat (suoraan ajamisen sijaan), niin tulee kaikenlaista ongelmaa takaluukun avaamisen ja vaikka urheilu-/kauppakassien noston kanssa.
Taitaa olla joku viidakon vanha sanonta, joka on jäänyt elämään vaikka autoissa on kameraa ja sensoria vaikka kuinka paljon. Mun mielestä tavalllisella parkkipaikalla ruudusta peruuttaminen enää yhtään sen vaarallisempaa, kuin eteenpäin liikkeelle lähteminenkään.
 
Paskainen paikka se silti on. Frunkiakaan ei mieluusti käytä paskaisuuden takia.
Itseasiassa auton puhtain paikka, eikä ole ainakaan toistaiseksi tarvinnut pestä käsiä luukkuun koskemisen jälkeen. Kun muistelee edellisen auton bensaluukkua, niin paljon kuraisempi se oli jo muutaman päivän loska-/suolakylvyn jälkeen.
Eilisen pesun jälkeen (vähintään -10 astetta ulkona), niin joutui hieman avittamaan luukun aukeamista käsillä kun tiivisteessä oli hieman kosteutta, mutta jo tänään toimi kuten kesälläkin.
Luukku itsessään on aika massiivisen kokoinen, ja olenkin ihmetellyt, että miksi pistoke ei voisi olla syvemmällä jolloin sen voisi sulkea latauksen ajaksi eikä sinne sataisi lunta sisään.
 
Veikkaan, että joillakin valmistajilla on ajateltu myös turvallisuusnäkökulmia. Peruuttamalla parkkeeraaminen on huomattavasti turvallisempaa, siksi latausluukku kannattaa sijoittaa taakse.
Luulen että kaikilla paitsi tyyliin porschella on ajateltu pelkästään taloudellisuusnäkökulmia ja mihin se siinä omassa autossa on halvinta laittaa. Muuten kaikilla muillakin olisi pistoke molemmin puolin.
 
Itseä on ärsyttänyt pariin otteeseen kanssa tuo auton sammuminen Volvolla. Normaalisti ei mitään haittaa, mutta jos jostain syystä tarvitsee takapenkillä tai kontissa häärätä jotain 10s ja jatkaa matkaa, niin aika rasittavaa. P on pakko painaa päälle jos pysähdyt, ja sen jälkeen jos nouset kuskin penkiltä auto sammuu.
 
Taitaa olla joku viidakon vanha sanonta, joka on jäänyt elämään vaikka autoissa on kameraa ja sensoria vaikka kuinka paljon. Mun mielestä tavalllisella parkkipaikalla ruudusta peruuttaminen enää yhtään sen vaarallisempaa, kuin eteenpäin liikkeelle lähteminenkään.
Vähän riippuu minkälaista vierusautoa on estämässä näkymää tai sensoreista. Mutta pakittamisen itse näen turvallisempana kun voi lähteä eteenpäin ja näkee.
 
Itseä on ärsyttänyt pariin otteeseen kanssa tuo auton sammuminen Volvolla. Normaalisti ei mitään haittaa, mutta jos jostain syystä tarvitsee takapenkillä tai kontissa häärätä jotain 10s ja jatkaa matkaa, niin aika rasittavaa. P on pakko painaa päälle jos pysähdyt, ja sen jälkeen jos nouset kuskin penkiltä auto sammuu.
Eikö näissä nyt siis ollutkaan käynnistysnappia?
 
Varmaan sama setti ku bemarissa. On siinä se start/stop nappi mutta ei sitä tartte painaa sammuttaakseen. senku lähtee menee autosta ni menee pois päältä ja lukkoon.
Eli on käynnistysnappi mutta silti pitää tehdä erikseen jotain jos haluaa jättää ns. tyhjäkäynnille lämpiämään? Jos nyt syystä X ei saa äpistä etänä päälle lämmitystä.
 
Eli on käynnistysnappi mutta silti pitää tehdä erikseen jotain jos haluaa jättää ns. tyhjäkäynnille lämpiämään? Jos nyt syystä X ei saa äpistä etänä päälle lämmitystä.
Volvosta en tiiä mutta bemarissa vaatii rullan kliksautuksen jos haluaa että auto jää lämpenemään/viilenemään ku lähtee menee autosta.
On perseestä että sammuttaa itsensä, edellinen plugari oli kanssa samallainen.
 
Itsellä on nyt reilut 3 vuotta ollut Leaf kesät talvet ulkona eikä kertaakaan ole luukku jäätynyt kiinni vaikka ollut minkälaista myräkkää... Vaikeaa olisi kyllä keksiä parempi paikka liittimelle käytännön elämän kannalta. Aina hyvin tilaa pyöriä latausjohdon kanssa kun ei tarvitse olla autojen välissä saatika miettiä että miten päin ruutuun tulisi ajaa.
 
Itseasiassa auton puhtain paikka, eikä ole ainakaan toistaiseksi tarvinnut pestä käsiä luukkuun koskemisen jälkeen. Kun muistelee edellisen auton bensaluukkua, niin paljon kuraisempi se oli jo muutaman päivän loska-/suolakylvyn jälkeen.
Eilisen pesun jälkeen (vähintään -10 astetta ulkona), niin joutui hieman avittamaan luukun aukeamista käsillä kun tiivisteessä oli hieman kosteutta, mutta jo tänään toimi kuten kesälläkin.
Luukku itsessään on aika massiivisen kokoinen, ja olenkin ihmetellyt, että miksi pistoke ei voisi olla syvemmällä jolloin sen voisi sulkea latauksen ajaksi eikä sinne sataisi lunta sisään.
Riippuu varmaan ihan autosta. Ioniqissa perälatausluukun ympäristö puhtainta aluetta. Keula paskaisin heti perän jälkeen. Varmaan tietysti riippuu siitäkin ajaako pääasiassa ruuhkassa vai tyhjällä tiellä. Etelän ruuhkassa suolapaskassa Ioniq 5:n ruhtinaallinen 3 litran pissapoikasäiliö kuluu loppuun yhdellä Tku-Hki-Tku pätkällä :dead: Ja tietysti joutuu avaamaan konepellin lisäystä varten 0/6.
 
Onhan Teslakin tehnyt vastaavan rajoituksen.
Ei minun teslassa mitään 30min rajaa esi-ilmastoinnissa ole? Eikä tarvitse mitään startti nappulaa jatkuvasti painella kun autoa lastaa.
 
Huomaa tuo 12V rajoitus.
Juu tuo on tullut, mutta en tätä huomannut sinun viestissäsi. Tämä olisi ehkä ollut hyvä tarkentaa tuossa? Kommentoit vain tuohon viillennys, lämmitys ja 12V rajoitukseen, että teslassa on aivan sama homma, joka nyt ei pidä paikkaansa. Ymmärrän kyllä, että puutteita löytyy ja moni on vielä melko iso, mutta nämä virheelliset kommentit nyt eivät hyödytä ketään.
 
Juu tuo on tullut, mutta en tätä huomannut sinun viestissäsi. Tämä olisi ehkä ollut hyvä tarkentaa tuossa? Kommentoit vain tuohon viillennys, lämmitys ja 12V rajoitukseen, että teslassa on aivan sama homma, joka nyt ei pidä paikkaansa. Ymmärrän kyllä, että puutteita löytyy ja moni on vielä melko iso, mutta nämä virheelliset kommentit nyt eivät hyödytä ketään.
Teslassa voi kyllä laittaa ilmastoinnin etänä päälle mutta jos avaat oven ja menet sisään, niin istut ja poistut. Niin ilmastointi sammuu ellet sitä erikseen laita keepille. Toki rajoitusta ei ole kuin se että ei anna pitää alle 20% enää päällä.
 
Hei, millaisessa hintahaarukassa liikkuvat kohtuu hyvä vanne + talvirengaspaketti "tavalliselle" sähköautolle? 18 tuuman vannekoko olisi optimaalinen.
 
Hei, millaisessa hintahaarukassa liikkuvat kohtuu hyvä vanne + talvirengaspaketti "tavalliselle" sähköautolle? 18 tuuman vannekoko olisi optimaalinen.
Riippuu paljonko haluat nähdä vaivaa. Saksasta tai Puolasta saa edullisesti uutta vastaavia vanteita asiaan erikoistuneista palveluista. Useimmiten tuolta ei saa pakettina nordic-talvirenkaita, mutta ne voi hommata erikseen. Ruotsista gummihuset ja Suomesta Rengaskontti ovat olleet usein kilpailukykyisiä ja muutaman kympin voi säästää vielä Saksasta tilaamalla. Usein tämä riippuu rengaskoosta. Joskus voi löytyä edullisesti ajamattomat tori.fi kautta.

Viimeksi ostin lähes uudet Q7 19" vanteet 400e kotiin toimitettuna Saksasta, uudet Nokian R5 550e Ruotsista ja paikallinen rengasliike laittoi pakettiin 80 eurolla. Aikaa etsimiseen meni kyllä useampi tunti, mutta auton taka-akselimassa on 1770kg, joten kantavuuksia piti huomioida.

Jos menet Vianoriin ja pyydät paketin niin hinta on varmasti alkaen 2000e.
 
Juu tuo on tullut, mutta en tätä huomannut sinun viestissäsi. Tämä olisi ehkä ollut hyvä tarkentaa tuossa? Kommentoit vain tuohon viillennys, lämmitys ja 12V rajoitukseen, että teslassa on aivan sama homma, joka nyt ei pidä paikkaansa. Ymmärrän kyllä, että puutteita löytyy ja moni on vielä melko iso, mutta nämä virheelliset kommentit nyt eivät hyödytä ketään.
Virrat ja lämmitykset pysyvät päällä myös jos jättää oven huulille kuten Mariini kirjoitti ja muitakin workaroundeja on. Tuo riittää hyvin auton lastaukseen. Ei olisi ensimmäinen kerta että Tesla muuttaa tuota uudelleen asiakaspalautteen perusteella.

Audi on rakennettu parista tusinasta ohjausmoduulista, jotka eivät edes osaa kommunikoida keskenään, puhumattakaan että niitä voisi päivittää muuten kuin paikan päällä puoli päivä per moduuli ja 250e per päivitys. Ominaisuuksien kruununjalokivi on että 12V akun moduuli ei osaa pyytää latausmoduulilta virtaa vaikka olisi latauspiuhaan kytkettynä. Ja lisäksi se että latauspiuha on kytkettynä pitää auton järjestelmät hereillä, eli parissa päivässä 12V akku on loppu... Nykyisessä E-tronissa lämmitys ei edes mene päällä jos laittaa virrat start napista, vaan pitää laittaa vaihde silmään tai käynnistää appilla. Lienee toinen ohjausmoduulien välinen bugi koska toisessa sentään toimii. Vaikka laittaisi seisontalämmityksen päälle ennen autosta poistumista, lämpöpumppu pysähtyy hetkeksi ja aloittaa hetken päästä uudelleen. Tekee varmaan hyvää tämä virran katkominen.
 
Viimeksi muokattu:
Volvosta en tiiä mutta bemarissa vaatii rullan kliksautuksen jos haluaa että auto jää lämpenemään/viilenemään ku lähtee menee autosta.
On perseestä että sammuttaa itsensä, edellinen plugari oli kanssa samallainen.
No ei tuo nyt niin kamalalta kuulosta jos yhdellä painalluksella homma hoituu, eikä tarvitse mistään valikoiden syövereistä kaivella.
 
Riippuu paljonko haluat nähdä vaivaa. Saksasta tai Puolasta saa edullisesti uutta vastaavia vanteita asiaan erikoistuneista palveluista. Useimmiten tuolta ei saa pakettina nordic-talvirenkaita, mutta ne voi hommata erikseen. Ruotsista gummihuset ja Suomesta Rengaskontti ovat olleet usein kilpailukykyisiä ja muutaman kympin voi säästää vielä Saksasta tilaamalla. Usein tämä riippuu rengaskoosta. Joskus voi löytyä edullisesti ajamattomat tori.fi kautta.

Viimeksi ostin lähes uudet Q7 19" vanteet 400e kotiin toimitettuna Saksasta, uudet Nokian R5 550e Ruotsista ja paikallinen rengasliike laittoi pakettiin 80 eurolla. Aikaa etsimiseen meni kyllä useampi tunti, mutta auton taka-akselimassa on 1770kg, joten kantavuuksia piti huomioida.

Jos menet Vianoriin ja pyydät paketin niin hinta on varmasti alkaen 2000e.
Kerro nyt mistä saa renkaita noin halvalla? Vianor myy omaan R5:t 1400e:llä, Ruotsista näemmä saa tonnilla. Kilsoja tulee vuodessa melkein 40k, mielellään pudottaisi kuluja reilusti.
 
Kerro nyt mistä saa renkaita noin halvalla? Vianor myy omaan R5:t 1400e:llä, Ruotsista näemmä saa tonnilla. Kilsoja tulee vuodessa melkein 40k, mielellään pudottaisi kuluja reilusti.
Osta kesällä ja katso myös vaihtoehtoiset koot. Koot jotka menevät vakiona vain premium-autoihin ovat myös premium-hintaisia. 245 leveät olivat heinäkuussa Gummihusetissa 126e per kpl, kun 255 leveät olivat sen 400e per kpl.
 
Hei, millaisessa hintahaarukassa liikkuvat kohtuu hyvä vanne + talvirengaspaketti "tavalliselle" sähköautolle? 18 tuuman vannekoko olisi optimaalinen.
Kysy Reffiltä sähköpostilla, saat kuvaston mistä valita mieleiset omaan autoosi, sitte vaan kumit ja paineanturit samaan ja vanteelle; postnord tuo paketin kotiin.
 
Miksi peruuttaminen olisi turvallisempaa?

Niin kuin tuossa jo mainittiin, niin keskimäärin parkkiruudussa on vähemmän liikennettä kuin sen ulkopuolella. Liikenteen sekaan kannattaa mennä keula edellä, havainnointi ja näkeminen on helpompaa. Vaikka nykyaikaiset tutkat ja kamerat helpottavat tilannetta, ne voivat joskus olla jäässä tai huurussa.
Lisäksi ohjaaminen on helpompaa kun kääntyvillä pyörillä on enemmän tilaa ja vapausasteita ruudun ulkopuolella. On niitä tietysti muitakin syitä, armeijassakin käskettiin kaikki kulkuvälineet suksista polkupyöriin parkkeerata aina niin että lähtö on nopeaa ja helppoa.

Maailmalla olen nähnyt useassa tehtaassa työntekijöille säännön, että "reverse parking only", turvallisuussyistä. Suomessakin ainakin yhden, mutta täällä vanha lohkolämmitinkulttuuri hidastanee tätä kehitystä.
 
Itsekin suosin tuota peruuttamista omaan pihaan. Mukavampi (ehkä turvallisempi?) lähteä siitä keula edellä. Tosin kesällä sitten voisi olla ihan miten vaan, jos vaan kaapelin pituus riittää.
 
"Halpoja" sähköautoja kun on odotettu mediassa kuin Vapahtajaa, niin katselimpa autoa vaihtaessa ihan mielenkiinnosta mitä noille "halvoille" n. 20k sähköautoille maksaa peruskaskot. Tuloksena sellainen 2-3 kertainen eli 4-800€ enemmän kuin mitä tuohon omaan 15k€ polttikseen maksaa.

Noilla vakuutushinnoilla ei tulisi kyllä omaan vähäkilometriseen talouteen vaikka olisi kotilatausmahdollisuus halvalla yöpörssisähköllä. Käytännössä kun bensaan menee arviolta 750€/vuosi (6l/100km, 7000km, 1,8€/l), niin jää sähköautolla "säästö" aika vähiin vaikka olettaisi, että huoltokuluja bensaan tulee öljynvaihdon verran enemmän. Säästöä kuitenkin pitäisi tulla, että viitsii halvalla pieniakkuisella puljata välilatauksien kanssa vähänkään pidemmillä reissuilla. Pienillä kilometreillä näyttääkin, että tällä hetkellä edes optimitapauksessa (kotilataus pörssisähkö) säästöä ei juuri synny ja muissa tapaukissa (taloyhtiölataus, julkiset latauspisteet) sähköautoilu olisi merkittävästi kalliimpaa kuin perinteinen kaasuttelu.

Periaatteessa tällainen kyllä harmittaa, sillä itselläkin kiinnostusta sähköön olisi ja jonkin verran olisin käytännöllisyydestäkin valmis tinkimään. Tällä hetkellä vaan vaikuttaa, että ei ole edes kustannusten osalta mitenkään järkevä ratkaisu ja vertautuu dieselin hankkimiseen bensan sijaan pienillä kilometreillä.
 
"Halpoja" sähköautoja kun on odotettu mediassa kuin Vapahtajaa, niin katselimpa autoa vaihtaessa ihan mielenkiinnosta mitä noille "halvoille" n. 20k sähköautoille maksaa peruskaskot. Tuloksena sellainen 2-3 kertainen eli 4-800€ enemmän kuin mitä tuohon omaan 15k€ polttikseen maksaa.

Noilla vakuutushinnoilla ei tulisi kyllä omaan vähäkilometriseen talouteen vaikka olisi kotilatausmahdollisuus halvalla yöpörssisähköllä. Käytännössä kun bensaan menee arviolta 750€/vuosi (6l/100km, 7000km, 1,8€/l), niin jää sähköautolla "säästö" aika vähiin vaikka olettaisi, että huoltokuluja bensaan tulee öljynvaihdon verran enemmän. Säästöä kuitenkin pitäisi tulla, että viitsii halvalla pieniakkuisella puljata välilatauksien kanssa vähänkään pidemmillä reissuilla. Pienillä kilometreillä näyttääkin, että tällä hetkellä edes optimitapauksessa (kotilataus pörssisähkö) säästöä ei juuri synny ja muissa tapaukissa (taloyhtiölataus, julkiset latauspisteet) sähköautoilu olisi merkittävästi kalliimpaa kuin perinteinen kaasuttelu.

Periaatteessa tällainen kyllä harmittaa, sillä itselläkin kiinnostusta sähköön olisi ja jonkin verran olisin käytännöllisyydestäkin valmis tinkimään. Tällä hetkellä vaan vaikuttaa, että ei ole edes kustannusten osalta mitenkään järkevä ratkaisu ja vertautuu dieselin hankkimiseen bensan sijaan pienillä kilometreillä.
Tuo on kyllä ikävä juttu. Itse katsoin tesla model S 90D facelift 2016 vakuutuksen jo ennakkoon ennen ostoa. Muistaakseni IF yhtiössä olisi ollut halvin.

Vakuutus ja täyskasko 731€. Itse pidän tuota halpana.

Screenshot_2025-01-05-19-30-46-92_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Tosin lasiturva kannattaa ottaa ja tuossa sen hinta. 786€. Tuulilasin vaihto kun oli maksanut 1899€ (huiman kallis).

Screenshot_2025-01-05-19-37-28-31_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Millaisia hintoja sinä sait laskurilla?
 
Kerro nyt mistä saa renkaita noin halvalla? Vianor myy omaan R5:t 1400e:llä, Ruotsista näemmä saa tonnilla. Kilsoja tulee vuodessa melkein 40k, mielellään pudottaisi kuluja reilusti.
Näköjään rengaskontissa 19” R5 SUV olis 300 €/kpl. Paljon ajavana kannattaa vähän käyttää sitten omaa harkintaa mitä ja mistä ostaa ja mitä painottaa. Itselleni kelpaisi aivan hyvin 1-2 generaatiota vanhemmatkin renkaat kunhan on tuoreet - ei se kehitys niin nopeaa ole.

Nopeasti katsottuna jos nyt lähtisin talvirenkaita uusimaan niin mukaan tarttuisi 235-50 tai 55 R19 koossa varmaankin UltraGrip Ice 3 tai VikingContact 8. Kierroksen hinta 1000-1150 €. Tai sitten kierros Hankookkia 800 €. Kesärenkaat on onneksi halvempia.

Vanteista oli puhetta niin kattoo vaan kantavuudet kuntoon niin jotain aivan riittävän laadukasta Dezenttiä sun muuta suorasovitevannetta saa kyllä alle tonnin per kierros sitäkin.

Omat maksoi 1600 € vanteet + hakka 9 nastat 19” koossa, jämy koitti myydä omiansa kolmella tonnilla. Jäi ostamatta sieltä.
 
"Halpoja" sähköautoja kun on odotettu mediassa kuin Vapahtajaa, niin katselimpa autoa vaihtaessa ihan mielenkiinnosta mitä noille "halvoille" n. 20k sähköautoille maksaa peruskaskot. Tuloksena sellainen 2-3 kertainen eli 4-800€ enemmän kuin mitä tuohon omaan 15k€ polttikseen maksaa.

Noilla vakuutushinnoilla ei tulisi kyllä omaan vähäkilometriseen talouteen vaikka olisi kotilatausmahdollisuus halvalla yöpörssisähköllä. Käytännössä kun bensaan menee arviolta 750€/vuosi (6l/100km, 7000km, 1,8€/l), niin jää sähköautolla "säästö" aika vähiin vaikka olettaisi, että huoltokuluja bensaan tulee öljynvaihdon verran enemmän. Säästöä kuitenkin pitäisi tulla, että viitsii halvalla pieniakkuisella puljata välilatauksien kanssa vähänkään pidemmillä reissuilla. Pienillä kilometreillä näyttääkin, että tällä hetkellä edes optimitapauksessa (kotilataus pörssisähkö) säästöä ei juuri synny ja muissa tapaukissa (taloyhtiölataus, julkiset latauspisteet) sähköautoilu olisi merkittävästi kalliimpaa kuin perinteinen kaasuttelu.

Periaatteessa tällainen kyllä harmittaa, sillä itselläkin kiinnostusta sähköön olisi ja jonkin verran olisin käytännöllisyydestäkin valmis tinkimään. Tällä hetkellä vaan vaikuttaa, että ei ole edes kustannusten osalta mitenkään järkevä ratkaisu ja vertautuu dieselin hankkimiseen bensan sijaan pienillä kilometreillä.
Volvoille saa ainakin Volviasta edulliset vakuutukset. Noin 50-60 €/kk kaskoineen. Käyttövoima ei vaikuta. Omavastuut 150-200 € vahingosta riippuen, sisältää tuulilasit ja parkkipaikat yms.
 
@jm82 mikä tuossa on omavastuu?
Suurin eli 500€ omavastuu.


Laskin kalliimmaan auton vakuutuksen myös (tuo linkki).

763€ (omavastuu 500€). Eli jostain syystä ihan aavistuksen halvempi?
Screenshot_2025-01-05-19-49-33-47_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


912€ sitten pienimmällä 200€ omavastuulla, eli jonkun verran kalliimpi. Sama linkin model S.
Screenshot_2025-01-05-19-51-39-41_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Yritin laskea myös Model S Plaid autoon (1020hv), mutta siihen saa vakuutuksen vain soittamalla IFille.
 
Näköjään rengaskontissa 19” R5 SUV olis 300 €/kpl. Paljon ajavana kannattaa vähän käyttää sitten omaa harkintaa mitä ja mistä ostaa ja mitä painottaa. Itselleni kelpaisi aivan hyvin 1-2 generaatiota vanhemmatkin renkaat kunhan on tuoreet - ei se kehitys niin nopeaa ole.

Nopeasti katsottuna jos nyt lähtisin talvirenkaita uusimaan niin mukaan tarttuisi 235-50 tai 55 R19 koossa varmaankin UltraGrip Ice 3 tai VikingContact 8. Kierroksen hinta 1000-1150 €. Tai sitten kierros Hankookkia 800 €. Kesärenkaat on onneksi halvempia.

Vanteista oli puhetta niin kattoo vaan kantavuudet kuntoon niin jotain aivan riittävän laadukasta Dezenttiä sun muuta suorasovitevannetta saa kyllä alle tonnin per kierros sitäkin.

Omat maksoi 1600 € vanteet + hakka 9 nastat 19” koossa, jämy koitti myydä omiansa kolmella tonnilla. Jäi ostamatta sieltä.
Mulle Hedin yritti myydä auton mukana talvirengassarjaa rumilla KIA vanteilla 3000€.

Ostin kuitenkin erikseen paikallisesta rengasliikkeestä:
19” DOTZ Fuji, 1040€
235/55-19, Kumho WS51, 780€
TPMS, 180€

Asennus kuului hintaan
 
Kai se kaskokin on eri hintainen eri ikäiseen autoon? Toi @jm82 tesla oli joku >200tkm ajettu, eli ei niin kallis enää? Vai onko tolla mitään vaikutusta?
 
"Halpoja" sähköautoja kun on odotettu mediassa kuin Vapahtajaa, niin katselimpa autoa vaihtaessa ihan mielenkiinnosta mitä noille "halvoille" n. 20k sähköautoille maksaa peruskaskot. Tuloksena sellainen 2-3 kertainen eli 4-800€ enemmän kuin mitä tuohon omaan 15k€ polttikseen maksaa.

Mitä autoja nämä olivat? Malli, ikä?

Nämä vakuutusjutut ovat niin moninaisia ja hinnat vaihtelee joskus ihan reilusti eri automerkkien ja vakuutusyhtiöiden välillä. Toki sitten kun sitä vakuutuskorvausta tarvii, niin tykkää että oli "kalliissa" firmassa eikä tarvii minkään ifin kanssa alkaa taistelemaan.
 
Lieneekö tuo nyt erityisen halpa 8 vuotta vanhaan autoon ?
Auton ikä ei vaikuta mitään? Teinithän ajelee museoikäisillä autoilla?

Toinen mun auto. Peugeot E-2008 vm2023 (sähköauto). On selkeästi halvempi. Toki Model S on reilu 400hv ja Pösössä 136hv. Siihen nähden hintaero on aika pieni?

Screenshot_2025-01-05-20-25-52-83_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Tuo on kyllä ikävä juttu. Itse katsoin tesla model S 90D facelift 2016 vakuutuksen jo ennakkoon ennen ostoa. Muistaakseni IF yhtiössä olisi ollut halvin.

Vakuutus ja täyskasko 731€. Itse pidän tuota halpana.

Koska en ollut sähköautoa ostamassa, niin en toki tehnyt laajempaa vertailua. En tosiaan ajatellut, että mahdollisesti sähköautojen vakuutuksissa hajonta on selvästi peruspolttista isompaa - omalla ooppelilla kun kalleimman ja halvimman ero jäi 20%:iin. Onhan sitä ollut lehtitjuttujakin, että joku yhtiö ei vakuuttanut ollenkaan Taycaneita tms.

Nuo heitetyt esimerkit näyttää jo paljon järkevämmiltä :thumbsup:
 
Kai se kaskokin on eri hintainen eri ikäiseen autoon? Toi @jm82 tesla oli joku >200tkm ajettu, eli ei niin kallis enää? Vai onko tolla mitään vaikutusta?
Uudehko Model S oli muutaman kympin halvempi jostain syystä (vakuutus + kasko). Auton hinta nettiautossa on 74500€.

Mun model S on tosiaan 224tkm ajettu ja maksoi 23000€.

763€ vs 783€. Eli käytännössä hinta on ihan sama. Vaikka tuo uudehko on vm2023 Model S.

Edit:

Itse asun Etelä-Pohjanmaalla. Esim Helsingissä on toki kovemmat hinnat?
 
Uudehko Model S oli muutaman kympin halvempi jostain syystä (vakuutus + kasko). Auton hinta nettiautossa on 74500€.

Mun model S on tosiaan 224tkm ajettu ja maksoi 23000€.

763€ vs 783€. Eli käytännössä hinta on ihan sama. Vaikka tuo uudehko on vm2023 Model S.

Edit:

Itse asun Etelä-Pohjanmaalla. Esim Helsingissä on toki kovemmat hinnat?
No kolhujen korjaaminen sinällään on saman hintaista uuteen tai vanhaan. Lunastus sitten eri.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
todella hieno ja tilava.

Lucid Gravity. Hieno suunnittelu kyllä monella tapaa tilojen osalta jne.

Harmi ettei ehkä ikinä Suomeen?
 
Tuota videoa aloin seuraamaan. Nyt olen Model S 90D:tä lataillut välillä 60-80%. Tai toki tyhjemmäksikin on joskus mennyt. Sekä pari kertaa täyteen.

Videolla kumminkin mainittiin, että 40-60% väli olisi akun kannalta kaikkein ihanteellisin tilanne. Huvin vuoksi voisikin päästää akun hieman tyhjemmäksi, kun päivittäiset ajot ehkä menee juuri sopivasti tuohon 20%.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Toki videolla mainitaan myös, että ei ole juuri merkitystä, vaikka käyttäisi ja lataisi 20-80% väliä.

Tessie sovellus näyttää tuollaista, kun lataus on vaan 13A.

Screenshot_2025-01-05-21-59-21-56_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Ja akun kunnoksi sovellus arvioi 88% (224tkm ajettu facelift).
 
Tuota videoa aloin seuraamaan. Nyt olen Model S 90D:tä lataillut välillä 60-80%. Tai toki tyhjemmäksikin on joskus mennyt. Sekä pari kertaa täyteen.

Videolla kumminkin mainittiin, että 40-60% väli olisi akun kannalta kaikkein ihanteellisin tilanne. Huvin vuoksi voisikin päästää akun hieman tyhjemmäksi, kun päivittäiset ajot ehkä menee juuri sopivasti tuohon 20%.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Toki videolla mainitaan myös, että ei ole juuri merkitystä, vaikka käyttäisi ja lataisi 20-80% väliä.

Tessie sovellus näyttää tuollaista, kun lataus on vaan 13A.

Screenshot_2025-01-05-21-59-21-56_6363807ab92e2e0eda247e306051b8d4.jpg

Ja akun kunnoksi sovellus arvioi 88% (224tkm ajettu facelift).

Itse en ainakaan jaksa pätkääkään miettiä jotain akun hyvinvointia. lataan ku lataan ja sillä selvä ja joka kerta 100%. Ainoa juttu mihin todennäköisesti jollai latailun optimoinnilla on merkitystä on seuraavan omistajan ongelma ja näissä niin vitun murhaava arvonalenema ettei voisi vähempää kiinnostaa.
 
Mites nuo 90D:n supercharger-nopeudet?

Onko ne nerffattu alas kuten vanhemmilla autoilla, vai ovatko ne pysyneet siedettävinä? Mitä ne edes olivat uutena?
 
Itse en ainakaan jaksa pätkääkään miettiä jotain akun hyvinvointia. lataan ku lataan ja sillä selvä ja joka kerta 100%. Ainoa juttu mihin todennäköisesti jollai latailun optimoinnilla on merkitystä on seuraavan omistajan ongelma ja näissä niin vitun murhaava arvonalenema ettei voisi vähempää kiinnostaa.
Tuo kyllä ihan ok. Samoin lataan 100% jos tiedän, että on vähän pidempi matka seuraavaksi tulossa.

Nyt vaan olen ladannut päivittäin ajon jälkeen, että akku on valmiiksi lämmin latausta ajatellen (pakkasta ollut -15 astetta). Voisi jättää välipäivän kanssa latauksesta. Ja ladata sitten kerralla kauemmin.

Edellinen sähköautokin on vielä pihassa ja ei siinä mitään latausrajaa saa asetettua. Nyt toki akku ei ole aivan täynnä. Auto siis Peugeot e-2008. Samoin muistaakseni Nissan Leaf lataa aina täyteen asti.

Mutta kaikkein helpoinhan se on vetää 100% ja akkutakuukin on 8 vuotta, niin sama miten sitä käyttäisi. Paitsi oma Model S on jo toki ilman takuuta, kun 8v juuri täyttänyt.


Jos muuten haluaisi vielä lisää kikkailla, niin ajastaisi latauksen aamuksi. Kun akun lataus kumminkin lämmittää myös itse autoa. Nytkin vielä latauksen jälkeen auto on 0 asteinen ja pihalla -15 astetta.
 
Mites nuo 90D:n supercharger-nopeudet?

Onko ne nerffattu alas kuten vanhemmilla autoilla, vai ovatko ne pysyneet siedettävinä? Mitä ne edes olivat uutena?
Pikalataus on 90D:ssä 120kW.

85 ja 85D on rampautettu, että akku olisi kestänyt 8 vuoden takuuajan ehjänä (ja hajoaisi vasta takuuajan jälkeen). 90 ei ole rampautettu, mutta ei kovin nopea tuo lataus.


Noita 85 akkujahan on vaihdettu tuohon hieman uudempaan 90 akkuun, jossa lataus on nopeampi. Plussana se, että ilmaiset tesla lataukset on säilyneet. Ne kun on auto, ei akkukohtaisia.

Mutta itse en ole vielä pikaladannut, että ei ole mitään omaa testiä vielä.
 
Tesla vapautti 90:t lataamaan max 150kW joskus muutama vuosi sitten softapäivityksellä. Siksi esim Teslabjornin sinänsä mielenkiintoiset latauskäppyrät ja vertailut ko. akusta eivät enää pidä paikkaansa. Toisaalta akuilla on autokohtainen countteri joka alkaa rajoittaa lataustehoa kun DC latauskilowatit kertyvät.
 
Itse en ainakaan jaksa pätkääkään miettiä jotain akun hyvinvointia. lataan ku lataan ja sillä selvä ja joka kerta 100%. Ainoa juttu mihin todennäköisesti jollai latailun optimoinnilla on merkitystä on seuraavan omistajan ongelma ja näissä niin vitun murhaava arvonalenema ettei voisi vähempää kiinnostaa.
Totta tuokin. Toisaalta itsellä on tarkoitus ajaa nykyisellä autolla 0-200 tkm väli nyt ainakin (takuun loppuun) ja varmaan siitä eteenpäinkin kakkosautona, niin pidän kyllä 90 % rajaa enkä turhaan lataile täyteen jos ei ole reissua tulossa.

Kakkosautona sitten taas leasing-kippo johon tulee alle 10 tkm/vuosi, niin surutta 100 % täyteen vaan jos sattuu laturissa notkumaan.

Arvonalenemasta en tiedä, toistaiseksi ollut täysin sama kuin kaikissa edellisissä dieselautoissanikin.

Niin ja sitten on kait niitäkin akkukemioita mitkä pitää aina vetää täyteen?
 
Noo kyllä se akun lataaminen 80% rajaten tuntuu sitten paremmalta idealta, kun ootte kerran yrittäny myyä 83% kuntosta autoa samalla hinnalla mitä esim. 92% muut vastaavan ikäset. Saa varmaan useita tuhansia laskea hintaa sillä tavalla hoidetusta autosta. Toki jos saatte myytyä semmoselle taholle joka ei akkutesteistä ole kiinnostunut niin hyvä. Mut se porukka vähenee varmasti jatkuvasti.
 
Noo kyllä se akun lataaminen 80% rajaten tuntuu sitten paremmalta idealta, kun ootte kerran yrittäny myyä 83% kuntosta autoa samalla hinnalla mitä esim. 92% muut vastaavan ikäset. Saa varmaan useita tuhansia laskea hintaa sillä tavalla hoidetusta autosta. Toki jos saatte myytyä semmoselle taholle joka ei akkutesteistä ole kiinnostunut niin hyvä. Mut se porukka vähenee varmasti jatkuvasti.

Onko tuolla lopulta sitten mitään merkitystä tuon akun kannalta (saati arvonaleneman), että jääkö 83% kuntoinen vai 92% kuntoinen, vaikka olisi '100% täyteen' aina ladannut...

Ja miten noissa 'lataan aina vain 90/80/??:iin' laskelmissa on otettu huomioon se, että autonvalmistajathan rajoittavat käytännössä lataamisen akun noin 91-93:iin (käytössä oleva netto), vaikka '100%:iin' lataa.
 
Onko tuolla lopulta sitten mitään merkitystä tuon akun kannalta (saati arvonaleneman), että jääkö 83% kuntoinen vai 92% kuntoinen, vaikka olisi '100% täyteen' aina ladannut...

Ja miten noissa 'lataan aina vain 90/80/??:iin' laskelmissa on otettu huomioon se, että autonvalmistajathan rajoittavat käytännössä lataamisen akun noin 91-93:iin (käytössä oleva netto), vaikka '100%:iin' lataa.
Mitä pienempi akku, sitä kriittisempiä on jokainen menetetty 10%. Akkukemiat ja ohjelmalliset bufferit varmasti vaikuttavat akun heikkenemisen tahtiin. Itse en ostaisi edes 10-20teur autoa ilman riittävän hyvää tietoa akun tilasta. Senhän sitten saa joko obd-mittarilla, akkuanalyysin teettämällä tai riittävän pitkällä ajo-lataus testisessiolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 362
Viestejä
4 921 450
Jäsenet
79 169
Uusin jäsen
Fuirrandir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom