• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:25 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Onnea "uudelle"! Tuossa on hintaan nähden paljon autoa.

Jos mukana tuli alkuperäinen UMC matkalaturi, niin pelkkä kolmivaiherasia auton lähelle ei maksa paljoa.

Mitä olit mieltä tuosta pökötistä? Sain toimeksiannon löytää korvaavan auton Citroen DS3:lle ja useammassa ranskalaisessa jotka voisi olettaa kuskia kiinnostavan on sama voimalinja.
Kiitos! 23k€ vs 8 vuotta uudempi musta model S 98k€. Piti oikein laskea, että se olisi noin 9400€ per vuosi.

Täytyy ehkä jossain vaiheessa asennuttaa voimavirta tuohon pihaan.

Pökötti e-2008 on 8/2023. Onhan se hieman vaatimattomampi verrattuna model ässään. Olen silti kyllä tykännyt Pösöstä. Kaikki on toiminut autossa. Jopa värikin on ollut itselle mieluinen.

Myynti-ilmoituksen olen tehnyt, mutta kuvia pitäisi saada laitettua lisää. Ei kyllä uudesta eroa oikein mitenkään.

Lisätakuun kanssa voisi olla 20500€.

Model s hieman eri tyyliä, kuin Pösö suv, niin senkin puolesta kivaa vaihtelua. Molemmat oikeastaan ihan hyviä ajaa. Pösökin siis hintaisekseen mielestäni hyvä. Kumminkin viime vuoden mallia ja osa myynnissä olevista on vielä vanhempia. Tuossa Pösössä on se uudemman merkkinen sisäinen laturi, eli se ei mene rikki.
 
Onko noi Solterran speksit oiken niiden sivuilla ?
Auto painaa kuitenkin 2 tonnia, mutta se liikkuu 6,9 sek 160kW voimalla ja 340Nm väännöllä. Hyvä suoritus.
 
Onnea "uudelle"! Tuossa on hintaan nähden paljon autoa.

Jos mukana tuli alkuperäinen UMC matkalaturi, niin pelkkä kolmivaiherasia auton lähelle ei maksa paljoa.

Mitä olit mieltä tuosta pökötistä? Sain toimeksiannon löytää korvaavan auton Citroen DS3:lle ja useammassa ranskalaisessa jotka voisi olettaa kuskia kiinnostavan on sama voimalinja.
Jos DS3:sta on vaihtamassa pois, niin voi tulla ikävänä yllätyksenä pökötin laatuvaikutelma. DS:n on käytännössä vain pimpattu saman konsernin muu tuotos. Toki riippuu vahvasti siitä minkälaisesta DS3:sta ollaan lähtemässä eteenpäin. Joku ikäloppu polttis, niin varmasti sähköpösökin voi miellyttää. Sähkö DS3:sta pösöön taas, no... miksi sitä kannattaisi vaihtaa käytännössä samaan autoon.
 
Tämähän kusee tuohon mittarinopeuteen samantien, jos mukana on eräitä konservatiivisia merkkejä. Sellainen -5 km/h todellista rajoitukseen nähden kun tekee jo ihmeitä sähköautojen kulutuksessa. Vähintään pitäisi ohjeistaa käyttämään tarkalla tavalla mitattua todellista rajoituksen mukaista nopeutta. Jos videon hyppykatselusta oikein ymmärsin, niin mennään vielä hiihtolomaliikenteen sekaan ajamaan pientä (todellista) alinopeutta eli sähköautojen maine senkun kasvaa.

Jos realismi on hakusessa, niin pitäisi ajaa maan tavalla +5 km/h rajoitukseen, hiillostus takakontissa ja reippaat ohitukset kun onnistuu./s
Aika moni kuitenkin ajaa mittarinopeutta kun vakkarit asettuu siihen vakiona ja moni auto myös ulisee ja piipittää jos ajaa yli.
 
Jos DS3:sta on vaihtamassa pois, niin voi tulla ikävänä yllätyksenä pökötin laatuvaikutelma. DS:n on käytännössä vain pimpattu saman konsernin muu tuotos. Toki riippuu vahvasti siitä minkälaisesta DS3:sta ollaan lähtemässä eteenpäin. Joku ikäloppu polttis, niin varmasti sähköpösökin voi miellyttää. Sähkö DS3:sta pösöön taas, no... miksi sitä kannattaisi vaihtaa käytännössä samaan autoon.
Nettiauton mukaan ei ole sähkö Citroen DS3 autoa.

DS 3 näköjään sitten eri auto ja sen saa myös sähköautona.

Ei vaan ole yhtään 50kWh akkuista 2023 vuosimallista. Edit: 11/2023 rekisteröity 54kWh kyllä löytyy, mutta kovaan hintaan.
 
Nettiauton mukaan ei ole sähkö Citroen DS3 autoa.

DS 3 näköjään sitten eri auto ja sen saa myös sähköautona.

Ei vaan ole yhtään 50kWh akkuista 2023 vuosimallista. Edit: 11/2023 rekisteröity 54kWh kyllä löytyy, mutta kovaan hintaan.
DS irtosi sitikasta jossain vaiheessa, sen takia niissä ei ole enää Citroenia nimessä mukana. Mutta käytännössä siis edelleen pimpattu sitikka/pösö. DS3 tuli sähköisenä myyntiin todella varhain ellei peräti ollut ensimmäinen malli.

e: Joku arvostelu (ei näköjään ollut ihan eka, mutta samoihin aikoihin kun muut sisaret tulivat myyntiin):

e2: Mitä sinä tuota 2023 vuosimallia tuijottelet :confused:
e3: Noissa varhaisemmissa malleissa voi olla 7 vuoden takuu ilman km-rajaa. Se tuli 2019 voimaan ja poistui jossain kohtaa, mutta pätee joihinkin malleihin. Pikkuisella googlettelulla näyttää myös, että 2023 DS3 sai samat faceliftit mitä muut sisaret. Eli vähän isompi akku jne.
 
Viimeksi muokattu:
AJOTAPA

Nopeus: Nopeusrajoituksen mukaisesti mittarinopeus. Älä peesaa jos mahdollista (=älä aja esim. rekan takana)

Ilmastointi/lämmitys: Normaali +20c lämpötila , ilmastointi automaattiasennolla

Ajotapa: Normaali. Ei ns. säästelevä, eikä autoon eco-moodia päälle, vaan sellainen perusmoodi.
Tällä kun on tarkoitus saada ns normaaleja suomalaisten kulutustuloksia.
Ongelma "normaalissa" on se ettei sellaista olekaan. Jokin mediaani tietysti on olemassa, mutta ihmisten ajotavat ovat hyvin erilaisia, ja ne myös muuttuvat.

Kollegalla on samanlainen auto kun mulla, mutta hieman kevyempänä (siis vähemmän kuormaa), sen keskikulutus on n. 3l/100km isompi. Kumman ajotapa on normaali?
 
Aika moni kuitenkin ajaa mittarinopeutta kun vakkarit asettuu siihen vakiona ja moni auto myös ulisee ja piipittää jos ajaa yli.
Totta. Itse "matelin" Model ässällä 80km/h (todellinen nopeus 79km/m) eikä kukaan ohittanut.

Toki tuon 84km/h tai 64km/h voi ajaa kameratolppaankin, kun nopeudesta tehdään kai se 3km/h varmuusvähennys.
 
Noniin nyt on ollut pari viikkoa Smart #3 Pulse alla ja kilometrejä kertynyt hurjat 368km ja täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt.

+ Lämpenee sisältä mukavan nopeasti verrattuna edelliseen plug-in hybridiin
+ Ajettavuudessa ei mitään valittamista, tuntuu jotenkin mukulakiviteillä pehmeämmältä kuin edellinen auto joten plussaa
+ Sisusta ihan mukava, näyttää ihan mersulta
+ smart Pilot toimii yllättävän hyvin moottoritiellä nyt kun tiet ovat vielä sulat etelässä. Ehkäpä sitä jaksaa jopa käyttää pidemmillä matkoilla
+/- Äppi on aika paska, mutta vissiin aika normaalia näissä. Hyvänä puolena menee home assistanttiin kiinni ja löytyy myös kolmannen osapuolen äppi joka toimii vähän paremmin kuin smartin oma
- Regen-jarrutus on joissain asennoissa ja tilanteissa vähän tökkivä
- Akku voisi olla aina isompi

Otin siis leasingina tällä tarjouksella Yksityisleasingtarjous | smart Suomi piti olla vuoden loppuun asti, mutta vähemmän yllättäen tarjous näyttää jatkuvan. En oo uskaltanut ajaa vielä kovinkaan dynaamisesti sillä, mutta ehkä keväällä sitten. Ei ole myöskään kokemusta pikalatauksesta, mutta kotona löytyvä 11kW-laturi on ollut ihan tarpeeksi nopea näillä kilometreillä. :D

Jos joku etsii jotain pienempää sähköautoa ja range ei ole se ykköskriteeri niin voin kyllä suositella näin kahden viikon kokemuksella. Tulen tänne ulisemaan sitten jos löytyy tulevaisuudessa jotain vikaa.
 
Noniin nyt on ollut pari viikkoa Smart #3 Pulse alla ja kilometrejä kertynyt hurjat 368km ja täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt.

+ Lämpenee sisältä mukavan nopeasti verrattuna edelliseen plug-in hybridiin
+ Ajettavuudessa ei mitään valittamista, tuntuu jotenkin mukulakiviteillä pehmeämmältä kuin edellinen auto joten plussaa
+ Sisusta ihan mukava, näyttää ihan mersulta
+ smart Pilot toimii yllättävän hyvin moottoritiellä nyt kun tiet ovat vielä sulat etelässä. Ehkäpä sitä jaksaa jopa käyttää pidemmillä matkoilla
+/- Äppi on aika paska, mutta vissiin aika normaalia näissä. Hyvänä puolena menee home assistanttiin kiinni ja löytyy myös kolmannen osapuolen äppi joka toimii vähän paremmin kuin smartin oma
- Regen-jarrutus on joissain asennoissa ja tilanteissa vähän tökkivä
- Akku voisi olla aina isompi

Otin siis leasingina tällä tarjouksella Yksityisleasingtarjous | smart Suomi piti olla vuoden loppuun asti, mutta vähemmän yllättäen tarjous näyttää jatkuvan. En oo uskaltanut ajaa vielä kovinkaan dynaamisesti sillä, mutta ehkä keväällä sitten. Ei ole myöskään kokemusta pikalatauksesta, mutta kotona löytyvä 11kW-laturi on ollut ihan tarpeeksi nopea näillä kilometreillä. :D

Jos joku etsii jotain pienempää sähköautoa ja range ei ole se ykköskriteeri niin voin kyllä suositella näin kahden viikon kokemuksella. Tulen tänne ulisemaan sitten jos löytyy tulevaisuudessa jotain vikaa.
Onko tuo nyt käytännössä badge-engineerattu EQA?

Ei kuulosta huonolta.

Jos olet ajanut hikisesti 370km, niin miten akun koon ”pienuus” näkyy?

Itselläni Enyaqin 77kWh usable akun pienuus näkyy 3vk joululomilla kun ei ole majoituksessa latausta -> saa vähän arpoa kauppareissujen yhteydessä hidaslatauksia ja opetella parkkihallien latauksia ja istuskella pari kertaa myös ionityllä täyttämässä autoa.

350km/2vk +kotilataus yhdistelmällä vaikea nähdä miten voisi range ahdistaa…
 
Kiitos! 23k€ vs 8 vuotta uudempi musta model S 98k€. Piti oikein laskea, että se olisi noin 9400€ per vuosi.

Täytyy ehkä jossain vaiheessa asennuttaa voimavirta tuohon pihaan.

Pökötti e-2008 on 8/2023. Onhan se hieman vaatimattomampi verrattuna model ässään. Olen silti kyllä tykännyt Pösöstä. Kaikki on toiminut autossa. Jopa värikin on ollut itselle mieluinen.

Myynti-ilmoituksen olen tehnyt, mutta kuvia pitäisi saada laitettua lisää. Ei kyllä uudesta eroa oikein mitenkään.

Lisätakuun kanssa voisi olla 20500€.

Model s hieman eri tyyliä, kuin Pösö suv, niin senkin puolesta kivaa vaihtelua. Molemmat oikeastaan ihan hyviä ajaa. Pösökin siis hintaisekseen mielestäni hyvä. Kumminkin viime vuoden mallia ja osa myynnissä olevista on vielä vanhempia. Tuossa Pösössä on se uudemman merkkinen sisäinen laturi, eli se ei mene rikki.
Noin 140ke varusteista riippuen tuo on maksanut uutena. Vaihtoehtoisesti 2016 on voinut ostaa Leafin, Zoen tai 28kwh Ioniqin. Tuo on hyvä referenssi kun joku väittää ettei sähköautoissa ole paljon kehitystä tapahtumassa.

Miten Pökötti latasi pikana kylmässä kelissä?
 
Onko tuo nyt käytännössä badge-engineerattu EQA?

Ei kuulosta huonolta.

Jos olet ajanut hikisesti 370km, niin miten akun koon ”pienuus” näkyy?

Itselläni Enyaqin 77kWh usable akun pienuus näkyy 3vk joululomilla kun ei ole majoituksessa latausta -> saa vähän arpoa kauppareissujen yhteydessä hidaslatauksia ja opetella parkkihallien latauksia ja istuskella pari kertaa myös ionityllä täyttämässä autoa.

350km/2vk +kotilataus yhdistelmällä vaikea nähdä miten voisi range ahdistaa…
Jos ymmärsin oikein niin alusta on Geelyltä eli sama kuin esimerkiksi Volvo EX30, mutta kori ja sisusta on Mersulta(?). Samoin softa on myös Kiinasta,
 
Onko tuo nyt käytännössä badge-engineerattu EQA?
Jos ymmärsin oikein niin alusta on Geelyltä eli sama kuin esimerkiksi Volvo EX30, mutta kori ja sisusta on Mersulta(?). Samoin softa on myös Kiinasta,

Joo, geelyn SAE2 alusta eli Volvo EX30, Zeekr X, Smart #1/#3, ja Lynk&Co:lta joku myös.

Oma merkkinsä se käsittääkseni on ja mersun osuus kai on lähinnä omistuspohjassa, ei muualla. Toki Smartilla ja Volvolla on tietty segmentti missä niiden halutaan olevan joka tekee niistä samankaltaisia kuin muut ja Smartin "mersumaisuus" lienee tavoiteltua.
 
Loppuviimein Kia Optima plugari lähti eilen viimeiselle matkalleen meidän pihasta ja tilalle kaarsi jossakin määrin omaksikin yllätyksekseni vuosimallin 2022 n. 50 tkm rullattu about täysin varusteltu Volvo XC40 neliveto. Volvo ei todellakaan ole paras mahdollinen sähköauto; siinä on kova kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa.

Paljonko tämä kustansi, ilmeisesti liikkeestä ostettu?
 
Paljonko tämä kustansi, ilmeisesti liikkeestä ostettu?

Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.

Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
 
Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.

Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
Sillä olisi saanut Subarun 😉
 
^ Paljonkohan tuolla Subarulla ajelisi talvikelillä, jos lähtisi täydellä akulla, pääseekö 200 km? 90 km/h:ta ajelisi.
 
^ Paljonkohan tuolla Subarulla ajelisi talvikelillä, jos lähtisi täydellä akulla, pääseekö 200 km? 90 km/h:ta ajelisi.

Kai sillä nyt 90 km/h nopeudella pääsisi sen yli 200km ? 🤔

Suurin parkuhan se kuuluisi jos joutuisi talvipakkasella pysähtymään matkalla johonkin lataamaan.
 
Noin 140ke varusteista riippuen tuo on maksanut uutena. Vaihtoehtoisesti 2016 on voinut ostaa Leafin, Zoen tai 28kwh Ioniqin. Tuo on hyvä referenssi kun joku väittää ettei sähköautoissa ole paljon kehitystä tapahtumassa.
Kova hinta ollut Model S:stä. Onkohan tuo 140k€ perusvarustellun hinta?

Juuri Nissan Leaf 24 ja 30 on varmaan ne ekat sähköautot ja Tesla on tullut hieman perässä, mutta paljon kalliimmalla autolla (S). Kyllä aika paljon kehitystä on tullut melko lyhyessä ajassa.

Tämä auto luultavasti perus model S 90D. Eli talvipaketti ja ilmajousitus puuttuu. En kyllä ihan kaikkia rivejä tiedä, että mitä ne on.
Screenshot_2025-01-01-00-31-41-15_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg


Miten Pökötti latasi pikana kylmässä kelissä?
Surkeasti lataa, suurin miinus autossa. Kylmä 20-30% akku antaa ehkä jotain 30-40kw lataustehoja.
Itse en ole kovin monesti pikaladannut talvella. Mutta tuossa tulikin jo teho.

Kesällä maksimi taitaa olla 100kW.
 
Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.

Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
Itsekin "himoitsin" Volvo XC40 T8 kun siinä oli koukku. Pienet kilometrit ja hinta yksityisellä 31k€.

Neliveto kyllä hyvä. Toki maavara myös, kun esim tuo Model S on suht matala.

-----

Ei ole vielä kuulunut puolisolta valitusta teslasta. Vaikka hän ei tykännytkään alkuun tuosta merkistä. Onhan tuo jo 8 vuotta vanha ja kolmannella omistajalla nyt. Eli tavallaan auton kiertätystä, kun en ostanut uutta autoa.
 
Sillä olisi saanut Subarun 😉

Kyllähän sitäkin tuli useampaan otteeseen mietittyä, mutta loppuviimein ei oikein kiinnostanut tarpeeksi auto, jolla ei käytännössä pysty järkevästi ajamaan yhtään pidempää matkaa talvella koska akun esilämmitys puuttuu, joka piipittää koko ajan kaikesta ja jota pitää huoltaa 15 tkm/12 kk välein.
 
Tuossakin laskelmassa oli huomattu se, että sähköautot ovat vuosi vuodelta parempia. Kun bensa/diesel tekniikassa ei juuri muutoksia tule (ainakaan parempaan suuntaan?).


"Sähköautojen arvonaleneman ennustaminen on tällä hetkellä erittäin vaikeaa, sillä tekniikka kehittyy nopeasti ja markkinatilanne elää maailmanpoliittisen tilanteen takia. Polttomoottoriautot eivät ole moniin vuosiin ottaneet samanlaisia harppauksia mitä sähköautoissa tehdään vuosittain, joten niiden hinnoittelu on huomattavasti helpommin ennustettavaa."



piipittää koko ajan kaikesta ja jota pitää huoltaa 15 tkm/12 kk välein.
Turhan tiuha huoltoväli. Saisi olla 25tkm/2 vuotta.

Myös Pösö e-2008 piipittää vähän. Mutta tesla Model S 90D (2016 FL) saa asetuksista niin, että ei kuulu kun vilkun ääni. Aika merkittävä ero, vaikka pieni onkin.
 
On kyllä järkyttävä kulutus nollan tuntumassa ja 80kmh.

Eikös tuossa subarussa ole jatkuva neliveto aina?

Eli vertailua voi tehdä saman tyyppisiin muihin vähän "vanhentuneisiin" eli XC40 ennen sitä vetotapa-uudistusta, etroniin jne. Ne taitaa kaikki kuluttaa myös aika reilusti.

Mutta onhan tuo lukema toki surkea ei siitä pääse mihinkään.
 
Eikös tuossa subarussa ole jatkuva neliveto aina?

Eli vertailua voi tehdä saman tyyppisiin muihin vähän "vanhentuneisiin" eli XC40 ennen sitä vetotapa-uudistusta, etroniin jne. Ne taitaa kaikki kuluttaa myös aika reilusti.

Mutta onhan tuo lukema toki surkea ei siitä pääse mihinkään.
Eikös tuo uusinkin xc40 mene tuohon reilusti kuluttavaan sakkiin.
 
Eikös tuo uusinkin xc40 mene tuohon reilusti kuluttavaan sakkiin.

Wltp-kulutus oli jotain 17-18kWh versiosta riippuen eli paljon parempi kuin vanha mutta ei mikään erikoinen.

Toisaalta auton muoto huomioiden varmaan ihan ok, kun tuo XC40/EX40 muistuttaa Teslan saippuapalan sijaan lähinnä kahta päällekkäistä tiiliskiveä.

Samalla tekniikalla oleva Polestar 2 saa samasta akusta muistaakseni yli 100km enemmän rangea, enkä keksi tuolle muuta selitystä kuin aerodynamiikka, kun voimalinjan tekniikan pitäisi kai olla identtinen.
 
Korkeintaan pari vuotta vanha XC40 nelivedolla ja selekt-takuulla (24 kk/40 tkm) sekä pienellä kilometrimäärällä voisi olla ihan passeli menopeli, jos sen saisi alle 40 tonnilla. Uudesta täytyy pulittaa aivan liian paljon.
 
Kova hinta ollut Model S:stä. Onkohan tuo 140k€ perusvarustellun hinta?

Juuri Nissan Leaf 24 ja 30 on varmaan ne ekat sähköautot ja Tesla on tullut hieman perässä, mutta paljon kalliimmalla autolla (S). Kyllä aika paljon kehitystä on tullut melko lyhyessä ajassa.

Tämä auto luultavasti perus model S 90D. Eli talvipaketti ja ilmajousitus puuttuu. En kyllä ihan kaikkia rivejä tiedä, että mitä ne on.
Screenshot_2025-01-01-00-31-41-15_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg




Itse en ole kovin monesti pikaladannut talvella. Mutta tuossa tulikin jo teho.

Kesällä maksimi taitaa olla 100kW.
Ulkomuistista AP, nahkapenkit, premium upgrade ja power & light (sähkökontti ja erinäiset ledit) on tuossa listatuista maksaneet jotain ja talvi- hifi- ja sisätilapaketit, avautuvat/lasikatot, smart air suspension ja isommat vanteet on jätetty tilaamatta. Musta väri on ollut perusväri.

Olisikohan tuo hinta jäänyt mieleen täysin varustellusta 100D:stä kun se tuli myyntiin. Varusteetta 90D on varmaan ollut noin 110ke, mutta Tesla venkslasi hinnoittelua erityisen aktiivisesti noihin aikoihin - halpuutus alkoi vasta 2019.

Teslan ensimmäinen auto oli Roadster ja sen takia nyrkkisääntö ettei minkään valmistajan ensimmäistä autoa oikein kannata ostaa, pätee. Paitsi nuohan on jo keräilytavaraa joten olisi kannattanut. Model S taas on se auto joka näytti miten sähköauto tehdään monilta suunnitteluratkaisuiltaan ja todisti sähkön kilpailukyvyn teknisesti.
 
Ulkomuistista AP, nahkapenkit, premium upgrade ja power & light (sähkökontti ja erinäiset ledit) on tuossa listatuista maksaneet jotain ja talvi- hifi- ja sisätilapaketit, avautuvat/lasikatot, smart air suspension ja isommat vanteet on jätetty tilaamatta. Musta väri on ollut perusväri.

Olisikohan tuo hinta jäänyt mieleen täysin varustellusta 100D:stä kun se tuli myyntiin. Varusteetta 90D on varmaan ollut noin 110ke, mutta Tesla venkslasi hinnoittelua erityisen aktiivisesti noihin aikoihin - halpuutus alkoi vasta 2019.

Teslan ensimmäinen auto oli Roadster ja sen takia nyrkkisääntö ettei minkään valmistajan ensimmäistä autoa oikein kannata ostaa, pätee. Paitsi nuohan on jo keräilytavaraa joten olisi kannattanut. Model S taas on se auto joka näytti miten sähköauto tehdään monilta suunnitteluratkaisuiltaan ja todisti sähkön kilpailukyvyn teknisesti.
Aika huonosti löytyy hintatietoa, mutta Model S P90D hinnat alkaen olisi ollut 2016 juuri tuo 140k€. Ainut että tuo on 2016 alkuvuoden auto, eli Pre Facelift:

 
Joo, Bilialta Volvo selekt - vaihtoauto. Itse auto oli muutaman satasen päälle 40 kiloeuroa, 12 kk (sen perus 12 kk selekt - takuun päälle) jatkotakuu oli seitsemän sataa jotain ja allekääntyvä puolisähköinen koukku tonnin.

Eli olihan tuollakin hintaa ja samaan rahaan olisi saanut melkein takaveto-kolmosteslan. Toki Teslaan olisi tullut vielä reilu kolme tonnia lisää talvirenkaista ja koukusta ja muutenkin halusin nelivedon ja enemmän maavaraa niin ei sitten tullut siihen lähdettyä.
Onnea uudesta, mutta eikös tuohon samaa rahaan olisi saanut pikku kilsoilla vuoden-pari vanhan LR nelikko Model Y:n?
 
Onnea uudesta, mutta eikös tuohon samaa rahaan olisi saanut pikku kilsoilla vuoden-pari vanhan LR nelikko Model Y:n?

Ei ainakaan 23 malleja, eikä oikein 22:iakaan, varsinkaan noin hyvällä korolla. Sitä vanhemmat ei taas alustan ym. takia oikein kiinnostaneet. Muutenkin tuli sellainen fiilis, että haluan vähän perinteisemmän auton, jossa kaikki ei perustu kameroihin ja kosketusnäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ainakaan 23 malleja, eikä oikein 22:iakaan, varsinkaan noin hyvällä korolla. Sitä vanhemmat ei taas alustan ym. takia oikein kiinnostaneet. Muutenkin tuli sellainen fiilis, että haluan vähän perinteisemmän auton, jossa kaikki ei perustu kameroihin ja kosketusnäyttöön.
Ei kait siinä. Lähinnä hymyilytti listaamasi volvon heikkoudet: "kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa" nuo olisivat tod.näk. ollut juurikin ne mitkä olisi ollut Model Yssä ne vahvuudet. Toki volvossa varmasti enempi perinteistä fiilistä ja jos siitä tykkää niin volvo.:thumbsup:
 
Volvon sähköautopuolen puutteet ovat huomattavasti vähäisemmät kuin mitä Y:ssä on sitten autopuolen puutteita. Pikkuvolvojen suurin vika on ollut ja on edelleen liian kova hinta (pl. ex30 joka on surkea sekä autona että sähköautona). Kymppi pois kautta linjan, niin olisi todella kilpailukykyinen nimenomaan sellaisille henkilöille, jotka kaipaavat ensisijaisesti autoa.
 
Volvon sähköautopuolen puutteet ovat huomattavasti vähäisemmät kuin mitä Y:ssä on sitten autopuolen puutteita. Pikkuvolvojen suurin vika on ollut ja on edelleen liian kova hinta. Kymppi pois kautta linjan, niin olisi todella kilpailukykyinen nimenomaan sellaisille henkilöille, jotka kaipaavat ensisijaisesti autoa.
Toki eihän volvot missään vaiheessa ole ollu polttipuolellakaan niitä halvimpia vaihtoehtoja. Aina on saanut "vastaavan" reilusti halvemmalla.

Toki itsekin jos vaihtoehdot olisi tuo volvo ja model y niin ihan ehdottomasti ottaisin volvon. Joku range/kulutus on ainakin itselle arjessa täysin merkityksetön asia, saati sitten joku infotainment mistä oon viimeisen 6kk aikana käyttänyt lähinnä spotify, en muuta.
 
Ei kait siinä. Lähinnä hymyilytti listaamasi volvon heikkoudet: "kulutus/heikko range, pikalatausnopeus ei ole mitenkään ihmeellinen, ja infotainment sekä äppi jättävät toivomisen varaa" nuo olisivat tod.näk. ollut juurikin ne mitkä olisi ollut Model Yssä ne vahvuudet. Toki volvossa varmasti enempi perinteistä fiilistä ja jos siitä tykkää niin volvo.:thumbsup:

Joo, kyllähän näitä tuli tosiaan puntaroitua pitkään, mutta meillä ajoprofiili on kuitenkin absoluuttisesti suurimman osan ajasta sellainen, että päiväajot on alle 200 km ja auto ladataan himassa. Toisin sanoen, range ja pikalatausnopeus ovat asioita, jotka tulevat vastaan ehkä kerran kuussa heitettävillä pidemmillä reissuilla, eikä Volvokaan nyt mitenkään huonosti lataa, lähinnä aika keskinkertaisesti. Vastapainona taas sitten sellaiset jutut kuin järkevästi toimivat automaattipyyhkijät ja vakionopeudensäädin, kunnolliset parkkitutkat, mahdollisuus poistaa OPD liukkailla käytöstä, johdonmukaisesti toimiva neliveto ja yleinen ajettavuus ym. ns. perusautojutut on asioita, jotka tulevat vastaan käytännössä joka kerta kun autoa ajaa.

Teslan infotainment ja äppski ovat kiistatta paremmat, mutta eipä äppsistäkään loppuviimein oikeasti tarvitse juuri muita ominaisuuksia kuin sen, että auton saa etänä laitettua lämpenemään haluttuun aikaan ja auton softasta tarvitaan lähinnä navigaattori ja spotify, jotka molemmat toimivat Volvossa ihan tarpeeksi hyvin.

Eipä siinä, en minä mikään Tesla-vihaaja ole ja tosiaan erittäin vakavasti oli sellainen harkinnassa. Nyt mennään tällä ja tiedä sitten jos Juniper onkin huippuhyvä, että jos sitten muutaman vuoden päästä hommaa seuraavaksi sellaisen käytettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
 
Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
kaatunutta maitoa. Ilma-alusta olisi hyvä. Muuten tuskin mitään ihmeellistä tulossa kansanmalliin(?). vilkkuvaloa sisustaan ja eri etuvalot?
Pikkuvolvot aikoinaan ajeltu useamman vuoden S40, V50, S60 (fordia oli noistakin jostain puolet- nykyään pelkkää Kiinaa). Ei ole noita ainakaan ikävä. Ihan ok tuo Y, ei mikään ituta päivittäisessä käytössä (neliveto hyvä omaan tarpeeseen, lämpenee hyvin, äppi toimii, tavarat mahtuu kyytiin, ajettavuus ei niin huono, lataus ok - noilla imho pääsee jo aika pitkälle). Oman aikansa korolla, ei tarvitse paljon sääliä - ajoa vaan.
 
Viimeksi muokattu:
kaatunutta maitoa. Ilma-alusta olisi hyvä. Muuten tuskin mitään ihmeellistä tulossa kansanmalliin(?). vilkkuvaloa sisustaan ja eri etuvalot?
Pikkuvolvot aikoinaan ajeltu useamman vuoden S40, V50, S60 (fordia oli noistakin jostain puolet- nykyään pelkkää Kiinaa). Ei ole noita ainakaan ikävä. Ihan ok tuo Y, ei mikään ituta päivittäisessä käytössä (neliveto hyvä omaan tarpeeseen, lämpenee hyvin, äppi toimii, tavarat mahtuu kyytiin, ajettavuus ei niin huono, lataus ok - noilla imho pääsee jo aika pitkälle). Oman aikansa korolla, ei tarvitse paljon sääliä - ajoa vaan.
Kannattaa käydä vilkaisemassa miltä tuo hyvin varusteltu XC40/EX40 näyttää, niin ei tarvitse arvailla joidenkin 10+ vuotta vanhojen karvalakkiversioiden perusteella.
 
Model Y:ssä on tosiaan tällä hetkellä sekin huomioitava että ns. Juniper-päivitys on todennäköisesti lähellä, ja jos se on yhtä iso hyppäys auton ominaisuuksissa kuin Highland, niin "vanhat" tuoreet autot saavat nopeaan tahtiin 5-10ke selkäänsä.
Nyt jo saa 1-2v vanhaa alle 20tkm ajettua lr nelikko MYtä 40kiloon, vaikea kuvitella että tuosta hetken päästä 5-10kiloa lähtis hinnasta veke kun Juniper tulee.
 
Eikös tuossa subarussa ole jatkuva neliveto aina?

Eli vertailua voi tehdä saman tyyppisiin muihin vähän "vanhentuneisiin" eli XC40 ennen sitä vetotapa-uudistusta, etroniin jne. Ne taitaa kaikki kuluttaa myös aika reilusti.

Mutta onhan tuo lukema toki surkea ei siitä pääse mihinkään.

Tähän liittyen verrokkina, jouluna ajossa Polestar 2 LRDM MY21 etelärannikolla. Tampere - Lahti - Salo edes-takaisin, aattona päiväretki Turkuun ja muuten paikallisajelua Salon seudulla.
Koko ajan lämpötila 0...+5 asteen välillä. Motarilla mittarinopeus ~108km/h, 80-alueella ~85.

1050km ajoa, keskinopeus 69km/h, keskikulutus 23,5kWh/100km...
 
Tähän liittyen verrokkina, jouluna ajossa Polestar 2 LRDM MY21 etelärannikolla. Tampere - Lahti - Salo edes-takaisin, aattona päiväretki Turkuun ja muuten paikallisajelua Salon seudulla.
Koko ajan lämpötila 0...+5 asteen välillä. Motarilla mittarinopeus ~108km/h, 80-alueella ~85.

1050km ajoa, keskinopeus 69km/h, keskikulutus 23,5kWh/100km...
Ei tuota voi oikein minään vertailukelpoisena pitää, kun aika monta kertaa se kabiini on tuossa tullut lämmitettyä. Varsinkin lyhyet paikallispyrähdykset tekee ihmeitä kulutuslukemille.
 
Voi olla että vuoden päästä on hinnasta 7000€ pois. Ja kilometrejä hieman lisää tietenkin. Voi olla jopa yli 7000€ pudotus, koska uusi Y tulee.

12/2022 Y maksaa nyt 40900€.
Tarkotin, että jos Juniper Y vaikka tässä tammikuun aikana julkistetaan, tippuisiko tuon 40900e 12/2022 MY hinta nettiautossa kymppitonnilla jos ei ole ehtinyt mennä siihen mennessä.
 
Auton päivitys Peugeot e-2008 2023 -> tesla model S 90D facelift 2016.

Nyt -12 asteen pakkasessa Pösöllä on päässyt 150km päiväajot, eli sisältää pysähtelyjä ja uudelleen lämmitystäkin. 50kWh akku on mennyt siis aika tyhjäksi.

Model S 90D samassa pakkasessa ja 99% akulla lähdettynä akkuun jäi vielä 47%.

Olen erittäin tyytyväinen tuohon auton päivitykseen! Ainakin niin kauan kun auto toimii kuten nyt, eli hyvin. Toki 50kWh -> 90kWh kasvoi akun koko, eli merkittävä parannus. Teslalla ajettu 224tkm, mutta akku tuntuu olevan hyvässä kunnossa. 20tkm -> 224tkm väli ladattu hidaslaturilla kotona ja töissä. Kun auto on ollut edellisellä omistajalla.

Suosittelen kyllä autoa, jos sattuu löytymään vastaava 23k€ hintainen jostain (nettiautosta).

IMG-20250101-WA0003.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 407
Viestejä
4 565 133
Jäsenet
75 195
Uusin jäsen
korma

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom