Yleistä keskustelua sähköautoista

Sitähän nuo android auto ja carplay tekevät, eli heijastavat puhelimelta auton näytölle autokäyttöön optimoidun puhelimen käyttöliittymän ja autoversioita sovelluksista. Ne eivät kuitenkaan täysin integroidu auton omaan käyttöliittymään vaan ovat hiukan päälleliimattuja. Seuraavan sukupolven carplayn huhutaan olevan pitemmälle viety, mutta vaatii varmasti myös auton päästä uudemman raudan.
Uusimmassa Porschessa vissiin on tiukempi integraatio, mutta tämä ei kauheasti lämmitä meitä kansanautojen ostajia… ehkä jossain youtubessa olisi esittely featureista.

7-golffin -> enyaqin välillä tapahtui kaksi selkeää hyppäystä: langaton carplay + carplay-navigaattorin ohjeet näkyvät auton mittaristossa / hudissa.

Mitään muita auton featureita ei nopeasti selaamalla saanut carplayllä hallittua. En ainakaan äkkiä löytänyt pääsyä auton asetuksiin / datoihin jne.
 
Uusimmassa Porschessa vissiin on tiukempi integraatio, mutta tämä ei kauheasti lämmitä meitä kansanautojen ostajia… ehkä jossain youtubessa olisi esittely featureista.

7-golffin -> enyaqin välillä tapahtui kaksi selkeää hyppäystä: langaton carplay + carplay-navigaattorin ohjeet näkyvät auton mittaristossa / hudissa.

Mitään muita auton featureita ei nopeasti selaamalla saanut carplayllä hallittua. En ainakaan äkkiä löytänyt pääsyä auton asetuksiin / datoihin jne.

Aika vähänhän noita on tottunut käyttämään kun ollut wanhempia autoja, Bluetooth handsfree + Spotify ollut kova :P Toimiva ja ajantasainen navi auton näyttöihin voisi olla jees, mutta oikein muuta ei ajonaikaisia oikein osaa vielä kaivatakaan. Ja nämä nyt löytynee mistä vaan 2020-luvun autosta.

Toki sitten sähköauton vaatimat älyominaisuudet tulee rinnalle, mutta onko niissäkään nyt sitten lopulta muuta kuin lähelle oikeeta arvioiva rangemittari + latauspaikan etsintään liittyvät jutut.

Ehkä sit vielä vaatimuksena voisi olla järkevä appi, jolla saa lämmitykset / jäähdytykset ja muut valmistelevat toimet aikaiseksi.
 
Toki sitten sähköauton vaatimat älyominaisuudet tulee rinnalle, mutta onko niissäkään nyt sitten lopulta muuta kuin lähelle oikeeta arvioiva rangemittari + latauspaikan etsintään liittyvät jutut.

Ehkä sit vielä vaatimuksena voisi olla järkevä appi, jolla saa lämmitykset / jäähdytykset ja muut valmistelevat toimet aikaiseksi.
Kyllä mulla näkyy auton suht. tarkka rangemittari aina instrumenttiklusterissa vaikka ajaisi carplay-navigaattorilla. Toki se google/applemapsi ei osaa näyttää soc:ia perille saapuessa.

Latauspaikan etsintä toimii ihan hyvin google / apple mapsilla, mutta kumpikaan ei tiedä sitä, että mitä latausverkkoja haluaisin käyttää.
 
Aika vähänhän noita on tottunut käyttämään kun ollut wanhempia autoja, Bluetooth handsfree + Spotify ollut kova :P Toimiva ja ajantasainen navi auton näyttöihin voisi olla jees, mutta oikein muuta ei ajonaikaisia oikein osaa vielä kaivatakaan. Ja nämä nyt löytynee mistä vaan 2020-luvun autosta.

Toki sitten sähköauton vaatimat älyominaisuudet tulee rinnalle, mutta onko niissäkään nyt sitten lopulta muuta kuin lähelle oikeeta arvioiva rangemittari + latauspaikan etsintään liittyvät jutut.

Ehkä sit vielä vaatimuksena voisi olla järkevä appi, jolla saa lämmitykset / jäähdytykset ja muut valmistelevat toimet aikaiseksi.
No varmaan sitten Volvo tai Rellu. En muista oliko muissa Android Automotivea. Polestarissa tais olla ehkä.
 
Audissa ainakin appi aivan paska. Ollu siitä asti kun se on markkinoille tullut jo ennen sähköautoja. Jotkut saksan serverit jatkuvasti alhaalla ja mihinkään ei saa yhteyttä.

23kk menty tuolla appilla ja ei ole herättänyt mitään isompia tunteita. Ensimmäisenä syksynä -22 muutaman viikon aikana sekoili aika paljon ja jopa sulakeresettiä sai kerran tehdä. Tämän jälkeen ehkä joka toinen tai kolmas kuukausi on joku tilanne, että auto/välipata ei vastaile. Seuraavan kerran kun käyttää niin toimii taas.

Tuolla hoitaa etälämmitykset, ajastukset ja tavoitelataustason plus huuteloo, jos esikoinen on ottanut espin pois ja näkee sijainnin. Tänne omakohtaisesti ajaa ok asiansa, enkä halua mobiilin kautta mitään väkevämpiä temppuja tehtäväksi edes (toivottavasti eivät enää isommin koskisi tuohon omasta puolestani).
 
Aika lailla sanomista siellä sun täällä 160tkm ajomäärällä, vaikka itämaan tietäjällä onkin ollut, mutta silti.
 
Ja perus huutokaupat.com juttuja, eli tuotteella on hintavaraus, joka on jotain.

Uusi Euniqqi 50 000 euroa. Käytettyjä näyttää olevan liikkeissä 25 - 35 keur. Tämä lähti nyt jollekin huutokaupasta 14 800 eur, joka on edullinen hinta sekin.

1735243475376.png

 
Onhan tuo sen verran karussa kunnossa ja perävalotakuu, että ei ehkä nyt erityisen edukas. Riippuu ihan mitä ylläriä sieltä löytyy.
 
Ei tuo Eunikki sentään nyt 50 000 e auto ole tai varmaan lanseerauksen yhteydessä on saattanut olla (onnea ostaneille). https://www.nettiauto.com/maxus/euniq-6 Uutta saa suoraan 34 900,- Hediniltä ja käytettynä näyttää löytyvän 28 000 e / 30 tkm ajettuna, eli tuo huutokaupan hinta on mielestäni aivan tappihinta noilla kilsoilla ja vioilla, jopa mielestäni liikaa tarjottu / maksettu. Kiinalaisten sähkökippojen arvot näyttää tippuvan nopeammin kuin kerkeät kissaa sanoa, MG4 pitsakuskiautoja saa kohta todella halvalla ja jo nyt näyttää Saksasta irtoavan alle 20 000 e alle 10 tkm ajettuja vaikka kuinka, vuoden päästä nämä ovatkin jo 10 000 e luokassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 653
Viestejä
4 553 347
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
neiti-jokunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom