Mielestäni varsin viihdyttävään (”
”) peili/kuolleen kulman keskusteluun oma panos:
- Teslan keskinäytön kameraratkaisu on oikealle puolelle ihan OK, vasemmalle huono. Molemmilla puolilla paljon mielummin seuraisin merkkivaloa peilin seudulla, esimerkkinä Volvon mielestäni erinomainen ratkaisu.
- Varsinkaan pimeällä sekavammissa valaistusolosuhteissa ei tahdo nähdä näytöstä mitä siellä tapahtuu.
- Kuolleen kulman kamerat on Teslassa erittäin hyvin suunnattu sekä muotoiltu, koska ne eivät ole kertaakaan olleet peittyneet lumesta, jäästä tai edes liasta ja niistä näkee juuri sopivasti sen vaikeimman kulman. Viereen joutuu edelleen katsomaan ihan silmin, esim moottoripyörä etupilarin kohdalla moottoritien liittymässä ei näy itse kamerakuvassa, eikä aina myöskään punaisena varoitusvalona.
Kamerat yleensä ottaen ovat Teslassa erinomaiset, poislukien etukamera, tai siis sen puute, sekä takakameran pesurin puute - ja pesuripuute on kyllä tosiaan piiiiiiiitkä miinus. Näin toisaalta paljolti juuri koska se kamera + kookas näyttö on sen verran toimiva yhdistelmä. Peruutan puhtaasti kameroilla liki aina, jos ne ovat puhtaat. Ajoittain peileistä on kätevä vilkaista jotain, mutta uskon varsinkin peileistä peruuttamaan tottumattomien kuskien vetävän Tesloilla pelkillä kameroilla.
Samaan hengenvetoon totean, että 360 kameroihin verrattuna Teslan ylhäältä näkyvä haamukuva on jälleen varsin huono pois lukien yksinkertaisimmat hyvin valaistut parkkihallit tai vastaavat. Ihan keulan edessä selvästi varsin useanlaiset maastonmuodot tai esimerkiksi jopa ihan parkkihallin suojatolpat katoavat ja/tai näkyvät hieman väärissä paikoissa. Mielestäni jo 2010 autoissa oli luotettavammat tunnistusratkaisut ( = tutkat ) eteen ja hyviin 360 kameroihin ei voi oikein edes reilusti verrata. Parkkihallien ulkopuolella taas vaikuttaa se, että korkeuseroja ja ehkä vähäisiä kontrastieroja se kuva ei ymmärrä ollenkaan - meidän isoja eroja sisältävässä pihassa pakittaessa olen todennut ratkaisun käyttökelvottomaksi. Kymmenkunta kertaa olen pakittanut lumihankeen, joka vielä täynnä kivenlohkareita. Nykyään vedän tiukat paikat siis pelkillä kameroilla ja peileillä. Edellisen Audin parkkitutkat ja kamerat olivat lumella vuorattua perää lukuunottamatta liki 100% luotettavia. Ja siinäkin tapauksessa aika paksulla lumikerroksella takatutkat vielä toimivat - takakamera on Teslassa jo ohuesta kurasta käyttökelvoton.