Yleistä keskustelua sähköautoista

Pysyyköhä tommoset aukeavat ja sulkeavat luukut toiminnassa talvella
Hyvin on toiminut vaikka peräkin on jäässä. Sieltä se vaan puskee esiin lumen keskeltä. Mulla se ei ole merkissä vaan rekisterikilven yläpuolella rekkarivalojen välissä. Varmaan senkin saa niin perusteellisesti paksun lumen alle ettei näy mitään vaikka aukeaisikin, mutta silti parempi kuin pelkkä kiinteä kameralinssi. Se jää hetkeksi näkyviin kun on kerran ulos tullut, kunnes toteaa että auton vekslaaminen on saatu päätökseen ja menee kiinni.
 
Tuo matkustamon suko on mainio keksintö. Hynyllä sillä pyörittää vaikka imuria kun on sen saman invertterin perässä kun V2L homma latausportista.
150W invertterillä vaan ei pyöritä juuri mitään muuta kuin niitä laitteits jotka toimisivat kunnollisesta USB-C:täkin.
 
Onko mersun EQS:stä kokemusta? Useampia vähän ajettuja noin 60 k€ hinnalla nettiautossa. Onko noissa jotain sudenkuoppaa? Pitää kyllä tutkia takakontin ulottuvuudet.
 
Se on melkein niinku rahaa pistäis pankkiin ku uuden auton ostaa. Melkein.

Miksi nuo saksalaiset premiumit hukkaavat hintaansa erityisen nopeasti? E-tron ja eqs uutena kalliita autoja, kahden vuoden päästä 40K. Tesla x/s vaatii 5-6 vuotta ja paljon enemmän kilsoja samaan alenemaan.

Onhan saksalaisissa toki surkeat takuut vs Tesla, mutta riittääkö se selittämään?
 
Viimeksi muokattu:
Se on melkein niinku rahaa pistäis pankkiin ku uuden auton ostaa. Melkein.

Miksi nuo saksalaiset premiumit hukkaavat hintaansa erityisen nopeasti? E-tron ja eqs uutena kalliita autoja, kahden vuoden päästä 40K. Tesla x/s vaatii 5-6 vuotta ja paljon enemmän kilsoja samaan alenemaan.

Onhan saksalaisissa toki surkeat takuut vs Tesla, mutta riittääkö se selittämään?
Model X taitaa olla alkaen isompi ja kalliimpi auto. Sekä S:ää että X:ää on tuotu Suomeen vuoden 2020 jälkeen vain kourallinen jostain syystä, joten hinnat lienee sen takia koholla. Pelkästään EQE ja EQS mersuja roudataan saksasta ja ruotsista kymmenkertaisia määriä. Myyntihintahan EQS:n ja S:n kohdalla on ollut suurinpiirtein samaa luokkaa.

Takuut näyttäis olevan käytännössä ihan yhtä hyvät kuin Teslallakin. Itseäni ei ainakaan kiinnosta se onko takuu 2 vai 20 vuotta, kun kilometrirajat paikkuu 1,5 vuodessa kuitenkin.

Muokkaus: niin ja vähän ajetut EQS näyttäisi lähtevän 60 k€ hinnasta, ei 40 k€. En tiedä mistä tuon keksit.
 
E-tron ja eqs uutena kalliita autoja, kahden vuoden päästä 40K. Tesla x/s vaatii 5-6 vuotta ja paljon enemmän kilsoja samaan alenemaan.
Puolittuuko hinta tosiaan kahdessa vuodessa ?

Tai sitten s/x ostajat ovat sen verran tyhmää porukkaa, että maksavat tuosta vielä 6 vuoden jälkeen noin paljon :) ja vain sen takia että pitää olla Tesla.
 
Hyvä autohan toi EQS varmasti on. Kaikissa sähköautoissa on varmaan hyvät ja huonot puolet, valinta on sitten mitä niistä painottaa.
 
Model X taitaa olla alkaen isompi ja kalliimpi auto. Sekä S:ää että X:ää on tuotu Suomeen vuoden 2020 jälkeen vain kourallinen jostain syystä, joten hinnat lienee sen takia koholla. Pelkästään EQE ja EQS mersuja roudataan saksasta ja ruotsista kymmenkertaisia määriä. Myyntihintahan EQS:n ja S:n kohdalla on ollut suurinpiirtein samaa luokkaa.

Takuut näyttäis olevan käytännössä ihan yhtä hyvät kuin Teslallakin. Itseäni ei ainakaan kiinnosta se onko takuu 2 vai 20 vuotta, kun kilometrirajat paikkuu 1,5 vuodessa kuitenkin.

Muokkaus: niin ja vähän ajetut EQS näyttäisi lähtevän 60 k€ hinnasta, ei 40 k€. En tiedä mistä tuon keksit.
Saksastahan noita pikku kilsoilla olevia EQSiä saa noin 50k€.

Esim. 9tkm ajettu

 
Puolittuuko hinta tosiaan kahdessa vuodessa ?

Tai sitten s/x ostajat ovat sen verran tyhmää porukkaa, että maksavat tuosta vielä 6 vuoden jälkeen noin paljon :) ja vain sen takia että pitää olla Tesla.
Mersujen ostajat ovat niin älykkäitä, etteivät suostu maksamaan niistä mitään. Erittäin toimiva logiikka.

On kovin lapsellista leimata jonkun automerkin ostajaa tyhmäksi. Mutta kyllähän sie jo siellä Elon-langassa myönsit että Tesla on jatkossa vihollisesi, eli tämmösiä kommentteja varmaan on odotettavissa jatkossa enemmänkin. Jos kuitenkin jätettäisiin tämmöiset "tyhmät ostajat" jutut silti pois täältä sähköautopuolelta.

Vaikka kuinka olisi kiva tunkea omaa poliittista mielipidettä tänne muiden näkyville ja toivoisit josko se jonkun Teslanostohimoa pienentäisi, iso osa on kanssasi eri mieltä ja toista isoa osaa ei kiinnosta.

Kyllä tuon Muskin touhut ovat menneet viimeisen vuoden aikana aika huolestuttavaan suuntaan. Ja meno senkun vaan pahenee. Joskus vielä ajattelin , että ei äijän touhuilla ole mitään vaikutusta omaan ostokäyttäytymiseen, mutta nyt olen kyllä päättänyt että en tue ukon touhuja enään missään muodossa, millään tavalla.
Eli en osta Teslaa enkä lähde Falconilla Marsiiin. Jälkimmäinen vituttaa enemmän :)
 
Se on melkein niinku rahaa pistäis pankkiin ku uuden auton ostaa. Melkein.

Miksi nuo saksalaiset premiumit hukkaavat hintaansa erityisen nopeasti? E-tron ja eqs uutena kalliita autoja, kahden vuoden päästä 40K. Tesla x/s vaatii 5-6 vuotta ja paljon enemmän kilsoja samaan alenemaan.

Onhan saksalaisissa toki surkeat takuut vs Tesla, mutta riittääkö se selittämään?
No en tiedä onko nyt niin surkeat takuut. Mersuun esim saa 10v/200tkm, Porscheen 14v takuun halutessaan.
Se että miten voi tulla yllätyksenä että kalleimman pään saksalaiset tiputtavat hintansa ihan samalla tavalla ku polttiksenakin on aina tehnyt ja parissa vuodessa lähtee 50% tai pitkälti yli hinnasta että heilahtaa.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Hymiö taisi mennä ohi ? Herneet pois nenästä, ei tämä niin vakavaa ole.

Ja en oiken ymmärrä jos 2 vuotta vanhan EOS:sin saa mukamas samalla hinnalla kuin 6 vuotta vanhan , enemmän ajetun X:/S:n, niin miksi ihmeessä ottaisin S/X:n ? Miten sen voi perustella järkevästi ? Vain miten perustelet sen ?
 
Viimeksi muokattu:
Hymiö taisi mennä ohi ? Herneet pois nenästä, ei tämä niin vakavaa ole.

Ja en oiken ymmärrä jos 2 vuotta vanhan EOS:sin saa mukamas samalla hinnalla kuin 6 vuotta vanhan , enemmän ajetun X:/S:n, niin miksi ihmeessä ottaisin S/X:n ? Miten sen voi perustella järkevästi ?
Vastaus löytyy varmaan EQS-viat palstalta, eipä sitä mikään muu selitä kuin erittäin kalliit korjaukset takuuajan jälkeen. Oliko nuo niitä joissa on kalliita oem-akkuremppoja tjs.. ne voi myös vaikuttaa vakuutuskuluihin vaikka kukaan normikansalainen ei valmistajalla vaihtais akkua, vakuutusyhtiö vaihtaa. Harva ostaa autoa jossa on 3-4ke vakuutus.

Jos Teslalla ajaminen on käytettynä huomattavasti halvempaa ja riskittömämpää, se varmasti näkyy käytettyjen hinnassa.
 
Vastaus löytyy varmaan EQS-viat palstalta, eipä sitä mikään muu selitä kuin erittäin kalliit korjaukset takuuajan jälkeen. Oliko nuo niitä joissa on kalliita oem-akkuremppoja tjs.. ne voi myös vaikuttaa vakuutuskuluihin vaikka kukaan normikansalainen ei valmistajalla vaihtais akkua, vakuutusyhtiö vaihtaa. Harva ostaa autoa jossa on 3-4ke vakuutus.

Jos Teslalla ajaminen on käytettynä huomattavasti halvempaa ja riskittömämpää, se varmasti näkyy käytettyjen hinnassa.
Testasin itselleni satunnaisen nettiautosta bongatun EQS vakuutuksen niin superkaskolla hieman alle tonni vuodessa.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Vastaus löytyy varmaan EQS-viat palstalta, eipä sitä mikään muu selitä kuin erittäin kalliit korjaukset takuuajan jälkeen. Oliko nuo niitä joissa on kalliita oem-akkuremppoja tjs.. ne voi myös vaikuttaa vakuutuskuluihin vaikka kukaan normikansalainen ei valmistajalla vaihtais akkua, vakuutusyhtiö vaihtaa. Harva ostaa autoa jossa on 3-4ke vakuutus.

Jos Teslalla ajaminen on käytettynä huomattavasti halvempaa ja riskittömämpää, se varmasti näkyy käytettyjen hinnassa.
Kerropa mitkä ovat kalliit korjaukset?
 
Testasin itselleni satunnaisen nettiautosta bongatun EQS vakuutuksen niin superkaskolla hieman alle tonni vuodessa.
Sitten se ei ole tuossa mallissa ongelma.
Kerropa mitkä ovat kalliit korjaukset?
En tuosta mallista tiedä yhtään mitään. Voisivat olla esim. ajosähkömoottorit, akku, tietokone, tutkajärjestelmä tai ilmajousitus. Tai vaikka ruoste.
 
Sitten se ei ole tuossa mallissa ongelma.

En tuosta mallista tiedä yhtään mitään. Voisivat olla esim. ajosähkömoottorit, akku, tietokone, tutkajärjestelmä tai ilmajousitus. Tai vaikka ruoste.
Itellä on kans omakotitalo, näissä voi mennä katto, seinät tai lattia.
 
Kysytäänpä täältä: mietinnöissä käytetty Volvo XC40 nelikko, VM 21-22 ja < 80 tkm. Uhka vai mahdollisuus? Kulutushan noissa on muodon ja jatkuvan nelivedon takia aika kova, mutta toisaalta pikalatausprofiili on ilmeisesti varsin hyvä ympäri vuoden ja meillä muutenkin tyypillisest ajosuoritteet max 100-200 km päivässä.

Sama auto Polestar 2 kuosissa on periaatteessa myös ihan kiinnostava, mutta siinä on pienempi maavara ja takakontissa vielä vähemmän tilaa. Sisätilat taitaa olla siinä myös vähän ahtaammat?
 
Kysytäänpä täältä: mietinnöissä käytetty Volvo XC40 nelikko, VM 21-22 ja < 80 tkm. Uhka vai mahdollisuus? Kulutushan noissa on muodon ja jatkuvan nelivedon takia aika kova, mutta toisaalta pikalatausprofiili on ilmeisesti varsin hyvä ympäri vuoden ja meillä muutenkin tyypillisest ajosuoritteet max 100-200 km päivässä.

Sama auto Polestar 2 kuosissa on periaatteessa myös ihan kiinnostava, mutta siinä on pienempi maavara ja takakontissa vielä vähemmän tilaa. Sisätilat taitaa olla siinä myös vähän ahtaammat?
Olen josus koeajanut uuden. Pehmeä jousitus ja paljon tehoa jäi mieleen? Eli tavallaan teho tuntuu hieman enemmän, kun "keulii".

Ihan tykkäsin. Nythän luulisi olevaan parempi aika ostaa, kun ei tarvitse enää uuden hintaa maksaa. Ei varmaankaan kulutusta lukuunottamatta kovin huonokaan. Täytyisi ehkä koeajaa tuo vanha malli uudelleen, niin muistuisi paremmin. Ihan hieno auto minusta kokonaisuutena. Joku muu ehkä olisi käyttökuluilta hieman halvempi, eli pienempi kulutus.
 
Vastaus löytyy varmaan EQS-viat palstalta, eipä sitä mikään muu selitä kuin erittäin kalliit korjaukset takuuajan jälkeen. Oliko nuo niitä joissa on kalliita oem-akkuremppoja tjs.. ne voi myös vaikuttaa vakuutuskuluihin vaikka kukaan normikansalainen ei valmistajalla vaihtais akkua, vakuutusyhtiö vaihtaa. Harva ostaa autoa jossa on 3-4ke vakuutus.

Jos Teslalla ajaminen on käytettynä huomattavasti halvempaa ja riskittömämpää, se varmasti näkyy käytettyjen hinnassa.
Paha sanoa.

Tesla on niin vanha, että sitä jo korjataan muuallakin. Mersua ei vielä, koska menee melkein aina valmistajan takuuseen?

Voihan ne Mersun korjauksetkin sitten joskus vuosien päästä olla vähän halvemmissa hinnoissa? Uskoisin että Mersun korjaus onnistuu sekin joltain muultakin, kuin merkkikorjaamolta?

Esim Porsche taitaa olla myös kallis korjata ja se laskee niiden käytettyjen hintoja jonkun verran?
 
Mobilessa aika hyvin kyllä noita Junge Sternejäkin. Voisi sen auton sieltäkin hakea kyllä. Suomessa ei kovin mainostettu tuo takuu, että saakohan sitä edes täkäläisiin vaihtareihin helposti?
 
Kysytäänpä täältä: mietinnöissä käytetty Volvo XC40 nelikko, VM 21-22 ja < 80 tkm. Uhka vai mahdollisuus? Kulutushan noissa on muodon ja jatkuvan nelivedon takia aika kova, mutta toisaalta pikalatausprofiili on ilmeisesti varsin hyvä ympäri vuoden ja meillä muutenkin tyypillisest ajosuoritteet max 100-200 km päivässä.

Sama auto Polestar 2 kuosissa on periaatteessa myös ihan kiinnostava, mutta siinä on pienempi maavara ja takakontissa vielä vähemmän tilaa. Sisätilat taitaa olla siinä myös vähän ahtaammat?
Loistava auto jos tilat riittää ja nyt on Volvo Cars appissa myynnissä Helvetian lisätakuu 5v/200 tkm hintaan 930 €. Voi ostaa myös käytettyyn autoon erikseen jos ehdot täyttyy. Ajoakun takuu toki pysyy 160 tkm/8v kohdalla silti.
 
erittäin kalliit korjaukset takuuajan jälkeen. Oliko nuo niitä joissa on kalliita oem-akkuremppoja tjs.. ne voi myös vaikuttaa vakuutuskuluihin vaikka kukaan normikansalainen ei valmistajalla vaihtais akkua, vakuutusyhtiö vaihtaa. Harva ostaa autoa jossa on 3-4ke vakuutus.
Ei vakuutukset korvaa mitää vikoja, ainoastaan vahinkoja.
En tuosta mallista tiedä yhtään mitään. Voisivat olla esim. ajosähkömoottorit, akku, tietokone, tutkajärjestelmä tai ilmajousitus.
Kaikki nuo menee myös Model S:sistä, paitsi tutkia ei taida enää edes löytyä. + 2ke oven kahvat /kpl kun porsii...
 
Loistava auto jos tilat riittää ja nyt on Volvo Cars appissa myynnissä Helvetian lisätakuu 5v/200 tkm hintaan 930 €. Voi ostaa myös käytettyyn autoon erikseen jos ehdot täyttyy. Ajoakun takuu toki pysyy 160 tkm/8v kohdalla silti.
Oho, tuohan on aika kova.

Tilojen riittävyyshän se tässä eniten mietityttää, sen lisäksi siis että onko noissa ollut jotain kalliita vikoja, mutta se puoli toisaalta hoituisi aika hyvin tuolla jatkotakuulla.

Kaksi päiväkoti-ikäistä lasta löytyy, mutta suurimman osan ajasta autossa olisi kyydissä vain minä tai vaimo ja olemme tähän asti pärjänneet ihan hyvin nykyisen Kia Optima plugarin 440 L pienehkököllä kontilla. Tilantarve myös vain pienenee kun ihan kohta ei tarvitse enää nuoremman muksun rattaitatakaan roudata.
 
Kysytäänpä täältä: mietinnöissä käytetty Volvo XC40 nelikko, VM 21-22 ja < 80 tkm. Uhka vai mahdollisuus? Kulutushan noissa on muodon ja jatkuvan nelivedon takia aika kova, mutta toisaalta pikalatausprofiili on ilmeisesti varsin hyvä ympäri vuoden ja meillä muutenkin tyypillisest ajosuoritteet max 100-200 km päivässä.

Sama auto Polestar 2 kuosissa on periaatteessa myös ihan kiinnostava, mutta siinä on pienempi maavara ja takakontissa vielä vähemmän tilaa. Sisätilat taitaa olla siinä myös vähän ahtaammat?
Samoilla parametreillä kannattaa käydä koeajamassa myös Audi E-tron 55, kun saa samalla budjetilla.

Suositus riippuu siitä ihan minkälaiseen käyttöön tulee, eli haittaako akun esilämmityksen puute käytännössä. Jos asut käsivarren Lapissa ja pikalataat joka reissulla, niin voi olla ankeaa talvisin. En ole tosin kokeillut kuin kerran pikaladata talvella ja jollain voi olla parempiakin kokemuksia. 35tkm vuodessa tahtia pääsee ilman pikalatailujakin.
 
Oho, tuohan on aika kova.

Tilojen riittävyyshän se tässä eniten mietityttää, sen lisäksi siis että onko noissa ollut jotain kalliita vikoja, mutta se puoli toisaalta hoituisi aika hyvin tuolla jatkotakuulla.

Kaksi päiväkoti-ikäistä lasta löytyy, mutta suurimman osan ajasta autossa olisi kyydissä vain minä tai vaimo ja olemme tähän asti pärjänneet ihan hyvin nykyisen Kia Optima plugarin 440 L pienehkököllä kontilla. Tilantarve myös vain pienenee kun ihan kohta ei tarvitse enää nuoremman muksun rattaitatakaan roudata.
Kalliita vikoja ei ole ollut. Mitähän tosta nyt tulis mieleen:

- Etuiskarin yläpää tyyppivikana eli kolahtaa aina pariin ekaan töyssyyn ajaessa

- Hyvin pieni tärinä ratissa n. 100 km/h vauhdissa joka ilmeisesti ratkeaa airbagin vaihdolla. Mitään vikaa bägissä ei ole mutta näin kerrottiin

- Ilmastointilaite kierrättää vähän liikaa sisäilmaa autossa, joten lasit huurtuu herkästi kun tulee kosteuskuormaa sisään paljon. Aukeaa toki käytännössä heti kun laittaa huurteenpoiston

- Joillain ei ovenkahvat toimi talvisin kunnolla, mutta itsellä toimii kyllä. Tuo vika on ollut jostain Fordin ajoista asti että joskus ne vaan jotenkin jäätyy. Takuuseen noita on vaihdeltu kyllä

- Jos latausliitin jää jumiin (kerran jäi Latviassa kulunut Type2 johto) niin purettava pätkä muovia ja irrotettava 12 V akusta sähköt. Sitten vapauttaa. Työkalut etukonttiin mukaan niin sekin hoituu ilman Volvon tiepalvelun odottelua

- Etu- ja takavanteet vakiona eri levyisiä. Tähän käy samanlevyisetkin aivan hienosti, itsellä esim. 8x19” ET45 talvivanteet. Helpottaa renkaiden kulumisen kanssa joskin nelikossa tuskin ongelmia tulee

- Akun voi ajaa surutta 0 % asti. Pikalataukselle lämmitys vissiin loppuu 10 % alla ollessa mutta eipä se siinä ehdi liiaksi jäähtyä

- Talvisin syö paljon sähköä akun ylläpitolämmitykseen, itse en pidä roikassa sen vuoksi sähköä kuin kovimmilla pakkasilla. Ajoa kuitenkin joka päivä.
 
Samoilla parametreillä kannattaa käydä koeajamassa myös Audi E-tron 55, kun saa samalla budjetilla.

Suositus riippuu siitä ihan minkälaiseen käyttöön tulee, eli haittaako akun esilämmityksen puute käytännössä. Jos asut käsivarren Lapissa ja pikalataat joka reissulla, niin voi olla ankeaa talvisin. En ole tosin kokeillut kuin kerran pikaladata talvella ja jollain voi olla parempiakin kokemuksia. 35tkm vuodessa tahtia pääsee ilman pikalatailujakin.

Joo läski-etronia olen miettinyt myös, mutta moottoriongelmat ja pikalatausteho epäilyttää. Ajoprofiili suurimmaksi osaksi Uudellamaalla edestakas suhaamista ja kotilataamista, mutta noin kerran kuussa tulee vedettyä 300 km siivu keski-suomeen, jolloin olisi suotavaa että latinkia saa vessatauon aikana tarpeeksi.

Itsehän tykkäisin kyllä tuollaisesta panssarilaivasta, mutta vaimo ei ole ihan yhtä innoissaan isoista autoista...
 
Ei vakuutukset korvaa mitää vikoja, ainoastaan vahinkoja.

Kaikki nuo menee myös Model S:sistä, paitsi tutkia ei taida enää edes löytyä. + 2ke oven kahvat /kpl kun porsii...
Jep, jos oem vaihtaa akun kokonaan vahinkotilanteessa ja se on ainoa sallittu tapa korjaukseen, se nostanee vakuutukssn hintaa sille mallille. Muistelen että joku malli oli johon ei oikein Suomessa saanut vakuutuksia tuon takia.

Kuten sanoin, en tiedä tuosta mersusta mitään. Nuo ovat niitä luultavimpia kalliita remppoja tämmöisissö autoissa, kait. Ja noiden asioiden korjaukset eivät ainakaan Teslan osalta ole kysymysmerkkejä.
 
Jep, jos oem vaihtaa akun kokonaan vahinkotilanteessa ja se on ainoa sallittu tapa korjaukseen, se nostanee vakuutukssn hintaa sille mallille. Muistelen että joku malli oli johon ei oikein Suomessa saanut vakuutuksia tuon takia.

Kuten sanoin, en tiedä tuosta mersusta mitään. Nuo ovat niitä luultavimpia kalliita remppoja tämmöisissö autoissa, kait. Ja noiden asioiden korjaukset eivät ainakaan Teslan osalta ole kysymysmerkkejä.
Taycan ja e-tron GT oli varmaan mitä muistelit. Noihinkin kai saa vakuutuksia, mutta pitää olla suomi-auto muistaakseni.
 
Joo läski-etronia olen miettinyt myös, mutta moottoriongelmat ja pikalatausteho epäilyttää. Ajoprofiili suurimmaksi osaksi Uudellamaalla edestakas suhaamista ja kotilataamista, mutta noin kerran kuussa tulee vedettyä 300 km siivu keski-suomeen, jolloin olisi suotavaa että latinkia saa vessatauon aikana tarpeeksi.
Ostin käytetyn auton 2v takuulla juuri tuosta syystä, mutta luulen että tuo on taas niitä joista saa lukea netistä, mutta käytännössä riski on ässäarvan luokkaa. En jättäisi tuon takia laskuista. E-tron on ollut uutena 2 pykälää kalliimpi auto ja jossain se näkyy, vaikka XC40 on varmasti myös hyvä peli.

Latausteho pitäisi olla hyvä jos akku ei vaan ole ihan -20Cssa viikon jäädytetty, kuten omassa testissäni oli. Syksyllä latasin 150kW ja sehän pysyy tuossa 80% saakka, mikä tekisi pitkän matkan etenemisestä nopeaa.

300km pääset täydellä akulla vielä -10C ja se pikku hermokerros minkä saatat päättää ottaa laturilta vie kahvin haku / kusitauon verran. Lauantaina viimeksi ajoin 250km -5C ylinopeutta ja jäi 20% akkua eli 300km olisi päässyt samaa tahtia, ja maantietä nopeusrajoituksia noudattaen hiukan enemmän. Se täytyy sanoa ettei tällä pääse pienellä kulutuksella jostain syystä vaikka miten säästelisi. Teslalla sai kulutuksen pieneksi jos tarvitsi.
 
Jep, jos oem vaihtaa akun kokonaan vahinkotilanteessa ja se on ainoa sallittu tapa korjaukseen, se nostanee vakuutukssn hintaa sille mallille. Muistelen että joku malli oli johon ei oikein Suomessa saanut vakuutuksia tuon takia.

Kuten sanoin, en tiedä tuosta mersusta mitään. Nuo ovat niitä luultavimpia kalliita remppoja tämmöisissö autoissa, kait. Ja noiden asioiden korjaukset eivät ainakaan Teslan osalta ole kysymysmerkkejä.
Sanoit että takuun loputtua tulee kallista remppaa ja löytyy sitä kautta selitys miksi arvo laskee. Et kuitenkaan perustanut tätä kuin mutuun. Kaikissa autoissa nuo ovat kalliita remppoja kun alkaa se tekniikka hajoamaan. Jopa Teslassa.
 
Sanoit että takuun loputtua tulee kallista remppaa ja löytyy sitä kautta selitys miksi arvo laskee. Et kuitenkaan perustanut tätä kuin mutuun. Kaikissa autoissa nuo ovat kalliita remppoja kun alkaa se tekniikka hajoamaan. Jopa Teslassa.
Teslassa on se etu, että autoja on jo niin paljon ja myös moni pioneeri on perehtynyt sähköautoihin niiden kautta, että korjauksiin löytyy (ainakin lähes) tuotteistettuja korjauksia tunnetuin hinnoin, jotka omaan korvaan kuulostavat vaihtoehtoihin verrattuna jopa kohtuullisilta.

Hyvin huomaa kun jo aikanaan ässään jokaisen pienen muutoksen ja softan ominaisuuksien tutkimukseen (tai jopa hakkerointiin) löytyi harrastajien foorumilta tarkkaa tietoa, niin Audista löytyy lähinnä leasing-juppien keskustelua vanteista ja valitusta siitä miten ei kohdeltu riittävän etuoikeutetusti vaikka rahaa on.

EQSän kun vie esim. Kokkolan autohuoltoon, niin varmasti selvittävät sinun kustannuksellasi mistä on kyse, mutta syy ja seuraukset ovat hit and miss. EQC akkukorjaushan oli 60ke Mersulla, kiitos.
 
No ei se nyt kovin hit and miss ole, kun kerran niitä korjaavat. Ongelmia osassa noissa on lähinnä, että akku saattaa koostua erilaisista osista/moduuleista joten pitää se tietty osa saada tietyllä kulumistasolla. Mersun tilanteesta en muista miten siinä mahtoi olla kun en noita Harri Salon akkuvideoista juuri nyt muista minkä merkkisen (ja tyyppisen) autojen ongelma tuo oli.

Mutta siis onhan noissa omat ongelmansa. Esim. Teslan S malleista hajoaa kaikista tietyn ikäisistä moottori jossain vaiheessa (out-of-spec kanavalla noita juttelivat).
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
EQSän kun vie esim. Kokkolan autohuoltoon, niin varmasti selvittävät sinun kustannuksellasi mistä on kyse, mutta syy ja seuraukset ovat hit and miss. EQC akkukorjaushan oli 60ke Mersulla, kiitos.
Eikös tämä akkukorjaus ollut ns. vahinko eli kuski oli kolhinut panssaria joka sitten huomattiin huollossa? Valmistajalla on omat hinnat ja niin on myös Teslalla.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
No mitä nyt nettiautoa selaa niin EQS on monta kertaa yleisempi kuin samanikäinen S. Noitahan on myös taksissa paljon joten kilsoja ja korjauskokemusta lienee sitäkin kautta. Heikosti löytyi parin tunnin googlettelulla mitään kunnollisia vikakertomuksia, sen sijaan ässästä tuntuu hajoavan moottori ja akku vuoronperään. No nää on näitä.
 
Eikös tämä akkukorjaus ollut ns. vahinko eli kuski oli kolhinut panssaria joka sitten huomattiin huollossa? Valmistajalla on omat hinnat ja niin on myös Teslalla.
Whataboutthis.

Tuosta ei pääse mihinkään että sen voi korjata vain Mersulla ja se maksaa 60ke. Teslan kanssa ei olisi näin, toisin kuin annat ymmärtää.
 
No mitä nyt nettiautoa selaa niin EQS on monta kertaa yleisempi kuin samanikäinen S. Noitahan on myös taksissa paljon joten kilsoja ja korjauskokemusta lienee sitäkin kautta. Heikosti löytyi parin tunnin googlettelulla mitään kunnollisia vikakertomuksia, sen sijaan ässästä tuntuu hajoavan moottori ja akku vuoronperään. No nää on näitä.
Jollain korjausvideolla mainittiin, että aika vikaherkkää tekniikkaa vanhassa Model S autossa. Esim Model 3 jo sitten kestävämpi.

Eli siis kovin vanhaa tai paljon ajettua autoa ei kannata ostaa?

EQS vs S, niin eipä niitä S:iä näköjään enää juuri haluta ostaa? Ehkä sitten vanhojen Model S vikakertomuksetkin pelottaa, tai ei muuten vaan haluta sitä? Voi pelottaa myös Teslan arvonalenema, mutta sama alenema se taitaa muissakin olla.
 
Kyllä Teslan kohdalla on ihan sama, jos kerran valmistajalta pitää saada dokumentti että akusto on täysin toimintakelpoinen eikä mahdolliset lommot ja/tai muut näkyvät ongelmat vaikuta toimivuuteen.

Samalla lailla se Kia Niron akkulommo tutkittiin, eli akusto irroitettiin ja tehtiin tarvittavat testit ja sai valmistajalta dokumentit autoon mukaan, jotka pitää tarvittaessa katsastuksessa esittää jos niitä kysytään.
 
No ei se nyt kovin hit and miss ole, kun kerran niitä korjaavat. Ongelmia osassa noissa on lähinnä, että akku saattaa koostua erilaisista osista/moduuleista joten pitää se tietty osa saada tietyllä kulumistasolla. Mersun tilanteesta en muista miten siinä mahtoi olla kun en noita Harri Salon akkuvideoista juuri nyt muista minkä merkkisen (ja tyyppisen) autojen ongelma tuo oli.

Mutta siis onhan noissa omat ongelmansa. Esim. Teslan S malleista hajoaa kaikista tietyn ikäisistä moottori jossain vaiheessa (out-of-spec kanavalla noita juttelivat).
Niin ja sen ässän moottorin voi korjata jopa taitava DIY mies. Koitapa löytää samaan ohjeet EQSään. Ja korjaus pajalla ei maksa samaa kuin e-tronin moottorin nestevuoto, vaan sille on ns. listahinta.

Taitaa EQS kokonaismäärä maailmassa olla aika paljon pienempi kuin S/X jotka ovat samalla tekniikalla ja suuri osa perustotuuksista pätee jo vuodesta 2012. Ja EQS harrastajien kokous Kaukajärven jäällä saman kokoinen kuin Ladoilla. Ne taksit korjataan jonkun takuun tai vuokran piikkiin merkkiliikkeessä.

Suosittelen purkamaan ja perehtymään noihin autoihin itse niin ei tarvitse katsella korjausvideoilta "faktoja".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 645
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom