Yleistä keskustelua sähköautoista

Heh :)

Eiköhän jokainen osapuoli tee vain parhaita siirtoja oman liiketoiminan kannattavuuden näkövinkkelistä. Lähestyvät vaan samaa päämäärää eri reittejä ja aikatauluja pitkin. Turha tässä tuomioita on jaella kenellekkään.

Hyvä on muistaa että perinnevalmistajat ovat autonvalmistajia eivät pelkästään sähköautonvalmistajia. Olisi aika tyhmää sahata oma tukijalka alta.
Joo, varmaankin siellä optimoidaan muutaman kvartaalin tulosta eteenpäin.
 
Joo, varmaankin siellä optimoidaan muutaman kvartaalin tulosta eteenpäin.
Eiköhän sähköautotekniikkaa ja tuotantolinjoja voi kehittää samaan aikaan kun kerää hyvät katteet polttis- ja hybridituotannosta. Siksihän niiden valmistusta jatketaan.

Sähköautomalleja on pilvin pimein perinnemerkeilläkin, volyymit on vielä pieniä mutta eiköhän ne kasva jos ihmiset niitä haluaa ostaa.
 
Sähköistyminen liikenteessä etenee, siellä esitetään eri maita vertaillen. Me pohjolassa ollaan hyvin mukana, Kiina vetää kuin juna ja jenkkiläkin kaikesta ICE öyhöstä huolimatta kasvaa.

Muu Eurooppa alkaa jäämään jälkeen, osa valtioista kuten Espanja ja Italia hyvinkin. Japania ja sen autoteollisuutta odottaa katastrofi, koska eivät reagoi ympäröivään maailmaan, Saksallekaan ei lupaa hyvää, koska Kiinan markkina on #404 kun himmailivat tuotekehityksessä.

TL;DR Kiina ja jenkit vie, eurooppa voi osittain omalla tuotannollaan selvitä, mutta...
Esim. Saksassa varmaan asiaa jarruttaa kallis sähkö ja autobahnat. Viimeksi kun itse EV6:lla olin siellä niin keskikulutuks hiukan vajaa 40kWh/100km ja pikalaturilla sähkö ilman mitään kuukausisopimuksia 59c/kWh. Ei ollut ruuhkaa latauskentillä.

Jos siellä saisi Suomen tyyliin pikana ~35c, hitaana ~20c ja kotona ~10c niin voi olla että vain rahaa ajattelevat germaanitkin herkemmin sähkön valkkaisi.
 
Kyllä luulisi löytyvän kun bilteman rekkarihaullakin löytyy
Biltema näyttää ainakin LR Y:n osalta ihan omiaan. Ei tässä 514 hevosvoimaa ole.
Trafilta taasen oma auto:

Käyttövoima Sähkö
Sähköenergian kulutus (Wh/km) 169,00
Sähkömoottorin suurin nettoteho (kW) 158,00
Sähkömoottorin 30 min suurin teho (kW) 65,00
Sähkökäytön toimintasäde (km) 533,00
Sähköhybridi Ei
Huippunopeus (km/h) 217
Melu ohiajossa (dB) 68,00

muistaakseni jossain vakuutuspapereissa oli kanssa tehona joku 80kW tms omituisuus. Joku sähköautoihin liittyvä kuvio siinä oli, en muista mikä ..
 
Eiköhän sähköautotekniikkaa ja tuotantolinjoja voi kehittää samaan aikaan kun kerää hyvät katteet polttis- ja hybridituotannosta. Siksihän niiden valmistusta jatketaan.

Sähköautomalleja on pilvin pimein perinnemerkeilläkin, volyymit on vielä pieniä mutta eiköhän ne kasva jos ihmiset niitä haluaa ostaa.
Wan Gang antoi Kiinalle vision, jolla Kiinan autoteollisuus kehittyi sähköautoilun maailmanvallaksi ja nyt kiinalaiset merkit ovat ohittaneet länsimaiset ja japanilaiset sekä myynnissä että laadussa. Muskin visio ja sen tinkimätön ajaminen eteenpäin johdatti Teslan arvokkaimmaksi autoyhtiöksi.

Tuo visio ja rohkeus sen toteuttamiseen puuttuu Euroopasta sekä autoyhtiöiltä että autonvalmistajien kotimarkkinoilta. Kvartaaliajattelulla hävittään oikeille visioille, kuten Kiinalaisten merkkien nousu parhaillaan osoittaa.
 
No, katotaan nyt kuin käy kun lyötiin vähän tulleja noille Kiinan subventoimille krääsäkaup… eikun siis visionäärisille maailmanvalloittajille.
 
Kuka vittu on Wan Gang ?

Kiinan nousu sähköautomaaksi johtunee enemmän rajusta valtion tukipolitiikasta kuin puhtaasta visiosta. Samanlaisia visiota kaikilla on.

nyt kiinalaiset merkit ovat ohittaneet länsimaiset ja japanilaiset sekä myynnissä että laadussa.
Laadusta nyt en tiedä. Päältä kaunis mutta...

Muskin visio ja sen tinkimätön ajaminen eteenpäin johdatti Teslan arvokkaimmaksi autoyhtiöksi.
Ja tämä visio loi Teslan tyyppisen auton. Olispa visio ollut hieman erinlainen, olisi voinut saada parempaakin aikaiseksi samalla vaivalla :)
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kyllä luulisi löytyvän kun bilteman rekkarihaullakin löytyy
Bilteman rekkarihaku antaa eräälle 2024 Model Y LR AWD:lle 378 kW, eli saman kuin EVDatabase.

Traficomin sen sijaan antaa samalle autolle:

Sähkömoottorin 30 min suurin teho 65 kW
Sähkömoottorin suurin nettoteho 158 kW

Lukemat ovat selvästi akku- tai lämpörajoitteisia. Lyhytaikaisesti tehoa saa enemmän, mistä kertoo 5,0 s 0-100 1980 kg autolle.

Seat Mii Electric on Traficomissa sama 61 kW kuin valmistajan ilmoittama. Huipputehollakin ajaessa akun purkuteho on maltillinen 1,66C (61 / 36,8). Teslassa taas raju 4,84C (378 / 78,1), jos siitä otettaisiin 378 kW. Lyhytaikaisesti ok, mutta pidemmän päälle normiakku ei tykkäisi.

Toisaalta liikenteen ohituksiin ja ramppeihin riittää lyhytaikainenkin huipputeho. Vasta radalla huipputehoa otetaan niin suuri osa ajasta, että sitä on akun takia pakko rajoittaa. Tällöin auto ei kuljekaan enää 378 kW:n mukaisesti, vaan lähempänä Traficomin 158 kW:a. Normiautoilijan kannalta Tesla kuitenkin on 378 kW-auto - tosin raskaahko sellainen, jos vertaa polttomoottoriautoihin.

Edit. No 378 kW on yli 100 kW yläkanttiin.

Screenshot_2024-12-22-10-58-12-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kuka vittu on Wan Gang ?

Kiinan nousu sähköautomaaksi johtunee enemmän rajusta valtion tukipolitiikasta kuin puhtaasta visiosta. Samanlaisia visiota kaikilla on.
Kiinan tukipolitiikka ja ohjaus oli seuraus Wan Gangin visiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö Teslan rekisteriottessa ole niitä ? Kai se sama arvo kelpaa vakuutusyhtiölle.

Kai tuo Tesla on omituinen poikkeus tässä tehojen ilmoittelussa/piilottelussa, vai harrastaako joku muukin tätä ?

44kW Model 3 RWD itellä rekisteriotteen mukaan. Tuosta voi sitten kivasti siirtää tekniikan mihin vaan vehkeeseen, ei mee tehot ainakaan yli :)
 
Kerro sitten yksiselitteisesti mikä on vaikka model Y LR teho? Tesla ei tätä kerro ja joka paikassa eri lukemat. Tunnin keskiteho on toki helppo, eli akun kapasiteetti, mutta jos haluaisi jonkun hetkellisen huipputehon vastaavasti kuin polttiksissa ilmoitetaan niin tätä ei missään kerrota.
Johtuu ihan Teslasta. Eihän Tesla kerro edes akun kokoa. Näin heillä on enemmän joustoa tehon ja muun suhteen jos asiakas jotain kysyy.
 
Mikä hänen visio sitten oli ?
Varmaan linjassa kiinan yleisen vision kanssa. Sotakassasta pumpataan rahaa joka rööriin, vakoilua ja varastamista unohtamatta, että saadaan (toivon mukaan, ainakin heidän näkövinkkelistä) hintakilpailulla syötyä "länsi"firmat pois pelikentältä. Jokseenkin samaa puolijohdepuolella varmaan menossa.
Voiko heitä syyttää, ei tietenkään. Mehän täällä hölmöjä ollaan, kun markan säästöt silmissä ostetaan kaikki paska sieltä ja vielä kauppaan mennessä whataboutismilasit silmillä toistamme puolueen totuuksia.
 
Varmaan linjassa kiinan yleisen vision kanssa. Sotakassasta pumpataan rahaa joka rööriin, vakoilua ja varastamista unohtamatta, että saadaan (toivon mukaan, ainakin heidän näkövinkkelistä) hintakilpailulla syötyä "länsi"firmat pois pelikentältä. Jokseenkin samaa puolijohdepuolella varmaan menossa.
Voiko heitä syyttää, ei tietenkään. Mehän täällä hölmöjä ollaan, kun markan säästöt silmissä ostetaan kaikki paska sieltä ja vielä kauppaan mennessä whataboutismilasit silmillä toistamme puolueen totuuksia.
Totta tuo kaiketi on, että Kiina käyttää kaikkea vakoiluun ja valtiollisten intressiensä kasvattamiseen. Se ei ole ristiriidassa sen kanssa, että Kiinassa ymmärrettiin sähköautojen olevan tulevaisuutta ja juuri sinne pitää panostaa kunnolla että tavoitteisiin päästään.
 
Maailma ei vaan toimi tuntumalla ja kerätty data vakuutusyhtiöillä ei tue näkemystäsi. :think:
Ei kannata luottaa näin sokeasti suuryrityksiin ja teollisuuteen. Todennäköisesti vertaillaan uusia sähköautoja 0-20v bensa-autokantaan missä vanhat romut vuotavat polttonesteitä. Eiköhän tästä vielä joskus saada riippumatonta tietoa.
 
Menee sen mukaan mitä on teho rekisteriotteessa.
Se on monesti 0. Mutta tämähän nyt on vaan kiinni siitä mitä halutaan ilmoittaa, eihän näillä sinänsä väliä ole ja ilmeisesti kun ilmoittaminen on vähän erikoista niin ei vaikuta tehot vakuutusmaksuihin.

Jos siis ilmoitetaan tunnin keskiteho niin ailloin ainoa mikä merkkaa on akun kapasiteetti, ja ei ole väliä minkälaiset moottorit autossa on ts. ei ole väliä onko 0-100km/h aika 10 sekuntia vai 2 sekuntia vakuutuksen kannalta.
 
Onko muuten noin että vakuutusmaksu nousee tehojen lisääntyessä sähköautoissa? Sähköautoissa tehojen ilmoittaminenkin jotenkin outoa, ainakin Teslan osalta.

Itselläni Model Y LR jossa jälikäteen hankittu acceleration boost, en nyt tiedä tarkkaan paljonko on tehoa, ehkä joku 500Hp? Mutta käaittääkseni vakuutusmaksu on sama myös tuhnummassa takavetomallissa.
Muutoskatsastuksenhan tuo saattaa vaatia eli mahdollisesti ajat laittomalla autolla.
 
Ei kannata luottaa näin sokeasti suuryrityksiin ja teollisuuteen. Todennäköisesti vertaillaan uusia sähköautoja 0-20v bensa-autokantaan missä vanhat romut vuotavat polttonesteitä. Eiköhän tästä vielä joskus saada riippumatonta tietoa.

Polttiksetkin palaa useimmiten sähkövian seurauksena, vaikka ei olekkaa lyijyakku itse mikä leimahtaa. Oli miten oli, niin sähkiksen sammuttaminen on kertaluokkaa haastavampi operaatio.
 


Pitkät postaukset, mutta ollaan suuren muutoksen äärellä.


offtopic: Mielenkiintoinen aihe, mutta perkele kun se on julkaissut tuon Twitterissä, jonka käyttöliittymä on suunniteltu muutaman sanan aivottomiin öyhötyksiin ja niidenkin lukemiseen lähinnä kännykältä paskalla istuessa.
Surkea epäresponsivinen käyttöliittymä ei toki ole pelkästään Twitterin synti, mutta ärsyttää aina kun siihen törmää.
 
Ei kannata luottaa näin sokeasti suuryrityksiin ja teollisuuteen. Todennäköisesti vertaillaan uusia sähköautoja 0-20v bensa-autokantaan missä vanhat romut vuotavat polttonesteitä. Eiköhän tästä vielä joskus saada riippumatonta tietoa.
Mikä intressi vakuutusyhtiöillä olisi antaa väärää tietoa, erit. huomioiden kiinni jäämisen seuraukset?

Ja miksi suuryritykset olisivat rehellisiä polttisten suhteen huomioiden esim. päästöhuijaukset ja raakaöljyn ja siten öljyteollisuuden takana olevat supervastuulliset tahot kuten ryssät ja Iran. Disinformaatiota tuetaan avokätisesti.

Eihän siinä data paljon paina kun on tunne.
 
Kumpi syttynyt ensin?

Omat rahani laittaisin polttiksen puolesta, varsinkin jos bensa-auto.
Ei kannata öyhöttää ja puhua mutuja. Kumma moderointi linja tällä foorumilla ja mitään punaista lankaa ei varoituksien suhteen ole, pitäisikö kenties antaa tehtävä ammattilaisille?


Marin auton edessä ollut sähköauto syttyi pian palamaan. Paloa ei sammutettu heti.
 
offtopic: Mielenkiintoinen aihe, mutta perkele kun se on julkaissut tuon Twitterissä, jonka käyttöliittymä on suunniteltu muutaman sanan aivottomiin öyhötyksiin ja niidenkin lukemiseen lähinnä kännykältä paskalla istuessa.
Surkea epäresponsivinen käyttöliittymä ei toki ole pelkästään Twitterin synti, mutta ärsyttää aina kun siihen törmää.
Hmm? Minulla näkyy ihan selkeä artikkelimuotoinen sivu joka on kuin Hesaria lukisi.
 

Tuolta kun katseli S-kayraan sovituksia niin hiukan on tunne ettei EU pysty viela 2035 kieltamaan sautoja. Mutta 2040 sen pitaisi olla jo helppoa.


1734882358226.png
 
Hmm? Minulla näkyy ihan selkeä artikkelimuotoinen sivu joka on kuin Hesaria lukisi.

Nimenomaan eli ei skaalaudu yhtään vaan on yhtä kapea kaistale resoluutiosta riippumatta kuten vaikkapa se hesarin nettisivu.
Twitter 600px levynen saakelin kapea kaistale keskellä ruutua ja niiden HS nettiartikkeleiden sisältö on 610px levynen kapea kaistale.

Kuten sanoin responsiivisuuden puute ei ole pelkästään Twitterin synti. Hesarilla sentään sivusto hiukan leveämpi, mutta siinä on se sivupalkki mukana, ne nettiartikkelit on hesarillakin pakotettu todella kapeaksi. Mutta näiden ulkoasultaan luokattoman surkeiden sivujen ruotiminen ei ole tämän keskustelun aihe.
 
Olen pitänyt sitä uutta punaista varoitusta keskinäytössä hyvänä, ainakin omaan näkökenttään se tulee. Itse tykkään tuosta kamerakuvasta + varoitus. Toki se on sitten vielä parempi kun saadaan se varoitus sinne kulmiin MY:ssäkin.
Mä en katso kamerakuvia ikinä, mutta se punainen varoitus kyllä osuu siitä huolimatta omaankin silmään, joten sikäli kai toimii kuten on ajateltukin. Oon kyllä silti näidenkin suhteen sitä mieltä, että roskiin vaan. Kaikenlainen uusavuttomuus ratissa lisääntyy kun luotetaan sokeasti siihen, että auto varoittelee vaikkei ihan jaksaisikaan itse keskittyä siihen ajamiseen. Urpoille ei pitäisi mahdollistaa urpoilua.
 
Maailma ei vaan toimi tuntumalla ja kerätty data vakuutusyhtiöillä ei tue näkemystäsi. :think:
Dataa ei ole välttämättä vielä ihan niin paljoa kertynyt, että voitaisiin myöskään poissulkea sitäkö etteikö se data olisi kehittymässä sähköautojen kannalta huonompaan suuntaan.
 
Dataa ei ole välttämättä vielä ihan niin paljoa kertynyt, että voitaisiin myöskään poissulkea sitäkö etteikö se data olisi kehittymässä sähköautojen kannalta huonompaan suuntaan.
Jostain syystä hybridit palaa herkimmin kerätyn datan mukaan. Sähköautopalo ilman akkupaloa on peace of cake, akkupalo vaatii n. 10 kertaisen määrän vettä, muttei ole mikään katastrofi kuitenkaan.
 
Heh, urpo. Kaikki normit ja sitten vielä kamerasta että ei tule ääliö perään. Kuten em.
jos on karvahattuääliö, niin se ei tarkoita että muut ovat.
Sä näet päätä kääntämällä satavarmasti onko siinä vieressä auto ja pelistä näet miten pitkällä siellä on sellainen tulossa, jos on tulossa. Minkä helvetin takia sun pitäisi vielä sitä tablettia tuijottaa siellä keskellä.
 
Jostain syystä hybridit palaa herkimmin kerätyn datan mukaan. Sähköautopalo ilman akkupaloa on peace of cake, akkupalo vaatii n. 10 kertaisen määrän vettä, muttei ole mikään katastrofi kuitenkaan.
Eihän noi palot yleensäkään ole kun ei se sekunneissa roihahda. Vakuutusyhtiöille noi on tietysti katastrofeja kun tuo akkuun levinnyt palo tuhoaa varmasti koko pulkan niin, että siitä ei jää mitään myytävää sinne avk:n hyllyynkään.
 
Sä näet päätä kääntämällä satavarmasti onko siinä vieressä auto ja pelistä näet miten pitkällä siellä on sellainen tulossa, jos on tulossa. Minkä helvetin takia sun pitäisi vielä sitä tablettia tuijottaa siellä keskellä.
Ajan niin kuin sen edellisen 500tkm .Pää kääntyy olan yli myös teslassa - en toisin väittänyt. Kameran katson vaan sen lisäksi sen kaistanvaihdon kohdilla.
Pahoittelut tahallisesta ärsyttämisestä - hyvää joulua palstalle, kuittaan ulos.
 
Ei kannata öyhöttää ja puhua mutuja. Kumma moderointi linja tällä foorumilla ja mitään punaista lankaa ei varoituksien suhteen ole, pitäisikö kenties antaa tehtävä ammattilaisille?


Marin auton edessä ollut sähköauto syttyi pian palamaan. Paloa ei sammutettu heti.
Kertoiko Mari mitkä muut autot syttyivät ja mikä niistä syttyi ensimmäisenä? Mikä oli syttymisen syy?
 
Mä en katso kamerakuvia ikinä, mutta se punainen varoitus kyllä osuu siitä huolimatta omaankin silmään, joten sikäli kai toimii kuten on ajateltukin. Oon kyllä silti näidenkin suhteen sitä mieltä, että roskiin vaan. Kaikenlainen uusavuttomuus ratissa lisääntyy kun luotetaan sokeasti siihen, että auto varoittelee vaikkei ihan jaksaisikaan itse keskittyä siihen ajamiseen. Urpoille ei pitäisi mahdollistaa urpoilua.
Ite taas katon kamerakuvasta kaiken. Myös peruutus onnistuu pelkästään kamerakuvan perusteella. Toki vain silloin kun takakamera on puhdas. Takakameran pesuri pitäs kyllä olla vakiokamaa tesloissa.
 
Mielestäni varsin viihdyttävään (”:D”) peili/kuolleen kulman keskusteluun oma panos:
- Teslan keskinäytön kameraratkaisu on oikealle puolelle ihan OK, vasemmalle huono. Molemmilla puolilla paljon mielummin seuraisin merkkivaloa peilin seudulla, esimerkkinä Volvon mielestäni erinomainen ratkaisu.
- Varsinkaan pimeällä sekavammissa valaistusolosuhteissa ei tahdo nähdä näytöstä mitä siellä tapahtuu.
- Kuolleen kulman kamerat on Teslassa erittäin hyvin suunnattu sekä muotoiltu, koska ne eivät ole kertaakaan olleet peittyneet lumesta, jäästä tai edes liasta ja niistä näkee juuri sopivasti sen vaikeimman kulman. Viereen joutuu edelleen katsomaan ihan silmin, esim moottoripyörä etupilarin kohdalla moottoritien liittymässä ei näy itse kamerakuvassa, eikä aina myöskään punaisena varoitusvalona.

Kamerat yleensä ottaen ovat Teslassa erinomaiset, poislukien etukamera, tai siis sen puute, sekä takakameran pesurin puute - ja pesuripuute on kyllä tosiaan piiiiiiiitkä miinus. Näin toisaalta paljolti juuri koska se kamera + kookas näyttö on sen verran toimiva yhdistelmä. Peruutan puhtaasti kameroilla liki aina, jos ne ovat puhtaat. Ajoittain peileistä on kätevä vilkaista jotain, mutta uskon varsinkin peileistä peruuttamaan tottumattomien kuskien vetävän Tesloilla pelkillä kameroilla.

Samaan hengenvetoon totean, että 360 kameroihin verrattuna Teslan ylhäältä näkyvä haamukuva on jälleen varsin huono pois lukien yksinkertaisimmat hyvin valaistut parkkihallit tai vastaavat. Ihan keulan edessä selvästi varsin useanlaiset maastonmuodot tai esimerkiksi jopa ihan parkkihallin suojatolpat katoavat ja/tai näkyvät hieman väärissä paikoissa. Mielestäni jo 2010 autoissa oli luotettavammat tunnistusratkaisut ( = tutkat ) eteen ja hyviin 360 kameroihin ei voi oikein edes reilusti verrata. Parkkihallien ulkopuolella taas vaikuttaa se, että korkeuseroja ja ehkä vähäisiä kontrastieroja se kuva ei ymmärrä ollenkaan - meidän isoja eroja sisältävässä pihassa pakittaessa olen todennut ratkaisun käyttökelvottomaksi. Kymmenkunta kertaa olen pakittanut lumihankeen, joka vielä täynnä kivenlohkareita. Nykyään vedän tiukat paikat siis pelkillä kameroilla ja peileillä. Edellisen Audin parkkitutkat ja kamerat olivat lumella vuorattua perää lukuunottamatta liki 100% luotettavia. Ja siinäkin tapauksessa aika paksulla lumikerroksella takatutkat vielä toimivat - takakamera on Teslassa jo ohuesta kurasta käyttökelvoton.
 
Mielestäni varsin viihdyttävään (”:D”) peili/kuolleen kulman keskusteluun oma panos:
- Teslan keskinäytön kameraratkaisu on oikealle puolelle ihan OK, vasemmalle huono. Molemmilla puolilla paljon mielummin seuraisin merkkivaloa peilin seudulla, esimerkkinä Volvon mielestäni erinomainen ratkaisu.
Pakko kommentoida tuota Volvon ilmoituslediä, kun sitä kehuttu nyt useassa viestissä. Useamman kerran kun Volvo on tullut rampilta vierelle hieman takaviistosta, on tuo kuolleen kulman merkkivalo aiheuttanut ylimääräisen sydämmenlyönnin, kun se ainakin joissain malleissa näyttää liian samanväriseltä vilkun kanssa. Tämä aiheuttaa sen, että tulee vaikutelma että volvokuski tulee väkisellä kylkeen. Muissa autoissa en ole havainnut tällaista efektiä.
 
Siis tuo sama peilin varoituslamppuhan on joka autossa. Ei se mikään Volvon erityisyys ole. Aiemmin joku kuvitteli näiden olevan BMW ominaisuuksia, herätys tyypit samat vempulat on joka merkillä pl. Tesla joka vetää omaa toimitusjohtajansa psykoottista linjaa.

Jos omassa autossasi tätä ei ole ollut et ole kaivanut kuvetta ja ajellut niillä surkeimmilla harmailla kangaspenkeillä ilman mitään lisävarusteita niinkuin tässä maassa on tapana.
 
Ite taas katon kamerakuvasta kaiken. Myös peruutus onnistuu pelkästään kamerakuvan perusteella. Toki vain silloin kun takakamera on puhdas. Takakameran pesuri pitäs kyllä olla vakiokamaa tesloissa.
Miksiköhän Mersun systeemi ei ole yleistynyt, jossa kamera on kotelossaan ja tulee ulos vain kun sitä tarvitaan? Pysyy puhtaana eikä tarvitse vedellä vesiletkuja kameraa varten, normi sähkömoottori riittää joka avaa kotelon. Toki nyt alkaa yleistymään nuo 360 kamerat niin tarvitsee useamman kameran, mutta perus peruutuskameran tapauksessa älyttömän kätevä. Neljään vuoteen ei ole tarvinnut linssiä puhdistaa.
 
Miksiköhän Mersun systeemi ei ole yleistynyt, jossa kamera on kotelossaan ja tulee ulos vain kun sitä tarvitaan? Pysyy puhtaana eikä tarvitse vedellä vesiletkuja kameraa varten, normi sähkömoottori riittää joka avaa kotelon. Toki nyt alkaa yleistymään nuo 360 kamerat niin tarvitsee useamman kameran, mutta perus peruutuskameran tapauksessa älyttömän kätevä. Neljään vuoteen ei ole tarvinnut linssiä puhdistaa.
Riippuu kameran tarkoituksesta. Tesla valvoo sillä ympäristöä niin kameran tulee olla aina näkyvissä.
 
Miksiköhän Mersun systeemi ei ole yleistynyt, jossa kamera on kotelossaan ja tulee ulos vain kun sitä tarvitaan? Pysyy puhtaana eikä tarvitse vedellä vesiletkuja kameraa varten, normi sähkömoottori riittää joka avaa kotelon. Toki nyt alkaa yleistymään nuo 360 kamerat niin tarvitsee useamman kameran, mutta perus peruutuskameran tapauksessa älyttömän kätevä. Neljään vuoteen ei ole tarvinnut linssiä puhdistaa.
Volkkareissa ollut myös avautuvan logon takana jo ainakin seiskagolfista lähtien, mutta ei kaikissa malleissa. Esim. Id.3:ssa taitaa olla, mutta ei muissa Id-sarjalaisissa.

Nykyisessä rellussa kamera ilman suojausta ja alhaalla puskurissa = käyttökelvoton suurimman osan ajasta ainakin talvella.
 
Lisähuomioita Enyaqista - USB-C portit antavat vain ~5V 3A ulos. Power meter mittaa vain 4.7V tjsp ja kokonaisteho vähän aneeminen 13.5W.

Tämä olisi vissiin ollut ID4:sessa paremmin, foorumit väittävät että siitä irtoaa 45W, joka riittää jo läppärille aika hyvin.

Toisaalta takajalkatilassa on 150W invertterin perässä suko, joten sieltä saa sitten up-to 140W USB-C jos jaksaa kantaa läppärilaturia mukana.
 
Miksiköhän Mersun systeemi ei ole yleistynyt, jossa kamera on kotelossaan ja tulee ulos vain kun sitä tarvitaan? Pysyy puhtaana eikä tarvitse vedellä vesiletkuja kameraa varten, normi sähkömoottori riittää joka avaa kotelon. Toki nyt alkaa yleistymään nuo 360 kamerat niin tarvitsee useamman kameran, mutta perus peruutuskameran tapauksessa älyttömän kätevä. Neljään vuoteen ei ole tarvinnut linssiä puhdistaa.
Juuri tuossa ajelin uuden mersun takana ja siinä se merkki oli auki ja kamera näkyvissä. En tiedä miksi ei ollut piilossa.
 
Tuo matkustamon suko on mainio keksintö. Hynyllä sillä pyörittää vaikka imuria kun on sen saman invertterin perässä kun V2L homma latausportista.
 
Juuri tuossa ajelin uuden mersun takana ja siinä se merkki oli auki ja kamera näkyvissä. En tiedä miksi ei ollut piilossa.
Kaupunkinopeuksissa näkyy kun saatetaan pysäköidä äkkiseltään, nopeus varmaan jotain alle 30km/h kun se näyttää tulevan esille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 463
Viestejä
4 552 144
Jäsenet
74 989
Uusin jäsen
Verri_T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom