Yleistä keskustelua sähköautoista

ID-sarja lämmittää akkunsa muutaman asteen plussan puolelle, ja alle 20% lataustasolta aloitettaessa lataa talvellakin 80-120kW aloitustehoilla (77kW).
Onko akun lämpötila tuolloin vain muutama aste plussalla? Ymmärtääkseni monessa akussa tapahtuu reipasta lämpeämistä, kun energiaa otetaan alle 20% varaustasolla.
 
Onko akun lämpötila tuolloin vain muutama aste plussalla? Ymmärtääkseni monessa akussa tapahtuu reipasta lämpeämistä, kun energiaa otetaan alle 20% varaustasolla.
Hiukan lämpenee vajuessaan, 130kW tasoilla lähti latailemaan viime talvena 8 asteen pakkasella kun 7% oli aloitus. Mitä tyhjempi, sitä enemmän ehtii lämmetä latauksen aikana ja lataus nopeutuu tietty myös.
 
Eikö näitä vastaavia asioita voi tehdä ihan jopa OBD palikalla ja sopivalla sovelluksella. Ei tarvitse ostaa satojen eurojen nappuloita tuota varten.
No siis, SEXY button/commander on juurikin OBD palikka ja sovellus, mutta hienosti tuotteistettuna. Käytännössähän tuon voisi tehdä ihan itse jos vain tietotaitoa ja softakehitysosaamista riittää.
 
Hiukan lämpenee vajuessaan, 130kW tasoilla lähti latailemaan viime talvena 8 asteen pakkasella kun 7% oli aloitus. Mitä tyhjempi, sitä enemmän ehtii lämmetä latauksen aikana ja lataus nopeutuu tietty myös.
Itse huomasin ajaessa, että akun varaustason pudotessa 20% --> 10%, akku lämpeni selvästi pakkasesta ja ajoviimasta huolimatta.
 
Ioniq 9 näyttää takaviistosta paisuneelta V70 Volvolta. Potentiaalinen ostajakunta huomioon ottaen, se on varmaan vain positiivinen ja myyntiä edistävä asia.
Sama tuli itsellä ensimmäisenä mieleen. Harmi ettei keulassa ole niitä Tucsonin kaltaisia valoja. Niissä on etenkin pimeällä sellaista retro futuristista fiilistä ainakin mun päässä.
 
Eikä tarvitse painella nappuloita kun ajaa nopeusrajoitusten mukaan viivojen välissä. Pitäisi olla aika perussuoritus.
No kun olisikin näin, mutta piipitys alkaa tosiaan pahimmillaan jo 102 km/h mittarinopeudessa, jolloin oikea ajonopeus on vielä alle rajoituksen. Lisäksi vielä nopeustieto mikä on monesti mitä sattuu kun meillä on nuo talvirajoitukset. Joskus luulee että on 80 rajoitus satasen alueella ja piipittää koko ajan. Nopeusmerkkien tunnistuskaan ei täysin ongelmaa ratkaise, sillä moni auto ottaa lopulta nopeustiedon karttapohjasta jos rajoitusmerkkiä ei ole vähään aikaan näkynyt, vaikkei rajoitus olisi muuttunutkaan.
 
Itselle ei se ole ongelma, että nopeuden joutuu säätämään 100 eikä 103 (kuten pitäisi jos haluaisi ajaa täsmälleen oikeaa). Mutta sen voisi kuvitella häiritsevän jos auto piippailee väärien nopeuksien takia. Mutta noissa piippauksissakin on eroa. Siintomaan testissä esim. Scenicissä on suunnilleen tok-tok se ääni, eikä häiritse oikeastaan ollenkaan.

Joku saksalainen taisi olla sellainen joka antaa muutaman kilometrin siimaa nopeuden osalta ja korealaiset tuntuvat pitävän aika reilua ping-pong ääntä (joihin toki tuli päivitys että pitkään ratin näppäintä.psinamalla ko. varoituksen saa hiljaiseksi).
 
No kun olisikin näin, mutta piipitys alkaa tosiaan pahimmillaan jo 102 km/h mittarinopeudessa, jolloin oikea ajonopeus on vielä alle rajoituksen. Lisäksi vielä nopeustieto mikä on monesti mitä sattuu kun meillä on nuo talvirajoitukset. Joskus luulee että on 80 rajoitus satasen alueella ja piipittää koko ajan. Nopeusmerkkien tunnistuskaan ei täysin ongelmaa ratkaise, sillä moni auto ottaa lopulta nopeustiedon karttapohjasta jos rajoitusmerkkiä ei ole vähään aikaan näkynyt, vaikkei rajoitus olisi muuttunutkaan.
Niin, kukaan ei pakota tulkitsemaan mitään "oikeata nopeutta". Jos tikkari sanoo 100, aja mittarin mukaan 100. Lapsellista tämä väkinäinen tarve optimoida johonkin tutkalla mitattavalle sakkorajalle tms. Virhenäyttämät on sitten vaan valmistajan hoidettava kuntoon, jos ei liikennemerkistä saada luotettavasti luettua niin sitten takaisin piirustuspöydälle. Eihän tuollaista autoa tietenkään ole kenenkään pakko ostaa myöskään. :)
 
Niin, kukaan ei pakota tulkitsemaan mitään "oikeata nopeutta". Jos tikkari sanoo 100, aja mittarin mukaan 100. Lapsellista tämä väkinäinen tarve optimoida johonkin tutkalla mitattavalle sakkorajalle tms. Virhenäyttämät on sitten vaan valmistajan hoidettava kuntoon, jos ei liikennemerkistä saada luotettavasti luettua niin sitten takaisin piirustuspöydälle. Eihän tuollaista autoa tietenkään ole kenenkään pakko ostaa myöskään. :)
Itse en ainakaan halua olla liikenteen tukkona ja kerätä perääni jonoa ajamalla mittarin mukaan tikkarinopeutta. Maan tavaksi on kuitenkin melko pitkälti muodostunut se että ajellaan vähän yli, ja liikenne on kaikille sujuvampaa kun ei yritä ajaa liian poikkeavalla tavalla massasta.
 
Niin, kukaan ei pakota tulkitsemaan mitään "oikeata nopeutta". Jos tikkari sanoo 100, aja mittarin mukaan 100. Lapsellista tämä väkinäinen tarve optimoida johonkin tutkalla mitattavalle sakkorajalle tms. Virhenäyttämät on sitten vaan valmistajan hoidettava kuntoon, jos ei liikennemerkistä saada luotettavasti luettua niin sitten takaisin piirustuspöydälle. Eihän tuollaista autoa tietenkään ole kenenkään pakko ostaa myöskään. :)
Jos systeemi toimisi luotettavasti ja oikein, tai valmistaja "hoitaisi sen kuntoon" niin ei siitä tällaista mussutusta olisikaan. Vaan kun ei toimi, ja kun ei hoida.
 
Niin, kukaan ei pakota tulkitsemaan mitään "oikeata nopeutta". Jos tikkari sanoo 100, aja mittarin mukaan 100. Lapsellista tämä väkinäinen tarve optimoida johonkin tutkalla mitattavalle sakkorajalle tms. Virhenäyttämät on sitten vaan valmistajan hoidettava kuntoon, jos ei liikennemerkistä saada luotettavasti luettua niin sitten takaisin piirustuspöydälle. Eihän tuollaista autoa tietenkään ole kenenkään pakko ostaa myöskään. :)
Omassa kulkineessa ainakin on ongelma että auto ei tiedä hevon kettuakaan siitä mikä on oikea nopeusrajoitus tiellä jolla ajan.
Täällä kaupungissa kun lähden ajamaan kadunvarresta, niin auton mielestä rajoitus on aina 50km/h kun oikea on 40km/h.
Tuolla viitostiellä auto arpoo nopeusrajoitukset ihan hatusta välillä 30-80km/h.
Viimeksikin kun ajoin reitin jossa on nyt talvella koko matkan 80km/h rajoitus, niin pari kertaa auto ilmoitti rajoituksen olevan 60km/h ja kertalleen käytiin jopa 30km/h rajoituksessa.
Kesäisin tuo sama pätkä on 100km/h rajoituksella, mutta auton mielestä siinä oli koko kesän 80km/h rajoitus.
 
Ei taida missään autossa 100% toimia noi nopeusrajoitukset, omassa kulkineessa näyttää oikein ehkä noin 90%. Uusissa autoissa tuosta hälytyksestä ei eroon pääse, kannattaa valita auto jossa on miellyttävä toi hälytys, varsinkin kaupungissa aika usein ilmoittelee :D Omassa E-3008 on aika huomaamaton, sellainen tutum kuin syke, ei sitä enää edes huomaa ajaessa ja en enää edes pois laita päältä.
Muutenkin tykännyt tuosta autosta kuin hullu puurosta:love:

IMG_7203.jpegIMG_7400.jpeg
 
Ei taida missään autossa 100% toimia noi nopeusrajoitukset, omassa kulkineessa näyttää oikein ehkä noin 90%. Uusissa autoissa tuosta hälytyksestä ei eroon pääse, kannattaa valita auto jossa on miellyttävä toi hälytys, varsinkin kaupungissa aika usein ilmoittelee :D Omassa E-3008 on aika huomaamaton, sellainen tutum kuin syke, ei sitä enää edes huomaa ajaessa ja en enää edes pois laita päältä.
Muutenkin tykännyt tuosta autosta kuin hullu puurosta:love:

IMG_7203.jpegIMG_7400.jpeg
Relluissa ja sen sukulaisissa pääsee yhdellä napin painalluksella.
 
Ei taida missään autossa 100% toimia noi nopeusrajoitukset, omassa kulkineessa näyttää oikein ehkä noin 90%. Uusissa autoissa tuosta hälytyksestä ei eroon pääse, kannattaa valita auto jossa on miellyttävä toi hälytys, varsinkin kaupungissa aika usein ilmoittelee :D Omassa E-3008 on aika huomaamaton, sellainen tutum kuin syke, ei sitä enää edes huomaa ajaessa ja en enää edes pois laita päältä.
Muutenkin tykännyt tuosta autosta kuin hullu puurosta:love:

IMG_7203.jpegIMG_7400.jpeg

Tässä kuukauden sisään on tullut koeajettua MINI Countryman S ja Smart #3, MINIssa ratin yhtä nappia pohjassa pitämällä lähti ylinopeushälytys pois ja Smartissa kun lataa oman ajoprofiilin niin siinä samalla sen voi konffata lähtemään pois. Ihan siedettävä kompromissi.
 
K-autolla Black Week tarjous 0,99 korot uusiin autoihin. Kannustan Id.7:sta kiinnostuneita tarttumaan tuohon. Hieman harmittaa ettei tullut itse odotettua, mutta eipä näitä voi tietää etukäteen. Nyt on sentään auto jo pihassa 3,99 korolla.
 
En muista että täällä olisi tästä vielä ollut mainintaa.
Ilmeisen vakava ja hankalasti korjattava vika kun takaisinostoihin päädytään korjaamisen sijaan.
Jaguar ostaa jenkeissä vajaat 3000 vuonna 2019 valmistettua i-pace sähköautoa takaisin niissä ilmenneen tulipaloriskin vuoksi.

Jenkeissä kuluttajansuoja on vielä hieman eri tasolla. Euroopassa vaihdettiin uudet akut tiettyihin autoihin, ostaiskohan ne ton oman vielä joku päivä sen lisäks takasin :D
 
En muista että täällä olisi tästä vielä ollut mainintaa.
Ilmeisen vakava ja hankalasti korjattava vika kun takaisinostoihin päädytään korjaamisen sijaan.
Jaguar ostaa jenkeissä vajaat 3000 vuonna 2019 valmistettua i-pace sähköautoa takaisin niissä ilmenneen tulipaloriskin vuoksi.

Samanhan volkkari teki dieselgatessa. Suomessa vaan päivitettiin paskempi softa autoon ja kuluttajat oli tyytyväisiä.
 
En muista että täällä olisi tästä vielä ollut mainintaa.
Ilmeisen vakava ja hankalasti korjattava vika kun takaisinostoihin päädytään korjaamisen sijaan.
Jaguar ostaa jenkeissä vajaat 3000 vuonna 2019 valmistettua i-pace sähköautoa takaisin niissä ilmenneen tulipaloriskin vuoksi.

Sama ongelma on muissakin tiettyjä LG:n akkuja käyttäväsissä autoissa tuolta ajalta. Koski jotain Audeja ja korealaisia ainakin myös.
 
Samanhan volkkari teki dieselgatessa. Suomessa vaan päivitettiin paskempi softa autoon ja kuluttajat oli tyytyväisiä.
Suomessa ei ole viranomaista kellä olisi ollut "munaa" haastaa oikeuteen. KKV olisi voinut tehdä mutta ei.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Luulisi, että EUssa voisi vastaavat viranomaiset tehdä yhteistyötä ja vaikka mennä yhdessä oikeuteen.
 
Niin niillä onkin mahdollisuus muistaakseni, mutta kansallisella täytyy olla ensin munat ajaa asiaa ja hakea EU:lta tulitukea jos omat rahkeet ei riitä.

Voishan sitä joku näppärä vaivata tuota kuluttajakeskusta esim Teslaan liittyvillä asioilla, vaikka lämpöpumppu.
 
Niin niillä onkin mahdollisuus muistaakseni, mutta kansallisella täytyy olla ensin munat ajaa asiaa ja hakea EU:lta tulitukea jos omat rahkeet ei riitä.

Voishan sitä joku näppärä vaivata tuota kuluttajakeskusta esim Teslaan liittyvillä asioilla, vaikka lämpöpumppu.
Näitähän on mennyt KKV:n kautta ja ovat jo tehneet suositukset, että valmistaja korvaa. Mutta Tesla ilmoitti suoraan, että eivät noudata mitään KKV:n antamia suosituksia.
Nythän jo tällä saataisiin helppo voitto, jos KKV haluaisi.
 
Kuluttaja-asiamies on kyllä täys tossu.
En nyt ihan noin sanois. Vaikuttaa varmaan monen tapauksen taustalla ottamalla yhteyttä esim. isoissa kuvioissa myyjätahoon ja saamalla sitä kautta painostettua positiiviseen ratkaisuun.

Otan esimerkiksi tämän kuuluisan Hullujen Päivien sähköpösön (e-2008) tapauksen keväältä 2022. Kun KKV:hen tuli seuraavan vuoden alussa satoja yhteydenottoja ja suoraan kuluttaja-asiamiehellekin varmaan itseni lisäksi monta, niin sitten sitä vain maahantuojan eli Auto-Bonin viestit kääntyivätkin kuukaudessa 180 astetta ("autoja ei saada kun mallin valmistus loppuu -> olemmekin saamassa lisäerän ja toimitukset vuoden 2023 loppuun mennessä").
 
En nyt ihan noin sanois. Vaikuttaa varmaan monen tapauksen taustalla ottamalla yhteyttä esim. isoissa kuvioissa myyjätahoon ja saamalla sitä kautta painostettua positiiviseen ratkaisuun.

Otan esimerkiksi tämän kuuluisan Hullujen Päivien sähköpösön (e-2008) tapauksen keväältä 2022. Kun KKV:hen tuli seuraavan vuoden alussa satoja yhteydenottoja ja suoraan kuluttaja-asiamiehellekin varmaan itseni lisäksi monta, niin sitten sitä vain maahantuojan eli Auto-Bonin viestit kääntyivätkin kuukaudessa 180 astetta ("autoja ei saada kun mallin valmistus loppuu -> olemmekin saamassa lisäerän ja toimitukset vuoden 2023 loppuun mennessä").
Vähän voi toki kyseenalaistaa sitä, mikä tässä oli kuluttaja-asiamiehen rooli, koska muistaakseni eivät olleet vielä edes aikeissa ottaa näitä tapauksia käsittelyyn puhumattakaan jonkun ryhmäkanteen ajamisesta. Samaan aikaan sadat ilman autoja jääneet kuluttajat olivat olleet jo yhteydessä asianajajaansa ja alkoi olemaan aika selvää, että Auto-Bon ei tästä selviä kuivin jaloin vain heiluttelemalla käsiä ja keksimällä toinen toistaan kummallisempia selityksiä.

Tässä vaikka yksi juttu, jossa voi palauttaa mieliin miten asiat etenivät:
 
Vähän voi toki kyseenalaistaa sitä, mikä tässä oli kuluttaja-asiamiehen rooli, koska muistaakseni eivät olleet vielä edes aikeissa ottaa näitä tapauksia käsittelyyn puhumattakaan jonkun ryhmäkanteen ajamisesta. Samaan aikaan sadat ilman autoja jääneet kuluttajat olivat olleet jo yhteydessä asianajajaansa ja alkoi olemaan aika selvää, että Auto-Bon ei tästä selviä kuivin jaloin vain heiluttelemalla käsiä ja keksimällä toinen toistaan kummallisempia selityksiä.

Tässä vaikka yksi juttu, jossa voi palauttaa mieliin miten asiat etenivät:

Kaivelin vähän sähköposteja niin reilu pari viikkoa siitä kun laitoin oikeusturvavakuutuksen kautta riita-asian eteenpäin niin tuli ilmoitus et "valmistaja on saanut selätettyä tuotannon haasteet ja toimitukset Suomeen jatkuvat". Itse en ollut asian suhteen hätäisimmästä päästä mut varmasti ollut muitakin riitauttamassa.
 
En nyt ihan noin sanois. Vaikuttaa varmaan monen tapauksen taustalla ottamalla yhteyttä esim. isoissa kuvioissa myyjätahoon ja saamalla sitä kautta painostettua positiiviseen ratkaisuun.

Otan esimerkiksi tämän kuuluisan Hullujen Päivien sähköpösön (e-2008) tapauksen keväältä 2022. Kun KKV:hen tuli seuraavan vuoden alussa satoja yhteydenottoja ja suoraan kuluttaja-asiamiehellekin varmaan itseni lisäksi monta, niin sitten sitä vain maahantuojan eli Auto-Bonin viestit kääntyivätkin kuukaudessa 180 astetta ("autoja ei saada kun mallin valmistus loppuu -> olemmekin saamassa lisäerän ja toimitukset vuoden 2023 loppuun mennessä").
Olisi tässä voitu Bassadonea vähän puristella kiveksistä kun nehän Auto-Bonin omistaa
 
Erikoisjärjestelyllä tulossa BYD Atto 3 muutamaksi kuukaudeksi käyttöön. Tarkoitus vähän testailla sähköautoilua ennenkuin oman ostaa..onko tuosta Bydistä mitään parviäly kommentteja? Vaikka olikin ihan pätevä peli ajoltaan, niin ehken kyllä ihan omaksi ostais, mutta nythän tuosta saa vähän pidemmän koeajon.
 
Ryhmässä tuntuvat olevan suht tyytyväisiä hankintaansa, mutta lämppärin säätöihin saa laittaa +2° heti aiemmin totutusta.
 
Olisi tässä voitu Bassadonea vähän puristella kiveksistä kun nehän Auto-Bonin omistaa
Kyllä sitä puristeltiinkin, tuo Suomen Bassadone konsernin (Bassadone Automotive Nordic Oy) vetäjä johti myös Auto-Bonin hallitusta, joten hullarikuvio kosketti sitä täysin mitoin.

Täytyy muistaa, että tämä tapaus oli laajuudeltaan täysin poikkeuksellinen kuluttajakauppamme historiassa: mukana yli tuhat pettynyttä ostajaa ja kauppojen suuruusluokka yhteensä yli 30 miljoonaa. Lopullista tulosta maahantuojan kannalta ei varmaan julkisteta koskaan, mutta arvaan että miinusmerkkiseksi jäi.

Kuluttaja-asiamiehellä on työkalupakissaan vähän Naton ydinaseita vastaava ase, nimittäin ryhmäkanne.


Vähän samoin kuin ydinaseiden kanssa, tuotakaan eivät monet tahot halua koskaan käytettävän ja etunenässä on tässä EK. Kun tuo ensimmäistä kertaa otetaan käyttöön, se on sitten pullon hengen vapautumisen tapaan helposti käytettävissä uusissa kuluttajakaupan riitatapauksissa ja tätä Eteläranta kympissä todella pelätään.

Hullareiden myynnissä kunnostautui etenkin silloinen Bassadonen Autoverkkokauppa, joka useasta myymälästään myi monta sataa hullaria sadoille asiakkaille. Näin ryhmäkanteen nostaminen sitä vastaan olisi ollut varmaan tuloksellista ja pullon henki olisi vapautettu.

Eli veikkaan että piiloon ainaisiksi jäävät viestinvaihdot Bassadone/Kuluttaja-asiamies/EK -akselilla ratkaisevasti "auttoivat" Auto-Bonin johtoa kiperässä päätöksessään.
 
Erikoisjärjestelyllä tulossa BYD Atto 3 muutamaksi kuukaudeksi käyttöön. Tarkoitus vähän testailla sähköautoilua ennenkuin oman ostaa..onko tuosta Bydistä mitään parviäly kommentteja? Vaikka olikin ihan pätevä peli ajoltaan, niin ehken kyllä ihan omaksi ostais, mutta nythän tuosta saa vähän pidemmän koeajon.
Eipä tuossa mitään erikoista ole. Näillä keleillä kannattaa ehkä huomioda se, ettei tuo varoita loppuvasta lasinpesunesteestä.
Sopivalla kelillä alkaa ikkunat huurustua, laittaa vaan keskikonsolista puhalluksen laseille hetkeksi, ei tarvi valikoista lähteä säätämään.
 
Jenkeissä kuluttajansuoja on vielä hieman eri tasolla. Euroopassa vaihdettiin uudet akut tiettyihin autoihin, ostaiskohan ne ton oman vielä joku päivä sen lisäks takasin :D
Ei jenkeissä ole kovinkaan kummoinen kuluttajansuoja, mutta se niiden oikeuslaitossysteemi tekee tuon tyyppisistä ongelmista valtavan taloudellisen riskin. Samalla se valtavan korvauksen mahdollisuus myös kannustaa lähtemään sinne oikeuteen hyvin pienellä kynnyksellä, joten sinne oikeussaliin päätyy aivan 100varmasti jos asiaa ei korjaa välittömästi.
 
On niillä (osavaltiokohtaisesti) se 'lemon law' jota kyllä nuo useaan kertaan lämpöpumppunsa uusineet Teslailijat joille se kortti kohdalle on sattunut kyllä arvostaisivat täälläkin.

Varmistaa sen, ettei asiakas jää kiinni uudesta saakka paskaan tuotteeseen.
 
Hienolta vaikuttais, mutta sieluun alkaa sattua isoakkuisen nelikon ja/tai Ässäfarkun hintalappu.
Kyllähän tämä hintojen karkaaminen näkyy monella muullakin merkillä. Sähkölisä on edelleen se 10 KEUR. Mutta kelpaisihan sitä tuolla ajella kummasti.

Jutun takapenkkikomentti oli mielenkiintoinen, sillä jossain videossa takapenkillä istuminen oli kyllä aika kyykkimistä, eli polvet olivat melkoisen ylhäällä. Toki kiinni hieman koeistuja pituudesta.

Autossa on silti helppo matkustaa pidempiäkin aikoja ja istuinosa on riittävän korkealla.
 
Nuo hinnat ei povaa hyvää kilpailua kinuskien kanssa, vaikka tulleilla yritetään tasoittaa tilannetta...

Väittäisin, että tuota 100k Audia vastaavaa BYD/NIO/jne saa kiinalaisen lähempänä 50k hintalappua kuin tuota satasta.
 
Väittäisin, että tuota 100k Audia vastaavaa BYD/NIO/jne saa kiinalaisen lähempänä 50k hintalappua kuin tuota satasta.

Aika pitkä matka pitää vielä kulkea että 50 k€ BYD/NIO/jne voi pitää millään tavavalla vertailukelpoisena autona 100 k€ Audiin tai muuhun ei-kiinalaiseen autoon.

Viittaan testituloksiin joka toistuu kaikissa testeissä.

Tässä Tekniikan Maailam 21B/2024 yhteenveto testistä.

1733204494642.png
 
Ongelma muodostuu siitä, että kinuskit on nopeita oppimaan ja mukautumaan; siinä missä me olemme tottuneet tuotteiden korjaaviin päivityksiin noin kerran reilussa kolmessa vuodessa faceliftin yhteydessä, kiinalaiset ovat omaksuneet Teslan tavan jatkuvaan muutokseen.

Tuotteen elinkaari ei ole enää ~7vuotta yhdellä puolivälipäivityksellä, sillä jäädään jalkoihin jos oletetaan, että tuollakin Audilla mennään hiukan viilaamalla -30 luvulle kunnes kehittyneempi seuraaja julkaistaan.

Ei mene viittä vuotta kun BYD:n ajettavuus on euroihin vertautuva. :og:
 
No eipä tuo Teslakaan ole muuttunut pahemmin , ainakin tälläsen henkilön näkökulmasta joka Teslaa ei omista. Joten siinä mielessä puntit ihan tasan perinnevalmistajien kanssa

M3 on edelleen ihan sama auto kuin julkaisussa. S:llä sama juttu. Ei kovinkaan houkuttelevaa, eikä saa kiinnostusta heräämään.

Toki Teslakuskin näkökulma on taastusti eri. Housut kastuu kun on gigacastinkia ja uutta FSD:tä tai neuroverkkojen päivitystä , saati sitten että videoinputin hertsit muuttuu 24 hertsistä 36Hz. Tämä ei vaan vetoa kaikkiiin kuluttajiin.

Mielelstäni tuo softan päivittely saa aikaan illuusion että auto jotenkin kehittyisi jatkuvasti paremmaksi. Lähinnä tuo on vikojen tai puutteiden korjailua. Valitettava trendi laajemminkin sähköautoissa.

Mutkia suoriksi vetäen, Auto on uusi ja parempi kun se näyttää riittävän erinlaiselta verrattuna vanhaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei ulkokuori muutu, mutta rakenteissa on eroavaisuuksia. Teslalla kun ei ole selkeitä mallivuosia niin tietämys siitä mitä on muuttunut ja milloin vaatii melkein kultin jäsenyyttä, ei hyvä toisaalta sekään mutta ompa nämä foorumit joissa aina joku tietää sanoa.
 
Onko kuljettajan vireysvalvontakin nyt pakollinen uusissa autoissa? Taas yksi hiton ärsyttävä piipittäjä kaista- ja nopeusvahtien ym. lisäksi.

Vuodenajasta johtuen ei tullut kokeiltua miten tuo piipittää jos on aurinkolasit päässä..

Into uuteen (sähkö)autoon on vähäinen ennen kuin näistä luovutaan. Oma pinna välillä niin kireällä (liikenteessä) ettei yhtään ylimääräisiä piipityksiä jaksaisi..

HP-Pösössä näiden kanssa vielä jotenkuten pärjää kun kaistavahdin saa pysyvästi pois ja nopeusvalvonta ei piippaa: välkyttää vaan pientä nopeusmerkkiä punaisena. Turha sekin on. Törmäysisvaroitin on siinäkin liian herkkä vauhdissa.

Saisko EU:lle tehtyä jotain kansalaisaloitetta? Vai pitääks sopulien vaan hyväksyä kaikki mitä sieltä tulee?
 
Ei niistä kuule luovuta kun ne on lainsäädäntöön ajettu.
 
Tai sitten vaan muuttaa omaa asennetta liikenteessä. Mikäs siinä kun on uusi sähköauto alla, joka niin vaivattomasti ja eleettömästi menee liikenteen mukana niin hymyssä suin voi rauhallisesti ajella. Ja jos nyt kesäpäivänä sattuu kevyenliikenteenväylällä olemaan edustava daami lyhyessä kesämekossa ja auto muistuttaa liian pitkään viipyvästä katseesta niin siinäkin voi vain naureskella, että toden totta, liikennettähän tässä on syytä seurata. Ja samalla päivitellä, että huhhuh mitkä sääret. Tämä toki kannattaa suorittaa äänettömästi jos puoliso sattuu istumaan vieressä, koska silloin tämä autossa vallitseva rauhallinen zen saattaa särkyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 569
Viestejä
4 923 182
Jäsenet
79 205
Uusin jäsen
Stormie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom