Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei vuotta ennen vaan 3 vuoden ikäisenä (ennen 4 v. takuun päättymistä).

Pointti mun alkuperäisesssä viestissä oli, että se auto tarkastetaan joka tapauksessa hyvin usein ekan kerran juuri ennen takuun loppumista 3 v. ikäisenä, kun katsastuksen raja tulee vastaan. Ei siis ole tarvetta käydä mitään "vikalistaa hakemasssa" erikseen ellei satu yli 80 tkm tulemaan mittariin ennen 4 v. Liittyen tuohon esitettyyn BongisKhanin väitteeseen, että erityisesti Teslat muka hakisi vikalistaa takuuta varten.
Osassa yksityisliisaus sopimuksissa vaaditaan auton katsastamista ennen palautusta. Jospa samanlainen käytäntö voimassa Saksassa?
 
Ei vuotta ennen vaan 3 vuoden ikäisenä (ennen 4 v. takuun päättymistä).

Pointti mun alkuperäisesssä viestissä oli, että se auto tarkastetaan joka tapauksessa hyvin usein ekan kerran juuri ennen takuun loppumista 3 v. ikäisenä, kun katsastuksen raja tulee vastaan. Ei siis ole tarvetta käydä mitään "vikalistaa hakemasssa" erikseen ellei satu yli 80 tkm tulemaan mittariin ennen 4 v. Liittyen tuohon esitettyyn BongisKhanin väitteeseen, että erityisesti Teslat muka hakisi vikalistaa takuuta varten.
Ja rahoituskeskusteluissa tuli esille että Leasing firmat saattaa vaati katsastamista ennen palautusta. (3v )


Jospa samanlainen käytäntö voimassa Saksassa?
Mistä Saksa tähän tuli, luulin että puhutaan ihan suomalaisesta katsastamisesta.

Saksassa voi olla omat juttunsa.
 
Osassa yksityisliisaus sopimuksissa vaaditaan auton katsastamista ennen palautusta. Jospa samanlainen käytäntö voimassa Saksassa?

Ja rahoituskeskusteluissa tuli esille että Leasing firmat saattaa vaati katsastamista ennen palautusta. (3v )
Mielenkiintoinen ehto, oliskohan "unohtunut" vanhoista säännöstöistä. Toki tuolla saavat ilmaisen tarkastuksen, että auto on suurinpiirtein mekaanisesti ehjä.
 
Mielenkiintoinen ehto, oliskohan "unohtunut" vanhoista säännöstöistä. Toki tuolla saavat ilmaisen tarkastuksen, että auto on suurinpiirtein mekaanisesti ehjä.
Luulen kanssa, että joku vanha sopimuspohja. Itse tuosta kysyin ennen auton palautusta 36kk kohdalla (bmw), eikä heitä kiinnostanut katsastus. Rahoitusyhtiön edustaja ei osannut sanoa mitään koko katsastusehdosta, sanoi että kysy sieltä autoliikeestä, mihin palautat.
 
Ymmärtääkseni Tesla ei tahdo korvata alustan ongelmia takuuseen ja katsastuslappu auttaa tähän takuuaikana. Onhan silloin aika tyhmä teslakuski, jos ei tätä käytä hyväkseen.

Lisäksi tuli mieleen, että teslakuskit eivät taida olla perinteisiä Nissan-Topi-tyyppejä, jotka lukevat asiat sanomalehdestä ja puoliysin uutisista. Tästä kertoo ihan somekanavien seuraajamäärät + keskustelufoorumien seuraajat sekä kirjoitukset. Lienevät pääosin enemmän kärryillä asioista ja luulen siksi katsastus->takuukorjaus olevan yleistä.

Edellä olevat ei toki asiaa miksikään muuta, että alustan osat ei tulisi uudehkoista autoista väljistyä. Näkyy, että Teslalla piisaa kehitettävää perinteisen auton rakentamisen kanssa. Kun vielä huolto-ohjelmaa ei ole ja luulen useimpien teslaomistajien olevan enemmän hipstereitä kuin bensalenkkareita, niin autoa ei ymmärretä huoltaa tai tarkistuttaa. Lopputuloksena on katsastajan punaleima.
 
Ymmärtääkseni Tesla ei tahdo korvata alustan ongelmia takuuseen ja katsastuslappu auttaa tähän takuuaikana. Onhan silloin aika tyhmä teslakuski, jos ei tätä käytä hyväkseen.

Lisäksi tuli mieleen, että teslakuskit eivät taida olla perinteisiä Nissan-Topi-tyyppejä, jotka lukevat asiat sanomalehdestä ja puoliysin uutisista. Tästä kertoo ihan somekanavien seuraajamäärät + keskustelufoorumien seuraajat sekä kirjoitukset. Lienevät pääosin enemmän kärryillä asioista ja luulen siksi katsastus->takuukorjaus olevan yleistä.

Edellä olevat ei toki asiaa miksikään muuta, että alustan osat ei tulisi uudehkoista autoista väljistyä. Näkyy, että Teslalla piisaa kehitettävää perinteisen auton rakentamisen kanssa. Kun vielä huolto-ohjelmaa ei ole ja luulen useimpien teslaomistajien olevan enemmän hipstereitä kuin bensalenkkareita, niin autoa ei ymmärretä huoltaa tai tarkistuttaa. Lopputuloksena on katsastajan punaleima.
Miksi huollattaa turhaan jos ohjelmaa ei ole? Vaihtaa vain kun jotain hajoaa. Toki olisihan se hyvä tarkistaa toisinaan palikat että ne ovat kunnossa. Mutta Teslan huolto on että korjataan jos hajoaa.
 
Itse vähän odottelin että tuo uusi SQ6/Q6 olisi nyt Volkkarilta näyttö että miten se sähköauto tehdään kunnolla. Kulutus 26-36 kuulostaa aika pahalta. Akunlämmitys ei tuolla tubettajalla onnistunut vaikka saikin sen lopulta toimimaan kun auton oma kartta alkoi toimia. Onhan tuo hieno. Toisaalta taas valot on täyttyy lumesta tuon koteloinnin takia.

 
Eihän ne autot yleisestikään mitään huipputehoja anna noin suurilla soceilla, eikä se esilämmitys auta mitään jos auto seisoo yön pakkasessa ja ajat laturiin. Lämmityksestä ei juuri apua tuossa tilanteessa myöskään. Etron 55 eri auto kuin Meb alusta mutta luulisin siinäkin huipputehon saavan kun ajaa tyhjemmäksi akkua.
Kyseisen auton pitäisi antaa 150kW 80% saakka ja latauskäyrä on jännitteen nousun takia lievästi nouseva 0-80% välillä. Ja kun 200km ajo ei riitä lämmittämiseen, niin voin verraten muihin autoihini todeta, että ei kovin hyvä suoritus. Aikaa lämmittää matkalla olisi ollut yli 2h ja Tesla aloitti lämmityksen aina (tiettyjen softapäivitysten jälkeen) jo kun auton ohjaamon laittoi lämpiämään. Onneksi ei käytännössä lähes koskaan tarvitse pikaladata.
 
Itse vähän odottelin että tuo uusi SQ6/Q6 olisi nyt Volkkarilta näyttö että miten se sähköauto tehdään kunnolla. Kulutus 26-36 kuulostaa aika pahalta. Akunlämmitys ei tuolla tubettajalla onnistunut vaikka saikin sen lopulta toimimaan kun auton oma kartta alkoi toimia. Onhan tuo hieno. Toisaalta taas valot on täyttyy lumesta tuon koteloinnin takia.


Taisi olla tubettajalla huono päivä, kun sai auton kesärenkailla talvikeliin, ja ei vierastunnuksia jolloin osa ominaisuuksista ei ilmeisesti toiminut. Sekin, että yritti saada akun lämpiämään android auton kautta, kertoo ettei nyt ihan kaikki mennyt testissä putkeen. Harrihan on kehunut Q8:n maasta taivaisiin ihanaksi sähköautoksi, enkä suostu vielä uskomaan, etteikö Q6 olisi kokonaisuutena seuraavaa sukupolvea.

Teslabjörnin range-testissä SQ6 kulutus oli 21 tuumaisilla talvirenkailla 8C lämpötilassa 178 Wh/km @ 90 km/h ja 245 Wh/km @ 120 km/h, mikä on möhköautoluokassa jo ihan hyvä suoritus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 307
Viestejä
4 504 129
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom